شنبه ۳ مرداد ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۴۴۵ - Jul 24, 2004
نخستين پالايشگاه خون ايران امسال راه اندازي مي شود
مدير عامل پالايشگاه خون ايران گفت: فاز اول نخستين پالايشگاه خون ايران، مهر امسال راه اندازي مي شود و بخشهاي ديگر اين پالايشگاه نيز به مرور تا پايان امسال به بهره برداري مي رسد.
رضا فومني در گفتگو با خبرگزاري فارس افزود: پالايشگاه خون ايران اولين و تنها پالايشگاه خون در خاورميانه است كه با اعتبار تقريبي ۲۲ ميليارد تومان از سال ۷۶ طي مدت هفت سال در حال ساخت است.
وي ادامه داد: اين پالايشگاه توانايي توليد فاكتورهاي ۸ و ۹ خون و فرآورده هاي ايمونوگلوبين و آلبومين را در حد استاندارد جهاني دارد كه با همكاري شركتهاي خارجي حداكثر تا پايان امسال امكان توليد اين محصولات فراهم مي شود.
وي ادامه داد: همه محصولات و فرآورده هاي خوني اين پالايشگاه در زمان حاضر از خارج وارد مي شود. هزينه هاي ساخت و تجهيز پالايشگاه ايران معادل نيمي از اعتبارات لازم براي واردات فرآورده هاي خوني به كشور است.
وي در مورد كيفيت تجهيزات اين پالايشگاه توضيح داد: بخشي از دستگاهها و تجهيزات پالايشگاه خون دست دوم است كه در سال ۷۶ با مجوز شوراي اقتصاد خريداري و وارد شده است و كيفيت وكارايي همه آنها تضمين شده است.
پالايشگاه خون در بزرگراه همت جنب سازمان انتقال خون واقع شده است.

لايحه حريم خصوصي فردا در هيأت دولت بررسي مي شود
هيات  دولت  درجلسه  روز يكشنبه  خود لايحه  حريم  خصوصي  را مورد بحث  و بررسي قرار مي دهد.
به  گزارش  سايت  سخنگوي  دولت ، لايحه  حمايت  از حريم  خصوصي  با ۷ فصل  و ۸۳ ماده  در كميسيون  لوايح  دولت  تصويب  و براي  تصويب  به  هيات  دولت  ارسال  شده است .
حريم  خصوصي  جسماني ، حريم  خصوصي  اماكن  و منازل ، حريم  خصوصي  در محل  كار، حريم  خصوصي  اطلاعات ، حريم  خصوصي  ارتباطات  و مسئوليت هاي  ناشي  از نقض  حريم  خصوصي ، ۷ فصل  اين  لايحه  را تشكيل  مي دهد.
حمايت  از جسم  افراد، اماكن  خصوصي  و منازل ، حريم  خلوت  و تنهايي  افراد، محل هاي  كار، اطلاعات  شخصي  و ارتباطات  و تبيين  نحوه  اجراي  اصول  ۲۲ و ۲۵ قانون  اساسي ، شفاف سازي  اختيارات  و مسئوليت هاي  اركان  و اجزاء مختلف  حكومت در زمينه  رعايت  حريم  خصوصي  با عنايت  به  تعهدات  بين المللي  دولت  از جمله  اهداف  تصويب  اين  لايحه  عنوان  شده  است .
در اين  لايحه  مجازات  نقض كنندگان  هر يك  از موارد حريم  خصوصي  جداگانه تشريح  شده  كه  حبس  از سه  ماه  تا سه  سال  و انفصال  از خدمت  و محروميت  سه  تاپنج  سال  از جمله  اين  مجازات هاست .

تازه ترين اخبار از واژگوني قطار سريع السير در تركيه
منابع رسمي تعداد كشته ها را ۳۶ تن اما منابع غيررسمي و محافل مطبوعاتي ۱۳۶ نفر ذكر مي كنند
007368.jpg
گروه اجتماعي: واژگون شدن يك قطار سريع السير مسافرتي در تركيه ده ها كشته و زخمي برجاي گذاشت.
گزارش خبرگزاري ها حاكي است در ساعات اوليه حادثه تعداد كشته شدگان ۱۳۹ نفر و زخمي ها ۷۴ نفر اعلام شد، اما پس از ساعاتي تعداد كشته ها ۳۶ و مجروحان ۷۹ نفر اعلام گرديد.
اين حادثه كه پنج شنبه شب در مسير استانبول-آنكارا در منطقه «ياموك اوا» به وقوع پيوست باعث شد رجب طيب اردوغان نخست وزير تركيه سفر خود را به بوسني لغو كرده و از محل حادثه بازديد كند.
وي پس از بازديد از محل و بررسي موضوع اعلام كرد تعداد كشته شدگان ۳۶ نفر مي باشند. رسانه هاي تركيه با انتقاد از آمار ضد و نقيض اعلام شده به مراسم پر سر و صداي افتتاح اين خط كه زمان سفر قطارها را به نصف زمان قبلي كاهش داد اشاره كردند و اين اقدام را غيرفني و غيركارشناسي خوانده و گفته اند زيرساخت ريل هاي مذكور براي قطارهاي سريع السير مناسب نبوده اند.
در اين ميان برخي از متخصصان نيز كه پيشتر با اين طرح اعلام مخالفت كرده بودند، با اشاره به اينكه احتمال وقوع چنين حادثه اي را مي دادند، دست اندركاران راه آهن دولتي را در وقوع اين حادثه مقصر مي دانند.
با اينحال مسئولان راه آهن معتقدند كه قطار مذكور در محل وقوع حادثه با سرعت قطارهاي معمولي حركت مي كرده و عامل سرعت در سانحه تأثيري نداشته است، اگرچه برخي مسافران اين ادعا را قبول نداشته و معتقدند كه قبل از وقوع حادثه نمايشگرهاي قطار سرعت بالاي ۱۲۰ كيلومتر در ساعت را نشان مي داده اند.
نخست وزير تركيه در پي بررسي حادثه اعلام كرد كه دلايل قطعي حادثه،  صرفاً بعد از بررسي كارشناسي اعلام خواهد شد.
از سوي ديگر خبرگزاري نيمه رسمي آناتولي تركيه جمعه از دستگيري راننده و كمك راننده قطار سريع السير آنكارا-استانبول خبر داد.
به گزارش خبرگزاري شين هوا از آنكارا، خبرگزاري آناتولي به نقل از منابع آگاه اعلام كرد فكرت قارابولوت راننده و كوكسال كوشگون كمك راننده وي دستگير شده اند و قرار است از آنها آزمايش مصرف مشروبات الكلي به عمل آيد.
اين منابع افزودند مأموران پليس در حال بازجويي از اين دو هستند.
گفتني است در پي حادثه در قطار سريع السير كليه واگنها به جزو لكوموتيو واژگون شدند.
اين قطار داراي ۲۴۳ مسافر بوده است و يك و نيم ساعت بعد از حركت دچار حادثه شد. مديركل راه آهن تركيه احتمال خرابكاري در اين حادثه را رد كرده است.

۲۰ عضو شبكه قاچاق انسان محكوم شدند
صمد يارعطالو رئيس دادگستري بيله سوار گفت: ۲۰ نفر عضو دستگير شده يك شبكه قاچاق انسان در اين شهرستان به زندان و جرايم نقدي محكوم شدند.وي به خبرگزاري فارس گفت: اين افراد با اخذ مبالغ كلان و سوءاستفاده از اعتماد مراجعين به ايشان، انسان ها را به صورت غيرقانوني به جمهوري آذربايجان انتقال مي دادند.وي اضافه كرد: اعضاي اين شبكه علاوه بر ايرانيان تعدادي از اتباع پاكستاني، افغاني و كشورهاي عربي را با استفاده از شيوه هاي غيرقانوني از طريق مرز به جمهوري آذربايجان انتقال داده   اند.

تامين نيروي انساني وزارت رفاه مستلزم كاهش كاركنان ساير دستگاه هاست
دولت به شرط كم كردن ۴۰ هزار نفر از كاركنان در هر سال امكان جذب ۲۰ هزار نفر را دارد ، بنابراين براي تامين نيروي انساني مورد نياز وزارت رفاه و تامين اجتماعي دولت بايد سقف نيروي انساني در ساير دستگاهها را كاهش دهد .
عضو كميسيون امنيت ملي مجلس در گفتگو با خبرگزاري مهر با اشاره به اينكه وزارت رفاه و تامين اجتماعي بايد از نيروي انساني مجزا برخوردار شود ، گفت : امكان تعطيل كردن فعاليتهاي سازمانهاي دولتي و غير دولتي فعال در بخش تامين اجتماعي نيست البته در صورت تعديل و كاهش تصدي هاي اجرايي از سازمان هاي دولتي، مي توان از مازاد نيروي انساني دستگاههاي دولتي براي سازماندهي در وزارت رفاه و تامين اجتماعي استفاده كرد .
رضا طلايي نيك افزود : دكتر شريف زادگان قبل از راي اعتماد بر عدم توسعه تشكيلات اداري وزارتخانه ها در استان ها تاكيد داشت و لذا وزارت رفاه و تامين اجتماعي با رعايت هويت و ماهيت ستادي با حداقل نيروي انساني اداره خواهد شد .
وي گفت : دولت براي كليه سازمانها و وزارتخانه هاي قوه مجريه سقف معيني بمنظور جذب نيروي انساني در هر سال را در اختيار دارد بنابراين افزايش نيروي انساني در هر وزارتخانه و سازمان مستلزم كاهش در ساير سازمانها و دستگاههاست.
وي افزود : وزارت رفاه و تامين اجتماعي ماهيت و هويت ستادي خواهد داشت و با توجه به حجم گسترده اي از فعاليتها كه در حوزه وزارت رفاه قرار گرفته است و فعاليتهاي گسترده اي مانند حوزه هاي امدادي، بيمه اي و خدماتي و حمايتي كه در مسئوليت آن قرار دارد لذا در سياستهاي مصوب بر عدم تصدي گري وزارت رفاه و تامين اجتماعي به امور اجرايي تصريح شده است.
وي در ادامه افزود : كليه سازمانها و نهادهاي دولتي و غير دولتي فعال در امور امدادي ، بيمه اي ، حمايتي و خدمات اجتماعي همچنان به فعاليت هاي خود ادامه خواهند داد و به طور تدريجي تصدي هاي دولتي در اين امور تا حد امكان به بخش هاي غير دولتي سوق داده خواهد شد.وي گفت : برخي سازمانها مانند سازمان تامين اجتماعي علاوه بر كاركرد حاكميتي به عنوان صندوق كارگزار بيمه فعاليت مي كنند لذا با تشكيل وزارت رفاه و تامين اجتماعي، سازمانهايي مانند تامين اجتماعي به عنوان موسسه بيمه و بازنشستگي فعاليت خود را ادامه خواهند داد .

بهزيستي مسئوليت متكديان را در صورت تامين بودجه مي پذيرد
007362.jpg
رئيس  سازمان  بهزيستي  گفت : سازمان  بهزيستي  در صورتي  مسئوليت  متكديان را مي پذيرد كه  اعتبار لازم  براي  اين  امر تأمين  شود.
محمدرضا راه چمني  در گفت  و گو با ايرنا و در پاسخ  به  پرسشي  در رابطه  با مسوليت  جمع آوري  متكديان  اظهار داشت : برغم اينكه  سازمان  بهزيستي  نيروي  تخصصي ، توان ، طرح  و برنامه  را براي  ساماندهي متكديان  دارد، اما در صورتي  مسئوليت  اين  كار را مي پذيرد كه  امكانات  واعتبار لازم  از سوي  سازمان  مديريت  در اختيارش  گذاشته  شود.
رئيس  سازمان  بهزيستي  با تأكيد بر اينكه  «بدون  تأمين  اعتبار مسئوليت هيچ  اقدامي را نمي پذيريم »، افزود: تا زماني  كه  اعتباري  به  ما اختصاص نداده اند، مسئوليت  متكديان  بر عهده  وزارت كشور، شهرداريها و نيروي انتظامي است .
راه چمني  ادامه  داد: بر اساس  مصوبه  شوراي  عالي  اداري ، متولي  متكديان مشخص  است  و هم  اكنون  هم  سازمان  بهزيستي  در اين  رابطه  از طريق  مددكاران  وكارشناسان  خود همكاري  مي كند، اما مسئوليت  مستقيم  اين  امر با سازمان بهزيستي  نيست .وي  تأكيد كرد: در شوراي  اجتماعي  هم  مطرح  كرده ايم  كه  ما براي  ساماندهي متكديان  آمادگي  داريم  و شورا هم  اين  موضوع  را مصوب  كرده  اما در بودجه سازمان  اعتبار آن تأمين  نشده ، بلكه  در رديف  اعتبارات  وزارت  كشور و دربرنامه  نظم  و امنيت  گنجانده  شده  است .

مستمري بگيران  و بيماران  خاص ، دفاتر بيمه  ۴۵ نسخه اي  مي گيرند
مدير نام نويسي  و حسابهاي  انفرادي  سازمان  تامين  اجتماعي  با بيان  اين كه براي  اكثر بيمه شدگان  دفاتر بيمه  ۱۵ نسخه اي  صادر مي شود، گفت : به  بيماران خاص  (مانند دياليزيها و هموفيليها) و مستمري بگيران ، بدليل  مشكل  بودن مراجعه  آنها به  شعب ، دفاتر ۴۵ نسخه اي  داده  مي شود.
علي  برين  در گفت  و گو با ايرنا، با بيان  اين كه  همه افرادي كه اسم شان در فهرست  حق  بيمه سازمان  تامين  اجتماعي ذكر شده،  مي توانند از دفترچه  درمان  برخوردار شوند، گفت : در صورتي  كه  كارفرما، نام افرادي  را در فهرست  حق  بيمه  ذكر نكند، هم  در حفظ و حراست  سابقه  بيمه شده كوتاهي  كرده  و هم  اين كه  وي  و خانواده  او را از استفاده  از مزاياي  تامين اجتماعي  محروم  كرده  است  گفت: كارفرما قانونا مكلف  است  نام  افرادي  را كه  در مركزيا كارگاه  او كار مي كنند، به  شعب  تامين  اجتماعي  بدهد، در غير اين  صورت  باسرنوشت  افراد و خانواده هاي  آنها بازي  شده  است ، زيرا بيمه  نه  تنها متعلق به  شخص  بيمه شده  بلكه  متعلق  به  خانواده  او هم  هست .
وي  با بيان  اين كه  در تهران  حداقل  چهار روز زمان  مي برد تا دفترچه  جديدصادر شود و ممكن  است  بيمه شده  در اين زمان  براي  درمان  دچار مشكل شود، افزود: براي  آساني  استفاده  از دفترچه هاي  درماني  در هر يك  از شهرستانها، شعبه اي برگزيده ايم  كه  بيمه شدگان  هنگام  مسافرت  بتوانند به  آن مراجعه  كرده  دفترچه خود را تعويض  و يا تامين  اعتبار كنند.
مدير كل  نام  نويسي  و حسابهاي  انفرادي  سازمان  تامين اجتماعي  تاكيد كرد: دفاتر بيمه  فقط در ايران  كاربرد دارند.
برين  همچنين  اظهار داشت : دفترچه  خدمات  درماني  سند معتبري است  كه سازمان  تامين  اجتماعي  در اختيار بيمه شده  قرار مي دهد كه  هنگام  مراجعه  به واحدهاي  درماني  تحت  مالكيت  سازمان  تامين  اجتماعي  و يا طرف  قرارداد اين سازمان ، بدون  پرداخت  وجهي  از درمان  برخوردار شود.

فرماندار بم:
زمين لرزه بم تلفات جاني نداشته است
زمين  لرزه اي  به  بزرگي  ۲/۴ در مقياس  ريشتر ساعت  ۹ و ۲۱ دقيقه  و ۴۱ ثانيه  بامداد پنجشنبه  بار ديگر بم  و حوالي  اين  شهر را به  لرزه  درآورد.
موسسه  ژئوفيزيك  دانشگاه  تهران  اعلام  كرد: مركز اصلي  اين  زمين  لرزه  در حوالي  شهر بم  بوده  است .
به  گزارش  ايرنا وقوع  زلزله  موجب  رعب  و وحشت  ساكنين  و كاركنان  شهر بم  شد بطوري  كه  پس  از اين  زمين  لرزه  اكثر كاركنان  ادارات  از ترس  به  خيابانها در شهر بم  آمدند. شماري  از مردم  نيز در تجمع  خود با اعلام  اين كه  زمين  خانه  آنها بر روي گسل هاي  شهر بم  واقع  شده  است  توقف  ساخت  و ساز در اين  مناطق  را خواستار شدند.
«علي محمد رفيع زاده» فرماندار بم اعلام كرد: وقوع زمين  لرزه پيش از ظهر پنجشنبه در اين شهرستان هيچگونه تلفات جاني نداشته است.

اجتماعي
اقتصادي
خارجي
سياسي
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |  
|  صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |