سه شنبه ۲۰ مرداد ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۴۶۲ - Aug 10, 2004
دكتر سهراب پور در گفت وگو با همشهري:
دانشگاه شريف بيشترين حجم قرارداد با صنعت را به خود اختصاص داد
۱۷۶ تن از ۲۰۰ داوطلب اول كنكور به دانشگاه شريف رفتند
گروه علمي فرهنگي: سال گذشته از يكصد نفر اول كنكور سراسري ۹۶ نفر به دانشگاه صنعتي شريف آمدند و از ۲۰۰ نفر اول كنكور نيز ۱۷۵ نفر اين دانشگاه را انتخاب كردند. ضمن آنكه تمامي ۲۵ دانش آموز شركت كننده در المپيادهاي بين المللي فيزيك، شيمي، رياضي و كامپيوتر جذب دانشگاه شريف شدند.
دكتر سعيد سهراب پور رئيس دانشگاه صنعتي شريف در گفت و گويي با همشهري ضمن اعلام اين مطلب، درخصوص امكانات و تمهيدات دانشگاه براي تحصيل دانشجويان ممتاز و درخشان گفت: اين قبيل دانشجويان به عنوان استعدادهاي درخشان شناخته مي شوند و البته براي اينكه در اين گروه باقي بمانند، بايد معدلشان در دانشگاه از هفده كمتر نشود.
مزاياي درنظر گرفته شده براي اين دانشجويان علاوه بر جوايز نقدي و سفر حج عمره، امكان ادامه تحصيل در دو رشته تحصيلي و كمك به اعزام آنها به سفرهاي خارج از كشور جهت ارائه مقالات علمي است.
دكتر سهراب پور ضمن تشريح طرح هاي توسعه دانشگاه، اظهار داشت: طرح هاي توسعه فيزيكي دانشگاه شامل دو مرحله است كه در مرحله اول طرح معروف «ساماندهي دانشگاه» در قسمت شمالي دانشگاه با خريد كمي از اراضي و خانه ها اجرا مي شود و در مرحله بعد از زميني متعلق به دانشگاه در اراضي سياهدشتك، طرح اصلي دانشگاه صنعتي شريف به اجرا خواهد آمد.رئيس دانشگاه صنعتي شريف در پاسخ به سئوالي درخصوص كسري بودجه دانشگاه هاي كشور گفت: دانشگاه صنعتي شريف نيز مانند ساير دانشگاه هاي كشور با مشكل كسري بودجه مواجه است و به همين جهت طرح ساماندهي كوتاه مدت در مقياس بسيار كوچكتر از طرح اوليه اجرا خواهد شد. در حالي كه محل فعلي دانشگاه حدود ۱۴ هكتار مساحت دارد و با كمترين استانداردهاي موجود ما حداقل به يكصد هكتار فضا احتياج داريم.
دكتر سهراب پور درخصوص وضعيت ارتباط با صنعت دانشگاه و حجم قراردادهاي مشترك اين دانشگاه، گفت: با توجه به آمارهاي موجود دانشگاه صنعتي شريف بيشترين حجم قرارداد را با خارج از دانشگاه به خود اختصاص داده است. به طوري كه در سال گذشته حجم قراردادهاي پژوهشي از بودجه جاري سالانه دانشگاه فراتر رفت كه در آموزش عالي كشور بي سابقه است.وي سياست گذاري صحيح در حوزه معاونت پژوهشي و ايجاد انگيزه و اعتماد در اعضاي هيأت علمي دانشگاه ها براي عقد قرارداد از طريق دانشگاه را از جمله دلايل موفقيت اين دانشگاه ارتباط با بخش صنعت ذكر كرد و درخصوص طرح هاي مهم تحقيقاتي اين دانشگاه در سال گذشته با اشاره به اين كه تعداد قابل توجهي پروژه هاي مهم و ملي انجام شده و در دست انجام است، گفت: تحقيقات در دانشگاه به دو دسته تقسيم مي شوند. اول، تحقيقات بنيادي كه از طريق رديف پژوهشي كه در بودجه جاري ساليانه دانشگاه از طريق دولت تأمين مي شود انجام مي گيرد و معمولاً منجر به چاپ مقالات در نشريات معتبر بين المللي مي گردد و دوم، تحقيقات كاربردي براي حل مسايل كشور، كه معمولاً با قراردادهاي پژوهشي به دانشگاه سفارش داده مي شود و لزوماً منجر به چاپ مقالات بين المللي نمي شود.
وي افزود: يكي از شاخص هاي غلطي كه معمولاً مطرح مي شود، تعداد پروژه هاست. در صورتي كه اهميت پروژه ها و حجم قرارداد مهم تر است.
رئيس دانشگاه شريف در پاسخ به سئوالي در مورد وضعيت مهاجرت نخبگان از دانشگاه هاي كشور و سهولت جذب فارغ التحصيلان شريف در دانشگاه هاي خارجي گفت: معمولاً فقط دانشجويان برجسته مي توانند به دانشگاه هاي معروف جهان راه يابند و حتي بورس تحصيلي از آنها بگيرند و چون فارغ التحصيلان ما بسيار برجسته هستند ورود به دانشگاه هاي معروف و اخذ بورس تحصيلي براي آنها آسان است.
وي تأكيد كرد: صرف اينكه دانشجويي قسمتي از تحصيلات تكميلي خود را در دانشگاه هاي معروف جهان بگذراند كار بدي نيست و خود ما هم همين كار را كرديم. مهم بازگشت اين عزيزان پس از تحصيلات است و ما بايد محيط هاي مناسب علمي را براي آنها آماده كنيم.دكتر سهراب پور با بيان اين مطلب كه طي شش سال اخير حدود يكصد نفر از فارغ التحصيلان اين دانشگاه به كشور بازگشتند و در دانشگاه مشغول به كار شدند، افزود: البته ما در سال هاي اخير به برنامه دكتراي خود اهميت زيادي داده ايم. نفرات ممتاز كارشناسي بدون كنكور در كارشناسي ارشد تحصيل مي كنند و نفرات ممتاز كارشناسي ارشد، بدون كنكور در دوره دكترا به تحصيل مشغول مي شوند. وي در ادامه به تشريح همكاريهاي بين المللي دانشگاه پرداخت و اظهار داشت: دانشگاه شريف يكي از فعال ترين دانشگاه هاي كشور در زمينه همكاري هاي بين المللي است و علاوه بر تبادل استاد و دانشجو با بسياري از دانشگاه هاي دنيا، دوره هاي مشترك آموزشي زيادي با دانشگاه هاي مختلف داريم، كه دوره دكتراي مشترك مهندسي برق با دانشگاه گرونوبل فرانسه، دوره مشترك MBA با دانشگاه گالري كانادا و دوره مشترك MBA با دانشگاه رويال رودز كانادا از جمله آنهاست.

علمي فرهنگي
اجتماعي
اقتصادي
خارجي
سياسي
شهري
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |  
|  صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |