پنجشنبه ۸ مرداد ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۴۵۰ - Jul 29, 2004
با هدف ارزشيابي كيفيت بناها
ساختمان هاي تهران شناسنامه هاي فني و ملكي مي گيرند
گروه شهري: به منظور ارتقاي كيفيت سازه اي ساختمان ها، از اين پس براي هر مجتمع ساختماني دو شناسنامه فني و ملكي تهيه مي شود.
مهندس بيات ماكو، رئيس سازمان نظام مهندسي و ساختمان استان تهران در گفت وگو با خبرنگار همشهري، با اشاره به اين كه براي همه ساختمان ها چه آن هايي كه احداث شده و چه آن هايي كه از اين پس احداث مي شوند شناسنامه فني - ملكي تهيه خواهد شد، گفت: براي مجتمع هاي در دست احداث دو شناسنامه تهيه مي شود، يكي براي كل مجتمع كه فعلا به آن عنوان شناسنامه مادر اطلاق مي شود و اصلي ترين اطلاعات حقوقي، فني و ملكي در آن درج مي شود و نشان دهنده چگونگي طراحي، نظارت و اجراي معماري ساختمان است، ضمن آن كه مشخصات سازه اي، تأسيسات مكانيكي و برق و تغييراتي كه در طول ساخت و اجرا در ساختمان صورت مي گيرد در اين شناسنامه ثبت خواهد شد.
در شناسنامه دوم كه به طور جداگانه براي هر واحد آپارتماني صادر مي شود، مشخصات فني ملكي مختص همان آپارتمان ثبت شده است.
مهندس بيات ماكو تصريح كرد: پس از تهيه شناسنامه فني ملكي، براساس يك سيستم ارزشيابي مشخص مي شود كه ساختمان از چه تراز كيفي برخوردار است. به عبارت ديگر بنا با معيارهاي عالي، خوب،  متوسط و ضعيف ارزشيابي مي گردد.
وي گفت: اين ارزشيابي توسط مهندسان مربوطه يعني طراح، محاسب، ناظر و مجري صورت مي گيرد، اما كميته هايي كه تحت نظر سازمان نظام مهندسي تشكيل مي شوند بر صحت اين ارزشيابي نظارت دارند.
تاكنون سه جلسه در خصوص تدوين مفاد شناسنامه فني - ملكي به ميزباني شوراي شهر برگزار شده است كه در آن كارشناسان و نمايندگاني از سازمان ها و نهادهاي ذيربط از جمله سازمان مديريت و برنامه ريزي، وزارت مسكن و شهرسازي، ستاد مديريت بحران شهر تهران و معاونت شهرسازي و معماري شهرداري تهران حضور داشته اند.

افتتاح ميدان ميوه و تره بار شهرري
007899.jpg
با حضور شهردار تهران، ميدان عرضه ميوه و تره بار در محله سيزده آبان منطقه ۲۰ تهران افتتاح شد.به گزارش روابط عمومي شهرداري منطقه ۲۰، زمين اين مركز با مساحت هزار متر مربع و هزينه اي بالغ بر يك ميليارد ريال از سوي شهرداري منطقه ۲۰ به اين امر اختصاص يافته است و ۳ ميليارد ريال بابت ساخت و راه اندازي آن هزينه شده است.نادر كرمي شهردار منطقه ۲۰، از راه اندازي ۴ ميدان عرضه ميوه و تره بار ديگر در اين منطقه واقع در ميادين شهيد غيبي و شهيد بروجردي و خيابان هاي شهيد كريمي شيرازي و شهيد تركاشوند نام برد و از اين پروژه ها به عنوان پروژه هاي در دست اقدام و مشاركتي شهرداري منطقه ۲۰ با سازمان ميادين ميوه و تره بار نام برد.

همكاري هاي ايران و آلمان در زمينه حمل و نقل شهري و كنترل آلودگي هوا
007908.jpg
گروه شهري: ديروز دكتر محمود احمدي نژاد شهردار تهران با «بارون پاول فون مالتسان» سفير جمهوري فدرال آلمان ديدار كرد.
به گزارش خبرنگار ما در اين ديدار دو طرف پيرامون مسايل مشترك في مابين بحث و تبادل نظر كردند.
وضعيت ترافيك شهري، ضرورت توسعه ناوگان حمل و نقل عمومي به ويژه مترو و قطار ريلي، جايگزيني استفاده از سوخت CNG به جاي سوخت هاي گازوئيلي و فسيلي به منظور كنترل آلودگي هوا، طراحي هاي شهري و شهرسازي، ازجمله مباحث مطرح در جريان ملاقات ديروز شهردار تهران و سفير آلمان بود.بنابراين گزارش دو طرف ضمن اشاره به روابط نزديك و ديرينه دو كشور ايران و آلمان،  بر گسترش مناسبات و سرمايه گذاري و توسعه زمينه هاي مشترك همكاري با يكديگر تاكيد كردند.

طرح معبر ويژه عابران پياده در شرق تهران اجرا شد
007896.jpg
رئيس روابط عمومي شهرداري منطقه ۸ تهران گفت: معاونت حمل و نقل ترافيك منطقه، با هدف كاهش اثرات منفي خودروها و ايجاد و توسعه پياده روها، اجراي طرح معبر ويژه عابران پياده را در ميدان نبوت آغاز كرد.
حميدرضا نيكومنش در گفتگو با ايرنا افزود: مطالعات اوليه تبديل ميدان نبوت به معبر ويژه عابران پياده از دو سال قبل در سازمان حمل و نقل و ترافيك آغاز شد و در سال ۸۲ نيز مطالعات تكميلي آن توسط مهندسين مشاور ترافيكي و شهرسازي انجام شد.
وي گفت: حركت وسايل نقليه موتوري در ضلع جنوبي ميدان حذف مي شود و تردد از طريق خيابان هاي رضوان، لادن، بهمن و ارجمند انجام خواهد گرفت.
وي افزود: عمليات ساماندهي نماي حاشيه ميدان نبوت با الهام از معماري سنتي، به كارگيري آب نما با فواره هاي رقص نور و سنگفرش كل ميدان از جمله برنامه هاي آتي اين منطقه است.

بازيافت كاغذ در تهران همچنان در حد حرف
۵/۳ هكتار جنگل روزانه فداي دورريز كاغذ در تهران مي شود
007905.jpg
مديرعامل سازمان بازيافت و تبديل مواد شهرداري تهران گفت: هر شهروند تهراني روزانه بين ۸۰۰ تا ۹۰۰ گرم زباله توليد مي كند در حالي كه توليد زباله هر ايراني بين ۴۵۰ تا ۵۰۰ گرم در روز است.
به گزارش ايسنا، دكتر ابوالفضل ابراهيمي افزود: تهراني ها هر روز بين ۷ تا ۷ هزار و ۵۰۰ تن ـ يك پنجم كل زباله كشور ـ زباله توليد كرده و به طور متوسط در روز ۵۰۰ تن كاغذ، ۵۰۰ تن پلاستيك، ۱۳۰ تن شيشه و ۱۲۰ تن فلز و قوطي هاي آلومينيومي را به زباله تبديل مي كنند.
وي با اشاره به تأكيد قانون پسماندها به چهار اصل توليد كالاهاي قابل بازيافت، كاهش توليد زباله، استفاده از مواد بازيافتي و مسئوليت توليدكنندگان زباله افزود: اين قانون در ساماندهي زباله ها و فراهم سازي بستر بازيافت زباله هاي قابل مصرف مجدد، بسيار موثر است.
به گفته وي بر اساس اين قانون وزارت كشور و سازمان حفاظت محيط زيست با همكاري واحدهاي ذيربط مكلف شده اند تا ۶ ماه پس از تصويب قانون، برنامه اجرايي تفكيك زباله از مبدا را ارايه كنند كه اين اقدام كمك زيادي به بازيافت زباله و كاهش حجم پسماندهاي دفعي خواهد كرد.
مديرعامل سازمان بازيافت و تبديل مواد شهرداري تهران در ادامه اظهار داشت: زباله هاي تهران علاوه بر ارزش اقتصادي، مي تواند به اشتغال زايي نيز كمك كرده و با كمي سرمايه گذاري مي توان زباله موسوم به طلاي كثيف را به ماده اي سودآور تبديل كرد.
اشاره :خبرنگار گروه شهري در اين باره مي افزايد كه براي توليد يك تن كاغذ حدود ۱۷ درخت قطع مي شود . به طور متوسط در سطوح جنگلي و فضاي سبز در هر چهار متر مربع يك درخت وجود دارد . به اين ترتيب اگر بتوان مانع از اسراف كاغذ در تهران شد و ضمن كاهش مصرف كاغذهاي مصرف شده را نيز بازيافت كرد روزانه نزديك به ۵/۳ هكتار جنگل حفظ خواهد شد . فراموش نكنيم كه در كمتر از ۳۰ سال مساحت جنگلهاي كشور به نصف كاهش پيدا كرده است .

چالش ها و فرصت ها در «پروتكل كيوتو»
سمينار پروتكل كيوتو، چالشها و فرصتها براي توسعه پايدار جمهوري اسلامي ايران ديروز با حضور جمعي از مسئولان سازمان محيط زيست، بهينه سازي مصرف سوخت و وزارت نفت در پارك طبيعت پرديسان برگزار شد.
دكتر محمد سلطانيه رئيس طرح ملي تغييرات آب و هوا در اين سمينار يك روزه گفت: براساس پروتكل كيوتو، اعضاي متعهد مي توانند با اجراي پروژه ها در ساير كشورها، سياست هاي كاهش انتشار آلاينده ها را از لحاظ اقتصادي ارائه دهند.پروژه پروتكل كيوتو به بررسي  اثرات الحاق از ديدگاه اقتصادي، اجتماعي و مزايا و معايب آن در زير بخشهاي مختلف كشور همچون بازار نفت، صنايع، توليد نيرو و كشاورزي مي پردازد.

مديركل بهزيستي استان تهران خواستار شد:
بيماران رواني را بيمه كنيد
مدير كل بهزيستي استان تهران بزرگترين مشكل بيماران رواني در حال حاضر را بيمه نبودن آنها دانست و گفت: گران بودن قيمت داروها، كمياب بودن آنها از يكسو و نياز مبرم و شديدي كه بيماران رواني به مصرف اين داروها دارند، از سوي ديگر ضرورت پوشش بيمه خدمات درماني براي بيماران رواني را كاملا روشن مي سازد.
عباسعلي الصاق در گفتگو با خبرگزاري مهر با بيان اينكه متاسفانه اكثر خانواده اين بيماران نيز از وضعيت نامناسب اقتصادي برخوردار بوده و فقير هستند، اظهار داشت: تامين داروهاي گران قيمتي كه به طور مداوم و روزانه بايد مصرف شود براي تمام خانواده اين بيماران مشكل بوده و همين امر روند درمان اين بيماران را با كندي مواجه مي كند.
وي افزود: البته سازمان بهزيستي توانسته بخشي از اين بيماران را با توجه به معلوليتي كه دارند تحت پوشش بيمه درماني قرار دهد اما اين امر در مورد بيماران رواني صرف، مصداق پيدا نمي كند.
الصاق عدم افزايش يارانه ها و مشكلات درمان را دو مشكل عمده در بحث بيماران رواني دانست و تصريح كرد: عدم افزايش يارانه مراكز شبانه روزي غير دولتي نگهداري و توانبخشي بيماران رواني طي ۴ سال اخير، اداره اين مراكز را براي صاحبان آنها با مشكل مواجه و رغبت آنها را در پذيرش بيماران جديد وادامه فعاليت مركز كاهش داده وهمين امر موجب شده كه از تعداد ۳ هزارو ۲۰۰ بيمار رواني نيازمند بستري تنها ۷۵۰ بيمار را تحت پوشش اين خدمات قرار داده و بستري كنيم.

شهردار منطقه  ۲۰: محل  انتخابي  براي  آهن  فروشان  دراين  منطقه  مناسب  نيست
شهردار منطقه  ۲۰ تهران  گفت : محل  انتخاب  شده  براي  آهن  فروشان  در اين منطقه ، مكان  يابي  درستي  نبوده  است .
نادر كرمي  در گفت  وگو با ايرنا  افزود: محل  اين  طرح  در سال هاي  گذشته  با درنظر گرفتن  ملاحظاتي  كه  اكنون وجود دارد، انتخاب  نشده  است . وي  گفت : درآن  زمان ، سطح  ساخت  وسازها دراين  منطقه  به  ميزان  كنوني  نبوده است  و مكان  انتخاب  شده  براي  آهن  فروشان  بزودي  به  يكي  از محلات  در متن  شهرتهران  تبديل  مي شود. وي گفت: در گذشته ، اين  محل  با توجه  به  قرارگرفتن در مسير بزرگراه  بهشت  زهرا از اهميت  چنداني  برخوردار نبود، اما هم اكنون اين  مكان  با شرايط كنوني  تقريبا يكي  از محله هاي  شهرري  محسوب  مي شود.
به  گفته  وي ، محل  مورد نظر براي  آهن  فروشان  يكي  از نقاط انتهايي  اين منطقه  بوده  و در تقاطع  خيابان  شهيدرجايي  و بزرگراه  آزادگان  قرار دارد. كرمي افزود: هم اكنون  اين  مكان  در محدوده اي  است  كه  نزديكترين  منزل مسكوني  با آن يكهزار متر فاصله  دارد و اطراف  آن نيز پوشيده  از فضاي  سبزاست .

برنامه هاي پارك آموزش ترافيك
007914.jpg
برنامه هاي آموزشي- تفريحي پارك آموزش ترافيك پونك ويژه فصل تابستان آغاز شد.
اين برنامه هاي ويژه شامل آموزش، نمايش، مسابقه، جنگ و... جهت بهبود رفتاري ترافيكي و آگاهي بخشي به كودك و نوجوانان طراحي و به اجرا درآمده است.
شهروندان جهت بازديد از اجراي نمايش آموزشي و تفريحي مي توانند همه روزه به جز جمعه ها از ساعت ۱۹ الي ۲۰ به پارك آموزش ترافيك واقع در ميدان پونك، بلوار ميرزا بابايي، ابتداي بلوار عدل شمالي مراجعه نمايند. استفاده از برنامه هاي يادشده براي عموم شهروندان رايگان است.

آخرين مهلت براي نصب تاكسيمتر
007911.jpg
مديرعامل سازمان تاكسيراني تهران گفت: به منظور جلوگيري از افزايش نرخ كرايه تاكسي ها و اجراي مصوبه شوراي اسلامي شهر تهران، تمامي تاكسيها بايد تا پايان شهريور ماه سال جاري به تاكسيمتر مجهز شوند.
هاشمي عرب افزود: ۴۰ تا ۵۰ هزار دستگاه تاكسي در قالب چهار نوع تاكسي نوار سبز، زرد، نارنجي و بي سيم در سطح شهر مشغول خدمات رساني به شهروندان هستند.
وي با اشاره به ضرورت نصب تاكسيمتر و برچسب نرخ كرايه ها در گوشه سمت چپ شيشه جلو، گفت: هزار دستگاه تاكسي تلفني بي سيم در سطح شهر تهران فعال است كه تاكسيمتر آنها نيز طي يك هفته تنظيم مي شود.

۷۰۰ هزار موش در تهران معدوم شد
گروه شهري: به دنبال اجراي طرح ضربتي مبارزه با موش در عرض يك ماه گذشته لاشه ۷۶۱ هزار موش جمع آوري و معدوم شد. خبرنگار ما به نقل از مهندس محمد جواد محمدي زاده معاون خدمات شهري شهرداري تهران مي نويسد: براساس تحقيقات انجام شده تهران زيستگاه سه نوع موش قهوه اي (۴۹درصد) سياه (۵/۱۸ درصد) و خانگي (۵/۲۹ درصد) است كه براساس آزمايشات انجام شده بر روي لاشه اين موش ها هيچگونه بيماري خطرناكي كه موجب نگراني مردم باشد مشاهده نشد و مي توانيم با قاطعيت اعلام كنيم كه موش هاي تهران عامل انتقال بيماري خطرناكي شناخته نشدند.
محمد ي زاده گفت: رقم ۷۶۱ هزار موش معدوم شده يك ماه اخير از رشد قابل توجهي نسبت به اجراي طرح مشابه آن در سال هاي ۸۰ ، ۸۱ و ۸۲ برخوردار است به طوري كه در يك ماهه اول طرح مبارزه با موش  سال هاي ۸۰ ، ۸۱ و ۸۲ به ترتيب ۳۴ هزار، ۴۶ هزار و ۶۰ هزار لاشه موش جمع آوري و معدوم شد.
محمدي زاده درباره توفيقات طرح ضربتي مبارزه با موش امسال مي گويد: در اين مدت مأموران شهرداري موفق به شناسايي ۵۵۷ هزار و ۷۹۲ منفذ موش شدند كه با استفاده از مصالح مناسب كاملاً مسدود شد.
وي اهميت طرح امسال را نسبت به سال هاي قبل، استفاده از نظرات يك گروه علمي و صاحب صلاحيت براي هدايت راهبردي اين طرح و بهره گيري از روش مبارزه مكانيكي همزمان با مبارزه شيميايي آن دانست به طوري كه ميزان سم مصرفي امسال يك سوم سال هاي گذشته بود.

شهردار تهران خبر داد:
ساعات كار اصناف و بانكها تغيير مي كند
۲۰ مركز جديد براي عرضه ميوه ارزان در تهران راه اندازي شد
شهردار تهران از تغيير ساعات كار بانك ها، ادارات و نهادها با هدف كاهش ترافيك سطح شهر خبر داد.
به گزارش خبرگزاري «مهر»، دكتر محمود احمدي نژاد در مراسم افتتاح ۲۰ مركز جديد براي عرضه ميوه و تره بار در نقاط مختلف شهر گفت: نقش مديريت تقاضا در ترافيك بسيار مهم است و بخشي از اين مديريت به كنترل ساعات شروع و پايان كار باز مي گردد.وي با اشاره به مطالعات صورت گرفته در اين زمينه، افزود: براساس اين مطالعات چون بانك ها و اصناف يك كار كاملا پيوسته به هم انجام مي دهند، تأثيرشان در افزايش يا كاهش ترافيك بيش از ساير بخش ها و اقشار جامعه مي باشد.
شهردار تهران گفت: مطالعات صورت گرفته و پيگيري هاي پاياني در حال انجام است و طرح مراحل نهايي را مي گذراند.احمدي نژاد در خصوص زمان اجرايي شدن طرح تغيير ساعات كار در تهران گفت: در حال حاضر به مراحل پاياني كار رسيده ايم و براي اجراي دقيق و بي نقص طرح مشغول مذاكره و گفتگو با بخش هاي مربوطه هستيم و در آينده نزديك نتيجه را به اطلاع عموم مردم خواهيم رساند.

شهري
اجتماعي
اقتصادي
خارجي
سياسي
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |