شنبه ۳ مرداد ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۴۴۵ - Jul 24, 2004
از سوي معاون نظارت بر كالاي سازمان بازرسي
مهمترين دلايل گراني ميوه اعلام شد
007347.jpg
علاوه بر وجود شبكه مافيايي دلالي، واسطه گري و بي كفايتي مسئولان و متوليان امور مربوطه، شاخصه اصلي نابساماني وضعيت ميوه در نبود يك برنامه استراتژيك و قابل اجرا در ابعاد رشد و توسعه در بخش هاي كشاورزي، بازرگاني و تجاري است.
معاون نظارت بر كالاي سازمان بازرسي و نظارت بر قيمت و توزيع كالا و خدمات - در پاسخ به سئوالات ايسنا، در مورد دلايل اصلي روند رو به افزايش قيمت ميوه در كشور، تأكيد كرد: بي كفايتي در ساماندهي يك نظام مشخص كه در نتيجه نبود يك برنامه كلان و استراتژيك است، از جمله عوامل اصلي اثرگذار در قيمت نهايي محصولات است.
بهروز قاسمي اضافه كرد: مشكلات ناشي از عدم تبيين نظام بهينه شبكه هاي تأمين و توزيع، كمبود صنايع بسته بندي مناسب، نبود صنايع جانبي كارآمد، همچنين ناموزوني در سيستم حمل ونقل از جمله عوامل ديگري است كه بر قيمت نهايي محصولات اثر مي گذارد.
قاسمي، معتقد است سازمان بازرسي و نظارت، در صورت اصلاح قانون و تفويض اختيارات لازم، مي تواند با هماهنگي سازمان تعزيرات حكومتي در كمترين مدت تخلفات موجود را كشف و مرتفع كند.
وي درمورد اقدامات نظارتي براي پيشگيري از گران فروشي ميوه،  گفت: اين سازمان در راستاي وظايف محوله، در چارچوب قوانين موجود اقدام مقتضي را انجام داده است و مطمئنا با تخلفات گزارش شده به اين بخش به شدت برخورد خواهد كرد.
قاسمي، لزوم بازنگري در ساختار قيمت گذاري در خصوص ميوه و تره بار را كاملاً ضروري دانست.

ميرمطهري دبيركل اتاق بازرگاني شد
طي مذاكرات فشرده اي كه در چند روز گذشته بين مديران ارشد اتاق بازرگاني ايران و تهران برگزار شد، سيد احمد ميرمطهري به عنوان دبيركل اتاق بازرگاني صنايع و معادن انتخاب شد.به گزارش خبرگزاري فارس، قرار است ميرمطهري كه حدود دو ماه پيش از سازمان خصوصي سازي استعفا كرده بود، با هدف تنظيم الگوي فعاليت بخش خصوصي، به اتاق بازرگاني برود. بنابراين گزارش، اين انتخاب با حمايت مستقيم روساي اتاق بازرگاني ايران و تهران انجام شده و قرار است با آمدن ميرمطهري، بسياري از اختيارات و وظايف عملي اتاق بازرگاني به دبير كل تفويض شود.
ميرمطهري، سابقه فعاليت در بانك مركزي، سازمان مديريت و برنامه ريزي ، سازمان صنايع ملي،بورس تهران و مدير عاملي سازمان خصوصي سازي را در پرونده خود دارد.

عمليات اجرايي خط باكو - جيهان در خاك گرجستان متوقف شد
وزارت محيط زيست گرجستان احداث خط لوله نفتي باكو - جيهان را در خاك اين كشور متوقف كرد.
خبرگزاري قفقاز پرس با اعلام اين خبر به نقل از وزير محيط زيست گرجستان افزود: مسير انتخاب شده توسط سرمايه گذاران و مسئولان سابق گرجستان براي عبور خط لوله باكو - جيهان در خاك اين كشور، محيط زيست را تخريب مي كند.
به گفته وزير محيط زيست گرجستان عبور اين خط لوله از منطقه «بارژومي» گرجستان كه از نظر محيط زيست اهميت زيادي دارد،  تأثيرات منفي در پي دارد و لازم بود به هنگام طرح ريزي اين خط لوله اين مهم در نظر گرفته مي شد.وي افزود: تا زماني كه مفاد موافقتنامه هاي مربوط به حفاظت محيط زيست در احداث خط لوله باكو - جيهان در خاك گرجستان بطور كامل اجرا نشده است، ادامه كار متوقف خواهد شد.
احداث خط لوله ۱۷۶۰ كيلومتري باكو - جيهان كه قرار است نفت منطقه خزر را از طريق بندر جيهان تركيه واقع در ساحل درياي مديترانه به بازارهاي جهاني منتقل كند در ماه آوريل سال ۲۰۰۳ ميلادي آغاز شده و تاكنون بيش از ۶۰ درصد كارهاي زيربنايي آن اجرا شده است.
اجراي اين خط لوله تاكنون چندين بار به دلايل مختلف از جمله عدم تأمين منابع مالي طرح، مسائل امنيتي و زيست محيطي متوقف شده است.

وزارت نفت پرداخت حقوق هاي چند ميليون توماني را نادرست خواند
معاونت منابع انساني و مديريت وزارت نفت با انتشار اطلاعيه اي، با نادرست خواندن ادعاي پرداخت حقوق هاي چندميليون توماني به كاركنان صنعت نفت، انتشاراين گونه اخبار غيرواقعي را غيرمنصفانه و مغاير حفظ مصالح ملي دانست.
به گزارش روابط عمومي وزارت نفت دربخشي ازاين اطلاعيه آمده است :فيش هاي حقوقي عنوان شده مربوط به يكي از شركت هاي پيمانكاري است كه در خارج از كشور ثبت شده و اخيراً به مالكيت صنعت نفت ايران درآمده است. اين شركت داراي كاركنان رسمي نبوده و كاركنان ايراني مورد نياز خود را براي مدت محدود برحسب نياز مقطعي طرح ها و براساس ضوابط قانون كار به خدمت مي گيرد، لذا اين شركت بنا به ضرورت با نيروهايي براي مدت معين (معمولاً يك سال يا كمتر) قرارداد منعقد كرده و حسب كارايي، براساس عوامل ذكرشده، حقوق پرداخت مي كند.علاوه بر آن، مبالغ ذكرشده در اين فيش هاي حقوقي، حقوق مستمر ماهانه افراد نيست. پرداخت هايي مانند: پاداش، بازخريد مرخصي يا پرداخت بابت كار در روزهاي تعطيل رسمي در فيش ذكر شده است كه اين عوامل معمولاً در پايان مدت يك سال قرارداد قابل پرداخت است و نه هر ماه.

مديرعامل شركت ملي پخش فرآورده هاي نفتي:
كارت هوشمند بنزين قابليت اجراي نظام سهميه بندي را دارد
طبق تكليف مجلس شوراي اسلامي ،شركت ملي پالايش و پخش فرآورده هاي نفتي از نيمه دوم سال جاري كليه مراكز عرضه سوخت را براي استفاده از كارت هوشمند بنزين به دستگاه كارت خوان مجهز خواهد كرد.
حسين كاشفي ـ قائم مقام معاون وزير نفت و مديرعامل شركت ملي پخش فرآورده هاي نفتي كشور ـ در گفتگو با ايسنا، افزود: «كارت هوشمند بنزين به نوعي كنترل در عرضه سوخت است و اگر بحث سهميه بندي بنزين نيز مطرح شود اين كارت قابليت اجراي نظام سهميه بندي را دارد.»
كاشفي با اشاره به اين كه در صورت ادامه روند مصرف فعلي در تأمين بنزين با مشكل مواجه خواهيم شد، خاطرنشان كرد: يكي از راهكارهاي كاهش مصرف بنزين در شرايطي كه با كمبود بنزين مواجه هستيم توزيع آن براساس يك ضابطه است كه تعيين اين ضابطه نيازمند مصوبه دولت است.
وي با بيان اين كه پيشنهاد اجرايي اين كار براي تصميم گيري به دولت ارائه شده است، اظهار داشت: «كارت هوشمند بنزين علاوه بر بهبود مديريت عرضه و كنترل مصرف ،مزاياي ديگري مانند رد و بدل نشدن پول در جايگاه هاي عرضه و حذف مشكلات بهداشتي و امنيتي ناشي از آن را به دنبال دارد.»

استراتژي ۱۱ رشته صنعتي درحال تدوين است
قائم مقام معاون برنامه ريزي، توسعه و فناوري وزارت صنايع و معادن گفت: استراتژي ۱۱ رشته صنعتي اصلي كشور در وزارت صنايع و معادن درحال تدوين است.
رضا اشرف سمناني در گفت وگو با خبرگزاري فارس گفت: هم اكنون استراتژي صنايع لوازم خانگي، خودرو و صنايع كشاورزي در دستور كار وزارت صنايع و معادن قراردارد كه طي دو ماه آينده كار تدوين استراتژي اين صنايع به پايان مي رسد و پس از آن استراتژي صنايع نساجي و صنايع دريايي در دستور كار اين وزارتخانه قرار مي گيرد.
وي، صنايع غذايي، الكترونيك، صنايع شيميايي و فلزات اساسي را ازجمله رشته هاي صنعتي ذكر كرد كه وزارت صنايع و معادن درصدد تدوين استراتژي براي آنها است.
اشرف سمناني خاطرنشان كرد: پس از نهايي شدن مطالعات يك استراتژي، جلسه هم انديشي آن با حضور انجمن هاي تخصصي، محققين و دست اندركاران آن صنايع برگزار و استراتژي به نقد گذاشته مي شود تا اصلاحات لازم بر روي آن انجام شود.

قيمت خودروي لوگان (رنو ال -۹۰) اعلام شد
هر سال يك مدل جديد سمند توليد مي شود
با ورود خودروي ال-۹۰، توليد تمام خودروهاي با تكنولوژي قديمي مانند پرايد ظرف سه سال با رسيدن توليد ال-۹۰ به ۳۰۰ هزار دستگاه، قطع مي شود.
رئيس سازمان گسترش ونوسازي صنايع ايران، با بيان اين مطلب به ايسنا گفت: در سال آينده كه خودروي پيكان ديگر توليد نخواهد شد، پرايد با كاهش قيمت جايگزين پيكان شده و با ورود ال-۹۰ اين خودرو جايگزيني براي خودروهاي اقشار متوسط شده و پرايد و خودروهاي با تكنولوژي قديمي نيز از گردونه مصرف خارج مي شوند.
وي در واكنش به اين سئوال كه برخي توليد خودروي با تكنولوژي روز مانند ال-۹۰ را با قيمتي در حدود پيكان و پرايد تنها يك فريبكاري مي دانند؟ گفت: قطعا خودروي استاندارد ال-۹۰ كه داراي تجهيزات از جمله كولر و فرمان هيدروليك است؛ قيمت ۶ ميليون و ۷۵۰ هزار تومان خواهد داشت، كه اين قيمت با روشهاي نوين مهندسي و تيراژ توليد در اندازه اقتصادي به وجود آمده است.
توليد در تيراژ ۵۰۰ هزار دستگاه سبب توليد اقتصادي مي شود و با استفاده از مهندسي نوين هزينه توليد به اندازه زياد كاهش مي يابد. وي در واكنش به اين سئوال كه مي گويند شما از طراحي خودروها و ادامه طرح هاي مشابه سمند دست برداشته ايد؟ خاطر نشان كرد كه اينگونه نيست وايران خودرو هر سال يك مدل جديد سمند را وارد بازار مي كند.
وي در پاسخ به اين سئوال كه چرا مجموعه محصولات ال-۹۰ در اروپاي غربي عرضه نمي شود، تأكيد كرد: «اين خودرو با توجه به ساختار و ارزان قيمت بودن در كلاس B براي بازار مناطق درحال توسعه مناسب ديده شده است، البته با توجه به قيمت و تكنولوژي خودرو امكان فروش آن در اروپاي غربي نيز زياد است؛ ولي هدف گذاري اين خودرو براي كشورهاي درحال توسعه بوده است.
وي در مورد توافقات جديد پژو با ايران نيز گفت: با ورود رنو بازار ايران درحال خارج شدن از انحصار پژو است و حضور رنو و توليد خودرو و انتقال دانش فني اين كمپاني در ايران سبب رقابت خودروسازان خارجي براي دستيابي به بازار ايران مي شود.

رشد ۱۹۱ درصدي معاملات بورس فلزات تهران
هفته گذشته ۲۵۰ هزار و ۱۴۰ تن انواع فولاد، مس، آلومينيوم و روي به ارزش ۹۳۹ ميليارد و ۸۱۲ ميليون و ۱۴۰ هزار ريال داد و ستد شد.به گزارش روابط عمومي بورس فلزات آمار معاملات هفته گذشته در مقايسه با هفته قبل از آن از نظر حجم ۱۹۱ درصد و از نظر ارزش ۱۳۳ درصد افزايش نشان مي دهد.در اين هفته ۲۴۸ هزار و ۴۴۰ تن انواع محصولات فلزي به ارزش ۹۰۵ ميليارد و ۶۸۸ ميليون و ۵۴۰ هزار ريال معامله شد كه از نظر وزن و ارزش به ترتيب ۳۲/۹۹ و ۲۷/۹۶ درصد از معاملات بورس فلزات تهران را به خود اختصاص داد.از كل معاملات هفته گذشته بورس فلزات تهران ۲۳۹ هزار و ۸۰۰ تن به ارزش ۸۷۷ ميليارد و ۱۱۸ ميليون و ۵۴۰ هزار ريال به صورت سلف و ۱۰ هزار و ۳۴۰ تن به ارزش ۶۲ ميليارد و ۶۹۳ ميليون و ۶۰۰ هزار ريال به صورت نقدي انجام شد.

آيين نامه منع دادوستد متكي به اطلاعات نهاني ماه آينده به شوراي بورس مي رود
دبيركل بورس اوراق بهادار تهران زمان ارسال آيين نامه منع دادوستد متكي به اطلاعات نهاني به شوراي بورس را «يك ماه آينده» ذكر كرد.وي به ايسنا گفت: با توجه به اين كه تمام موارد اين آيين نامه شفاف شده سعي خواهيم كرد، ظرف يك ماه آينده آن را به شوراي بورس ارسال كنيم.
دكتر حسين عبده تبريزي با اشاره به اين كه هم اكنون آيين نامه منع دادوستد متكي به اطلاعات نهاني در دستور كار هيات مديره بورس قرارگرفته است، گفت: اين آيين نامه، با توجه به ايرادات وارده از سوي شوراي بورس مجددا به هيات مديره بازگشته و در دستور كار آنان قرارگرفته است. وي عمده ترين ايرادات مربوط به اين آيين نامه را فقدان احكام كيفري در آيين نامه ذكر كرد و افزود: سعي ما بر اين است كه آيين نامه منع دادوستد متكي بر اطلاعات پنهاني را مجددا مورد بررسي قرار دهيم. از آنجا كه تعيين مجازات هاي سنگين براي متخلفان بازار سرمايه خارج از حدود و وظايف بورس است، لذا نياز به قانون است كه بايد در انتظار تصويب آن بود.

گفت وگوي امروز
رونق بورس از اهداف انتشار اوراق مشاركت توسط بخش خصوصي است
گروه اقتصادي: با فراهم شدن امكان انتشار اوراق مشاركت به وسيله شركت هاي خصوصي حاضر در بورس انتظار رونق بيشتر بورس كشور و فراهم شدن زمينه جذب بيشتر سرمايه در اين بازار وجود دارد.
در اين زمينه با دكتر حسين عبده تبريزي دبيركل بورس گفتگو كرده  ايم.
***
* تاثير مستقيم فراهم شدن امكان انتشار اوراق مشاركت بخش خصوصي در بورس چيست؟
-مدت ها اين انتقاد به بورس وارد بود كه بازاري تك محصولي است و به نيازهاي همه پس ا ندازكنندگان پاسخ نمي دهد.
اكنون خوشبختانه در شرايطي هستيم كه محصول جديدي خلق شده است كه به نيازهاي جديد مردم پاسخ مي دهد.
اوراق مشاركت محصولي كم ريسك است و شايد بتوان گفت، در مورد شركت هاي بزرگ بورس بدون ريسك است. اين اوراق مي تواند به نياز آن دسته از سرمايه گذاران كه نمي خواهند ريسك سهام را بپذيرند پاسخ دهد.
علاوه بر اين همكاران ما در بورس به طور دائم به افرادي كه سهام خريد مي كنند توصيه مي كنند كه يك سهم خاص نخريد و سبدي از سهام را براي سرمايه گذاري انتخاب كنيد.
حال در اين سبد سهام متقاضيان در بورس براي كاهش ريسك مي توان اوراق مشاركت را نيز اضافه كرد.
اين محصول جديد و محصولات ديگري كه به تدريج و در آينده وارد بازار سهام مي شوند به هدف ها و نيازهاي مختلف در بازار پاسخ مي دهد.
* محصولات جديد چيست و چه نيازها و هدف هايي را دنبال مي كنند؟
- اين محصولات از قبيل سبد سهام و يا گواهي سپرده و يا ابزارهاي مشتقه از يك طرف بر نقدينگي و عمق بازار مي افزايد و از طرف ديگر ريسك بازار را كاهش مي دهند، از همه مهمتر اينكه به نيازهاي مختلف مردم براي خريد دارايي هاي مالي (دارايي هاي پس اندازي) پاسخ مي دهد.
با اين تنوع حق انتخاب مردم فراهم مي شود و مردم مجبور نيستند فقط يك محصول خريداري كنند، بلكه محصولاتي متناسب با نياز و زمان بندي خود را خريداري مي كنند. كسي مي خواهد سهامي خريداري كند كه در بلند مدت سود بالايي دارد، كسي ديگر به دنبال سهامي است كه در كوتاه مدت سود دارد و حاضر است ريسك آن را نيز بپذيرد. كسي نيز مي خواهد اوراق قرضه دولتي خريداري كند اصلا ريسكي ندارد. بازار سرمايه بايد به همه اين تقاضاها پاسخ دهد.
* آيا اوراق مشاركت بخش خصوصي در بورس عرضه مي شود؟
- اوراق مشاركت دولتي به تعداد كم در بورس معامله مي شده است كه ميزان آن قابل ملاحظه نبوده است.
شايد دليل آن نيز محدود بودن شبكه كارگزاري بودكه افراد در شهرستان ها نمي توانستند براي عرضه اوراق خود به بورس مراجعه كنند. اين مشكل با گسترش منطقه اي بورس در آينده نزديك برطرف مي شود.
علاوه بر اين دو دليل ديگر عدم عرضه اوراق مشاركت دولتي در بورس بي نام بودن آن ها و اختيار فروش بود. به اين معني كه بانك ها اوراق را به قيمت انتشار آن خريداري مي كردند. در چنين شرايطي عرضه آن در بورس معني نداشت.
در مورد اوراق مشاركت شركت هاي خصوصي پذيرفته شده در بورس توافق شدكه اين اوراق در بازار سهام عرضه شود و علاوه بر اين، اوراق به شركت هاي حاضر در اين بازار تعلق دارد و بنابراين طبيعي است كه بازار اوليه آن مانند افزايش سرمايه و حق تقدم در داخل بورس شكل گيرد.

اقتصادي
اجتماعي
خارجي
سياسي
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |  
|  صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |