شنبه ۳ مرداد ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره - ۳۴۴۶
۴۰ سال سخت كوشي و پرفروشي
011922.jpg
پورشه كاررا اتومبيل افسانه  اي علاقه مندان اين نوع ماشين ها نيست، اما تقريبا براي همه جالب است. قيمت مناسب و ظاهر كلاسيك اين اتومبيل وقتي در كنار راحتي استفاده از آن قرار مي گيرد آن را به اتومبيلي مناسب هر فردي كه به سرعت علاقه داشته باشد تبديل مي كند. كوروت، بوگاتي، فراري و چند اتومبيل معدود ديگر يا بيش از حد گران اند يا خطرناك يا به آموزش ديدن براي رانندگي محتاج اند (شما اگر پاي تا ن را به شكل نادرستي از روي كلاچ فراري برداريد پول ۴ تا چرخ را بايد پرداخت كنيد و يا اگر نادرست دنده عوض كنيد. البته با همه اين اتومبيل ها، احتمال خيلي زيادي دارد كه اصلا بميريد.) افسانه كاررا ۹۱۱ جزئيات زيادي دارد اما متن پيش روي شما، فقط محملي است كه به بهانه بررسي مدل جديد اين اتومبيل گوشه هايي از قصه ۴۰ سال سخت كوشي و پرفروشي را تعريف كند.
كمپاني پورش خيلي خوب توانسته دل طرفداران اتومبيل هاي اسپورت را به دست بياورد و مدل ۹۱۱ هم كه البته غوغا است. اينكه فروش فقط همين يك مدل از توليدات كمپاني پورش درست چهار برابر فروش كل توليدات شركت فراري است، چند دليل دارد كه خاص فقط همين يك شركت است. از نظر تكنيكي هر پورش ۹۱۱ بهتر از باقي توليدات مشابه است اما هر مدل جديد ۹۱۱ از نظر ظاهري درست شبيه مدل هايي است كه از ۴۰ سال قبل توليد مي شدند و اين موضوع كه علي القاعده مي توانست به فروش كمتر اين مدل طي سال هاي مدگرايي در خريد اتومبيل بينجامد تا امروز نتوانسته است چندان از بالا رفتن بيشتر فروش ۹۱۱ جلوگيري كند، چون در درجه اول ۹۱۱ يك اتومبيل بسيار مناسب براي رانندگي است و ديگر، قيمت مناسب آن در مقايسه با رقيبان. مدل ۹۹۷ جديد پورش هم كه درشهريور ماه روانه بازارهاي انگليس مي شود هم از همين فرمول تبعيت مي كند.
اينجا يك اتومبيل داريم كه از روبه رو شبيه نياكانش است، اما شركت پورش تضمين مي دهد كه ۸۰ درصد آن جديد است. تغييرات اساسي شامل چراغ هاي گرد جلو، كناره هاي پهن تر، گيربكس جديد، كيسه هاي هواي بيشتر و طراحي داخلي تميزتر وباكلاس تر و در آخر موتور ۸/۳ ليتري كاررا S است.
بعضي از اين تغييرات بنا به ميل و سفارش خريدار روي اتومبيل اعمال مي شود و برخي ديگر اجباري اند. چراغ هاي جلو كه شبيه نيمرو بودند ودر مدل هاي متاخر ۹۱۱ به كار برده مي شدند در دنيا چندان محبوب نشدند، پس شركت پورش به مدل كلاسيك خودش كه چراغ هاي با نماي گرد اما در واقع بيضي بود برگشت. داشبورد اتومبيل  هم دچار همين تغيير شد. اينطور به نظر مي آيد حالت قديمي داشبورد پورش كه كار كرده و سنتي بود و درست زير شيشه عمودي اين اتومبيل قرار گرفته بود براي خريداران اتومبيل جذاب تر بوده و اين جنبه هاي ديداري اتومبيل كه آشنا به نظر مي آمدند حتي بهبود هم يافته اند و تنظيم آنها به نحو بهتري انجام پذير است. موتور كاررا كماكان تخت و شش سيلندر است و همان قدرت تكان دهنده را با ۷ هزار دور در دقيقه حفظ كرده است. اين موتور مي تواند سرعت ۹۱۱ را ظرف ۵ ثانيه از صفر كيلومتر به ۹۶ كيلومتر در ساعت برساند.
۴۰ سال كار حرفه اي روي موتور و بدنه كاررا باعث شده راحتي سرنشين بيشتر تامين شود و سرعت و امنيت بيشتري براي او به ارمغان بيايد.
انتقاد از كاررا ۹۱۱ جديد كار آساني نيست. عرضه مدل هايي از اين اتومبيل كه بتواند بنا به خواست خريدار داراي دنده اتوماتيك باشد جاي سوال دارد. چرا كه عمده خريداران كاررا طبيعتا ترجيح مي دهند كه اتومبيلشان داراي دنده غيراتوماتيك باشد و وضع ۶ دنده فعلي هم كه مناسب است. گنجايش كم باك كاررا جديد هم از مشكلاتي است كه به خصوص در مسابقات طولاني، راننده اين اتومبيل را دچار مشكل مي كند. يك كاررا ۹۱۱ جديد را مي توان با ۶۰ هزار پاوند خريداري كر د و با حدود ۷ هزار پاوند بيشتر، از امكانات رفاهي اختياري آن بهره برد. ميان مدل هاي قديمي اتومبيل ها، اين يكي جديد است و برتري هاي مدل هاي قديمي را هم حفظ كرده است.

استيون هاوكينگ مقابل خود ايستاد
011916.jpg
استيون هاوكينگ، نابغه معاصر فيزيك جهان، ۳۰ سال پيش نظريه اي ارايه داد كه در تمام اين مدت مبنا و محور تحقيقات و پژوهش هاي فضايي بود.
او گفته بود: سياهچال هنگامي كه شكل مي گيرد با آزاد كردن انرژي شروع به از دست دادن جرم خود مي كند، اما تشعشع حاصل از آزاد ساختن انرژي شامل هيچ اطلاعاتي درباره ماده موجود در سياهچال نيست و با از بين رفتن سياهچال همه اطلاعات ماده موجود در آن نيز از دست مي رود.
اما به نظر مي رسد مرجعيت اين نظريه، سرانجام به دست خود هاوكينگ به پايان رسيده است. او پس از ۳۰ سال اذعان داشته كه سياهچال ها هر چيزي را كه داخل آنها قرار بگيرد از بين نمي برند و اطلاعات وارد شده به آنها، قابليت خروج را هم دارد.
نظريه پيشين هاوكينگ چالشي براي نظريه كوانتوم به شمار مي رفت كه بر از بين نرفتن اطلاعات استوار بود. استدلال هاوكينگ بر اين بود كه ميدان هاي گرانشي قوي سياهچال ها، تاحدي قوانين كوانتوم را ابطال مي كنند.
اما مغز متفكر فيزيك، حالا به اشتباه خود اعتراف و اعلام كرده در اين باره در همايش جهاني نسبيت و گرانش كه چندي ديگر در ايرلند برگزار مي شود سخن خواهد گفت.
بد نيست بدانيد پيش از اين نيز فيزيكدانان زيادي سعي بر ابطال نظريه قديمي هاوكينگ داشته اند. در اوايل سال ۲۰۰۴، سمير متواز و همكارش در دانشگاه ايالتي اوهايو ادعا كردند كه سياهچال بر طبق نظريه ريسمان ها سامان مي يابد. طبق نظر آنها سياهچال  ها نيز توده اي از ريسمان ها به شمار مي آيند و اطلاعات آنها از ميان رفتني نيست.

ابتكار: من اجازه نمي  دهم
011913.jpg
زماني كه حكم رياست سازمان حفاظت از محيط   زيست به نام او خورد، خيلي ها از انتخاب معصومه ابتكار خوشحال شدند چون حضور او در دستگاه عريض و طويل دولت، مي  توانست سر فصل رخنه زنان به سازمان هاي دولتي و نشستن آنها بر مسند رياست باشد تا سرانجام آنها نيز قابليت هاي خود را به رخ مرد سالارها بكشانند. اما در طول چند سال گذشته، خانم ابتكار فعاليت هاي چندان جدي انجام نداده و از نگاه گروه پرشماري،  باعث مخدوش شدن چهره زنان شده تا جايي كه ديگر كمتر كسي به مديران زن دل مي  بندد و در دوره اي درازمدت، به آنها اعتماد مي  كند. قرار بود خانم ابتكار آغازگر راهي نو در فعاليت هاي زنان باشد، اما ناكامي او، سبب شد تا حتي آقاي خاتمي هم ازانتخاب وزيري زن، در آخرين گزينش هايش، سر باز زند.
حالا رئيس سازمان محيط زيست، روبه روي خبرنگار فارس مي  نشيند و با اعتماد به نفس ازنجات درياچه اروميه صحبت مي  كند. به اعتقاد خانم ابتكار، فعلا درياچه اروميه نبايد سايه سنگين يك پل را روي قطره قطره آبهايش - كه ديگر دارد خشك مي  شود احساس كند:« باتوجه به آسيب هاي جدي كه طي ساليان گذشته به درياچه اروميه وارد شده احداث پل شهيد كلانتري روي اين درياچه نيازمند بررسي هاي زيست محيطي است. اگر اين بررسي هاي زيست محيطي منطقه مورد تاييد قرار گرفت تحت شرايط و نظارت كميته ارزيابي مي  توانند پل ياد شده را احداث كنند.»
معاون رئيس جمهوري تصريح كرد: بخشي از بررسي ها و مطالعات در اين باره فني و بخشي ديگر زيست محيطي است كه براي به حداقل رساندن آثار منفي زيست محيطي انجام مي  شود.
وي همچنين با اشاره به حفظ مناطق ساحلي وتوجه و رسيدگي به آنها گفت: در حال حاضر چندين منطقه حفاظت شده ساحلي وجود دارد كه بايد در حفاظت و ارتقاي سطح آنها اهتمام ورزيم.
ابتكار با ابراز اميدواري از اصلاح روند كاربري اراضي اين مناطق در آينده تاكيد كرد: در حال حاضر مسوول رسيدگي به تغيير كاربري اراضي در سواحل شمال كشور استانداري ها هستند كه بايد از پيشرفت چنين روندي جلوگيري كنند.
وي در ادامه افزود: سياست هاي كلان دولت هم در اين زمينه موثر است و اميدواريم كه به خوبي در اين زمينه عمل كنند. سواحل از ذخاير محيط زيست كشور هستند و بايد به شكلي صحيح و با ملاحظات زيست محيطي دقيق مديريت شوند.
ابتكار، پناهگاه حيات وحش ميانكاله در استان مازندران، تالاب گميشان در استان گلستان، پارك بوجاق و تالاب انزلي در استان گيلان را از جمله مناطق حفاظت شده در سواحل درياي خزر برشمرد.
وي افزود: حفظ اين مناطق وتوجه و رسيدگي به آنها كمك بزرگي در جهت حفظ ذخاير زيست محيطي است.

مولن روژ
راسل كرو در اوكاليپتوس 
011910.jpg

حضور راسل كرو در اقتباسي سينمايي از رمان اوكاليپتوس ، اثر موراي بيل، نويسنده استراليايي قطعي شد. ماجراي داستان در نيوساوت ولز شكل مي  گيرد و به ارتباط عاطفي بين غريبه اي تازه وارد و دختر يك مزرعه دار اوكاليپتوس مي  پردازد. اين پروژه ، به راسل كرو فرصت مي  دهد تا دوباره براي ژاكلين مورهاوس بازي كند. مورهاوس پيش از اين در فيلم«>Proof محصول سال ۹۱، در مقام كارگردان، با راسل كرو كار كرده بود.
جك بلك در داستان كميك گرين لانترن
011919.jpg

كمپاني برادران وارنر گزارش داد جك بلك، ستاره فيلم مدرسه راك در كمدي جديدي به نام « » Aint itcoll News به نقش قهرمان داستان كميك گرين لانترن بازي خواهد كرد. داستان، ماجراي يك مهندس راديو را روايت مي  كند كه از يك شهاب سنگ سبز رنگ جادويي، قدرتي مرموز و خارق العاده مي  گيرد و همانند قهرمان داستان ماسك ، از اين نيرو در جهت اهداف مثبت استفاده مي  كند. اين پروژه هنوز در مرحله مذاكرات مقدماتي به سر مي  برد و نخستين خبر قطعي آن به حضور جلك بلك محدود مي  شود.

خبرسازان
تهرانشهر
حوادث
در شهر
درمانگاه
طهرانشهر
|  تهرانشهر  |  حوادث  |  خبرسازان   |  در شهر  |  درمانگاه  |  طهرانشهر  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |