چهارشنبه ۲۱ مرداد ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۴۶۳ - Aug 11, 2004
اعتبار بيمه اجتماعي زنان سرپرست خانوار ۱۱ درصد رشد كرده است
سرپرست دفتر امور زنان و خانواده سازمان بهزيستي كشور گفت: ميزان اعتبار بيمه اجتماعي زنان سرپرست خانوار با رشد ۱۱ درصدي در سال جاري به ۱۹ ميليارد ريال افزايش يافت.
به گزارش ايسنا، «پرويز زارعي» با اعلام اين مطلب افزود: استراتژي كلي دفتر امور زنان و خانواده بهزيستي در راستاي توانمندسازي و استقلال خانواده هاي تحت پوششي است كه زنان سرپرستي آن را به عهده دارند.
وي با اشاره به طرح هايي كه در اين زمينه به اجرا درآمده است، اظهارداشت: طرح گروه هاي هميار زنان سرپرست خانوار در قالب ۷ تا ۱۲ سرپرست تشكيل شده و هدف از اجراي آن افزايش اتكاء به نفس و مشاركت خود زنان سرپرست خانوار در حل مشكلات است.
زارعي خاطرنشان كرد: تاكنون بيش از ۵۰۰ گروه هميار تشكيل شده كه افزايش درآمد و مشاركت زنان سرپرست خانوار را درپي داشته است.
وي به طرح ارتقاي توسعه شاخص هاي انساني زنان سرپرست خانوار اشاره كرد و افزود: اين مركز تاكنون ۲۰۰ هزار زن سرپرست خانوار را در زمينه شاخص حرفه آموزي تحت پوشش قرارداده است.
زارعي اضافه كرد: براساس تبصره ۵ قانون بودجه در اين طرح كالاهاي اساسي به طور رايگان و يك نوبت در سال به خانواده هاي تحت پوشش بهزيستي اعطا مي شود.
وي درمورد طرح آموزش مهارت زندگي به زوج هاي جوان كه در آستانه ازدواج قرار دارند، گفت: باتوجه به افزايش طلاق در ميان زوج هاي جوان طرح آموزش مهارت هاي زندگي در ۲۰ استان كشور اجرا مي شود كه در سال جاري ۶ استان ديگر تحت پوشش اين طرح قرار گرفته اند و پيش بيني مي شود تا پايان سال ۲۸ هزار نفر زيرپوشش طرح آموزش مهارت هاي زندگي قرار گيرند.
وي همچنين گفت: طرح وديعه مسكن به منظور كمك و تامين مسكن زنان سرپرست خانوار با اعتباري بالغ بر ۱۳ ميليارد ريال درحال اجراست كه ازجمله مشكلات اين طرح نبود اعتبار كافي و عدم همكاري برخي كارشناسان مربوطه است.

براي آغاز نخستين اردوي تابستاني
دانش آموزان دختر بم امروز به تهران مي رسند
008670.jpg
گروه اجتماعي: نخستين گروه از دانش آموزان مقطع ابتدايي و راهنمايي شهرستان زلزله زده بم با هدف گذران اوقات فراغت تابستاني و تلطيف روحي با دو روز تاخير بامداد امروز به تهران مي رسند.
به گزارش خبرنگار ما ۸۰ تن از دانش آموزان دختر دو مقطع ابتدايي و راهنمايي در قالب اردوي تابستاني از طريق راه آهن جمهوري اسلامي ايران به تهران مي آيند و پنج روز ميهمان مراكز تفريحي، سياحتي و زيارتي كلان شهر تهران خواهند بود.
شماري از دانش آموزان تهراني و تعدادي از مسئولان مديريت شهري در ميدان راه آهن با شاخه گل به استقبال كودكان بم مي روند و سپس در معيت همراهان در فرهنگسراي اشراق (طبيعت) مستقر مي شوند.
دانش آموزان بمي عصر امروز در اولين برنامه به تقاضاي خودشان به زيارت امامزاده صالح در شميران مي روند و سپس شامگاه امروز با حمايت و همراهي شهرداري و سازمان فرهنگي - هنري شهرداري تهران در برنامه جشن دوستي در فرهنگسراي اشراق شركت خواهند كرد.
بازديد از آسمان نماي تهران، موزه آثار طبيعي و حيات وحش دارآباد و سرزمين عجايب در برنامه هاي تفريحي كودكان و دانش آموزان بم گنجانده شده است.
براساس برنامه زمان بندي سازمان فرهنگي - هنري شهرداري تهران در طول مدت باقيمانده از تعطيلات تابستاني گروه هاي دانش آموزي پسر و دختر با ظرفيت دست كم ۱۵۰۰ نفر در آيين جشن دوستي و بازديد از مراكز تفريحي، سياحتي و زيارتي تهران حضور خواهند يافت.

فردا همزمان با جشنواره جهاني جوانان در كشورهاي مختلف
جوانان برتر ايراني تقدير مي شوند
گروه اجتماعي- مريم غفاري: روز بين المللي جوان، فراخوان عمومي براي جوان باوري است كه با هدف ارتقاء تفاهم و اتحاد ميان جوانان جهان برگزار مي شود.
به گزارش خبرنگار ما، نخستين بار در سال ۱۹۸۵ ، روز ۱۲ آگوست برابر با ۲۲ مردادماه از سوي سازمان ملل متحد روز بين المللي جوان نام گرفته و هر ساله به بهانه اين روز در سطح بين المللي مراسم و نشست هايي با مشاركت سازمان ملل متحد برگزار مي شود.
از جمله مراسمي كه تابحال به مناسبت روز جوان در سطح بين المللي برگزار شده است مي توان به سومين همايش جهاني ملل متحد در آگوست ۱۹۹۸ در كشور پرتغال، نخستين كنفرانس جهاني وزراي مسئول امور جوانان در ليسبون پرتغال در آگوست ۱۹۹۹ و چهارمين همايش جهاني جوانان ملل متحد در سنگال در آگوست ۲۰۰۱ اشاره كرد.
براساس اين گزارش، جعفر سطوتي، مدير دفتر امور بين الملل سازمان ملي جوانان در اين زمينه به خبرنگار ما گفت: اين روز پيشينه اي مذهبي دارد كه با برجسته شدن نقش و حضور مذهب در اروپا به عنوان يك امر تاثيرگذار بر جوانان نامگذاري شده است و در اين روز نماد بيشتري پيدا مي كند.
مدير امور بين الملل سازمان ملي جوانان گفت: امسال نيز در برخي از كشورهاي جهان با برپايي همايش هاي جهاني، اين روز مورد توجه قرار مي گيرد.
وي افزود: جشنواره جهاني جوانان در بارسلونا اسپانيا و همايش بين المللي جوانان در كره جنوبي از جمله مراسمي است كه در آگوست سال جاري برگزار مي شود.
شايان ذكر است اين روز در سطح بين المللي از سوي بسياري از كشورها و سازمان ملل متحد به رسميت شناخته شده است و به همين دليل سازمان ملي جوانان با نظر مساعد شوراي فرهنگ عمومي كشور، در ايران نيز اين روز را جشن مي گيرند.
تقدير از جوانان برتر ايراني
همزمان با روز بين المللي جوانان و با ارسال پيام صلح و دوستي به جوانان دنيا توسط رئيس دوره اي مجمع ملي جوانان، از جوانان برتر ايراني در رشته هاي علمي، هنري، ورزشي و قرآني تقدير مي شود.
براساس اين گزارش، اين مراسم در قالب جشن بزرگ جوانان و با حضور مديران و مسئولان امور جوانان كشور برگزار مي شود و در آن از جوانان ايراني كه در جشنواره ها، المپيادها و مسابقات ملي و بين المللي مقام نخست را كسب كرده اند تقدير به عمل مي آيد.
در بخش علمي اين مراسم از جوانان برتر المپيادهاي دانش آموزي و دانشجويي و برترين هاي جشنواره جوان خوارزمي تقدير مي شود و نفرات برتر كنكور سراسري سال جاري جوايزي دريافت خواهند كرد.
همچنين در بخش فرهنگي - هنري از جوانان هنرمند رشته هاي سينما، تئاتر، موسيقي، هنرهاي تجسمي، نويسندگان جوان و برترينهاي جوان جشنواره مطبوعات قدرداني مي شود.
تقدير از قهرمانان جوان رشته هاي شنا، تكواندو، وزنه برداري و دووميداني كه در مسابقات المپيك و جهاني رتبه اول را كسب كرده اند و معرفي جوان ترين كارگر نمونه از ديگر بخشهاي اين مراسم است.
در جشن بزرگ جوانان همچنين از جوان ترين جانباز كشور و از جوان ترين آزاده كشور تجليل مي شود ودو سازمان غيردولتي جوانان به عنوان تشكل هاي موفق انتخاب و معرفي مي شوند.
در اين مراسم از قاريان، حافظان و مفسران جوان قرآن كه در مسابقات جهاني حائز مقام اول شده اند نيز تجليل خواهد شد.

توليد مواد مخدر در افغانستان افزايش يافته است
گروه اجتماعي: روبرتو آربيتريو نماينده دفتر كنترل موادمخدر و جرم سازمان ملل متحد در تهران با محمدعلي هاشمي مدير كل روابط بين الملل ستاد مبارزه با موادمخدر ديدار و گفتگو كرد.
آربيتريو در اين ديدار ضمن اظهار خشنودي از حضورش در ايران گفت: توليد موادمخدر در افغانستان نسبت به گذشته نه تنها كاهش نيافته بلكه افزايش هم يافته است و اين مسأله همكاري بين المللي را براي جلوگيري از ترانزيت موادمخدر طلب مي كند.
به گزارش روابط عمومي ستاد مبارزه با موادمخدر، آربيتريو بر نقش محوري ايران در مبارزه با مواد مخدر تأكيد كرد و گفت: پس از ملاقات با دكتر هاشمي با سفراي ۱۵ كشور مهم در تهران ملاقات داشته ام و آنها علاقه مندي خود را براي همكاري با ايران در مبارزه با موادمخدر اعلام كرده اند.
مدير كل روابط بين الملل ستاد مبارزه با موادمخدر نيز در اين ديدار گفت: خوشبختانه پروژه يك نوروز مراحل نهايي خود را طي مي كند و انتظار ما از UNODC اين است كه توجه كشورها را به معضل موادمخدر در منطقه جلب كند.
وي افزود: ما نيازمند تجهيزات براي كنترل مرزها هستيم و UNODC مي تواند شرايطي را فراهم آورد تا اين تجهيزات به ايران داده شود.

گستره
روز خبرنگار و يك اتفاق
در روز هفدهم مردادماه (روز خبرنگار) گروه بزرگي از روزنامه نگاران كشور در تالار وحدت گرد آمدند تا در سالروز شهادت يك خبرنگار، در سيزدهمين جشنواره مطبوعات كشور، برگزيدگان مطبوعات كشور را بشناسند. نكته اي كه بايد بدان اشاره كرد اين است كه براي نخستين بار، مسئوليت اداره اين جشنواره از سوي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي به انجمن صنفي روزنامه نگاران ايران سپرده شده بود.
فارغ از مساله كاهش سطح كيفي توليدات مطبوعات در بعضي بخشها كه از سوي برگزاركنندگان به كرات و با تاكيد بدان اشاره شد، نشانه هايي از بي غرضي و انصاف در اهداي جوايز و انتخاب برگزيدگان ديده مي شد. براي مثال، زماني كه جايزه مقاله بخش «سياست داخلي» به عباس سليمي نمين داده شد، صاحب اين قلم بي اختيار به ياد رويدادي با شكوه در تاريخ سياسي- اجتماعي ملت فرانسه افتاد: روزي ژان پل سارتر (نماينده گروه روشنفكران چپ فرانسه) به همراه ريمون آرون (نماينده گروه روشنفكران محافظه كار) به كاخ اليزه رفتند و از رئيس جمهور خواستند تا بمباران ويتنام را پايان دهد.
چند ساعت بعد كه در جلسه اعتراض به توقيف چند روزنامه در محل انجمن صنفي روزنامه نگاران ايران حضور يافتم، با شگفتي تمام عباس سليمي نمين را نه در جايگاه معمولي حاضران كه در هيات رئيسه جلسه يافتم. در ميان جلسه، سليمي نمين با شور و حرارتي زايدالوصف و با استواري خود سخن گفت و افزون بر آن، درباره كارنامه روزنامه نگاري اكبر گنجي هم سخناني به زبان آورد و كار مطبوعاتي او را نوعي كار ژورناليستي كه با مصلحت انديشي  هاي سياسي تشكلهايي خاص هماهنگ شده بود، توصيف كرد.
اين سخنان بر چند تن از روزنامه نگاران گران آ مد و حاصل آ ن شد كه با شيوه هايي غيرقابل پذيرش سليمي نمين را از حضور در جلسه منصرف و پشيمان كردند.
اينكه صفت «غيرقابل پذيرش» را به كار مي بريم از اين جهت است كه - از باب يادآوري- آقاي سليمي يك «روزنامه نگار مخالف ميهمان» در جلسه انجمن صنفي بود. دوم اينكه، او همين چند ساعت پيش از هيات رئيسه همين انجمن جايزه مهارت حرفه اي گرفته بود، سوم اينكه، او تعهدي نداشت كه ديدگاه هاي سياسي خود را با ديدگاههاي حاضران و اكبر گنجي هماهنگ كند.در اين جا رو به آن گروه از دوستان انجمن صنفي كه با اعتراض خارج از قاعده خود، موجب شدند سليمي نمين جلسه را ترك كند، سخني دارم:
دوستان گرامي! آيا سليمي نمين روز نامه نگار نبوده و ما او را به اشتباه در ميان خود پذيرفته ايم؟ مي دانيم كه چنين نيست. او روزنامه نگاري است كه ديدگاه هايش با ما متفاوت است؛ اما انجمن ما به احترام كار هنرمندانه او در نوشتن مقاله سياسي، او را سزاوار دريافت جايزه دانسته است. گذشته از آن، حضور او در اين جلسه رويدادي فرخنده بود كه بايد آ ن را به فال نيك مي گرفتيم. به راستي ما روزنامه نگاران كه در عرصه هاي ناممكن و دشوار، امكانهايي را براي گفتگو نشان مي دهيم، چگونه نتوانستيم حضور يك مخالف را در جمع خود تاب بياوريم؟ به ياد داشته باشيم كه در چنين آوردگاه هايي،  ميزان پايبندي ما به مفاهيمي چون «آزادي گفتار» روشن مي شود.
عقاب علي احمدي از اعضاي انجمن صنفي روزنامه نگاران

پس از توافق وزارت كار و تامين اجتماعي
كارگران قراردادي از بيمه بيكاري برخوردار مي شوند
وزارت كار و امور اجتماعي به دنبال راه حلي قانوني در خصوص برخورداري كارگران قراردادي از مزاياي بيمه بيكاري است.
معاون وزير كار و امور اجتماعي در گفت وگو با خبرگزاري مهر با بيان اين مطلب افزود: به جهت پيداكردن راه حل قانوني در اين خصوص در حال مذاكراتي با سازمان تامين اجتماعي هستيم.
محسن خواجه نوري در ادامه افزود: عدم برخورداري كارگران قراردادي از بيمه بيكاري براساس راي ديوان عدالت اداري است كه بنا داريم اين مساله را با توجه به مشكلات و نارضايتي كه كارگران موقت نسبت به اين مساله دارند دنبال كنيم و راه حلي قانوني را براي اين امر پيدا كنيم.
وي در خصوص وجود قراردادهاي موقت گفت: وجود اين قراردادها دواي تلخي براي كارگر و كارفرما ست، زيرا كارفرما با سرمايه گذاري روي كارگر در آينده از آن انتظار فعاليت دارد در صورتي كه با وجود اين قرارداد اين انتظار از بين  مي رود.
شايان ذكر است بنا به گفته رئيس اداره بيمه بيكاري و تعهدات كوتاه مدت سازمان تامين اجتماعي، كارگراني كه به صورت قراردادي مشغول كار هستند درصورت بيكاري در اثناي كار و يا قرارداد از سوي سازمان تامين اجتماعي حمايت مي شوند. همچنين براساس ماده ۲ قانون بيمه بيكاري بيمه شدگاني كه به طور غيرارادي بيكار مي شوند، مشمول استفاده از مقرري بيكاري خواهند بود.

اجتماعي
اقتصادي
خارجي
سياسي
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |  
|  صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |