شنبه ۱۷ مرداد ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره - ۳۴۵۹
رفتن مهم است، رسيدن مهم نيست
پشت نيمكت هاي كلاس فوتبال
مسابقه ژاپن - اردن را با تمام فراز و نشيب هايش دوباره ببينيد و به زندگي فكر كنيد. اين نكته را به خصوص براي كساني نوشتيم كه فكر مي كنند به شكست نزديك شده اند و امكان تغيير سرنوشت وجود ندارد
شرمنده، امروز شنبه است و ما بايد مطلب اصلي صفحه را به يك موضوع ورزشي اختصاص بدهيم. باز هم شرمنده، موضوع ما فوتبال است؛چيزي شبيه به آنچه در آغاز و پايان يورو ۲۰۰۴ نوشتيم.
فوتبال زندگي نيست، چيزي فراتر از آن است. اين جمله معروف يك كارشناس فوتبال است كه حتما بارها و بارها شنيده ايد، او معمولا هر بحثي در مورد فوتبال را با همين جمله آغاز مي كند. به هر حال اين آغاز هر قدر هم كه كليشه اي باشد، براي شروع مطلب ما مناسب است. مي دانيم كه حوصله فوتبال را نداريد اما جسارت ما را ببخشيد كه مي گوييم در اشتباه هستيد. اخم هايتان را باز كنيد. فوتبال، درس هايي فراتر از يك پيروزي و شكست دارد. حالا كه هنوز چيزي از اول مطلب نگذشته، بگذاريد تكليف مان را با جماعت كارشناس روشن كنيم. دوستان عزيز، باور كنيد ما قصد ورود به حيطه اختصاصي شما - مسايل فني - را نداريم. اعتراف مي كنيم كه كارشناسي فوتبال تنها در تخصص شماست، پس بدون اينكه فكر كنيد ما تهديدي براي شما هستيم، اجازه بدهيد ما هم اين گوشه به فوتبال مثل زندگي نگاه كنيم. از آنجايي كه صدايتان نمي رسد، ما فرض را بر اين مي گذاريم كه پذيرفته ايد پس شروع مي كنيم.
مطمئن نباش 
هميشه وقتي مطمئني، شكست مي خوري. اين اتفاق در فوتبال زياد رخ مي دهد و در زندگي بيشتر. آخرين نمونه اش همين بازي ما مقابل چين. تنها كافي است كه كشوي مخصوص روزنامه هايتان در آشپزخانه را باز كنيد و چند روزنامه را كه براي مصارف پس از مطالعه ذخيره كرده ايد، دوباره بخوانيد. مطالعه تيترها كافي است تا متوجه شويد ما پس از غلبه بر كره جنوبي چقدر راحت خودمان را قهرمان مي دانستيم. انگار نه انگار كه چين هم تيم است. ما مدام قدرت كره جنوبي را با چين مقايسه مي كرديم و مطمئن بوديم كه اين حريف ضعيف(!) را هم با وجود ميزبان بودنش مي بريم. وقتي كه ايران با چين بازي مي كرد همه تصاوير بازي هاي قبلي و شكست هاي پرگل چين مقابل ما پخش مي شد و ما دقايقي بعد در عين اطمينان دچار دردسر شديم و دقايقي پس از آن هم جام را از دست رفته ديديم. مراقب باشيد كه موفقيت هاي بزرگ، شما را دچار اعتماد به نفس بيش از حد نكند.شكست هميشه وقتي از راه مي رسد كه انتظارش را نداريد.
012642.jpg

ارزش دقايق 
از فوتبال بايد ارزش دقايق را آموخت. شما اگر بازي هاي جام ملت هاي آسيا را ديده باشيد، حتما سرنوشت هايي را هم ديده ايد كه در آخرين دقايق تغيير كرده اند. در فوتبال، تيمي برنده است كه قدر لحظه لحظه بازي را بداند. شما شايد در دو مسابقه ژاپن مقابل اردن و بحرين، دوست داشتيد كه حريفان ژاپن برنده مي شدند اما ژاپن هر بار در آخرين دقايق از شكست گريخت و عاقبت پيروز شد. اين اتفاق هر روز در زندگي براي همه ما رخ مي دهد. ما ارزش دقايق را درك نمي كنيم و در لحظه ناكامي همه را مقصر مي دانيم، جز خودمان!
لياقت 
كسي كه در زندگي از فرصت هاي پيشرفت استفاده نمي كند، لايق ناكامي است. اين درسي بود كه در بازي اردن - ژاپن آموختيم. اردن، وقتي ۲ ضربه پنالتي ژاپن به هدر رفت، بايد پيروز مي شد اما آنها قدر موقعيت به دست آمده را ندانستند و شكست خوردند.
اين بازي در مجموع نماد زندگي بود. مسابقه ژاپن - اردن را با تمام فراز و نشيب هايش دوباره ببينيد و به زندگي فكر كنيد. اين نكته را به خصوص براي كساني نوشتيم كه فكر مي كنند به شكست نزديك شده اند و امكان تغيير سرنوشت وجود ندارد. لطفا زندگي كردن را از ژاپن ياد بگيريد!
فرصت 
اگر به كسي فرصت ندهيد، لياقت، چندان تاثيري در موفقيت اش ندارد. ما كه كارشناس فوتبال نيستيم تا نام بازيكنان فوتبال آن هم از نوع آسيايي را حفظ باشيم اما ديديم كه خيلي ها از روي نيمكت ذخيره ها بلند شدند، لياقتشان را نشان دادند وستاره شدند. به اطرافتان نگاه كنيد، شايد خيلي ها منتظر يك اشاره شما باشند تا لياقتشان را نشان دهند!
رفتن مهم است 
... و بالاخره رسيديم به ماجراي شكست ايران. مي دانيم كه ناراحت هستيد اما اگر كمي حوصله برايتان باقي مانده، لطفا آن را صرف خواندن آخرين جمله هاي مطلب امروز ما كنيد. ايران باخت اما بعد از ۱۰ نفره شدن خوب جنگيد و در جريان بازي مغلوب چين نشد. منظورمان اين است كه زندگي را به همين شكل ببينيد. ايران با وجود شرايط نابرابر هدفش را دنبال كرد و در پايان بازنده اي سربلند بود. آدم ها هم بايد در زندگي براي خودشان هدفي تعيين كنند و با تمام وجود دنبال آن بروند. البته شايد به هدفشان نرسند اما به خاطر زحمتي كه كشيده اند ديگر شرمنده خود و ديگران نيستند؛ رفتن مهم است، رسيدن چندان مهم نيست!

جعبه
فينال بدون ايران
امروز بعدازظهر ساعت۳۰:۱۶ يك سريال تكراري پخش مي شود، سريالي كه زياد تماشايش كرديد. كمي فكر كنيد. يك راهنمايي هم مي كنم. اين سريال قرار است از شبكه سوم پخش شود متوجه نشديد؟ خب عرض مي كنم.
نام اين سريال فينال بدون ايران است. هرچقدر كه دلمان مي خواست ستون امروز را با فينال جام ملت هاي آسيا آغاز نكنيم، نشد. دوست داشتيم اول ستون امروزمان فريادبكشيم براي قهرماني ايران دعا كنيد. دوست داشتيم ستون امروز را فقط به فوتبال اختصاص دهيم. ولي چه فايده.
بازهم آمديم، آمديم و دريك قدمي فينال جاي خودمان را به تيم ديگري داديم. حيف شد، واقعا حيف شد.
كاش مي توانستيم امروز را فرياد بزنيم ايران، ايران؛ اما حيف كه نشد.
ستون امروز را مي توانستيم با تب سرد، كت جادويي، سينديا ، مهتاب و... پر كنيم اما امروز دلمان سوخته، دلمان سوخته كه نمي توانيم بنويسيم فينال را ببينيد و ايران را دعا كنيد.
حيف، حيف و حيف!

فرهنگ
يك روز شاد يا نقد فيلم
مي دانيم سفر و گردش كردن را دوست داريد، اما مسلما اگر قرار باشد با عده اي از هم سن و سال هاي خودتان به يك اردو برويد بيشتر خوشحال مي شويد. مثل اينكه اين دفعه بايد پدربزرگ ها و مادربزرگ ها كوله بارشان را جمع كرده و خودشان را براي يك سفر شاد و يك روز به ياد ماندني آماده كنند. اين اردو را فرهنگسراي سالمند باهمكاري معاونت اجتماعي شهرداري هاي مناطق يك، شش و دوازده برگزار مي كند. اردوي گلگشت در حقيقت سفري به لواسانات و روستاي امامه است. براي اينكه در اين اردو شركت كنيد و از تاريخ و زمان برگزاري آن مطلع شويد مي توانيد با شماره هاي۹- ۳۳۵۸۶۸۸ تماس بگيريد يا به نشاني ميدان امام حسين، خيابان ۱۷ شهريور، خيابان شهيد خشكبارچي و پارك خيام مراجعه كنيد. البته اگر ديدن فيلم هاي برتر سينماي جهان هم به اندازه سفر و گردش برايتان جذاب است مي توانيد پنج شنبه هر هفته به فرهنگسراي دانشجو برويد و فيلم هاي مورد علاقه تان را در آنجا ببينيد. اين برنامه هر هفته ساعت ۱۹ در سالن آمفي تئاتر فرهنگسراي دانشجو (خيابان سيدجمال الدين اسدآبادي، خيابان ۲۱، پارك شفق) برگزار مي شود.

نمايشگاه
هنرهاي دستي در هفته زن
حتما مي دانيد كه امروز چه روزي است. اگر هم نمي دانيد كه احتمالش هم خيلي كم است، امروز ولادت حضرت فاطمه و روز زن است. به همين مناسبت هم نمايشگاهي از هنرهاي دستي در نگارخانه فرهنگسراي خانواده برگزار شده است. در اين نمايشگاه كه عنوان آن سپاس مادر است آثاري مانند گل هاي تزئيني، پايه هاي نماستون و نمارومي، سفال ترك، دكوپاژ و... به نمايش گذاشته مي شوند. اين نمايشگاه تا بيستم مردادماه داير خواهد بود و براي بازديد از آن مي توانيد به ميدان هلال احمر، خيابان گلستان، ضلع شمالي پارك فدك برويد. نمايشگاه ديگري هم به مناسبت اين روز برپا شده است. در اين نمايشگاه مي توانيد آثار نقاشي، خط و گرافيك هنرمندان ايراني را با موضوع بسم الله و اسماء متبركه در نگارخانه فرهنگسراي نياوران ببينيد. از همين امروز تا ۲۲ مردادماه فرصت داريد تا به نگارخانه فرهنگسراي نياوران برويد و آثار هنرمنداني مثل محمد احصايي، صادق تهراني، طائفي به همراه عده اي ديگر از هنرمندان را ببينيد.

توضيح
در گفت وگو با خانم مهناز چارسوقي (اولين كارشناس امور مالي دادگستري) در صفحه يك شهروند روز چهارشنبه ۱۴ مرداد، تاريخ تولد ايشان به اشتباه ۱۳۱۲ چاپ شده بود كه ظاهرا موجب ناراحتي خانم سوقي شده، ما ضمن عرض پوزش به استحضار تمام خواننده هاي نشريه ايرانشهر مي رسانيم كه ايشان متولد سال ۱۳۲۱ هستند ، نه ۱۳۱۲.

ذهن زيبا
نااميدي ، نخستين گامي است كه شخص به سوي گور خويش برمي دارد.
ناپلئون بناپارت
مردان بزرگ كم مي گويند و بسيار مي كوشند.
كنفوسيوس
قرض آدم فقير را همه مي فهمند.
ضرب المثل اسپانيايي
كسي كه به پشتكار اعتقاد دارد، چيزي به نام شانس را قبول ندارد.
ضرب المثل ژاپني

تهرانشهر
ايرانشهر
حوادث
در شهر
درمانگاه
|  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  حوادث  |  در شهر  |  درمانگاه  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |