سه شنبه ۲۰ مرداد ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۴۶۲ - Aug 10, 2004
يك محموله ۲۲۰۰ تني فولاد ايران به عراق صادر شد
۲۲۰۰ تن كلاف گالوانيزه فولاد مباركه اصفهان روز چهارشنبه هفتم مردادماه سال ۸۳ توسط يك شركت اردني براي مصرف در بازارهاي عراق به اين كشور صادر شد.
حميدرضا فرهادي كارشناس صادرات منطقه خاورميانه فولاد مباركه اصفهان افزود: «اين امر به منظور بازسازي و نوسازي عراق و نياز به حدود يك ميليون تن انواع محصولات فولادي در سال در اين كشور انجام شد.»

گفت وگوي امروز
برداشت از حساب ذخيره ارزي ،تنها در چارچوب قانون بودجه سالانه عملي است
گروه اقتصادي: براساس ماده ۶۰ قانون برنامه سوم بايد مازاد درآمدهاي نفتي كشور به حساب ذخيره ارزي وارد شود تا درصورت كاهش قيمت نفت از بروز شوك هاي اقتصادي به كشور جلوگيري كند اما با اين وجود طي سال هاي اجراي برنامه سوم توسعه اين قانون چندين بار مورد تجديدنظر و اصلاح قرار گرفته و هربار دولت براي جبران بخشي از كسري هاي خود از اين حساب برداشت كرده است.
اخيرا نيز دولت لايحه اي را با قيد فوريت براي برداشت ۳۰۰ ميليون دلار از حساب ذخيره ارزي به مجلس ارايه داد كه نمايندگان مجلس با فوريت لايحه مذكور مخالفت كردند.
با الياس نادران نماينده مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي پيرامون دلايل مخالفت مجلس با فوريت لايحه مذكور گفت وگو كرده ايم.
***
* دلايل تصويب نشدن دو فوريت درخواست دولت براي برداشت ۳۰۰ ميليون دلار از حساب ذخيره ارزي كدام است؟
- اساسا برداشت از حساب ذخيره ارزي بايد مستند به قوانين بودجه ساليانه باشد و برداشت هاي اينچنيني از حساب ذخيره ارزي از طرف مجلس پذيرفته نمي شود. تاكنون ۲ مورد پيشنهاد برداشت از حساب ذخيره ارزي به مجلس شوراي اسلامي ارايه شده كه مجلس با هر دو مورد مخالفت كرده است. صرف نظر از موضوع مورد درخواست براي برداشت از حساب ذخيره ارزي، اگر اين درخواست ها جزو مواردي بوده كه در پيش بيني هاي دولت يا نمايندگان مدنظر بوده بايد در هنگام طرح بودجه مطرح مي شد تا در قالب كلان اقتصاد ملي ديده شده و در طول سال به آن عمل كنند وگرنه ارايه اصلاحيه هاي اينگونه براي ماده ۶۰ قانون برنامه سوم يا موارد مشابه ديگري كه براي برداشت از حساب ذخيره ارزي مطرح مي شود در مجلس پذيرفته نيست.
* درخواست اخير براي برداشت از حساب ذخيره ارزي تحت چه عنواني بوده و آثار اين گونه برداشت ها در افزايش نقدينگي و رشد نرخ تورم چه خواهد بود؟
- درخواست اخير براي كمك به سرمايه گذاري هاي مشترك بين ايران و روسيه بود. مجلس شوراي اسلامي با درنظرگرفتن آثار اين برداشت بر افزايش نقدينگي و رشد نرخ تورم به دو فوريت اين برداشت راي نداد چراكه اين گونه برداشت ها جزو موارد غيرقابل پيش بيني است كه اثرات نامطلوبي بر اقتصاد ملي دارد. گرچه آثار مثبتي كه مدنظر افراد يا دستگاه هاي درخواست كننده برداشت از اين حساب بوده نيز محقق نخواهد شد.
* مجلس شوراي اسلامي چه برنامه اي براي قانونمندكردن برداشت از اين حساب دارد؟
- مجلس شوراي اسلامي قصد دارد تا هرگونه برداشت از حساب ذخيره ارزي ضابطه مند شود و براي تحقق اين امر برداشت از اين حساب فقط در چارچوب قانون بودجه ساليانه ميسر خواهد بود و از هرگونه برداشتي خارج از اين چارچوب جلوگيري مي شود.
* درخواست اخير براي برداشت از حساب ذخيره ارزي تا چه حد منطقي بوده است؟
- اين درخواست جايگاه منطقي نداشته چراكه اگر از منطق لازم برخوردار بود مجلس به دو فوريت آن راي مي داد. مجلس منطق ارايه شده براي برداشت از اين حساب را نپذيرفته و آن را خارج از چارچوب قانون بودجه كشور تلقي كرد. چراكه اين گونه برداشت ها را به نفع اقتصاد ملي نمي داند و به همين دليل به دو فوريت آن راي نداد. دستگاه ها از راهكارهاي قانوني بسياري براي تامين بودجه مورد نياز برخوردار هستند ولي هميشه به دنبال راحت ترين كار كه برداشت از حساب ذخيره ارزي است مي روند. از اين پس مجلس در مقابل تمايلات دستگاه ها و گرايشاتي از اين قبيل مقاومت خواهد كرد.

يادداشت
واگذاري ۶ هزار ميليارد توماني
رئيس سازمان خصوصي سازي از زمان انتصاب به اين سمت در مصاحبه هاي مختلف از ايجاد تحول در سياست خصوصي سازي خبر داده و اعلام داشته كه در سال جاري در حدود ۶ هزار ميليارد ريال از سهام شركت هاي دولتي به بخش خصوصي واگذار مي شود.با نگاهي به تجربه سال گذشته در اين زمينه چند نكته قابل توجه است:
۱- تحقق فروش ۶ هزار ميليارد تومان سهام شركت هاي دولتي به بخش خصوصي تا پايان سال نقطه عطفي در تاريخ خصوصي سازي ايران است. چراكه سال گذشته درمجموع و باتوجه به تأكيد قانون بودجه، قرار بود ۱۸۰۰ ميليارد تومان از سهام شركت هاي دولتي فروخته شود كه تنها در حدود ۹۵۰ ميليارد تومان فروخته شد.
۲- از ميزان ۹۵۰ ميليارد تومان سهام فروخته شده در سال گذشته تنها ۲۳۰ ميليارد تومان آن نقد بود كه وارد خزانه دولت شد و بقيه به صورت قسطي قرار است وارد خزانه شود.
۳- اگر در سال جاري شيوه نقد و اقساط سال گذشته در واگذاري سهام شركت هاي دولتي پيش گرفته شود كه ظاهرا هم اين گونه است، براي تحقق درآمد ۲۲۰۰ ميليارد توماني دولت از راه خصوصي سازي كه در قانون بودجه آمده است، بايد بيش از ۶ هزار ميليارد تومان سهام فروخته شود. بنابراين سازمان خصوصي سازي گريزي از واگذاري اغلب شركت ها به  صورت اقساطي ندارد.
۴- در شرايطي كه ۵ ماه از سال جاري گذشته است و سازمان خصوصي سازي اخيرا سهام خرد چند شركت دولتي را در بورس عرضه كرده است، اين سئوال به طور جدي قابل طرح است كه سازمان خصوصي سازي با چه سازوكاري قصد فروش ۶ هزار ميليارد تومان سهام شركت هاي دولتي را دارد. آيا شرايط اين اقدام بزرگ از قبيل آمادگي دولت و مديران شركت هاي دولتي براي عرضه، وجود خريداران قدرتمند براي خريد يكجا يا بلوكي، مديريت واگذاري اين شركت ها و زمان لازم براي واگذاري فراهم است؟
۵- به نظر مي رسد هدف اصلي خصوصي سازي در كشور تحقق درآمدهاي دولتي از اين راه است وسازمان خصوصي سازي فارغ از هدف واقعي خود، تأمين درآمدهاي دولت را بدون در نظر گرفتن شيوه هاي واقعي و كارآمد خصوصي سازي و تأثير اين ميزان فروش بر ظرف اقتصاد ملي در پيش گرفته است كه اين مسئله جاي تأمل دارد.

ارزش دارايي هاي شركت هاي دولتي ۴۰۰ هزار ميليارد تومان برآورد مي شود
معاون امور شركت هاي دولتي وزارت امور اقتصادي و دارايي گفت: براي خصوصي سازي شركت هاي دولتي از طريق وزارت امور اقتصادي و دارايي ستاد فعالي در حوزه سازمان خصوصي سازي و بورس اوراق بهادار تهران تشكيل شده، همچنين هيات عالي واگذاري نيز براي تحقق اهداف كمي دولت ايجاد شده است.
سيدحميد پورمحمدي در گفت وگو با ايسنا، به دارايي دولت در بخش شركت هاي دولتي اشاره كرد و گفت: در حال حاضر بر اساس صورت هاي مالي شركت هاي دولتي چيزي حدود ۹۰ هزار ميليارد تومان به قيمت دفتري دارايي مملكت در اختيار آنهاست. وي افزود: «براساس اظهارنظر سازمان حسابرسي اگر اين صورت هاي مالي را تقويم به روز و تجديد ارزيابي شوند، ممكن است رقمي بالاي ۴۰۰ هزار ميليارد تومان ارزش آنها برآورد شود.»

طرح انتقال برق به عراق در حال اجراست
مدير عامل شركت برق منطقه اي غرب گفت: عمليات اجرايي طرح انتقال برق به عراق در حال انجام است.
مهندس غلامرضا خوش خلق در گفت و گو با خبرنگار شانا، افزود: ما اميدواريم كه اين خط انتقال را تا يك ماه آينده آماده كنيم و در حال انجام تعهداتي هستيم كه در قرارداد مشخص شده است.
بر پاپه اين گزارش؛ با توجه به توافق صورت گرفته ميان وزيران نيروي دو كشور ايران و عراق، صادرات برق به اين كشور با پايان يافتن نصب تجهيزات به احتمال فراوان تا يك ماه آينده آغاز خواهد شد. با بهره برداري از اين خط انتقال برق در مجموع يكصد مگاوات ساعت برق از ايران به عراق صادر مي شود.

طرح مجلس براي ايجاد صندوق ذخيره ريالي
۵۸ نفر از نمايندگان مجلس با موفق خواندن «تجربه تشكيل حساب ذخيره ارزي»، طرح ايجاد صندوق ذخيره ريالي را ارائه كردند.
به گزارش خبرنگار پارلماني ايرنا، هيات رئيسه مجلس طرح نمايندگان مزبور را كه عمدتا از فراكسيون اكثريت هستند به كميسيون اقتصادي و برنامه و بودجه ارجاع داده است.طراحان طرح، ايجاد صندوق ذخيره ريالي را موجب ايجاد فرصت و شرايط بهتر براي پيوستن به سازمان تجارت جهاني، فرصت هاي شغلي جديد و افزايش رشد اقتصادي و فراهم آمدن منابع مالي جديد براي سرمايه گذاريهاي مولد دانسته اند.

خرازي: ساخت خط لوله گاز ايران به هند، از طريق پاكستان يك طرح استراتژيك است
به گفته وزير امور خارجه كشورمان، ساخت خط لوله گاز ايران به هند، يك طرح استراتژيك است و علاوه بر آثار مهم اقتصادي، براي صلح و ثبات و امنيت در منطقه نيز اهميت دارد.
دكترخرازي تصريح كرد: هر دو مسير را پي خواهيم گرفت، اميدواريم چنين خط لوله اي كه يك خط لوله استراتژيك است و آثار مهمي در اقتصاد، صلح و ثبات و امنيت را در منطقه دارد، روزي محقق شود.
وزير امور خارجه پاكستان نيز درباره انتقال خط لوله گاز ايران به هند و توافقات صورت گرفته در اين زمينه گفت: در خصوص خط لوله گاز روز گذشته صحبت كرديم و قبلا هم با ناتوآر سينگ، وزير خارجه  هند كه به اسلام آباد سفر كرده بود، صحبت كرده ام، ديدگاه هاي او بسيار مثبت بود و خرازي هم اطلاع داد كه برداشت  ايشان نيز به همين صورت است.

بخش حمل و نقل بيشترين اتلاف انرژي در كشور را دارد
گروه اقتصادي: در سه ماه گذشته در زمينه صرفه جويي مصرف انرژي ۴۲ ميليون دلار معادل ۳۰۰ هزار بشكه نفت خام از طريق اجراي برنامه هاي آگاه سازي و طرح هاي بهبود مصرف انرژي در صنايع كشور صرفه جدي شده است.
عبدالرضا كرباسي مديرعامل سازمان بهره وري انرژي ايران «سابا» ديروز در جمع خبرنگاران با اعلام اين مطلب افزود: طبق تبصره ۱۲ مصوبه مجلس شوراي اسلامي هر صنعتي كه براي بهينه سازي انرژي وام دريافت كند سود وام پرداخت شده را سازمان بهره وري انرژي پرداخت مي كند. اين ميزان در سال جاري معادل يك ميليارد و ۶۰۰ ميليون تومان است كه در سال گذشته يك ميليارد و ۲۰۰ ميليون تومان بوده است.
وي هدف اين سازمان را صرفه جويي ۲۰ ميليون بشكه نفت خام تا پايان برنامه چهارم اعلام كرد و گفت، ايران از نظر مصرف انرژي رتبه شانزدهم را دارد كه در مقايسه با سال ۷۵ دو رتبه ارتقاء يافته است.
وي تأكيد كرد كه همه بخش ها در ايران اتلاف انرژي دارند ولي در بخش حمل و نقل بيشترين ميزان اتلاف انرژي با ۶۶ درصد وجود دارد.
پس از بخش حمل و نقل، بخش مسكن با ۵۰ درصد و صنعت با ۳۵ درصد در اين رده قرار دارند.
وي خودروسازان را بزرگترين عامل ضربه زننده به منابع طبيعي و اقتصادي جامعه دانست و گفت: برخلاف آنچه كه به نظر مي رسد قيمت بنزين در ايران براي مصرف كنندگان ليتري ۲۴۰ تومان تمام مي شود چرا كه در واقع ماشين هاي داخلي تا سه برابر بيش از سطح مصرف در جهان بنزين مصرف مي كنند.

قيمت نفت اندكي كاهش يافت
گروه اقتصادي: قيمت نفت خام كه در پايان هفته گذشته به ۴۵ دلار در بازارهاي جهان نزديك شده بود ديروز با گشوده شدن بازارهايش پس از دو روز تعطيلي در اروپا و آمريكا اندكي كاهش يافت.
به گزارش خبرنگار ما، ديروز نفت برنت درياي شمال براي تحويل در ماه آينده ميلادي از ۴۱ دلار و ۵۰ سنت به چهل دلار و ۳۱ سنت رسيد و ۳۲ سنت كاهش يافت.
نفت سبك آمريكا نيز كه ۴۴ دلار و ۷۷ سنت داد و ستد شده بود ديروز با ۳۵ سنت كاهش ۴۳ دلار و ۶۰ سنت داد و ستد شد.
دلالان بازار نفت علت اصلي اين كاهش را انتشار اظهارات رئيس اوپك در مورد توانايي اوپك براي افزايش توليد و لغو محدوديت هاي شركت يوكوس روسيه اعلام كردند.
ديروز همچنين اعلام شد كه قيمت سبد نفتي اوپك نيز در روز جمعه گذشته به سقف بي سابقه ۳۹ دلار و ۶۷ سنت رسيده بود.

در سال جاري ميلادي رشد اقتصادي ايران به ۷ درصد مي رسد
همگام با خاورميانه، اقتصاد ايران در سال جاري ميلادي با نرخ ۷ درصد رشد مي كند.
به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از روزنامه تايمز، افزايش بي سابقه قيمت نفت در بازارهاي جهاني، نرخ رشد اقتصادي كشورهاي خاورميانه و شمال آفريقا را به طور چشمگيري افزايش داده است.
بر اساس اين گزارش، پيش بيني مي شود اقتصاد كشورهاي عربستان سعودي، كويت و قطر نيز با نرخ ۸ درصد در اين سال رشد داشته باشد.
حتي انتظار مي رود كشور اردن كه توليد كننده نفت نيست، نرخ رشد ۶ درصدي داشته باشد.
بنابراين گزارش، عراق تنها كشور خاورميانه است كه به شدت با بحران اقتصادي مواجه است.
اين گزارش حاكي است، ارزش سهام شركت هاي اين منطقه نيز افزايش يافته است.
همچنين اين گزارش مي افزايد، درآمدهاي ارزي كشورهاي حوزه خليج فارس در سال جاري به ۱۰۰ ميليارد پوند خواهد رسيد.

لايحه بازار سرمايه به مجلس رفت
گروه اقتصادي: لايحه بازار سرمايه در هفت فصل و ۶۳ ماده از سوي هيأت دولت روز يكشنبه گذشته به مجلس شوراي اسلامي ارسال شده است و بزودي در صحن علني مجلس شوراي اسلامي بررسي مي شود.
به گزارش خبرنگار ما اين لايحه كه مراحل تهيه و تصويب آن در هيأت دولت مدت طولاني را پشت سر گذاشته است با هدف توسعه بازار سرمايه و اوراق بهادار كشور و تسهيل جذب سرمايه در اين بخش تهيه و تدوين شده است.
يكي از دلايل به طول انجاميدن مراحل تهيه و تدوين اين لايحه نظرخواهي جرايم پيش بيني شده در اين لايحه از مسئولان قضايي كشور بود كه نحوه برخورد با متخلفان در بازار سرمايه و اوراق بهادار را مشخص مي كند.با تصويب اين لايحه نقش بخش خصوصي و دولتي در بازار سرمايه شفاف تر مي شود و زمينه تخصيص بهينه منابع، كاهش هزينه سرمايه گذاري و تسهيل سرمايه گذاري خارجي در بازار سرمايه كشور فراهم مي شود.

بورس

تغيير قيمت (ريال)
آخرين قيمت (ريال)
نام شركت
۳۱۹۲
۵,۱۹۲
فروسيليس
۱۰۲۵
۷,۴۴۳
سرمايه گذاري صنايع بهشهر
۱۵۶
۳,۲۹۵
فرآورده هاي نسوز آذر
۸۶
۱,۸۲۲
پارس خودرو
۲۵۸
۷,۱۵۹
تولي پرس
۳۵
۱,۱۰۵
درخشان تهران
۷۵
۲,۴۳۰
سرمايه گذاري آذربايجان
۳۴۱
۱۲,۹۰۳
پتروشيمي اراك
۸۰
۳,۰۹۹
سرمايه گذاري بوعلي
۱۲۶
۵,۳۶۲
صنعت و معدن
۲۲۰
۹,۵۸۸
اقتصاد نوين
۸۴
۳,۶۸۲
مهركام
۱۴۴۵
۶۹,۴۵۱
سيمان صوفيان
۶۳
۳,۱۱۹
لاستيك دنا
۸۲
۴,۲۰۵
سامان گستراصفهان
۳۰
۱,۷۴۱
قند مرودشت
۹۱
۵,۴۶۹
صنعتي اردكان
۱۰۳
۶,۸۰۷
سرمايه گذاري صنعت نفت
۲۴۴
۱۸,۰۱۱
پگاه آذربايجان غربي
۴۳
۳,۷۵۰
جوشكاب يزد
۱۱۱
۹,۷۵۶
سرمايه گذاري ساختمان
۳۵
۳,۱۳۳
موتوژن
۵۱
۵,۵۲۱
توكا فولاد
۳۶
۴,۳۹۰
آلومينيوم پارس
۲۰
۲,۴۸۹
شيشه وگاز
۱۵
۲,۴۱۱
كاشي پارس
۵۳
۸,۸۳۷
صنايع شيميايي
۱۹
۳,۲۱۳
كمباين ايران
۱۴۶
۲۵,۳۵۰
نفت بهران
۵۶
۱۰,۳۸۱
بسته بندي پارس
۳۳
۷,۵۰۲
سرمايه گذاري توس گستر
۲۱
۷,۹۴۰
حمل و نقل توكا
۵۳-
۱۷,۱۹۶
سيمان فارس وخوزستان
۲۲۳-
۴۵,۷۸۰
سيمان دورود
۶۸-
۱۴,۱۷۱
پتروشيمي خارك
۱۲۶-
۲۳,۸۶۲
پتروشيمي فارابي
۱۸۸-
۳۵,۴۹۴
سيمان شرق
۴۱-
۷,۷۰۶
زامياد
۶۱-
۷,۳۱۲
سرمايه گذاري ملي
۲۳-
۲,۷۵۹
توسعه صنعتي
۴۰-
۳,۶۱۸
ايران خودرو ديزل
۹۳-
۸,۲۵۳
معادن منگنزايران
۲۱۳-
۱۷,۱۱۱
صنعتي دريايي(صدرا)
۴۲۸-
۲۸,۹۵۵
دوده صنعتي
۱۰۳-
۶,۰۹۸
صنعتي بهشهر
۱۸۰-
۱۰,۵۴۲
كالسيمين
۹۰-
۵,۲۵۹
سرمايه گذاري بازنشستگي
۵۱-
۲,۸۲۹
سرمايه گذاري ملت
۵۱۷-
۲۸,۷۶۲
پتروشيمي آبادان
۴۲-
۲,۲۴۹
محور سازان
۱۶۶-
۸,۷۱۹
معادن و فلزات
۱۴۶-
۷,۳۵۳
توسعه صنايع بهشهر
۸۶-
۴,۲۹۱
داروسازي كوثر
۱۵۴-
۷,۶۶۷
سرمايه گذاري مسكن
۱۸۳-
۸,۱۵۲
سرمايه گذاري غدير
۵۷-
۲,۳۸۴
فارسيت دورود
۶۷-
۲,۷۸۸
سرمايه گذاري بيمه
۱۲۱۱-
۴۴,۳۵۶
گاز لوله
۱۰۴-
۳,۷۰۳
نيروي زنگان
۲۲۳-
۷,۷۹۸
گروه بهمن
۱۷۹-
۵,۵۲۰
ايران خودرو
۲۲۴-
۶,۲۰۵
معادن روي
۳۰۲۰-
۳,۹۶۸
مس شهيد باهنر
۹۴۳۰-
۵,۸۸۸
سايپا
۸۳۸-
۱۸,۲۷۴
لاستيكي سهند
۳۲۶-
۶,۴۲۹
معادن روي

قيمت طلا و ارز
نوع قيمت فروش (ريال)
يك بهار آزادي(قديم) ۹۶۷۰۰۰
يك بهار آزادي(جديد)۸۴۹۰۰۰
نيم بهار آزادي ۴۴۸۰۰۰
ربع بهار آزادي ۲۸۸۰۰۰
يك گرم طلاي ۱۸ عيار (ساخته نشده)۸۴۵۰۰
يك دلار آمريكا (بازار غيررسمي) ۸۷۵۳
يك دلار آمريكا (نرخ رسمي بانك مركزي) ۸۷۱۲
يك يورو (نرخ رسمي بانك مركزي) ۱۰۶۸۷

اقتصادي
اجتماعي
خارجي
سياسي
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
همشهري ايرانشهر
بورس
سكه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |  
|  صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |