پنجشنبه ۸ مرداد ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۴۵۰ - Jul 29, 2004
ناداني
امام علي(ع): آن كه مدعي رسيدن به تمام علم شود، منتهاي ناداني خود را آشكار كرده است.
(غررالحكم / ۳۰۰)
امروز با حافظ
عشق پيدا شد و آتش به همه عالم زد
در ازل پرتو حسنت ز تجلي دم زد
عين آتش شد ازين غيرت و بر آدم زد
جلوه اي كرد رخت ديد ملك عشق نداشت
بهارستان
هنگامي كه هزار معنا
در كلمه اي گنجاندم
تو را صدا خواهم كرد
اوز دميرآصف - ترجمه عمران صلاحي

مسئول ارتباطات جشنواره تئاتر دفاع مقدس:
تئاتر براي رشد و تعالي به قانون مدون نياز دارد
مهرداد راياني مخصوص گفت: تئاتر در حوزه هاي گوناگون در پروسه زماني معين بايد به قوانين مدون و قابل اصلاح دست يابد. مدت ۶ماه زماني مناسب براي تحقق اين امر است.
درصورت دستيابي به قانونمندي، تعريف حوزه تئاتر در مجلس نيز به آساني صورت مي گيرد.
مهرداد راياني معاون ارتباطات جشنواره تئاتر دفاع مقدس، كارگردان و نمايشنامه نويس در گفت وگو با خبرنگار اعزامي فارس به كرمان و با اشاره به مشكل تئاتر كشور گفت: مهمترين مشكل تئاتر ما، سليقه اي بودن تصميم گيري ها و قانونمند نبودن آن است. درحالي كه وضعيت تئاتر كشور بايد به گونه اي باشد كه تعويض مديريت، سازوكار تئاتر را دچار اختلال نكند و روند رشد تئاتر رو به جلو باشد.
وجود قوانين مشخص در هنر نمايشي از تعيين بهاي بليت تا دستمزد بازيگر بايد مشخص باشد نه آن كه يك مدير قوانين را گذاشته و با آمدن مدير ديگر قوانين از نو نوشته شود، بلكه مديران متعدد بايد مجري قوانين ثابت باشند.
وي افزود: مديران تئاتر كشور براي تعيين قوانين ثابت بايد به سراغ اهل فن هنر تئاتر رفته و مجموعه مكتوبي را به عنوان قانون ثبت و جمع آوري كنند و البته امروز با تشكيل شورا اميدوارم اين كاركرد به وجود آيد.
راياني ادامه داد: اميدوارم شوراي تئاتر در يك پروسه زماني به قوانين ثابت تئاتر برسد و به نظر من ۶ ماه پروسه زماني مناسب براي تحقق اين امر است.
مدون كردن قانون تئاتر در يك كشور و در حوزه هاي مختلف باعث مي شود كه مسئول مرجع به وظيفه خود عمل كند و اگر آقاي نشان، رئيس مركز هنرهاي نمايشي اين كار را انجام دهد، بسيار عالي خواهد بود.
اين نمايشنامه نويس تصريح كرد: اگر قانون مدون و قابل اصلاح تئاتر مشخص شود، طبعا تعريف خاصي از تئاتر، حتي در مجلس نيز به وجود خواهد آمد و دولت يا مجلس براي ايجاد و رشد و ساز و كار تئاتر بايد بودجه تعريف شده اي را در نظر بگيرد. شوراي مديريت تئاتر شهر زماني مي تواند كار بزرگ انجام دهد كه به مرحله عمل برسد و كار تصويب را كنار بگذارد.
راياني مخصوص در ادامه درباره تئاتر دفاع مقدس و متولي آن توضيح داد و گفت: متولي تئاتر دفاع مقدس بنياد حفظ آثار و نشر ارزش هاي دفاع مقدس است. اما در مناطق، سازمان هايي چون برق، استانداري، شهرداري با در اختيار دادن بودجه به آن كمك مي كند؛ زيرا بنياد بودجه كمي براي تئاتر در اختيار دارد و به همين دليل با بودجه اندك برنامه ريزي كرده و كمك ساير نهادها، بودجه گروه هاي نمايشي را تأمين مي كند.

نگارستان
007875.jpg
فرانس هالز
ضيافت افسران خيابان جورج ميليتيا - ۱۶۲۷ - رنگ روغن روي بوم
موزه فرانس هالز / هارلم
از ميان چهره هاي بشاش ترسيم شده در اين تابلو، يكي از اعضاي گروه چنان خيره به  بيننده مي نگرد كه گويي از او براي پيوستن به جمع افسران دعوت مي كند.
اين نقاشي به گونه اي بسيار زنده ترسيم شده و براساس يك طرح ريزي دقيق، ساختار و تركيب بندي آن شكل گرفته است.
تصوير از مركز به دو نيمه تقسيم مي شود و بخش راست از بخش چپ تابلو با ترسيم خطي ارتباط شان را از دست مي دهند. در واقع اين عدم وابستگي دو نيمه اثر توسط اشارات و حركات منحصر به فرد سر پيكره ها ايجاد شده و اين روش، نشاني ديگر از نقاشي باروك محسوب مي شود.
به طور كلي نوع تركيب بندي (كمپوزيسيون) و بافت بسته اثر بيشتر بر نمايش يك فرد در ميان گروه تأكيد و توجه دارد.

پاسخ به پرسش پزشكي
تشخيص زايمان زودرس
از دكتر روزنفلد سئوال شده است كه آيا راهي براي تشخيص زايمان زودرس و سقط جنين وجود دارد و او پاسخ مثبت داده و گفته است كه اين وضعيت عمدتاً نتيجه بيماري عفوني اطراف زهدان است كه با آزمايش خون مي شود آن را (مشاهده افزايش پروتئين خاص در خون) تشخيص داد و با تجويز آنتي بيوتيك درمان كرد و از سقط شدن جنين پيشگيري به عمل آورد.

تفسير عكس توسط منتقد آمريكايي در موزه هنرهاي معاصر
سخنراني دكتر «تري برت» با عنوان «تفسير عكس» ساعت ۱۸ روز شنبه ۱۰ مرداد ماه در سالن اجتماعات موزه هنرهاي معاصر تهران برگزار مي شود.
دكتر تري برت متولد ۱۹۴۵ شيكاگو ساكن اوهايو، استاد دانشگاه، منتقد برجسته و متخصص آموزش هنر و داراي تأليفات متعدد در زمينه نقد هنر و نقد عكس است. كتاب نقد عكس وي قبلاً توسط اسماعيل عباسي و كاوه ميرعباسي به فارسي ترجمه و به چاپ سوم نيز رسيده است.

نمايش سربازهاي جمعه آغاز شد
نمايش سربازهاي جمعه، امروز (پنجشنبه) در ۱۲ سينماي تهران آغاز مي شود.
«سربازهاي جمعه» آخرين ساخته مسعود كيميايي، پس از چهار سال دوري از سينما، به نمايش درمي آيد.
مرتضي شايسته، تهيه كننده سربازان جمعه ضمن بيان اين مطلب به ايسنا، گفت: اين فيلم در گروه قدس به نمايش درمي آيد و هفته آينده در مرحله دوم نمايش به تعداد سينماهاي اين فيلم در تهران اضافه خواهد شد.
اين تهيه كننده سينما خبر از اكران اين فيلم در شهرستان ها از هفته بعد و در خارج از كشور، آمريكا و دبي طي هفته هاي آينده داد. مرتضي شايسته در پايان گفت: كپي فيلم سربازان جمعه كه در سينماها به نمايش درمي آيد، نسبت به كپي جشنواره جذاب تر و مستحكم تر و در حقيقت فيلم مسعود كيميايي است. اين فيلم كه در بخش مسابقه سينماي ايران در بيست و دومين جشنواره فيلم فجر حضور داشت بر اساس فيلم نوشتي از خود اين فيلمساز ساخته شده است. مسعود كيميايي در آغاز فيلمبرداري اين فيلم گفته بود: سربازهاي جمعه را بعد از چند سال دوري مي سازم هيچ چيز فرق نكرده، همان اسطوره هاي حاشيه نشين كه در كنار هم و با هم كه تنها هستند جامعه اي كه نيازي به اسطوره ندارد و براي نداشتن آن دليل دارد و دليلش را اجرا مي كند.
در اين فيلم، محمدرضا فروتن، بهرام رادان، پولاد كيميايي و پژمان بازغي، نقش سربازهايي را دارند كه به همراه بهزاد جوانبخش (در نقش گروهبان) حوادث اين فيلم را رقم مي زنند و انديشه فولادوند، مريلا زارعي، بيژن امكانيان، سعيد پيردوست و كيانوش گرامي به همراه سياوش شاملو، ايفاگر ديگر نقش هاي فيلم سربازهاي جمعه هستند كه به تهيه كنندگي هدايت فيلم ساخته شده است.
تيتراژ اين فيلم را نيز عباس كيارستمي سينماگر جهاني سينماي ايران كه در سال ۴۸ تيتراژ فيلم قيصر را نيز ساخته بود طراحي و اجرا كرده است. مسعود كيميايي گفته است تمام تلاشم در بيست و چند فيلمي كه ساخته ام اين بوده كه از حقيقت بيني اجتماعي دور نيفتم.

فيلم زندگي يك ايراني در فرودگاه پاريس بر پرده سينماها
مَرد ترمينال
007842.jpg
فيلم  ترمينال  آخرين  ساخته  استيون  اسپيلبرگ  با موضوع  يك  ايراني  كه  درفرودگاه  پاريس  زندگي  مي كند، شهريورماه  در سينماهاي  انگليس  روي  پرده  مي رود.
اين  فيلم  از يك  ماه  پيش  در سينماهاي  آمريكا روي  پرده  رفته  است .
ترمينال، روايتگر  زندگي  ۱۶ ساله  يك  ايراني  به  نام  مهران  كريمي ناصري در فرودگاه  شارل  دوگل  پاريس  پايتخت  فرانسه  است .
در اين  فيلم  تام  هنكس  و كاترين  زيتاجونز نقش  آفريني  كردند و جونز درنقش  يك  مهمان دار هواپيما به  تام  هنكس  آواره  در فرودگاه  دل  مي بازد.
كريمي ناصري  كه  ترجيح  مي دهد خود را سر آلفرد مهران  بنامد، به  روايت خودش  كه  چند بار نيز آن را تغيير داده ، در سال  ۱۹۴۵ در ايران  از مادري اسكاتلندي  و پدري  ايراني  به  دنيا آمده  و در دانشگاه  برادفورد تحصيل  كرده است . وي  مدعي  است  كه  در دهه  هفتاد ميلادي  در جنبشهاي  دانشجويي  ضد رژيم  پهلوي مشاركت  داشته  و به  همين  دليل  نيز از دانشگاه  اخراج  شده  است .
در طول  شانزده  سال  گذشته ، كريمي ناصري  با اقامت  دائم  در فرودگاه  پاريس با وجود پافشاري   وكلايش  پيشنهادهاي  اعطاي  پناهندگي  توسط دولت هاي  فرانسه  وبلژيك  را رد كرده  و اعلام  كرده  كه  تنها خواستار اقامت  گزيدن  در انگليس  است .
اين  ايراني  آواره  همچنين  مدعي  است  كه  قبل  از ورود به  فرانسه ، در بلژيك به  دليل  اقامت  غيرقانوني  چند ماه  زنداني  بوده  و در طول  اين  مدت ، اوراق هويت  و مدارك  حقوقي  خود را گم  كرده  است . اداره  مهاجرت  انگليس  با رد تقاضاي  مهاجرت  كريمي ناصري ، اعلام  كرده  كه هيچ  دليل  قانوني  براي  اعطاي  مهاجرت  يا پناهندگي  به  وي  وجود ندارد و حتي مسئله  مادر احتمالي  اسكاتلندي  وي  كه  البته  به  اثبات  نرسيده  نيز نمي تواند مبنايي  براي  اين  اقدام  قرار گيرد.
كريمي ناصري  ممكن  است  به  دليل  موانع  حقوقي  مانند نداشتن  گذرنامه  ورواديد نتواند فرودگاه  را ترك  و در مراسم  رسمي آغاز نمايش  فيلم  ترمينال  در پاريس  حضور يابد، ولي  يك  چك  ۳۰۰ هزار دلاري  توسط اسپيلبرگ  به  عنوان  پيش پرداخت  استفاده  از پرسوناژ وي  به  عنوان  دستمايه  اصلي  فيلم ، دريافت  خواهد كرد.
در ظاهر اين  پول  جنبه  پيش پرداخت  دارد و قرار است  در صورت  توفيق  تجاري  فيلم ، درصدي  از فروش  فيلم نامه  آن نيز به  كريمي ناصري  اختصاص  يابد.
اين  ايراني  مستقر در فرودگاه  پاريس  مي گويد كه  احتياج  چنداني  به  اين پول  ندارد و روزانه  به  طور مجاني  در رستورانهاي  فرودگاه  غذا مي خورد وتنها چند يورو صرف  خريد كتاب ، روزنامه  و مجله  مي كند. وي  اميدوار است  كه  نمايش  فيلم  سينمايي  ترمينال  موجب  توجه  جامعه  جهاني و مجامع  حقوقي  به  وضع  وي  شده  و صدور اجازه  اقامت  او در انگليس  را درپي  داشته  باشد.

تازه  هاي دنياي رسانه ها
گسترش عمليات در عراق همزمان با انتقادهاي پي در پي دمكرات هاي آمريكا
سه شنبه شب آمريكايي ها با شنيدن نطق تند سناتور ادوارد كندي از سياست دولت بوش در قبال عراق، به خواب رفتند و بامداد چهارشنبه با خبر انفجار انتحاري مجاور يك مركز استخدام مأمور پليس در بعقوبه (۶۰ كيلومتري شمال شرقي بغداد) بيدار شدند كه ضمن آن ۶۸ عراقي كشته و ۵۸ نفر ديگر مجروح شده اند. اين پرتلفات ترين انفجار انتحاري ماه هاي اخير بود كه پيش از ظهر چهارشنبه به  وقت بغداد روي داد. شبكه هاي تلويزيوني آمريكا در ادامه اين خبر گفتند كه در تيراندازي جنوب بغداد نيز ۴۲ تن كشته شدند. در همين روز يك نظامي آمريكايي هم كشته و يك افسر عراقي پليس ترور شده بود. هدف از تشديد اين عمليات، جلوگيري از همكاري عراقي ها با دولت انتقالي و نيز تحت الشعاع قرار دادن يك كنفرانس سراسري بوده است كه قرار است شنبه در بغداد تشكيل شود.
از سوي ديگر، ادامه گروگان گيري رانندگان خارجي در عراق، بسياري از آنان را از راندن كاميون در جاده هاي اين كشور منصرف كرده و عراق دارد دچار كمبود كالاي وارداتي مي شود كه بعداً اثر خود را آشكار خواهد كرد.
پريشب تد كندي ۷۲ ساله برجسته ترين مقام حزب دمكرات آمريكا در نطق خود در كنوانسيون سراسري دمكرات هاي اين كشور در بوستون، از آمريكايي ها خواست كه كمك كنند با حذف دولت بوش، آمريكا به جامعه ملت ها باز گردد كه اشغال نظامي عراق و سياست هاي نادرست اين چند تن (اشاره به جورج بوش و همكارانش) آمريكا و آمريكايي ها را از نظر مردم جهان انداخته و منزوي ساخته است. وي گفت: ما مبارزه را با چند نفري آغاز كرده ايم كه منافع خود را مقدم بر منافع ملت و احترام كشور قرار داده اند.
تبليغات «رنو» در پي برخي مخالفتها در ايران با آن
درپي بروز مخالفت هايي در ايران با ساخت برخي انواع اتومبيل رنو كه گفته مي شود از رده خارج شده اند و انعكاس اين مخالفت در اروپا، اين كارخانه فرانسوي در دو روز گذشته دست به تبليغات وسيع زده و مدعي افزايش فروش و درآمد شده است. بيشتر اين تبليغات فعلاً به صورت خبر است. مي دانيم كه در كشورهاي صنعتي انتشار «خبر پولي» امري رايج است. براي مثال: اگر روابط عمومي يك رئيس كشور بخواهد كه متن سخنان او منتشر شود پولش را محاسبه و مي پردازد و گر نه، به آن اندازه از نطق چاپ خواهد شد كه ارزش خبري دارد و در مورد كارخانه و اقتصاد، تا خبرنگار رسانه راساً تحقيق نكند و بر اطلاعيه روابط عمومي صحه نگذارد چاپ نخواهد شد مگر به صورت «خبر پولي» و عيناً به نقل از روابط عمومي مربوط و با مسئوليت آن.
مسئله بزرگ ژورناليسم ايران: غير حرفه اي بودن
وب سايت «روزنامك» (www..rooznamak.com) كه به صورت روزانه در آمريكا در اينترنت قرار مي گيرد ۲۹ ژوئيه درباره يك تحول تازه در روزنامه نگاري ايران و نيز مسئله بزرگ آن چنين آورده است: بالاخره در پارلمان ايران، فراكسيون مطبوعات تاسيس شد و مرجعي در اين زمينه، وراي بوروكراسي، سنديكا، انجمن و اتحاديه به وجود آمد كه قاعدتاً قدرتي بيش از همه آنها دارد، زيرا كه مي تواند از تريبوني آزاد و قانوني مشكلات رسانه ها و درد دل دست اندركاران اين حرفه را فرياد بزند و مطالب به عنوان سند ضبط شود و نيز مي تواند با وضع قانون اين مشكلات را حل و با افزودن ماده و تبصره بر لوايح دولت، قوه اجرايي را مكلف به رفع معضل كند. مانند ساير پارلمان ها، اعضاي اين فراكسيون لزوماً اهل حرفه روزنامه نگاري هستند، و غير حزبي (جناحي) و به دور از «پوليتيك» عمل خواهند كرد.
اظهارات پريروز برخي از اعضاي اين فراكسيون مايه اميد و خرسندي بود. اين «اظهارات» پيرامون دو معضل اساسي ژورناليسم وطن دور مي زد: كمبود روزنامه حرفه اي (غير حزبي) و نبود تأمين شغلي.
در مورد تامين شغلي، اصول ۲۲ و ۲۸ قانون اساسي جمهوري اسلامي تكاليفي را براي حكومت تعيين كرده است، ولي مسئله اساسي تر، كمبود روزنامه حرفه اي است كه تاثير آن در تداوم و گسترش همه مسائل ايران، بلا استثناء، ديده مي شود. رفع اين معضل نياز به اقدام همه جانبه، جدي و صادقانه دارد.
محمدرضا باهنر نماينده زادگاهش شهر كرمان، نايب رئيس مجلس و عضو فراكسيون مطبوعات دراظهارات خود به اختصار، ولي كامل و صريح، رئوس مسئله را بيان داشته و گفته است: «نشريات» ركن چهارم جامعه (قوه چهارم دمكراسي) و منعكس كننده نظرات مردم بايد باشند. البته در كشور ما، از آنجا كه احزاب هنوز شكل و شمايل جدي به خود نگرفته اند، تعداد زيادي از روزنامه ها عملكرد حزبي دارند يعني بيشتر منعكس كننده يك تفكر خاص هستند تا اين كه ناشر افكار عمومي باشند. ما در جامعه خود (عمدتاً) به نشرياتي نياز داريم كه منعكس كننده افكار عمومي و همه خبرها باشند، اما اكثر نشريات موجود، نشريات حزبي هستند و اين حق را دارند كه چنين باشند و منعي در اين زمينه وجود ندارد، اما جامعه به روزنامه حرفه اي هم نياز دارد (كه خارج از چارچوب احزاب عمل كند). از نظر قانوني بايد ابتدا به دنبال تشكيل يك حزب بروند و سپس نشريه اي به عنوان ارگان حزب داشته باشند (كه در اينجا بالعكس شده است). در حال حاضر تعداد نشرياتي كه مي خواهند منعكس كننده واقعي افكار عمومي (روزنامه غير حزبي) باشند كم است و اينها (روزنامه هاي حرفه اي) هم مظلوم واقع شده اند. روزنامه ها و نشرياتي كه به وظيفه قلمي و قداست كار خود پايبند و آشنا باشند و در «حقايق نويسي» درست عمل كنند، مورد اعتماد هستند و بايد در كشور تقويت شوند و انتقادهايشان را هم بايد تحمل كرد و حرف هاي قلمي (نظرات) آنها را به گوش جان خريد. اگر روزنامه اي با دقت به وظايف حرفه اي عمل كند و در چارچوب اصول و قوانين، حقوق اساسي مردم را به استناد حقايق بازگو كند، مي تواند به عنوان بهترين «آينه جامعه» مطرح شود...

برگي از تاريخ
مخالفت با اعتبار نامه تقي زاده
۲۹ ژوئيه در طول تاريخ، علاوه بر مخالفت با اعتبارنامه تقي زاده كه شرح آن در زيرخواهد آمد، شاهد رويدادهاي متعدد بود كه برخي از آنها از اين قرار است: درسال۱۶۹۶ پتر اول، تزار روسيه، «آزوف» را از عثماني گرفت. در سال ۱۸۰۵ «الكسيس توكويل» انديشمند و نويسنده فرانسوي كه بيشتر كتاب هاي او درباره دمكراسي، آزادي و حقوق انساني است به دنيا آمد. در سال۱۸۹۰ «ونسان ونگوگ» نقاش هنرمند هلندي در فرانسه خودكشي كرد. در سال ۱۹۰۰ اومبرتو اول پادشاه ايتاليا كه دو سال پيش از آن دستور داده بود اجتماع اعتراضي كارگران ميلان را به توپ ببندند به دست يكي از شهود صحنه كه خشم خود را فراموش نكرده بود ترور شد. در سال ۱۲۹۰ هجري مجلس شوراي ملي براي سر محمدعلي شاه كه پس از بركناري با نيرويي به ايران بازگشته بود تا تاج خود را پس بگيرد يكصد هزار تومان جايزه تعيين كرد. در سال ۱۳۱۲ هجري ساختمان پستخانه تهران (خيابان امام خميني ـ نزديك توپخانه) آغاز به كار كرد و در سال ۱۹۶۸ پاپ به كار بردن وسائل مصنوعي جلوگيري از حامله شدن را عملي غير شرعي اعلام داشت.
اينك مخالفت با تقي زاده به عنوان برگ امروز: عباس اسكندري نماينده حزب توده در مجلس در جلسه هشتم مرداد ۱۳۲۶ با عضويت حسن تقي زاده در مجلس مخالفت كرد و گذشته تقي زاده از اتهام مشاركت در قتل آيت الله بهبهاني تا تحصن در سفارت انگلستان، حمايت از تمديد قرارداد نفت در ۱۹۳۳ و تماس هاي بي وقفه با خارجي (انگلستان) را برشمرد و گفت پارلمان ايران جاي چنين فردي نمي تواند باشد.
www.iranianshistoryonthisday.com

نمايش فيلم و تئاتر در فرهنگسراهاي تهران
فرهنگسراي  جوان  به منظور آگاهي  جوانان  از آثار برتر تئاتر، برنامه  نمايش  فيلم  تئاترهاي  ايران  و جهان  را برگزار مي كند.
به  گزارش  روابط عمومي فرهنگسراي  جوان ، واحد نمايش  اين  فرهنگسرا با هدف  ايجاد فضايي  مناسب  براي  آشنايي  بيشتر جوانان  علاقه مند به  هنر سينما آثار تئاتر ايران  برنامه  تئاترهاي  ايران  و جهان  را پنجشنبه  هر هفته  از ساعت  ۱۰ در تالار فرهنگ  برگزار مي كند. بنابراين  گزارش ، اولين  جلسه  اين  برنامه  با نمايش  فيلم  سحوري  كاري از قطب الدين  صادقي  با حضور كارشناسان  و منتقدان  برجسته  و علاقه مندان  به  هنر هفتم  و اعضا كارگاه  تجربي، ۸ مرداد برگزار خواهد شد.
علاقه مندان  به  شركت  در اين  مراسم  مي توانند به  فرهنگسراي  جوان  به  نشاني  ميدان  خراسان ، خيابان  خاوران، تالار فرهنگ  مراجعه  كنند.
فيلم سينمايي «خداحافظ رفيق» ساخته بهزاد بهزادپور نيز بعدازظهر روز پنجشنبه ۸ مرداد در محل فرهنگسراي هنر به نمايش درخواهد آمد.
به گزارش خبرگزاري فارس اين فيلم در ادامه سلسله نشست هاي ماهانه نمايش فيلم اين هيات و با مشاركت فرهنگسراي هنر راس ساعت ۱۷ روز يادشده با حضور عوامل و دست اندركاران فيلم براي عموم هنرمندان، اهالي مطبوعات، دانشجويان و هنرجويان رشته هاي هنري نمايش داده خواهد شد.فيلم «خداحافظ رفيق» اولين ساخته بلند بهزادپور است كه در بيست و دومين جشنواره بين المللي فيلم فجر نيز حضور داشت.اين فيلم داراي سه قصه مجزا از هم، خداحافظ رفيق، يك لحظه رنگين كمان و گل شيشه اي است.فرهنگسراي هنر در ضلع شمال غربي پل سيدخندان، خيابان ارسباران واقع شده است.

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵
شماره نمابر
شماره تلفن
۲۰۴۶۰۶۷
(۹ خط) ۲۰۵۹۳۸۶
دفتر مركزي
پيام گير: ۲۰۴۲۴۹۰
۲۰۵۱۴۹۲
دفتر ارتباطات توزيع و اشتراك
۲۰۵۸۸۱۱
۲۰۴۲۴۹۰
دفتر ارتباطات تحريريه
۶۴۸۰۴۰۰
۳۴۱۲۰۱۷
اشتراك
۲۰۴۶۰۶۷
۲۰۱۲۷۰۰
اشتراك الكترونيكي
نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني اينترانت: http://www.Hamshahri.net
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۸۸۰۶۶۶۶


داستانك
حكايت ما
- ببين! داد نزن، همسايه ها مي شنوند، زشته.
- داد ميزنم، خوبم مي زنم؟
- گوش كن، ميخوام برات يك قصه بگم.
- من از قصه بدم مياد.
- ولي قصه من يك حكايت واقعيه.
- از هر چي واقعيت هم هست بيزارم!
- پس لااقل صبر كن برات يك قصه دروغ بگم
- دروغ؟
- آره... خيلي ازت بدم مياد!
ناهيد اشكبوس

گشتي در دنياي خبرها
پسر بچه بازيگوش
اسلو: يك پسربچه ۴ ساله در فرودگاه اسلو جنجال آفريد. اين پسربچه به دور از چشم مادرش روي تسمه اي كه چمدان ها را به قسمت بار هواپيما انتقال مي داد پريد، زير دستگاه اشعه ايكس، اسكن شد و به قسمت بار هواپيما منتقل گرديد. مادر كه فرزندش را گم كرده بود پليس را خبر كرد و ماموران به جست  وجوي تمام قسمت هاي فرودگاه پرداختند. نكته جالب اينكه، پسربچه از اين بازيگوشي بسيار لذت برده بود و خوشحال و خندان از قسمت بار هواپيما بيرون آمد.
هزينه جعل اسكناس
توكيو: پليس سايتاما ژاپن بيش از ۴۰۰ برگ اسكناس تقلبي هزار يني از داخل دستگاه هاي فروش نوشيدني به دست آورد. اين اسكناس هاي تقلبي توسط شهروندان كاملا قابل شناسايي است اما دستگاه هاي فروش مواد غذايي اسكناس هاي تقلبي را از اسكناس هاي واقعي تميز نمي د هند. به  هرحال، نكته جالب اينكه هزينه توليد هريك از اين اسكناس ها بيش از ارزش واقعي آن بوده و به عبارت ديگر براي توليد يك اسكناس هزار يني، بيش از هزار ين هزينه شده است.پليس معتقد است، انگيزه جاعلان اين اسكناس ها، كسب درآمد نبوده است.
پاي كرگدن در گچ
برلين: كاركنان باغ وحش برلين، پاي چپ يك بچه كرگدن يك روزه را گچ گرفتند. يك روز پس از تولد اين بچه كرگدن، مادرش به اشتباه روي پاي چپ او نشست به همين دليل استخوان پاي نوزاد شكست.به گفته مقامات اين باغ وحش، پاي بچه كرگدن بايد حداقل ۵ هفته در گچ باشد تا اينكه استخوانش ترميم شود.
مسابقه اسكوترراني سالمندان
آمستردام: يك پيرمرد ۸۲ ساله در كشور هلند برنده مسابقه اسكوترراني سالمندان شد.مردم هلند معمولا بيش از ساير مردم كشورهاي جهان عمر مي كنند به همين دليل ميزان تقاضا براي اسكوترهاي برقي كه با باتري كار مي كند بسيار بالاست.درحقيقت ۷۵ هزار نفر از سالمندان هلند صاحب اسكوتر برقي هستند.امسال مسابقه اسكوترراني ويژه شهروندان بالاي ۷۰ سال برگزار شد.شركت كنندگان موظف بودند مسير
۲۵۰ متري مسابقه را كه مملو از پيچ و خم و موانع مختلف بود با اسكوتر طي كنند كه سرانجام يك پيرمرد ۸۲ ساله زودتر از سايرين از خط پايان گذشت.
باند سارقان زن چاق
ژوهانسبورگ: پليس آفريقاي جنوبي تلاش گسترده اي را براي دستگيري يك باند سرقت آغاز كرده است كه اعضاي آن را زنان چاق تشكيل مي دهند.اين زنان به صورت گروهي وارد فروشگاه هاي پوشاك شده، با چاقو، كاركنان فروشگاه را تهديد مي كنند و جالب اينكه لباس هاي سايز كوچك را به سرقت مي برند.به گفته پليس، سارقان، اين لباس ها را براي فروش در خيابان ها مي دزدند و جنبه استفاده شخصي براي آنان ندارد.
ماجراي انگشتر و سنجاب
لندن: وين روني بازيكن ۱۸ ساله تيم ملي فوتبال انگليس يكي از پردرآمدترين بازيكنان فوتبال اين كشور به شمار مي آيد و دستمزد هفتگي او در حدود ۵۰ هزار پوند است.وي چندي پيش براي نامزد خود يك انگشتر ۲۵ هزار پوندي خريداري كرد.دو روز قبل روني به همراه نامزدش براي قدم زدن به جنگل رفتند كه در اين مكان ميان آنها درگيري لفظي به وجود آمد به همين دليل نامزد اين بازيكن مشهور، انگشتر خود را از دست درآورد و آنرا ميان جنگل پرتاب كرد.
درپي انتشار اين خبر، افراد فرصت طلب عازم اين مكان شدند تا شايد انگشتر مورد نظر را پيدا كرده و پول خوبي به جيب بزنند.
اما يكي از مؤسسات حفظ محيط زيست انگليس به اين افراد فرصت طلب توصيه كرد، نزديك جنگل موردنظر نشوند، زيرا آنجا محل زندگي سنجاب هاي قرمزرنگ بسيار نادر است. به گفته مقامات اين موسسه، يورش مردم به اين منطقه باعث ايجاد اختلال در زندگي حداقل ۳۰۰ سنجاب منحصربه فرد خواهد شد.

ساعات شرعي
اذان ظهر امروز:ساعت ۱۳ و ۱۱ دقيقه
اذان مغرب امروز:ساعت ۲۰ و۳۳ دقيقه
اذان صبح فردا:ساعت ۴ و ۳۱ دقيقه
طلوع آفتاب فردا:ساعت ۶ و ۱۱ دقيقه

گل و گياه
گل كاغذي
007872.jpg
نام علمي: Bougainvillea Glabra Variegata
خانواده: NYCTAGINACEAE
گياه بالارونده و هميشه سبز به بلندي ۸- ۵ متر است. داراي برگهاي سبز مايل به خاكستري بوده و گلهاي كوچك و سفيدرنگ آن قابل توجه نمي باشند ولي براكته هاي ارغواني رنگ آن از تابستان تا پاييز ظاهر مي شوند.
نيازها: به مكان آفتابي و خاك غني با زهكش خوب نياز دارد و حداقل دماي قابل تحمل آن ۱۰-۷ درجه سانتي گراد است.
ازدياد: از طريق تهيه قلمه نيمه رسيده در تابستان و قلمه چوب در دوره خواب گياه امكان پذير است.
سازمان  پاركها و فضاي سبز شهر تهران

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
خارجي
سياسي
شهري
ورزش
ورزش جهان
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
همشهري ايرانشهر
شناسنامه
داستانك
دنياي خبرها
ساعات شرعي
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |