سه شنبه ۲۰ مرداد ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۴۶۲ - Aug 10, 2004
وزير امور خارجه:
ديپلمات ربوده شده ايراني در سلامت كامل است
كمال خرازي وزير امور خارجه از سلامت كنسول ربوده شده ايراني در عراق خبر داد و گفت: بر اساس اطلاعات ما فريدون جهاني كه توسط گروهي در عراق ربوده شده، در سلامت كامل قرار دارد.
به گزارش خبرنگار سياسي ايرنا، وي ديروز دوشنبه در جريان كنفرانس خبري مشترك با وزير امور خارجه پاكستان تاكيد كرد: جمهوري اسلامي ايران همه تلاش خود را براي آزادي كنسول ربوده شده ايراني انجام خواهد داد.
خرازي تاكيد كرد: به محض ربوده شدن كنسول ايران در كربلا با مقامات دولت عراق، انگليس، حافظ منافع آمريكا در ايران و افراد مختلف مرتبط بااين قضيه تماسهاي لازم را برقرار كرديم تا زمينه آزادي هر چه سريعتر وي فراهم شود.
وزير امور خارجه پاكستان نيز با محكوم كردن گروگانگيري در عراق گفت: در ماههاي گذشته دو تن از اتباع پاكستاني نيز در عراق به گروگان گرفته شده و توسط گروگانگيران كشته شدند.
بدگماني به آمريكا
يك مقام آگاه امنيتي در عراق با اشاره به ربوده شدن ديپلمات  ايراني در ورودي شهر كربلا، اعلام كرد كه اين واقعه با اطلاع  مستقيم ماموران اطلاعاتي آمريكا و مقامات عراقي طرفدار آنها صورت گرفته است. وي با اعلام اين مطلب به خبرنگار خبرگزاري فارس گفت: «آمريكا براي فرار از مهلكه عراق در اجراي پروسه ضد ايراني خود كه با اظهارات مقامات عراقي آغاز شده بود، اين بار به نيروهاي مسلح تحت امر خود دستور دادند تا با ربودن ديپلمات  ايراني و اعلام اين كه اين فرد در عراق اقدام به تفرقه مي كند دور جديدي از سياست دشمن تراشي عليه ايران را آغاز نمايند. قدرت الله عليخاني عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس نيز گفت: احتمال دست داشتن آمريكا در ربودن ديپلمات ايراني در عراق زياد است زيرا آمريكايي ها با ماجراجويي به دنبال بهره برداري سياسي از اين موضوع هستند.
قدرت الله عليخاني در گفت و گو با خبرگزاري مهر در مورد علت تاخير در اعلام مفقودشدن فريدون جهاني از سوي وزارت امور خارجه كشورمان گفت: وزارت خارجه از مفقودشدن جهاني مطلع بوده است ولي از ربوده شدن او اطلاع نداشته و علت تاخير در اعلام اين خبر نيز كسب اطلاعات دقيق تر از سوي اين وزارتخانه بوده است. همچنين يك تحليلگر مسائل بين المللي گفت ربودن ديپلمات ايراني در عراق در حقيقت با همكاري نيروهاي وابسته بخشي از دولت عراق كه اين روزها اظهار نظرهايي نيز عليه ايران داشته اند صورت گرفته است.
دكتر علي خرم در گفت و گو با خبرگزاري مهر با بيان اين كه ربوده شدن ديپلمات ايراني متفاوت از ربودن ساير اتباع خارجي در عراق است گفت: تاكنون اتهام همه اتباع يا ديپلماتهاي ربوده شده در عراق اين بوده كه يا از نيروهاي اشغالگر بوده اند و يا از حمله به عراق و حضور نيروهاي اشغالگر استقبال كرده اند اما در مورد ايران وضع به گونه اي ديگر است.
از سوي ديگر سخنگوي وزارت كشور عراق ديروز در گفت و گو با ايرنا ربودن ديپلمات ايراني را بشدت محكوم كرد و گفت:  وزارت كشور و دولت عراق بارها اينگونه اعمال را محكوم كرده و آن را مخالف تعليمات دين مبين اسلام مي داند.

نيازي، رئيس بازرسي كل كشور شد
رئيس قوه قضائيه، حجت الاسلام والمسلمين نيازي را به عنوان رئيس سازمان بازرسي كل كشور و حجت الاسلام والمسلمين محمدكاظم بهرامي را به عنوان رئيس سازمان قضائي نيروهاي مسلح منصوب كرد.
به گزارش ايسنا، آيت الله شاهرودي صبح ديروز در جلسه مسئولان عالي قضايي همچنين حمله به اماكن مقدس در عراق را نقض كنوانسيون هاي بين المللي و اعلام جنگ فرهنگي دانست و گفت اين موضوع بشريت را در معرض جنگ هاي ديني و تمدني قرار مي دهد. وي از سازمان هاي بين المللي به خصوص سازمان ملل خواست بيش از اين نسبت به پايمال شدن حقوق انسان هاي بي گناه و بي پناه و تهاجم به نهادهاي مذهبي و فرهنگي بي تفاوت نباشند.

مشاور امنيتي بوش: جهان را در باره تهديد ايران متقاعد كرده ايم
كاندوليزا رايس مشاور امنيت ملي كاخ سفيد در يك گفت و گوي تلويزيوني در آمريكا با تكرار ادعاهاي هميشگي واشنگتن درباره توان هسته اي ايران گفت: ما مدت هاست كه مي گوييم فعاليت ايران نگران كننده است و اكنون با حساس كردن دنيا نسبت به اين موضوع، كشورهاي ديگر را نيز نگران كرده ايم. اكنون دولت بوش شاهد تمايل بين المللي براي اقدام عليه برنامه هسته اي ايران است.
وي گفت:  اكنون جامعه بين المللي متقاعد شده كه تهران تحت پوشش برنامه صلح آميز هسته اي، برنامه نظامي را دنبال مي كند و ما جامعه جهاني و آژانس بين المللي انرژي هسته اي را به جايي رسانده ايم كه اكنون نسبت به فعاليت هاي ايران نگران و مشكوك هستند.رايس با اين ادعا كه نمي توانيم به ايران اجازه دهيم سلاح هسته اي توليد كند پيش بيني كرد كه ماه  آينده، آژانس بيانيه شديداللحني را درباره ايران صادر كند كه در آن به تهران گفته خواهد شد بين كنارگذاشتن فعاليتهاي تسليحات هسته اي و منزوي شدن يكي را انتخاب كند.رايس اين پرسش را كه آمريكا مي تواند حمايت متحدانش را در اعمال تحريم عليه ايران در شوراي امنيت بدست آورد يا نه، بي پاسخ گذاشت.
قدرت هاي اروپايي و روسيه تاكنون در مقابل اصرار آمريكا براي اعمال تحريم عليه ايران مقاومت كرده اند، چرا كه ايران براي آنها يك شريك تجاري عمده است.
او همچنين نگفت كه آيا واشنگتن از اقدام احتمالي اسرائيل در تهديد نظامي تاسيسات هسته اي ايران حمايت مي كند يا نه.
روزنامه نيويورك تايمز ديروز در مطلبي بعد از گزارش سخنان رايس نوشت، معلوم نيست كه اسرائيل اصلا توان نظامي و قابليت هدف گرفتن تاسيسات هسته اي ايران را داشته باشد. رايس در حالي از دستيابي ايران به تسليحات هسته اي اينچنين ابراز نگراني مي كرد كه خود در ادامه مصاحبه اش گفت: روسيه اعلام كرده كه تنها در صورتي به ايران كمك مي كند كه اين كشور سوخت هسته اي مصرف شده را به روسيه بازگرداند بنابراين ايران نمي تواند از اين مواد براي توليد سلاح هسته اي استفاده كند.
سخنان رايس در حالي مطرح مي شود كه ديروز نشريه آمريكايي نيوزويك در مقاله تحليلي به قلم يكي از سردبيران خود نوشت: تهديد رو به رشد در دورنماي نزديك ديده مي شود و آن تمايلات هسته اي ايران است. در اين مقاله آمده است، بحران آينده در روابط اروپا - آمريكا بر سر عراق نيست بلكه درباره ايران خواهد بود. هسته اي شدن ايران عواقب بسيار خطرناكي براي آمريكا دارد چرا كه ديگر كشورها هم مي بينند نقض خط قرمز هسته اي چندان هم غيرممكن نيست و همين انقلابي در خاورميانه ايجاد مي كند.
نويسنده مقاله اروپا را به انفعال درباره چنين تهديدي متهم كرده و مي نويسد، اكنون كه ايران تلاش هاي اروپا را رد كرده، اروپايي ها دچار سردرگمي شده و نمي دانند چه كار كنند البته خواستار مذاكرات مجدد شده اند.نويسنده، آمريكا را هم به خاطر سياستش در مقابل ايران قابل سرزنش دانسته و نوشته است، واشنگتن حتي نمي خواهد احتمال انجام مذاكره مستقيم با ايران را بررسي كند، چه رسد به اينكه رابطه برقرار كند، اين اشتباه است و واشنگتن بايد رابطه مستقيم با تهران را پيشنهاد كند.
نويسنده مقاله در ادامه گفته است اين خواسته طولاني مدت تهران است و واشنگتن در مقابل مي تواند از ايران بخواهد تمايلات هسته اي را كنار بگذارد.

كوتاه از سراسر ايران
شعلان، دوباره عليه ايران سخن گفت
شبكه تلويزيوني العربيه ديروز گزارش داد كه «حازم الشعلان» وزير دفاع عراق اظهارات قبلي خود عليه ايران را تكرار كرده است.
به گزارش ايرنا به نقل از العربيه وي مدعي شد كه ايران در حوادث نجف دست دارد.
شعلان گفت: سلاح هايي كه در داخل ايران وجود دارد در نجف هم ديده شده است و برخي از مجرمان، اين سلاح ها را از طريق مرز ايران به عراق آورده اند. اين در حاليست كه اياد علاوي نخست وزير موقت عراق روز شنبه اين هفته گفت: اظهارات وزير دفاع در خصوص ايران تحريف شده است. علاوي كه در يك نشست مطبوعاتي در كاخ كنفرانس هاي بغداد براي اعلام قانون عفو عمومي سخن مي گفت، تأكيد كرد: ايران يك كشور مهم به شمار مي رود و عراق براي روابط خود با ايران اهميت خاصي قايل است و هرگز نمي خواهد اين روابط دستخوش تنش شود.
محتشمي پور:ايران بايد حركت گسترده اي را
در قبال حوادث عراق انجام دهد
حجت الاسلام سيد علي اكبر محتشمي پور در گفت وگو با خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) در ارزيابي از آن چه اين روزها در عراق مي گذرد، عملكرد اخير نيروهاي آمريكايي و متحدانش را عليه مردم شهرهاي شيعه و سني نشين عراق دلخراش توصيف كرد و افزود: با تاسف شاهديم اين كشتارها مورد تاييد دولت موقت - كه مورد تاييد آمريكايي هاست و با كمك آنها روي كار آمده - قرار مي گيرد.
وي با اشاره به نحوه  واكنش نخست وزير و وزير دفاع كشور عراق در برابر اين كشتارها، تصريح كرد: متاسفانه اين حوادث در شرايطي اتفاق مي افتد كه شخصيت هاي بزرگ جهان تشيع و مراجع بزرگ نجف اشرف در عراق نيستند.
وي همچنين با اشاره به خالي بودن عراق از پشتوانه  علما به جريان سوءاستفاده  آمريكايي ها از اين شرايط اشاره كرد و اظهار داشت: مسئولان دولت موقت، آمريكايي ها و همه  كساني كه دست خود را به خون مردم عراق آلوده مي كنند و علاوي - كه روزي با صدام همكاري مي كرده و عضو حزب بعث بوده است - آن چه بر سر صدام آمده را با خود مرور كنند و بدانند كه بالاخره روزي به سزاي اعمالشان مي رسند.
محتشمي پور همچنين با سنگين برشمردن مسئوليت امروز جهان اسلام و كشورهاي عربي در قبال آن چه در عراق مي گذرد، درباره  نحوه  اتخاذ موضع دولت ايران در اين خصوص، گفت: ايران بايد از طريق مجامع بين المللي به ويژه از طريق سازمان كنفرانس اسلامي و رايزني با كشورهاي عربي وارد عرصه شود تا حركتي وسيع را در قبال حوادث عراق انجام دهد.
اعتراض دفتر كروبي به رسانه ها
دفتر حجت الاسلام والمسلمين كروبي اعلام كرد: متاسفانه در روزهاي اخير برخي از جرايد و رسانه ها اخباري غير واقعي در خصوص ملاقات  و رايزني هاي دبير مجمع روحانيون مبارز پيرامون كانديداتوري مهندس موسوي منتشر مي كنند كه به نظر مي رسد اهداف خاصي از اين اخبار تعقيب مي شود.
به گزارش گروه دريافت خبر خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، يكي از مسئولان دفتر حجت الاسلام والمسلمين كروبي گفت: درباره  رايزني با مراجع معظم تقليد همان گونه كه حجت الاسلام والمسلمين كروبي در سال هاي گذشته نيز بر اين موضوع تاكيد كرده است، مراجع بزرگوار داراي جايگاه والايي هستند كه اقتضاي آن ارشاد مردم در همه  امور از جمله دعوت و توصيه براي حضور در انتخابات است و تلاش براي القاي حمايت هر يك از اين بزرگواران از يك كانديداي خاص به مصلحت نيست، اما طبعا با مقامات عالي رتبه و همه  افرادي كه در جريان برگزاري انتخابات مؤثر هستند، رايزني به عمل خواهد آمد.
اين عضو دفتر كروبي گفت: دبير مجمع روحانيون مبارز به تلاش هاي خود براي ايجاد بستر مناسب و نيز اخذ نظر موافق مهندس موسوي براي شركت در انتخابات ادامه مي دهد و ان شاء الله اين تلاش  به نتايج مثبت نيز منجر خواهد شد.

خاتمي در ديدار وزير خارجه پاكستان:
تداوم آشفتگي ها در عراق به زيان ملت عراق، منطقه و حتي اشغالگران است
خورشيد قصوري، وزير خارجه پاكستان ديروز با حجت الاسلام والمسلمين سيدمحمد خاتمي، رئيس جمهور ديدار كرد.
به گزارش ايسنا، رئيس جمهور در اين ديدار با اشاره به روابط خوب تهران با همه كشورهاي منطقه، روابط پاكستان و ايران را تاريخي، بلندمدت و با اهميت خواند و گفت: مناسبات دوجانبه در سالهاي اخير روبه گسترش و مثبت بوده است.
خاتمي از تلاشهاي انجام شده براي رفع سوء تفاهم ميان هند و پاكستان ابراز خرسندي كرد. خاتمي همكاري دو كشور براي استقرار آرامش و كمك به پيشرفت افغانستان را يادآور شد و گفت: تهران و اسلام آباد مي توانند در زمينه سرمايه گذاري مشترك به ويژه در كشورهاي آسياي ميانه با يكديگر همكاري كنند.
رئيس جمهوري در بخش ديگري از سخنانش با اشاره به وجود دست هايي در عراق براي تداوم ناامني در اين كشور، گفت: تداوم آشفتگي ها در عراق به زيان ملت عراق، منطقه و حتي اشغالگران است.
خورشيد قصوري، وزير خارجه پاكستان نيز در اين ديدار كه وزير امور خارجه نيز حضور داشت با اشاره به روابط ديرينه و پيوندهاي عميق دو كشور از مذاكرات خود با خرازي در خصوص مسايل افغانستان، عراق و روابط دوجانبه به ويژه مسئله انتقال گاز ابراز خرسندي كرد.
وزيران امور خارجه جمهوري اسلامي ايران و پاكستان نيز ديروز پيرامون آخرين وضعيت مناسبات دوجانبه و تحولات منطقه اي و بين المللي گفت و گو و تبادل نظر كردند.

رئيس مجلس خطاب به سفير ژاپن:
سياست مستقل ژاپن در برابر ايران تحت تأثير آمريكا قرار نگيرد
تاكه كازو كاوامورا سفير ژاپن در كشورمان در پايان ماموريت خود صبح ديروز با رئيس مجلس شوراي اسلامي ديدار و گفت وگو كرد.
به گزارش ايسنا، حدادعادل در ابتداي اين ديدار ضمن اظهار خرسندي از سطح مناسبات سياسي، اقتصادي ميان دو كشور، گفت: در سال هاي اخير مناسبات دو كشور در تمامي زمينه ها بسيار توسعه يافته است اما هنوز ظرفيت هاي بسياري براي گسترش و تحكيم همكاري هاي سياسي، اقتصادي و فرهنگي في مابين دو كشور وجود دارد. وي در ادامه با ابراز آمادگي تهران براي همكاري با ژاپن جهت بازسازي عراق و افغانستان گفت: همكاري دو كشور براي بازسازي عراق و افغانستان فصل جديدي از تعامل اقتصادي ميان تهران و توكيو خواهد داشت.
رئيس مجلس شوراي اسلامي، آنگاه با اشاره به تبليغات مغرضانه آمريكا عليه كشورمان يادآور شد: آمريكايي ها كه مايل نيستند كشور پهناوري مانند ايران در منطقه به صورت مستقل حركت كند هر روز موضوعي را براي تشديد فشارهاي سياسي عليه ايران بهانه و دستاويز قرار مي دهند. وي ابراز اميدواري كرد: توكيو با اتخاذ يك سياست مستقل در قبال تهران تحت تأثير فشارهاي آمريكا قرار نگيرد.
حداد عادل در ادامه اين ديدار ضمن قدرداني از تلاش هاي كاوامورا براي توسعه و گستردگي مناسبات دو كشور بر ضرورت افزايش مشورت هاي سياسي - پارلماني طرفين پيرامون مسايل مهم منطقه اي و بين المللي تأكيد كرد.
كاوامورا سفير ژاپن در تهران، نيز در اين ملاقات گفت: رهبران ژاپن براي توسعه و تحكيم مناسبات با ايران بسيار اهميت قائل هستند. وي سپس با اشاره به اهميت بازسازي عراق و افغانستان براي تحكيم صلح و ثبات در منطقه افزود: ژاپن علاقمند به همكاري با ايران براي بازسازي و ايجاد ثبات در اين دو كشور است.
سفير ژاپن در كشورمان با اظهار خرسندي از ماموريت خود در ايران تأكيد كرد: پس از بازگشت به ژاپن همچنان در جهت توسعه و گسترش مناسبات دو كشور فعاليت خواهد كرد.

هاشمي رفسنجاني:
بار بع قرن تجربه انقلاب نيروهاي مستعد و متخصص در كشور فراوانند
رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام، صبح ديروز در جمع اعضاي شوراي مركزي حزب رفاه ملت ايران با تحليل ديدگاه مكتب اسلام در خصوص حاكميت مردم بر سرنوشتشان، گفت: مبناي اسلام واقعي بر اساس دموكراسي و حاكميت مردم است.
به گزارش ايسنا، آيت الله هاشمي رفسنجاني افزود: با كمال تاسف دشمنان و يا ناآگاهان و متحجران كمر همت بستند كه اسلام را در برابر اختيار مردم قرار دهند، اما تاريخ نشان مي دهد افتخار اين كه مردم تصميم گيرنده و تعيين كننده اند، مربوط به اديان آسماني و به ويژه مكتب تعالي بخش اسلام است. رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام، با اشاره به نقش احزاب در جوامع و دگرگوني هاي اجتماعي، اظهار داشت: تحزب يك نياز واقعي جامعه ماست و براي تحقق دموكراسي، وجود تشكيلات نيرومند و متكي به آرمان و برنامه ضروري است.
هاشمي رفسنجاني، با ارايه تحليلي از تعيين كنندگي شاخص هاي زمان و شرايط، گفت: بايد شرايطي باشد تا مردم با تشخيص خود، نوع مديريت و حاكميت را انتخاب كنند و مردم ايران، با انقلاب اسلامي همين را انتخاب كردند.
رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام، با اشاره به نقش احزاب در رشد سياسي مردم، تصريح كرد: تشكل هاي سياسي بايد با نهادينه كردن برنامه ها و تشكيلات در رشد سياسي و حاكم كردن آراي مردم در مديريت كشور، سهم بسزايي ايفاء كنند.
آيت الله  هاشمي رفسنجاني، با مرور تاريخ پرفراز و نشيب انقلاب اسلامي، گفت: در موج اول تهديدات داخلي و خارجي بعد از انقلاب، تشكيل حزب جمهوري اسلامي كاري عظيم و تاريخي بود كه به طور جدي از انحراف انقلاب جلوگيري كرد. وي در پاسخ به دعوت حزب رفاه ملت ايران از شخصيت هاي سياسي و باتجربه كشور در انتخابات نهمين دوره رياست جمهوري، گفت: تلخ ترين موضوع آن است كه جامعه انقلابي، با ربع قرن تجربه و خيل عظيم نيروهاي مستعد و متخصص، احساس قحط رجال كند. آيت الله  هاشمي رفسنجاني، همچنين با حساس و سرنوشت ساز دانستن شرايط منطقه، گفت: در اين برهه از زمان بيش از هر زمان ديگر تدبير و درايت لازم است تا كشور و انقلاب دچار چالش نشود.
در ابتداي اين ديدار دكتر خليل علي محمدزاده، دبير كل و چند تن از اعضاي شوراي مركزي حزب رفاه ملت ايران هر يك به طور جداگانه به ارايه ديدگاه ها و نظرات خود در خصوص اوضاع سياسي كشور و شرايط نهمين انتخابات رياست جمهوري پرداختند.

سياسي
اجتماعي
اقتصادي
خارجي
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |  
|  صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |