چهارشنبه ۱۴ مرداد ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۴۵۶ - Aug 4, 2004
«سند نظام توسعه ملي جوانان» تدوين شد
گروه اجتماعي: مريم غفاري:  نخستين سند راهبردي نظام توسعه ملي امور جوانان با هدف ارتقاء و توانمندسازي جوانان و پاسخ گويي به نيازهاي اساسي آنها تدوين و براي تصويب به هيات دولت ارايه شد.
رحيم عبادي، رئيس سازمان ملي جوا نان در گفتگوي اختصاصي با همشهري گفت: با توجه به رتبه نخست ايران از نظر داشتن جمعيت جوان ۱۵ تا ۲۹ سال در جهان و نقش موثر آ نها در توسعه كشور، ضرورت توجه به برنامه ريزي امور آنها اهميت ويژه اي دارد.
وي افزود: برنامه جامع ملي ساماندهي امور جوانان، به منزله سند راهبردي نظام توسعه ملي امور جوانان است كه بستر مناسب براي تنظيم و اجراي سياست هماهنگ را از طريق برنامه ريزي منسجم در حوزه هاي مختلف جوانان در سطح ملي و منطقه اي محقق مي سازد.
مشاور رئيس جمهوري گفت: اين طرح كه براساس ماده ۱۵۷ قانون برنامه سوم توسعه تدوين و ارايه شده است و بايد در برنامه سوم توسعه اجرا مي شد متاسفانه بنا به دلايلي تاكنون كه سال پاياني برنامه سوم است اجرا نشده است. وي در خصوص اهداف اختصاصي اين طرح ملي افزود: ساماندهي اساسي امور جوانان، تدوين و تغيير سياست هاي ملي و راهبردي جوانان، شناخت نيازها و تعيين جايگاه دستگاهها در تحقق اين خواست ها و نقش سازمانهاي غيردولتي از مهمترين اهداف اين طرح هستند.
مشاور رئيس جمهوري در خصوص چالش هاي اساسي موجود در مورد جوانان افزود: نخستين چالش مهم در زمينه برنامه ريزي ملي و نامشخص بودن شاخص هاي قابل اتكاست. نبودن تحرك و پويايي در امر سياست گذاري و برنامه ر يزي، ناهماهنگي بين سازمانهاي هم عرض و موازي، ناهماهنگي قوانين با انتظارات جوانان و شرايط روز جامعه، فقدان ساز و كار لازم براي تبعيت سازمان هاي اجرايي از سياست هاي اعلام شده توسط نهادهاي مسئول، نبود تعادل بين منابع و اختيارات موجود، ناسازگاري و تعارض بين رويكرد سنتي و مدرن و روند رو به رشد شكاف نسل ها در حوزه هاي ارزشي از مهمترين موانع پيش روي اين طرح ملي هستند.
عبادي، تبيين و تدوين سياستهاي ملي، شناسايي و روزآمد نمودن نيازهاي جوانان و اصلاح نگرش ها، بازبيني و باز تعريف ساختار دستگاههاي مرتبط با جوانان، ايجاد زمينه مشاركت سازمانهاي غيردولتي، سياستگذاري و برنامه ريزي با هدف تعامل سازنده بين سازمانهاي دولتي و غيردولتي از جمله سياستهاي راهبردي سازمان ملي جوانان در اين طرح ملي هستند.

اختصاص۵۰ ميليارد ريال براي پيشگيري از آسيب هاي اجتماعي در مدارس كشور
مديركل دفتر پيشگيري از اعتياد آموزش و پرورش از اختصاص ۵۰ ميليارد ريال اعتبار به پيشگيري از آسيب هاي اجتماعي در مدارس كشور خبر داد و گفت: ۵۰۰ هزار دانش آموز دوره راهنمايي و متوسطه و ۴۵ هزار فرهنگي تحت پوشش اين اعتبار قرار مي گيرند.
عباسي خالصي ضمن اعلام اين مطلب به ايسنا گفت: طرح مروجان سلامت نيز با ۴ محور دخانيات، اعتياد، ايدز و نفي خشونت با پوشش ۳ برابري نسبت به سال گذشته در ۶ هزار كلاس درس اجرا مي شود.
وي از اجراي فعاليت هاي جانشين در مدارس متوسطه از ابتداي سال تحصيلي جاري خبر داد و آن را شامل برگزاري اردو، توسعه مراكز مشاوره، فعاليت هاي ورزشي، برپايي جشنواره، شب شعر و ديگر برنامه هاي فرهنگي دانست.

تنها هفت خبرگزاري در كشور داراي مجوز فعاليت هستند
مدير كل  مطبوعات  داخلي  وزارت  فرهنگ  و ارشاد اسلامي گفت : از مجموع  حدود۲۰ خبرگزاري  داخلي  تنها هفت  خبرگزاري  داراي  مجوز فعاليت  از وزارت  فرهنگ  وارشاد اسلامي هستند.
وي  خبرگزاريهاي  داراي  مجوز فعاليت  در كشور را خبرگزاري  جمهوري  اسلامي وخبرگزاريهاي  دانشجويان  ايران ، كار ايران ، ورزش  ايران ، فارس ، موج  و مهرعنوان  كرد.
«سعيد تقي پور» ديروز در گفت وگو بـــا ايرنا تصريح  كرد: شماري  ازخبرگزاريها در انتظار دريافت  مجوز يا منتظر تصويب  آيين نامه  مـــربوط به خبرگزاريها هستند و تعدادي  نيز به  طور آزاد از طــــريق  سايتهاي  اينترنتي فعاليت  مي كنند.
وي  گفت : آيين نامه  مــربوط به  مجوز و ضوابط فعاليت  خبرگزاريها در هيات وزيران  در دست  بررسي  است  اما در زمان  حاضر با توجه  به  ضوابط عمومي موجوددر وزارتخانه ، پروانه  فعاليت  براي  خبرگزاريها صادر مي شود.
تقي  پور تصريح  كرد: وزارت  فرهنگ  و ارشاد اسلامي بـر خبرگزاريهاي  داراي مجوز نظارت  دارد و حمايت  لازم  را از آنها اعمال  مي كند ولي  ضوابطي  بــراي برخورد با خبرگزاريهاي  اينترنتي  وجود ندارد.
وي  گفت : تا قبل  ازتصويب  نهايي  آيين  نامه خبرگزاريها، شوراي  عالي  انفورماتيك بايد بر خبرگزاريهاي  اينترنتي  نظارت  داشته  باشد.
تقي پور درباره  حمايت  از خبرگزاريها گفت : اعتباراتي  به  منظور پشتيباني ازخبرگزاريهاي  فعال  درنظرگرفته  شده  كه شامل  خبرگزاريهاي  دولتي  نمي شود.
وي  در عين  حال  تصريح  كرد: ارتقاي  كيفيت  خبرگزاريهاارزشمندتر از موازي كاري  و افزايش  تعداد آنهاست .
وي  نظارت  قانوني  را موجب  افزايش  امنيت  و اعتبار خبرگزاريها در كشــوردانست  و گفت : بايد در اين  حوزه ، كار اختصاصي  با تخصصي  از هم  تفكيك  شود.

اولين اجلاس هماهنگي كشورهاي حوزه نوروز در تهران برگزار مي شود
گروه اجتماعي: اولين اجلاس هماهنگي كشورهاي حوزه نوروز با همكاري كميسيون ملي يونسكو در ايران و سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري از ۱۷ تا ۲۰ مرداد در تهران برگزار مي شود.
به گزارش خبرنگار ما اين اجلاس با حضور نمايندگاني از كشورهاي آذربايجان، افغانستان، ازبكستان، تاجيكستان، تركيه، پاكستان، قزاقستان، قرقيزستان و كارشناسان ايراني و با هدف آشنايي و تبادل نظر با مجموعه مراسم نوروز برگزار مي شود.
همچنين هماهنگي و همفكري درخصوص نحوه تدوين پرونده نوروز براي ارايه به يونسكو جهت ثبت در سومين دوره برنامه بين المللي شاهكارهاي ميراث شفاهي و معنوي بشري از ديگر اهداف برپايي اين اجلاس است.
لازم به ذكر است كه برنامه بين المللي شاهكارهاي ميراث شفاهي و معنوي بشري يونسكو از سال ۱۹۹۹ آغاز شده است و۴۷ نمونه شاخص از ميراث شفاهي و معنوي كشورها طي دو دوره به ثبت رسيده است. همچنين در اين برنامه نوروز به عنوان ميراث شفاهي مشترك و فراملي بين كشورهاي آسياي ميانه شناخته شده است.علاوه بر اين ثبت تعزيه در يونسكو توسط مركز هنرهاي نمايشي و كميسيون ملي يونسكو در ايران و سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري در دست بررسي است.

نشست پياده رو ساختمان نوساز جان دو كارگر را گرفت
گروه اجتماعي: نشست پياده رو جلوي يك ساختمان نوساز در محدوده خيابان رودسر تهران، واقع در پشت وزارت نفت جان دو كارگر را گرفت.
به گزارش خبرنگار همشهري كه در محل حادثه حضور داشت، اين حادثه در ساعت ۱۶‎/۱۵ دقيقه به وقوع پيوسته است.
اين گزارش حاكي است خالي شدن زير بخشي از پياده رو منجر به ريزش پياده رو به روي كارگران در حال كار شده و آنها در گودال سقوط مي كنند، در همين حال كانكس ويژه كارگران ساختماني نيز به روي كارگراني كه در گودال جلوي ساختمان گرفتار شده بودند واژگون و منجر به مرگ ۲ كارگر مي شود.
پس از حادثه، محدوده اي كه حادثه اتفاق افتاده بود بلافاصله توسط مسئولين و دست اندركاران مسدود شد و دقايقي بعد نيروهاي آتش نشاني در محل حادثه حاضر شدند. علت وقوع حادثه از سوي آتش نشاني در دست بررسي است.

استعفاي حداد عادل از رياست فرهنگستان زبان و ادب فارسي تائيد شد
دبير فرهنگستان  زبان  و ادب  فارسي  خبر كناره گيري  دكترغلامعلي  حداد عادل از رياست  اين  فرهنگستان  را تاييد كرد.
استعفاي  حدادعادل  قبلا توسط برخي  رسانه ها و مطبوعات  مطرح  شد كه  مسئولان فرهنگستان  زبان  و ادب  فارسي  به  طور رسمي آن را تاييد نكرده  بودند.
احمد ارجمندي  ديروز  در گفت وگو با ايرنا، گفت: غلامعلي  حدادعادل  رئيس  مجلس  شوراي  اسلامي به  دليل  گستردگي  و مشغله  مسئوليت  پارلماني  از رياست  فرهنگستان  زبان  و ادب  فارسي  استعفا كرد.
حداد عادل  از سال  ۱۳۷۴ مسئوليت  فرهنگستان  زبان  وادب فارسي  را برعهده داشت .
ارجمندي  تصريح  كرد: طبق  مقررات  و اساسنامه  فرهنگستان  زبان  و ادب  فارسي استعفاي  رئيس  فرهنگستان  با موافقت  رئيس  جمهوري  پذيرفته  مي شود.
ارجمندي  به  نحوه  انتخاب  رئيس  فرهنگستان  زبان  و ادب  فارسي  اشاره  كرد وتوضيح  داد: رئيس  فرهنگستان  با نظر شوراي  فرهنگستان  كه  مركب  از ۲۵ عضوپيوسته  ايراني  است ، براي  چهارسال  انتخاب  مي شود.
قيصر امين پور، هوشنگ  مرادي  كرماني ، حسن  حبيبي ، غلامعلي  حدادعادل ، حسن  انوري ، يدالله  ثمره ، حميد فرزام ، ابوالحسن  نجفي ، كامران  فاني  و احمد سميعي  از اعضاي  شوراي  فرهنگستان  زبان  و ادب فارسي  هستند.

سه پژوهشكده جديد در دانشگاه مازندران ايجاد مي شود
شوراي گسترش آموزش عالي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري با ايجاد سه پژوهشكده جديد در دانشگاه مازندران موافقت كرد.روابط عمومي دانشگاه مازندران روز سه شنبه به نقل از دكتر كورش صديقي معاون پژوهشي اين دانشگاه گزارش داد، اين سه پژوهشكده با عناوين گروه پژوهشي اكوسيستم هاي جنگلي و حيات وحش خزري، گروه پژوهشي اكوسيستم هاي مرتعي جنوب درياي خزر و گروه پژوهشي سنجش از راه دور در مجتمع علوم كشاورزي ساري ايجاد مي شود.

تمبر يادبود «روز خبرنگار» منتشر شد
شركت پست جمهوري اسلامي ايران به منظور گراميداشت ۱۷ مرداد ماه سالروز شهادت محمود صارمي «روز خبرنگار» تمبر يادبود منتشر كرد.روابط عمومي شركت پست جمهوري اسلامي ايران با بيان مطلب فوق اعلام كرد: باتوجه به نقش و رسالت خبرنگاران و نمايندگان رسانه هاي جمعي در روشنگري و تنوير افكار عمومي در جامعه و همچنين با عنايت ويژه اين شركت به حوزه هاي علمي و فرهنگي از جمله رسانه هاي تصويري و مكتوب كشور چاپ و انتشار تمبر يادبود، روز خبرنگار را از سال هاي گذشته در اولويت برنامه هاي فرهنگي خود قرار داده بود.روابط عمومي اين شركت اضافه كرد: طرح تمبر يادبود پس از تأييد در شوراي عالي تمبر كشور با حضور اعضاي اين شورا كه شامل نمايندگان وزارتخانه امور خارجه، اقتصاد و دارايي، فرهنگ و ارشاد اسلامي ارتباطات و فناوري اطلاعات، سازمان تبليغات اسلامي و شركت پست است به تصويب رسيد و نهايتا تمبر يادبود به مناسبت روز خبرنگار چاپ و منتشر شد.
براساس اين گزارش تمبر يادبود، روز خبرنگار نمادي از فعاليت هاي فرهنگي، خبرنگاران از جمله رسانه هاي تصويري و مكتوب (قلم، دوربين و كاغذ) كشور مي باشد كه در جهت قدرداني از زحمات و تلاش هاي ارزنده آنان در عرصه اطلاع رساني و تنوير افكار عمومي چاپ و منتشر شده است.تمبر مذكور در يك قطعه به ارزش ۶۰۰ ريال و به شمارگان ۴۰۰ هزار سري چاپ و منتشر شده است كه علاقه مندان به جمع آوري تمبرهاي يادبود مي توانند آن را از دفاتر پستي تهران و شهرستان ها تهيه كنند.

جشنواره قارچ هاي خوراكي در تهران
008223.jpg
جشنواره قارچ هاي خوراكي با هدف ترويج فرهنگ استفاده از اين ماده خوراكي از اول تا پنجم شهريورماه در فرهنگسراي اشراق برگزار مي شود.
به گزارش روابط عمومي فرهنگسراي اشراق اين جشنواره با همكاري و مشاركت  انجمن صنفي پرورش دهندگان قارچ هاي خوراكي و با هدف كاهش ضايعات كشاورزي، تبيين جايگاه فرهنگي مصرف قارچ هاي خوراكي، افزايش سلامت روحي و رواني شهروندان، بهره گيري از پروتئين هاي گياهي و طبيعي و كاهش مصرف آب در توليد پروتئين مورد نياز انسان و عمومي ساختن فرهنگ مصرف قارچ برگزار مي شود.
عرضه مستقيم قارچ  خوراكي و محصولات جانبي توسط ۱۶ شركت توليد كننده قارچ هاي خوراكي در نمايشگاهي كه همزمان با اين جشنواره برپا خواهد شد ، دوره هاي آموزش پخت قارچ هاي خوراكي براي شهروندان تدارك شده و مسابقات مختلفي جهت ترويج فرهنگ مصرف قارچ از جمله برنامه هاي اين جشنواره است .

معاون توانبخشي سازمان بهزيستي :
معلولان كشور كارت الكترونيك خدمت دريافت مي كنند
008220.jpg
معاون توانبخشي سازمان بهزيستي كشور گفت: با توجه به قانون جامع سالمندان، خدمات زيادي به معلولان كشور ارائه مي شود كه براي ارائه مطمئن و آسان اين خدمات كارت الكترونيك خدمت به معلولان صادر مي شود.
علي اصغر مكارم در گفتگو با خبرگزاري فارس افزود: در قانون جامع معلولان كشور خدمات متنوعي از جمله استفاده از ۳ درصد اشتغال دستگاههاي دولتي و خصوصي وابسته به دولت، استفاده از تخفيف ۵۰درصدي نرخ كرايه وسايل حمل و نقل عمومي، مناسب سازي معابر و اماكن عمومي، استفاده از حمايتهاي مادي در برخورداري از مسكن مناسب و نيز معافيت يكي از فرزندان خانواده هايي كه فرزند معلول دارند و موارد ديگر تعيين شده كه با توجه به ميزان معلوليت در رتبه بندي، معلولان از يك يا چند مورد از اين خدمات بهره مند مي شوند.
وي اضافه كرد: معلولان براي بهره مند شدن از مزاياي اين قانون كارت الكترونيك دريافت مي كنند و مواردي را كه شامل حال آنان مي شود در اين كارت مشخص مي شود بنابر اين معلولان با استفاده از اين كارت مي توانند به طور دائم از خدمات حمايتي برخوردار شوند و نيازي به كسب مجوز براي هر مورد خاص ندارند.
مكارم گفت: پيش نويس آئين نامه هاي اجرايي قانون جامع معلولان كشور از سوي سازمان بهزيستي و با همكاري مديران NGO هاي تخصصي آماده شد كه براي ايجاد هماهنگي به دستگاههاي مربوط ارائه شده و پس از تدوين نهايي آن براي تصويب به هيات دولت فرستاده مي شود.
وي ادامه داد: اگر چه سازمان بهزيستي مجري قانون جامع معلولان است و بر نحوه اجراي آن نظارت دارد اما اجراي بسياري از مواد اين قانون نيازمند هماهنگي و همكاري دستگاههاي مرتبط مانند وزارت كشور و سازمان مديريت است.
معاون توانبخشي سازمان مديريت افزود: طرح مناسب سازي اماكن عمومي و ساختمان موسسات دولتي يكي از موارد مهم اين قانون است كه همه دستگاهها موظف به اجراي آن هستند. پس از تصويب آئين نامه اجرايي آن ،سازمان بهزيستي بر اجراي دقيق آن نظارت مي كند.

همزمان با ولادت حضرت زهرا(س)
شبكه «اطلاع رساني جهاني زنان مسلمان» افتتاح مي شود
گروه اجتماعي - مريم غفاري: همزمان با ولادت باسعادت حضرت زهرا(س) شبكه اطلاع رساني جهاني زنان مسلمان از سوي شوراي فرهنگي- اجتماعي زنان با هدف معرفي الگوي زن مسلمان و معرفي جايگاه زن در انديشه اسلامي در مقايسه با ساير اديان و مكاتب راه اندازي مي شود.
به گزارش خبرنگار ما، مهندس ناهيد رام پناهي مدير اين شبكه، مي گويد: اين پايگاه را به عنوان يك مرجع با هدف اطلاع رساني حول محور زن و اسلام از طريق بانكهاي اطلاعاتي: آيات - روايات، تحقيقات،  مجامع زنان مسلمان، زنان نامدار و اعضاي شبكه جهاني زنان مسلمان طراحي شده است.
براساس اين گزارش، داوطلبان شامل زنان فعال مسلمان در سراسر دنيا مي توانند از راه دور و مستقيم، فرم عضويت در شبكه را تكميل و ارسال كنند. هم اكنون اين پايگاه با آدرس: www.Islamwomen.org و به دو زبان انگليسي و عربي در دسترس كاربران شبكه جهاني اينترنت قرار دارد.

جذب سالانه ۲۰ ميليون گردشگر خارجي بدون همكاري رايزنان فرهنگي ممكن نيست
گروه اجتماعي: معاون امور حقوقي، بين الملل و مجلس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري ديروز در جمع رايزنان فرهنگي ايران در خارج از كشور گفت: «جذب سالانه ۲۰ ميليون گردشگر خارجي كه در برنامه سال ۱۴۰۴ سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري پيش بيني شده است جز با همكاري تنگاتنگ و نزديك اين سازمان و سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي امكان پذير نخواهد بود.»
به گزارش خبرنگار ما در سال گذشته بيش از يك ميليون و سيصد هزار گردشگر خارجي وارد كشور شده اند.طه هاشمي درخصوص تعداد گردشگران ورودي به كشور گفت: «هم اكنون سالانه ۵۰۰ هزار گردشگر به كشور وارد مي شوند كه اين آمار نسبت به ساير كشورها بسيار ناچيز است.»
وي همچنين شناسايي كانون هاي هدايت براي جذب گردشگر خارجي و ارائه تصوير واقعي و درست از جمهوري اسلامي در اذهان جهانيان را از مهم ترين وظايف رايزنان فرهنگي دانسته و گفت: از آنجايي كه رايزنان فرهنگي نقطه اتصال و پل ارتباطي جمهوري اسلامي با خارج از كشور مي باشند بايد با توجه به وظايف خطير خود براي دستيابي به اهداف موردنظر برنامه ريزي دقيق تري انجام دهند.»

جهاد دانشگاهي يك چهارم مقالات علمي كشور را توليد كرد
سال گذشته جهاد دانشگاهي با توليد ۴۲۷ مقاله علمي، حدود يك چهارم مقالات علمي كشور را توليد كرد و در همين سال ۵۱۰ طرح پژوهشي را در زمينه هاي مختلف به اتمام رساند.
به گزارش خبرگزاري مهر دكتر علي منتظري رييس جهاد دانشگاهي، در آستانه بيست و پنجمين سالگرد تاسيس اين نهاد در جمع خبرنگاران با اعلام اين خبر گفت: در سال گذشته، جهاد دانشگاهي در حوزه هاي مختلف فعاليت هاي خود را در زمينه هاي مختلف فرهنگي، پژوهشي و آموزشي ادامه داد و در اين سال بالغ بر ۴۳ هزار دانشجو را تحت پوشش ۳ هزار و ۸۶۱ برنامه كلاس بندي خود قرار داد.
وي گفت: جهاد در زمينه اشتغال فارغ التحصيلان، قدم هايي را برداشته كه راه اندازي مركز اطلاع رساني گوياي بازار كار جهاد دانشگاهي از آن جمله است.
وي گفت: در فاز اول اين پروژه كليه مقالات موجود در مجلات علمي و پژوهشي كشور در اين پايگاه قرار داده خواهد شد كه اساتيد و دانشجويان مي توانند از آن به رايگان استفاده كنند.

وزير رفاه و تامين اجتماعي:
دفترچه هاي خدمات درماني بيمه شدگان يكسان مي شود
008226.jpg
وزير رفاه و تامين اجتماعي گفت: با تلاش هاي انجام شده و جمع آوري اطلاعات مربوط به بيمه شدگان، دفترچه واحد به بيمه شدگان خدمات درماني ارائه مي شود.
به گزارش ايسنا، شريف زادگان در جمع مديران ارشد سازمان بيمه خدمات درماني اظهار داشت: مهم ترين مساله حائز اهميت در وزارت رفاه و تامين اجتماعي رفع همپوشاني هاي بيمه اي در كشور است، زيرا در حال حاضر ارائه دفتر چه هاي درماني متعدد به بيمه شدگان از طريق سازمانهاي بيمه گر (تامين اجتماعي، كميته امداد امام خميني، بيمه خدمات درماني) باعث موازي كاري شده است.
وزير رفاه و تامين اجتماعي با توجه به نوع ارائه خدمات درماني توسط سازمانهاي بيمه گر گفت: بحث بيمه  بستري شهري سازمان بيمه خدمات درماني بحثي حمايتي براي تمامي آحاد جامعه بود كه از ابتداي سال ۸۱ در كشور بخوبي به مرحله اجرا درآمد.
براساس گزارش ديگري قائم مقام امور بيمه اي سازمان تامين اجتماعي اعلام كرد: تا پايان شهريور ماه امسال كليه بيمه شدگان كارنامه سوابق بيمه  اي دريافت مي كنند.
رزاق صادق در گفت و گو با ايسنا افزود: محاسبه پذيركردن بدهي هاي سازمان تامين اجتماعي به بيمه شدگان به عنوان وظايف اصلي سازما ن هاي بيمه گر از اهداف صدور سوابق بيمه اي است.
وي گفت: مراحل طرح ساماندهي سوابق شامل شناخت و تهيه طرح اوليه، تفكيك اوراق زائد از اوراق ارزشمند، ورود سوابق بيمه شدگان به سيستم مكانيزه، صدور كارنامه براي بيمه شده و دريافت نظر آنها براي اصلاحات احتمالي و نهايتا صدور كارنامه نهايي در دوره هاي مشخص يك و يا دو ساله است.

اجتماعي
اقتصادي
خارجي
سياسي
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
ورزش جهان
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |  
|  يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |