شنبه ۱۷ مرداد ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره - ۳۴۵۹
ستون ما
پيشنهاد
در حدود كمتر از يك هفته ديگر شهر آتن پذيراي ميليون هاتوريست  خواهد بود كه همگي عزم تماشاي بازي هاي المپيك و گردش در آتن را خواهند داشت. مسلما حمل و نقل و اسكان مشتاقان بازي هاي المپيك به صورت حداقل نيز كار ساده اي نخواهد بود چه برسد به ايده آل؛ امري كه شهرداري آتن موظف شده است برگزاري و سرويس دهي آن را به نحو مطلوب انجام دهد.
حدود ميليون ها توريست داخلي و خارجي براي ديدن بازي هاي المپيك، سامان يك شهر را دگرگون مي  كنند و تمام قواعد مديريتي شهري در اين زمان دچار تغييرات اساسي خواهد شد، اما برنامه ريزي هاي مدون شهري و پيش بيني هاي لازم دراين خصوص به همراه تدابير خردمندانه مديريت شهري در يك بازه زماني خاص مي  تواند از يك شرايط به ظاهر بحراني و قفل كننده، فضايي ايده آل و سرمايه آور بسازد؛ اتفاقي كه در بازي هاي المپيك سئول، آتلانتا، بارسلونا و... چندي پيش تكرار شد و خاطره خوش و سرمايه كلاني را نصيب شهروندان شهر برگزار كننده كرد.
اساسا ساماندهي يك شرايط بحراني ناشي از حضور جمعيت در نقاط شهري وظيفه مديريت شهري است. به طور مثال هر دو سال يك بار در شهر كلن آلمان نمايشگاهي با عنوان فتوكينا برگزار مي   شود كه تمام توليدكنندگان و خبرگان عكاسي و فيلمبرداري از تمامي نقاط دنيا به اين شهر مي   آيند و دستاورد هاي خود را در معرض نمايش بازديدكنندگان مي   گذارند.
به همين منظور شهر كلن آلمان در يك مقطع خاص پذيراي صدها هزار بازديدكننده از سراسر دنيا خواهد بود كه نه تنها برگزاري اين نمايشگاه با هيچ مشكلي مواجه نشده، بلكه به بهترين نحو ممكن برگزار شده و انتقال آن به شهر ديگر تاثير نامطلوبي بر صنعت توريسم و اقتصاد شهري كلن دارد.
زيرا مديريت شهري در يك بازه زماني خاص مي تواند استراتژي مناسبي را در اين خصوص اتخاذ كند، اما نمايشگاه شهر تهران ساليانه حدود ۷۱ نمايشگاه تخصصي و غيرتخصصي برگزار مي  كند (به طور متوسط ۶ نمايشگاه در هر ماه). چنين فشردگي برگزاري نمايشگاه در هر ماه در يك محل خاص كالبد منطقه اي آن محل را دچار دگرگوني مي  كند كه مديريت شهري يا ناگزير به تغيير اساسي ساختار كالبدي آن محل شده يا بايد از برگزاري نمايشگاه در آن محل جلوگيري به عمل آورد.
با نگاهي به عنوان هاي نمايشگاه هاي برگزار شده در نمايشگاه بين المللي تهران در مي  يابيم كه اصولا نيازي به برگزاري تعدادي از نمايشگاه ها در شهر تهران نيست. به طور مثال برگزاري نمايشگاه بين المللي فرش اصولا سنخيتي باهويت شهري تهران ندارد. اين نمايشگاه مي  تواند در اصفهان كه يكي از جايگاه هاي كهن فرش ايران است، برگزار شود.
نمايشگاه هاي فروش بهاره و پاييزه شهر تهران نيز در هر جاي ديگري مي  تواند برگزار شود. يا برگزاري جشنواره روغن نخل در محل نمايشگاه شهر تهران جاي تامل دارد.
با نگاهي به چگونگي برگزاري نمايشگاه هاي تهران درمي  يابيم كه بسياري از اين نمايشگاه ها اصولا ربطي به تجارت بين المللي كشور نداشته و صرفا نمايشگاه  بين المللي شهر تهران را به بورس معتبري براي ارايه كالا به تعدادي مراجعه كننده داخلي تبديل كرده است. به طور مثال دستاورد بين المللي برگزاري نمايشگاه خودرو در نمايشگاه تهران براي اقتصاد صادراتي ايران چه بوده است؟
با كمي تعامل و نگرش منطقي به چگونگي برگزاري نمايشگاه ها در نمايشگاه بين المللي شهر تهران نه اقتصاد مدرن دچار مخاطره مي  شود و نه مديريت شهري براي حل مشكل كالبدي منطقه نمايشگاه بين المللي دچار مشكلات عديده خواهد شد.
اصولا اقدام به برگزاري هر نمايشگاهي باعناوين مختلف شان نمايشگاه بين المللي را دچار خدشه خواهد ساخت.

ايرانشهر
تهرانشهر
حوادث
در شهر
درمانگاه
|  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  حوادث  |  در شهر  |  درمانگاه  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |