دوشنبه ۱۹ مرداد ۱۳۸۳
نمايشگاه بين المللي كتاب و چند پيشنهاد
الف: شاخص رشد فكري و توسعه فرهنگي يك ملت، تعلق و دلبستگي آن ملت به كتاب و كتابخواني است. كتاب نه تنها نمايه اي از ذخاير فرهنگي تمدن در طول اعصار و قرون كه در جهان اطلاعات محور امروز، از مهمترين عوامل پويايي و نوجويي يك ملت است. رشد فزاينده تكنولوژي اطلاعات در بعد نرم افزاري، رشد گسترده سخت افزاري آن را نيز فراهم نموده و توليد كتاب كه گاهي به چند ماه بالغ مي گشت اينك در كشورهايي چون آلمان به روز رسيده است. اين تكنولوژي توانمند در كنار عواملي چون تنوع موضوعات، گسترده بودن روحيه تحقيق و تاليف، كنجكاوي پنهاني جديد و رقابت ملتها در توليد علم، عرصه كتاب و كتابخواني را به يكي از زنده ترين بخش هاي رسانه  اي جهان مدرن تبديل نموده است.
ب: نمايشگاه بين المللي كتاب كه هرساله در تهران برگزار مي شود يكي از مهمترين جريان هاي فرهنگي كشور در طي سال است. اين نمايشگاه كه محلي براي تجمع ناشران داخلي و نيز آشنايي دوستداران كتاب - به ويژه در حيطه دانشگاهي - با ناشران خارجي و كتب جديدالتاليفشان است،  در جاي خود حركتي است بسيار مهم و قابل تامل و اتفاقا همين اهميت است كه اقتضاء مي كند در جهت رشد و تعالي مورد نقد و آسيب شناسي قرار گيرد.
برپايي ده روزه اين نمايشگاه، حضور گسترده و به يك تعبير هجوم فزاينده علاقمندان به كتاب را رقم مي زند كه خود زاينده دو آسيب جدي است.
اول، ازدحام فوق العاده (كه گاهي تنگي نفس و تنفس سخت را در سالن هاي بي منفذ و پنجره، نمايشگاه سبب مي شود) تامل و تدققي كه مهمترين و ضروري ترين بستر گزينش كتاب و يافتن كتب جديد است، را حقيقتا مشكل مي سازد.
دوم، زمان محدود نمايشگاه سبب مي شود محققان و پژوهشگران و دوستداران كتاب، مدت زماني طولاني يكساله را به انتظار بنشينند تا نمايشگاهي ديگر برپا و ناشران و كتب مجتمع شوند و اين نكته در جهاني كه توليدات فرهنگي اش بسان توليدات الكترونيك به روز شده است، يك پسرفت مطلق است مگر آن كه به تعبير يكي از مسئولان حفظ پرستيژ كشور در برپايي نمايشگاه مقدم بر هويت كيفي و عملي اش باشد. فلذا باتوجه به آسيب شناسي فوق و آسيب هاي ديگر كه اين مجمل، محل تفصيل آن نيست. پيشنهاد مي شود: اولا نمايشگاه بين المللي كتاب در نقاط مختلف شهر همزمان تشكيل شود. اين تفكيك نبايد همراه با تقسيم موضوعات و پراكنده كردن آنها باشد هركدام از اين چهار جز مي بايست خود نمايه كاملي از كل نمايشگاه باشند و تمامي موضوعات را در خود جاي دهند ورنه مشكل ازدحام به صورت ديگري خود را خواهد نماياند.
ثانيا نمايشگاه بين المللي كتاب داراي فروشگاه هاي دايمي باشد و با اختصاص مركزي دائمي همراه در طول سال برپا و محلي براي عرضه هر روزه و تازه كتاب جديدالتاليف باشد. اين فروشگاه هاي دائمي اجازه مي دهد علاقمندان هر روزه در جريان كتب جديدالانتشار داخلي و خارجي در موضوعات موردنياز، خود قرار گيرند.كتاب، از چنان منزلتي برخوردار است كه به آن به عنوان يك فستيوال يا جشنواره ننگريم و بنا به اهميتش جايگاهي در خور برايش بيابيم.
ثالثا: تمامي تسهيلاتي كه در طول نمايشگاه بين المللي كتاب در اختيار خريداران به ويژه خريداران دانشگاهي قرار مي گيرد در اين فروشگاه هاي دائمي هم، مورداستفاده علاقمندان و دوستداران كتاب قرار گيرد.پيشنهاد تاسيس فروشگاه هايي دائمي براي عرضه كتاب در سال با همان كيفيت نمايشگاه بين المللي، هيچ منافاتي با برگزاري سالانه آن ندارد. مي توان آن نمايشگاه را نيز داشت ليكن نبايد يك آوردگاه علمي و فرهنگي را در جهان متحول امروز، تنها به روزهايي اندك محدود نمود.

قلم اندازي هاي يك حاشيه نشين
خاطره نويسي و خاطره سازي
اكبر اكسير
خاطره نويسي و مكتوب كردن خاطرات هم براي خود عالمي دارد ،هم پرفروش است، هم يك نوع سرگرمي براي ناشر محسوب مي شود. تا چند صباحي بر سر زبانها بيفتد و چاپ هاي مجدد بزند.خاطرات شعبان بي مخ يادتان هست كه مثل ويروس هري پاتر همه جا را تسخير كرد. آي لذتي دارد اين خاطره نويسي كه نگو و نپرس، به ويژه هنرمند سالهاي دور باشي، آخر عمري هرچه مي خواهد دل تنگت بگو، بهترين فرصت براي كوبيدن دشمنان و بالا بردن دوستان و خودنمايي است. اگر بخاطر چك برگشتي به زندان رفته اي بنويس مسئله سياسي بود، اگر عمري با دربار مراوده داشتي، بنويس عاشق تختي بودي و جز به مردم فقير به كسي فكر نمي كردي. بيشتر از كساني نام ببر كه پنجاه سال قبل خود و دوستانشان مرده باشند تا فردا تكذيبيه نفرستند. بنويس در كافه نادري فقط با هدايت و آل احمد مي نشستي، با قمر الملوك وزيري و عارف قزويني حكايت ها داشتي. بنويس زير عكسهاي قديمي ات آن كودك خردسال كه بغل دست من ايستاده محمدعلي جمال زاده است خدا را چه ديدي شايد سخنان شيرينت بر دلها نشست و كتاب به چاپ دهم رسيد و حق البوقي گرفتي و كل گناهانت را شستي. اصلاً بنشين و ۵۰۰ صفحه خاطره سازي كن، شب سياه، جوجه سياه كي به كيه! يا خاطرات شنيده از ديگران را به نام خود جا بزن، بنويس در فتح هرات همراه با ندير قلي خان شمشير زده اي و هنگام ترور حسنعلي منصور شاهد ماجرا بوده اي، كسي مزاحم احوال نيست، به حجم كتاب فكر كن، به حق التأليف هر چند به تقرير تو و به تحرير ناشران باشد! اگر روزي روزگاري بيدار شديد و مقابل وزارت ارشاد صف طويلي ديديد اين فكرها را نكنيد: نكنه نحوه توزيع سهميه كاغذ عوض شده و از اين پس سهميه كاغذ را به جاي ناشر به شاعر و نويسنده و مؤلف مي دهند؟ نكنه مميزي كتاب كلاً حذف شده و جماعت مؤلف به ترتيب نوبت دارند مجوز چاپ كتاب دريافت مي كنند؟ نكنه اينها فارغ التحصيلان رشته كتابداري يا روزنامه نگاري هستند كه براي اخذ امتياز نشريه يا مجوز انتشاراتي صف كشيده اند؟ نكنه اينها فارغ التحصيلان رشته سينما هستند كه براي دريافت سوبسيد ساخت فيلم فارسي جمع شده اند؟ نكنه اين صف، صف خوانندگان مجاز موسيقي پاپ كورن است كه براي اخذ امتياز كاست جديد يا مجوز سالن كنسرت به نفع محرومين آمده اند؟ و از اين قبيل حرف و حديث هاي بي اساس. نه خير جانم اين صف، صف يتيمان و بازماندگان هنرمندان و نويسندگان و... است، كه بعد از تصويب طرح تكريم از بازماندگان هنرمندان متوفي براي دريافت مستمري آمده اند. هنرمندان شريفي كه در فقر و گمنامي مردند و به نام هنر خانواده شان را به خاك سياه نشاندند. در خبرها خواندم بزودي طرح تكريم از بازماندگان و وراث هنرمندان درگذشته مرحوم مغفور اجرا خواهد شد و هزينه اي جهت كمك به خانواده هاي محترم پرداخت خواهد شد. خدا سلامت كند مردگان مجريان و طراحان اين طرح را كه هر چند هنرمندان واقعي از شدت فقر آبروي قناعت نمي برند و با سكته مغزي ذوزنقه وار به آن دنيا مي روند اقلاً فرزندان و اهل عيال از نام پدر به نان پدر قناعت مي كنند، حالا هي نق بزن و بنال: گيرم پدر تو بود فاضل‎/ از فضل پدر تو را سنه نه!!

مرور كتاب
تكنيك آواز
مولف: لارا برانينگ هندرسون / مترجمان: ليلا خاني و ليدا خاني / ناشر: انتشارات اميد دانش، چاپ اول، تابستان ۱۳۸۳ / قطع وزيري / قيمت: ۵۵۰۰ تومان (همراه با CD)، ۲۸۷ صفحه.
كتاب حاصل پنجاه سال تجربه نويسنده به عنوان يك سوپرانو، معلم آواز و سخنران است. اين تكنيك براي هنرجويان و خوانندگان آواز، گويندگان، معلمان آواز و تئاتر و حتي متخصصان حنجره بي نظير است. چرا كه به كمك آن مي توان صدا را ساخت و طول عمر صدا را ضمانت كرد، و حتي صداهاي آسيب ديده را بهبود بخشيد و به حالت طبيعي برگرداند. براونينگ بدين منظور ابتدا عضلاتي را كه در آواز خواندن دخالت دارند به طور مفصل بررسي مي كند و با تصاويري فرم صحيح بدن، فك، ماسك، زبان، سر و... را هنگام آواز خواندن نشان مي دهد. سپس گام به گام تمريناتي را از مقدماتي تا پيشرفته ارائه مي كند كه براي تسلط بر اين تكنيك ضروري است. تمامي تمرينات با هماهنگي طبيعي اعضاي بدن همراه است و به هنرجو كمك مي كنند تا هنگام آواز خواندن از ساز آوازي بدون هيچ گونه ناراحتي در قسمت حنجره نگهداري كنند.
001257.jpg

علاوه بر توصيه هاي عملي براي حفظ و نگهداري صدا، نويسنده به خطراتي اشاره مي كند كه صداي گويندگان هم با آن روبرو هستند.
پيش از اين كتاب صدا و بيان هنرپيشه اثر سيسيلي بررو با ترجمه محسن بلغاني به اين مباحث پرداخته بود، اما آن مترجم در ايرانيزه كردن آن (با اضافه كردن اشعار شاعران نامي كه خواندنشان در تربيت صدا تأثير داشت) كمك مؤثري به هنرجويان تئاتر و هنرپيشگي كرد.
قطعاتي براي تار
توسط هوشنگ ظريف

كتاب قطعاتي براي تار به همت هوشنگ ظريف- پيشكسوت تار ايران - منتشر مي شود.
ظريف با بيان خبر فوق گفت: نزديك به ۱۸ قطعه كه در گذشته با تار نوازندگي كرده بودم و اكثر آنها به صورت آلبوم منتشر شده اند را نت نويسي كرده و به زودي در دسترس علاقمندان قرار خواهم داد.
عضو هيأت مديره خانه موسيقي با ابراز خرسندي از توجه ناشران به انتشار كتاب موسيقي تصريح كرد كه شرايط كمي و كيفي كتب موسيقي به حد قابل قبولي رسيده اما هنوز تا دستيابي به نقطه مطلوب زمان زيادي مانده است.

پيشخوان
حقوق سياسي- اجتماعي زنان
001266.jpg

حسن طغرانگار/ چاپ اول: ۱۳۸۳/ ناشر: مركز اسناد انقلاب اسلامي/ قيمت: ۱۸۰۰۰ ريال
نگرش كلي به ويژه نگرش دولتمردان نسبت به وضعيت سياسي اجتماعي زنان، حقوق سياسي آنها شامل: حضور زنان در انتخابات و مديريت سياسي، حقوق اجتماعي آنان شامل: اشتغال، تأمين اجتماعي، بهداشت و درمان، حقوق فرهنگي شامل: آموزش رسمي و غيررسمي و فعاليت هاي هنري و مطبوعاتي، موضوعاتي هستند كه در دو سال قبل و بعد از انقلاب اسلامي تبيين و تحليل خاص خود را مي طلبد و مقايسه اين دو، موضوعي است كه در اين كتاب به آن پرداخته شده است.

مدرس و سياست گذاري عمومي
001260.jpg


دكتر حميد رضا ملك محمدي/ چاپ اول: ۱۳۸۳/ ناشر: مركز اسناد انقلاب اسلامي/ قيمت: ۱۷۰۰۰ ريال
«سياست گذاري عمومي» يكي از شاخه هاي جديد و پراهميتي است كه طي چند دهه گذشته، راه خود را در ميان رشته هاي علوم سياسي باز نموده و با دو ويژگي عمده ميان رشته اي و چند رشته اي، در پي تحليل سياستها،بهينه سازي روشها و سرانجام، دستيابي آسانتر و سريع تر به اهداف سياست گذاري هاست. در ميان مؤلفه هاي موجود در سياست گذاري، واسطه ها از نقش بسيار مهمي برخوردار مي باشند. نوشتار حاضر با محور قراردادن يكي از شخصيت هاي مهم سياسي تاريخ ايران- شهيد مدرس- در دوراني كه مجلس شورا به تازگي در ايران ايجاد شده بود، به نقش واسطه اي او در چارچوب سياست گذاري هاي كشور مي پردازد. «مدرس و سياست گذاري عمومي»، نگاهي دوباره به فعاليتهاي اين شخصيت سياسي از چارچوب دانش سياست گذاري است.

جرم مطبوعاتي
001263.jpg


ابراهيم عميقي/ چاپ اول: ۱۳۸۳/ ناشر: انتشارات كانون انديشه جوان/ قيمت: ۶۰۰۰ ريال.
كتاب جرم مطبوعاتي از سري كتابهاي پرسمان كانون انديشه جوان منتشر شد. اين كتاب شامل عناويني به شرح زير است:
تعريف جرم مطبوعاتي چيست؟/ ماهيت جرم مطبوعاتي چيست؟/ آيا تفكيك ميان جرم مطبوعاتي و تخلف مطبوعاتي و نيز تفكيك ميان جرم مطبوعاتي و جرائمي كه مطبوعات مرتكب مي شوند، صحيح است؟/ آيا وجود هيأت نظارت با تصريح قانون اساسي بر آزادي مطبوعات تعارض ندارد؟/ اختيارات هيأت نظارت در قانون مطبوعات چيست؟/ آيا وظايف اين هيأت مي تواند جنبه قضايي داشته باشد؟/ آيا براساس مباني اسلامي، هيأت منصفه مشروعيت دارد؟/ نقش هيأت منصفه در دادگاه مطبوعات چيست؟/ آيا حق دخالت در رسيدگي به جرائم را دارد يا خير؟/ آيا حضور هيأت منصفه فقط در دادگاه و در جريان محاكمه الزامي است يا در همه مراحل؟

حقوق زن
001269.jpg


حميد كريمي/ چاپ اول: ۱۳۸۳/ ناشر: انتشارات كانون انديشه جوان/ قيمت: ۱۶۵۰۰ ريال
كتاب حقوق زن تأليف حميد كريمي و از سلسله كتابهاي پرسمان كانون انديشه جوان منتشر شد. اين كتاب در ۴ فصل به بررسي حقوق زن در اسلام مي پردازد.
فصل اول كتاب عنوان «آفرينش زن» را دارد و به بررسي آفرينش زن و مرد، عقل زن و تفاوت زن و مرد مي پردازد.
فصل دوم كتاب با عنوان: «فلسفه احكام زنان»  شامل مباحثي از قبيل فلسفه احكام زنان، ارث زن، ديه زن، قصاص زن و مرد، شهادت، مرجعيت، امامت زن، حكومت زن و قضاوت زن مي باشد.
فصل سوم كتاب تحت عنوان: «حقوق مدني زنان» موضوعاتي از قبيل خواستگاري، ولايت پدر بر دختر، مهريه، نفقه، تعدد زوجات، شرايط لازم در مورد چند همسري و اشكالات آن، ازدواج موقت و دائم، حكمت ازدواج موقت، اشكالات ازدواج موقت، تأديب همسر، تشريع طلاق، حق طلاق، انواع طلاق و حضانت را دربرمي گيرد. و بالاخره فصل چهارم زير عنوان «حجاب و مسائل ديگر» دربرگيرنده موضوعاتي از قبيل حكمت و پوشش، حدود پوشش و نگاه، يك پرسش و پاسخ زيبا از پيامبر گرامي اسلام و رابطه زن و مرد است.

ادبيات
اقتصاد
انديشه
سياست
فرهنگ
ورزش
هنر
|  ادبيات  |  اقتصاد  |  انديشه  |  سياست  |  فرهنگ   |  ورزش  |  هنر  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |