چهارشنبه ۷ مرداد ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۴۴۹ - Jul 28, 2004
بصيرت
امام صادق(ع): آن كس كه بدون بصيرت عمل مي كند، همچون كسي است كه بر راه درست پيش نمي رود، اين است كه هرچه تندتر برود از مقصود دورتر مي شود.
(تحف العقول /۲۶۶)
امروز با حافظ
بر روي ما ز ديده چه گويم چها رود
از ديده خون دل همه بر روي ما رود
بر باد اگر رود دل ما زان هوا رود
ما در درون سينه هوايي نهفته ايم
پاسخ به پرسش پزشكي
دورا ن سر
در پاسخ به يك سئوال، دكتر روزنفلد گفته است كه دوران سر يا بيماري «ورتيگو» عمدتاً از عفونت داخلي گوش ناشي مي شود كه يك بيماري ويروسي است. اين بيماري موازنه بدن را مختل مي سازد و ما احساس سرگيجه مي كنيم. بايد از آب تني و شنا در استخرها و آبهاي آلوده اجتناب كرد.

بهارستان
به تماشاي آب و كوهساران تنها نشسته ام،
پشت بر بالش نرم، و گوش به باد و باران
همه روز ياران مي آيند و مي روند،
همه سال گل ها مي شكفند و مي ريزند.
هسوپن - ترجمه سهراب سپهري

نگارستان
يان ورمير
007605.jpg
نوار دوز - ۱۶۶۹ - ۲۱*۵/۲۴ سانتي متر
موزه لوور/ پاريس
ورمير با موقعيت قرارگيري پيكره شخصيت ها در مركز اثر، فاصله اي ميان اين پيكره ها و بيننده تابلو ايجاد كرده است. فضاي دروني تابلو براي به نمايش گذاشتن پيكره ها ترسيم نشده اند، بلكه بيشتر پيكره ها هستند كه آشكارا اجزاء تركيب دهنده داخلي را نمايان مي سازند. همچنين منظره در محاصره شخص در نمي آيد، اما شخص به منظره وابسته است. در تابلوي «نوار دوز» نمونه اي از تكنيك ترسيم نقطه اي (سايه زدنهاي نقطه اي) ورمير كه امپرسيونيست ها مدت ها بعد به آن بازگشت كردند، به نمايش درمي آيد. يقه سفيد و بخش هاي ديگر لباس زن جوان در تصوير، به گونه اي شفاف و روشن ترسيم شده اند و نقاط منحصر به فرد رنگ هاي بعدي از يك فاصله به نظر مي آيد يكي پس از ديگري حاصل يكپارچگي كامل اند.

برگي از تاريخ
تصويب قانون تعليمات اجباري و رايگان در ايران
۲۸ ژوئيه در طول تاريخ، علاوه بر اشاره به ۶۱ ساله شدن قانون تعليمات اجباري و رايگان در ايران كه شرح آن در زيرخواهد آمد، شاهد رويدادهاي متعدد بود كه برخي از آنها از اين قرارست: درسال ۶۳۶ ميلادي درپي كشته شدن رستم فرخ زاد ژنرال ايراني در جنگ با اعراب مسلمان، جلسه مشورتي انتقال پايتخت از شهر تيسفون (مدائن ـ نزديك بغداد) به شهر استخر (شيراز) در كاخ سلطنتي (طاق كسرا) تشكيل شد كه يزدگرد سوم اين پيشنهاد را نپذيرفت. در سال ۹۶۴ ميلادي احمد بويه ديلمي كه بر بغداد و دستگاه خلافت عباسي استيلا يافته بود دستور داد كه از آن پس هر سال در دهه اول هر ماه محرم از سال قمري، مراسم عزاداري امام حسين (ع) برگزار شود. در سال ۱۵۸۶ كشت سيب زميني كه بومي كوبا بود در اروپا آغاز شد. در سال ۱۷۵۰ يوهان سباستيان باخ موسيقيدان شهير آلماني درگذشت. در سال ۱۷۹۱ دولت هاي اروپايي براي اتخاذ تدابيري جهت جلوگيري از گسترش انقلاب فرانسه به كشورهايشان در شهر وين تشكيل جلسه دادند. در سال ۱۷۹۴ روبسپير از راديكال هاي انقلاب فرانسه و ۲۰ تن از همفكرانش كه بسياري از رهبران انقلاب را به نام «تجديد نظر طلبي» اعدام كرده بودند با گيوتين گردن زده شدند. درسال ۱۹۱۴ دولت اتريش به صربستان اعلان جنگ داد و با اين اقدام آتش جنگ جهاني اول روشن شد. در سال ۱۲۸۸ هجري محاكمه شيخ فضل الله نوري به اتهام مخالفت با حكومت مشروطه در دادگاه انقلاب آغاز و روز بعد (نهم مرداد) اعدام شد و در سال ۱۳۳۱ مجلس شوراي ملي اختياراتي را كه دكتر مصدق درخواست كرده بود به او داد.
اينك قانون تعليمات اجباري و رايگان به عنوان برگ امروز: لايحه آموزش و پرورش اجباري، رايگان و يكنواخت در ايران ششم مرداد۱۳۲۲ به تصويب مجلس شوراي ملي رسيد و دو روز بعد رئيس وقت كشور آن را امضا كرد تا تشريفات لازم الاجرا شدنش به صورت قانون، سريعاً پايان يابد و از سال تحصيلي پيش رو (اول مهرماه، پنجاه و چند روز بعد) در هر نقطه اي كه آمادگي داشته باشد به اجرا در آيد. قانون آموزش و پرورش اجباري كه از شهريور ۱۳۵۳ تعميم يافت از قوانين مهم و مردمي وطن ماست. از شهريور ۱۳۵۳ مدارس غير دولتي موجود نيز از سوي دولت خريداري و كارمندان آنان به استخدام وزارت آموزش و پرورش در آمدند و قرار نبود كه در ايران، از آن پس مدرسه پولي (تحت هر عنوان) به وجود آيد. از همين زمان مدارس آموزش عالي ايران نيز با ترتيب ديگري كه داده شده بود بدون شهريه شدند. پس از انقلاب، رايگان بودن امر آموزش و پرورش در ايران به صورت لايتغير درآمد، و در سال ۱۳۵۸ اصل سي ام قانون اساسي جمهوري اسلامي، دولت را موظف به اجراي آموزش و پرورش رايگان كرد.
www.iranianshistoryonthisday.com

۲۱ فيلم در جشنواره سينماي ايران در برزيل
در يك رويداد فرهنگي گسترده اولين جشنواره بزرگ سينماي مستند مستقل ايران در مركز فرهنگي بانك برزيل در شهر سائوپائولو آغاز به كار كرد.در اين برنامه ۲۱ فيلم مستند ايراني تا روز يازدهم مرداد براي تماشاگران برزيلي به نمايش در خواهد آمد.خانم آلساندرا ملايرو كه سال گذشته جهت تحقيق و نگارش كتابي درباره سينماي ايران به تهران سفر كرده بود با همكاري سفارت برزيل در ايران و دفتر تجاري ايران و برزيل اقدام به برگزاري اين برنامه كرده است.
در اين برنامه فيلم هاي «نفس هاي ماندگار» (ابراهيم اصغرزاده)، «افغانستان حقيقت گمشده» (ياسمين ملك نصر)، «تنها در تهران و زندگي همين است» (پيروز كلانتري)، «مرواريد خزر» (محمد آلادپوش)، «داشتن يا نداشتن» (نيكي كريمي)، «پولكه، يك آيين مذهبي» (مجيد صباغ بهروز)، «مدرسه در دست بچه ها» (ارد زند)، «ماندن» (ماني حقيقي)، «نخ و سوزن»، «كسوفي از آسمان افتاد» و «عشاق سينما» (هر سه از ساخته هاي ماني پتگر)، «مدرسه گوشه حيات» (فرزاد توحيدي)، «جنگ تمام شد» (بهمن قبادي)، «سردسبز و جام جان» (ناصر صفاريان)، «سوگنامه سرزمين نيم روز» (امين اصلاني)، «اسير، انتظار» (محمد احمدي) و... به نمايش در مي آيد.

تازه هاي دنياي رسانه ها
انعكاس اعلاميه سپاه پاسداران در رسانه هاي ساير كشورها
ديروز روزنامه هاي اروپا اعلاميه سپاه پاسداران را به نقل از خبرگزاري فرانسه بدون اظهار نظر، و روزنامه هاي آمريكا باذكر سابقه نقل كرده بودند. آن دسته از روزنامه هاي آمريكا كه اين اعلاميه را منتشر كرده نوشته بودند: سپاه پاسداران كه واحدي نيرومند است در اعلاميه اي كه توسط سخنگويش مسعود جزايري انتشار يافت با اشاره ضمني به گزارش هاي اخير اخطار كرده است كه اگر اسرائيل جرأت كند و به تاسيسات هسته اي ايران حمله كند، ايران آن كشور را از عرصه گيتي محو خواهد ساخت. در اين اعلاميه آمده است كه آمريكا اين بار از طريق عامل خود، اسرائيل، ايران را تهديد كرده است. آنها (آمريكا و اسرائيل) مي دانند كه نمي توانند تهديد خود را بر ضد ايران عملي سازند زيرا كه آگاهند كه واكنش ما بسيار شديد و نابود كننده خواهد بود. ما نه تنها اسرائيل را از پهنه جهان بر خواهيم چيد بلكه به منافع آمريكا هم آسيب شديد وارد خواهيم كرد. با وجود اين، ايران در حمله پيشقدم نخواهد شد. ما تنها هر اقدام عليه كشورمان را به سخت ترين وجه تلافي خواهيم كرد. روزنامه هاي آمريكا در سابقه اين خبر نوشته اند كه ايران داراي سه نيروي مسلح است: ارتش براي دفاع از مرزها، سپاه پاسداران براي پاسداري از دست آوردهاي انقلاب ۱۹۷۹ و بسيج كه يك نيروي داوطلب مشابه ارتش هاي خلق برخي كشورهاست. ارتش و سپاه داراي نيروي هوايي و دريايي جداگانه هستند. ارتش ايران از نظام وظيفه برخوردار است لذا داراي يك نيروي ذخيره بي پايان است. ايران كه برخلاف سابق، قادر به ساختن تانك، هواپيما، موشك و كشتي جنگي است پس از انقلاب با همين نيروها شورش هاي مسلحانه تجزيه طلبي را سركوب كرد و ارتش آن با وجود تصفيه و از هم پاشيدگي سال هاي اول انقلاب، ارتش عراق را به زانو درآورد و چيزي از خاك خود را از دست نداد كه يك معجزه بود.
درآمد هنگفت دولت آمريكا از بالا رفتن بهاي مستغلات
به گزارش برخي رسانه هاي آمريكايي، بهاي مستغلات در ۳۰ ماه اخير در اين كشور تا ۵۰ در صد افزايش يافته است و دليل آن ركود بازار سهام و پايين بودن نرخ بهره است. اين روزنامه ها نوشته اند: به نظر مي رسد كه دولت علاقه اي به كاهش بهاي مستغلات ندارد زيرا كه در آمد آن از اين راه رقم بزرگي را تشكيل مي دهد. بيست درصد از تفاوت خريد و بازفروش مستغلات به نام كپيتال گين (سود سرمايه گذاري) به جيب دولت مي رود كه رقم بسيار بزرگي است. بايد دانست كه فروش مستغلات در آمريكا با ارزيابي دقيق و زير نظر دادگاه و توسط وكيلان قضايي و از طريق چك انجام مي گيرد و تقلب به آن راه ندارد و متقلب به سه بار ۲۵ سال زندان محكوم مي شود. در آمريكا محضر اسناد رسمي براي انتقال اسناد مستغلات وجود ندارد. اگر مستغلات از سوي يك فرد به ديگري هديه شود چون درآمد دريافت كننده به شمار مي رود بايد ۲۷ درصد بهاي آن را ماليات بردرآمد بدهد.
حرفهايي كه در چهل و چهارمين كنوانسيون سراسري حزب دمكرات آمريكا زده شد
دوشنبه شب چهل و چهارمين كنوانسيون سراسري حزب دمكرات آمريكا كه از لحاظ عضو و هوادار، حزب اول آمريكا به شمار مي رود در شهر بوستون واقع در ايالت ماساچوست و منطقه معروف به انگلستان نوين آغاز به كار كرد. تفاوت اين كنوانسيون با كنوانسيون هاي سابق در اين بوده است كه همه سران و مقامات اين حزب از جيمي كارتر تا كلينتون و ال گور در آن شركت كرده بودند و جملگي با يك زبان، سياست جورج بوش را مورد انتقاد قرار دادند و خواهان محدود شدن دوران حكومت او به يك دوره شدند. به همين لحاظ شبكه هاي تلويزيوني آمريكا سردبيران اخبار خود را مامور پوشش آن كرده اند و نطق هايي كه درآن شد، صفحه اول روزنامه هاي اين كشور را پر كرده است. مقاله نويسان آمريكايي متفقاً نوشته اند كه دمكرات هاي آمريكا براي نخستين بار در تاريخ اين حزب «وحدت كلمه» داشتند و پيش بيني كرده اند كه انتخابات امسال بسيار پر هيجان خواهد بود.بيل كلينتون رئيس جمهوري سابق كه كنوانسيون را گشود در نطق خود ملاحظات سياسي را كنار گذاشت و گفت: جورج بوش وهمكارانش با در پيش گرفتن سياستي نادرست، در داخل آمريكا ميان مردم ايجاد شكاف كرده و تفرقه افكنده و در خارج از مرزها، آمريكا را منزوي و بدون هوادار ساخته اند و بنا براين بايد بروند. وي گفت كه جورج بوش يك رئيس جمهوري شكست خورده است. او نبايد به نام منزوي كردن تروريسم، آمريكا را منزوي مي كرد.جيمي كارتر رئيس جمهوري اسبق نيز در نطق خود در اين كنوانسيون اشغال نظامي عراق را محكوم كرد و گفت: اين اشغال به اعتبار آمريكا در جهان صدمه زد و اين كشور را منزوي و آسيب پذير كرد. او گفت كه آمريكا با لشكر كشي بدون دليل به يك كشور مستقل عضو سازمان ملل جهان را برضد خود برانگيخت و همه را دشمن خود ساخت. كارتر تاكيد كرد: تا دير نشده است بايد اعتماد به آمريكا را به جهانيان باز گردانيد.
ال گور كه در انتخابات سال ۲۰۰۰ بيش از بوش رأي به دست آورده بود و ديوان عالي آمريكا مانع دوباره شماري آراء مورد اعتراض شده بود و در نتيجه بوش با ۵۳۷ راي اضافي در فلوريدا پيروز شد كنوانسيون را جاي مناسبي براي بيان حرف هايي كه نزديك به چهار سال در گلو داشت ديد و گفت: اينك تا روز انتخابات و در آن روز، زمان مناسبي است كه مردم آمريكا خشم خود را به آن چه كه در سال ۲۰۰۰ در فلوريدا روي داد نشان دهند و نگذارند كه عاملان آن وضعيت به پيروزي برسند. مردم بايد تلافي كنند. اين بار مردم بايد مراقب آراء خود باشند تا دقيقاً خوانده و شمارش شوند. ما نبايد فراموش كنيم كه چهار سال پيش در فلوريدا چه گذشت. من در آن زمان حساس، به خاطر حفظ آرامش وطن كوتاه آمدم. «تاريخ» همه چيز را ضبط مي كند و به يادگار مي گذارد. چيزي از قلم نخواهد افتاد.

ويترين ضدخرابكاري براي «موناليزا»
007608.jpg
سرانجام مسئولان موزه لوور براي جلوگيري از ادامه روند تخريب مشهور ترين تابلو نقاشي رنسانس شروع به ساخت يك ويترين ضد خرابكاري كردند .
به گزارش خبرگزاري مهر از روزنامه بين المللي هنر، با شدت گرفتن روند تخريبي تابلوي نقاشي موناليزا كه اكنون حدود پانصد سال از عمر آن مي گذرد و همچنين احتمال انجام حملات خرابكارانه براي نابود كردن اين اثر مشهور، مسئولان موزه لوور از يكي از معتبرترين طراحان ويترين هاي آثار هنري براي ساخت يك ويترين محافظ درخواست همكاري كردند. اين ويترين جديد توسط شركت ايتاليايي گوپين كه پيش از اين قفسه نگهداري تاج جواهر برج لندن رانيز ساخته بود، طراحي و اجرا مي شود. ساخت و نصب آن نيز تا بهار آينده به اتمام مي رسد.
ويترين جديد به منظور محافظت تابلوي موناليزا در برابر هر نوع تهديد متصوراز قبيل رطوبت، گرما، نور، دزدي، خرابكاري با استفاده از آخرين دستاوردهاي تكنولوژيك طراحي شده است.
متخصصان گوپين براي ساخت اين ويترين از شيشه هاي مخصوصي استفاده مي كنند كه علاوه بر ضريب امنيتي بالا از پشت نمايي مطلوبي نيز برخوردار هستند.
الساندرو گوپين رئيس شركت گوپين اطمينان داده است كه با استفاده از اين ويترين جديد جلوه بصري تابلوي موناليزا نسبت به ويترين هاي قديمي اين تابلو به نسبت بسيار زيادي بهبودي مي يابد.
موناليزا، مشهورترين اثر لئوناردو داوينچي، طي سال گذشته به طرز غيرقابل باوري تخريب شد. دامنه اين تخريب تا به آن حد بود كه متخصصان لوور را به انجام يك سلسله تحقيقات اضطراري درباره وضعيت اين تابلو مجبور كرد.
اين متخصصان براي محافظت اثر، آن را از محل دائمي نمايش به پشت يك ويترين موقتي منتقل كردند.
طراحي ويترين جديد مي تواند كمك شاياني درحفظ هر چه بهتر اين اثر كند. هزينه هاي ساخت اين ويترين بالغ بر ۳/۲ ميليون پوند است كه توسط تلويزيون نيپون ژاپن پرداخت شده است.

فيلمي درباره پل سزان در سينما تك
فيلم «يك روز در كوهستان» (پل سزان) به كارگرداني جيمز رومنسي پنج شنبه ۹ مرداد ساعت ۳۰/۱۶ در سينما تك به روي پرده مي رود. فيم «پل سزان» به همت واحد ارتباطات سينمايي موزه هنرهاي معاصر تهران از سري برنامه هاي دوره تابستان ۸۳ و در بخش هنرهاي تجسمي بر پرده سينما به نمايش در مي آيد.
«يك روز در كوهستان » به كارگرداني جيمز رومنسي محصول سال ۱۹۹۹ انگلستان بوده و در مدت زمان ۶۰ دقيقه به گوشه هايي از زندگي پل سزان نقاش شهير قرن ۱۹ فرانسوي مي پردازد. سزان در طول ۶۷سال حيات هنري آثاري چون وولار، دهقانان پيرو باد و طوفان را خلق كرد.
اين برنامه (هنرهاي تجسمي بر پرده سينما) هر هفته در روزهاي شنبه و پنج شنبه در سينما تك موزه هنرهاي معاصر تهران ادامه خواهد داشت.

محمد آفريده:
مشكلات اجتماعي با فعاليت هاي فرهنگي از بين مي رود
مديرعامل  مركز گسترش  سينماي  مستند و تجربي  معتقد است  كه  فرهنگ سازي  و فعاليت هاي  فرهنگي  هدفمند از  اهرم هاي  تأثيرگذار براي  از بين بردن  معضلات  اجتماعي  اساسي  است .
محمد آفريده  در گفت وگو با دفتر ارتباطات  رسانه اي  جشنواره  فيلم  آيينه  افزود: فرهنگ سازي  درمقوله  هنر، از پديده هاي  عصرحاضر است  كه نبايد از قابليت هاي  آن غافل  شد.
جشنواره  فيلم  كوتاه  آيينه  در قالب  دو بخش  اصلي  و جنبي  با محوريت  موضوع اعتياد ومواد مخدر از ۲۵ تا ۳۰ مرداد ماه  جاري  در فرهنگسراي  هنر تهران برگزار مي شود.
وي  به  فعاليت هاي  مركز گسترش  سينماي  مستند و تجربي  وانجمن  سينماي  جوانان ايران  با موضوع  معضلات  اجتماعي  و مواد مخدر در جامعه  اشاره  كرد و گفت : حدود ۴۰ فيلم  با موضوع  ياد شده  با مشاركت  دفتر پيشگيري  ازاعتياد وزارت فرهنگ  و ارشاد اسلامي و بخش  خصوصي ، توليد شده  و قرار است  كه  در سيما پخش شود.
مديرعامل  مركز گسترش  سينماي  مستند و تجربي  افزود: زبان  هنر عاقلانه ترين شيوه  براي  حل  معضلات  اجتماعي  است .
آفريده  تعامل  نهادهاي  مختلف  و برنامه ريزي  از منظر فرهنگي و هنري با رويكردمبارزه  با مشكلات  اجتماعي  همچون  اعتياد را براي  توليد فيلم  ضروري  دانست .
وي  گفت : بوروكراسي  و روزمرگي  انگيزه هاي  جوانان  تحصيلكرده  براي  فعاليت فرهنگي  را هدر مي دهد.

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵
شماره نمابر
شماره تلفن
۲۰۴۶۰۶۷
(۹ خط) ۲۰۵۹۳۸۶
دفتر مركزي
پيام گير: ۲۰۴۲۴۹۰
۲۰۵۱۴۹۲
دفتر ارتباطات توزيع و اشتراك
۲۰۵۸۸۱۱
۲۰۴۲۴۹۰
دفتر ارتباطات تحريريه
۶۴۸۰۴۰۰
۳۴۱۲۰۱۷
اشتراك
۲۰۴۶۰۶۷
۲۰۱۲۷۰۰
اشتراك الكترونيكي
نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني اينترانت: http://www.Hamshahri.net
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۸۸۰۶۶۶۶


داستانك
روزي از روزها
صبح دير رسيد اداره و رئيس دعوايش كرد. ناهارش ته گرفت و سوخت. صاحبخانه دوبار براي اجاره عقب افتاده تلفن كرد. موقع برگشتن ماند لاي در اتوبوس. به خانه رسيد، نفس راحتي كشيد و كليد انداخت به در. اما زنش تا او را ديد فريادش بلند شد كه: بازهم با كفش اومدي روي موكت؟! دعوا شد. زن قهر كرد و رفت!
نسرين نادري

گشتي در دنياي خبرها
مرگ بازمانده حادثه چرنوبيل
مسكو: يكي از بازماندگان فاجعه انفجار نيروگاه اتمي چرنوبيل درحالي كه دست به اعتصاب غذا زده بود از دنيا رفت. در پي وقوع حادثه چرنوبيل قرار بر اين شد كه دولت سه ماه پس از درخواست كتبي حادثه ديدگان به آنها مسكن اهدا كند.
اين مرد كه به دليل تشعشعات مواد راديواكتيو دو پاي خود را از دست داده بود ۶ سال قبل از مقامات درخواست مسكن كرد اما چون خواسته اش برآورده نشد، دست به اعتصاب غذا زد و سرانجام ديروز در بخش مراقبت هاي ويژه بيمارستان جان باخت.
انفجار نيروگاه اتمي چرنوبيل در سال ۱۹۸۶ رخ داد كه بر اثر آن مواد راديواكتيو ۲۰۰ برابر بيش از بمب هاي فروريخته بر شهر هيروشيما در محيط پخش شد.در آن زمان مقامات شوروي سابق، تعداد قربانيان اين حادثه را۳۰۰ نفر اعلام كردند اما از آن زمان تاكنون ۲۵ هزار نفر بر اثر تماس با مواد راديواكتيو جان خود را از دست داده اند.
دفن ۱۰۰۰ نوزاد
ليورپول: چندي پيش اجساد و اندام بيش از هزار نوزاد كه مرده به دنيا آمده بودند در يكي از بيمارستان هاي كشور انگليس كشف شد. مسئولان اين بيمارستان از ۲۰ سال قبل اندام و اجساد نوزادان مرده را بدون اجازه والدينشان در اين مكان نگهداري كرده بودند. از ۵/۳ سال قبل والدين اين نوزادان با مراجعه به مقامات قضائي خواستار دفن اين اجساد شدند كه سرانجام ديروز اعلام شد، تمام اين اجساد طي چند روز آينده طي مراسم ويژه اي به خاك سپرده خواهند شد.
خميازه انسان و ميمون
توكيو: نيمي از انسان ها با مشاهده خميازه كشيدن ديگران، خميازه مي كشند. دانشمندان ژاپني پس از انجام تحقيقات گسترده به اين نتيجه رسيده اند كه چنين فرضيه اي در ميان ميمون ها نيز به چشم مي خورد.آنها براي اثبات اين فرضيه فيلم ويديويي خميازه كشيدن چند ميمون را براي ۶ ميمون ديگر در باغ وحش نمايش دادند كه دو ميمون بلافاصله پس از مشاهده فيلم ويديويي، خميازه كشيدند.
كتك كاري در بازي شطرنج
لاس وگاس: درگيري لفظي دو شطرنج باز در آمريكا منجر به بستري شدن يكي از آنها در بيمارستان شد. هنگامي كه اين دو مشغول بازي شطرنج با يكديگر بودند ناگهان بر سر يك حركت ميان آنها درگيري لفظي به وجود آمد و چند دقيقه بعد اين درگيري منجر به گلاويز شدن آنان با هم شد.در همين حال، يكي از آنها سر ديگري را به شيشه كوبيد كه بر اثر شدت برخورد، شيشه شكست و چندين قسمت از سر، گردن و صورت وي را بريد.
ورود به قنادي با خودرو
پاريس: اولين قنادي كشور فرانسه كه مي توان با خودرو شخصي وارد آن شد، افتتاح شد. با توجه به اين كه بسياري از شهروندان وقت كافي براي يافتن پاركينگ براي خودروشان و خريد از قنادي ندارند به همين دليل صاحب اين قنادي به فكر ايجاد تسهيلات ويژه براي رانندگان افتاد.شهروندان مي توانند با خودروشان به باجه قنادي مراجعه كرده و بدون پياده شدن از خودرو، شيريني هاي موردنظرشان را خريداري كنند.
كاپشن الكترونيكي
فرانكفورت: يك شركت سازنده تراشه در آلمان نوعي كاپشن الكترونيكي به بازار عرضه كرده كه مي توان از طريق آن به موسيقي گوش داد و به تلفن همراه متصل شد.در اين كاپشن از تكنولوژي Bluetoot wirless و پخش موسيقي Mp3 استفاده شده است كه با صفحه كليد دوخته شده روي آستين كنترل مي شود.باتري نصب شده داخل كاپشن، ۸ ساعت عمر مفيد دارد و قابل شارژ شدن است. همچنين براي تميز كردن كاپشن مي توان باتري را از آن جدا كرد.قيمت كاپشن الكترونيكي در حدود ۶۰۰ يورو اعلام شده است.
ويروس كامپيوتري جديد
واشنگتن: ورود يك ويروس كامپيوتري جديد به پايگاه اينترنتي «گوگل» باعث كند شدن اين پايگاه عظيم شد. اين ويروس با ورود به پايگاه هاي اينترنتي به ويژه پايگاه هايي كه از آنها به عنوان «موتور جستجو» استفاده مي شود، آدرس پست الكترونيكي كاربران را شناسايي و وارد آن مي شود. پايگاه «ياهو» نيز با مشكل مشابهي مواجه بوده است.

ساعات شرعي
اذان ظهر امروز:ساعت ۱۳ و ۱۱ دقيقه
اذان مغرب امروز:ساعت ۲۰ و۳۴ دقيقه
اذان صبح فردا:ساعت ۴ و ۳۰ دقيقه
طلوع آفتاب فردا:ساعت ۶ و ۱۰ دقيقه

گل و گياه
تاج خروس تاجي
007602.jpg
نام علمي: Celosia argentea Olympia Series
خانواده: AMARANTHACEAE
گياه يكساله به بلندي ۲۰ سانتي متر است كه داراي برگهاي بيضي كشيده بوده و گلهاي آن به رنگهاي زرد طلايي، قرمز روشن، و ارغواني در تابستان ظاهر مي شوند.
نيازها: به مكان آفتابي و خاك غني با زهكش خوب نياز دارد و حداقل دماي قابل تحمل آن صفر درجه سانتي گراد است.
ازدياد: از طريق كاشت بذر در بهار امكان پذير است.
سازمان پاركها و فضاي سبز شهر تهران
www.tehranparks.org
tehranparks@tehranparks.org

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
خارجي
سياسي
شهري
ورزش
ورزش جهان
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
همشهري ايرانشهر
شناسنامه
داستانك
دنياي خبرها
ساعات شرعي
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |