سه شنبه ۲۰ مرداد ۱۳۸۳
سايه روشن ورزش
نيمي از بليت هاي مسابقات المپيك فروش رفته است
001281.jpg
گروه ورزشي- روزنامه كانادايي «گلوب اند ميل» نوشت: در حالي كه بيست و هشتمين دوره مسابقات المپيك روز جمعه در آتن پايتخت يونان آغاز مي شود، تنها حدود نيمي از بليت هاي اين مسابقات فروش رفته است.
اين روزنامه نوشت: از ۳/۵ ميليون بليتي كه براي اين مسابقات عرضه شده است كمتر از نصف (۳/۲ ميليون بليت) فروش رفته است.
مقام هاي كميته برگزاركننده المپيك يونان محاسبه كرده اند كه يوناني ها فقط ۷۸۰ هزار بليت خريداري كرده اند، در حالي كه آنان براي جلوگيري از اين كه رقابت بزرگترين قهرمانان جهان در ورزشگاه هايي در كشورشان با نيمي از تماشاگر انجام شود بايد بليت هاي بيشتري خريداري كنند. اين روزنامه نوشت: ممكن است المپيك به زادگاه خود يونان بازگردد، اما تنها چيزي كه از فروش بليت كندتر است ترافيك آتن است.
اگر چه گفته مي شود كه يوناني ها در آخرين دقيقه تصميم گيري مي كنند و سهم خود از اين بليت ها را خريداري خواهند كرد، اما كميته برگزاركننده المپيك يونان فرصت زيادي ندارد.
گلوب اند ميل نوشت: مسابقات المپيك سيدني در سال ۲۰۰۰ موفقيت مالي بسيار خوبي داشت به طوري كه ۸۷ درصد از ۶/۷ ميليون بليت اين مسابقات به فروش رسيد. استراليايي ها در حمايت از مسابقات المپيك سيدني متحد بودند و ۷/۶ ميليون بليت اين مسابقات را خريداري كردند.در مسابقات المپيك آتلانتا ۸۲ درصد از بليت اين مسابقات به فروش رسيد.
تمامي اين رويدادها قبل از حملات ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ بود. تحليلگران جهانگردي مي گويند تعميق نگراني هاي امنيتي همراه با قيمت بالاي پرواز و اقامت موجب هراس تماشاگران خارجي شده است و هنوز شش هزار از ۶۲ هزار اتاق هتل هاي آتن در انتظار مشتري است.

خبرها ونگاهها
«بورا ميلوتينوويچ» سرمربي باشگاه السد قطر شد
معراج مژده- باشگاه دسته اولي السد قطر اعلام كرد: «بورا ميلوتينوويچ» سرمربي سابق تيم ملي فوتبال چين، هدايت اين تيم را برعهده خواهد گرفت.
به گزارش خبرگزاري فرانسه از پاريس، بعد از انتقال «لوك دايان» رئيس سابق باشگاه ليل فرانسه به السد براي برنامه ريزي امور زيربنايي و آينده تيم، انتصاب ميلوتينوويچ گام تازه اي براي پيشبرد اهداف اين باشگاه قطري است. ميلو در اوايل ماه ژوئن از سرمربيگري در تيم ملي هندوراس كناره گيري كرد. وي پيش از اين در رأس تيم هاي ملي مكزيك، كاستاريكا، آمريكا، نيجريه و چين در جام جهاني مربيگري كرده است.
درخواست كمك «مارادونا» از رئيس جمهور آرژانتين
001284.jpg

«ديه گو آرماندو مارادونا» بازيكن اسطوره اي تاريخ فوتبال آرژانتين كه هم اكنون براي درمان اعتياد خود در يك كلينيك رواني در شهر بوينس آيرس بستري است، براي ترخيص خود از رئيس جمهوري آرژانتين در خواست كمك كرد.
به گزارش خبرگزاري رويترز از بوينوس آيرس، «آلفردو كاهه» پزشك معالج وي در يك گفت وگوي راديويي اظهار داشت: مارادونا مايل است به كوبا بازگردد اما دادگاه اين اجازه را به او نمي دهد به همين دليل از من خواست با رئيس جمهوري مذاكره كرده و از او بخواهم باقيمانده دوران معالجه خود را در كوبا سپري كند.
بعد از اولين دوره بستري شدن مارادونا در بيمارستان كه به علت بيماري شديد قلبي و تنفسي در ماه آوريل بود، خانواده اش او را مجبور ساختند براي درمان اعتياد به كوكائين در يك كلينيك خصوصي در حومه شهر بوينس آيرس بستري شود. وي بيشتر وقت خود را طي چهار سال گذشته تحت درمان اعتياد در كوبا سپري كرده است. مارادونا ۴۳ ساله در آخرين ملاقات با خانواده اش به آنها گفت: در اين كلينيك يكي فكر مي كند ناپلئون بناپارت است و ديگري خيال مي كند ژنرال سن مارتين شده، براي همين هيچ كدام باور نمي كنند من مارادونا هستم.

گفت وگو با مرد ۲۱۳ سانتي متري بسكتبال
ما طلا مي خواهيم
001278.jpg
مريم دري منش - تيم دانكن در تاريخ ۲۵ آوريل ۱۹۷۶ در ويرجين آمريكا متولد شد. او كه امروز ۱۳/۲ متر قد و تقريباً ۱۱۸ كيلوگرم وزن دارد، پس از فعاليتي طولاني در رشته شنا، اولين بار در ۱۳ سالگي به دنياي بسكتبال قدم گذاشت. بعد از موفقيت هاي زياد در كالج ويك فارست در كاليفرنياي شمالي، در سال ۱۹۹۸ توسط تيم سن آنتونيو اسپرز به عنوان بازيكن شماره يك به خدمت گرفته شد. او از آن زمان دو عنوان قهرماني (۲۰۰۳-۱۹۹۹) را به دست آورد و در سال ۲۰۰۲ و نيز ۲۰۰۳ به عنوان ارزشمندترين بازيكن ليگ (MVP) برگزيده شد.
براي تيم دانكن و تيم بسكتبال آمريكا، ديدارهاي تداركاتي و از جمله ديدار دوستانه مقابل تيم ملي آلمان در روز چهارشنبه گذشته در كلن، ايستگاهي بين راهي براي رسيدن به آتن بود. هدف آنها قهرماني در المپيك است. اين تيم در ۱۴ دوره شركت در بازي هاي المپيك، ۱۲ مدال طلا را كسب كرد. آنها از ۱۱۱ ديدار در ۱۰۹ ديدار به پيروزي رسيده اند. هر دو شكست آنها هم در سال هاي (۱۹۸۸-۱۹۷۲) در مقابل تيم شوروي سابق بوده است. از سال ۱۹۹۲ كه بازيكنان حرفه اي NBA (ليگ بسكتبال حرفه اي آمريكا) اجازه حضور در مسابقات المپيك را يافته اند، اين تيم موفق شده است كه ۲۴ پيروزي پياپي را كسب كند. مجله اشپيگل پس از بازي تيم آمريكا و آلمان، مصاحبه زير را با تيم دانكن، بازيكن تيم ملي بسكتبال آمريكا انجام داده است:
***
* آقاي دانكن، در سال ۲۰۰۰ به خاطر مصدوميت در ناحيه زانو، المپيك سيدني را از دست داديد. شركت در بازيهاي آتن چه مفهومي برايتان دارد؟
- از اين طريق روياي دوران كودكي ام به حقيقت مي پيوندد. خواهرم تريسيا در سال ۱۹۸۸ به عنوان شناگر در كره حاضر بود و حالا من با تيم بسكتبال. افتخار بزرگي است كه براي كسب مدال براي كشورم بازي كنم.
* اسلاف شما هميشه خود را از مسابقات المپيك دور نگه داشته اند. برنامه شما چيست؟
- من مي خواهم دهكده المپيك را ببينم. به علاوه علاقه زيادي به تماشاي بازيها دارم.
* اين كه ستاره هاي زيادي از NBA مثل شكيل اونيل، كوب برايانت، كوين گارنت، وينس كارتر و يا تريسي مك گرادي از شركت در بازي ها خودداري كرده اند، ناراحتتان مي كند؟
- هركس خودش براي خودش تصميم مي گيرد. بيشتر ترجيح مي دهم به بازيكناني فكر كنم كه اينجا هستند. آنها بيشتر مورد علاقه من هستند چون مي خواهند المپيك را تجربه كنند.
* شما با ۲۸ سال سن، در كنار آلن ايورسن، باتجربه ترين بازيكنان در جوانترين تيم رويايي هستيد كه ميانگين سني آن بالغ بر ۵/۲۳ است. آيا به همين خاطر از سوي لاري براون، سرمربي تيم به عنوان كاپيتان انتخاب شده ايد؟
- اين سمت مسئوليت و نيز افتخاري ويژه براي من است. البته از نظر خود من تنها يك تيم رويايي وجود دارد: تيم اصلي سال ۱۹۹۲. ما آن تأثير جالب و بزرگ را نمي توانيم تكرار كنيم. ما فقط حرفه اي هستيم.
* غير از شما يك نفر، برخلاف سال ۱۹۹۲، بقيه بازيكنان چندان مشهور نيستند. به نظر شما مردم چه كسي را بايد مورد توجه قرار دهند؟
- لامار اودوم از لوس آنجلس ليكرز و دويان ويد از ميامي. آن دو، جوان و با استعداد هستند و بازي شان هميشه مرا متعجب مي كند.
* در آتن مي خواهيد به چه چيز برسيد؟
- طلا، فقط طلا.
* يعني اين مسابقات بايد ننگ كسب مقام ششمي در جام جهاني ۲۰۰۲ در وطن خودتان را در اذهان مردم به فراموشي بسپارد.
- ما هنوز خاطره خوش اتفاقات ايندياناپوليس را در ذهن داريم. البته هميشه به ما، به چشم قويترين تيم نگاه مي شود. اما اختلاف سطح توانايي بين NBA و جهان، همواره كمتر مي شود. ما از احترام بيشتري نسبت به رقيبان خود برخورداريم و اين دقيقاً همان انگيزه اي را كه نياز داريم به ما مي دهد.
* يك سؤال در خصوص موضوع احترام: شما يكي از بهترين بازيكنان در NBA...
- .... اين را شما مي گوييد...
* ... و با اين وجود به اندازه كوب برايانت يا آلن ايورسن محبوب مردم نيستيد. حتي روزنامه آمريكايي Sport Illustrated يك بار شما را در ليست «كسل كننده ترين فوق ستاره ها» قرار داد. اين بي احترامي آزارتان نمي دهد؟
- نه. خيلي ساده است، بنابر خيلي دلايل نمي توان زياد از من استفاده مالي كرد. اما تصديق مي كنم كه وظيفه من بسكتبال بازي كردن است. من فكر مي كنم كه انسان بيشتر از هر كس ديگر از كساني انتظار احترام دارد كه در مقابل آنها و يا با آنها بازي مي كند و من تصور مي كنم كه اين اشخاص به من به ديده احترام نگاه مي كنند.
* در يكي از ديدارهاي تداركاتي با تيم آلمان، با ديرك نوويتسكي روبه رو شديد كه معمولاً در NBA با او مبارزه مي كنيد. نظرتان راجع به او چيست؟
- ديرك بازيكني غيرقابل تصور است. با توجه به قدش خيلي تحرك دارد. در هنگام حمله مجموعه كاملي از امكانات را در اختيار دارد و مي تواند از همه جاي زمين توپ را پرتاب كند. او سال به سال بهتر مي شود.
* آيا همكار هاي او در NBA در بازي تداركاتي در كلن مراقبت ويژه اي از وي به عمل مي آوردند؟
- ما هميشه روي او خطا مي كنيم و نگاه خاصي به او داريم. خط منطقه سه امتيازي در اينجا نسبت به آمريكا به طرزي احمقانه، به سبد نزديكتر است. بنابر اين او بيشتر مي تواند گل هاي سه امتيازي به ثمر برساند.
*آيا تفاوت قوانين NBA و فدراسيون جهاني بسكتبال (Fiba) براي شما مشكل ساز است؟
- رقيبان ما در تمام طول سال طبق قوانين فيبا بازي مي كنند. ما مجبوريم خودمان را با اين قوانين تطبيق دهيم. شش ديدار تداركاتي ما براي المپيك هم به همين منظور انجام مي شود. از طرفي ديگر بسكتبال، بسكتبال است. اما براي خود من، هميشه بازي كردن در سالني كه همه تماشاگران تيم رقيب را تشويق مي كنند، تجربه اي جالب است.
* قبل از المپيك، مهم ترين رويداد ورزشي در اروپا، توردوفرانس بود. آيا پيروزي لانس آرمسترانگ را مردم در آمريكا ديدند؟
- بله. آرمسترانگ يك ورزشكار بزرگ و تا حد امكان يك تهييج كننده بزرگ مردم است. اين ششمين پيروزي متوالي وي بود. يا پنجمين؟ نه، ششمي بود. موفقيتي كه او پس از يك دوره بسيار طولاني به دست آورده، واقعاً شگفت آور است.
* بالاخره پس از بازيهاي المپيك، تعطيلات تابستاني فرا مي رسد. تيم دانكن در اوقات فراغت خود چه مي كند؟
- تقريباً هيچ كاري نمي كنم. ترجيح مي دهم در خانه بمانم و از اوقات استراحت خود لذت ببرم و البته بازيهاي ويدئويي را خيلي دوست دارم. در اين ميان آمي، همسر دانكن كه در طول مصاحبه در كتابخانه هتل بود، وارد صحبت شده مي گويد: مكان محبوب تيم تخت خواب است. بيشتر از همه دوست دارد استراحت كند. تمايلي هم به مسافرت ندارد. اگر اين دو بازي را در ورزشگاه كلن نداشت، هيچگاه نمي توانستيم چنين محل زيبايي را ببينيم.
* اواخر پاييز فصل بعدي NBA آغاز مي شود. شما دوبار قهرمان اين رقابت ها شده ايد. آيا باز هم هدف  ديگري داريد؟
- البته. هدف هميشه عنوان بعدي است. مي خواهم تا جايي كه امكان دارد، عنوان هاي بيشتري را كسب كنم. هميشه هدف اين است.
* چه تيم هايي در ليگ شانس قهرماني دارند؟
- تيم هاي هميشه صدرنشين. در قهرماني منطقه شرق، ديترويت، اينديانا و ميامي با شكيل اونيل. در غرب، مينه سوتا، هيوستون، فونيكس، دن ور، ليكرز و احتمالاً خود ما.

ورزش
ادبيات
اقتصاد
انديشه
سياست
هنر
|  ادبيات  |  اقتصاد  |  انديشه  |  سياست  |  ورزش  |  هنر  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |