چهارشنبه ۱۴ مرداد ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۴۵۶ - Aug 4, 2004
ايمان و يقين
امام باقر(ع):ايمان در دل ثابت است، اما يقين گاه به گاه در دل مي گذرد. پس هر گاه يقين بر دل گذرد، چنان شود كه گويي پاره اي از آهن است، و چون از دل بيرون آيد چنان شود كه گويي لته اي كهنه است.
(بحار ۷۸/ ۱۸۶-۱۸۵)
امروز با حافظ
به خال هندويش بخشم سمرقند و بخارا را
اگر آن ترك شيرازي به دست آرد دل ما را
كه عشق از پرده عصمت برون آرد زليخا را
من از آن حسن روز افزون كه يوسف داشت دانستم
پاسخ به پرسش پزشكي
انتقال عوارض بيماري مادر در دوران حاملگي به فرزند
دكتر روزنفلد در پاسخ به پرسشي تأييد كرده است كه اگر بانوان در دوران حاملگي خود مراقبت نكنند و بيمار شوند، عوارض اين بيماري ها به فرزندانشان انتقال خواهد يافت و تا پايان عمر آنان را رها نخواهد ساخت. اين بيماري ها شامل امراض جسماني و رواني (عاطفي) است. براي مثال، زناني كه در دوران حاملگي بي احتياطي كنند و به هر يك از انواع سرماخوردگي از سرماخوردگي عادي تا آنفلوآنزا (كه ويروسي است) دچار شوند ممكن است فرزندانشان در طول عمر دچار نوعي ضعف حافظه و حواس پرتي شوند. مادران شيرده نيز بايد مراقب خورد و خوراك خود بوده و مخصوصاً از مشكلاتي نظير استرس، اضطراب و هر نوع گرفتاري عاطفي گريزان باشند و اگر دچار اين حالات شوند در مدت آن از شير دادن به كودك خودداري كنند و او را با شير خشك و غذاهاي ديگر سير كنند.

بهارستان
طناب خوب عزيز، دشنه تيز عزيز
گاز كربنيك عزيز:
آكسسوارهاي كمدي مرگ.
لوئي اسكوتنر - ترجمه مسعود سالاري

ويديو رسانه كشور عليه شبكه هاي ماهواره اقامه دعوا مي كند
معاونت  امور سينمايي  وزارت  فرهنگ  و ارشاد اسلامي اعلام  كرد كه  انجمن  صنفي ويديو رسانه  كشور عليه  مديران  شبكه هاي  ماهواره اي  فارسي  زبان  اقامه  دعوا  مي كند.
اتحاديه  تهيه كنندگان  و توزيع  فيلم  ايران  نيز به  تازگي  در اطلاعيه اي  از پيگيري  قانوني  در مقابل  نمايش  غير قانوني  آثار ايراني  در برخي  شبكه هاي  ماهواره اي  فارسي  زبان  خبر داده  بود.
استفاده  از معاهده  بين المللي  كپي  رايت  (حقوق  معنوي  مولفان ) براي  آثار ايراني  از طريق  كشور ثالث  از راهكارهايي  است  كه  اتحاديه  تهيه كنندگان  و توزيع فيلم  براي  جلوگيري  از نمايش  غيرقانوني  آثار ايراني  در شبكه هاي  ماهواره اي  دنبال  مي كند.
روابط عمومي معاونت  امور سينمايي  به  نقل  از اطلاعيه  انجمن صنفي  ويديو رسانه  گزارش  داد: پخش  فيلم هاي  سينمايي  ايراني  از شبكه هاي  ماهواره اي  فارسي  زبان  كه  بدون  دريافت  مجوز از صاحبان  اثر صورت  مي گيرد، خسارت هاي  مادي  و معنوي  بسياري  به  موسسه ها و شركت هاي  ويديو رسانه  تحميل مي كند.
براين  اساس ، انجمن  صنفي  ويديو رسانه  نسبت  به  پيگرد قانوني  و شكايت  از مديران  شبكه هاي  خاطي  اقدام  خواهد كرد تا حقوق  از دست  رفته  اعضاي  خود و فروشگاه هاي  محصولات  فرهنگي  را از طريق  مراجع  قضائي  ذيربط احقاق  نمايد.

اركستر سمفونيك تبريز سرود اي ايران را اجرا مي كند
اركستر سمفونيك تبريز، فردا با حضور مقامات كشوري در تالار معلم اين شهر قطعاتي را به مناسبت فرا رسيدن سالگرد مشروطيت اجرا خواهد كرد.
بهروز وحيدي آذر - رهبر اركستر سمفونيك تبريز - در گفت وگويي با خبرنگار هنري ايسنا افزود: در اين اجرا تعدادي سرودهاي حماسي و قطعه اي ايران را به روي سن خواهيم برد. گفتني است اركستر سمفونيك تبريز با حضور بيش از ۵۰ نوازنده ۱۴ ماه است كه آغاز به كار كرده و در اين مدت ۴ كنسرت عمومي را برگزار كرده است.

دبير جايزه ادبي پروين اعتصامي:
۶۵ درصد آثار ادبي به زنان اختصاص دارد
۶۵ درصد آثار منتشره در زمينه ادبيات در حوزه بزرگسالان و كودكان به پديدآورندگان زن اختصاص دارد و اين آمار رو به افزايش است.
به گزارش روابط عمومي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، دبير جايزه ادبي پروين اعتصامي  با اعلام اين مطلب گفت در مراسم جايزه ادبي پروين اعتصامي برگزيدگان در حوزه  هاي داستان، شعر، ترجمه، پژوهش، نقد، كودك و نوجوان معرفي خواهد شد.
محمدرضا وصفي با اشاره به حضور شخصيت  هاي فرهنگي از كشورهاي افغانستان، تاجيكستان، ازبكستان، تركيه، آذربايجان و مصر در اين مراسم گفت: تلاش مي  شود، بنيادي به منظور حمايت از بانوان اهل قلم در داخل و معرفي آنان به خارج از كشور تشكيل شود.
وي ارائه كتابي درباره سير تحول ادبيات پس از انقلاب و حاوي ۹ پژوهش از استادان د دانشگاه در خصوص پروين اعتصامي، نمايش ده تابلوي نقاشي از اشعار پروين اعتصامي تصويرگري شده، توزيع مجموعه مقالات پروين اعتصامي، تقدير از پيشكسوتان عرصه ادبيات، برگزاري نمايشگاهي از كليه آثار منتشر شده توسط بانوان در سال ۸۱ و اجراي زنده موسيقي را از جمله برنامه  هاي مراسم جايزه ادبي پروين اعتصامي  برشمرد.
وي اظهار اميدواري كرد، به منظور ارائه الگويي مطلوب براي ساير كشورهاي جهان اسلام، مراسم جايزه ادبي پروين اعتصامي  در سال  هاي آينده نيز برگزار شود.
جايزه ادبي پروين اعتصامي  از سوي معاونت امور فرهنگي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي و مركز مشاركت امور زنان رياست جمهوري، پنج  شنبه، ۱۵ مرداد ماه سال جاري ساعت ۱۰و۳۰ در تالار وحدت برگزار مي  شود.

تازه  هاي دنياي رسانه ها
وداع با قلم: روزنامه نگار «مبارز با اهريمن» با ۴۰ ميليون خواننده بازنشسته شد
«جك اندرسون» جنجالي ترين روزنامه نگار آمريكايي در ۵۶ سال گذشته، پريروز در ۸۱ سالگي خود را بازنشسته و با قلم وداع كرد. هر مقاله او كه از طريق سنديكاي مربوط توزيع مي شد و در روزنامه هاي كشورهاي انگليسي زبان به چاپ مي رسيد ۴۰ ميليون خواننده داشت. وي در مقاله «توديع» نوشته است: هركس يك روز اجباراً بايد بازنشسته شود. لرزش انگشتانم به من گوشزد كرد كه زمان بازنشستگي ام فرا رسيده است. «مارك فلد ستاين» مدير برنامه هاي دانشكده روزنامه نگاري دانشگاه جورج واشنگتن در باره «جك اندرسون» به مناسبت بازنشسته شدنش چنين نوشته است: در باره «جك» بايد گفت كه دليري در روزنامه نگاري را به اوج رسانيد. مقاله هاي او درباره واترگيت و ريچارد نيكسون باعث شده بود كه به مافيا و سازمان هاي گانگستري طرح قتل او داده شود و قرار بود در خانه اش كشته شود كه شانس آورد در آن زمان دچار بيماري ناگهاني شد و به بيمارستان انتقال يافت و نقشه قتل نقش بر آب شد. بعداً دوتن از عوامل نيكسون در دادگاه اعتراف كردند كه نقشه قتل «جك اندر سون» با خوراندن زهر طرح شده بود و قرار بود غذاي موجود در يخچال خانه اش كه در آن زمان در آنجا تنها زندگي مي كرد آغشته به زهر شود.فلد ستاين اضافه كرده است: جك اندرسون تا ميانسالي يكي از بزرگترين روزنامه نگاران پژوهشي جهان بود و براي تحقيق درباره آن چه مي خواست بنويسد حتي به استخدام كارآگاه و به كار بردن دستگاه استراق سمع متوسل مي شد، ولي در ۲۴ سال اخير، تنها خاطره، تحليل و تفسير (مقاله) مي نوشت. از قديم روزنامه نگار و افسر ارتش را دو مدافع يك ملت از خطر گزند خوانده اند، ولي «جك» وظيفه افسر پليس را هم بر تكاليف و نقش روزنامه نگار اضافه كرده بود. «جك» يك مسيحي بود ولي در بيشتر جهات از آموزش هاي زرتشت، پيامبر آرين ها پيروي مي كرد و مي گفت همان طور كه زرتشت گفته است يك انسان، به ويژه يك روزنامه نگار دائماً بايد با اهريمن و شيطان در مبارزه و جنگ باشد، نه تنها در درون خودش كه اغفال به انجام كار بد نشود، بلكه در جامعه. روزنامه نگار به عنوان محافظ جامعه و انسان ها بايد با مقام ها و توانگران بد نيت به نبرد پردازد و بهترين روش نبرد، افشاء كردن آنان است. وقتي مردم آنان و كارهاي بدشان را بشناسند، خود با ايشان مبارزه خواهند كرد. سوء استفاده از مقام براي منافع فردي، كوتاهي در انجام وظيفه و عدم رعايت مصالح جامعه و رفاه و سعادت مردم كاري اهريمني است كه با هر وسيله بايد با آن مبارزه شود و مبارزه با قلم «خونريزي» ندارد. روزنامه نگار بايد برادرش را هم كه راه نادرست برود ـ راهي كه به جامعه لطمه بزند ـ افشاء كند. فلد ستاين نوشته است: مخالفان «جك» و آنان كه از زخم قلمش در امان نبودند كوشيدند ثابت كنند كه وي «زرد نويس» و «ماكريكر» است، ولي «جك» چنين نبود، او بدون پرده پوشي و ملاحظه مي نوشت و عادت نداشت در نوشته هايش فعل «مجهول» بكار برد، زيرا كه نمي ترسيد.

برگي از تاريخ
روز مشروطيت
چهارده مرداد (چهارم اوت) در طول تاريخ، علاوه بر روز مشروطيت كه شرح آن در زير خواهد آمد، شاهد رويدادهاي متعدد بود كه برخي از آنها از اين قرار است: در سال۱۷۳۶ سركوبي ابوالحسن خان، فرماندار نافرمان بلخ به دست رضا قلي ميرزا (پسر نادر شاه) فرماندار كل خراسان. در سال ۱۸۵۹ تولد«نوت هامسون» داستان نويس ناسيونال سوسياليست نروژي و برنده جايزه نوبل ۱۹۲۰ در ادبيات. در سال ۱۹۰۷ حمله نظامي فرانسه به مراكش به بهانه قتل ۹ اروپايي و اشغال نظامي و تحت الحمايه قرار دادن آن. در سال ۱۹۱۶ فروش جزيره «ويرجين آيلند» از جانب دانمارك به آمريكا به مبلغ ۲۵ ميليون دلار. در سال ۱۹۴۰ حمله همزمان ارتش ايتاليا كه مي خواست امپراتوري روم را زنده كند به سومالي، سودان و كنيا (مستعمرات انگلستان در آفريقا). در سال ۱۹۴۲ آغاز حمله ارتش آلمان به استالينگراد كه منجر به آغاز بزرگترين و معروفترين نبرد خياباني جهان شد و در سال ۱۹۵۰ عبور بانو «فلورنس چدويك» آمريكايي در ۱۳ ساعت و ۲۳ دقيقه از عرض درياي مانش با شنا.
اينك روز مشروطيت به عنوان برگ امروز: ۱۴ مرداد ۱۲۸۵ هجري (اوت سال ۱۹۰۶ ميلادي)، مظفرالدين شاه قاجار سرانجام فرمان مشروطيت را امضاء كرد. بعداً قانون اساسي تدوين و نخستين جلسه مجلس شورا در كاخ گلستان با حضور مظفرالدين شاه تشكيل شد و بر سردر ورودي عمارت مجلس در ميدان تاريخي بهارستان تابلوي «عدل مظفر» قرار گرفت. اين نخستين بار نبود كه ايران داراي پارلمان مي شد، در دوران اشكانيان حكومت ايران مشروطه بود و براي تصويب قوانين و انتصابات مهم حتي تعيين شاه دو مجلس وجود داشت كه مجلس عالي تر را مهستان (سنا) مي خواندند. محمدرضا شاه پهلوي چهاردهم مرداد ۱۳۵۷ در نطقي به مناسبت هفتاد و دومين سالگرد مشروطيت وعده داده بود كه انتخابات بعدي در ايران صد در صد آزاد خواهد بود. وي كه اين نطق را در جريان اوج گيري انقلاب ايراد كرد همچنين قول داد به اندازه دمكراسي هاي اروپاي غربي به ايرانيان آزادي خواهد داد و قلم و بيان ـ به شرط افترا نزدن و دروغ نگفتن ـ آزاد خواهد بود. او گفت كه از اين پس در ايران آزادي اجتماعات برقرار خواهد بود، كه اين اظهارات شاه در مطبوعات و محافل به «باز شدن فضاي سياسي كشور» تعبير شد. ولي ايرانيان فراموش نكرده بودند كه به دستور همين شاه در روز مشروطيت در سال ۱۳۳۵، دكتر مصدق را پس از تحمل سه سال زندان به روستاي احمدآباد ساوجبلاغ (نزديك كرج) تبعيد كردند كه تا پايان عمر به مدت ده سال و هفت ماه در اين روستا تحت نظر بود. تبعيد دكتر مصدق در اين روستا غير قانوني بود، زيرا اين تبعيد به حكم دادگاه نبود و به اراده شاه صورت گرفته بود كه از استخوان هاي مصدق هم مي ترسيد. دولت شاه دكتر مصدق را دو هفته زودتر از انقضاي محكوميت از زندان خارج ساخته بود تا بتواند او را تبعيد كند.
www.iranianshistoryonthisday.com

تا پايان شهريور به بهره برداري مي رسد
فاز اول طرح پايگاه متون كهن ادب فارسي
فاز اول طرح پايگاه متون كهن ادب فارسي تا پايان شهريورماه امسال به بهره برداري مي رسد.
علي اصغر محمدخاني دبير شوراي گسترش زبان و ادب فارسي ضمن اعلام اين خبر گفت: ۲۰ هزار صفحه اول اين طرح تا شهريورماه روي سايت قرار خواهد گرفت.
به گزارش همشهري اين طرح در سال ۱۳۸۰ و از سوي يكي از استادان زبان فارسي پيشنهاد و اجراي مرحله اول آن آغاز شد. همين گزارش حاكيست كه پس از طراحي نرم افزاري ويژه با قابليت تصحيح و تغيير در طول كار، ورود اطلاعات اين طرح در چندين مرحله و به صورت قرن به قرن پيش بيني شد كه در مرحله اول ابتداي شكل گيري زبان فارسي تا نيمه اول قرن پنجم درنظر گرفته شد. در اين طرح سعي شده متون تايپ شده براساس متن اصلي و صفحه مندرج در كتاب صورت بندي شده و اين امكان براي محقق فراهم شود كه هرجا نياز به متن اصلي بود بتواند به راحتي به آن مراجعه كند. با اين تفاوت كه در متن تايپ شده مقدمه، پي نوشت پاورقي و توضيحات و منابع حذف شده اند.
گزارش همشهري حاكيست كه علي رغم مثبت بودن طرح كميته وزارت علوم، تحقيقات و فناوري علاقه چنداني به گسترش طرح نشان نداد و همين امر پيشرفت كار را با كندي مواجه كرد. برابر برآورد اوليه فاز اول اين طرح به ۹۵۰ ميليون تومان اعتبار نياز داشت و قرار بود تا پايان سال ۸۲ روي منزلگاه اينترنتي شوراي گسترش زبان و ادبيات فارسي قرار گيرد.
اما با تغيير مديريت اين مجموعه كل طرح به مدت ۶ ماه در بوته فراموشي قرار گرفت تا اينكه دبير تازه شوراي گسترش زبان و ادبيات فارسي از راه اندازي فاز اول آن تا پايان شهريورماه خبر داد.
اگرچه به نظر مي رسد راه افتادن اين طرح تا پايان شهريور نيز بسيار خوشبينانه باشد، چراكه طراح اصلي كار اكنون در ايران نيست و بنا به پيگيري هاي خبرنگار ما پايان شهريور تازه به ايران خواهد آمد.

با تنظيم تازه اي از سوي اركستر زهي پارسيان
«نينوا»ي حسين عليزاده مهرماه اجرا مي شود
008241.jpg
قطعه اركستري «نينوا» ي حسين عليزاده، آهنگساز و نوازنده نام آور تار وسه  تار مهرماه آينده توسط اركستر زهي پارسيان اجرا مي شود.
خبرگزاري مهر به نقل از جعفر پويان نوازنده ويلن اركستر زهي پارسيان اين خبر را داد،  اما هيچ نشانه اي از اينكه تكنوازي ني اين اثر معروف را چه كسي برعهده خواهد داشت ، به دست نداده است.
«نينوا»ي حسين عليزاده قطعه اي است كه در آن اركستر زهي به همراه سلو (تكنوازي) ني جمشيد عندليبي، ساليان قبل و به صورت كاست منتشر شده بود و چند سال قبل نيز اركستر سازهاي زهي با تكنوازي شهاب فياض (نوازنده ني ) آن را روي صحنه اجرا كرد.كنسرت اركستر زهي پارس قرار است ۲۲ تا ۲۵ مهر در سالن رودكي و فرهنگسراي نياوران اجرا  شود و آن گونه كه نوازنده اين اركستر گفته است، قرار است تنظيم تازه اي از نينوا اجرا  شود.

كنسرت گروه صبا در كرج
كنسرت گروه صبا به سرپرستي سامان شجاعي و اجراي موسيقي تلفيقي و سه تارنوازي معاصر در ساعت ۱۹ روزهاي ۱۴ ، ۱۵ و ۱۶ مرداد در سينماتئاتر ارشاد كرج برگزار مي شود.در اين اجرا درشن آنند طبلا مي نوازد و پيام بهتاش نيز با گيتار گروه سه تار نوازان (سامان شجاعي، عماد عبدالهي، وصال عربزاده، حميد مرادي و پژهام اخواص) همراهي مي كند.

مناقب علوي در آينه شعر
«هفت حكيم مسلمان» در موزه امام علي(ع)
موزه امام علي(ع) به مناسبت تولد حضرت زهرا و هفته زن و با همكاري بنياد حافظان فرهنگ و هنر ايراني ويژه  برنامه فرهنگي - ادبي مناقب علوي در آينه شعر هفت حكيم مسلمان را برگزار مي كند.
هدف از اين برنامه كه در دو شب جمعه و شنبه ۱۶ و ۱۷ مردادماه در سالن اجتماعات اين موزه برگزار مي شود بررسي جايگاه والاي شخصيت اميرالمومنين در شعر شاعران و حكيمان پارسي گوي ايراني است. پژوهشي در اشعار شاعراني همچون فردوسي، نظامي، خيام، سنائي، كسائي و ناصرخسرو كه هر كدام در مدح و ستايش حضرت علي اشعاري را سروده اند از ديگر برنامه هاي اين موزه است كه در مراسم ويژه «سلام بر بانوي مطهر (س)» برگزار مي شود. موزه امام علي در خيابان وليعصر، بالاتر از ظفر در خيابان اسفنديار واقع شده است.

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵
شماره نمابر
شماره تلفن
۲۰۴۶۰۶۷
(۹ خط) ۲۰۵۹۳۸۶
دفتر مركزي
پيام گير: ۲۰۴۲۴۹۰
۲۰۵۱۴۹۲
دفتر ارتباطات توزيع و اشتراك
۲۰۵۸۸۱۱
۲۰۴۲۴۹۰
دفتر ارتباطات تحريريه
۶۴۸۰۴۰۰
۳۴۱۲۰۱۷
اشتراك
۲۰۴۶۰۶۷
۲۰۱۲۷۰۰
اشتراك الكترونيكي
نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني اينترانت: http://www.Hamshahri.net
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۸۸۰۶۶۶۶


داستانك
احترام
برو و بيايي داشت. دورش جمع مي شدند و به حرفش گوش مي دادند. بالابالاها جا داشت، روي طاقچه. اما تلويزيون كه آمد، بازارش كساد شد و راديوي لامپي را گذاشتند توي زيرزمين خاك بخورد.
حميد كريمي

گشتي در دنياي خبرها
سرقت چك خانواده سلطنتي
لندن: يك پيك موتورسوار در انگليس، چك يكي از اعضاي خانواده سلطنتي اين كشور را به سرقت برد. اين عضو خانواده سلطنتي كه از يك فروشگاه خريد كرده بود،  مبلغ ۴۵ هزار دلار چك كشيد و قرار بر اين شد كه پيك موتورسوار اين چك را به فروشگاه برساند.اما وي آن را به دوستش داد و او نيز با مراجعه به بانك، چك را نقد كرد. اما كارمندان بانك كه نسبت به چك وصولي مشكوك شده بودند، پليس را خبر كردند و پيك متخلف دستگير شد.
عروسك آرنولد
سان فرانسيسكو: چندي پيش يك شركت عروسك سازي در آمريكا، عروسك موزيكال آرنولد، فرماندار كاليفرنيا را درحالي كه اسلحه در دست داشت به بازار عرضه كرد.به همين دليل آرنولد از اين شركت شكايت كرد. ديروز اعلام شد كه دو طرف درگير در اين پرونده با يكديگر به توافق رسيده اند و پرونده مختومه اعلام شده است. شركت متخلف به آرنولد قول داده از اين پس به فروش توليد عروسك هاي وي نپردازد.
شهردار ربايي
مسكو: سه سارق در روسيه، يك خودروجيپ را با راننده اش ربودند اما پس از گذشت چند دقيقه متوجه شدند كه راننده خودرو، شهردار شهر تيومن روسيه است. به همين دليل، دست و پاي شهردار را با طناب بستند، او را گوشه جاده انداخته و با خودرو وي متواري شدند.معمولا در روسيه، مقامات رسمي با اسكورت مسلح در خيابان ها و جاده ها تردد مي كنند به همين دليل سارقان تصور نمي كردند كه شهردار مانند يك شهروند عادي در شهر تردد نمايد.
اعتصاب در فوتبال زنان
تولوز: بازيكنان تيم فوتبال زنان تولوز فرانسه كه ۴ بار به مقام قهرماني باشگاه هاي اين كشور دست يافته اند، اعتصاب كردند.پس از اين كه مدير باشگاه، مربي اين تيم را از كار بركنار كرد، بازيكنان دست به اعتصاب زدند و از حضور در تمرينات تيم خودداري كردند.قرار است طي چند روز آينده، جلسه اي ميان بازيكنان و مدير باشگاه برگزار شود تا توافقي در اين زمينه حاصل گردد.
اختلاس از بزرگترين بانك سنگاپور
سنگاپور: يكي از مديران ارشد بزرگترين بانك كشور سنگاپور به اتهام اختلاس در دادگاه محاكمه خواهد شد. وي طي ۷ سال اخير بيش از ۸/۲ ميليون دلار از «سيتي بانك» اختلاس كرده است.وي در اين مدت با استفاده از كامپيوتر، پول را از حساب بانك به حساب خود و سه نفر ديگر انتقال مي داد. حداكثر مجازات چنين تخلفي، ۱۰ سال حبس و ۵۰ هزار دلار جريمه نقدي است.
ممنوعيت سيگار كشيدن روي نيمكت
پاريس: از اين پس مربيان فوتبال در فرانسه در شرايط بحراني بايد به جويدن آدامس پناه ببرند چون سيگار كشيدن روي نيمكت ذخيره ها و محدوده فني ورزشگاه هاي اين كشور ممنوع اعلام شده است.فدراسيون فوتبال فرانسه به تبعيت از قوانين اتحاديه فوتبال اروپا اعلام كرد در فصل جديد فوتبال باشگاه هاي فرانسه، مربيان حق ندارند روي نيمكت ذخيره ها و يا در محدوده فني مقابل نيمكت، سيگار بكشند.
مسابقه جهاني پرتاب حلزون
پاريس: همه ساله در كشور فرانسه رقابت جهاني پرتاب حلزون برگزار مي شود كه امسال بيش از دو هزار تماشاگر در محل برگزاري اين مسابقه حاضر شدند.شركت كنندگان در اين مسابقه، حلزون را داخل دهان خود قرار مي دهند آنگاه ۲۰ متر دورخيز مي كنند و سپس حلزون را از دهان خود به بيرون پرتاب مي كنند. هر شركت كننده كه مسافت بيشتري، حلزون را پرتاب نمايد عنوان قهرماني را به خود اختصاص خواهد داد. البته شركت كنندگان سه بار مجاز به پرتاب خواهند بود.امسال ۱۱۰ نفر از ۱۴ كشور جهان در اين مسابقه حضور يافتند كه درنهايت يك مرد ۴۳ ساله فرانسوي با پرتاب ۴/۱۰ متري خود، قهرمان شد.

ساعات شرعي
اذان ظهر امروز:ساعت ۱۳ و ۱۰ دقيقه
اذان مغرب امروز:ساعت ۲۰ و ۲۷ دقيقه
اذان صبح فردا:ساعت ۴ و ۳۸ دقيقه
طلوع آفتاب فردا:ساعت ۶ و ۱۶ دقيقه

گل و گياه
درخت سوسن دره
008238.jpg
نام علمي: Clethra arborea
خانواده: CLETHRACEAE
بصورت درخت يا درختچه هميشه سبز به بلندي ۸ و گستردگي ۶ متر است. گلهاي معطر، سفيد و فنجاني شكل آن بصورت خوشه اي از اواخر تابستان تا اواسط پاييز ظاهر مي شوند.
نيازها: به مكان نيمه سايه، خاك غني از هوموس، اسيدي و مرطوب با زهكش خوب نياز دارد و حداقل دماي قابل تحمل آن صفر درجه سانتي گراد مي باشد.
ازدياد: از طريق كاشت بذر در بهار يا پاييز و تهيه قلمه نيمه رسيده در اواسط يا اواخر تابستان امكان پذير است.
سازمان پاركها و فضاي سبز شهر تهران
www.tehranparks.org
tehranparks@tehranparks.org

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
خارجي
سياسي
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
ورزش جهان
يادداشت
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
همشهري ايرانشهر
شناسنامه
داستانك
دنياي خبرها
ساعات شرعي
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |  
|  يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |