پنجشنبه ۲۲ مرداد ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۴۶۴ - Aug 12, 2004
حضرت علي (ع): هر كس ظاهر كند عمل ناشايست كسي را مثل آن است كه خود آن را به جاي آورده باشد و هر كس سرزنش كند مؤمني را به چيزي، نميرد تا خود به آن مبتلا گردد.
«اصول كافي»
امروز با حافظ
بوسه زن بر خاك آن وادي و مشكين كن نفس
اي صبا گر بگذري بر ساحل رود ارس
پر صداي ساربانان بيني و بانگ جرس
منزل سلمي كه بادش هر دم از ما صد سلام
نگارستان
008760.jpg
فرانسيسكو گويا
تيرباران سوم مي ۱۸۰۸- رنگ روغن روي بوم / ۳۴۵*۲۶۶ سانتي متر ‎/ موزه دل پرادو / مادريد
تابلوي «تيرباران» يكي از مشهورترين نقاشي هاي جهان است. پس زمينه اثر مربوط به يك رويداد تاريخي يعني شورش عمومي در مادريد مقابل هجوم ارتش ناپلئون است.
اين نقاشي يكي از اولين آثار هنري شناخته شده اي است كه در آن يك ستيز بي رحمانه و قربانيان زيادي نشان داده مي شود و عمق فاجعه به نمايش در مي آيد.
در اين تصوير، اثرات ترس و ضعف در چهره انسانها به صورت امري غيرقابل اجتناب نمايش داده شده است. در واقع نقاش در اين اثر به نوعي بيان دراماتيك دست يافته است. تمركز نور بر روي فرد قرباني در مركز تصوير و نوعي نمايش بي رحمي در سبك نقاش، منظره اي مبهم از فضا و پيكره هايي كه همگي از آناتومي درستي نيز برخوردار نيستند،  (اما براي هدف ويژه اي در نظر گرفته شده اند) را به نمايش مي گذارد.
«گويا» با چنين ديدگاه جديدي در نمايش يك حادثه تاريخي، بدعتي در سنت نقاشي تاريخي ايجاد كرد.

بهارستان
براي تو و ماه نغمه سر مي دهم
اما تنها ماه آن را به خاطر مي سپارد و با من مهربان مي شود
كارل سندبرگ - ترجمه احمد  پوري

تازه  هاي دنياي رسانه ها
سالروز ايستادگي «آريو برزن»
شبكه تلويزيوني تاريخ و رسانه هايي كه ستون و برنامه «امروز در تاريخ» دارند سالروز آغاز ايستادگي دليرانه ژنرال «آريو برزن» و مردان او را در كهگيلويه در برابر اسكندر مقدوني در روز ۱۲ اوت سال ۳۳۰ پيش از ميلاد، يادآور شده اند تا نسل امروز لذت مردن در راه ميهن را درك كنند. آريو برزن و مردانش ۹۰ سال پس از ايستادگي لئونيداس در برابر ارتش خشايارشا در ترموپيل، كه آن هم در ماه اوت روي داد، مقاومت خود را به همان گونه در برابر اسكندر آغاز كردند كه مورخان براي آن فصلي تحت عنوان «آخرين ايستادگي آريو برزن» باز كرده اند، فصلي كه خواندن آن مخصوصاً براي هر ايراني ميهن دوست غرور آفرين و هيجان برانگيز است. اما فرق ميان مقاومت لئونيداس و ايستادگي «آريو برزن» در اين است، كه يونانيان در ترموپيل، در محل برزمين افتادن لئو نيداس، يك پارك و بناي يادبود ساخته و مجسمه او را برپا داشته و آخرين سخنانش را بر سنگ حك كرده اند تا از او سپاسگزاري شده باشد، ولي از «آريو برزن» جز چند سطر ترجمه از منابع ديگران اثري در دست نيست. خوب است مسئولان ميراث فرهنگي ايران، سپاس از «ژنرال آريو برزن» را در برنامه خود قرار دهند و تا استاداني همچون دكتر باستاني پاريزي در قيد حياتند از آنان كمك بگيرند. اگر به فهرست درآمدهاي توريستي يونان بنگريم خواهيم ديد كه بازديد از بناي يادبود و گرفتن عكس در كنار مجسمه لئونيداس براي دولت يونان هرسال درآمد فراواني داشته است. همه گردشگران ترموپيل اين آخرين پيام لئونيداس را با خود به كشورهايشان مي برند: اي كسي كه از اينجا مي گذري، به مردم لاكوني (اسپارت) بگو كه ما در اينجا در خون خود خفته ايم تا وفاداريمان را به ميهن ثابت كرده باشيم. لئونيداس پادشاه اسپارتي ها بود كه در اوت سال ۴۸۰ پيش از ميلاد، دفاع از تنگه ترموپيل در برابر حمله ارتش ايران به خاك يونان را برعهده گرفته بود.
بر پايه يادداشت هاي روزانه «كاليستنس» مورخ رسمي اسكندر، ۱۲ اوت سال ۳۳۰ پيش از ميلاد، نيروهاي اسكندر مقدوني در پيشروي به سوي «پرسپوليس» پايتخت آن زمان ايران، در يك منطقه كوهستاني صعب العبور (دربند پارس، تكاب دركهگيلويه) با يك هنگ ارتش ايران (۱۰۰۰ تا ۱۲۰۰ نفر) به فرماندهي ژنرال آريوبرزن رو به رو و متوقف شدند و اين هنگ چندين روز مانع ادامه پيشروي ارتش ده ها هزار نفري اسكندر شده بود كه مصر، بابل و شوش را تصرف و در سه جنگ، داريوش سوم را شكست و فراري داده بود. سرانجام با محاصره كوه ها و حمله از ارتفاعات بالاتر به افراد هنگ، همگي افراد از جمله آريو برزن فرمانده دلير آنان كشته شدند. مورخ اسكندر نوشته است كه اگر چنين مقاومتي در گاوگاملا (كردستان كنوني عراق) در برابر ما مشاهده شده بود، شكست مان قطعي بود. در گاوگاملا با خروج ناگهاني و غير ضروري داريوش سوم از صحنه، واحدهاي ارتش ايران نيز كه در حال پيروزشدن بر ما بودند، در پي او دست به عقب نشيني زدند و ما پيروز شديم. دلاوري هاي ژنرال آريو برزن، يكي از كارهاي تحسين برانگيز تاريخ وطن ما را تشكيل مي دهد و نمونه اي است از،از جان گذشتگي ايراني در راه ميهن.
درباره مديري كه جورج بوش براي «سيا» پيشنهاد كرده است
رسانه هاي آمريكا روز چهار شنبه اخبار اول خود را به مدير پيشنهادي براي «سيا» اختصاص داده بودند و مقاله هاي آنها نيز در همين زمينه و پر از علامت سئوال بود. جورج بوش پريروز در حالي كه همگان منتظر ايجاد يك پست وزارت براي «يكي كردن» مديريت سازمان هاي متفرق اطلاعاتي آمريكا بودند، «پورتر گاس» رئيس ۶۵ ساله كميسيون اطلاعات مجلس نمايندگان آمريكا را به عنوان مدير آتي سازمان ۵۷ ساله اطلاعات خارجي آمريكا، «سيا»، پيشنهاد كرد. گاس كه قبلاً از كاركنان اين سازمان بود در سال هاي اخير نمايندگي ايالت فلوريدا در مجلس نمايندگان آمريكا را برعهده داشته است. وي از نمايندگان حزب جمهوريخواه آمريكاست و به همين جهت تعيين او با واكنش هاي منفي و بحث فراوان رو به رو شده است. انتصاب مدير «سيا» پس از جلسات متعدد، طولاني و گاهي خشونت آميز پرسش و پاسخ (هيرينگ) و تصويب سناي آمريكا عملي مي شود كه با اين وضعيت گمان نمي رود اين كار پيش از انتخابات دوم نوامبر (دو ماه و ۲۰ روز ديگر) عملي شود. گاس هنگامي كه در دانشگاه ييل در رشته تاريخ يونان باستان تحصيل مي كرد در سال ۱۹۶۰ براي استخدام در «سيا» جذب شد. «سيا» در آن زمان با پيروز شدن در براندازي اوت ۱۹۵۳ ايران (كودتاي ۲۸ مرداد)، كودتاي ۱۹۵۴ گواتمالا، برگرداندن ورق در يونان و پيروز كردن حزب دمكرات مسيحي در ايتاليا شهرت و قدرت وسيع به دست آورده بود. بزرگترين كاري كه سيا در آن زمان پيش رو داشت مقابله با فيدل كاسترو بود كه در سال ۱۹۵۹ قدرت را دركوبا به دست گرفته بود. بنابراين، نخستين ماموريت گاس (به جاي يونان) استقرار در ميامي و تجهيز فراريان كوبايي بر ضد حكومت كاسترو بود كه در حمله به خليج خوك ها شكست خوردند.
گاس كه در زمينه مبارزه با كاسترو تجربه به دست آورده بود، سپس مأمور جاسوسي در هائيتي، سپس دومينيكن و آنگاه در مكزيك شد. وي از اينجا مأمور اروپا شد تا در جنگ سرد دو بلوك رقيب شركت جويد و از عوامل آن باشد. او در سال ۱۹۷۰ به سبب ابتلاي ناگهاني به بيماري خون از ادامه كار در «سيا» منصرف شد و به فلوريدا بازگشت و در يكي از بنادر ساحلي به سمت شهردار انتخاب شد. وي در سال ۱۹۷۴ از همين منطقه به عنوان عضو حزب جمهوريخواه به مجلس نمايندگان آمريكا راه يافت و در سال ۱۹۹۷ در اين مجلس، رئيس كميسيون اطلاعات شد و اين سمت را تا به امروز حفظ كرده است. بايد توجه داشت كه بيشتر سياستمداران آمريكايي پيشينه نظامي و يا پليسي و از اين قبيل دارند. گاس در فلوريدا يك روزنامه تأسيس كرده است. اين روزنامه با اين كه تيراژ چشمگير به دست نياورده به او كمك كرده است كه كرسي نمايندگي مجلس را حفظ كند. روزنامه هاي آمريكا درباره گاس نوشته اند كه او از آن نسل مأموران اطلاعاتي است كه معتقد به خشونت و قاطعيت هستند و اگر سنا به او رأي دهد، شاهد بازگشت به چنين دوراني خواهيم بود. او از حاميان سرسخت جورج بوش است كه پدر او در سابق رئيس سيا بود. حزب دمكرات آمريكا و اعضاي پارلماني آن، از اين اقدام جورج بوش شديداً انتقاد كرده و گفته اند كه قرار نبود مديران سازمان هاي اطلاعاتي «حزبي» باشند، بايد در خدمت كشور و منافع ملي باشند، نه يك حزب. به همين سبب پيش بيني شده است كه اين انتصاب، بهانه جنگ دو نامزد اصلي در انتخابات آمريكا و عامل انتقاد از جورج بوش قرار گيرد كه مي كوشد «سيا» را هم حزبي كند.
سناتور دمكرات راكفلر نايب رئيس كميسيون اطلاعات سنا، انتصاب گاس را «سياسي و خيلي هم سياسي» اعلام كرده و گفته است كه سابقه نداشت رئيس يك سازمان پليسي و يا اطلاعاتي «حزبي» باشد. نبايد «سيا» به مبارزه و رقابت دو حزب آلوده شود، تا بتواند صرفاً در خدمت آمريكا باشد. سناتور راكفلر تأكيد كرده است كه با اين انتصاب به شدت مخالف است و ديگر سناتورها را هم برضد اين انتصاب بسيج خواهد كرد.
اينترنت و ماهواره «سانسور» را ناموفق كرده است
مطبوعات اروپايي كه در چند روز گذشته از اقدام دولت انتقالي عراق داير بر بستن دفاتر تلويزيون الجزيره در آن كشور به مدت يك ماه انتقاد كرده اند، ديروز نوشته بودند كه «سانسور» در دوران اينترنت و ماهواره به صورت سابق كارايي ندارد و تنها بر قطر پرونده دولت هايي كه متهم به «سانسور» كردن اخبار هستند خواهد افزود. اين روزنامه ها متفق القول نوشته اند كه «الجزيره» پس از بسته شدن دفاترش در عراق بيش از گذشته درباره عراق مطلب و تصوير پخش مي كند از جمله نخستين رسانه اي بوده است كه از ترور علي خالصي مسئول يك حزب شيعيان در ايالت دياليه خبر داده و اين موضوع را با تشديد حملات هوايي آمريكا به پيروان مقتدي صدر در نجف و شهرك صدر در بغداد تلفيق كرده و مطلب را به صورتي منعكس ساخته كه اجراي يك توطئه را برضد شيعيان عراق نشان مي دهد كه اگر ادامه يابد به جنگ داخلي منجر خواهد شد.

بازداشت خبرنگاران ايرنا در عراق
كاردار جمهوري  اسلامي ايران  در عراق  بازداشت  مصطفي  دربان  خبرنگار ومسئول  دفتر ايرنا در بغداد و همكاران  عراقي  وي  را تاييد كرد.
حسن  كاظمي قمي  شب  گذشته در گفت وگوي  تلفني  با خبرنگار ايرنا درتهران  اظهار داشت : اين  افراد شامگاه  دوشنبه  توسط تعدادي  از ماموران  پليس عراق  بازداشت  شدند.
وي  گفت : ماموران  پليس  هنوز هيچ  دليلي  براي  اين  اقدام  خود ارائه  نداده اند.
به  گفته  كاظمي قمي ، آخرين  اطلاعات  دريافتي  حاكيست  كه  مصطفي  دربان  وهمكارانش  در حال  حاضر در بخشي  از وزارت  كشور عراق  در بازداشت  بسر مي برند.
كاردار سفارت  ايران  در عراق  افزود: ماموران  عراقي  همچنين  برخي  ازوسائل  و تجهيزات  دفتر ايرنا در بغداد را نيز با خود برده اند. قمي گفت : سفارت  ايران  در حال  پيگيري  اين  موضوع  و آزادي  خبرنگاران  دفترايرنا در بغداد است . وي  توضيح  داد كه  سفارت  ايران  در بغداد در همين  ارتباط يادداشتي  به وزارت  امور خارجه  و وزارت  كشور عراق  تسليم  كرده  است .
مصطفي  دربان  خبرنگار و مسئول  دفتر نمايندگي  ايرنا و دو همكار عراقي وي  شامگاه  دوشنبه  توسط چند تن  از ماموران  پليس  عراق  بازداشت  شدند.

برگي از تاريخ
حمله سياسي به تاريخچه زبان فارسي
دوازدهم اوت در طول تاريخ، علاوه بر حمله سياسي به تاريخچه زبان فارسي كه شرح آن در زير خواهد آمد، شاهد رويدادهاي متعدد بود كه برخي از آنها از اين قرار است: در سال ۱۳۱ ميلادي «كنتراتاريانيسم» (يا اصالت قرارداد) كه عقيده اي است سياسي بر اين پايه كه دولت مكلف است بر اساس قراردادي كه براي اجراء و رعايت آن انتخاب شده است رفتار كند، در شهر رم پا به عرصه وجود گذارد. در سال ۱۵۵۳ به دستور پاپ وقت، ژوليوس سوم، تلموذ كتاب مقدس يهوديان (قسمتي از تورات) را سوزاندند. در سال ۱۸۶۶ ژاسينتو مارتينز نويسنده اسپانيايي برنده جايزه نوبل ۱۹۲۲ متولد شد. در سال ۱۸۹۸ قرارداد پاريس به جنگ اسپانيا و آمريكا پايان داد و اسپانيا پس از سه قرن از كوبا، پورتوريكو، فيليپين و گوام بيرون رفت و آمريكا برجاي آن نشست. در سال ۱۹۶۲ «پاول پوپوويچ» فضانورد شوروي كه يك افسر هوايي بود با سفينه وستوك ـ ۴ در مدار زمين قرار گرفت. در سال ۱۹۹۰ صدام حسين در واكنش به اين خواست شوراي امنيت سازمان ملل كه كويت را تخليه كند اعلام كرد: هرزمان كه اسرائيل مناطق عربي را رها سازد، وي نيز كويت را تخليه خواهد كرد و در سال ۲۰۰۳ ارنالدو آلمان رئيس جمهوري سابق نيكاراگوئه به اتهام اختلاس، كلاهبرداري و خارج ساختن غيرقانوني ارز از كشور بازداشت شد.
اينك حمله سياسي به زبان فارسي به عنوان برگ امروز: در سال ۱۳۰۶ تاريخچه زبان ملي ما كه از گزند حوادث تاريخ درامان مانده و به همت ميهن دوستان جان بركف نهاده اي چون يعقوب ليث سيستاني و مرداويز مازندراني، تلاش سامانيان در خراسان بزرگ و زحمات و مرارت هاي فردوسي زنده مانده و به ما رسيده است از چند سوي هدف تهاجم سياسي قرار گرفت و صداي دانشورانمان را بلند كرد. دولت وقت كه سرگرم ساختن ارتش و تحكيم اقتدار مركزي بود نتوانست در آن زمان اقدامي موثر بعمل آورد و جرايد ما هم كه در منتهاي ضعف و بي خبري از تكاليف خود و ناآگاهي از اصول روزنامه نگاري بودند دفاعي نكردند. اين تهاجم از مسكو آغاز شد كه زبان تاجيك ها را كه اصيل ترين فارسي است از زبان فارسي مجزا و آن را زباني مستقل اعلام داشت و چند سند تاريخي مجعول هم براي اثبات ادعاي خود به دست داد و در قفقاز شمالي اقدام هاي ناموفقي براي قتل واژگان و بقاياي پارسي باستان آغاز كرد. به تحريك دولت لندن كه هيچگاه از افغانستان نظر برنمي دارد، يكي دو زبان شناس هم گفتند كه فارسي كنوني از غرب ايران آمده و فارسي افغاني (دري) زباني ديگر است. حال آن كه مي دانيم كه فارسي امروز در خراسان محفوظ مانده بود. هدف از اين جعليات كه حتي لهجه هاي مغرب ايران را هم در امان نگذارد، ترس مسكو و لندن از ظهور ناسيوناليسم ايراني بود كه داشت آشكار مي شد و هر دو دولت از آن هراس داشتند كه مردم ايران زمين دوباره به گونه اي متحد شوند كه در اين صورت نه اتحاد شوروي در آسيا قوام مي گرفت و نه انگليسي ها مي توانستند در منطقه جا خوش كنند. انگليسي ها به رضاشاه كه با كمك آنان روي كار آمده بود اعتماد نداشتند زيرا كه اولاً يك نظامي و در نتيجه نترس بود و ثانياً در او به تدريج احساسات ناسيوناليستي آشكار مي شد. پس از فروپاشي شوروي، به تاجيك ها كمك لازم نشد كه دست كم الفباي متداول در ايران را ياد گيرند و به ما در غني سازي زبان و واژگان كمك كنند.
www.iranianshistoryonthisday.com

پاسخ به پرسش پزشكي
درباره كشف واكسن ضد حساسيت و بيماري هاي سالخوردگان
دكتر روزنفلد در پاسخ به پرسشي درباره خبر كشف واكسن ضد حساسيت در اروپا گفته است كه درباره كشفيات پزشكي و ساخت داروهاي تازه تا به دست پزشكان نرسند و تجربه نشوند نبايد اظهار نظر كرد زيرا ممكن است در مردم اميدواري بي جهت ايجاد كند و يا آنها را به گمراهي بكشد. اين واكسن تا دو سه سال آينده هم عموميت نخواهد يافت و توليد انبوه آن به زمان نياز دارد. وي در پاسخ به سئوالي ديگر توصيه كرده است كه سالخوردگان به پزشكان متخصص خود مراجعه كنند زيرا كه مشاهده شده داروهايي كه براي گروه هاي سني پايين تر مفيد بوده اند براي آنان زيان داشته و يا مقدار تجويز بايد متفاوت باشد. نياز بدن در هر سني متفاوت است و به همين لحاظ است كه در دانشكده هاي پزشكي رشته تخصصي درمان سالخوردگان به وجود آمده است كه سابقاً وجود نداشت.

گاوخوني بهترين فيلم جشنواره استراليا
008763.jpg
در سيزدهمين  جشنواره  فيلم  بريزبين  كه  از ۶ تا ۱۸ مرداد در كشور استراليا برگزار شد، فيلم  گاو خوني  جايزه  نتپك  را دريافت  كرد.
به  گزارش  روابط عمومي  بنياد سينمايي  فارابي، هيات  داوران  نتپك  شبكه  ارتقاي  سينماي  آسيا پس  از بررسي  ده  فيلم  آسيايي  نامزد جايزه ، گاو خوني  را به  عنوان  فيلم  برتر معرفي  كردند.
ديگر فيلم  هاي  نامزد دريافت  جايزه  نتپك  به  اين  شرح  است : آبشارهاي  اكامه  ۴۸ (ژاپن  ) كارگردان:  گنجيرو اراتو، آينده  درخشان  (ژاپن ) كارگردان : كيوشي  كووساوا، زن  يك  وكيل  خوب  (كره ) كارگردان : ايم سانگ  سو، آخرين  حيات  در كائنات  (تايلند -ژاپن ) كارگردان : پن،  اك  راتاناروانگ ، دختر غمخواره ( كره ) كارگردان : كيم  كي  دوك،  رايحه  بركه  نيلوفر آبي  (سريلانكا) كارگردان : سانيا جيت  مايتيپه ، آوازهاي  ماهولباني  (هندوستان ) كارگردان : سكهارداس  و لرزنده ( ژاپن ) كارگردان ، زيوييچي  هيروكي .
گاو خوني  ساخته  بهروز افخمي  پس  از كسب  دو جايزه  در بخش  بين  الملل  جشنواره  فيلم  فجر و حضور در بخش  دو هفته  با كارگردانان  در جشنواره  كن ، جايزه اي  ديگر را به  افتخارات  بين  المللي  خود افزود.

زندگي استاد شهريار به تصوير در مي آيد
نويسنده  و كارگردان  سينماي  مستند ايران  ساخت  فيلمي  درباره  زندگي  استاد شهريار را به  عهده  گرفته  است .
رهبر قنبري ، در گفت  و گو با ايرنا در خصوص  زمــان آغاز فيلمبرداري  اين  اثر مستند اظهار داشت : با توجه  به  فرصت  ۱۸ ماهــه  براي  ساخت  اثر، پس  از اتمام  مرحله  تحقيق ، شش  ماهه  دوم  صرف  فيلمبرداري  و شش  ماهه  سوم  صرف  كارهاي  مونتاژ، موسيقي  و آماده سازي  خواهد شد.
وي  با بيان  اين  كه  سفر به  تبريز، خشكناب ، سهند و سبلان  براي  انجام  پژوهش  بخشي  از روند ساخت  فيلم  است ، گفت : اين  فيلم  مستند امكان  بازســــازي  برخي سنت ها، آيين ها و اتفاقاتي  را كه  در لابلاي  نوشته هاي  استاد شهريار وجود دارد براي  من  فراهم  مي كند.
وي  در خصوص  ويژگي  بارز مستند شهريار افزود: قصد دارم  يك  فيلم  تصويري  كاركنم  كه در آن از مكالمه  و گفتار روي  تصوير (روايت ) كمتر استفاده  شده  و بيشتر از صحنه هاي  طبيعي  و موسيقي  آذربايجان  بهره  گيرم .
قنبري ، موسيقي  و تصاوير مستند شهريار را حساس ترين  بخش  فيلـــم  دانست  و گفت : من  روي  موسيقي  و تصاوير اين  فيلم  به  دليل  نقش  آنها در انتقال  حس  و حال  شاعرانه  خيلي  حساس  هستم .
وي  در پاسخ  به  اين  سئوال  كه  در اين  فيلم  كدام  بعد شخصيت  شهريار برجسته مي شود اظهار داشت : مستند شهريار يك  فيلم  جامع  بوده  و كمتر جنبه  آماري  خواهد داشت .
وي  با بيان  اين  كه  تأكيد زياد بر جنبه هاي  آماري ، فيلم  را ماشيني  مي سازد، گفت : در ساخت  مستند استاد شهريار يك  نوع  رئال  شاعرانه  مدنظر است  كه  با رئال  اجتماعي  تفاوت  دارد.
قنبري ، اقبال  عوام  و خواص  به  شهريار را مهم ترين  ويژگي  سروده هاي  استاد شعر و ادب  ايران  دانست  و تصريح  كرد: شهريار به  مايه هاي  زبان  دست  يافته  و نه  تنها سطح  محاوره اي  زبان  بلكه  سطح  تركيبي  و فلسفي  آن را پشت  سرگذاشته  و به  سطح  چهارم  زبان  كه  همان  زبان  اشراقي  و عرفاني  است ، دست  يافته  بود.
به  گفته  سينماگر ايران ، استاد شهريار زبان  را ارتقا داده  و از طريق  روايت  آداب  و سنت ها دنياي  گذشته  در قالب  خصوصيات  قومي و ديني  پيام آور يك  زندگي  زيبا بوده  است .

اركستر موسيقي مجلسي جوانان در سالن رودكي
به همت بنياد رودكي ، اركستر موسيقي مجلسي جوانان به رهبري بهروز وحيدي آذر، قطعاتي از موسيقي كلاسيك جهان را در ساعت ۱۹ روزهاي ۲۳و۲۴ مرداد در سالن رودكي به صحنه مي برد. در اين اركستر قطعاتي از سونات هاي بتهوون، قطعاتي از برامس، والس هاي شوپن، آلبنيز، دوفايا، آناماگدولينا اثر باخ اجرا مي شود.

هنرمندان ايراني در جشنواره تئاتر افغانستان
جشنواره بين المللي تئاتر در كابل، از ۹ تا ۱۹ مهرماه با هماهنگي انستيتو گوته و وزارت امور خارجه افغانستان برگزار مي شود.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران به نقل از روزنامه فرانكفورتر آلگماينه چاپ آلمان، اين جشنواره بين المللي بزرگترين حادثه هنري در افغانستان است كه با حضور گروه هاي مختلف از شهرهاي مختلف افغانستان برگزار مي شود و در آن يك گروه از زنان قندوز نيز حضور خواهند داشت.اين جشنواره با سرپرستي يك زن كارگردان آلماني افغاني تبار به نام «ژوليا عفيفي» با سرمايه گذاري وزارت خارجه افغانستان و وزارت فرهنگ آلمان برگزار خواهد شد.
در اين جشنواره همچنين هنرمنداني از كشورهاي ايران، پاكستان و فرانسه به ايفاي نقش مي پردازند.

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵
شماره نمابر
شماره تلفن
۲۰۴۶۰۶۷
(۹ خط) ۲۰۵۹۳۸۶
دفتر مركزي
پيام گير: ۲۰۴۲۴۹۰
۲۰۵۱۴۹۲
دفتر ارتباطات توزيع و اشتراك
۲۰۵۸۸۱۱
۲۰۴۲۴۹۰
دفتر ارتباطات تحريريه
۶۴۸۰۴۰۰
۳۴۱۲۰۱۷
اشتراك
۲۰۴۶۰۶۷
۲۰۱۲۷۰۰
اشتراك الكترونيكي
نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني اينترانت: http://www.Hamshahri.net
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۸۸۰۶۶۶۶


داستانك
داستان واقعي
در خيابان كيفي پيدا كردم كه پر بود از زينت هاي طلا. به در و ديوار خيابان آگهي «پيدا شده» چسباندم.
يك ماه بعد صاحبش زنگ زد. با بي تفاوتي مشخصات محتويات كيف را گفت. تلفنش را گرفتم و آدرسم را دادم ولي دو ماه گذشت و خبري از او نشد. با او تماس گرفتم و با گل و شيريني به ديدنش رفتم تا امانت را تحويلش دهم...
...به بيماري لاعلاجي مبتلا بود.
مصطفي چترچي

گشتي در دنياي خبرها
سارق ناشي
تنه سي: يك مرد در آمريكا كه خود را به شكل زن درآورده بود از بانك سرقت كرد.
اين مرد كه از كلاه گيس و لباس زنانه استفاده كرده بود وارد شعبه بانك شد و با تهديد صندوقدار، ۴ هزار دلار به سرقت برد.
اما نكته جالب اينكه سارق بانك فراموش كرده بود سبيل خود را بتراشد و به همين دليل همه متوجه شدند كه او مرد است.
خطاي دستگاه فكس
رم: يك اشتباه از سوي مسئول دستگاه فكس دفتر نخست وزير انگليس باعث فاش شدن اطلاعات سري سفر آينده وي شد.
مسئول روابط عمومي نخست وزير قرار بود جزئيات سفر دو هفته اي بلر به يونان و ايتاليا را براي پليس انگليس فكس كند كه برنامه سفر نخست وزير ناگهان سر از رسانه هاي گروهي اين كشور درآورد. با توجه به اينكه شماره فكس تعداد زيادي از رسانه هاي گروهي انگليس در حافظه دستگاه فكس ثبت شده است، انگشت مسئول روابط عمومي در حين ارسال برنامه سفر به دكمه حافظه خورد و به همين دليل اين اطلاعات محرمانه، به دفاتر تمام رسانه  هايي كه دفتر نخست وزير با آنها ارتباط داشت، فرستاده شد.
كسب مدال با همبرگر
آتن: معمولا ورزشكاران در حين برگزاري رقابت هاي المپيك تحت يك رژيم غذايي مشخص قرار مي گيرند و تنها غذاهاي خاصي را مصرف مي كنند.
اما متخصص تغذيه كاروان ورزشي آمريكا هيچ محدوديتي براي ورزشكاران اين كشور در آتن در نظر نگرفته و حتي آنها مجاز به مصرف همبرگر و چيزبرگر خواهند بود.
البته با توجه به اينكه ورزشكاران آمريكايي علاقه زيادي به مصرف همبرگر دارند، متخصص تغذيه آنان اعلام كرده، آنها بايد اين غذا را يك روز در ميان ميل كنند.
به اعتقاد وي، استفاده از همبرگر و چيزبرگر، احتمال كسب مدال طلا توسط ورزشكاران آمريكايي را در المپيك افزايش خواهد داد.
واكسن آبله مرغان
شيكاگو: پزشكان به والدين توصيه مي كنند، فرزندانشان را در برابر بيماري آبله مرغان واكيسنه كنند.
در صورت تزريق اين واكسن، احتمال ابتلاي كودكان و نوجوانان به اين بيماري ويروسي تا ۸۰ درصد كاهش مي يابد و حتي اگر فرد به اين بيماري مبتلا شود،  از شدت آن به ميزان قابل توجهي كاسته خواهد شد.
همچنين احتمال سرايت ويروس اين بيماري به ساير افراد خانواده در صورت واكسينه شدن كودكان، ۸۵ درصد كاهش مي يابد.
۱۶۰ خرگوش در خانه
مينه سوتا: در پي شكايت همسايگان، مسئولان حفاظت از محيط زيست مينه سوتا بيش از ۱۶۰ خرگوش را از خانه يك شهروند بيرون آوردند. البته برخي از اين خرگوش ها زنده و برخي ديگر مرده بودند.
خانمي كه اين خرگوش ها را در خانه اش نگهداري مي كرد گفت: من براي اينكه خرگوش ها بتوانند بيشتر عمر كنند آنها را به خانه آوردم اما هنگامي كه تعداد اين حيوانات افزايش يافت ديگر نتوانستم از آنها نگهداري كنم. او حتي حاضر نشده بود خرگوش هاي مرده را از خانه اش خارج كند.

ساعات شرعي
اذان ظهر امروز:ساعت ۱۳ و ۹ دقيقه
اذان مغرب امروز:ساعت ۲۰ و ۱۸ دقيقه
اذان صبح فردا:ساعت ۴ و ۴۷ دقيقه
طلوع آفتاب فردا:ساعت ۶ و ۲۲ دقيقه

بر ديوار نگارخانه ها
* نگارخانه سعدآباد: نمايشگاه نقاشي محمدعلي بني اسدي / ۲۲ تا ۲۷ مرداد / خيابان ولي عصر، زعفرانيه، كمال طاهري، شماره ۵۰ / تلفن: ۲۷۲۶۰۴۲
* گالري سيحون: نمايشگاه نقاشي حميده صادقيه / از ۲۴ تا ۲۹ مرداد / خيابان خالد اسلامبولي، كوچه چهارم، پلاك ۳۰ / تلفن: ۸۷۱۱۳۰۵
* نگارخانه بهمن: نمايشگاه هنرهاي دستي و خانگي بانوان به مناسبت هفته زن، نمايشگاه آثار تجسمي هنرمندان زنجان و نمايشگاه آثار هنرمندان مجارستان / تا ۲۲ مرداد / ميدان راه آهن، ميدان بهمن، فرهنگسراي بهمن / تلفن: ۲۰۱-۵۳۱۲۲۰۰
* نگارخانه برگ: نمايشگاه نقاشي آزاده اعتباريان و لاله نوروزي / از ۲۵ مرداد تا سوم شهريور / ميدان ونك، ولي عصر، نرسيده به ميرداماد، كوچه دامن افشار، شماره ۱/۱۲
* كافه عكس: نمايشگاه گروهي عكاسان سينما / تا ۳۱ مرداد / ميرداماد، ساختمان اسكان،  طبقه اول.
* نگارخانه فجر: نمايشگاه آثار اساتيد خوشنويسي كشور / تا آخر مرداد / ميدان بهمن، بلوار تندگويان، بوستان بعثت، مجموعه فرهنگي هنري بعثت.
* نگارخانه نياوران: نمايشگاه «بسم الله و اسماء متبركه» / تا ۲۲ مرداد / انتهاي پاسداران، مقابل پارك نياوران، فرهنگسراي نياوران / تلفن: ۲-۲۲۸۷۰۸۱
* خانه هنرمندان ايران: نمايشگاه «نخستين گام ها» آثار نقاشان جوان / از ۲۴ مرداد تا ۹ شهريور / خيابان طالقاني، خيابان موسوي، باغ هنر / تلفن: ۸۳۱۰۷۸۵

گل و گياه
تاج خروس رشته اي
008757.jpg
نام علمي: Celosia argentea شFairy Fountains'
خانواده: AMARANTHACEAE
گياه يكساله به بلندي ۴۵ سانتي متر است كه داراي برگهاي بيضي كشيده بوده و گلهاي خوشه اي آن به رنگهاي زرد كرمي، صورتي و قرمز در تابستان ظاهر مي شوند.
نيازها: به مكان آفتابي و خاك غني با زهكش خوب نياز دارد و حداقل دماي قابل تحمل آن صفر درجه سانتي گراد مي باشد.
ازدياد: از طريق كاشت بذر در بهار امكان پذير است.
سازمان پاركها
و فضاي سبز شهر تهران

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
خارجي
سياسي
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
ورزش جهان
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
شناسنامه
داستانك
دنياي خبرها
ساعات شرعي
برديوارنگارحانه ها
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |  
|  صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |