چهارشنبه ۲۱ مرداد ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۴۶۳ - Aug 11, 2004
سالم چلبي:
علاوي گفته است به ايران نروم
سالم چلبي اظهار داشت كه علاوي از وي خواسته تا از سفر به ايران براي بررسي پرونده اتهام صدام خودداري كند.
سالم چلبي، قاضي دادگاه صدام در گفت و گو با روزنامه الحيات، چاپ لندن، درباره اعتراض اياد علاوي، نخست وزير عراق و محافل دولتي اين كشور به سفر وي به ايران گفت كه علاوي طي تماس تلفني ازوي خواسته است تا به ايران سفر نكند.
وي ادامه داد: دولتهاي عراق و آمريكا نمي خواهند كه تهران درباره جنگ هشت ساله عليه ايران كه در آن صدام از سلاح هاي شيميايي و ديگر سلاح هاي پيشرفته استفاده كرده است ادعايي داشته باشد.
چلبي در پاسخ به اخبار منتشر شده مربوط به ارتباط وي با مقامات ايراني گفت كه وي جزو متحدان تهران و يا از نزديكان مقامات ايراني نيست.
وي تاكيد كرد كه قرباني دشمنان و ارتباط و ائتلاف هاي سياسي عمويش شده است و همه اين مسائل نشان از يك توطئه سازمان يافته عليه وي و عمويش دارد.

اخبار مجلس
اعلام وصول چند طرح در مجلس
طرح الزام صدا و سيما به ارائه آموزشي هاي عمومي خاص، طرح كاهش تعطيلات مجلس شوراي اسلامي، طرح اصلاح موادي از قانون مجازات اسلامي و همچنين لايحه بازار اوراق بهادار در جلسه علني روز گذشته اعلام وصول شد.
بازديد فراكسيون زنان
فراكسيون زنان مجلس به مناسبت هفته زن از مجتمع قضايي شماره ۱ خانواده بازديد كرد، عشرت شايق عضو اين فراكسيون ضمن اعلام اين خبر اعلام كرد:  ديدار از مجتمع خانواده بسيار مفيد و مثمرثمر بود كه اميد است در اين بين بتوانيم طرح هايي در آينده براي حل مشكلات خانواده و تمكين مسائل خانوادگي و تقويت بندهاي آن داشته باشيم.
تذكر آئين نامه اي ابوطالب
سعيد ابوطالب نماينده تهران در تذكري آيين نامه اي نسبت به سخنان مسجدجامعي در جلسه علني گذشته مجلس انتقاد كرد. حداد عادل نيز در پاسخ او گفت: بنده نسبت به صحبت وزير ارشاد تذكر دادم و گفتم ضرورت نداشت وزير اين صحبت ها را بكند.
دعوت حداد از وزير جهاد كشاورزي
رئيس مجلس شوراي اسلامي از محمود حجتي وزير جهاد كشاورزي جهت حضور در مجلس و اداي پاره اي از توضيحات دعوت به عمل آورد. حداد عادل در پي تذكرات متعدد نمايندگان مجلس به وزير جهاد كشاورزي در جلسه روز گذشته اظهار داشت: از شروع مجلس نمايندگان زيادي در اين خصوص تذكراتي را داشته اند لذا من از وزير جهاد كشاورزي دعوت مي كنم تا در جلسه علني هفته آينده در مجلس حاضر شده و در اين زمينه توضيحات لازم را ارائه كند.
عدم حضور وزير بهداشت در مجلس
مخبر كميسيون بهداشت و درمان مجلس از عدم حضور وزير بهداشت در جلسه روز گذشته اين كميسيون خبر داد و گفت: پزشكان به رغم برنامه ريزي هاي قبلي، در كميسيون بهداشت و درمان حاضر نشد كه اين امر موجب بروز ناهماهنگي هايي در اين كميسيون شده است.
نامه ۲۱۵ نفر از نمايندگان به رئيس جمهور
نامه ۲۱۵ تن از نمايندگان مجلس به رئيس جمهور، در رابطه با به كارگيري ۳۹ هزار نفر از معلمان حق التدريس در جلسه علني روز گذشته مجلس قرائت شد. در اين نامه آمده است به دليل حساسيت امر تعليم و تعلم و نزديك بودن فصل بازگشايي مدارس مستدعي است دستور فرماييد سازمان مديريت و برنامه ريزي براساس قانون مصوب، موافقت خود را با استخدام ۳۹ هزار نفر از معلمان حق التدريس اعلام نمايد.

كوتاه از سياست ايران
دبير شوراي عالي امنيت به استراليا رفت
دبير شوراي عالي امنيت ملي جمهوري اسلامي ايران ديروز به دعوت دولت استراليا براي سفر دوروزه در رأس يك هيأت به استراليا رفت.
به گزارش روابط عمومي دبيرخانه شوراي عالي امنيت ملي، حسن روحاني در اين سفر با نخست وزير، رئيس مجلس، وزير امور خارجه و ديگر مقامات بلندپايه اين كشور ديدار و درخصوص مسائل دوجانبه، منطقه اي و بين المللي بحث و گفت وگو خواهد كرد.
وزير كشور: عليرغم همه فشارها بنيان كشور استوار است
وزير كشور طي سخناني در گردهمايي سالانه استانداران سراسر كشور با تبيين شرايط كلي منطقه، گفت: در مقطع فعلي به رغم اين كه بنيان هاي جمهوري اسلامي از استواري خاصي برخوردار است، اما مشكلات كشورهاي پيرامون ما، فشارهايي را براي ما به بار مي آورد.
به گزارش ايسنا وي با بيان اين كه اين امر ناشي از فرافكني كشورهاي همسايه ايران براي توجيه بي برنامگي خودشان در اداره كشورشان است گفت: تنها راه رفع اين فشارها پافشاري بر سياست تنش زدايي ايران است. وي افزود: امروز شرايط عراق، مردم اين كشور را به سياست هاي متقن جمهوري اسلامي در اين كشور مبني بر داشتن حق حاكميت مردم عراق علاقه مند كرده و در نتيجه كساني كه گرفتار تبليغات وسيع آمريكايي شده اند، عليه ايران سخناني مي گويند كه ما آن را از روي عدم آگاهي و بي تجربگي و در نگاه بدبينانه با هدفي خاص عليه ايران مي دانيم.وي دليل اصلي اين تبليغات را بي برنامگي در اداره عراق و زمينگير شدن سياست هاي آمريكا در اين كشور عنوان كرد. وزيران دفاع و كشور عراق اخيرا ايران را به مداخله در امور داخلي اين كشور متهم كرده اند.
وزير دفاع: ادعاهاي حازم شعلان نظر مردم عراق نيست
دريابان علي شمخاني وزير دفاع جمهوري اسلامي ايران در گفت وگو با شبكه خبري الجزيره قطر ضمن رد ادعاهاي حازم شعلان بر ضد ايران گفت: اظهارات وزير دفاع عراق نظر مردم عراق نيست.به گزارش ايرنا وزير دفاع جمهوري اسلامي گفت: هيچ دليل منطقي و يا سند رسمي وجود ندارد كه درستي اظهارات شعلان را تأييد كند.شمخاني افزود: اكنون خود عراقي ها از جمله شماري از مقام هاي عراقي نيز اظهارات شعلان را رد كرده اند، ادعاهاي شعلان نشان مي دهد كه وي كم تجربه است و يا اين كه مي كوشد از برخي مقام هاي آمريكايي و اسرائيلي مانند دونالد رامسفلد و شائول موفاز تقليد كند.
پاكستان منشأ اورانيوم غني شده ايران بوده است
خبرگزاري فرانسه ادعا كرد كه بازرسان هسته اي آژانس بين المللي انرژي اتمي درباره آثار اورانيوم غني شده كشف شده در ايران به اين نتيجه رسيده اند كه اين ذرات به تجهيزات فراهم شده  توسط قاچاق هسته اي عبدالقديرخان مربوط مي شود.به گزارش ايسنا به نقل از خبرگزاري فرانسه، هفته نامه دفاعي جينز ديفنس نوشت: بازرسان معتقدند كه مي توانند تأييد كنند يك نمونه از اورانيوم ۵۴ درصد غني شده كشف شده در يكي از سايت هاي ايران به تجهيزات پاكستاني مربوط مي شود.اين هفته نامه ادعا مي كند كه اسلام آباد اطلاعاتي را براي بررسي منبع اورانيوم در اختيار آژانس بين المللي انرژي اتمي قرارداده و آمريكا نيز نمونه اي از برنامه هسته اي پاكستان را فراهم كرده، تأييد اين مسئله ممكن شده است.
گزارش ياد شده ادعا مي كند، يك نمونه ديگر آلودگي اورانيوم ۳۶ درصد غني شده مشتق شده از تجهيزات روسي است كه در اختيار چين قرار گرفته بود و پس از آن به عنوان بخشي از برنامه همكاري هسته اي پيشين چين و پاكستان به اين كشور منتقل شد و سپس اين تجهيزات به وسيله خان به ايران فروخته شده است.
به نوشته جينز، منابع گفته اند كه تعيين منشأ تعدادي از نمونه هاي آلودگي بسيار مشكل است و امكان دارد هرگز شناخته نشوند.
تنش در روابط ايران و عراق پاياني ندارد
به نوشته يك روزنامه سوئيسي، دولت موقت عراق نيز از سنت ديرينه در اين كشور در مورد ايران پيروي مي كند.
به گزارش ايسنا، روزنامه سوئيسي تاگس آنسايگر نوشت: به نظر مي رسد، تنش در روابط ايران و عراق پاياني ندارد.
اين روزنامه سوئيسي ايران را مهم ترين همسايه عراق معرفي كرد و نوشت، مقامات ايراني در شان خود نمي بينند كه پاسخ ادعاهاي جنجال برانگيز برخي مقام هاي عراقي را در مورد ايران بدهند، از اين رو اين كار را به روزنامه هاي ايراني سپرده اند.

رئيس مجمع تشخيص مصلحت:
چاره عراق تحقق دمكراسي زير نظر سازمان ملل است
خورشيد قصوري وزير امورخارجه پاكستان ديروز با رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام ديدار و درخصوص مسايل منطقه اي و روابط دوجانبه گفت وگو كرد.
به گزارش روابط عمومي مجمع تشخيص مصلحت نظام، آيت الله هاشمي رفسنجاني ضمن مهم و سرنوشت ساز خواندن شرايط منطقه و اوضاع بحراني در عراق گفت: اگر آمريكايي ها چشم از طمع خود در عراق ببندند و به خواست مردم عمل كنند، مسايل عراق حل خواهد شد.وي افزود: مردم عراق تحت هيچ شرايطي زيربار سلطه بيگانه و ديكتاتوري نخواهند رفت.رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام با ابراز نگراني از وضعيت بحراني عراق، تصريح كرد: اگر بخواهند در عراق افزون خواهي را تحميل كنند، اين كشور دچار ناامني مزمن خواهد شد. وي راه حل صحيح و منطقي براي برون رفت از چالش فراروي كشور عراق را قاطعيت سازمان ملل متحد در محقق ساختن دموكراسي در اين كشور دانست و اظهارداشت: آمريكايي ها نمي توانند نقش قدرت مسلط در عراق را ايفا كنند بنابراين بايد به آراي مردم اين كشور تن بدهند كه تنها راه حل همين است و بس.هاشمي رفسنجاني بر ضرورت تعامل ايران و پاكستان در قبال مساله افغانستان تاكيد كرد و گفت: جمهوري اسلامي ايران از ابتدا با نظامي گري داخلي و اشغال افغانستان مخالف بوده و تنها راه حل صلح و ثبات در افغانستان، واگذاري امور به مردم اين كشور است.وي تاكيد كرد: ايران خواستار ثبات، آرامش و امنيت در افغانستان است و از هر ايده و راه حلي در اين راستا حمايت و پشتيباني كرده و خواهد كرد.
براساس اين گزارش، وزير امورخارجه پاكستان در اين ديدار با تشريح ديدگاه كشور متبوعش درمورد مسايل منطقه اي ازجمله عراق و افغانستان، خاطرنشان كرد: با تشريك مساعي و همكاري نزديك ايران و پاكستان بايد در مسيري قرار گيريم كه در آينده هيچ گاه شاهد دخالت بيگانگان در كشورهاي منطقه نباشيم.

دفاع نمايندگان مجلس از تجديد غني سازي اورانيوم
طرح الزام دولت به غني سازي اورانيوم و تصويب آن در مجلس به يكي از مباحث داغ و جدي مجلس شوراي اسلامي تبديل شده است.
نمايندگان مختلفي در اين زمينه به اظهار نظر پرداختند كه بخش هايي از آن از نظرتان مي گذرد:
باهنر: طرح الزام دولت نيست بلكه توصيه به دولت است
نماينده مردم كرمان گفت: وزارت امور خارجه مجري سياست هاي راهبردي نظام است و اگر مذاكراتي از تصميمات كلي نظام منحرف شود نظام اجازه مذاكره نمي دهد.
محمدرضا باهنر نايب رييس مجلس شوراي اسلامي در جمع خبرنگاران رسانه ها در خصوص طرح الزام دولت به از سرگيري غني سازي اورانيوم گفت: حق مجلس است كه در تمام امور كشور قانون گذاري كند و انشاءالله به تصميم جامع و خوبي هم مي رسد. البته اين طرح را نديده ام، اما الزام دولت نيست بلكه توصيه به دولت است و در جهت دادن به دولت مؤثر است.
بروجردي: اروپايي ها به تعهدشان عمل نكردند
بروجردي گفت: به دليل استقرار نيروهاي آمريكا در عراق، مسئوليت حفظ امنيت اين كشور بر عهده آنهاست.
به گزارش ايسنا علاءالدين بروجردي، رييس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي در جمع خبرنگاران رسانه ها اظهار داشت: دولتي كه NPT را مي پذيرد بايد محدوديت و بازرسي آن را نيز بپذيرد. وي در خصوص اظهارات سفير آلمان مبني بر اين كه ايران به تعهدات خود عمل نكرده اظهار داشت: معتقديم اين اروپايي ها هستند كه به تعهد خود عمل نكردند.
احمد توكلي: غني سازي اورانيوم را ادامه مي دهيم
دكتر احمد توكلي نماينده مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي، در خصوص مذاكره با آمريكا كه مورد سئوال يك خبرنگار بود، گفت: آمريكا به جاي مذاكره دعوت به محاكمه مي كند چون خود دستور مذاكره مي دهد، موضوع تعيين مي كند و از ما مي خواهد دفاع كنيم و هيچ آدمي عاقلي چنين كاري نمي كند.
توكلي در خصوص استفاده صلح آميز ايران از فناوري هسته اي، گفت: از اين حق مسلم ايران دفاع مي كنيم و حتماً غني سازي اورانيوم را ادامه خواهيم داد و در عين حال در پي تسليحات هسته اي هم نيستيم.
آصفي: ارائه طرح الزام دولت به غني سازي اورانيوم
حق نمايندگان است
آصفي در جمع خبرنگاران پارلماني، ارائه طرح الزام دولت به غني سازي اورانيوم را حق نمايندگان دانست.
حميدرضا آصفي، سخنگو و معاون پارلماني وزارت امور خارجه گفت: دولت همواره به نظرات مجلس توجه مي كند. مجلس دو وظيفه مهم نظارت و حمايت از دولت را برعهده دارد و بهتر است اين دو توام با هم باشند .وي درپاسخ به سئوالي تقابل اين طرح با ديدگاه هاي دولت را رد كرد.سخنگوي وزارت خارجه در پاسخ به سئوال ديگري در خصوص ديپلمات ربوده شده ايراني گفت: پيگيري ها ادامه دارد، ولي از ديروز تا به حال تحول خاصي در اين باره اتفاق نيفتاده است.

سخنگوي وزارت خارجه انگليس:
راه پيشرفت در برنامه هسته اي ايران مذاكره است
گاردين نوشت: برگه اتهامات آمريكا عليه ايران هر روز كه مي گذرد بلندتر مي شود و اين نشان دهنده وقوع مناقشاتي متزلزل كننده در پاييز سال جاري و احتمالا رويدادي غير منتظره در ماه اكتبر پيش از انتخابات رياست جمهوري آمريكاست.
به گزارش ايسنا، اين روزنامه انگليسي ادامه داد: دولت بوش در حال افزايش فشارها عليه برنامه سلاح هاي هسته اي است كه گفته مي شود ايران آن را در اختيار دارد. واشنگتن عقيده دارد تصميم تهران براي ازسرگيري ساخت سانتريفيوژها، مذاكرات بلندمدت اروپا با ايران را به يأس بدل كرده است.
گاردين با اشاره به نشست ماه سپتامبر شوراي حكام نوشت: آمريكا در اين نشست از آژانس بين المللي انرژي اتمي خواهد خواست تا ايران را ناقض معاهده ان .پي .تي معرفي كند.
گاردين ادامه داد: آمريكا ديگر كشورها را براي اعمال مجازاتهاي بالفعل عليه ايران ترغيب مي كند.از ژاپن خواسته شده است سرمايه گذاري دو ميليارد دلاري در حوزه نفتي آزادگان را متوقف كند؛ به علاوه از روسيه نيز خواسته شده است تا ساخت راكتور غير نظامي ايران را كنار بگذارد.
در ادامه اين مطلب با اشاره به ادعاهاي اخير كونداليزا رايس، مشاور امنيت ملي كاخ سفيد مبني بر اين كه تمايل بين المللي براي رويارويي با تهران وجود دارد، آمده است: اما وي امكان اقدام يكجانبه عليه تهران را رد نكرد. اين امر مي تواند ترديدها را در تهران و ديگر كشورها درباره اين كه امكان دارد دولت بوش با همراهي اسرائيل يا بدون همراهي آن پيش از انتخابات ماه نوامبر به زور متوسل شود افزايش مي دهد؛ گزينه هاي مورد نظر، حملات از پيش تعيين شده را نيز شامل مي شود.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران، اين روزنامه انگليسي ادامه داد: چنين اقدامي قمار پرخطري براي جورج بوش خواهد بود؛ بعد از آبروريزي سلاحهاي كشتار جمعي (در عراق) قطعا ترديدهايي درباره اعتبار سرويس اطلاعاتي آمريكا وجود خواهد داشت.
گاردين همچنين با اشاره به ادعاهاي رايس مبني بر اين كه واشنگتن جامعه جهاني و آژانس بين المللي انرژي اتمي را به جايي رسانده است كه نسبت به برنامه هاي هسته اي ايران نگرانند و ترديد دارند و اينكه وي انتظار دارد قطعنامه هاي بسيار شديدالحني عليه ايران در نشست ماه سپتامبر صادر شود كه اين كشور را منزوي و تسليم كند نوشت: مقامات لندن مي گويند رايس در خصوص ميزان اتفاق نظر درباره آنچه كه در آينده انجام خواهد داد مبالغه كرده است. فرانسه، آلمان و انگليس به رغم سوءظن هاي آمريكا سياست مذاكره با ايران را دنبال كرده اند.
جك استراو براي حل اين مسئله تلاش قابل ملاحظه اي انجام داد و چندين بار به تهران سفر كرد.يك شكست ديپلماتيك مي تواند ضربه اي براي وي باشد.
اين گزارش به نقل از يك سخنگوي وزارت خارجه انگليس درباره اقدامات آمريكا براي ارجاع پرونده هسته اي ايران به شوراي امنيت مي افزايد: تاكنون به هيچ وجه چنين تصميمي اتخاذ نشده است.مذاكره با ايران در حال انجام گرفتن است و دولت هنوز معتقد است كه مذاكره راه پيشرفت در اين مسئله است. به نوشته اين روزنامه، در حاليكه دولت بوش به دنبال موضع سخت تري عليه ايران است؛ حتي در واشنگتن نيز اتفاق نظري درباره اين كه اين كشور چه اقدامي انجام خواهد داد وجود ندارد.

دعوت كتبي ايران از نخست وزير عراق
وزير امور خارجه ديروز گفت: از اياد علاوي نخست وزير موقت عراق براي ديدار از تهران به طور كتبي دعوت شده است.وي پس از بدرقه خورشيد محمود قصوري وزير امور خارجه پاكستان، در گفت وگو با ايرنا در محل پاويون دولت در فرودگاه مهرآباد تهران، همچنين در خصوص به گروگان گرفته شدن ديپلمات ايراني در كربلا گفت: در اين ارتباط تماس ها به طور مرتب با طرف عراقي ادامه دارد.

سخنگوي دولت اردن:
نزديك كردن ايران و آمريكا از راه هاي ايجاد خاورميانه باثبات است
سخنگوي دولت اردن گفت كه اظهارات وزير امور خارجه اين كشور درباره ارتباط ميان ايران و آمريكا بخشي از تلاش هاي امان جهت كاهش تنش در خاورميانه است.به گزارش ايسنا به نقل از خبرگزاري شينهوا، اسما خضر، سخنگوي دولت اردن گفت: اردن خواستار حفظ ثبات در منطقه و نيز حفظ وحدت عراق است. وي افزود: نزديك كردن آمريكا و ايران به يكديگر يكي از راه هاي كمك به ايجاد يك خاورميانه باثبات است.
مروان معاشر، وزير امور خارجه اردن اخيرا اظهار داشته بود كه امان تلاش كرده است به بهبود روابط ميان ايران و آمريكا كمك كند تا ثبات منطقه اي حفظ گردد.
به گفته وي امان تلاش كرده بود كه ديدگاه هاي واشنگتن و تهران را به ويژه در موضوع عراق به يكديگر نزديك تر كند. معاشر در عين حال تأكيد كرده بود كه اردن از تلاش ها براي ارتقاي روابط ميان ايران و آمريكا حمايت مي كند اما ميانجي گر اين مسئله نيست و ايران هم ميانجي نمي خواهد.

رئيس جمهور آمريكا:
ايران را كاملا تحريم كرده ايم اما گويي تحريمي وجود ندارد
جورج بوش بار ديگر با تكرار ادعاهاي پيشين اش مبني بر اين كه ايران برنامه سلاح هاي هسته اي را پيگيري مي كند، تداوم فشارهاي بين المللي عليه تهران براي متوقف كردن اين برنامه ادعايي را خواستار شد.
به گزارش ايسنا، به نقل از آسوشيتدپرس رييس جمهور آمريكا گفت: وزراي امور خارجه فرانسه، آلمان و انگليس در قالب يك گروه، پيامي را به نمايندگي از جهان آزاد براي ايران فرستاده اند، مبني بر اين كه اين كشور بايد از خواسته هاي جهان آزاد پيروي كند.رييس جمهور آمريكا ادامه داد، ديدگاه من اين است كه ما بايد به اعمال فشار بر دولت ايران ادامه دهيم و به ديگران كمك كنيم تا بر اين دولت فشار وارد كنند.
روزنامه يو.اس.اي.تودي نيز به نقل از بوش نوشت كه وي انتظار دارد در نشست ماه سپتامبر آژانس بين المللي انرژي اتمي بيانيه اي بسيار شديداللحن درباره آنچه كه وي آن را عدم پايبندي مستمر ايران به تعهدات بين المللي اش خواند، صادر شود.اين روزنامه ادامه داد: رييس جمهور آمريكا اذعان كرد كه واشنگتن از اعمال تحريم عليه ايران كه به علت تجارت خارجي قوي اين كشور تاثير اندكي داشته، خسته شده است.وي گفت: ما آنها را كاملا تحريم كرده ايم، اما گويي تحريمي وجود ندارد.

نماينده ايران در سازمان ملل:
تمركز ايران از فناوري هسته اي به سوي تماميت ملي تغيير كرده است
نماينده دائم ايران در سازمان ملل گفت: اين حق ايران است كه فناوري چرخه سوخت را توسعه دهد و اين حق جامعه بين المللي است تا اطمينان يابد كه اين فعاليت منحرف نمي شود... ما قصد داريم درباره اين كه اعتماد چگونه مي تواند ايجاد شده و حفظ شود مذاكره كنيم؛ اما نتايج پيش از مذاكرات مشخص نمي شود.
به گزارش ايسنا، محمد جواد ظريف در مصاحبه با روزنامه فايننشيال تايمز درباره گزارش كميسيون ۱۱ سپتامبر كه در آن ادعا شده است ايران با شبه نظاميان القاعده مشاركت داشته است گفت: اين كه شبه نظاميان القاعده آموزش هاي انفجاري در ايران دريافت كرده اند؛
بي پايه و اساس است. تهران سفر اين شبه نظاميان از طريق ايران را نيز تسهيل نكرده است. در آن زمان براي سفر اتباع كشورهاي حوزه خليج فارس از طريق ايران نيازي به ويزا نبود و اين سياستي بود كه در پي حادثه ۱۱ سپتامبر لغو شد.
ظريف درباره مسائل هسته اي ايران گفت: براي آمريكايي ها و اروپايي ها اين اقدام عاقلانه خواهد بود كه
آينده نگري لازم را انجام دهند تا ببينند نتايج تصميم گيري درباره ارجاع پرونده ايران به شوراي امنيت سازمان ملل چه خواهد بود و آنها چه چيزي
به دست خواهند آورد.
بسيار واضح است كه اگر مسير همكاري و شفاف سازي بسته شود نمي توان از ايران انتظار داشت به طور يك جانبه همكاري كند، عدم تصويب پروتكل الحاقي احتمال دارد اولين گام از اقداماتي باشد كه ايران انجام خواهد داد.
وي همچنين گفت: ايران به دلايل استراتژيك و ايدئولوژيك به منع توليد سلاح هاي هسته اي متعهد است. گزينه سلاح هاي هسته اي آسيب پذيري ايران را كاهش و نفوذش را افزايش نخواهد داد؛ بلكه نتيجه معكوس خواهد داشت؛ اين به عنوان ديدگاه دولت ايران باقي خواهد ماند.
نماينده ايران در سازمان ملل همچنين گفت: تمركز اساسي ايران از فناوري هسته اي به تماميت ملي تغيير كرده و اين عامل تعيين كننده است؛ ايران از معاهده NPT خارج نخواهد شد و مي خواهد با آژانس انرژي اتمي همكاري كند.
ظريف درباره فشارهاي آمريكا به ايران گفت: آمريكا بايد به خوبي محاسبه كرده باشد كه چه خساراتي طي ۲۰ سال گذشته از ناديده گرفتن نفوذ ايران متحمل شده است؛ دو نمونه از اين هزينه ها پيدايش دو هيولا بود كه آمريكا مجبور شد به جنگ با آنها برود (صدام و طالبان).
نماينده ايران در سازمان ملل در پايان تأكيد كرد: اينها تنها دو مثال بارز است. ناديده گرفتن ايران به منافع ملي آمريكا صدمه وارد كرده، امنيت جهاني را خدشه دار كرده و افراط گرايي را افزايش داده است. اكنون زمان آن براي آمريكا فرارسيده كه به بازبيني اين سياست ها بپردازد. آمريكا اين اشتباه را يك بار مرتكب شده و در حال تكرار آن است.

كارشناسان آژانس اتمي اظهارات ايران را تأييد كردند
لندن - خبرگزاري جمهوري اسلامي: يك نشريه چاپ انگليس به نقل از منابع نزديك به آژانس بين المللي انرژي هسته اي اعلام كرد، كارشناسان اين آژانس اظهارات ايران درباره منشاء آلودگي وسايل وارداتي به اورانيوم غني شده را تاييد كردند.
هفته نامه جينز ديفنس در جديدترين شماره خود به نقل از همين منابع افزود: تجهيزات آلوده به اورانيوم غني شده از مبداء پاكستان وارد ايران شدند.اين هفته نامه امور دفاعي، در گزارش خود تصريح كرد جمع بندي نظر كارشناسان آژانس، شك و ترديدها در اين باره كه احتمالا ايران خود توليد اورانيوم غني شده را مخفيانه آغاز كرده، برطرف مي كند. تهران پيشتر تاكيد كرده بود، آلودگي برخي تجهيزات به مواد راديواكتيو كه در بازرسي هاي ماموران آژانس كشف شده بود، ناشي از وسايل وارداتي آلوده به اين مواد بوده اند.
به نوشته جينز ديفنس، با توجه به مدارك به دست آمده از پاكستان، هم اينك آژانس مي تواند تاييد كند، آن دسته از تجهيزات ايران كه تا۵۴ درصد اثر اورانيوم غني شده داشته اند، از منبع پاكستان بوده اند. اين هفته نامه افزود: زماني امكان تاييد اين موضوع ميسر شد كه اسلام آباد اطلاعات لازم را در اختيار آژانس بين المللي انرژي هسته اي قرار داد و دولت امريكا نيز با شبيه سازي برنامه هسته اي پاكستان توانست نشان دهد رد اورانيوم غني شده در وسايل آلوده در ايران با نمونه هاي پاكستاني همخواني دارد.
جينز ديفنس همچنين نوشت كه منشاء آن دسته از وسايلي كه تا۳۶ درصد به اورانيوم غني شده آلوده بودند، از وسايل روسي بوده است كه در ابتدا به چين انتقال يافته و سپس از طريق كمكهايي كه پكن به پاكستان كرده به اين كشور منتقل شده و در نهايت نيز در قالب فروشهايي كه شبكه دكتر عبدالقديرخان به ايران داشته به اين كشور انتقال يافته است.
منابع نزديك به آژانس همچنين به جينز ديفنس گفته اند كه مدارك موجود، ادعاهاي امريكا مبني بر تلاشهاي ايران براي توسعه فعاليتهاي هسته اي در منطقه لويزان تهران را تاييد نمي كنند.

سياسي
اجتماعي
اقتصادي
خارجي
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |  
|  صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |