چهارشنبه ۲۱ مرداد ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۴۶۳ - Aug 11, 2004
رئيس شوراي اسلامي شهر تهران :
براي برگزاري نمايشگاه ها در مكان جديد اتمام حجت كرده ايم
گروه شهري: شهرداري و شوراي شهر براي رفاه حال شهروندان و در مسير دستور رياست محترم جمهوري مبني بر پيشنهاد مكاني براي برگزاري نمايشگاه اين مكان را در نظر گرفته اند.
به گزارش خبرنگار همشهري، مهندس چمران در جريان بازديد از مكان جديد برگزاري نمايشگاه هاي تهران در جاده مخصوص كرج ضمن بيان اين مطلب افزود: اين مكان كه پيش از اين كارخانه سيما چوب و متعلق به صدا و سيما بود تنها گزينه اي است كه شهرداري توانست علي رغم همه نابساماني ها در كوتاه ترين مدت آن را به يك مكان نمايشگاهي تبديل كند و اين مكان در صورت همراهي و موافقت وزارت بازرگاني و صنف فرش براي برگزاري نمايشگاه فرش آماده است و در غير اين صورت براي نمايشگاه هاي ديگر استفاده خواهد شد.
وي با اعلام اين نكته كه امكانات اينجا براي برپايي هر نوع نمايشگاهي مناسب مي باشد، گفت: فضاي اين مكان براي برگزاري نمايشگاه فرش مناسب و مطلوب است با اين حال اگر كساني به برگزاري نمايشگاه فرش در محل سابق اصرار دارند بايد پاسخگو باشند، چون برپايي نمايشگاه در محل سابق باعث بروز مشكلات قبلي از جمله راه بندان و معضلات ترافيكي خواهد شد.
رئيس شوراي شهر تهران در ادامه افزود: وزير محترم بازرگاني از مكاني كه براي احداث نمايشگاه دايمي در وردآورد در نظر گرفته شده بازديد و آن را پسنديده است و ما تلاش مي كنيم در آن جا زيباترين نمايشگاه با امكانات و تجهيزات كافي و روزآمد احداث شود. با اين همه معتقديم نمايشگاه بايد براساس تخصص ها در نقاط مختلف برگزار شود.
مهندس چمران در باره برپايي نمايشگاه پوشاك پاييزه گفت: اين نمايشگاه كه قرار است در هشتم شهريور برگزار شود به طور قطع اگر در مكان قبلي برپا گردد، باعث راه بندان شديد مي شود و بزرگترين ضربه را به مردم مي زند. ما براي پيشگيري از اين موارد پيشنهادي كنيم نمايشگاه پوشاك در ۲۲ منطقه شهرداري برگزار شود تا هم از بار ترافيكي كاسته شود و هم دسترسي مردم به اين نمايشگاه ها آسان تر باشد.
وي خاطرنشان كرد: ما براي برگزاري نمايشگاه در مكان جديد اتمام حجت كرده ايم و شهرداري وظيفه دارد با تمام امكاناتي كه در اختيار دارد با استفاده از حكم قضايي مانع از برگزاري نمايشگاه در مكان قبلي شود.
وي افزود: ما براساس تفاهم نامه اي كه در سي ام تيرماه در مجلس شوراي اسلامي با حضور نمايندگان شوراي شهر و شهرداري تهران و وزير بازرگاني داشتيم، اعلام كرديم محل مناسبي را براي برگزاري نمايشگاه فرش پيشنهاد مي كنيم كه اين محل اكنون آماده شده است، ولي اين كه چرا اين همه براي برگزاري نمايشگاه در محل قبلي پافشاري مي شود مسئله اي است كه من اطلاع ندارم. ما حتي اعلام كرديم در صورت نياز فضاهاي بيروني را با سقف هاي بلند براي نمايشگاه هاي تخصصي آماده خواهيم كرد. اما از آنجا كه شركت نمايشگاه ها برنامه هاي خود را تا پايان سال ۸۶ در محل قبلي تنظيم كرده، اين سنت شكني برايشان بسيار دشوار مي باشد، ولي ما معتقديم براي بهتر شدن اوضاع شهر بايد تصميمات مهم اتخاذ بشود، مگر آن كه بخواهيم همان روال سابق ادامه داشته باشد و اتلاف وقت مردم و بنزين برايمان مهم نباشد. وي با اشاره به اين نكته كه رئيس اتحاديه و تعدادي از اصناف دو بار از اين مكان بازديد كرده اند و آمادگي خود را براي برگزاري نمايشگاه در اين مكان اعلام نموده اند، گفت: به نظر مي رسد اصناف تحت فشار هستند چون با نمايشگاه ها قرارداد بسته اند، و تقاضاي ما اين است اين مسائل تعصبي را كنار گذاشته و به واقعيت ها بپردازيم.
وي در خصوص مكان نمايشگاه گفت: فرهنگسراي بهمن هم قبلاً كشتارگاه بود كه به سالن هاي به اين زيبايي تبديل شد، آنچه مهم است تجهيزات نمايشگاه است كه ما هم  آن را مهيا كرده ايم. اگر گمرك هم لازم است مسئولان مي توانند در اينجا گمرك مستقر كنند.

همزمان با هفته دولت
۱۸ طرح عمران شهري در شهرري به بهره برداري مي رسد
008697.jpg
۱۸ طرح عمراني، ترافيكي و خدماتي با تخصيص اعتباري بالغ بر ۱۱۵ ميليارد و ۵۸۰ ميليون ريال در هفته دولت در شهرري به بهره برداري مي رسد.
به گزارش روابط عمومي شهرداري منطقه ۲۰ مهندس نادر كرمي با بيان اين مطلب كه شماري از طرح هاي دردست اجراي شهرداري داراي كاركرد و اثرگذاري فرامنطقه اي است تاكيد كرد: «با بهره برداري از قطعه سوم ۴۵ متري شهرري وضعيت ترافيكي شهرري به ميزان قابل توجهي بهبود و تردد خودروهاي سنگين در نقاط مركزي اين منطقه بسيار كاهش مي يابد.»
كرمي در ادامه با اشاره به اينكه پل غيرهمسطح بزرگراه آزادگان تقاطع شهيد رجائي ازجمله پروژه هاي بزرگ عمراني از لحاظ حجم و هزينه است افزود: «به منظور آزادسازي املاك واقع در اين طرح تاكنون حدود ۱۰۰ ميليارد ريال هزينه شده است كه با اتمام آن تا پايان سال جاري بخشي از مشكلات ترافيكي جنوب تهران مرتفع خواهد شد.»
وي تصريح كرد: «تملك يك ميدان عرضه ميوه و تره بار، احداث ۳ بوستان شهري به نام هاي فجر ، شكوفه و شهيد پيرهادي، ۳ آبنما در ميادين منطقه، ۳ دستگاه پل عابر پياده، ۲ سرويس بهداشتي عمومي، محوطه سازي ۳ مجتمع مسكوني، اصلاح هندسي ورودي روستاي فرون آباد و بازپيرايي پياده رو خيابان ۲۴ متري زكرياي رازي ازجمله طرح هاي ديگري است كه در هفته دولت به بهره برداري مي رسد.

سند زندان قصر
008691.jpg
معاون خدمات شهري شهرداري تهران علت تاخير در تحويل گرفتن زندان قصر را توسط شهرداري تهران، عدم انتقال سند اين مجموعه به نام شهرداري عنوان كرد.
وي گفت: شهرداري براي پرداخت وجه باقيمانده براي خريد مجموعه زندان هيچ مشكلي ندارد و تنها منتظر اتمام مراحل انتقال سند به نام شهرداري تهران است. وي سابقه مالكيت زندان قصر را مربوط به دوران قاجار عنوان كرد و افزود: از آنجا كه از زمان قاجار در اين مكان زنداني نگهداري مي شد، به همين دليل سند مستقلي براي سازمان زندانها وجود ندارد از اين رو سازمان زندانها ابتدا بايد سند اين مكان را به نام خود و سپس به نام شهرداري در اداره ثبت اسناد و مدارك كشور تغيير دهد.

۱۲۰۰ تن آلاينده در هواي تهران
008694.jpg
آژانس همكاريهاي بين المللي ژاپن - جايكا با ارائه گزارشي تكان دهنده اعلام كرد: روزانه بالغ بر ۶/۱۱۹۲ تن مواد آلاينده در هواي تهران پخش مي شود.
به گزارش آسمان آبي ايران و براساس نتايج به دست آمده توسط گروه همكاريهاي بين المللي ژاپن - جايكا بيشترين ميزان اين آلاينده ها مربوط به اكسيدهاي گوگرد با انتشار ۶۹۵ تن در هر روز است كه بعد از آن به ترتيب اكسيدهاي نيتروژن، منواكسيدكربن و هيدروكربن هاي نسوخته عمده ترين آلاينده هاي هواي تهران عنوان شده اند.در هر روز معادل ۵/۲۱۶ تن اكسيدهاي نيتروژن، ۱۴۰ تن منواكسيدكربن و ۹۵ تن هيدروكربن هاي نسوخته وارد هواي تهران مي شود.

جشنواره گياهان دارويي
008700.jpg
چهارمين جشنواره گياهان دارويي از اول تا پانزدهم شهريورماه در فرهنگسراي طبيعت (اشراق) برگزار مي گردد. امسال ۳ سمينار بزرگ علمي همزمان با برگزاري جشنواره با هدف بررسي پيشينه طب گياهي در فرهنگ عامه، احياء مصرف گياهان دارويي و ارتقاي افزايش آگاهي هاي عمومي نسبت به گياهان دارويي در سالن آمفي تئاتر فرهنگسرا برگزار خواهد گرديد.همچنين غرفه هاي نمايشگاهي هر باريوم گياهان دارويي، باغ بوتانيكي، گياهان دارويي، غرفه حكيم باشي با حضور حكيمان طب سنتي استان كردستان و خراسان، غرفه طب اسلامي و حجامت، نمايشگاه كتاب، كارگاه هاي آموزشي و... در محل دائمي نمايشگاه فرهنگسرا ايجاد مي شود.

اجراي ۳ طرح عمران شهري در شمال غرب تهران
008688.jpg
يك دستگاه پل هوايي معلق ويژه عابر پياده در ضلع غربي بزرگراه شهيد همت نصب مي شود.
به گزارش روابط عمومي شهرداري منطقه ۲۲ تهران اين پل كه به طول ۷۵ متر مي باشد به منظور ارتقاء سطح ايمني و استانداردسازي عبور و مرور شهروندان در بزرگراه شهيد همت حدفاصل بلوارهاي كاج و گلها نصب مي شود.در ادامه گزارش آمده است: همچنين در پي هماهنگي هاي به عمل آمده با سازمانهاي خدماتي، عمليات تكميل سيستم روشنايي ضلع غربي بزرگراه همت در حد فاصل اتحاديه تعاوني هاي سپاه پاسداران و شهرك مسكوني شهيد باقري به زودي آغاز مي شود.معاونت امور شهري و فضاي سبز شهرداري منطقه ۲۲ نيز عمليات اجرايي طرح تكميل فضاي سبز حاشيه ضلع غربي بزرگراه همت را آغاز كرده است.

براساس مصوبه نودمين جلسه علني شوراي اسلامي شهر تهران
امكانات ورزشي و تفريحي بانوان در ۵ بوستان تهران ايجاد مي شود
گروه شهري: شوراي اسلامي شهر تهران، ديروز با شروع رسيدگي به لايحه طرح كالبدي ۲۱ نقطه جمعيتي حريم استحفاظي شهر تهران، طرح كالبدي روستاهاي فيروزآباد و ده خيرواقع در حريم منطقه ۲۰ شهرداري را تصويب كرد.
به گزارش خبرنگار ما، در طرح كالبدي، نيازهاي خدماتي و مسكوني فعلي و آتي هر نقطه و نيز انواع مالكيت ها و نحوه اقدام شهرداري منطقه، ضوابط ساخت و ساز و عرض گذرها و تفكيك املاك و اراضي با كاربري مسكوني و غيره مشخص شده است.
احداث پنج بوستان ويژه بانوان
شوراي شهر همچنين، يك فوريت طرح احداث پارك هاي «مادر» در شهر تهران را تصويب كرد كه در صورت نهايي شدن پنج پارك در نقاط مختلف تهران با امكانات تفريحي براي بانوان احداث و تجهيز خواهد شد.
گفتني است اين پاركها در كنار پنج پارك بزرگ تهران احداث مي شود.
رسول خادم رئيس كميسيون فرهنگي و اجتماعي شوراي شهر درباره ضرورت يك فوريت طرح گفت: كميسيون فرهنگي اجتماعي شورا حدود ۵ ماه روي اين طرح كار كرده است و از اين گذشته اين طرح به تأييد دستگاه هاي اجرايي مربوطه نيز رسيده است. مهنوش معتمدي آذري نيز در اين باره گفت: شهرداري بايد به فكر اين باشد كه پارك هاي موجود را به گونه اي تجهيز كند كه خانم ها نيز بتوانند در آنها به تفريح و ورزش بپردازند.
محمدجواد محمدي زاده معاون خدمات شهري شهرداري تهران نيز با اشاره به اين كه شهرداري پنج نقطه را براي احداث پارك «مادر» درنظر گرفته است گفت: چنانچه اعتبارات مالي به اندازه كافي دراختيار شهرداري قرار گيرد ۳ مكان از پنج مكاني كه براي اين منظور پيش بيني شده است تا پايان سال ۸۴ به بهره برداري مي رسد.
محمدي زاده گفت: طرح احداث پارك هاي مادر در ۵ نقطه تهران از جمله ۱۲ هكتار از پارك چيتگر، ۱۰ هكتار از پارك قائم واقع در يافت آباد، ۲۷ هكتار از پارك آزادگان، ۷ هكتار از پارك گفتگو و ۲۰ هكتار از پارك پليس احداث خواهد شد.
مقدمات اجراي طرح نوبتي تردد خودروها آماده نيست
در اين جلسه مهندس چمران رئيس شوراي اسلامي شهر تهران درباره اجراي آزمايشي طرح تردد نوبتي خودروها گفت: هنوز مقدمات اجراي طرح آزمايش تردد نوبتي خودروها فراهم نشده است.
وي گفت: در بازديدي كه از مركز ترافيك داشتيم فكر نمي كنم مقدمات اجراي طرح تردد خودروها فراهم شده باشد. وي افزود: اين طرح به صورت آزمايشي است و در صورتي كه ملزومات آن آماده شود براي اجرا در شورا مطرح و در غير اين صورت اجراي آن به تعويق مي افتد.
چمران در عين حال گفت: به نظر نمي رسد كه براي ۲۵ مرداد ماه اين طرح قابل اجرا باشد، زيرا اجراي طرح نيازمند مقدمات و امكانات موردنياز آن مي باشد.
توسعه مجتمع هاي فرهنگي
شورا همچنين يك فوريت طرح مشاركت بخش خصوصي در توسعه مجتمع هاي فرهنگي سينمايي شهر تهران را تصويب كرد.رسول خادم رئيس كميسيون فرهنگي و اجتماعي شوراي شهر با اشاره به ماده ۱۶۱ قانون برنامه سوم توسعه در زمينه توسعه مجتمع هاي سينمايي گفت: فضاهاي فرهنگي و سينمايي موجود بيشتر در بافت هاي فرسوده و قديمي شهر تهران قرار گرفته است كه اين مشكلات سبب تعطيلي برخي از آنها شده است.
وي افزود :در اين زمينه بايد بستري براي مشاركت بخش خصوصي فراهم شود چرا كه هم اكنون حدود ۲۰ متقاضي براي توسعه فضاهاي فرهنگي به دليل فقدان آئين نامه مرتبط با موضوع در شهرداري بلاتكليف و سرگردانند.
معاون شهرسازي و معماري شهرداري تهران كه در جلسه ديروز شوراي شهر حضور داشت، از راه اندازي واحد صدور پروانه در شهرداري خبر داد و گفت: در اين واحد پروانه هايي با مشخصات ويژه به متقاضيان ارائه خواهد شد.
مهندس پردلي درباره ايمن سازي بناها در تهران نيز گفت: صرفاً با صدور اداري پروانه ساختمان مسئله كيفيت ساخت و سازها اعمال نمي شود.
وي خاطرنشان كرد كه براي لحاظ كردن موضوع ايمن سازي در ساخت و سازها، ستاد اداري در شهر تهران متشكل از مهندسي فوق ليسانس تشكيل شده است.
مصوبات نودمين جلسه شوراي اسلامي شهر تهران
در نودمين جلسه شوراي شهر يك فوريت طرح احداث و ايجاد پارك هاي مادر (ويژه بانوان) در نقاط مختلف شهر تهران تصويب شد.
در اين جلسه همچنين يك فوريت طرح مشاركت بخش خصوصي در توسعه مجتمع هاي فرهنگي، سينمايي شهر تهران نيز به تصويب رسيد.
در جلسه ديروز همچنين اعتراض فرماندار تهران به مصوبه اصلاحيه مجوز اعمال ضرايب تشويقي براي مالكين تجميع كننده پلاك هاي شهري به جز بافت هاي فرسوده بررسي و پاسخ شوراي شهر در اين باره تصويب و مقرر گرديد براي فرمانداري ارسال شود.
در جلسه ديروز همچنين آقايان دكتر خسرو دانشجو و مهندس مسعود زري بافان براي عضويت در شوراي اسلامي شهرستان تهران، مهندس واعظي آشتياني به عنوان عضو جهت شركت در كميته خاص مصوبه بهينه سازي چرخه اجرايي، هماهنگي و نظارت بر احداث پاركينگ هاي عمومي شهر تهران و نيز خانم منظر خير حبيب اللهي به عنوان عضو ناظر در ستاد مركزي نظام تكريم ارباب رجوع جهت نظارت بر سياستگذاري و اجراي مصوبه تكريم ارباب رجوع در شهرداري تهران انتخاب شدند.
شوراي شهر همچنين با شروع رسيدگي به لايحه طرح كالبدي ۲۱ نقطه جمعيتي حريم استحفاظي شهر تهران، طرح كالبدي روستاهاي فيروزآباد و ده خير واقع در حريم منطقه ۲۰ شهرداري را تصويب كرد.

وزير بازرگاني:
اختلافي بين شهرداري و وزارت بازرگاني وجود ندارد
درحاليكه مسئولان شهرداري با صدور اطلاعيه هاي متعدد، بر برپايي نمايشگاههاي بين المللي و صادراتي در محل ديگري اصرار دارند، وزير بازرگاني بار ديگر با رد وجود اختلاف بين شهرداري و وزارت بازرگاني در اين زمينه، حل و فصل زودهنگام اين معضل را وعده داد.
محمد شريعتمداري در گفت وگو با ايسنا تصريح كرد: «گفت وشنودهاي اخير بين شهرداري و وزارت بازرگاني كشمكش نيست و فعاليت اجرايي است كه از طريق مذاكره با شهرداري حل و فصل مي شود.»
وي نسبت به حل اين قضايا ابراز خوشبيني كرد و افزود: «در موضوع بوجود آمده هيچ نفع و ضرري نمي بينيم چراكه هم شهرداري و هم وزارتخانه، به فكر رفاه مردم هستند. در اين بين شهردار دلش براي توسعه فضاهاي نمايشگاهي مي تپد، بنابراين هيچ اختلافي وجود ندارد.»

شهري
اجتماعي
اقتصادي
خارجي
سياسي
علمي فرهنگي
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |  
|  صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |