پنجشنبه ۱ مرداد ۱۳۸۳ - شماره ۳۴۴۴
آمادگي آتن براي برگزاري المپيك ۲۰۰۴
011343.jpg
در حالي كه كمتر از يك ماه ديگر به برگزاري بيست و هشتمين مسابقات المپيك با حضور ۱۶ هزار ورزشكار از ۲۰۲ كشور جهان باقي مانده است و شهر آتن پس از سال ۱۸۹۶ ميلادي بار ديگر به افتخار برگزاري چنين مسابقاتي دست يافته است، به نظر مي رسد پايتخت ديدني يونان و چهار شهر ديگر برگزار كننده اولين المپيك در هزاره سوم با شتاب زيادي خود را براي رقابت هزاران ورزشكار زبده جهان كه چهار ميليارد نفر از مردم جهان نيز بيننده اين مسابقات هستند، آماده مي سازند.
شهر آتن هر چند همچنان در حال ساخت تأسيسات مرتبط با المپيك است، اما طبق اعلام مقامات رسمي يك هفته قبل از آغاز اين مسابقات همه طرح ها به اتمام خواهد رسيد. در همين زمينه مسئولين شهرداري آتن تلاش دارند به نظافت اين شهر چهارميليوني توجه زيادي نموده تا با آغاز اين مسابقات ۱۶ روزه و حضور حدود دو ميليون جهانگرد خارجي، شهر آتن به عنوان ميزباني شايسته جلوه نمايد. آنها مدعي اند در طول بازيهاي المپيك ۲۰۰۴ آتن، پايتخت يونان هيچ مشكلي در زمينه نظافت و جمع آوري زباله ها نخواهد داشت. شهرداري آتن قبلاً اعلام كرده بود اقدام به خريد ۱۵۰ ماشين حمل زباله و ماشين مخصوص تميز كردن شهر نموده و همچنين ۱۲۰ ميليون يورو براي طرح هاي مختلف و بازسازي امور شهري هزينه خواهد كرد.اين شهر بجز امكانات ورزشي كه به مناسبت مسابقات المپيك در آن احداث گرديده است، به دليل وجود دهها مركز تاريخي و توريستي از اهميت زيادي برخوردار است. آتن، يكي از قديمي ترين شهرهاي جهان بوده كه نام خود را از الهه آتنا سمبل پيروزي مردم آتن گرفته است، بي شك اين شهر با داشتن بسياري از مراكز تاريخي در جهان به قدمت تاريخي خود مي بالد. در مركز اماكن تاريخي اين شهر، مجموعه «آكروپليس» به عنوان يك اثر تاريخي منحصر به فرد و بنايي سرشار از جمال و زيبايي كه از چند معبد و يك موزه تشكيل گرديده، مي درخشد.
اين مجموعه با دقت و ظرافت بسيار دقيق هندسي و رياضي ساخته شده است. آكروپليس كه «روح آتن» نيز خطاب مي شود بر بالاي تپه اي در مركز آتن واقع گرديده است. دليل انتخاب اين محل براي احداث كاخ و معابد، وجود چشمه آب و ديگري مشرف بودن آن بر زمين  هاي اطراف بوده است. در اين مجموعه تاريخي بي ترديد معبد پارتنون نه به عنوان يك ساختمان و بناي عادي تاريخي بلكه شاهكار عقل، اعداد، هندسه، انديشه بي عيب مرمرين و دستاورد ممتاز ذهن، تاريخ و قدمت خود را همه ساله به رخ ۱۳ ميليون جهانگرد خارجي مي كشد. اين شهر از بالاي مجموعه آكروپليس و در زير تابش آفتاب درخشان و در دريايي كه گرداگرد جزيره سالاميس برق مي زند و كوه هاي اطراف آن زير آفتاب آرميده است.
شهر آتن در جريان بازيهاي المپيك موقتاً جمعيتي حدود شش ميليون نفري خواهد داشت و به عنوان شهري مدرن با ساختمانهاي سفيد رنگ و با ماشين هاي لوكس وارداتي و فروشگاههاي مجهز در انتظار ورود هزاران ورزشكار و تماشاچي از كشورهاي مختلف جهان خواهد بود. اين شهر تلاش دارد به عنوان شهري تميز و با ظاهري آراسته در اذهان ميليونها توريست و تماشاگر خارجي باقي بماند و اين ادعايي است كه خانم داسكالاكي رئيس كميته المپيك يونان بر آن تأكيد و اعلام داشته است: «آماده سازي پايتخت يونان براي هزاران ميهمان و گردشگر خارجي به يك برنامه ريزي و سازماندهي دقيق و بدون تأخير و حساب شده نياز داشته كه هم اكنون چنين موفقيتي حاصل گرديده است.»
مردم يونان نيز كه پس از پيروزي هاي غرورآفرين تيم ملي فوتبال اين كشور در مسابقات يورو ۲۰۰۴ پرتغال و استقبال ميليوني از ستاره هاي گمنام اين تيم و جشن و پايكوبي چند روزه، خود را براي برگزاري موفق جشن بزرگ المپيك آماده مي سازند، اميدوارند در بازگشت دوباره جنبش المپيك بتوانند مدال هاي بيشتري نسبت به المپيك سيدني دست يابند. اگرچه مردم اين كشور پس از انتخاب كشورشان به ميزباني بيست و هشتمين دوره اين مسابقات در ۵ سپتامبر ۱۹۹۷ (۱۴ آذر ۱۳۷۶) در لوزان سوئيس به اين انتخاب مي باليدند اما پاره اي از مشكلات اقتصادي،  پرداخت هزينه سنگين دولت در زمينه تأسيسات المپيك و همچنين رقابت هاي سياسي احزاب اين كشور براي انتخابات سراسري اين كشور ۱۱ ميليوني، تا حدودي موضوع برگزاري اين مسابقات را تحت الشعاع خود قرار داده بود.
اما اين روزها همه مردم يونان از آغاز رسمي اين مسابقات در روز ۲۳ مرداد ماه كه پارلمان يونان نيز اخيراً اين روز را تعطيل رسمي اعلام نموده است، سخن گفته و براي روشن شدن مشعل بازيهاي المپيك پس از سفر ۷۸ روزه به دور دنيا و عبور از ۳۴ شهر و ۲۶ كشور جهان در استاديوم ۷۵ هزار نفري «مجموعه ورزشي المپيك» كه سقف جديد شيشه اي براي آن ساخته شده است، لحظه شماري مي كنند. در جديد ترين نظر سنجي به عمل آمده كه توسط روزنامه الفتروتيپياي يونان منتشر گرديده است ۵/۷۳ درصد مردم يونان علاقه مندي خود را به اين بازيها اعلام داشته اند. در اين نظرسنجي همچنين ۸۲ درصد مردم رضايت خود را از برگزاري اين مسابقات در كشورشان اعلام داشته اند.
دولت يونان نيز در هفته هاي اخير اطلاع رساني به مردم اين كشور در زمينه مقررات راهنمايي و رانندگي در خيابانهاي پايتخت را آغاز نموده است. كميته برگزاركننده اين مسابقات تاكنون ۵/۱ ميليون نسخه بروشور حاوي اطلاعات مورد نياز شهروندان آتن در طول برگزاري اين مسابقات را چاپ نموده و از طريق پست به منازل شهروندان پايتخت ارسال نموده است. اين اطلاعات شامل حركت اتوبوس هاي شهري،  قطارها، فرودگاهها، مترو، مناطق ممنوعه ورود شهروندان عادي، ساعات حركت ها كاميونها، ساعت كار مراكز تجاري، فروشگاهها،  بانك ها و... را يادآوري نموده است.
شهر تاريخي آتن با سرعت زيادي خود را براي برگزاري بزرگترين، پرهزينه ترين و امنيتي ترين المپيك تاريخ آماده مي كند. مقامات اين كشور جنوب اروپا كه پس از فنلاند كوچك ترين كشور برگزار كننده مسابقات المپيك هستند، اميدوارند بتوانند بار ديگر شعارهاي اوليه اين جنبش همچون سرعت،  شجاعت، صلح و جهان عاري از خشونت و جنگ را تحقق بخشند. خانم باكوياني شهردار آتن نيز در مصاحبه جديد خود با شبكه تلويزيوني يورونيوز اظهار داشته است. «براي ما اين بازيها فقط يك رويداد بزرگ ورزشي نيست بلكه بزرگترين رويداد صلح آميز جهان نيز محسوب مي شود. اين رويداد ارزش هاي ما را متجلي مي كند؛ ارزش هايي كه عبارتند از دموكراسي و گردهم آمدن مردماني با فرهنگ ها و مليت ها و اعتقادات مذهبي مختلف.»

از رقابت نمي ترسم
011340.jpg
مريم دري منش- هفت گل در چهار بازي. سه هفته و نيم قبل از آغاز مسابقات بوندسليگا، روكه سانتاكروز نشان داد كه براي آغاز اين فصل با بايرن مونيخ، زودتر از انتظار به آمادگي كامل رسيده است. مهاجم پاراگوئه اي بايرن، براي اين منظور، حتي از شركت در مسابقات كنوني كوپا آمريكا نيز صرف نظر كرد و زودتر از موعد از تعطيلات بازگشت.
سايت اختصاصي باشگاه بايرن مونيخ، با اين مهاجم ۲۲ ساله، در مورد برنامه هاي آماده سازي تيم، رقابت در خط حمله بايرن و اهداف وي براي فصل آينده گفت و گو كرده است.
***
* روكه، هفت گل در چهار بازي آزمايشي نشان مي دهد كه وضعيت بسيار خوبي داري.
مسلما زدن گل در بازي هاي آزمايشي براي من هم مهم است. اين به من اعتماد به نفس مي دهد و كمك مي كند تا شروع فصل در شرايط خوبي به سر ببرم. اما در اين لحظه مهمتر از همه اين است كه خوب تمرين كنم و آمادگي جسماني ام را براي فصل آتي حفظ كنم.
* تو زودتر از موعد، تعطيلاتت را به پايان بردي و پيش از زماني كه قول داده بودي در تمرينات حاضر شدي. اين كار اينقدر ارزش داشت؟
در هر صورت بله، اين تصميم درستي بود. بقيه تيم از چند روز پيش در تمرينات حاضر بودند و من نمي خواستم خيلي دير برسم تا عقب ماندگي ام از آنها زياد نشود و حالا كه در دو هفته باقي مانده اينقدر خوب كار كرده ايم، از لحاظ بدني در شرايط خوبي قرار گرفته ام. تا الان كه خيلي راضي هستم، همينطور از عملكردم در بازيهاي آزمايشي.
* پايان هفته گذشته خيلي سخت بود. اينطور نيست؟ دو بازي در دو روز.
بله، خيلي سخت بود. صبح روز شنبه تمرين كرديم، بعد ۹۰ دقيقه در برابر لاندزهوت بازي كرديم و يكشنبه هم ۹۰ دقيقه در مقابل برلين.
* بطور كلي تمريناتتان را تا امروز چگونه ارزيابي مي كني؟
خيلي خوب. تا امروز خيلي سخت كار كرده ايم و همه خيلي خوب همكاري كرده اند. تصور مي كنم سخت ترين بخش كار گذشته است. براي ما مهم اين است كه تا شروع اولين بازي رسمي، آمادگي جسماني خود را حفظ كنيم.
* رقابت در خط حمله، بخصوص امسال خيلي شديد است. در كنار روي ماكاي و كلوديو پيزارو، وحيد هاشميان تازه وارد هم در رقابت براي كسب مكان ثابت در تيم قرار دارد. به اينها بايد آلكس سيكلر كه در راه بهبودي است و پائولو گوئه ررو از تيم آماتورهاي بايرن را هم اضافه كرد. شانس خود را چقدر مي بيني؟
من از رقابت هراسي ندارم. هميشه در بايرن، قرار گرفتن در تركيب اصلي تيم دشوار بوده است، بنابراين اين موضوع باعث نگراني و ترس من نمي شود. من به توانائيهاي خود اطمينان دارم و اگر خوب كار كنم، مثل سال گذشته به كار گرفته مي شوم.
* آيا اينكه از دو هفته پيش در تمرينات حضور داري و توانسته اي خود را به مربي جديد نشان دهي، مزيتي براي تو محسوب مي شود؟
بله، ولي فكر مي كنم كه هر بازيكني اين شانس را دارد كه خود را به مربي نشان دهد و ثابت كند كه چه چيز در چنته دارد. اينطور نيست كه مربي يك نفر را اصلا نشناسد، بالاخره او سال گذشته هم در بوندسليگا شاغل بوده است.
* تعداد گلهاي تو معمولا ثابت است: در پنج سال گذشته، هر فصل پنج گل زده اي. تعداد اين گلها امسال چند تا مي شود؟
در درجه اول مي خواهم تا جايي كه امكان دارد بيشتر بازي كنم، اين از همه مهمتر است. اگر زياد و خوب بازي كنم، گلها هم خودشان مي آيند.
* غير از اين، چه برنامه هاي ديگري براي فصل آتي داري؟
مي خواهم دوباره با بايرن قهرمان شوم و در ليگ قهرمانان اروپا و در جام حذفي تا جاي ممكن پيش برويم.
* كلوديو الان در ليما در بيمارستان است. با او صحبتي كرده اي؟
نه، هنوز نه. سعي كردم با او تماس بگيرم، اما موفق نشدم. خيلي حيف است كه اينطور به شدت مصدوم شده است. چنين اتفاقي شايد هر پنج سال يكبار روي دهد. اينكه حالا درست براي او اين اتفاق بيفتد، خيلي باعث تأسف است. ما بايد سعي كنيم تا حد ممكن به خوبي از او حمايت كنيم. الان مهمتر از همه اين است كه او دوباره به سلامتي كامل برسد.
* در تعطيلات تابستاني در روزنامه ها درج شده بود كه گويا آ.ث.ميلان نسبت به جذب شما تمايل دارد. داستان چه بود؟
خود من هم چيزهايي شنيده ام، اما من تا سال ۲۰۰۶ با بايرن قرارداد دارم و در نظر دارم تا پايان قراردادم در اينجا بمانم.

خبرها و نگاه ها
بابي فيشر به دليل اظهارات ضد يهودي دستگير شد
011349.jpg
خبرنگار همشهري - بابي فيشر، ستاره شطرنج جهان به اتهام تلاش براي خروج از ژاپن با يك گذرنامه از اعتبار ساقط شده، دستگير شد. بابي فيشر، قهرمان پيشين شطرنج جهان از آمريكا، به دليل حضور در مسابقات ۱۹۹۲ يوگسلاوي به رغم تحريم هاي امنيتي اين كشور، در آمريكا تحت تعقيب است اما اين بازيكن مشهور با زندگي در خارج از آمريكا و قرار گرفتن در پناه حاميان اش، از قرار بازداشت مقام هاي آمريكايي گريخته است .
هنوز معلوم نيست كه آيا فيشر براساس معاهده استرداد ژاپن - آمريكا، به دولت آمريكا تحويل داده شود يا خير اما زنداني شدن وي به ژاپن فرصت مي دهد همكاري هايش را با آمريكا نشان دهد.
اين امر يك روز قبل از آوردن چارلز رابرت جنكينز، سرباز فراري آمريكايي به توكيو براي انجام معالجات رخ داده است. همسر جنكينز در سال  ۱۹۷۸ ربوده و به كره شمالي برده شد اما در سال ۲۰۰۲ به ژاپن بازگشت. جنكينز به اتهام فرار از خدمت و پناهنده شدن به كره شمالي از سال  ۱۹۶۵ تحت تعقيب است.
فيشر در فرودگاه ناريتاي توكيو و هنگام سوار شدن به هواپيما به مقصد فيليپين دستگير شد.
ريچارد بوچر، سخنگوي وزارت امور خارجه آمريكا در اين رابطه گفت، يك مقام آمريكايي از فيشر در بازداشتگاه ديدن كرده، وي از ارايه  جزييات و اطلاعات بيشتر خودداري كرد.
ميوكو داتايي، از اعضاي انجمن شطرنج ژاپن مي گويد: فيشر نمي دانسته كه اعتبار گذرنامه اش تمام شده، او اغلب طي  ۱۰ سال گذشته در سفر بوده و هرگز چنين مشكلي نداشته و نمي دانيم چرا گذرنامه اش از اعتبار ساقط شده است.
وي گفت كه با فيشر ديدار كرده است و فيشر به وي گفته كه حتما تصميم دارد اقامه دعوي كند.
فيشر ۶۱ ساله كه به عقيده بسياري بهترين شطرنج باز بوده، در سن  ۱۵ سالگي قهرمان شطرنج شد. در سال  ۱۹۷۲ اولين بازيگرآمريكايي در جهان و قهرمان جنگ سرد بود كه بوريس اسپاسكي از اتحاد جماهير شوروي سابق را در يك سري مسابقات در ايسلند شكست داد.
اين مسابقه همچنين به دليل رفتار عجيب فيشر كه به احتمال زياد به دليل جنگ رواني عليه اسپاسكي بود، مشهور است.
فيشر دو روز پس از مسابقه از نور، دوربين هاي تلويزيون، ناظران و حتي چراغ روي ميزش شكايت كرد.
فيشر تا سال ۱۹۷۵ يكه تاز رقابت هاي جهان بود اما پس از آن به دليل شرايط درخواستي اش كه براي فدراسيون جهاني شطرنج قابل قبول نبود، از مسابقات كناره گيري كرد. پس از آن وي به طور سري در خارج از آمريكا زندگي مي كرد.
وي در سال  ۱۹۹۲ مجددا در مقابل اسپاسكي در يوگسلاوي حاضر شد و بار ديگر وي را شكست داد و جايزه ۳‎/۳۵ ميليون دلاري را از آن خود كرد.  دولت آمريكا مي گويد، بازي فيشر نقض تحريم هاي سازمان ملل عليه يوگسلاوي است. اين تحريم ها به دليل نقش اسلوبودان ميلوسويچ، رهبر سابق يوگسلاوي در جنگ بالكان اعمال شده بود.
طي اين سال ها فيشر گفت وگوهايي با راديو فيليپين داشته و اغلب به اظهار نظرهاي ضد يهودي و متهم كردن مقام هاي آمريكايي پرداخته است.
وي حملات ۱۱ سپتامبر را ستوده و گفت كه آمريكا بايد كاملا ويران شود و همواره شعار «مرگ بر آمريكا» را تكرار مي كرد. فيشر يهوديان را «دزد» ، «خائنان» و «دروغگو» ناميده است. مادر فيشر يك يهودي بود.
وي اعلام كرده در سال  ۱۹۹۶ شطرنج را كنار گذاشته و در آرژانتين زندگي تازه اي شروع كرده است.
الكساندر روشال، از فدراسيون شطرنج روسيه و سردبير مجله  شطرنج مي گويد: احساسات متفاوتي نسبت به فيشر دارد. وي گفت: از يك طرف او فردي خشن، نه چندان خوشنام و مشكل ساز است اما از طرف ديگر قهرمان شطرنج مي باشد و به بهبود و توسعه شطرنج كمك زيادي كرده است. او تنها آمريكايي است كه قهرمان روسي را شكست داد.
الكساندر ايوانف، شطرنج باز سابق روسي مي گويد: فيشر در  ۱۵ سالگي خيلي جلوتر از سن اش حركت كرده است. گفته مي شود فيشر در توكيو زندگي مي كرده و اغلب از باشگاه شطرنج توكيو ديدار مي كرده است. هنوز معلوم نيست كه وي چه مدت در ژاپن ساكن بوده است.
واتايي از دوستان فيشر مي گويد: او اغلب براي يك مدت كوتاه به ژاپن مي آمد اما به فيليپين، آلمان، سوييس و بسياري كشورهاي ديگر نيز سفر مي كرد.
قهرمان شطرنج فيليپين مي گويد كه فيشر درصدد پناهنده شدن به سوييس بوده است.
خداحافظ توردوفرانس
«تايلر هميلتون» دوچرخه سوار برجسته آمريكايي كه يكي از مدعيان فتح رقابت هاي جاري توردوفرانس به شمار مي رفت، در اواسط مسير ۵/۲۰۵ كيلومتري مرحله سيزدهم از ادامه مسابقه خودداري كرد.
هميلتون سر گروه تيم فوناك است كه پس از يك هفته احساس ناراحتي از ناحيه پشت و كمر، تصميم گرفت از دور مسابقات كنار برود.
وي در سال گذشته به مقام چهارم مجموع تور رسيد و امسال به عنوان يكي از رقباي جدي «لانس آرمسترانگ» در فتح تور فرانسه شناخته مي شد.

سايه روشن ورزش
011346.jpg
خستگي  مفرط  بازيكنان 
بهانه اي  بيش  نيست 
معراج مژده- «سپ بلاتر» رئيس  فدراسيون  بين المللي  فوتبال  «فيفا» مي گويد: «خستگي   مفرط  بازيكنان  كه  به  عنوان  دليلي  براي  عدم  موفقيت  تيم هاي  بزرگ  در  مسابقات  جام  ملتهاي  اروپا مطرح  شده ،بهانه اي  بيش  نيست  زيرا فوتبال  يك  ورزش   گروهي  است  و تيم  يونان  به  حق  مصداق  عيني  موفقي  براي  اثبات  اين  ويژگي   فوتبال  بود».
رئيس  فيفا اين  اظهار نظر را روز  جمعه  در مصاحبه  با شبكه  تلويزيوني  «سي  ان  ان » از پكن ، محل  برگزاري   دوازدهمين  دوره  مسابقات  جام  ملتهاي  آسيا عنوان  كرد.
بلاترگفت  : گمان  نمي كنم  در مسابقات  جام  ملتهاي  اروپا بعضي  از  بازيكنان  بيش  از سايرين  خسته  به نظر مي رسند زيرا همه  تقريبا در وضعيتي   يكسان  قرار داشتند.
وي  افزود: ما به  بازيكنان  بزرگي  نياز داريم  كه  در تمام  مسابقات  همچون   ستاره  بدرخشند و ما در جام  ملتهاي  اروپا چنين  بازيكناني  را در اختيار داشتيم.
وي  ادامه  داد: اما نكته  مهم  اينجاست  كه  فوتبال  يك  بازي  گروهي  است  و  تيمي  كه  به  فينال  مي رسد، تيمي  است  كه  بهترين  انسجام   را داشته  است .
اشاره  بلاتر به  شكست  پنج  تيم  بزرگ  در مسابقات  جام  ملتهاي  اروپا بود  شامل  آلمان  ، ايتاليا ، فرانسه  ،انگليس  و اسپانيا كه  هيچيك  از نيمه  نهائي  بالاتر نرفتند و حتي  آلمان  ، اسپانيا و ايتاليا در همان  دور نخست   حذف  شدند.
بلاتر در ادامه  صحبتهايش  خواستار كاستن  از حجم  فشرده  برنامه  مسابقات   باشگاهي  تيم ها شد و گفت  كه  برنامه  مسابقات  تيم هاي  ملي  حجيم  نيست  بلكه   اين  مسابقات  باشگاهي  است  كه  پركار است  .
رئيس  فيفا هفته  گذشته  در مصاحبه  با روزنامه  «كيكر» آلمان  از شيوه   فوتبال  دفاعي  كه  برگ  برنده  تيم  يونان  در تكيه  زدن  به  مقام  قهرماني   مسابقات  جام  ملتهاي  اروپا بود، بشدت  انتقاد  و از اينكه  در آينده  اين   نوع  فوتبال  مبدأ و مبناي  كار تيم ها براي  رسيدن  به  موفقيت  در مسابقات   شود ابراز نگراني  كرده  بود.
رجينا جاكوبز
به جرم دوپينگ محروم شد
«رجينا جاكوبز» دونده زن ۴۰ ساله آمريكايي به جرم دوپينگ و مصرف داروي نيروزاي تي اچ جي، براي ۴ سال از سوي آژانس مبارزه با دوپينگ آمريكا از شركت در مسابقات محروم شد.
جاكوبز در تاريخ ۲۱ ژوئن سال ۲۰۰۳ در مسابقات دو و ميداني قهرماني جهان در پاريس تحت آزمايش قرار گرفته بود. به لحاظ اينكه در آن زمان هنوز داروي تي اچ جي شناسايي نشده بود، دوپينگ ورزشكار با اين دارو مشخص نبود و پاسخ آزمايش دوپينگ او منفي اعلام شد.
داروي تي اچ جي كه نام علمي آن تتراهيدورژسترينون است، در واقع از اكتبر ۲۰۰۳ كشف و شناسايي شد. آژانس مبارزه با دوپينگ آمريكا اين دارو را شناسايي كرد. اين دارو توسط روش هاي آزمايشگاهي فعلي قابل شناسايي نيست.
جاكوبز در مسابقات دو و ميداني قهرماني جهان در دوي ۱۵۰۰ متر به مقام قهرماني رسيده و علاوه بر مدال طلا پاداش هاي نقدي هم دريافت كرده بود. متعاقب تأييد دوپينگ ورزشكار عنوان، مدال و پاداش نقدي ورزشكار در دوي ۱۵۰۰ متر از او پس گرفته شد. جاكوبز به جرم خود اعتراف كرده است.
در مسابقات انتخابي دو و ميداني آمريكا براي بازي هاي المپيك آتن، جاكوبز از شركت در رقابت دوي ۱۵۰۰ متر كناره گيري كرد و متعاقب آن هم بازنشستگي هميشگي خود را اعلام نمود.
رجينا جاكوبز چندين دوره قهرمان آمريكا در دوهاي مسافت طولاني و نيمه ماراتن است. از سال ۲۰۰۳ تا كنون وي اولين زن دونده است كه دوي ۱۵۰۰ متر داخل سالن را در كمتر از ۴ دقيقه دويده است.
ريوز
ديگر تنيس بازي نمي كند
«مارچلو ريوز» تنيس باز برجسته شيليايي كه به عنوان اولين نماينده از آمريكاي جنوبي افتخار قرار گرفتن در مكان نخست جدول رده بندي اتحاديه بين المللي تنيس را بدست آورد، در سن ۲۸ سالگي از اين ورزش اعلام كناره گيري كرد.
تنيس باز چپ دست شيليايي اظهار داشت: قبول اين واقعيت كه بايد با تنيس خداحافظي كنم، بسيار سخت است. در تمام طول زندگي، تنيس مهم ترين انگيزه و محرك من بوده اما اكنون ۲۸ ساله هستم و بيش از ۲۰ سال از عمرم را وقف اين ورزش كرده ام.
ريوز حدود يكسال گذشته را به دليل مصدوميت و احساس ناراحتي از ناحيه كمر دور از ميدان مسابقات سپري كرده و با وجود انجام چند عمل جراحي در ميامي و سانتياگو، به بهبود كامل دست نيافت.
وي گفت : «حقيقت اين است كه مي خواهم هنوز هم به بازي ادامه دهم و حداقل در يك مسابقه قهرمان شوم تا دخترم شاهد موفقيتم باشد اما اين امر غيرممكن است.»
دختر ريوز به نام كنستانزا سه ساله همراه با مادرش در كاستاريكا زندگي مي كند.
وي در ماه مارس سال ۱۹۹۸ بعد از تنها تجربه حضور خود در فينال يك مسابقه جايزه بزرگ تنيس كه مسابقات تنيس آزاد استراليا بود، مرد شماره يك جهان در اين رشته ورزشي نام گرفت.
ريوز در فينال مسابقات مذكور برابر تنيس بازي از جمهوري چك به نام پيتر كودا مغلوب شد.

ورزش
اقتصاد
انديشه
ايران
زندگي
سياست
|  اقتصاد  |  انديشه  |  ايران  |  زندگي  |  سياست  |  ورزش  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |