چهارشنبه ۷ مرداد ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۴۴۹ - Jul 28, 2004
يك شركت هوا - فضايي روسيه معرفي كرد
«كاموف - ۳۱» بي نظيرترين هلي كوپتر جاسوسي دنيا
مراسم معرفي هلي كوپتر تجسسي ساخت فدراسيون روسيه موسوم به «كاموف-۳۱»در نمايشگاه بين المللي هواپيمايي «فارنبورو-۲۰۰۴» در بريتانيا برگزار شد.
به گزارش خبرگزاري مهر به نقل از Russian News مقامات شركت روسي «ابورون اكسپورت» معتقدند اين هلي كوپتر نظيري در دنيا ندارد، چرا كه از لحاظ ويژگي هاي فني خود در ميان ساير هلي كوپترها بي نظير بوده و قادر است وظايف تعيين شده را در روز و شب و در شرايط بسيار دشوار جوي انجام دهد.

حمله خمپاره اي به مركز بغداد
در حمله خمپاره اي به يك منطقه مسكوني در مركز بغداد يك رفتگر عراقي كشته و چهارده سرباز آمريكايي و يك شهروند عراقي زخمي شدند.
به گزارش ايسنا به نقل از خبرگزاري فرانسه، سخنگوي ارتش آمريكا اعلام كرد يك غيرنظامي در حمله  خمپاره به مركز بغداد كشته شده و يك غيرنظامي ديگر به همراه ۱۴ سرباز آمريكايي زخمي شده است.دكتر قاسم العبيده، معاون مدير بيمارستان محموديه در جنوب بغداد نيز در حمله افراد ناشناس هنگام ترك منزلش كشته شد.اين رفتگر در خارج از مجتمع مسكوني واقع در پشت سفارت ايران در بغداد كشته شده است.

فردا در پاريس آغاز مي شود
مذاكرات اروپايي ها درباره برنامه هسته اي ايران
مقامهاي ارشد سه كشور اروپايي آلمان، فرانسه و انگليس فردا در نشستي محرمانه در پاريس، درباره پرونده هسته اي ايران مذاكره خواهند كرد.
روزنامه ديلي تلگراف روز سه شنبه با اعلام اين خبر به نقل از منابع ديپلماتيك غربي نوشت: ايران مهر و موم تجهيزات هسته اي خود را كه تحت نظارت بازرسان سازمان ملل قرار دارد، شكسته و بار ديگر در حال ساخت و آزمايش دستگاه هايي است كه براي توليد مواد شكاف پذير جهت سلاح هاي هسته اي بكار مي رود.
اين روزنامه با بيان اين كه ايران ماه گذشته ميلادي دستگاه هاي سانتريفيوژ غني سازي اورانيوم را كه توسط بازرسان آژانس بين المللي انرژي اتمي مهر و موم شده بودند، به كار انداخته است، به نقل از همين منابع غربي آورده كه تهران با اين اقدام خود توافقش با سه كشور اروپايي را كه به موجب آن تمامي فعاليتهاي غني سازي اورانيوم را به حال تعليق درآورد، نقض كرده است.
اين در حالي است كه تهران از ابتداي امضاي توافقنامه تهران در پاييز گذشته با سه كشور اروپايي، تاكيد داشته كه اين تعليق داوطلبانه بوده است و هرگاه كه صلاح بداند تعليق را لغو خواهد كرد. از ديگر سو پس از نشست ماه ژوئن شوراي حكام آژانس كه نتايج اش چندان براي ايران خشنودكننده نبود و عملا سه كشور اروپايي پاسخي مناسب به اقدامات داوطلبانه تهران براي اعتمادسازي در جامعه بين المللي ندادند، مقامات ايراني از آغاز دوباره ساخت قطعات سانتريفيوژ خبر دادند، گرچه به گفته برخي مقامات هنوز گويي به طور كامل اين كار را از سر نگرفته اند.
ديلي تلگراف ايران را قدرت منطقه اي خوانده و افزوده است كه اين اقدام تهران نگراني هايي را درباره اين كه ايران براي ساخت بمب هسته اي طي چند سال آينده آماده مي شود، به دنبال خواهد داشت.
اين روزنامه همچنين با اشاره به نشست پنجشنبه سه كشور اروپايي كه گويي براي بازگرداندن تهران به مسير همكاري است، نوشت:« اقبال اين كشورها براي موفقيت در اين راه اندك به نظر مي رسد چرا كه تهران به اين نتيجه رسيده كه آمريكا درگير مبارزات انتخاباتي است و اروپا نيز بحدي دچار اختلاف شده كه نمي تواند فشاري بر ايران وارد كند.»
چندي پيش نيز روزنامه اسرائيلي هاآرتص نوشته بود تهران از فرصتي كه انتخابات آمريكا و تعطيلات تابستاني اروپا در اختيارش مي گذارد براي ازسرگيري برنامه هاي هسته اي اش بهره خواهد برد و تاكيد كرده بود كه اسرائيل بايد به نوعي راه اين فعاليت را سد كند.
روزنامه تايمز نيز به نقل از يك مقام عالي رتبه انگليسي نوشت: به نظر مي رسد ايران در دستيابي به فناوري هسته اي پيشرفته تر از سطحي است كه اروپا در ابتدا تصور مي كرد.
اين روزنامه با بيان اين كه به نظر مي رسد ايران از طريق همكاري با آژانس بين المللي انرژي اتمي و اقدام ديپلماتيك در برابر انگليس، فرانسه و آلمان براي به دست آوردن زمان استفاده كرده است، به نقل از يك منبع بي نام افزود: در واقع تهران به فعاليت تحقيقاتي هسته اي ادامه داده و اكنون فقط چند ماه با تكميل اين برنامه فاصله دارد.
اين منبع تاكيد كرده است كه حتي اگر برنامه فناوري هسته اي ايران تكميل شود، واردكردن مواد به سيستم و ساخت بمب نياز به زمان خواهد داشت و اروپا و آژانس فعاليتهاي اين كشور را با دقت تمام كنترل مي كند.

واكنش ايران به حمايت آمريكا از منافقين و توجيه واشنگتن
سخنگوي وزارت خارجه ايران توسل آمريكا به كنوانسيون ژنو براي حمايت از گروهك منافقين را توجيهي ساده انگارانه و غيرقابل پذيرش دانست.
به گزارش ايسنا حميدرضا آصفي تاكيد كرد كه ايران پيش از اين نيز مي دانست آمريكا براي مبارزه با تروريسم جدي نيست و شعار مبارزه با تروريسم واشنگتن كاملا بي محتوا و ابزاري است.
آصفي گفت: آمريكا مقررات بين المللي و ساير كنوانسيون ها در رعايت حقوق زندانيان بعقوبه، آوارگان فلسطيني و هزاران مسايل ديگر را به فراموشي سپرده و تنها به خاطر دشمني با ايران به دنبال توجيه قانوني براي حمايت از تروريست ها مي گردد.
درهمين حال معاون سخنگوي وزارت خارجه آمريكا در توضيح اقدام واشنگتن براي حمايت از مجاهدين خلق (منافقين) گفت: اعضاي گروه مجاهدين در جريان جنگ عراق جزو نيروهاي متخاصم به شمار نمي رفته اند.
بي.بي.سي با انتشار اين گزارش نوشت آمريكا براساس كنوانسيون چهارگانه ژنو موضعي حمايتي در قبال ۳۸۰۰ عضو گروه مجاهدين خلق (منافقين) در عراق اتخاذ كرده است.
آدام ارلي گفت: موضع گيري جديد كاخ سفيد دراين باره،  ديدگاه آمريكا مبني بر آن كه اين گروه يك سازمان تروريستي محسوب مي شود را تحت الشعاع قرار نمي دهد.
از ديگر سو يك مقام وزارت خارجه آمريكا با اشاره به اعضاي منافقين در عراق به خبرگزاري رويتر گفت: اين كه با اين شورشيان چه بايد كرد براي آمريكا معضلي شده است.
به گزارش ايسنا به نقل از رويتر وي ادامه داد: اين گروه احتمالا ترسي موجه از مجازات در ايران دارند،  عراق آنها را نمي خواهد، بسياري از كشورها نيز هنوز با پذيرش آنها موافقت نكرده اند، همچنين محلي كه به آنجا مي روند نيز بايد داوطلبانه انتخاب شود.
رويتر با اشاره به حمايت آمريكا از گروهك منافقين به نقل از برخي ديپلمات ها نوشت: تهران پيشنهاد كرد زندانيان القاعده اي را كه در اختيار دارد با رهبران سازمان مجاهدين خلق (منافقين) مبادله كند، اما واشنگتن اين مبادله را نپذيرفت.

ناطق نوري: نفرت مسلمانان از آمريكا موجب خشم آن كشور نسبت به ايران شده است
مشاور عالي  مقام  معظم  رهبري  گفت : افزايش  سريع  نفرت  مسلمانان  از آمريكاو روند روحيه  استكبارستيزي  جهان  اسلام ، موجب  شدت  خشم  آمريكا نسبت  به جمهوري اسلامي ايران  شده  است .
به گزارش ايرنا، علي اكبر ناطق  نوري  ديروز در همايش  ائمه  جمعه ي ۱۰ استان  كشور در زنجان  تأكيد كرد: آمريكا، جمهوري  اسلامي ايران  را منشاءاصلي  ناكامي هاي  خود در دوران  پس از پيروزي  انقلاب اسلامي در جهان  دانسته  و باترفندهاي  مختلف  در جهت  شكست  اين  نهضت  مردمي تلاش  مي كند.
وي  اضافه  كرد: سران  آمريكا، رفتار جديد مسلمانان  را كه بر گرفته  از تحول اعتقادي  و فرهنگي  اين  قشر عظيم  بوده  تهديد اصلي  عليه  خود مي دانند و به روش و راه هاي  مقابله  اساسي  با ظهور اسلام  سياسي  فكر مي كنند.
مشـاور مقام  معظم  رهبري ، طرح 
« خاورميانه  بزرگ  » سردمداران  واشنگتن  راتوطئه اي  حساب  شده  دانست  و خاطرنشـان  كرد: حفظ امنيت  اسراييل  به عنوان  تعهدتاريخي  آمريكاييان  و اينكه  دوسوم  منابع  انرژي  جهان در خاورميانه  واقع  شده ،هدف  اصلي  طراحان  طرح  «خاورميانه  بزرگ  » بوده  است .حجت الاسلام  والمسلمين  ناطق  نوري  اضافه  كرد: آمريكا به اين  نتيجه  رسيده  است كه  جهت  حل  مشكل  روزافزون  نفرت  مسلمانان  از آن كشور و اسراييل  و مقابله  باناامني  حاكم بر غرب ، بايد به  مقابله  با تفكر اسلام  سياسي  بپردازد.

روزنامه اماراتي البيان:
اردوغان در تهران پيشنهاد محور سه گانه تركيه، ايران و سوريه را خواهد داد
روزنامه البيان به نقل از افرادي كه آنها را «منابع آگاه ترك» معرفي كرد، نوشت كه رجب طيب اردوغان در سفر خود به ايران از تهران تشكيل يك محور سه گانه سوري، ترك و ايراني را خواستار خواهد شد.
به گزارش ايسنا، اين روزنامه چاپ امارات به نقل از اين منابع ترك افزود كه رجب طيب اردوغان، نخست وزير تركيه در ديدار خود از ايران جهت مقابله با تشكيل كشور مستقل كرد در شمال عراق از دولت ايران خواهد خواست كه يك محور سه گانه ترك، سوري و ايراني تشكيل دهند.
اين منابع افزودند كه اردوغان به مقامات مسئول ايراني پيشنهادي را ارايه خواهد داد و براساس اين پيشنهاد به مقامات ايراني تأكيد خواهد كرد كه تجزيه و تقسيم عراق منافع اين سه كشور را هدف قرار خواهد داد.
اين منابع تأكيد كردند: اردوغان همچنين به مقامات مسئول ايراني خواهد گفت كه روابط سازمان هاي اطلاعاتي تركيه و سوريه براي مبارزه با حزب كار كردستان تحكيم يافته است و دو كشور اميد دارند ايران نيز به اين تلاشها بپيوندد.
اين منابع همچنين افزودند: در ديدار اردوغان از ايران توافقات امنيتي ميان آنكارا و تهران منعقد خواهد شد. اردوغان ديشب وارد تهران شد.

به علت عدم انجام به موقع تعهدات ايران شركت شل را جريمه مي كند
مديرعامل شركت نفت: تغيير بازار صادرات نفت درآمد دولت را ۲۵۰ ميليون دلار افزايش داد
به ازاي هر يك درصد كاهش نرخ بازگشت سرمايه ناشي از تاخير در بهره برداري از ميادين نفتي سروش و نوروز شركت شل جريمه بزرگي مي پردازد.
سيد مهدي ميرمعزي ـ مدير عامل شركت ملي نفت ايران، درمورد علل تاخير در بهره برداري از پروژه توسعه ميادين نفتي سروش و نوروز به «ايسنا» گفت: از آخرين برنامه شركت شل چنانچه تاخيري در راه اندازي رخ داده باشد، بي اطلاع هستم.
وي در مورد جريمه شركت شل در صورت تاخير در راه اندازي اين طرح گفت: «جريمه قطعي  اين است كه نرخ بازگشت سرمايه اين شركت در صورت تاخير پايين مي آيد، يعني اگر در ابتداي قرارداد انتظار بازگشت سرمايه با نرخ نزديك به ۱۶ درصد را داشتند تا الان دو سه درصد كاهش پيدا كرده است كه ضرر عمده اي براي شركت شل در پروژه يك ميليارد دلاري توسعه ميادين نفتي سروش و نوروز است.
شركت شل كه از سال ۱۳۷۹ با يك قرارداد بيع متقابل به ارزش نهايي ۴/۱ ميليارد دلار كار توسعه اين دو ميدان نفتي را عهده دار شده بود، طبق قرارداد بايد در جولاي سال ۲۰۰۴ (خرداد ۸۳) توليد ميدان هاي سروش و نوروز را از ۶۰ هزار بشكه در روز به ۱۹۰ هزار بشكه در روز افزايش مي داد كه بر اساس گزارش خبرگزاري رويتر در پي اعلام توليد ۱۹۰ هزار بشكه نفت از اواخر ماه مارس (فروردين) از ميادين سروش و نوروز از سوي ايران، شركت «رويال داچ شل» اظهار كرد: تا پايان سال جاري اين حوزه نفتي آماده توليد نفت نخواهد بود. پيش از اين رابرت وينر ـ مديرعامل شركت شل در ايران ـ در سال ۱۳۸۰ اعلام كرده بود اين پروژه در موعد مقرر در قرارداد به بهره برداري خواهد رسيد زيرا در غير اين صورت ضرر هنگفتي نصيب شركت شل مي شود. ادامه خبرهاي مربوط به نفت و انرژي در صفحه هاي ۴و۵ شماره امروز درج شده است.

البرادعي:
نبايد براي حل مسئله ايران به شوراي امنيت پناه برد
به گزارش روزنامه الاهرام به نقل از محمد البرادعي، مديركل آژانس بين المللي انرژي اتمي درباره اين كه آيا عدم دستيابي به نتايج مشخص از برنامه هاي هسته اي ايران به منزله ارجاع پرونده به شوراي امنيت سازمان ملل است اعلام كرد: آژانس اميدوار است طي ماه هاي آينده درباره برنامه هاي هسته اي ايران به نتيجه برسد كه البته اين امري است كه به همكاري ايران مشروط است و آژانس مي خواهد از سوي ايران به شفافيت مطلوب دسترسي پيدا كند و عملكرد شوراي امنيت هم به كشورهاي عضو شوراي حكام بستگي دارد.
البرادعي ادامه داد: شوراي امنيت هميشه يك راه حل خوب تلقي نمي شود؛ مگر زماني كه مثلاً اطلاعاتي كسب شود مبني بر اين كه ايران برنامه هسته اي نظامي دارد كه در اين حالت كشورها طبيعتاً ناچار هستند مسئله را به شوراي امنيت بكشانند، بنا بر اين شوراي امنيت هميشه بهترين راه نيست.وي گفت: بايد مسئله ايران را از طريق ديپلماسي و بازرسي حل كرد و به شوراي امنيت پناه نبرد چرا كه شورا آخرين پناهگاه و آخرين راه حل در اين باره تلقي مي شود.

سخنگوي دولت:
ايران، اظهارات وزير دفاع عراق را موضع رسمي نمي داند
ايران اتهامات وزير دفاع عراق را تكذيب كرد. خبرگزاري فرانسه به نقل از عبدالله رمضان زاده سخنگوي دولت ايران نوشت: اظهارات اين مقام عراقي با پيام هاي رسمي كه تهران از بغداد دريافت كرده مغايرت دارد و حتي با اظهارات اياد علاوي نخست وزير عراق نيز در تضاد است.رمضان زاده افزود: ايران ادعاهاي شعلان را منعكس كننده موضع رسمي عراق نمي  داند.
حازم شعلان وزير دفاع عراق در اظهاراتي ايران را اولين دشمن عراق خوانده بود. اما در مقابل الراي العام به نقل از اياد علاوي با تاكيد بر اين كه دشمن واقعي براي عراق وجود ندارد نوشت: بغداد با تهران دشمني ندارد.
به گزارش ايسنا علاوي در ادامه گفت: من منتظر توضيحات وزير دفاع درباره اظهارات اخيرش عليه ايران هستم.وي افزود: من نمي دانم چه اتفاقي رخ داده است كه شعلان با اين شيوه به اظهارنظر پرداخته است و اميدوارم كه وي در اين باره توضيح دهد و ما بعد از ارايه توضيح او مي توانيم اظهار نظر كنيم.
روزنامه واشنگتن پست در گزارشي به نقل از حازم شعلان نوشته بود كه ايران از طريق مرز عراق، در دولت جديد عراق نفوذ مي كند.همچنين حامدالبياتي معاون وزير خارجه عراق در گفتگو با واحد مركزي خبر با انتقاد از موضعگيري اخير وزير دفاع عراق عليه ايران تاكيد كرد: اينگونه اظهارات با سياست حكومت موقت عراق همخواني ندارد.
وي با غيرقابل قبول خواندن اين اظهارات گفت: ايران همسايه اي بزرگ و داراي مواضع بسيار خوب در قبال عراق است.
البياتي با اشاره به ديدار روز دوشنبه اش با برهم صالح جانشين نخست وزير عراق در امور امنيتي به نقل از او تصريح كرد اينگونه اظهارات به هيچ عنوان ديدگاه واقعي دولت عراق نيست زيرا دشمن مردم عراق باقيمانده هاي رژيم گذشته و گروههاي تروريستي تندرو همچون القاعده و زرقاوي است.

تشكر منافقين از آمريكا
رهبران گروهك تروريستي منافقين در فرانسه ديروز در بيانيه اي از اقدام آمريكا در حمايت از اين گروهك تشكر كردند.
به گزارش خبرگزاري مهر به نقل از الجزيره، مريم رجوي رئيس به اصطلاح شوراي ملي مقاومت گروهك تروريستي منافقين در بيانيه اي با اشاره به وعده نيروهاي آمريكايي در حمايت از اين گروه گفت: اين يك پيروزي براي ملت ايران و مقاومت ايراني است.
اعضاي گروهك منافقين مستقر در فرانسه در ادامه اين بيانيه اعلام كردند: اشغالگران آمريكايي به اعضاي گروه مخالف ايراني در عراق يك موقعيت حمايت شده ارائه دادند. ژنرال جفري ميلر مسئول بازداشتگاههاي عراق در بيانيه اي به اعضاي سازمان مجاهدين خلق در عراق اعلام كرد: آنها به عنوان افراد حمايت شده تحت معاهده چهارم ژنو تشخيص داده شدند. اين تصميم راه دستيابي به كميته بين المللي صليب سرخ و آژانس پناهندگان سازمان ملل را براي بازداشت شدگان اين گروه هموار مي سازد.
از سوي ديگر آدام ارلي سخنگوي وزارت امور خارجه آمريكا نيز با تاييد حمايت از اين گروهك اعلام كرد: مبارزان اپوزيسيون مسلح ايران كه تحت نظارت ارتش آمريكا در عراق هستند، به عنوان غير نظامي يك موقعيت حمايت شده به دست آورده اند. وي گفت: با اين حال اين افراد در كمپ اشرف باقي خواهند ماند تا از اقدامات تروريستي آنها در داخل و خارج عراق جلوگيري شود.

رئيس قوه قضائيه معاونان خود را تغيير داد
رئيس  قوه قضائيه صبح ديروز در جلسه معاونان و روساي سازمانهاي تابعه قوه قضائيه با تشريح ساختار تشكيلاتي جديد اين قوه، برخي مسئولان قوه قضائيه در دوره دوم را منصوب كرد.
به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از روابط عمومي قوه قضائيه، آيت الله شاهرودي با صدور احكام جداگانه اي عبدالرضا ايزدپناه را به عنوان رئيس حوزه رياست، محمود شيرج را به عنوان رئيس  حوزه نظارت قضايي ويژه، امير عباس سهراب بيگ را به عنوان معاون اجرايي و عليرضا جمشيدي را به عنوان معاون حقوقي قوه قضائيه منصوب كرد.
رئيس قوه قضائيه همچنين سعيد جواهري را در سمت معاونت آموزش و الياس محمودي را در سمت رئيس مركز حفاظت اطلاعات كل قوه قضائيه ابقا كرد.
هاشمي شاهرودي با تاكيد بر خدمات ارزشمند و مخلصانه مديران دستگاه قضائي كه تلاش بي وقفه خود در برنامه اول توسعه قضايي را براي خدمت به مردم به كار بردند از زحمات و خدمات سيد جعفر مرعشي معاون قضايي، هادي مروي معاون اول قوه، احمد عليزاده معاون نيروي انساني، محمد جواد لاريجاني معاون بين الملل، پرويز داودي معاون اقتصادي و دلشادي معاون پشتيباني و مالي تقدير كرد.
رئيس قوه قضائيه احياء دادسراها، تشكيل ستادهاي ويژه و ايجاد تشكيلات حفاظتي و نظارتي، زندان زدايي، توجه به حقوق شهروندي و تلاش براي كاهش ورودي پرونده ها به دستگاه قضايي از طريق گسترش نهادهاي شبه قضايي را از جمله طرح ها و برنامه هاي مناسب و موفق قوه قضائيه در پنج سال گذشته دانست و افزود: برنامه پنج ساله دوم توسعه قضايي در واقع استمرار برنامه اول است و اصلاح ساختارهاي دستگاه قضايي بخش مهمي از آن را تشكيل داده است.
در اين جلسه همچنين احمد عليزاده به عنوان مشاور قضايي، محمد جواد لاريجاني به عنوان مشاور امور بين الملل و پرويز داودي به عنوان مشاور امور اقتصادي منصوب شدند.

ادعاي يك روزنامه صهيونيستي از تهديد ايران برضد تل آويو
يك روزنامه چاپ فلسطين اشغالي ديروز با انتشار گزارشي ادعا كرد تهديدهاي ناشي از موشك هايي كه ايران و سوريه در اختيار حزب الله لبنان قرار داده اند به شدت تشديد شده است.
به گزارش واحد مركزي خبر از بيروت، روزنامه  هاآرتص در ادامه گزارش خود افزود: اين تهديد موشكي هم از لحاظ برد و هم از لحاظ كميت افزايش يافته است.
رئيس ستاد مشترك ارتش سوريه مي گويد اين استقرار موشكي بخشي از تدابير عمومي سوريه بر ضد اسرائيل در صورت وقوع جنگ است اما نگرش مهم تري كه در ميان محافل اسرائيل وجود دارد حاكي از آن است كه عامل اصلي اين استقرار موشكي، ايران است و ايران در سرزمين هاي گسترده اي از سوريه تا لبنان، موشك هايي برضد اسرائيل مستقر كرده است. همچنين ايران و سوريه حمايت لجستيك و آموزش هاي لازم را براي حزب الله در استفاده از اين موشك ها فراهم كرده   اند. هنوز اطلاع چنداني درباره موشك هاي جديد ساخت ايران در دست نيست اما گفته مي شود كه برد اين موشك ها از ۱۱۵ كيلومتر تا ۱۷۰ كيلومتر و شايد هم ۲۱۰ كيلومتر است. گفته مي شود ده ها قبضه از اين موشك در لبنان در محلي غير از جنوب اين كشور مستقر است. امكان ندارد نخست وزير و فرماند هان ارتش لبنان از چگونگي ورود اين موشك ها آگاهي نداشته باشند و امكان دارد اين موشك ها در محدوده بيروت انبار شده باشد. محدوده بيروت منطقه اي است كه محموله هاي دريايي يا هوايي به مقاصد نهايي در خاك لبنان در آنجا تخليه مي شود. تعدادي از اين موشك ها از طريق زميني از خاك سوريه به اين مكان منتقل شده اند و تعدادي ديگري نيز از طريق هوايي با پرواز از ايران به فرودگاه دمشق وارد خاك لبنان شده  است. در تمام طول سال هايي كه اين گونه موشك ها به خاك لبنان مستقر مي شدند، اسرائيل به هيچ يك از كاروان هاي حامل اين موشك ها حمله نكرد. اين موشك ها به انبارهاي گسترده  اي نياز دارند و بنابراين مي توان از طريق حمله هوايي يا ساير ابزارها به آنها حمله كرد.

سيدمحسن حكيم:
اظهارات وزير دفاع عراق در راستاي منافع ملي عراق نيست
سيدمحسن حكيم گفت: حازم شعلان اطلاعات لازم و كافي نسبت به فعاليت هاي ايران در داخل عراق نداشته كه چنين اظهارنظرهايي را عليه ايران مطرح كرده است.
سيدمحسن حكيم، مشاور سياسي رئيس مجلس اعلاي انقلاب اسلامي عراق در گفت وگو با ايسنا با اشاره به اظهارات حازم شعلان، وزير دفاع دولت موقت عراق در اين خصوص كه ادعا كرده بود «ايران دشمن اصلي عراق است» تصريح كرد: هر فرد آگاه و ناظري مي داند كه جمهوري اسلامي ايران بزرگ ترين خدمت را به ملت عراق كرده و همواره در پي تحكيم اراده ملت عراق و به رسميت شناسي حق مردم عراق براي تعيين سرنوشت شان پيشتاز بوده است.
وي با اشاره به اين كه بعد از سرنگوني رژيم بعث تمام تلاش دولت و ملت عراق در راستاي تحكيم و توسعه مناسبات و تعريف فرايند جديدي از همزيستي مسالمت آميز و ايجاد روابط حسنه با دولت ايران بوده، گفت: شاهد اين امر ارسال اولين هيات رسمي از سوي دولت ايران به عراق و مورد شناسايي قراردادن شوراي حكومتي اين كشور است. هم چنين ارسال پيام مهم سيدمحمد خاتمي، رئيس جمهور ايران به علاوي نخست وزير موقت عراق بوديم.
مشاور سياسي رئيس مجلس اعلاي انقلاب اسلامي عراق با بيان اين كه اياد علاوي، نخست وزير دولت موقت عراق نيز در كنفرانس مطبوعاتي در لبنان از جايگاه و فعاليت هاي ايران قدرداني كرده، ادامه داد: علاوي از ايران به عنوان كشور عزيز دوست و همسايه نام برده است.
حكيم در پاسخ به اين كه آيا علت ادعاهاي اخير شعلان فقط عدم بي اطلاعي او بوده است؟ گفت: در روابط بين الملل مرسوم است كه وزراي خارجه و مسئولان عالي رتبه دولت هستند كه سياست خارجي و نه داخلي را براي كشور ترسيم مي كنند، و سخنان علاوي، ياور و هم چنين اظهارات اخير زيباري دال بر اين است كه گرايش موجود نسبت به ايران در دولت جديد عراق همان گرايش سابق است.
حكيم تأكيد كرد: اتهام زدن نه تنها مشكلي را از مشكلات فزاينده و به ويژه مشكلات امنيتي عراق حل نخواهد كرد بلكه بازخوردها و برون دادهاي منفي بيشتري را در اين زمينه به بار خواهد آورد.
حكيم در پاسخ به اين كه چرا شعلان چنين ادعاهايي را بيان داشته است؟ تصريح كرد: بايد علت اظهارات شعلان را از خودش پرسيد كه آيا ايران واقعا دشمن ترين دشمنان عراق است يا اين كه دوست ترين دوستان عراق است، ما واقعا از اين اظهارات تعجب مي كنيم و اين تصريحات را در راستاي منافع ملي عراق نمي دانيم.

كوتاه از سياست ايران
پيگيري حقوق ايران در دادگاه صدام
دادستان كل كشور با اشاره به محاكمه صدام در دادگاه عراق، تأكيد كرد: اطمينان مي دهم ايران با تمام توان در دادگاه رسيدگي به پرونده جنايت هاي صدام، احقاق حقوق خود را پيگيري خواهد كرد.
به گزارش خبرگزاري فارس، عبدالنبي نمازي در جمع دانشجويان مركز آموزشي ۰۱ نيروي زميني ارتش، با اشاره به فشارهاي اروپا و آمريكا بر ايران در جهت عدم دستيابي جوانان كشور به تكنولوژي هسته اي، تأكيد كرد: ايران كشور مستقلي است و ما اجازه نخواهيم داد كه هيچ قدرت و كشوري در آزادي، استقلال و مسائل داخلي مان دخالت كند. دادستان كل كشور تصريح كرد: ما در جهت تأمين منافع خود به هيچ كشوري باج نخواهيم داد. وي از جوانان خواست تا در مقابل تهاجم فرهنگي غرب و تهديدهاي نظامي و اقتصادي دشمنان با آگاهي، تلاش و حساسيت هر چه بيشتر عكس العمل نشان داده و در برابر آنها بايستند.
دبير شوراي نگهبان: ترك نماز جمعه تبعات منفي دارد
آيت الله جنتي دبير شوراي نگهبان در ديدار با اعضاي شوراي مركزي ستاد برگزاري نماز جمعه تهران، بر لزوم انتخاب سخنرانان قوي، توانا و آگاه به مطالبات مردم تاكيد كرد.به گزارش روابط عمومي شوراي نگهبان قانون اساسي، در اين ديدار، امام جمعه موقت تهران با تقدير از تلاش هاي اعضاي شوراي مركزي ستاد برگزاري نمازجمعه تهران، آئين  عبادي- سياسي نمازجمعه را تا حدي كه در دين اسلام واجب شمرده شده است، داراي اهميت فراوان دانست.دبير شوراي نگهبان، در ادامه سخنانش تاكيد كرد كه شركت در نماز جمعه ثواب فراوان و ترك آن تبعات منفي دارد.
وزير اطلاعات: مقتدرانه در جهت ثبات گام برمي داريم
وزير اطلاعات  گفت : جمهوري  اسلامي ، همچنان  با عزت  و اقتدار در جهت  استحكام و ثبات  جايگاه  منطقه اي  و جهاني  خود گام  برمي دارد.
به گزارش ايرنا علي  يونسي  ديروز  در همايش  ائمه  جمعه   ۱۰ استان كشور در زنجان  با اشاره  به  توطئه هاي  مختلف  و در حال  شكل گيري  استكبار جهاني عليه  جمهوري  اسلامي ايران  تأكيد كرد: با تدابير مقام  معظم  رهبري  و عملكرد مسئولان  نظام ، جمهوري  اسلامي تاكنون  در خنثي سازي  توطئه هاي  دشمنان  موفق  عمل كرده  و با مسايل  منطقه اي  و جهانـي  با اقتدار و از موضع  قدرت  برخورد نموده است .
وزير اطلاعات  با يادآوري   اينكه  جمهوري  اسلامي  به  دليل  ماهيت  خاص  خود، مخالفان  و دشمنان  زيادي  دارد تأكيد كرد: بايد توطئه هاي  دشمن  را كه  جهت تضعيف  جمهوري  اسلامي و امنيت  نظام  در حال  شكل گيري  است  جدي  گرفت  و با هوشياري به  مقابله  با آن  پرداخت .وي ، قدرت  اقتصادي ، نظامي ، فرهنگي ، تكنولوژي  و ديپلماسي  را مؤلفه هاي  تأثيرگذار در اقتدار نظام  برشمرد و تصريح  كرد در دنياي  امروز، قدرت  نظامي  نمي تواند به  تنهايي  تأثيرگذار باشد.
استعفاي سخنگوي قوه قضاييه
غلامحسين الهام از سمت سخنگويي قوه قضاييه استعفا داد. به گزارش خبرگزاري فارس، غلامحسين الهام با اعلام اين مطلب گفت: متن استعفاي اينجانب تقديم رئيس قوه قضاييه شده ولي هنوز استعفا پذيرفته نشده است.
وي چندي پيش از سوي رييس قوه قضاييه براي عضويت در شوراي نگهبان به مجلس شوراي اسلامي معرفي شده بود كه مجلس با راي خود وي را به عنوان عضو حقوقدان شوراي نگهبان انتخاب كرد.
علاوي مي خواهد روابط خوبي با ايران ايجاد كند
واشنگتن پست با اشاره به سفر قريب الوقوع اياد علاوي، نخست وزير موقت عراق به كشورهاي عرب همسايه عراق و ايران به نقل از علاوي نوشت كه وي تمايل دارد روابطي خوب را با ايران ايجاد كند.
به گزارش ايسنا اين روزنامه در ادامه اين گزارش آورد: نفوذ ايران با اكثريت جمعيت شيعه بر شيعيان عراق در بلندمدت موجب نگراني آمريكا بوده است.
اين روزنامه در بخش ديگري از اين گزارش كه به روابط عراق با همسايگانش پرداخته به نقل از ابوابي، معاون وزير خارجه عراق نوشت: بغداد به طور كلي با كشورهاي همسايه عراق مشكل دارد، آنها نيروي نظامي آمريكا را در اطراف شان مي بينند و اين باعث نگراني شان مي شود.

تايمز به نقل از منابع ديپلماتيك غربي:
فن آوري هسته اي ايران پيشرفته تر از حد تصور است
خبرگزاري فارس: روزنامه انگليسي تايمز به نقل از منابع ديپلماتيك غربي با بيان آن كه فن آوري هسته اي ايران پيشرفته تر از حد تصور است، مدعي شد ايران با غني سازي اورانيوم براي توليد بمب اتم فقط چند ماه فاصله دارد.
روزنامه تايمز ديروز به نقل از يك مقام انگليسي مدعي شد: «به نظر مي رسد ايران در دست يابي به فن آوري اتمي پيشرفته تر از آن است كه ما تصور مي كنيم.»
به ادعاي اين مقام انگليسي، «ايران با همكاري صوري با آژانس بين المللي انرژي اتمي و با ابتكار ديپلماتيك ارائه شده انگليس، فرانسه و آلمان تاكنون به اتلاف وقت پرداخته است. » تايمز بدون اشاره به نام مقام هاي مورد نظر مدعي شد: «اما اكنون مقام ها به اين نتيجه رسيده اند كه شرايط وخيم است.»
اين منبع ديپلماتيك در گفت  و  گو با تايمز افزود: «در واقع آنها تاكنون سرگرم كارهاي تحقيقاتي بوده اند و اكنون براي تكميل برنامه خود، تنها چند ماه فاصله دارند.»
ايران به عنوان يكي از امضا كنندگان پيمان منع توليد و تكثير تسليحات اتمي (NPT) مي تواند در راستاي اهداف غير نظامي، اقدام به توسعه فن آوري هسته اي كند.
منابع ديپلماتيك در گفتگو با تايمز تأكيد كردند: «آژانس بين المللي انرژي اتمي از نزديك ايران را زير نظر دارد و پرونده هسته اي اين كشور ممكن است در ماه هاي آينده به شوراي امنيت سازمان ملل متحد ارجاع شود.»
يكي از اين منابع گفت: «حتي اگر ايراني ها فن آوري سانتريفوژ خود را نيز تكميل كنند باز براي تهيه قطعات سيستم ساخت بمب اتمي، نياز به زمان است.»
اين روزنامه پيشتر نيز مدعي شده بود اگر اسرائيل به اين نتيجه برسد كه ايران به مراحل تكميل ساخت بمب اتم نزديك شده است، براي تخريب تاسيسات اتمي ايران، به اين كشور حمله نظامي خواهد كرد.

سياسي
اجتماعي
اقتصادي
خارجي
شهري
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |