پنجشنبه ۸ مرداد ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۴۵۰ - Jul 29, 2004
ديروز با ورود «اردوغان» به تهران آغاز شد
مذاكرات ايران و تركيه درباره روابط دوجانبه و عراق
اردوغان در گفتگو با همشهري:هيچ كشوري حق مداخله در روابط ايران و تركيه را ندارد
007935.jpg
نفيسه كوهنورد: كاخ سعدآباد ديروز ميزبان نخست وزير تركيه بود. رجب طيب اردوغان پس از دو بار به تعويق افتادن سفرش سه شنبه شب وارد ايران شد و صبح ديروز در سراي سعدآباد مورداستقبال رسمي محمدرضا عارف معاون اول رئيس جمهوري ايران قرار گرفت. گرچه پيش از سفر خبرها حاكي از آن بود كه مهمترين مسايل موردبحث احتمالاً حول محور همكاري هاي اقتصادي و برخي مسايل امنيتي از جمله امنيت مرزها و مبارزه با تروريسم بچرخد اما اولين جملات اردوغان در ديدارش با عارف نشان مي داد كه وي حامل پيامهاي مهمي از سوي برخي از كشورهاي غربي است. اردوغان با تأكيد بر اين كه تمامي كشورهاي منطقه بايد براي خاورميانه عاري از سلاح هاي هسته اي گام بردارند،از پذيرش پروتكل الحاقي از سوي ايران قدرداني كرد و آن را گامي مهم براي اعتمادسازي از سوي تهران در جامعه بين المللي خواند.
عارف نيز در پاسخ تأكيد كرد كه ايران از طرح منطقه عاري از سلاح كشتار جمعي و هسته اي حمايت كرده و افزود: تهران با فلسفه سلاح هسته اي مخالف است.
وي گفت: استفاده صلح آميز از فن آوري هسته اي حق همه كشورها از جمله ايران است و تهران همكاري نزديكي با آژانس بين المللي انرژي اتمي در اين زمينه دارد.
موضوع ديگر كه از سوي طرف ترك مطرح شد مسئله مبارزه با تروريسم بود. اردوغان در بخش ديگري از سخنان خود تروريسم را تهديد جدي براي منطقه و جهان دانست و با تأكيد همكاري هاي مثبت در مرزها خواستار گسترش رايزني ها و همكاري هاي امنيتي بيشتر دو كشور در اين خصوص شد.
عارف هم با محكوم كردن تروريسم جهاني، همكاري دو كشور درخصوص مبارزه با اين پديده را مهم دانست.
اردوغان پيش از سفر براهميت افزايش سطح همكاري هاي تجاري با ايران تأكيد و ابراز اميدواري كرده بود كه موضوع خريد گاز از ايران در اين سفر حل شود.به گفته برخي اعضاي هيأت همراه نخست وزير تركيه، اردوغان به وزير انرژي تركيه كه در اين سفر همراه وي است تأكيد كرده تا زماني كه مشكل گاز حل نشود از اتاق مذاكره با وزير انرژي ايران خارج نشود.
طرف ايراني نيز بر افزايش روابط تجاري تأكيد كرده است. عارف با اشاره به مبادلات دو كشور در زمينه فناوري ارتباطات، انرژي و انتقال گاز اظهار داشت كه انتقال گاز ايران به اروپا از طريق تركيه با توجه به نياز اروپا به گاز ايران تحول مهمي در منطقه به شمار مي آيد.
عارف تصريح كرد كه در صورت به كارگيري ظرفيت ها و حذف موانع موجود مي توان سقف مبادلات تجاري دو كشور را به مرزپنج ميليارد دلار رساند.
در بخش ديگري از ديدارها، هيأت تجاري همراه اردوغان با هيأت ايراني ديدار كرد.
خرم وزير راه و رئيس ايراني كميسيون مشترك دو كشور در اين جلسه با ارائه گزارش درخصوص نحوه آماده سازي اسناد همكاري دو كشور جهت امضا گفت: تا پايان امسال حجم تجاري دو كشور به مرز سه ميليارد دلار خواهد رسيد.
اردوغان از ايران تشكر كرد
يكي از موضوعات مهم كه طرف ترك در ديدار با عارف مطرح كرد موضوع گروه كارگران كرد تركيه بود. اردوغان از ايران خواست كه اين گروه را به عنوان گروهي تروريستي شناسايي كند. وي همچنين از تلاشهاي تهران براي برقراري امنيت مرزهاي دو كشور ايران و تركيه و مبارزه با گروه هاي مسلح كرد در اين مناطق قدرداني كرد و به خانواده سربازاني كه در درگيريهاي اخير مناطق مرزي غرب ايران كشته شدند تسليت گفت. عارف هم تأكيد كرد كه ايران به مبارزه خود با تروريسم و ناامني در مرزهاي دو كشور ادامه خواهد داد.
موارد جزيي نبايد مانع همكاريهاي ايران و تركيه شود
رجب طيب اردوغان، نخست وزير تركيه و هيات همراه ديروز بارئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام ديدار و گفتگو كرد.
به گزارش خبرگزاري مهر و به نقل از روابط عمومي مجمع تشخيص مصلحت نظام آيت الله هاشمي رفسنجاني در اين ديدار با تحليل شرايط منطقه و موضوع تروريسم گفت: ريشه تروريسم زاييده افكار غلط در جهت مطامع استثماري آمريكاست.
وي افزود: رفتار آمريكاييها در برخورد با رژيم صهيونيستي وعملكرد آنان در منطقه و عراق به گونه اي است كه در جهت تقويت تروريسم است نه در جهت مقابله با آن.
رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام، القاعده، طالبان و گروهك منافقين را از جمله تروريستهايي دانست كه تمامي آنان به نحوي از انحاء توسط آمريكا تقويت و پناه داده مي شوند. آيت الله هاشمي رفسنجاني با اشاره به اوضاع بحراني عراق اظهار داشت: كشورهاي منطقه بايد با هوشياري مراقب اهداف استعماري اشغالگران باشند كه با ايجاد فتنه هاي طولاني در كشور عراق در صددند كشورهاي همسايه و منطقه را تا ساليان متمادي درگير تبعات آن نمايند.
رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام همچنين با اشاره به روابط ايران وتركيه تصريح كرد: تركيه مي تواند در بين كشورهاي منطقه مناسب ترين شريك جمهوري اسلامي ايران باشد.
007929.jpg

ايشان به ابتكار ايران و تركيه در تشكيل گروه دي هشت اشاره كرد و گفت: ظرفيت بسيار مناسب و بالايي از اين ابتكار ايجاد شد كه از اين موقعيت به خوبي در جهت همكاريهاي منطقه استفاده نمي شود.
آيت الله هاشمي رفسنجاني با تشريح مواضع مثبت آنكارا در جنگ آمريكا عليه صدام، تروريسم و موضع تركيه در برابر اسرائيل و قبرس گفت: در حال حاضر در مسايل منطقه اي وجهاني مواضع تركيه به ايران بسيار نزديك است.
وي با پايين دانستن سطح روابط دو كشور نسبت به ظرفيتهاي بالقوه فراوان ايران و تركيه اظهار داشت: موارد جزيي نبايد مانع همكاريها شود و البته كساني مايل نيستند همكاريهاي دو كشور در جهت رشد و توسعه شكل بگيرد.
آيت الله هاشمي رفسنجاني همچنين بر پيگيري جدي براي نهايي شدن توافقهاي دو كشور در زمينه انرژي و ترانزيت گاز تاكيد كرد.
به گزارش روابط عمومي مجمع تشخيص مصلحت نظام، رجب طيب اردوغان نخست وزير تركيه در اين ديدار گفت: ابرقدرتها در قضيه تروريسم به دنبال منافع خود هستند و اگر تروري در كشورهاي آنان انجام شود به شدت پيگيري مي كنند اما ترور در ساير كشورهاي جهان را ناديده گرفته و يا به راحتي از آن مي گذرند.
اردوغان مسائل افغانستان، عراق و قبرس را نمونه هاي بارز برخورد دوگانه استعمارگران با موضع تروريسم دانست، نخست وزير تركيه با توجه به موقعيت بارز جمهوري اسلامي ايران در منطقه گفت: با رايزني هاي مشترك تهران و آنكارا مي توانيم در مسائل منطقه اي و بين المللي همكاري نزديك و موثر و مشترك داشته باشيم.
وي توسعه همكاريهاي سياسي، اقتصادي و امنيتي با ايران را از اولويتهاي سياست خارجي كشورش دانست و گفت: از جمله همكاريهاي مشترك ما مي تواند در جهت مقابله با تروريسم باشد كه ايران و تركيه هزينه هاي زيادي را از اين پديده شوم متحمل شده اند.
اردوغان روابط اقتصادي و حجم تجاري ايران و تركيه را رو به گسترش دانست و گفت: ما خواستار همكاريهاي بيشتر دو كشور در زمينه انرژي، عمراني و مخابراتي هستيم و به ويژه ترانزيت گاز و توسعه استفاده از گاز ايران مورد توجه ويژه تركيه است.
قدرت هاي مسلط جهاني در مقابله
با تروريسم صادقانه عمل نمي كنند
رجب طيب اردوغان، نخست وزير تركيه و هيات همراه پيش از ظهر ديروز با غلامعلي حدادعادل، رئيس مجلس شوراي اسلامي ديدار و پيرامون راههاي توسعه و گسترش مناسبات دو كشور به ويژه روابط پارلماني، آخرين تحولات منطقه و جهان گفت وگو و تبادل نظر كردند.
به گزارش ايسناحدادعادل، ضمن ابراز خير مقدم به نخست وزير تركيه و هيات همراه، سفر وي به تهران را گامي بلند در تقويت و تحكيم روابط دو كشور دانست و افزود: «واقعيات كنوني حكايت از زمينه هاي بسيار مثبت براي بسط و گسترش روابط دو كشور دارد كه بايد از آنها در راستاي منافع دو ملت استفاده كرد.
حدادعادل در ادامه با بيان ظرفيت ها و امكانات گسترده دو كشور خاطرنشان كرد: بايد از ظرفيت هاي فراوان موجود براي توسعه روابط اقتصادي - سياسي و فرهنگي بهره گرفت.
وي افزود: اسلام مي تواند عامل بسيار محكمي براي تقويت پيوندهاي دوستي و برادري ميان دو ملت و دولت باشد.
رئيس مجلس شوراي اسلامي در ادامه تأكيد كرد: مسئله فلسطين اصلي ترين مسئله جهان اسلام است و تا زماني كه صلح و عدالت در فلسطين اجرا نشود گرفتاري هاي منطقه به صورت ريشه اي حل نخواهد شد.
حدادعادل در پايان به آمادگي مجلس شوراي اسلامي براي حمايت و پشتيباني از توسعه و تحكيم مناسبات دو كشور در تمامي زمينه ها به ويژه روابط پارلماني تأكيد كرد.
رجب طيب اردوغان، نخست وزير تركيه نيز در اين ديدار ضمن ابراز خرسندي روند رو به توسعه مناسبات دو كشور، گفت: تاكنون تلاش هاي بسيار مثبتي در راستاي توسعه روابط اقتصادي - سياسي و امنيتي ميان دو كشور برداشته شده است.

انفجار در بعقوبه عراق ۶۹ كشته و۷۰ زخمي به جا گذاشت
007932.jpg
صبح ديروز بر اثر انفجار يك ميني بوس حامل مواد منفجره در مقابل يك مقر پليس در شهر بعقوبه در شمال بغداد، بيش از ۶۹ تن كشته و ۷۰ نفر مجروح شدند.
به گزارش خبرگزاري ها، حضور داوطلباني كه براي ثبت نام و پيوستن به نيروي پليس عراق در محل انفجار صف كشيده بودند و شلوغ بودن منطقه موجب افزايش تلفات اين حمله انتحاري شد. شهر بعقوبه محل زندگي جمعيت شيعه و سني است كه از زمان اشغال نيروهاي آمريكايي بارها شاهد بمب گذاري بوده است.
به گزارش خبرگزاري رويتر در صحنه انفجار ساختمان ها، مغازه ها و وسائل نقليه به شدت تخريب و ويران شدند.
اين انفجار روز پيش از برگزاري كنفرانس ملي عراق صورت گرفت كه ابتدا قرار بود امروز (پنجشنبه) برگزار شود اما با دو روز تأخير شنبه برگزار مي شود.
سازمان ملل خواستار تأخير يك ماهه در برگزاري اين كنفرانس شده است. دليل نمايندگان اين سازمان در عراق براي اين درخواست تأمين شرايط بهتر براي ادامه كار است.
آمار گروگان گيري در عراق از آغاز اشغال
روزنامه «يو اس اي تودي» در شماره روز سه شنبه خود نوشت، شورشيان عراقي براي بيرون راندن نيروهاي ائتلاف (اشغالگر) و متوقف ساختن بازسازي اين كشور تاكنون حدود ۷۰ گروگان گرفته اند.
براساس فهرست اين روزنامه، تاكنون ۹ گروگان كشته شده اند، دو گروگان فرار كرده اند، ۳۶ گروگان ديگر يا نجات يافته و يا آزاد شده اند، ۱۴ نفر نزد گروگانگيرها و سه نفر مفقود شده اند.
يواس اي تودي نوشت گزارش شده است كه، «رجا آزاد» ۴۹ ساله مهندس و «سجاد نعيم» ۲۹ ساله اهل پاكستان كه براي يك شركت كويتي در عراق كار مي كنند روز دوشنبه ربوده شدند. آنان به مجازات مرگ محكوم خواهند شد زيرا پاكستان در حال بررسي اعزام نيرو به عراق است.
اين روزنامه افزود: «فائزه سعد عدوان» و «احمد سلمه حسن» رانندگان كاميون اهل اردن روز دوشنبه ربوده شدند. شبه نظاميان تهديد كرده اند در صورتي كه شركت اردني آنها كارهاي خود را طي ۷۲ ساعت متوقف نكند، آنها را خواهند كشت.
سه كنيايي، سه هندي و يك مصري هفت راننده كاميوني هستند كه روز ۲۱ ژوئيه دستگير شدند. شبه نظاميان تهديد كرده اند اگر كارفرمايان آنها به كار خود ادامه دهند و يا كشورهاي آنها شهروندان خود را از عراق خارج نسازند، سر آنها را از بدن جدا خواهند كرد.
يواس اي تودي، در مورد فهرست گروگانهاي كشته شده مي نويسد: يك راننده كاميون بلغاري، يك سرباز آمريكايي، يك مترجم كره جنوبي، يك كارگر لبناني، ۴ ايتاليايي و يك تاجر آمريكايي كشته شده اند.

اظهارات متناقض مسئولان سياسي عراق درباره ايران
به گزارش خبرگزاري مهر به نقل از روزنامه الدستور اردن، اظهارات خصمانه حازم الشعلان وزيردفاع عراق عليه ايران ناخرسندي وخشم رهبران شيعه عراق را برانگيخت به طوري كه آنان اعلام داشتند لابي بعثي دردولت اياد علاوي نخست وزير موقت عراق نفوذ كرده است. زيرا نخستين بار است كه يك مقام دولت عراق چنين موضع تند و خصمانه اي عليه همسايه خود يعني ايران گرفته است.
الشعلان اخيرا مدعي شده است ازميان دولت هاي همسايه عراق، ايران خطرناك ترين كشور براي مرزها وموسسات دولتي و حكومتي عراق است.
لبيب عباوي معاون وزير امورخارجه عراق درامور برنامه ريزي سياسي نيز اظهارداشت: ما درسه زمينه با ايران مشكل داريم، اين موارد شامل عدم همكاري مطلوب ايران درزمينه همكاري امنيتي براي متوقف ساختن نفوذ افراد از طريق مرزها، حضور ايراني هاي دستگيرشده متهم به تجارت مواد مخدر واسلحه واختلاف در مورد برخي مناطق مرزي است. وي افزود: كشورش خواهان مذاكره با مقامات دولت ايران براي حل اين سه مشكل است.
معاون وزيرامورخارجه عراق با اشاره به اينكه آمريكايي ها احتمالا بدون هماهنگي با دولت موقت عراق تصميم به حمايت از گروهك مجاهدين خلق (گروهك تروريستي منافقين) گرفته اند، اظهارداشت: اين تصميم آمريكا صرفا يك تصميم انسان دوستانه بوده است زيرا بسياري از كشورها حاضر نشدند آنان را بپذيرند و اين امر منجر به اتخاذ چنين تصميمي شد.
از سوي ديگر معاون وزير امور خارجه عراق با اشاره به وجود روابط بسيار خوب ميان عراق و ايران اعلام كرد: ايران يكي از كشورهاي همجوار عراق است كه در طول سال هاي گذشته به ملت عراق جهت رهايي يافتن از نظام سابق اين كشور كمك كرده است.
به گزارش ايسنا به نقل از روزنامه الحيات، حامد البياتي، اظهار داشت: سخنان حازم شعلان، وزير دفاع حكومت موقت عراق درباره ايران موضع رسمي دولت عراق نيست.
بياتي همچنين گفت: اظهارات شعلان برخلاف موضع دولت عراق است و در صورتي كه ما بخواهيم اعلام كنيم دشمن اول عراق در مرحله فعلي چه كسي است، اعلام خواهيم كرد كه وابستگان و طرفداران صدام و گروه هاي تروريستي در رأس آنها ابومصعب الزرقاوي به عنوان دشمن اول عراق محسوب مي شوند.
بياتي اظهار داشت: ايران از جمله كشورهايي است كه در مشروع شمردن شوراي حكومت انتقالي عراق و حكومت موقت جديد اين كشور از ديگر كشورها پيشي گرفته است و ما بر اين اعتقاديم كه روابطمان با ايران در وضعيت بسيار خوبي است.

كوتاه از سياست ايران
اولين جلسه مشترك دولت و مجلس، به زودي برگزار مي شود
عضو هيأت رئيسه مجلس شوراي اسلامي گفت: مجلس شوراي اسلامي و دولت جلسه مشترك برگزار مي كنند.حميدرضا حاجي بابايي در گفتگو با فارس با بيان اين كه اولين نشست مشترك و ديدار نمايندگان مجلس هفتم شوراي اسلامي و دولت بعد از تعطيلات تابستاني مجلس برگزار خواهد شد، اضافه كرد: برگزاري جلسه مشترك دولت و مجلس يك رويه بوده و دولت و مجلس در ادوار گذشته نيز جهت پيشبرد امور جلسات هماهنگي مختلفي داشته اند.نماينده مردم همدان در مجلس شوراي اسلامي افزود: در اين جلسه موضوعات مختلف بين دولت و مجلس براي نزديكي ديدگاه ها به هم مطرح خواهد شد.
مذاكره درباره چاي
نمايندگان استان هاي شمالي كشور براي پيگيري مسائل چاي امروز با رئيس جمهور و وزراي جهاد كشاورزي، بازرگاني و استانداران گيلان و مازندران و مسئولان بانك هاي مركزي و ملي ديدار مي كنند.ايرج نديمي، مخبر كميسيون اقتصادي مجلس در گفت و گو با ايسنا با اعلام اين خبر گفت:از چند نماينده مناطق چاي خيز نيز براي حضور در جلسه درخواست شده است.
ناطق نوري: دفاتر نظارتي چشم و گوش شوراي نگهبان هستند
مشاور عالي مقام معظم رهبري گفت: دفاتر نظارت شوراي نگهبان در استان ها در حكم چشم و گوش اين نهاد هستند.
به گزارش ايرنا علي اكبر ناطق نوري شامگاه سه شنبه در جمع اعضاي دفاتر نظارت شوراي نگهبان، نماينده مردم استان در مجلس شوراي اسلامي و شماري از مردم زنجان، با بيان اينكه نظارت، يك كار سنگين و دشمن زا و در عين حال يك نوع قضاوت است اضافه كرد: قضاوت شوراي نگهبان مسئوليتي بس خطير است چرا كه نه تنها سرنوشت ۷۰ ميليون انسان، بلكه سرنوشت اسلام در گرو آن است.
حدود ۱۰۰۰ نامه به كميسيون اصل نود رسيد
حدود ۱۰۰۰ نامه به كميسيون اصل نود مجلس شوراي اسلامي رسيده است.
عشرت شايق نماينده مردم تبريز در مجلس شوراي اسلامي در گفت وگو با ايسنا، گفت: در حدود ۱۰۰۰ نامه شكايت آميز از سوي مردم و مسئولان كشور به كميسيون اصل نود در دوره هفتم مجلس رسيده است، كه هنوز اين نامه ها به لحاظ موضوعي تفكيك نشده است. وي افزود: كميته سياسي، نظامي كميسيون اصل نود در حدود ۳۰ پرونده را در دستور كار دارد كه به ترتيب اولويت به آن خواهد پرداخت.
همچنين سيد علي رياض، عضو كميته فرهنگي اجتماعي كميسيون اصل نود مجلس در خصوص بررسي موضوع فعاليت و مفاد قرار داد شركت تركيه اي تاو كه از سوي يكي از نمايندگان مجلس درخواست  شده است، گفت: جلسه اي با حضور نماينده وزير راه و ترابري براي طرح اين موضوع از سوي كميسيون تشكيل شد كه بررسي اين موضوع همچنان ادامه دارد.

تحليل گاردين از علل حمله آمريكا به عراق
روزنامه  گاردين  در شماره  ديروز خود در مقاله اي  با عنوان  علل  حقيقي  ورودبوش  به  جنگ  با عراق  مي نويسد سلاحهاي  كشتار جمعي  استدلال  حمله  به  عراق  بوداما آنچه واقعا آمريكا را به  اين  اقدام  سوق  داد نگراني  از نفت  و آينده دلار بود.
گاردين  مي نويسد فقط دو علت  معتبربراي  حمله  به  عراق  وجود داشت  يكي  كنترل بر نفت  و حفظ دلار به  عنوان  پول  رايج  جهان . درعين  حال  دولت  آمريكا درباره اين  دو عامل  سكوت  اختياركرد و به  جاي  آن ما را با گزارشهاي  جالب  و منحرف كننده  هوتون  و باتلر سرگرم  ساخت . گزارش  باتلر سراسر اغماض  بود و موضوع سلاحهاي  كشتارجمعي  فقط براي  بحثهاي  سطحي  مطرح  شد. علت  واقعي  آن بود كه عراق  در نفت  غوطه  وربود. صدام  كنترل  كشوري  در قلب  خليج  فارس  را بر عهده داشت ، منطقه اي  كه  يك  چهارم  نفت  جهان  را در سال  ۲۰۰۳ توليد كرد و حاوي بيش  از ۶۰ درصد منابع  شناخته  شده  نفت  جهان است  .عراق  پس  از عربستان  بيشترين ظرفيت  توليد نفت  را دارد، در مقابل  آمريكا بزرگترين  وارد كننده  نفت  خام جهان  است،  وزارت  انرژي  اين  كشور سال  گذشته پيش  بيني  كرد واردات  نفت  خام  ۷۰درصد تقاضاي  داخلي  را تا سال  ۲۰۰۵ پوشش  خواهد داد. بوش  باحمله  به  عراق كنترل  ميدانهاي  نفتي  اين  كشور را در اختيار گرفت  و سازمان  ملل  را به  لغومحدوديت  هاي  توليد نفت  آن واداشت . توليد نفت عراق ممكن  است  تا پايان  امسال  به  ۳ميليون  بشكه  در روز برسد كه  حدود دو برابر ميزان  توليد سال  ۲۰۰۲ است . باافزايش  توليد،قيمتهاي  اوپك  پايين  مي آيد و چنانچه توليد نفت  عراق  به  شش ميليون  بشكه  در روز برسد بوش  حتي  مي تواند به  كارتل  قيمت  گذاري  اوپك  حمله كند. كنترل  برنفت  عراق  امنيت  منابع  را براي  آمريكا و احتمالا انگليس  افزايش مي دهد. زيرا قراردادهاي  توسعه  و اكتشاف  نفت  عراق  با چين  ، فرانسه  ،اندونزي  ، هند و روسيه  به  نفع  شركت  هاي  آمريكايي  و احتمالا انگليسي  كنارگذاشته  مي شود. نظارت  بر منابع  نفتي  عراق  و شايد به  زودي  منابع  نفتي  ديگركشورهاي  حوزه  خليج  فارس  ، آمريكا را قادر مي سازد از نفت  به  عنوان  ابزارقدرت استفاده كند.
درسال  ۱۹۹۰ ديك  چني  مرد نفتي  آن زمان  نوشت  هركس  برجريان نفت  خليج  فارس  كنترل  داشته  باشد وسيله  اعمال  فشاري  برديگر كشورهاي  جهان خواهد داشت . در دهه  ۷۰ آمريكا با عربستان  سعودي  توافق  كرد كه  تجارت  نفت اوپك  بايد به  دلار انجام  شود در مقابل  آمريكا اجازه  داد كشورهاي  عضو اوپك بر توليد و كارتل  قيمت  گذاري  نفت  نظارت  داشته  باشند. ايران  در سال  ۱۹۹۹درباره  قيمت  گذاري  نفت  خود براساس  يورو بحث  و بررسي  كرد در اواخر سال ۲۰۰۰ صدام  به  اين  بحث  و بررسي  درباره  نفت  عراق  پرداخت  و در اوايل  سال ۲۰۰۲ بوش  ايران  و عراق  را در جايگاه  محورهاي  شرارت  قرار داد. اگر ديگركشورهاي  اوپك  نيز از اقدام  صدام  درخصوص  يورو پيروي  مي كردند ، به  چنين سرنوشتي  دچار مي شدند.

فشار آمريكا بر ايران از طريق منافقين
روزنامه عراقي «الساعه» ديروز با اشاره به تحت حفاظت قراردادن عناصر گروهك منافقين در عراق نوشت: واشنگتن درصدد اعمال فشار عليه ايران است.
گروهك منافقين پريروز در بيانيه اي اعلام كردند كه نيروهاي چندمليتي به رهبري آمريكا به آنها ابلاغ كرده اند كه براساس كنوانسيون ژنو عناصر اين گروهك در عراق تحت حمايت اين نيروها خواهند بود.به نوشته الساعه، آمريكا كه گروهك منافقين را يك تشكل تروريستي معرفي كرده است اكنون قصددارد از اين تشكل به عنوان اهرم فشاري عليه ايران براي تسليم شدن در مقابل واشنگتن استفاده كند.

رئيس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري:
تهديد اصلي ميراث فرهنگي، مدرنيزم است
رئيس  سازمان  ميراث  فرهنگي  و گردشگري  گفت : مدرنيزم  و سرعتي  كه  جامعه  رو به  رشد دارد در واقع  تهديد اصلي  براي  ميراث  فرهنگي  كشور است .
«سيد حسين  مرعشي » چهارشنبه  در حاشيه  سفر به  شهرهاي  غرب  مازندران  در گفت و گو با ايرنا افزود: بايد تلاش  كنيم  بين  توسعه  كشور و ارتقاء سطح حفاظت  از ميراث  فرهنگي  هماهنگي  بوجود آوريم  و به  شكافي  كه  اكنون  بين  مدرنيزم  و سنت هاي  جامعه  است ، خاتمه  دهيم .
وي  سهم  صنعت  گردشگري  ايران  را در بازارهاي  جهاني  پنج  صدم  درصد و درآمد سالانه  گردشگري  را ۳۵۰ ميليون  دلار عنوان  و اضافه  كرد: هيچ  مانعي  براي  پيشرفت  توريسم  در ايران  وجود ندارد بلكه  غفلتي  است  كه  بايد جبران  شود.
به  گفته  وي ، يك  منشور جهاني  به  نام  «اخلاق  جهانگرد» وجود دارد كه  اين  اخلاق  در ايران  تبليغ  و منتشر نشده  است .
وي  ادامه  داد: براساس  اين  منشور در همه  كشورهاي  عضو هر گردشگري  كه  وارد مي شود تمام  قوانين  آن كشور را محترم  مي شمارد.
مرعشي  در خصوص  حمايت  سازمان  از سرمايه گذاري  در بخش  صنعت  گردشگري  يادآورشد: اين  حمايت ها نشانه  توجه  نظام  است  و نظام  امروز حامي  اين  صنعت  است .
وي  خاطرنشان  كرد: تا زماني  كه  اين  صنعت  حركت  كند ما در عرصه  تبليغات ، اطلاع  رساني  و تأمين  وام هاي  ارزان  قيمت  اقداماتي  انجام  خواهيم  داد.
رئيس  سازمان  ميراث  فرهنگي  و گردشگري  با بيان  اينكه  ايران  با دو مؤلفه  ميراث  فرهنگي  كهن  و اقليم  متفاوت  نتوانسته  به  رشد مناسبي  در مقوله  گردشگري  دست  يابد، گفت : اين  امر غفلتي  بوده  كه  در سازمان  اداري  كشور و محافل  تصميم گيري  و تصميم سازي  كشور وجود داشته  است .
مرعشي  در رابطه  با مبارزه  با قاچاقچيان  ميراث  فرهنگي  خاطرنشان  كرد: اين عده  علاوه  بر قاچاق  ميراث  فرهنگي  كشور، به  اسناد هويتي  ملت  ما تجاوز مي كنند كه  با تقويت  امر حفاظت  فيزيكي  و استقرار يگان  ويژه  تا پايان  امسال  با قاطعيت  با اين  امر برخورد مي شود.

رئيس قوه قضائيه :
قضاوت بدون كارشناسي درست نيست
رئيس قوه قضائيه با تاكيد بر اينكه قضاوت بدون كارشناسي، قضاوت درستي نيست، گفت: نبود كارشناس در پرونده هاي قضائي به نتيجه احكام صادره ضربه مي زند.
به گزارش خبرنگار خبرگزاري فارس آيت الله هاشمي شاهرودي ديروز در ديدار با اعضاي كانون كارشناسان رسمي دادگستري سراسر كشور با تاكيد بر اهميت استفاده از كارشناسان در پرونده هاي قضايي گفت: قضاوت بدون كارشناسي، قضاوت درستي نيست و هر پرونده اي كه با حضور كارشناسان رسيدگي شده بسيار موفق بوده است. وي به جايگاه اهل خبره و نظر كارشناسان جهت رسيدن به حق و عدالت اشاره كرد و گفت: با توجه به ويژگيهاي مسائل در جامعه از نظر علمي، بحث كارشناسي بسيار مهم است و اهميت اين موضوع در مسائل قضايي كه با جان و مال مردم سر و كار دارد بسيار مشهود است.
هاشمي شاهرودي قانون كارشناسان قضايي را نيازمند اصلاحاتي دانست و گفت: در قانون مصوب ۷۸ مربوط به كارشناس تنها مسائل اقتصادي از جمله بحث تعرفه ها و كمبود كارشناسان ديده شده در صورتيكه اين قانون نيازمند استفاده از روشها و تكنيكهاي جديد و اصلاحات است تا قانون به نفع مردم باشد.
وي كانون وكلا و كانون كارشناسان را دو بازوي قوه قضاييه خواند و گفت: اين دو بازو بايد در امر دفاع و ارائه نظرات كارشناسي در ارائه نظرات خود كاملاً مستقل عمل كنند تا بتوانند جايگاه خودشان را حفظ كنند.

علاوي بين آمريكا و سوريه ميانجيگري مي كند
اياد علاوي نخست وزير عراق از تلاش خود براي تنش زدايي در روابط دمشق واشنگتن و حل مشكلات دو طرف از طريق گفتگو خبر داد.
به گزارش واحد مركزي خبر به نقل از روزنامه الشرق الاوسط علاوي گفت: اخيراً با جورج بوش تماس هاي مكرري داشته ام و او را به گفتگوي جدي با سوريه فراخوانده ام و در عين حال از بشار اسد رئيس جمهور سوريه نيز خواسته ام مسايل معلق مانده را از طريق گفتگو با آمريكا حل كند.

اردوغان در گفتگو با همشهري:
هيچ كشوري حق مداخله در روابط ايران و تركيه را ندارد
رجب طيب اردوغان، نخست وزير تركيه در گفتگوي اختصاصي با همشهري با اشاره به اين كه ايران بزرگترين همسايه تركيه بوده و از اهميت ويژه اي براي اين كشور برخوردار است، گفت: هيچ كشوري نمي تواند در روابط تركيه با ديگر كشورها بويژه كشورهاي همسايه اش دخالت كند.
ديروز همزمان با سفر اردوغان به ايران، در تركيه شايع شد كه آمريكا از وي خواسته است به ايران نزديك نشود.وي در مورد روابط آنكارا و تل آويو تأكيد كرد كه تركيه در مقابل برخي از فشارهايي كه اسرائيل بر فلسطين وارد مي كند نمي تواند سكوت كند.
وي همچنين تأكيد كرد كه مذاكرات تجاري ايران و تركيه تاكنون در طي سفرش مطلوب بوده و امروز مي توان شاهد نتايج موفقيت آميز مذاكرات پيرامون مسئله گاز باشيم. متن كامل اين مصاحبه را مي توانيد در روزهاي آينده بخوانيد.

سياسي
اجتماعي
اقتصادي
خارجي
شهري
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |