شنبه ۱۷ مرداد ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره - ۳۴۵۹
آب، روغن، گوجه فرنگي و قهوه!
مسلما اگر تمام نكات بهداشتي و ايمني توسط استخرداران رعايت شود  باز هم عدم رعايت بهداشت توسط تك تك مراجعه كنندگان، مي تواندتمام اين اقدامات را  نقش بر آب كند
012636.jpg
عكس :ساتيار
دكتر لا له ميراسكندري 
آبتني، شنا و استخر هميشه در تمام فصول وسوسه انگيز و پرطرفدار است. چه براي كساني كه شنا بلد هستند و چه براي كساني كه فقط منظور آبتني و بعضا استفاده از سونا و ... را دارند. ولي استخر در فصل تابستان معني ديگري پيدا مي كند. گرما، تعطيلي مدارس و امكان استفاده از استخرهاي روباز باعث مي شود، آمار شناگران ناگهان بالا رفته و تجارت استخرداري رونق يابد.
تمام اين حرف ها را زديم تا به اين نتيجه برسيم كه در تابستان استخرها شلوغ مي شوند و پر از جمعيت. در زماني نه چندان دور وقتي به استخرهاي سر باز مي رفتيم داخل استخر اينقدر شلوغ مي شد كه به قول يكي از دوستان، بايد مواظب بودي كه شست پاي كسي در چشمت نرود! ولي چند سالي است كه اوضاع تغيير كرده است. وقتي به محوطه استخرهاي روباز وارد مي شوي، با استخر تقريبا خالي مواجه مي شوي ولي براي رسيدن به آن بايد از روي دست و پاي آدم ها عبور كني. چون تمام جمعيتي كه به استخر آمده اند، در حال گرفتن حمام آفتاب هستند!
اگر علاقه مند باشيد، مي توانيد در اين استخرها با انواع و اقسام لوسيون ها، كرم ها و تركيبات شيميايي، گياهي و بعضا غذايي (!!) برنزه كننده پوست آشنا شويد!
حالا سلامت و شايستگي اين مواد براي پوست و اينكه مثلا تركيب قهوه و گوجه فرنگي تا چه حد بر تغيير رنگ و البته حفظ سلامت پوست موثر است يا اينكه اين تغيير رنگ هاي مصنوعي پوست تا چه حد زيباست، بماند و به قول معروف «اصلا به ما چه!؟» آنچه مد نظر ما است، تاثيري است كه اين مواد بر محيط استخر مي گذارند. متاسفانه بعضي از اين افراد كه از اين لوسيون ها و روغن ها استفاده مي كنند سهل انگارانه هنگام آبتني بدون شست وشوي بدن خود وارد آب استخر شده و آن را هم آلوده مي كنند و متاسفانه آب استخر به انواع مواد شيميايي آرايشي آغشته مي شود. به اين ترتيب به علت تراكم بالاي جمعيت و ساعت هاي فعاليت متوالي اين استخرها، امكان تصفيه كامل و ضدعفوني آن پايين آمده و خب البته نتيجه معلوم است؛ بالا رفتن آلودگي ها و بيماري هاي مختلف.
مسلما اين قضايا گوشه اي از ماجراست. ميزان آلودگي استخرها، به عوامل بسيار متنوعي بستگي دارد از جمله: امكانات استخر جهت تصفيه و كلرزني آب و البته فواصل تعويض آب استخر، فراهم كردن سرويس هاي بهداشتي مجزا كه حتما توسط حوضچه كلر از محوطه استخر جدا شود، ايجاد رختكن هاي تميز و خشك، جدا بودن محل بوفه و مواد غذايي از محوطه و آب استخر (تجمع پس مانده مواد غذايي در كناره ها و داخل آب استخر باعث رشد باكتري ها و قارچ ها مي شود) و البته در نهايت از همه مهم تر، رعايت بهداشت فردي توسط شناگران است كه مسلما اگر تمام نكات بهداشتي و ايمني توسط استخرداران رعايت شود  باز هم عدم رعايت بهداشت توسط تك تك مراجعه كنندگان، مي تواندتمام اين اقدامات را  نقش بر آب كند.
احتمال ابتلا به عفونت باكتريايي ، قارچي و انگلي مختلف در استخرها به علت محيط گرم و مرطوب آن بسيار بيشتر مي شود، به طوري كه عفونت هاي قارچي، انگلي و ميكروبي كه در حالت عادي فرصت رشد ومبتلا كردن فرد را ندارند، در اين شرايط بسيار خطرزا هستند.
بيماري هاي شايع 
از جمله بيماري هايي كه بر اثر آلودگي استخرها منتقل مي شوند عبارتنداز:
- اختلالات دستگاه گوارش مثل حصبه، شبه حصبه، اسهال، ناراحتي هاي معدي 
- عفونت چشم
- بيماري هاي پوستي مثل عفونت  قارچي، زرد زخم، خارش و سوزش
-بيماري هاي تنفسي مثل نپوموني و سرماخوردگي هاي باكتريايي و ويروسي.
اقدامات لازم
- پاكيزگي آب استخرها به حدي واجب است كه بعضي از متخصصان معيارهاي  پاكيزگي آن را، نزديك به آب آشاميدني تعيين مي كنند. نصب دستگاه كلرزني و سيستم تصفيه آب در استخرهاي شنا الزاميست. كلر باقيمانده بايد بين ۱ تا۵/۳ ميلي گرم در ليتر ،PHآب ۲/۷ تا۸ و درجه حرارت آن ۲۵ درجه سانتيگراد باشد. تمام اين پارامترها بايد چندين بار طي شبانه روز اندازه گيري شوند.
دوش گرفتن شناگران قبل از ورود و هنگام خروج از محوطه استخر و شست وشوي دقيق و كامل بدن با مواد شوينده مناسب ضروريست.
از طرفي لباس شنا، كلاه، عينك و دمپايي بايد بعد از شست وشوي كامل و مناسب كاملا خشك شده و در محلي پاكيزه نگهداري شوند تا امكان رشد عفونت هاي قارچي از بين برود.
هميشه سعي كنيد هنگام خروج از محوطه استخر مايو را خارج كرده و لباس هاي خشك و تميز بپوشيد و از پوشيدن لباس بر روي مايو خودداري كنيد.
- استفاده از وسايلي مانند، مايو، حوله، كلاه، دمپايي، بيني بند و برس مشترك غلط وتوزيع و اجاره آنها در استخرها اكيدا ممنوع است.
- استريل كردن پا در حوضچه هاي محتوي مواد ضد عفوني كننده قبل از ورود به استخر و بعد از خروج از دستشويي واجب است. براي ضد عفوني كامل، بايد به مدت چند ثانيه در آب حوضچه توقف كنيد.
- در صورت بروز هركدام از علايم عفونت هاي دستگاه گوارش، تنفسي يا پوستي حتما هرچه سريعتر به پزشك معالج مراجعه كنيد و از خود درماني بپرهيزيد و لطفا اگر مبتلا به بيماري شناخته شده يا مشكوك به بيماري هستيد اگر به خودتان رحم نمي كنيد (درصورت وجود عفونت، شنا و ورود به آب استخر احتمال بدتر شدن بيماري را بيشتر مي كند) به ديگران رحم كنيد و از استخر رفتن صرفنظر كنيد.

برخي مشكلات تابستان و راه حل آنها
دكترفرهاد رضايي 
۱) آفتاب سوختگي 
به منظور جلوگيري از آفتاب سوختگي كمتردر معرض آفتاب قرار گيريد. لباس هاي محافظ بپوشيد و از ضد آفتاب استفاده كنيد. فرآورده هاي ضد آفتاب بايستي ۳۰دقيقه قبل از خروج از منزل استفاده شوند و هر دو ساعت يكبار تجديد شوند. از ضد آفتاب مقاوم به تعريق و فاكتور حفاظتي۵ ( SPF) ۱يا بالاتر استفاده كنيد. فرآورده هايي كه از پوست در برابر هر دو طول موجB وA اشعه فرابنفش محافظت مي كنند ارجحيت دارند. برخي از داروها مانند تتراسيكلين ها ، سولفاناميدها، داروهاي ضد التهاب مانند ايبوپروفن و ... ممكن است حساسيت پوست در برابر آفتاب را افزايش دهند. فرآورده هاي آرايشي حاوي آلفاهيدروكسي اسيد كه در كرم هاي پيلينگ (لايه بردار) موجود است نيز ممكن است احتمال آفتاب سوختگي را بالا ببرند. كليه افراد به ويژه افرادي كه از لنزهاي تماسي جذب كننده اشعه فرابنفش استفاده مي كنند بايستي از عينك هاي آفتابي جذب كننده اشعه فرابنفش استفاده كنند.
حال اگر شما مبتلا به آفتاب سوختگي شده ايد ، كره يا يخ روي آن نگذاريد، بلكه از كمپرس سرد استفاده كنيد يا سبزيجات يخ زده روي آن بگذاريد. برخي كورتون هاي پوستي ضعيف مانند هيدروكورتيزون نيز ممكن است مفيد باشند.
اگر متوجه وجود خال هايي در پوست شديد كه تغيير رنگ يا اندازه داده اند و يا خونريزي و شكل غيرطبيعي دارند، حتما به پزشك مراجعه كنيد.
012639.jpg

۲) گزش پشه و حشرات 
اگر به نواحي جنگلي و گرم سفر مي كنيد، مي توانيد از كرم هاي دور كننده حشرات استفاده كنيد. البته اين فرآورده ها براي نوزادان قابل مصرف نيستند و فرآورده هاي مخصوص اطفال با بزرگسالان متفاوت هستند. اگر دچار گزيدگي شديد، محل گزش را بشوييد و تميز كنيد. آنتي هيستامين هايي مانند ديفن هيدرامين يا هيدروكسي زين مي توانند خارش راكمتر كنند. كرم هاي ضد خارش موضعي مانند كالامينD نيز موثرند.
براي دور كردن زنبورها از خود لباس هاي رنگ روشن بپوشيد واز عطر و صابون هاي معطر كمتر استفاده كنيد. خوراكي ها و آشاميدني ها و آشغال ها را بدون روكش رها نكنيد. براي درمان زنبورگزيدگي با فشار نوك ناخن سعي به خارج كردن زهر زنبور كنيد، سپس محل را با آب و صابون بشوييد. همچنين گذاشتن يخ يا كمپرس سرد و داروهاي ضد التهاب و ضددرد خوراكي نيز مفيد هستند. در برخي افراد گزش زنبور موجب واكنش هاي آلرژيك مي شود كه اين واكنش ها معمولا ظرف چند ساعت اوليه بعد از گزش رخ مي دهند و در صورت بروز حتما بايستي به پزشك مراجعه شود.
۳) بيماري هاي ناشي از غذاهاي آلوده 
از آنجا كه بخشي از اوقات فراغت تابستان به تفريحات بيرون از منزل و پيك نيك و سفرهاي دسته جمعي سپري مي شود، تغذيه بيرون از منزل معمولا مشكلات خود را دارد. استفاده از غذاهاي آلوده و عدم طبخ مناسب غذاها باعث بروز بيماري هايي مي شوند كه معمولا همراه با اسهال هستند. علايم ديگري كه حاكي از مصرف غذاهاي آلوده هستند شامل تهوع و استفراغ، دل پيچه و در موارد شديدتر تب بالا، مدفوع خوني و استفراغ طولاني مدت هستند. بنابراين قبل و بعد از مصرف غذا، قبل از پخت غذاها، قبل و بعد از اجابت مزاج حتما دست ها را با آب تميز و صابون بشوييد، همچنين وسايل غذاپزي و غذاخوري را تميز نگهداريد. غذاها را در يخچال يا فريزر نگهداري كنيد. غذاها را بيش از دو ساعت در محيط خارج از يخچال نگذاريد. ميوه ها و سبزي هاي را با آب خنك تميز چندين بار شست وشو دهيد. هنگام مسافرت غذاها را در كلمن بگذاريد.
افرادي كه دچار بيماري هاي فوق مي شوند بايد آب زياد، يخ و مايعات تميز مصرف كنند. مصرف موز، برنج، نان و سوپ براي آنها مناسب است و اگر درد و ناراحتي شديد باشد، مراجعه به پزشك توصيه مي شود.

درمانگاه
ايرانشهر
تهرانشهر
حوادث
در شهر
|  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  حوادث  |  در شهر  |  درمانگاه  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |