چهارشنبه ۷ مرداد ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۴۴۹ - Jul 28, 2004
مذاكرات نظامي اسرائيل و گرجستان
پايگاه اينترنتي المحيط از سفر چهار روزه رييس جمهور گرجستان به تل آويو جهت تحكيم روابط نظامي ميان دو طرف خبر داد.
به گزارش ايسنا به نقل از پايگاه اينترنتي المحيط، خبرگزاري گرجستان اعلام كرد: هدف اصلي سفر ميخائيل ساكاشويلي، رييس جمهور گرجستان به اسراييل، تحكيم روابط نظامي به ويژه در زمينه  ساخت تجهيزات نظامي و هواپيما مي باشد. ساكاشويلي قرار است در اين سفر با موشه كاتساف، رييس جمهور رژيم صهيونيستي و آريل شارون، نخست وزير، سيلوان شالوم، وزير امور خارجه و شيمون پرز رهبر حزب كارگر ديدار كند.
اين خبرگزاري افزود: همكاري نظامي بين دو كشور از سال ۲۰۰۰ و از زمان ساخت هواپيماهاي نظامي سوخو ۲۵ آغاز گشته است.
خبرگزاري گرجستان همچنين اعلام كرد: ساكاشويلي قرار است با سفر به بيت المقدس با رهبران فلسطيني و نمايندگان تشكيلات خودگردان نيز ديدار كند.

هشدار درباره احتمال حملات شبكه القاعده در تركيه
حمله به پاسگاههاي پليس و ژاندارمري مناطق كردنشين تركيه بعد از اعلام لغو آتش بس از سوي «پ.ك.ك» در ماههاي اخير شدت گرفته است
روزنامه مليت چاپ آنكارا ديروز نوشت: تركيه اطلاعاتي دريافت كرده است مبني بر اينكه شبكه القاعده ممكن است حملاتي را شبيه به حملات ۱۱ سپتامبر سال ۲۰۰۱ آمريكا در اين كشور به اجرا بگذارد.
به گزارش خبرگزاري فرانسه از آنكارا روزنامه مليت به نقل از يك منبع مهم نوشت تركيه ۱۶ ژوئيه اطلاعاتي دريافت كرده است مبني بر اينكه احتمال دارد شبكه القاعده طرح هواپيما ربايي و زدن آن به هدفي در روي زمين را برنامه ريزي كرده باشد يا بخواهد هواپيمايي را در هوا منفجر كند.
مليت تأكيد كرد وزارت كشور تركيه هفته گذشته با حضور مقامات امنيتي و هوايي نشست فوري تشكيل و دستور داد در فرودگاه ها تدابير امنيتي اتخاذ شود.
از سوي ديگر انفجار يك بمب در ساختمان شهرباني استان كردنشين «حكاري» درشرق تركيه موجب بروز خسارات مادي شد.
به گزارش خبرگزاري «آناتولي» اين انفجار روز دوشنبه رخ داد و بر اثر آن برخي از واحدهاي ساختمان شهرباني حكاري آسيب ديد.
نيروهاي ويژه يك بمب ديگر را كه منفجر نشده بود، كشف و منهدم كردند.هنوز هيچ شخص يا گروهي مسئوليت اين بمب گذاري را به عهده نگرفته است.
حملات به پاسگاههاي پليس و ژاندارمري مناطق كردنشين تركيه بعد از اعلام لغو آتش بس از سوي «پ.ك.ك» در ماههاي اخير شدت گرفته است.

كوتاه از سياست جهان
عرفات با اعطاي برخي اختيارات امنيتي به قريع، موافقت كرد
ياسر عرفات  رئيس  تشكيلات  خودگردان  فلسطين  با اعطاي  برخي  اختيارات  امنيتي  به  احمد قريع  نخست  وزير اين  تشكيلات  موافقت  كرد.
به  گزارش    شبكه  تلويزيوني  الجزيره  قطر، در پي  ديدار دوشنبه  شب  ، نمايندگان  مجلس  قانون گذاري  فلسطين  با عرفات ، وي  موافقت  كرد اختياراتي  را در زمينه  پليس  و نيروهاي  امنيت  داخلي  به  احمد قريع  بدهد.حنان  عشراوي  يكي  از اعضاي  اين  هيأت  پارلماني ، گفت  و گوهاي  انجام  شده  را بسيار سازنده  توصيف  كرد.طبق  مذاكرات  انجام  شده  بين  هيأت  پارلماني  و عرفات ، قرار شده است  كه  كابينه  دولت  را افراد داراي  تخصص  و شايسته  اداره  امور فلسطين  برعهده  گيرند.اين اقدام  مي تواند با ادامه  كار احمد قريع  به  عنوان  نخست  وزير و ترميم  كابينه  او صورت  گيرد. اما اگر قريع  همچنان  بر استعفاي  خود مصر باشد، بايد كابينه  جديدي  انتخاب  شود.
ايتاليا تهديدهاي تروريستي القاعده را جدي مي گيرد
وزير كشور ايتاليا اعلام كرد كشورش تهديدهاي سازمان تروريستي القاعده را درباره احتمال حمله به اين كشور كاملا جدي گرفته است.
به گزارش خبرگزاري فرانسه از رم، «جوزپه پيزانو» ضمن بيان اين مطلب افزود: دولت ايتاليا تدابيري براي مقابله با اين حملات احتمالي اتخاذ كرده است.
وي در گفت وگو با روزنامه «ايل جورناله» چاپ كشورش تصريح كرد: «در قبال هيچكدام از اين تهديدات بي توجه نيستيم و بايد در هوشياري كامل بسر بريم.»
افراد منتسب به القاعده چند روز پيش تهديد كردند در صورتي كه ايتاليا نيروهاي خود را از عراق خارج نكند آنها به اين كشور حمله خواهند كرد.
وزير كشور ايتاليا افزود: حدود ۱۳هزار و ۶۰۰ هدفي كه ممكن است مورد حمله تروريست ها واقع شود، تحت تدابير شديد امنيتي پليس و ارتش ايتاليا قرار گرفته است.ايتاليا كه يكي از متحدان «جورج بوش» رئيس جمهوري آمريكا در جنگ عراق است، حدود سه هزار نيرو به اين كشور اعزام كرده است.
كاسترو : بوش با مذهب مشكل ريشه اي دارد
رئيس جمهوري كوبا در سخناني از بوش بعنوان فردي كه با مذهب مشكل ريشه اي دارد نام برد. به گزارش خبرگزاري مهر به نقل از روزنامه تاگس اشپيگل،كاسترو در سخنان روز دوشنبه خود به مناسبت سالگرد انقلاب كوبا و با اشاره به انتشار زندگينامه جديدي از بوش در برخي از ايالت هاي آمريكا مبني بر كنار گذاشتن استفاده از مشروبات الكلي خاطرنشان ساخت : جورج بوش رئيس جمهوري آمريكا با مذهب مشكل اساسي و بنيادي دارد و اين امر نمي تواند دليل موجهي از سوي وي باشد.
اين روزنامه با اشاره به اينكه كاسترو از مقاماتي است كه داراي بيشترين دوره حكومت در كشور كوباست، نوشت: كاسترو كه همواره در برابر تهديدات و فشارهاي بين المللي به ويژه آمريكا مقاومت و آنها را خنثي كرده است، اخيرا با اشاره به اينكه كشورش به كمك هاي اتحاديه اروپا چشمداشتي ندارد اعلام كرد كه اتحاديه اروپا اسب ترواي آمريكا است.
اسرائيل اين هفته موشك جديدي آزمايش مي كند
تلويزيون رژيم اشغالگر صهيونيستي ديروز اعلام كرد اين رژيم به همراه آمريكا قرار است اين هفته براي نخستين بار موشك ضدموشك هتز را آزمايش كنند.
به گزارش خبرگزاري فرانسه از بيت المقدس، تلويزيون رژيم صهيونيستي اعلام كرد اين موشك اسرائيلي كه آمريكا بخشي از هزينه مالي ساخت آن را پرداخته قرار است اين هفته از يك سايت دريايي زميني در غرب آمريكا شليك شود.
موشك هتز قرار است يك موشك بالستيك اسكاد را كه از فاصله هزار كيلومتري شليك خواهد شد رهگيري كند.تلويزيون رژيم صهيونيستي ادعا كرد اين آزمايش مي تواند سوريه و بويژه ايران را از ادامه برنامه هاي خود براي ساخت موشك هاي دوربرد منصرف كند.اين منبع ادامه داد اين در حالي است كه ايران طرح ساخت موشك بالستيك دوربرد خود را به نام شهاب ۳ توسعه داده است.
برنامه ساخت موشك هتز پيش از تهاجم آمريكا به عراق تسريع شد. زيرا رژيم صهيونيستي بيم داشت مانند جنگ خليج فارس در سال ۱۹۹۱ مورد حمله موشك هاي زمين به زمين عراق قرار گيرد.
عراق در آن زمان ۳۹ موشك اسكاد به سوي فلسطين اشغالي شليك كرد.

نماينده ويژه دبيركل سازمان ملل:
عراق به زودي تجزيه مي شود
كنفرانس ملي عراق فردا انتخاب اعضاي پارلمان موقت را آغاز مي كند
007611.jpg
اخضر ابراهيمي، نماينده دبيركل سازمان ملل در عراق در گفت وگو با يك روزنامه اتريشي اظهار داشت: مشكلات و بحران هايي كه پس از جنگ عراق در منطقه ايجاد شد، بسيار بيشتر از فوايد اين جنگ بوده است.
به گزارش ايسنااخضر ابراهيمي با اشاره به جنگ آمريكا با عراق اعلام كرد، جنگ عراق يك جنگ غيرضروري بود كه بيشتر از آن كه به حل و فصل بحران ها منجر شود، به ايجاد بحران و مشكلات منجر شد.
ابراهيمي با اظهار اين مطلب كه عراق از تمام پديده هاي هرج و مرج و درگيري فعلي رهايي خواهد يافت، گفت: سئوال اين است كه اين حادثه در چه زماني رخ خواهد داد و به چه بهايي براي عراق تمام خواهد شد؟ نماينده عنان در عراق تصريح كرد: آن چه كه ما تاكنون از دنبال كردن اوضاع به دست آورده ايم، آن است كه عراق تا به امروز بهاي بسيار سنگيني پرداخته است.
ابراهيمي اظهار داشت: بسياري از تناقضاتي كه درباره عراق به وجود آمده است، از طرف گروه هاي معارض عراقي خارج از كشور بوده است و اين گروه ها در به وجود آمدن اين تناقضات مشاركت فعالي داشته اند.
ابراهيمي  با اشاره به موضوع تجزيه و تقسيم عراق تصريح كرد: تجزيه عراق ميان كردها در شمال و ميان مثلث سني عراق و شيعيان در جنوب به زودي اتفاق خواهد افتاد.
وي درباره گروه هاي مقاومت موجود در عراق گفت: منحل ساختن اين گروه ها كار بسيار مشكلي است، زيرا با توجه به آن كه گروهي از نظام بعث و نيز برخي از گروه هاي ملي به گروه هاي مقاومت پيوسته اند و به گونه هاي مختلف وارد جنگ با پديده اشغال شده اند، منحل كردن اين گروه ها مشكل به نظر مي رسد. ابراهيمي  همچنين افزود: از سوي ديگر در كنار تمام اين گروه هاي شبه نظامي عراقي، عناصري از شبكه القاعده و عناصر وابسته به ابومصعب الزرقاوي در عراق مستقر شده اند كه وجود اين افراد به افزايش هرج  و  مرج ها در عراق و درگيري ها كمك مي كند.
نماينده عنان در عراق تصريح كرد: جنگ آمريكا با عراق ضربه سنگيني به جبهه جنگ با تروريسم وارد ساخت زيرا اين جنگ غيرضروري بوده است.
ابراهيمي  با هشدار نسبت به افزايش بحران در عراق گفت: اين كشور روند بسيار خطرناكي را طي مي كند.
درهمين حال رييس هيات عالي برگزاري كنفرانس ملي عراق ديروز گفت: اين كنفرانس از فردا (پنجشنبه) به مدت دو روز برگزار مي شود. او اين خبر را در گفت وگو با روزنامه الاتحاد چاپ بيروت مطرح كرد.
هدف از برگزاري اين كنفرانس انتخاب پارلمان موقت عراق است. بيش از هزار نفر از شخصيت هاي مختلف و گروه هاي سياسي، مذهبي، دانشگاهي و سازمان هاي دولتي در اين كنفرانس شركت مي كنند و در نشستي دو روزه ۱۰۰ عضو شوراي موقت يا همان پارلمان را انتخاب مي كنند. اين شورا بر فعاليت هاي دولت ايادعلاوي نخست وزير موقت عراق نظارت مي كند تا وقتي كه انتخابات سراسري در ماه ژانويه برگزار شود.
اين كنفرانس كه نمونه آن هرگز پيش از اين در عراق ديده نشده است، در حقيقت فرصتي براي يك گفت وگوي ملي است.
سازمان ملل به دليل شرايط و تهديدهاي امنيتي از دولت عراق خواسته بود كه برگزاري اين كنفرانس را حداقل براي مدت كوتاهي به تعويق اندازد. يكي ديگر از دلايل سازمان ملل براي اين درخواست، متقاعدكردن همه گروه ها براي شركت در اين كنفرانس بوده است.
بعضي گروه هاي عراقي از شركت در اين كنفرانس سرباززده و اين روند درحقيقت تحت كنترل آمريكاست.
از افرادو گروه هايي كه داراي نقش مهمي هستند اما از شركت در كنفرانس سرباززده اند انجمن استادان مسلمان است، گروه ميانه روي متشكل از روحانيون و روشنفكران سني و همچنين مقتدي صدر هستند.
ديپلمات هاي سازمان ملل عدم شركت اين گروه ها را چالشي جدي دانسته و مي گويند، بايد زمان بيشتري براي برگزاري اين كنفرانس اختصاص پيدا مي كرد. اما مقامات عراقي در برابر اين درخواست مقاومت كرده اند.
نظريه تشكيل كنفرانس ملي را پاييز گذشته بسياري از رهبران عراقي مطرح كردند تابه اين وسيله عراقي ها خودشان دولت جديد شان را انتخاب كنند. اما براساس توافق هاي بعدي نماينده سازمان ملل به همراه نمايندگاني از سوي آمريكا و عراقي ها، دولت موقت را انتخاب كردند.
با اين حال اين كنفرانس آزمون جدي براي دولت علاوي است. بسياري ازگروه هايي كه از شركت در دولت علاوي خودداري كردند اكنون در كنفرانس ملي شركت مي كنند. مهمترين آنها شاخه هاي مختلف حزب اسلامي الدعوه هستند.
يكي از رهبران اين حزب به روزنامه نيويورك تايمز گفت: نمي توانيم دولت علاوي را تاييد كنيم چون دولتي منصوب است. اما اين كنفرانس خيلي به انتخابات نزديك است و مي تواند كشور را براي انتخابات حقيقي در ماه ژانويه آماده كند.
اين كنفرانس دو مرحله پيچيده دارد كه با انتخاب يك هزار عضو شركت كننده اوليه از ميان قبايل، احزاب سياسي و اتحاديه هاي هنري و تجاري آغاز مي شود.
بيش از ۵۰۰ تن از آنها با توافق محلي از مناطق مختلف انتخاب مي شوند. مرحله بعدي پيچيده تر است چون اين اعضا بايد از ميان خود شورايي يكصدنفره انتخاب كنند. از اين ميان ۲۲ نفر قبلا انتخاب شده اند كه همان اعضاي سابق شوراي حكومتي هستند.

تشديد حملات كارتر و كلينتون به نامزد جمهوري خواهان
عملكرد فاجعه آميز بوش موجب نابودي اعتبار آمريكا در جهان شده است
با آغاز به كار نشست چهار روزه كنوانسيون انتخاباتي حزب دمكرات آمريكا در روز دوشنبه در شهر بوستون، حملات شخصيت هاي حزب دمكرات عليه بوش نامزد حزب جمهوري خواه در انتخابات آينده رياست جمهوري آمريكا تشديد شد.
به  گزارش  روزنامه  ديلي  تلگراف  انگليس  در اين  كنوانسيون  اعضاي  ارشد و بلند پايه  اين  حزب  از جمله  بيل  كلينتون  رئيس جمهوري  پيشين  آمريكا و معاونش  ال  گور به  همراه  هيلاري  كلينتون  همسرش  شركت  دارند تا با سخنرانيهاي  خود آراي  بيشتري  براي  جان  كري ، نامزد حزب  دمكرات  در انتخابات  ماه  نوامبر آمريكا در ميان  راي دهندگان  آمريكايي  كسب  كنند.
دموكراتها براين  اعتقادند كه  اكنون  ورق  برگشته  است  و آنها قادرند جورج بوش  رئيس  جمهوري  فعلي  را از كاخ  سفيد بيرون  برانند و كانديداي  خود را بجاي  وي  بنشانند.همچنين قرار است  جان  كري ، نامزد حزب  دمكرات  در كنوانسيون  اين  حزب فردا  (پنجشنبه ) در شهر بوستون  نطقي  مهم  را كه  حاوي  پيام  وي  به  مردم  آمريكا در ماه هاي  پيش  از برگزاري  انتخابات  است ، ايراد كند.
بيل  كلينتون  رئيس جمهور سابق آمريكا و همسرش  هيلاري  كلينتون  نيز در اجلاس  شب  سه شنبه كنوانسيون  حزب  دمكرات  شركت  كردند و با ايراد سخنراني  به  مبارزات  انتخاباتي  جان  كري كمك  كردند.كلينتون  كه  در آغاز سخنراني  شديد اللحن  خود، خود را به  عنوان  سربازي  ساده  در خدمت  حزب  دموكرات  معرفي  كرد حزب  جمهوري  خواه  آمريكا را به  رياست  جورج  بوش  متهم  كرد كه  مسئول  تفرقه  در آمريكا شده  است .
رئيس  جمهور پيشين  آمريكا تأكيد كرد كه جمهوري خواهان  به  يك  آمريكاي  پر از تفرقه  نياز دارند براي  همين  از حوادث  يازدهم  سپتامبر آمريكا و از جو بوجود آمده  پس  از اين  حملات  در كشور استفاده  كردند تا افكار عمومي  را به  سمت  جناح  خود سوق  دهند.
بيل  كلينتون  با لحني  طنزآميز افزود دولت  كنوني  آمريكا تلاش  كرده  است  تا به  هر قيمت  ممكن  از كاهش  مالياتها به  نفع  افراد ثروتمندي  همچون  خود او
-كلينتون  -حمايت  كند و از طرف  ديگر از بودجه  برنامه هاي  اجتماعي  مهم  كشور بكاهد.جيمي كارتر رئيس جمهوري سابق آمريكا، هم روز دوشنبه در گردهمايي اعضاي حزب دموكرات اظهار داشت : دوران رياست جمهوري «جورج بوش» مملو از اشتباه بوده است.كارتر در اظهارات خود كه در مراسم افتتاحيه نشست انتخاباتي دمكرات ها به انتقادات شديد و بي پروايي از بوش پرداخته و بر لزوم پيروزي  دموكرات ها در انتخابات رياست جمهوري آمريكا كه در ماه نوامبر برگزار خواهد شد تأكيد كرد.
كارتر با ابراز نارضايتي از جنگ عراق گفت: بنيان رهبري ما بر دنيا بر پايه حقيقت گويي استوار است و اعتبار ما به شدت خدشه دار شده و ما به طور فزاينده اي در اين دنياي متخاصم، تنها و آسيب پذير شده ايم.

ايندي پندنت:
۷ ميليون آمريكايي در زندان به سر مي برند
روزنامه  ايندي  پندنت  چاپ لندن نوشت  حدود هفت  ميليون  آمريكايي  در زندان  به  سرمي برند.
به  نوشته  شماره  ديروز اين  روزنامه  انگليسي  به رغم  حصول پيشرفت  هاي  فراوان  آمريكا در زمينه  مبارزه  با جرم  هم  اكنون  بيش  از هر زمان  ديگري  در تاريخ  اين  كشور آمريكايي  ها در زندان  بسر مي برند.
به  نوشته  اين  روزنامه  گزارش  حيرت  آوري  كه  وزارت  دادگستري  آمريكا آن را منتشر كرده  است  نشان  مي دهد حدود شش  ميليون  و نهصدهزار آمريكايي در كنترل  دستگاه  قضائي  هستند و اين  بدين  معناست  كه  ۲/ ۳ درصد از جمعيت  بزرگسال  آمريكا يا تقريبا كل  جمعيت  شهر نيويورك  در زندان  هستند.
به  نوشته  ايندي  پندنت  اين  آمار و ارقام  براي  بسياري  از مقامات ايالتي  و شهري  آمريكا كه  سعي  مي كنند بر مشكل  ازدحام  در زندان  ها فائق  آيند اخبار مايوس  كننده اي  است .
مقامات  ايالتي  آمريكايي  در سالهاي اخير با آزادكردن  زندانيان  يا برپاكردن  چادر و مستقر كردن  زندانيان  در آن سعي  كرده اند به  نوعي  جمعيت  زندان  ها راتعديل  سازند.
اين  روزنامه  نوشت  سال  گذشته  جمعيت  زندان  هاي  فدرال  تا ۳/ ۲ درصد افزايش يافت  درحاليكه  جمعيت  زندان هاي  ايالتي  تا ۹/ ۳ درصد افزايش  داشته  است.  بطور كلي  در سال  ۲۰۰۳ دو ميليون  آمريكايي  در سلول  ها بوده  و پنج  ميليون نفر ديگر يا تحت  بازجويي  بوده  يا آزادي  مشروط داشته اند.
به  نوشته  ايندي  پندنت ، در گزارش  وزارت  دادگستري  آمريكا در اين  باره  كه چرا با وجود ثابت  ماندن  ميزان  جرم  و جنايت  در چند سال  گذشته  تعداد  زندانيان  افزايش  يافته ، توضيحي  داده  نشده  است .

خارجي
اجتماعي
اقتصادي
سياسي
شهري
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |