چهارشنبه ۲۱ مرداد ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۴۶۳ - Aug 11, 2004
شكيبايي
امام صادق (ع): شكيبايي از يقين پديد آيد.
(مشكاه الانوار / ۲۰)
امروز با حافظ
غم اين كار نشاط دل غمگين من است
روزگاري است كه سوداي بتان دين من است
وين كجا مرتبه چشم جهان بين من است
ديدن روي تو را ديده جان بين بايد
نگارستان
008685.jpg
ژاك لوئيس ديويد
«سوگند هوراتي» - ۸۵ - ۱۷۸۴ / رنگ روغن روي بوم - ۴۲۵ * ۳۳۰ سانتي متر
موزه لوور / پاريس
لوئيس ديويد همانند ديگر هنرمندان زمان خويش، فعالانه با رويدادهاي سياسي دوران خود درگير شد. به گونه اي كه هنر او نمي توانست بدون در نظر گرفتن مسائل انقلاب فرانسه و عصر ناپلئون درك شود.پيوند هنر و سياست، انگيزه ايجاد يك سبك هنري جديد را براي بيان ارتباطات سياسي به وجود آورد. به اين ترتيب هنرمندان از ارائه «هنر خالص» كه هدف ويژه اي را دنبال نمي كرد، دور شدند.در سال ۱۷۸۴ تابلوي «سوگند هوراتي» لوئيس ديويد را به عنوان نماينده اصلي «كلاسيسم انقلابي» معرفي كرد. اين نقاشي سه هوراتي را در حالي نمايش مي دهد كه براي جنگ و مرگ در راه سرافرازي روم سوگند ياد مي كنند. اين سه تن، جنگجويان برگزيده آلبانيايي هستند كه از جانب تمامي ارتش سوگند وفاداري مي خورند.
در اين تابلو، نقاش به نمايش حس تكليف و ميهن پرستي افراد پرداخته است.

بهارستان
لحظه ي تنهايي هميشه دردناك است
وقتي كه آسمان توفاني است
مي روم تا ترانه هايم را
بر جدول هاي خيابان فرياد زنم
ژاك بورله - ترجمه مسعود سالاري

پاسخ به پرسش پزشكي
درباره كوتاه شدن قد سالخوردگان
دكتر روزنفلد در پاسخ به پرسشي، يكي از دلايل كوتاه شدن قد در دوران سالخوردگي را كاهش قطر ديسك ها و مواد انعطاف پذير ميان مهره هاي ستون فقرات و خميدگي قامت بيان داشته است. وي توصيه كرده است كه با توجه به كاهش قطر ديسك ها، يك سالخورده نبايد بار سنگين بردارد و جهش ها و حركت هايي كند كه به مهره هاي ستون فقرات آسيب برسد و عضوهاي مربوط را دردناك كند. يك سالخورده بايد مراقب باشد كه دچار زمين خوردگي و آسيب ديدگي استخوان نشود چون مسئله ساز خواهد شد.

تازه  هاي دنياي رسانه ها
توصيه به روزنامه نگاران آفريقا (كشورهاي غير صنعتي)
توصيه هاي مطرح شده در سمينار پيشرفت روزنامه نگاري در قاره آفريقا كه چندي پيش برگزار شده بود، دركتابي حاوي جريان سمينار و نطق هاي ايراد شده در آن منتشر شده است. اين كتاب كه در ۱۴۶ صفحه با عكس هاي متعدد به زبان انگليسي انتشار يافته شامل خلاصه رساله هايي هم كه به سمينار ارسال شده، هست. در فصل اول اين كتاب آمده است كه در آفريقا نيز مانند ساير كشورهاي غير صنعتي، روزنامه نگاران مي كوشند تا جرايد معروف آمريكا را الگوي كار قرار دهند، حال آن كه از ساختار اين كشور بي خبرند. آمريكا يك اتحاديه مركب از ۵۰ كشور داراي استقلال داخلي است كه در امور دفاعي، روابط خارجي و برخي برنامه ريزي هاي كلان مشتركند. روزنامه هاي معروف آمريكا كه سراسري (غير محلي) خوانده مي شوند كارها و تصميمات دولت فدرال را كه عمدتاً به امور نظامي، سياست خارجي، پول و تجارت خارجي مي پردازد دنبال و منعكس مي كنند. در نتيجه روزنامه هاي ساير كشورها كه نمونه هاي آمريكايي را الگو قرار مي دهند، سراغ همين گونه خبرها و مطالب مي روند و ندانسته از ۹۰ درصد امور غافل مي مانند. لذا توصيه مي شود كه اگر روزنامه نگاران كشورهاي غيرصنعتي مايلند جرايد آمريكا الگويشان باشد، روزنامه هاي محلي(ايالتي) اين كشور را الگو قرار دهند كه همه امور را پوشش مي دهند و به مراتب كامل تر از روزنامه هاي سراسري هستندكه برايشان پرداختن به «سياست» در اولويت قرار دارد. در اين فصل نوشته شده است كه تا دهه ۱۹۶۰ (دهه استقلال يابي كشورهاي آفريقايي) جرايد لندن و پاريس الگوي روزنامه هاي قاره آفريقا و ساير كشورهاي غيرپيشرفته بود كه شكل جامع تري داشتند. در اين كتاب همچنين توصيه شده است كه روزنامه نگاران هركشور ضمن مراعات اصول مشترك روزنامه نگاري در نگارش مطالب و اخلاق روزنامه نگاري، از لحاظ پوشش خبري و تقسيم بندي صفحات و موارد ديگر، بر پايه شرايط و فرهنگ كشور خود، يك مشي ملي تدوين و آن را دنبال كنند و كمتر دنباله رو روزنامه هاي ممالك ديگر كه مخاطبانشان سلايق و نيازهاي متفاوت دارند باشند تا بتوانند منشاء خدمت باشند.
مسئله ميلياردرهاي روسيه
نيويورك تايمز در گزارشي مفصل درباره مسئله ميلياردر شدن در روسيه امروز نوشته است: در آستانه فروپاشي شوروي، چند نفري كه نظاير اين رويداد را در كشورهاي ديگر دنبال و فرصت هايي را كه به دست مي آيد پيش بيني كرده بودند، از اين فرصت ها استفاده كردند و با فوت و فن هايي بر اموال دولت كه به معرض حراج گذارده شده بود و يا اين كه خود باعث به حراج گذاردن آنها شده بودند دست يافتند، پولدار و در نتيجه با نفوذ شدند و هركدام چند محافظ مسلح اجير و يكي ـ دو روزنامه و راديو ـ تلويزيون هم براي دفاع از خود خريداري و يا راه اندازي كردند و با برخي باندهاي مافيايي قرار داد بستند. به تدريج مردم دشمن آنان شدند و دولت را تحت فشار قرار دادند كه دولت هم به عناوين مختلف به تعقيب قضايي آنها پرداخت، آنها را فراري داد و يا بازداشت كرد. باز هم دشمني مردم پايان نيافته است و محاكمه ميخائيل خودوركوفسكي در قفس آهني به همين دليل بوده است كه تماشاگران خشمگين محاكمه بر سرش نريزند و او را نكشند.
توليد و بازار خودرو در روسيه
توليد خودرو در روسيه در شش ماه اول سال ۲۰۰۴ به ۶۷۱ هزار و۱۲۲ دستگاه رسيد. در همين مدت ۵۵ هزار خودرو به صورت كامل و يا قطعات منفصله به روسيه وارد شده بود. روسيه در شش ماه منتهي به پايان ماه ژوئن، ۱۰۱ هزار و ۲۴۶ كاميون از انواع مختلف توليد كرده بود. اين ارقام يك افزايش ۱۵ و ۱۲ درصدي نشان مي دهد. با وجود اين، تقاضا براي خودرو در روسيه رو به افزايش است. روس ها به جاي اجازه دادن به كارخانه هاي خارجي كه در آن كشور شركت مختلط تاسيس كنند، مانند كارخانه هاي اروپاي غربي قطعاتي را كه لازم دارند بر پايه نقشه مهندسان خودشان به كارخانه هاي ساير كشورها كه بهتر و ارزانتر مي سازند سفارش مي دهند. هفته نامه اتومبيل چاپ آمريكا پيش بيني كرده است كه با احتساب درصد افزايش تقاضا براي اتومبيل در روسيه، اين كشور پيش از سال ۲۰۱۰ به صورت يك صادر كننده جدي اتومبيل در نخواهد آمد.
انگيزه قتل ۴ مرد، دو زن جوان و يك سگ در خانه اي در فلوريدا
قتل ۴ مرد و دو زن كه ۱۸ تا ۳۰ ساله بودند در خانه اي درمنطقه «دلتونا» در حومه ارلاندو ايالت فلوريداي آمريكا از اخبار صفحه اول چند روز گذشته روزنامه هاي آمريكا بود. اجساد اين شش تن كه در يك رستوران كار مي كردند در اطاق هاي مختلف يك خانه به دست آمد كه در اين ماجرا سگ آنان هم كشته شده بود. پدر يكي از دو زن گفته بود كه دخترش مي خواست زندگي مستقل داشته باشد و به همين دليل خانه او را ترك كرده بود. جريان اين كشتار كه پريروز كشف شده است ضعف هاي داخلي يك جامعه را نشان مي دهد. چهار مرتكب قتل كه دستگير شده اند بدون مجوز به خانه خالي از سكنه زن و مردي كه در تابستان در ايالت «مين» و در زمستان در «فلوريدا» زندگي مي كردند وارد و در آنجا ساكن مي شوند. پس از چند هفته نوه آن زن و شوهر كه دختري ۲۲ ساله بود متوجه قضيه مي شود و با كمك پليس اين چهار مرد را كه داراي سوابق كيفري هم بودند بيرون مي كند. تخليه خانه با فشار پليس به قدري با عجله صورت مي گيرد كه اين چهار مرد موفق به بردن همه اثاثيه خود نمي شوند. روز بعد كه به نوه صاحبخانه مراجعه مي كنند تا اموال خود را پس بگيرند ميان آنان مشاجره لفظي روي مي دهد. در ساعات شب اين چهار مرد به خانه اي كه آن دختر در آنجا با يك دختر و چهار مرد جوان ديگر زندگي مي كرد هجوم مي برند و هر شش تن را كه مقاومت هم نكرده بودند مي كشند. ضربات وارده به آن دختر ۲۲ ساله به قدري شديد و متعدد بود كه در دو روز اول، از طريق صورت و دندان ها هم شناختن وي امكان پذير نشده بود.

برگي از تاريخ
ترك مخاصمه ايران و روم
يازدهم اوت در طول تاريخ، علاوه بر ترك مخاصمه ايران و روم كه شرح آن در زير خواهد آمد، شاهد رويدادهاي متعدد بود كه برخي از آنها از اين قرار است: در سال ۱۷۹۲ انقلابيون فرانسه در پي تصرف كاخ سلطنتي و دستگيري لويي شانزدهم، براي اداره امور فرانسه يك شوراي انقلاب تشكيل دادند. در سال ۱۸۶۰ نيروهاي فرانسه و انگلستان عمليات تازه نظامي خود را در چين آغاز كردند و چهار روز بعد شانگهاي و نزديك به دو ماه پس از آن پكن را تصرف و كاخ سلطنتي چين را غارت كردند. در سال ۱۸۹۸ دولت واشنگتن مجمع الجزاير هاوايي (طبق نامگذاري انگليسي ها، جزاير ساندويچ) را كه كشوري مستقل در اقيانوس آرام و داراي يك پادشاه بومي بود ضميمه قلمرو خود كرد. در سال ۱۹۴۵ و يك روز پس از اين كه دولت ژاپن اعلام تسليم شدن كرد، ترومن، ژنرال مك آرتور را مأمور تحويل گرفتن آن كشور ساخت. در سال ۱۳۳۲ نتايج رفراندوم انحلال دوره ۱۷ مجلس شوراي ملي كه نخستين رفراندم در ايران بود اعلام شد و مردم رأي به پيشنهاد انحلال دادند. در سال ۱۹۵۳ شوروي نخستين بمب هيدروژني را آزمايش كرد و برتري نظامي به دست آورد و در سال ۱۳۵۷ موج اعتراض و تظاهرات ضد حكومت، ايران را فراگرفت كه صحنه هاي گسترده آن در اصفهان، شيراز، قزوين و تبريز به چشم خورد و در اين روز در اصفهان دست كم ۷۰ تن كشته و يا مجروح شده بودند و در اين شهر حكومت نظامي برقرار شد.
اينك ترك مخاصمه ايران و روم به عنوان برگ امروز: هادريان (هادريانوس) يازدهم اوت سال ۱۱۷ ميلادي با دولت ايران صلح كرد. وي سه روز پيش از اين تاريخ (هشتم اوت) بر جاي تراژان امپراتور روم نشسته بود كه در جريان جنگ با ايران درگذشته بود. برخلاف تراژان كه از طريق جنگ امپراتوري روم را حفظ مي كرد و وسعت مي داد، هادريان با مخالفان حكومت روميان سازش مي كرد و يا به راه هاي ديگري جز جنگ متوسل مي شد. هادريان پس از امضاي قرارداد صلح با ايران و صرفنظر كردن از دعاوي تراژان، به روم بازگشت و از سناي امپراتوري درخواست رأي اعتماد كرد و موفق شد. خسرو، شاه اشكاني ايران كه در ۱۰۷ ميلادي از سوي مهستان (سناي ايران) به اين مقام انتخاب شده بود تا لحظه روي كارآمدن هادريان، بيشتر وقت خود را صرف جنگ با تراژان كرده بود.
www.iranianshistoryonthisday.com

نامزدهاي تنديس جشن سينما معرفي شدند
نامزدهاي بخش هاي مختلف اعم از فني، نوشتاري، هنري و بصري فيلم هاي سينمايي هشتمين «جشن سينماي ايران» معرفي شدند.
روابط عمومي خانه سينما گزارش داد: هيات انتخاب بخش هاي مختلف از ميان ۵۴ فيلم بلند ارسالي، نامزدهاي دريافت تنديس جشن سينما را انتخاب كرد.
فيلم هاي «سربازهاي جمعه»، «شهر زيبا»، «مارمولك»، «مهمان مامان» و «هم نفس» به عنوان نامزدهاي بهترين فيلم و «عزيزالله حميدنژاد» براي فيلم «اشك سرما»، «اصغر فرهادي» براي فيلم «شهر زيبا»، «بهمن قبادي» براي فيلم «لاك پشت ها هم پرواز مي كنند»، «حميد نعمت الله» براي فيلم بوتيك و «داريوش مهرجويي» براي فيلم «مهمان مامان» به عنوان نامزدهاي بهترين كارگرداني معرفي شدند.
«بابك انصاري» براي فيلم «شهرزيبا»، «پرويز پرستويي» براي فيلم «مارمولك»، «حسن پورشيرازي» براي فيلم «مهمان مامان»، «پارسا پيروزفر» براي فيلم «اشك سرما» و«بهرام رادان» براي فيلم «شمعي در باد» نامزدهاي بهترين بازيگر نقش اول مرد و «حامد بهداد» براي فيلم «بوتيك»، پارسا پيروزفر براي فيلم «مهمان مامان»، «شهاب حسيني» براي فيلم «شمعي درباد»، «رضا رويگري» براي فيلم «بوتيك» و «فرامرزقريبيان» براي فيلم شهر زيبا، نامزدهاي بهترين نقش مكمل شدند.
«گلاب آدينه» براي فيلم «مهمان مامان»، «ترانه عليدوستي» براي فيلم «شهرزيبا»، «گلشيفته فراهاني» براي فيلم هاي «اشك سرما» و «بوتيك» و «فاطمه معتمد آريا» براي فيلم «روايت سه گانه» (اپيزود ننه گيلانه) به عنوان نامزد هاي بهترين نقش اول زن و «افسانه چهره آزاد» براي فيلم «بوتيك»، «آهو خردمند» براي فيلم «شهر زيبا»، «مريلا زارعي» براي فيلم «سربازهاي جمعه»، «فريده سپاه منصور» و «نسرين مقانلو» براي نقش آفريني در فيلم «مهمان مامان» به عنوان نامزدهاي بهترين نقش مكمل زن انتخاب شدند.
نامزدهاي بهترين فيلمنامه، «محمد رضايي راد» براي فيلم «قدمگاه»، «اصغرفرهادي» براي فيلم «شهر زيبا»، «خسرو معصومي» براي فيلم «رسم عاشق كشي»، «بهمن قبادي» براي فيلم «لاك پشت ها هم پرواز مي كنند» و «عزيزالله حميدنژاد» براي فيلم «اشك سرما» معرفي شدند.
«محمد آلادپوش» براي فيلم «گاوخوني»، «رسول احدي» براي فيلم «مزرعه پدري»، «شهريار اسدي» براي فيلم «لاك پشت ها هم پرواز مي كنند»، «فرشاد بشيرزاده» براي فيلم «عاشق مترسك» و «علي لقماني» براي فيلم «شهر زيبا» نامزدهاي بهترين فيلمبرداري براي دريافت تنديس جشن سينماي ايران شدند.
در بخش بهترين هاي تدوين «حسن حسندوست» براي فيلم «رسم عاشق كشي»، «بهرام دهقاني» براي فيلم «مزرعه پدري»، «هايده صفي ياري» براي فيلم «اشك سرما»، «محمدرضا موئيني» براي فيلم «بوتيك» و «داود يوسفيان» براي فيلم «روايت سه گانه» و در بخش بهترين طراحي هنري «سيامك احصايي» براي فيلم «قدمگاه»، «خسرو خورشيدي» براي فيلم «تب»، «محسن شاه ابراهيمي»براي فيلم «مهمان مامان»، «كيوان مقدم» براي فيلم «شهر زيبا» و «ژيلا مهرجويي» براي فيلم «صبحانه اي براي دو نفر» معرفي شدند.
«مجيد انتظامي» براي فيلم «عروس افغان»، «سعيد انصاري» براي فيلم «اشك سرما»، «ناصر چشم آذر» براي فيلم «شمعي در باد»، «محمدرضا عليقلي» براي فيلم «قدمگاه» و «كارن همايونفر» براي فيلم «سيزده گربه روي شيرواني» در فهرست نامزدهاي بهترين بخش موسيقي متن قرار گرفتند.
در بخش صداگذاري و ميكس «گشتاسب آريانا» (مزرعه پدري)، «محمدرضا دلپاك» (رسم عاشق كشي)، «محسن روشن» (قدمگاه)، «اميرحسين قاسمي» (پروانه اي در باد) و «جهانگير ميرشكاري» و «حسين ابوالصدق» براي فيلم مهمان مامان و در بخش بهترين صدابرداري «بهمن بني اردلان» (لاك پشت ها هم پرواز مي كنند)، «عباس رستگارپور» (قدمگاه)، «حسن زاهدي» (شهرزيبا)، «نظام الدين كيايي» (شمعي در باد)، «جهانگير و امين ميرشكاري» و «مازيار شيخ محبوبي» (مهمان مامان) نامزد دريافت تنديس جشن سينما شدند.
همچنين در بخش چهره پردازي «عبدالله اسكندري» (تارا، تب توت فرنگي)، «مهري شيرازي» و «نويد فرح مرزي» (شمعي در باد)، «فرهنگ معيري» (اشك سرما)، «محسن ملكي» (عاشق مترسك) و «مهرداد ميركياني» (روايت سه گانه) انتخاب شدند.
در بخش بهترين جلوه هاي ويژه بصري اصغر پورهاجريان (پروانه اي درباد)، داودرسوليان، نجف فتاحي و عليرضازرين دست (ملاقات با طوطي)، محمدرضا شرف الدين (مزرعه پدري)، عباس شوقي (اشك سرما) و اميرضا معتمدي براي فيلم سيزده گربه روي شيرواني به عنوان نامزد دريافت جايزه جشن سينماي ايران معرفي شدند.
«امير عابدي» (مزرعه پدري)، «محمد علي قلي زاده» (دوئل)، «محمد فوقاني» (عروس افغان)، «مهرشاد كارخاني» (اشك سرما) و «علي نيك رفتار» به عنوان نامزدهاي بهترين عكس فيلم برگزيده شدند.

سه نوازي گيتار، پيانو و ويلن گرجستان
سه نوازنده برجسته كشور گرجستان، در بنياد آفرينش هاي هنري نياوران، به سه نوازي خواهند پرداخت.
به گزارش همشهري از روابط عمومي فرهنگسراي نياوران، در اين كنسرت كه در روزهاي ۲۲ و ۲۳ مردادماه برگزار مي شود، «زوراب خوتسيشويلي» تك نواز اركستر فيلارمونيك گرجستان كه بيش از ۱۰۰ اثر براي پيانو تنظيم نموده، «واژا كالانداز» نوازنده گيتار كه پروفسور كنسرواتوار دولتي تفليس و برنده جايزه اولين فستيوال گيتار در مسكو و خانم «كتوان دوشماليش» نوازنده ويولن، پروفسور موسيقي و برنده مسابقه بين المللي «ماگاريتا لان» و «جكوز تيباد» در اريس، اجراي برنامه خواهند داشت.
نوازندگان گرجي در اين دو شب، آثاري از باخ، پاگانيني، آلبينز، پيازولا، برامس و رودريگو را اجرا خواهند كرد.

نشست معماري در خانه هنرمندان ايران
جامعه مهندسان معمار ايران در ادامه نشست هاي خود پنج شنبه ۲۸ مردادماه همزمان با جمعي از مهندسان و دانشجويان معماري با مهندس يحيي فيوضي به گفت وگو مي نشيند.
يحيي فيوضي فارغ التحصيل معماري از دانشكده هنرهاي زيباي دانشگاه تهران است و طراح مراكز فرهنگي بسياري در ايران بوده، از جمله بناهايي كه توسط وي طراحي شده مي توان به ساختمان اجلاس سران اشاره كرد.
اين نشست از ساعت ۱۶ تا ۱۹ در سالن گفت وگو خانه هنرمندان برپا مي شود.

بازيگر كينگ كنگ در گذشت
«في ري»، بازيگر زن فيلم  «كينگ كنگ» در سن ۹۶ سالگي در آپارتمان خود در «مانهاتان» نيويورك از دنيا رفت.
دست اندركاران هاليوود معتقدند كه «ري» در چندين فيلم بازي كرده است اما نقش او كه گوريل عظيم الجثه به نام «كينگ كنگ» او را از آسمانخراش «امپاير استيت» بالا مي برد، به يادگار خواهد ماند. «ري» در سال ۱۹۰۷ در آلبرتا، كانادا، به دنيا آمد و پس از آنكه والدين وي از هم جدا شدند با مادرش به لس آنجلس مهاجرت كرد.
در سال ۱۹۲۸ با بازي در فيلم كلاسيك «مارش عروسي» ساخته «اريك فون استروهايم» ستاره سينما شد. او بعدها مقابل بازيگراني چون «گري كوپر» و «رانالد كلمن» نيز ايفاي نقش كرد.
موفقيت در ايفاي نقش در «كينگ كنگ» باعث شد تا او در چند فيلم ديگر مثل «خفاش خون آشام» و «دكتر ايكس» نيز بازي كند.

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵
شماره نمابر
شماره تلفن
۲۰۴۶۰۶۷
(۹ خط) ۲۰۵۹۳۸۶
دفتر مركزي
پيام گير: ۲۰۴۲۴۹۰
۲۰۵۱۴۹۲
دفتر ارتباطات توزيع و اشتراك
۲۰۵۸۸۱۱
۲۰۴۲۴۹۰
دفتر ارتباطات تحريريه
۶۴۸۰۴۰۰
۳۴۱۲۰۱۷
اشتراك
۲۰۴۶۰۶۷
۲۰۱۲۷۰۰
اشتراك الكترونيكي
نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني اينترانت: http://www.Hamshahri.net
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۸۸۰۶۶۶۶


گشتي در دنياي خبرها
استقبال از دستگيرشدن
ويرجينيا: در آمريكا معمولا رانندگاني كه تحت تاثير مشروبات الكلي به رانندگي مي پردازند توسط پليس تحت تعقيب قرار گرفته و دستگير مي شوند.
اما جالب اينكه روز گذشته راننده اي خودرو اش را در كنار بزرگراه متوقف كرد با پليس تماس گرفت و درخواست كمك كرد. هنگامي كه ماموران در صحنه حاضر شدند راننده از آنان خواست تا وي را به جرم رانندگي تحت تاثير مشروبات الكلي دستگير كنند. اين مرد ۴ برابر حد مجاز از مشروبات الكلي استفاده كرده بود.
هزينه سگ پس از طلاق
تورنتو: يك دادگاه در كانادا، حكم بسيار عجيبي صادر كرد. چندي پيش يك زوج در اين كشور از هم جدا شدند و سرپرستي سگ خانگي آنها به زن رسيد.
اما قاضي پرونده ديروز راي داد كه مرد بايد هر ماه ۲۰۰ دلار به عنوان هزينه خوراك سگ به زن بپردازد.در صورتيكه آنها صاحب فرزند بودند، مرد مجبور بود هر ماه ۶۰۰ دلار به همسرسابقش پرداخت كند.
مجازات از نوع تابلو
سن فرانسيسكو: چندي پيش مردي كه به سرقت نامه ها از اداره پست سن فرانسيسكو مي پرداخت توسط پليس دستگير شد و قاضي دادگاه راي داد كه وي روي خود تابلو آويزان كند.روي اين تابلو نوشته شده بود: من نامه سرقت مي كردم و اين مجازات من است.براساس حكم دادگاه اين مرد بايد به مدت چند روز اين تابلو را از خود آويزان كند و روبروي اداره پست بايستد.در پي انتشار اين حكم، سارق به دادگاه استيناف شكايت كرد و مدعي شد كه قاضي پرونده تنها براي تحقيرش اين حكم را صادر كرده است.
دادگاه استيناف نيز پس از بررسي پرونده حكم او را تاييد كرد.
اردوگاه شوهران تنبل
برلين: در ماه آينده در آلمان يك برنامه تلويزيوني به اصلاح مرداني خواهد پرداخت كه از سوي همسرانشان طرد شده اند.
در سري اول اين برنامه ۱۲ مرد كه به اتهام تنبلي، بي حوصلگي و بدرفتاري از سوي همسرانشان طرد شده اند به مدت ۱۰ هفته در يك اردوگاه، آموزش هاي لازم را براي ترك رفتار ناپسند خود دريافت خواهند كرد و در نهايت بينندگان تلويزيوني مردي را كه بيشترين تحول در رفتارش حاصل شده است انتخاب خواهند كرد.
شلاق به جاي حبس
بوتسوانا: مقامات قضايي كشور بوتسوانا قصد دارند از اين پس شلاق را جايگزين حبس كنند.در صورت تصويب اين قانون مجرمان زير ۴۰ سال در صورت ارتكاب جرايم سبك به جاي تحمل حبس به خوردن شلاق محكوم خواهند شد. دولت بوتسوانا معتقد است كه شلاق زدن، ميزان ارتكاب جرم و جنايت را در اين كشور كاهش خواهد داد.
سارق شمشيرباز
برلين: يك سارق در آلمان با شمشير در برابر پليس اين كشور مقاومت كرد. داستان از اين قرار بود كه اين سارق نيمه شب يكشنبه به يك رستوران دستبرد زد كه كاركنان رستوران بلافاصله پليس را خبر و سارق را داخل رستوران محاصره كردند.
پليس نيز پس از حضور در صحنه به محاصره رستوران پرداخت اما سارق، شمشيري كه روي ديوار رستوران نصب شده بود در دست گرفت و با استفاده از آن از چنگ پليس گريخت.به هر حال پس از يك ساعت تعقيب و گريز، سرانجام پليس مجبور شد به پاهاي سارق شليك كند. او در طول مسير چند بار با ضربات شمشير، سگ هاي پليس را مجروح كرده بود.

ساعات شرعي
اذان ظهر امروز:ساعت ۱۳ و ۹ دقيقه
اذان مغرب امروز:ساعت ۲۰ و ۱۹ دقيقه
اذان صبح فردا:ساعت ۴ و ۴۶ دقيقه
طلوع آفتاب فردا:ساعت ۶ و ۲۱ دقيقه

گل و گياه
كليانتوس
008682.jpg
نام علمي: Clianthus Formosus
خانواده: PAPILONACEAE
گياهي است دائمي كه به صورت يكساله مورد استفاده قرار مي گيرد. بلندي آن ۲۰ سانتي متر و گستردگي آن ۱ متر است برگها مركب از ۲۱-۹ برگچه بوده و گلهاي قرمز و سياه رنگ آن در تابستان ظاهر مي شوند. ساقه هاي گياه روي زمين مي خوابند.
نيازها: به مكان كاملا آفتابي و هر نوع خاك با زهكش خوب نياز دارد و حداقل دماي قابل تحمل آن ۱۰-۷ درجه سانتي گراد مي باشد.
ازدياد: از طريق كاشت بذر در بهار و يا تهيه قلمه ساقه در اواخر تابستان امكان پذير است. سازمان پارك ها و فضاي سبز شهر تهران

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
خارجي
سياسي
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
ورزش جهان
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
همشهري ايرانشهر
شناسنامه
دنياي خبرها
ساعات شرعي
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |  
|  صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |