شنبه ۶ دي ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۲۶۴ - Dec 27, 2003
الإِسْتِغْنَاءُ عَنِ الْعُذْرِ أَعَزُّ مِنَ الصِّدْقِ بِهِ.
بي نياز از عذر بودن ارجمندتر تا از روي راستي عذر آوردن.
علي ابن ابي طالب (ع) - نهج البلاغه
امروز با حافظ
يارب اين تأثير دولت دركدامين كوكب است
آن شب قدري كه گويند اهل خلوت امشب است
هر دلي از حلقه اي در ذكر يارب يارب است
تا به گيسوي تو دست ناسزايان كم رسد
بهارستان
«كوهسار زمرد پريده رنگ»
پنجره هاي روستايي تان آكنده است
به سرمستي شما زير شكوفه ها رشك مي برم
بي گمان پروانه ها در رؤياهاتان مي پرند
چي ئن چي - ترجمه سهراب سپهري

پاسخ به پرسش پزشكي
زيان بي شمار مصرف الكل
دكتر روزنفلد در پاسخ به پرسشي كه با توجه به اعلام افزايش بيماري كبدي ناشي از مصرف الكل به عمل آمده بود گفته است كه مصرف الكل زيان هاي بي شمار دارد كه آسيب هاي كبدي يكي از آنها است و تغيير شكل ناخن ها زنگ خطر بيماري التهاب و تورم بافت هاي كبد است. ساير زيان هاي مصرف الكل عبارتند از بيماري هاي قلبي و عروق، آسيب ديدگي مغز و اعصاب، تشديد بيماري قند، بيماري و دشواري هاي لوزالمعده و مشكلات رواني و عاطفي متعدد از جمله حالت پرخاشگري كه مي دانيم بسياري از بيماري هاي جسماني نتيجه دشواري هاي عاطفي و رواني است.

تازه هاي دنياي رسانه ها
گزارش ۵۶۷ صفحه اي كميسيون ۱۱ سپتامبر در كتابخانه هاي عمومي و اينترنت
پنجشنبه گذشته كميسيون حقيقت ياب دو حزبي در آمريكا رسيدگي به رويدادهاي ۱۱ سپتامبر كه برخي ضعف هاي اطلاعاتي ايالات متحده را آشكار كرد، جهت مطالعه و نيز استفاده در نوشتن كتاب و مقاله در كتابخانه هاي عمومي اين كشور و سايت اينترنتي كميسيون قرار گرفت. قبلاً خلاصه اي از آن به رسانه ها داده شده بود. در سال هاي اخير، سازمان ها، مقامات، مراجع و نيز افراد ترجيح مي دهند كه متن نظرات، تصميمات، كارها و نتيجه گيري هاي خود را در وب سايت خود قرار دهند تا رسانه ها و افراد در صورت تمايل از آن استفاده كنند. ديگر مانند گذشته نخست هر اطلاعيه اي در اختيار رسانه ها قرار نمي گيرد. هدف، آن طور كه در كتاب هاي مرجع و درسي آمده است اين است كه مردم بدانند هر رسانه چه قسمت هايي را انتخاب و بزرگ كرده و چه تحريف هايي در متن شده است تا درك واقعي داشته باشد.
روش تازه گروههاي مقاومت در عراق: گروگان گيري خارجيان
به موازات انفجارهاي انتحاري و حملات چريكي شهري، گروه هاي عراقي، شيوه گروگانگيري خارجيان را كه نتايج بهتري برايشان داشته گسترش داده و هم اكنون ۷۰ خارجي در اختيار دارند. اين عراقي ها از آن بيم دارند كه كمپاني ها و مؤسسات خارجي كشور آنان را به صورت كويت و سعودي درآورند كه نزديك به نيمي از كاركنان، خارجي هستند. افرادي كه در عراق در گروگان هستند عمدتاً راننده كاميون و خدمه معمولي شركت هاي پيمانكار هستند. در پي همين گروگانگيري دولت هاي مصر، كنيا و هند اعلام كردند كه ازادامه كار اتباع خود در عراق جلوگيري مي كنند و آنان را از اين كشور فرا خواهند خواند. عكس بازگشت گروگان فيليپيني به مانيل در ميان خانواده اش كه شادي مي كنند در روزنامه هاي سراسر جهان چاپ شده و طبق يك نظر سنجي تلفني، محبوبيت رئيس جمهور فيليپين را كه يك بانوي ميانسال است در ميان جهانيان ۲۵ درصد افزايش داده است، زيرا او بود كه با فراخواندن نظاميان فيليپين مانع از قتل گروگان فيليپيني شد و در اين راستا انتقاد شديد آمريكا و استراليا را ناديده گرفت. جسد و سر جدا شده راننده بلغاري كه دولت متبوعش حاضر به خارج ساختن سربازانش از عراق نشد در ساحل دجله به دست آمده است. هنوز معلوم نيست كه اين قطعات متعلق به كدام يك از دو راننده گروگان بلغاري هستند.
مقايسه اتهامات صرب ها با آن چه در عراق روي داده است
در واكنش به اقدام يك بازپرس دادگاه بين المللي لاهه كه عكس هاي فرار يك متهم صرب را منتشر ساخته، برخي از منتقدين آمريكا و از جمله چند مقاله نويس آمريكايي كه با سياست و رفتار اين دولت در قبال عراق و افغانستان موافقت ندارند نوشته اند: آيا اتهامات صرب ها شديدتر است و يا آمريكاييان در دو كشور عراق و افغانستان و به ويژه نسبت به زندانيان دو كشور؟ ممكن است صرب ها در كشور خود مرتكب جرم شده باشند ولي آمريكاييان در كشورهاي دور دست چنين مي كنند. بدون دليل و مجوز، در قرن ۲۱ رفتند و دو كشور مستقل را اشغال نظامي كردند، دولت هايشان را بركنار و مسئول اين همه خرابي و تلفات هستند كه ادامه دارد. اين منتقدين در مقالات و گفتار خود به اعلاميه اخير دولت آمريكا استناد كرده اند كه تا كنون ۹۴ مورد بد رفتاري در زندان هاي عراق ثبت شده و ۳۹ زنداني افغان هم به همين ترتيب جان خود را از دست داده اند. عكس هايي را كه بازپرس دادگاه بين المللي منتشر ساخته مردي را نشان مي دهد كه صورت او ديده نمي شود و مي خواهند وي را در صندوق عقب يك اتومبيل قرار دهند تا فرار كند. بازپرس كه عكس ها را در آمستردام منتشر ساخته گفته است كه آن مرد، كسي جز «گوران هادزيچ» يكي از متهمان تحت تعقيب دادگاه نبوده كه اندكي پيش از ورود ماموران جهت دستگيري اش، به آن گونه از مخفيگاهش فرار كرده است. از اظهارات بازپرس كه معلوم نيست با اجازه چه مرجعي عكس ها را منتشر ساخته چنين بر مي آيد كه برخي ماموران دولت صربستان به متهم اطلاع داده بودند كه فرار كند. همچنين روشن نيست كه به چه ترتيب عكس ها گرفته شده است.
ورود تاريخداني كه كشتار يهوديان را «افسانه» خواند به شش كشور ممنوع شد
دكتر ديويد اروينگ تاريخدان انگليسي كه در كتاب خود «جنگ هيتلر» و سخنراني هايش كشتار يهوديان اروپا به دستور هيتلر موسوم به «هالوكاست» را يك افسانه و ادعايي نادرست خوانده است از ديروز به كشور نيوزيلند هم ممنوع الورود شد. ورود او قبلاً به درخواست شوراي جهاني يهوديان به كانادا، استراليا، آلمان، ايتاليا و جمهوري فدرال آفريقاي جنوبي ممنوع شده بود. اين شورا در درخواست خود خطاب به اين دولت ها نوشته است: هرجا كه ديويد اروينگ حضور يابد و سخنراني كند، احساسات ضد يهود دامن زده مي شود. با اين كه دولت نيوزيلند اخيراً با دستگيري دو تبعه اسرائيل اين دولت را متهم به سوء استفاده از خاك آن كشور و جعل گذرنامه هاي نيوزيلند كرده بود، درخواست شوراي جهاني يهود را پذيرفت. دكتر اروينگ كتاب هاي تاريخي متعدد منتشر ساخته كه از ميان آنها دو كتاب او «مسير روباه صحرا» و «جنگ هيتلر» درباره آلمان نازي است. وي در يك سخنراني گفته بود كه طبق يك توافق محرمانه با رضا شاه كه از سال ۱۹۳۵ (۱۳۱۴ هجري) خود را از سلطه و نفوذ انگلستان خارج ساخته بود، هيتلر با كمك ارتش ايران قصد تصرف خاورميانه و خارج ساختن هند از دست انگلستان را داشت و به همين منظور به شوروي حمله نظامي برد و رومل، بهترين افسر آلمان را به شمال آفريقا فرستاد.

در فرهنگسراي انقلاب و با حضور جمعي از شاعران معاصر
همايش شعر فاطمي برگزارشد
همايش شعر فاطمي، عصر بيست و نهم تيرماه با حضور جمعي از شاعران معاصر در فرهنگسراي انقلاب برگزار شد.
به گزارش خبرنگار ادبي «مهر» در اين همايش، شاعراني چون، احمد عزيزي، عليرضا قزوه، عبدالجبار كاكايي، محبوبه زارعي، عبدالستار كاكايي و قباد سوماري به شعرخواني در حال و هواي سوگ دختر بزرگوار نبي اكرم (ص) حضرت فاطمه زهرا(س) پرداختند.
در ابتداي مراسم، كوروس احمدي- دبير اولين همايش شعر فاطمي- طي سخناني پرداختن به حوزه شعر فاطمي و آئيني را از ضرورت هاي ادبيات امروزخواند و حضور جوانان و نوقلمان را در اين عرصه، چشمگير دانست.
وي با اشاره به استقبال از اين همايش، گفت: در برنامه هاي آتي، براي ساير شخصيت هاي ديني و مذهبي، همايش هاي فرهنگي و ادبي برگزار خواهد شد.
در ادامه برنامه، كليپي به نمايش درآمد كه در آن رزمنده اي در جبهه به جست وجوي آب مي  پردازد و نهايتاً با توسلي كه به اهل بيت(ع) پيدا مي كند، خويش را در دريا مي يابد و...

با تصويب شوراي شهر فومن
تنديس «شيون فومني» در زادگاه اين شاعر نصب مي شود
با تصويب شوراي شهر فومن، تنديس زنده ياد شيون فومني شاعر معاصر و ترانه سراي گيلاني در ششمين سال خاموشي اين شاعر ساخته و به زودي در زادگاهش (فومن) نصب خواهد شد.
به گزارش خبرگزاري مهر، مجري ساخت و نصب تنديس شيون فومني ، شهرداري فومن است.
مير احمد فخري نژاد متخلص به شيون فومني ازشاعران محبوب و مشهورخطه شمال، به شمار مي آيد كه درارائه فولكلور گيلان، از جايگاه چشمگيري برخوردار است.

تئاتر ايران در روماني درخشيد
امير دژاكام، كارگردان نام آشناي تئاتر چندي پيش به همراه گروه دانشجويي خود در دانشكده هنر و معماري دانشگاه آزاد، در جشنواره تئاتري كه در روماني و با همكاري يونسكو برگزار مي شد، شركت كرد.
اين جشنواره به گفته دژاكام يك گردهمايي بين دانشجويان تئاتر در همه دنيا است كه در سينايا برگزار مي شود و ششمين دوره خود را پشت سر مي گذارد.
دژاكام در گفت وگو با ايسنا درباره اهداف اين جشنواره و نحوه شركت گروه ها گفت: هدف جشنواره صرفا برگزاري و اجراي تئاتر نيست بلكه به دنبال دست يافتن به بازتاب انديشه هاي جديد در آثار كلاسيك است و از اين طريق حتي به معرفي درام نويسان و متفكران تمام نقاط جهان هم مي پردازد.
وي ادامه داد: در جشنواره امسال كه هفت كشور اروپايي به همراه چين و ايران حضور داشتند، بخشي از دايره گچي قفقازي و عروسي خون توسط گروه هاي دانشجويي و با همراهي استاد آنها به صورت كارگاهي اجرا مي شد و براي هيات ژوري تحليل كارگردان و برخورد او با برشت و موركا و ارائه متد و روش و تحليل آن مهم است.
كارگردان ليلي و مجنون اضافه كرد: من در نمايش دايره گچي قفقازي به بررسي تطبيقي بين نمايش  ايران و مكتب اپيك پرداختم و تحليل كردم كه اين دو روش بسيار شبيه و نزديك به هم و با اهدافي متفاوت هستند كه خوشبختانه هم از اين تئوري استقبال شد و هم در حين اجرا كه به صورت كمدي بود، تماشاگران تمام شوخي ها را مي فهميدند و همراه آن مي خنديدند.
وي همچنين درباره اجراي نمايش عروسي خون گفت: در اين نمايش نوع اجراي ما تقريبا متفاوت از تمام گروه ها بود، زيرا كه در عروسي خون در پايان اثر تمام اتفاقات پشت صحنه اتفاق مي افتد و تقريبا هر هشت گروه اين ميزانسن را اجرا كردند ولي ما تنها گروهي بوديم كه صحنه جنگ لئوناردو و داماد را نشان داديم و اين اتفاق را به مرگ عروس ختم كرديم.
وي ادامه داد: در اين بخش هم من دو تز ارائه كردم كه يك مورد آن مربوط به متدولوژي كار بود و در بخش ديگر كه زمينه روش مند كردن انرژي را مطرح كردم كه خوشبختانه تحليل ما تأثير زيادي روي مخاطبين داشت.
دژاكام در خصوص حضور ديگر گروه ها و كيفيت كار آنها گفت: كلاس بازيگري و كارگرداني تمام گروه ها بسيار قوي بود و با توجه به اين كه قرار بود هر كشوري از ديدگاه و نشانه هاي فرهنگي خودش در اجراي نمايش استفاده كند، ما با شيوه هاي گوناگون سنتي در اجراي اين دو نمايشنامه كلاسيك برخورد كرديم.
در تمام اجراها ما فقط يك نور تخت به همراه يك نيمكت و چهار صندلي داشتيم و اين ها تمام امكانات ما بود ولي در نتيجه اين جشنواره حركت بسيار خوبي بود و دانشجوياني كه در آن شركت كردند به اندازه دو سال تحصيلي آموزش ديدند.
خوشبختانه ما هم مثل گروه آقاي رحمانيان كه سال گذشته در روماني درخشيد، برگزيده شديم و نتيجه آن شركت در كنگره فيليپين در سال ۲۰۰۶ و دعوت به روماني و چين بود.
البته علاوه بر آن در همان جا من طرح پژوهشي را مبني بر بررسي تطبيقي اپراي پكن و تعزيه ايران به چين ارائه دادم كه با استقبال گروه چين مواجه شديم.

«چكناواريان» سمفوني جنگ را به صحنه مي برد
لوريس چكناواريان سمفوني جنگ، از آثار دكتر كهن زاد را آخر مردادماه به صحنه مي برد. وي درگفت وگو با خبرنگار مهر، ضمن اعلام اين خبر افزود: در حال حاضر مشغول تمرين كردن روي قطعات سمفوني جنگ هستم.
اين سمفوني با تمي جديد و متفاوت توسط آهنگساز ايراني، دكتر كهن زاد نوشته شده و راجع به جنگ هاي مختلف جهان است. چكناواريان ادامه داد: اجراي اين اثر بيش از يك ساعت به طول مي انجامد كه آن را در دو قسمت به صحنه مي برم.
ازنكات قابل توجه در اين برنامه، اجراي قسمت هايي از اين سمفوني توسط گروه كر است.
چكناواريان هدف از اجراي آثار موسيقي جنگ را عرضه متفاوت موسيقي در زمان هاي مختلف خواند و افزود: نبايد هميشه قطعاتي را دريك فضا به صحنه برد، من هميشه دوست دارم تفاوت ها را دراجراهايم داشته باشم، هرچند كه اجراي آثارجدي مثل سمفوني جنگ برايم بسيار سخت تر ازاجراي آثارعاشقانه است، اما قطعا اين كنسرت ها هم لازم هستند.
به گفته وي اين كنسرت از آخر مردادماه تا ۹ شهريورماه در سالن رودكي وبه همت بنياد رودكي با اركستر۴۵ نفره به همراه گروه كر به صحنه مي رود.
چكناواريان درپايان ازنوشتن اپراي رستم و اسفنديار خبرداد و گفت: نوشتن اين اپرا در حال اتمام است و بيشتر قسمت ساز بندي آن مانده است وفكرمي كنم كه آن را دراوايل سال ۸۴ به اتمام برسانم.

ادامه نمايشگاه فرهنگ فاطمي تا ولادت حضرت فاطمه(س)
به گفته مدير روابط عمومي نمايشگاه فرهنگي فاطمي، در ايام شهادت حضرت فاطمه(س) روزانه ۱۵ هزار نفر از نمايشگاه بازديد كردند كه اين رقم در روز شهادت دخت پيامبر اكرم(ص) به بيش از ۲۵ هزار نفر رسيد.
گفتني است كه در روزهاي آغازين برپايي نمايشگاه تعداد بازديدكنندگان بين ۵۰۰ الي ۶۰۰ نفر ذكر شده بود كه رقم صحيح آن طبق اعلام مسئولان برگزاري جشنواره بين ۵ هزار تا ۶ هزار نفر بوده است. وي در ادامه افزود: اين نمايشگاه تا ۱۷ مرداد سالروز ميلاد حضرت زهرا(س) از ساعت ۱۶ تا ۲۲ براي بازديد علاقه مندان به فرهنگ فاطمي برپاست.

برگي از تاريخ
سالگرد فوت پورياي ولي
۲۴ ژوئيه در طول تاريخ، علاوه بر درگذشت پورياي ولي كه شرح آن در زيرخواهد آمد، شاهد رويدادهاي متعدد بود كه برخي از آنها از اين قرارست: در سال۶۳۶ تصرف فلسطين توسط اعراب مسلمان تكميل شد. درسال ۱۶۸۳ نخستين گروه ژرمن ها با كشتي كنكورد وارد آمريكاي شمالي شد كه اينك يك چهارم نفوس اروپايي تبار ايالات متحده را ژرمن ها (آلماني ـ اتريشي ها) تشكيل مي دهند. در سال۱۷۸۳ سيمون بوليوار قهرمان ملي آمريكاي لاتين و مؤسس شش كشور در اين منطقه به دنيا آمد. در سال ۱۸۰۲ الكساندر دوما نويسنده فرانسوي و مولف ۲۵۰ كتاب چشم به جهان گشود. در سال ۱۸۴۷ ماشين چاپ «روتاتيو» اختراع شد. در سال ۱۹۲۲ جامعه ملل قيمومت فلسطين را به انگلستان سپرد. در سال ۱۹۲۳ قرارداد لوزان تكليف عثماني را روشن ساخت كه جمهوري تركيه برجاي آن نشسته است. در سال ۱۹۵۲ (۱۳۳۱هجري) دكتر مصدق كابينه تازه را كه در آن خودش وزير دفاع ملي و دكتر غلامحسين صديقي وزير كشور بود به مجلس معرفي كرد و در سال ۱۹۶۱ نخستين هواپيماربايي صورت گرفت و يك هواپيماي آمريكايي به كوبا ربوده شد.
اينك درگذشت پورياي ولي به عنوان برگ امروز: طبق محاسبه مورخان روس، پورياي ولي (محمود خوارزمي) پهلوان، جوانمرد، عارف و شاعر بنام ايران ۲۳ ژوئيه سال ۱۳۲۲ ميلادي(۷۰۱ هجري) درگذشت كه اين اندرز را به او نسبت مي دهند:
افتادگي آموز اگر طالب فيضي ـــــــ هرگز نخورد آب، زميني كه بلند است
از پوريا يك مثنوي هم باقي مانده است.
www.iranianshistoryonthisday.com

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵
شماره نمابر
شماره تلفن
۲۰۴۶۰۶۷
(۹ خط) ۲۰۵۹۳۸۶
دفتر مركزي
پيام گير: ۲۰۴۲۴۹۰
۲۰۵۱۴۹۲
دفتر ارتباطات توزيع و اشتراك
۲۰۵۸۸۱۱
۲۰۴۲۴۹۰
دفتر ارتباطات تحريريه
۶۴۸۰۴۰۰
۳۴۱۲۰۱۷
اشتراك
۲۰۴۶۰۶۷
۲۰۱۲۷۰۰
اشتراك الكترونيكي
نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني اينترانت: http://www.Hamshahri.net
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۸۸۰۶۶۶۶


داستانك
درخت
جوانه زدم. سر از خاك درآوردم، اول ترسيدم، بعد خواستم بزرگ شوم و بزرگ شدم، از همه بلندتر، از همه تناورتر. به خود غره شدم، سايه ام نور و حيات را از هر جوانه اي سلب كرد... روزي اما، ضربه اي تكانم داد... نوبت من هم رسيد... تبر امانم را بريد.
مريم كريمي خالدي

گشتي در دنياي خبرها
بلعيدن انگشتر
فلوريدا: چند روز پيش يك خانم ۳۸ ساله در فلوريدا به يك مغازه طلافروشي مراجعه كرد و از فروشنده خواست يك انگشتر ۲۰ هزار دلاري را كه روي آن نگين الماس قرار داشت به وي نشان بدهد. اين مشتري بلافاصله پس از دردست گرفتن انگشتر آنرا داخل دهانش قرار داد و پس از چند ثانيه اين شيء قيمتي را بلعيد.
وي در آن زمان، بلعيدن انگشتر را به شدت تكذيب كرد اما در تصاوير دوربين مداربسته كاملا واضح بود كه اين خانم انگشتر را داخل دهانش قرار داده است.
به هر حال پليس اين خانم را به بيمارستان فرستاد تا از شكم وي عكسبرداري شود. در عكس مشخص شد كه انگشتر داخل شكمش قرار دارد به همين دليل وي را به زندان منتقل كردند تا انگشتر از بدن وي دفع شود. در پي دفع شدن انگشتر از بدن خانم سارق، او با سپردن ۵ هزار دلار وثيقه آزاد شد.
اخبار خوش
برلين: روزنامه بيلد پرفروش ترين روزنامه آلمان در شماره روز چهارشنبه گذشته به مناسبت فرارسيدن كريسمس تنها اقدام به انتشار خبرهاي خوش در صفحات خود كرد. معمولا تيتر اول اين روزنامه به اخبار حوادث و يا خطاهاي سياستمداران اختصاص دارد اما تيتر روز چهارشنبه اين روزنامه «امروز فقط اخبار خوب داريم» بود. اين روزنامه در روز چهارشنبه گذشته در كليه صفحات خود به اخبار خوشايندي چون كاهش ماليات ها و قيمت بنزين و افزايش رشد اقتصادي پرداخت.
روزانه ۱۲ ميليون نفر، روزنامه بيلد را مطالعه مي كنند.
مراسم تدفين فرزند زنده
اكلاهما: چند روزقبل مسئولان يك زندان در اكلاهما با خانواده يك زنداني تماس گرفته و به آنان اطلاع دادند كه فرزندشان خود را داخل زندان دار زده است. اين خانواده پس از تحويل گرفتن جسد پسرشان مراسم تدفين را برگزار كردند اما هنگامي كه به خانه بازگشتند، همان پسر تلفني از زندان با آنها تماس گرفت و اعضاي خانواده را شوكه كرد.
پس از تحقيق در اين رابطه مشخص شد كه زنداني به خاك سپرده شده فرد ديگري بوده است و مسئولان زندان در شناسايي هويت او دچار خطا شده اند.اما نكته جالب اينكه، خانواده واقعي زنداني حاضر نيستند هزينه مراسم تدفين را به خانواده اي كه به اشتباه هزينه آنرا تقبل كرده است بپردازند.
۵۰ سال اسارت
سئول: يك اسير جنگي پس از ۵۰ سال اسارت به خانه بازگشت.
اين مرد ۷۲ ساله كه سرباز كره جنوبي بود در سال ۱۹۵۳ به اسارت نيروهاي كره شمالي درآمد و مجبور شد در اين كشور به زندگي بپردازد. سال گذشته وي با يك گذرنامه تقلبي به چين گريخت تا شايد از اين كشور بتواند وارد كره جنوبي شود اما پليس چين او را دستگير كرد و قصد داشت وي را به كره شمالي بازگرداند.
اما به درخواست خانواده اين مرد، دولت كره جنوبي وارد عمل شد و پس از مذاكره با چيني ها او را به خانه بازگرداند.
ادامه تكدي گري
كيپ تاون: چندي پيش دو متكدي كه در يكي از مراكز توريستي شهر كيپ تاون آفريقاي جنوبي به تكدي گري مي پرداختند به اتهام بي احترامي و اذيت رهگذران توسط پليس دستگير شدند. درپي اين دستگيري پلس از آنان تعهد گرفت كه ديگر در آن منطقه ظاهر نشوند.به همين دليل دو متكدي به دادگاه شكايت كردند و قاضي پرونده ديروز راي داد، آنها كماكان مي توانند در آن مركز توريستي به تكدي گري بپردازند به شرطي كه رفتار خود را اصلاح كنند.
كشاورز شجاع
آركانزاس: يك كشاورز در آركانزاس كه دست وي از كتف جدا شده بود، خود را به بيمارستان رساند.
هنگامي كه وي در مزرعه اش با تراكتور مشغول كار بود، ناگهان تعادل خود را از دست داد و از بالاي تراكتور به زمين افتاد. متاسفانه دست وي زير تيغه تراكتور گير كرد و از كتف قطع شد. اما اين حادثه باعث نشد كه مرد روي زمين بيهوش شود و منتظر كمك بماند. بلكه وي دست قطع شده خود را از زمين برداشت، سوار بر تراكتور شد و به سوي بيمارستان حركت كرد.
البته پزشكان موفق نشدند دست قطع شده را به بدن اين كشاورز پيوند بزنند.

ساعات شرعي
اذان ظهر: ساعت ۱۲ و ۵ دقيقه
اذان مغرب:ساعت ۱۷ و ۲۰ دقيقه
اذان صبح فردا:ساعت ۵ و۴۲ دقيقه
طلوع آفتاب فردا: ساعت ۷ و۱۳ دقيقه

گل و گياه
لاله واژگون غوزي
000002.jpg
نام علمي: Fritillaria meleagris
خانواده: LILIACEAE
گياه پيازي بهاره با ساقه هاي نرم و برگ هاي باريك، كشيده و پراكنده به رنگ سبز - خاكستري و گلهاي آويخته به رنگ ارغواني مايل به صورتي با طرح شطرنجي و يا سفيدرنگ. حداكثر بلندي ۳۰ و گستردگي آن به ۸-۵ سانتيمتر مي رسد.
نيازها: به مكان كاملاً آفتابي يا نيمه سايه و خاك با زهكش خوب كه درعين حال رطوبت را در خود نگهدارد نياز دارد، در طول فصل تابستان كه دوره استراحت پيازهاست آبياري را كاهش مي دهند. حداقل دماي قابل تحمل آن ۱۵- درجه سانتيگراد است.
ازدياد: به وسيله كاشت بذر در پاييز يا زمستان يا جداكردن و كاشت پاجوش در تابستان امكان پذير است.
سازمان پارك ها و فضاي سبز شهر تهران

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
خارجي
سياسي
شهري
ورزش
ورزش جهان
همشهري ضميمه
همشهري دانشجو
همشهري ايرانشهر
شناسنامه
داستانك
دنياي خبرها
ساعات شرعي
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |