پنجشنبه ۲۲ مرداد ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۴۶۴ - Aug 12, 2004
هشدار جامعه مدرسين در باره نجف
جامعه مدرسين حوزه علميه قم ديروز در بيانيه اي هتك حرمت حرم حضرت علي(ع) و كشتار مردم مظلوم عراق را محكوم كرده و به اشغالگران نسبت به گرفتار شدن در طوفان خشم امت اسلامي هشدار داد.
در اين بيانيه آمده است: اخبار تأسف بار واصله از عراق حاكي از هتك حرمت حرم علوي و به خاك و خون كشيده شدن شهروندان عراقي توسط نيروهاي اشغالگر آمريكايي و انگليسي است. اين بيانيه مي افزايد: وقايع اخير عراق حاكي از هم داستاني نيروهاي اشغالگر و برخي عناصر خودفروخته داخلي در راستاي استقرار نظام غيرمردمي در عراق است و استكبار جهاني با قلدري مي خواهد قدرت پوشالي خود را به رخ جوانان غيور و غيرتمند عراقي بكشاند و غافل است از اين كه تاريخ ثابت كرده است كه خون همواره بر شمشير پيروز است و مردم شريف عراق با تكيه بر يك انتفاضه اسلامي و مردمي در مقابل اين تجاوزگري ايستادگي خواهند كرد و هرگز اجازه نخواهند داد كه آمريكاي سلطه جو به اهداف خود برسد. در ادامه جامعه مدرسين ضمن همدردي با مردم شريف شيعه نجف و ديگر شهرهاي عراق اين تجاوزات را محكوم كرده و به آمريكا و ساير قدرت هاي استكباري هشدار مي دهد كه دست از اين شرارت ها و فزون طلبي بردارند.

آمريكا: ايران از نفوذ خود براي ايجاد آرامش در عراق استفاده كند
آمريكا اعلام كرد كه از اتهامات مطرح شده مبني بر دخالت ايران در ناآرامي هاي مرگبار شهر مقدس شيعه نجف نگران است و كماكان تأكيد كرد كه دامن زدن به بي ثباتي در كشور همسايه ايران به نفع تهران نيست.ايران بارها اتهامات مطرح شده از سوي مقامات آمريكايي را مبني بر دخالت در امور داخلي عراق بي اساس خوانده و رد كرده است.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، آدام ارلي سخنگوي دوم وزارت امور خارجه آمريكا در پاسخ به پرسش خبرنگاران درمورد ادعاي حازم شعلان وزير دفاع عراق مبني بر دريافت اسلحه از ايران توسط شبه نظاميان وفادار به مقتدا صدر گفت: ما نگراني خود را در اين مورد ابراز كرده ايم. موضع ما اين است كه ايران همچون ديگر كشورهاي منطقه از ثبات و آرامش در عراق سود مي برد.
وي افزود: ديدگاه ما اين است كه ايران به عنوان يك همسايه عراق بايد از نفوذ خود در راستاي اين هدف استفاده كند و اقدامي انجام ندهد كه به بي ثباتي منجر شود يا به عبارتي ياري كننده عناصري باشد كه در راستاي وحدت عراق تلاش نمي كنند.
وي بدون تأييد يا تكذيب ادعاي شعلان كه از سوي دريابان علي شمخاني وزير دفاع ايران رد شده است خاطرنشان كرد: آمريكا نگران آن است كه ايران ممكن است همه تلاش خود را براي كمك به تقويت آشتي ملي و ثبات عراق به كار نبرد. نبردهاي شديد بين شبه نظاميان وفادار به صدر و نيروهاي آمريكايي روز سه شنبه وارد ششمين روز خود شد.

جاسوسي اسرائيل در خاك ايران
پانوراما پرشمارگان ترين هفته نامه سياسي ايتاليا ادعا كرد كه رژيم اسرائيل در خاك ايران جاسوسي مي كند.
به گزارش واحد مركزي خبر از رم پانوراما در آخرين شماره خود در گزارشي با عنوان آنتن هاي اسرائيلي رو به ايران مي نويسد: سرويس هاي مخفي نظامي اسرائيل (موساد و اماد) با كمك اكراد حزب مسعود بارزاني در عراق طي عمليات مختلف به راحتي به خاك ايران نفوذ مي كنند.
به نوشته پانوراما كه منبع خبر خود را منابع ارتش آمريكا اعلام مي كند، اسرائيل در ازاي اين كمك و تحت پوشش رسمي حمايت از دولت آينده كرد براي حزب دموكرات كردستان پول و اسلحه ارسال مي كند. پانوراما مي نويسد: اسرائيل از مدتها پيش نسبت به حمايت ايران از گروههاي تروريستي و هدف آن كشور مبني بر نابودي اسرائيل هشدار داده و سرويس مخفي نظامي اسرائيل از مدتها پيش بر اين اعتقادند كه ايران در سال ۲۰۰۷ ميلادي به بمب اتمي دست خواهد يافت.
براساس اين گزارش سرويس هاي مخفي اسرائيل همچنين در كردستان عراق ايستگاه هايي براي شنود ارتباطات ايران نصب كرده اند.

تأكيد آيت الله هاشمي شاهرودي بر ضرورت همكاري قواي مقننه و مجريه
رئيس قوه قضائيه نظارت كارآمد سازمان بازرسي كل كشور را نيازمند وجود هماهنگي بيشتر اين قوه  و قوه مقننه دانست.
به گزارش خبرنگار حقوقي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) آيت الله سيد محمود  هاشمي  شاهرودي امروز در مراسم معارفه حجت الاسلام محمد نيازي، رئيس جديد سازمان بازرسي كل كشور با اشاره به جنايات آمريكا در شهر نجف اين اقدامات را نشانه بارز دموكراسي دروغين غربي ها عنوان كرد و گفت: آن چه بر مردم مظلوم و ستمديده عراق مي گذرد بسيار دردناك است و دل مسلمانان و شيعيان را پردرد كرده است.
وي افزود: اين جنايات و هتك مقدسات با اين وسعت، از طرف رئيس جمهور آمريكا هديه دموكراسي به مردم عراق در تبليغات انتخاباتي عنوان مي شود. با اين اوصاف انسان تعجب مي كند كه چگونه ادبيات سياسي جهان تا بدين حد مزورانه شده است كه از جنايات به دموكراسي تعبير مي شود؟
رئيس قوه قضائيه در بخش ديگري از سخنان خود بر ضرورت هماهنگي قواي مقننه و قضائيه در راستاي كارآمدتر شدن نظارت تأكيد كرد و گفت: براي احقاق حقوق عامه و ايجاد امنيت و مبارزه با مفاسد اقتصادي، نيازمند هماهنگي بيشتر بين اين دو قوه هستيم. اين هماهنگي از دو نظر قابل اهميت است؛ از نظر اول نظارت قوه قضائيه از پشتوانه قوه مقننه برخوردار مي شود و از منظر بعدي هم مي تواند نسبت به قوانيني كه خود زمينه ساز بروز مفاسد اقتصادي است ابتكار عمل را در دست گرفته و نسبت به نسخ اين قوانين اقدامات عملي انجام شود.
وي با اظهار تاسف و نگراني نسبت به بروز مشكلات و معضلات پيش آمده ناشي از زمين خواري در كشور گفت: متاسفانه وجود برخي قوانين و مقررات خود بسترساز زمين خواري شده است.

رئيس مجلس:
برنامه چهارم توسعه به موقع به دولت ابلاغ مي شود
دكتر حداد عادل گفت: اثبات اينكه آلودگي هاي يافت شده در دستگاههاي سانتريفيوژ ايران منشأ خارجي دارند، گزينه ديگري است كه نشان مي دهد ايران از مقررات آژانس بين الملل انرژي اتمي تخلف نكرده است.
به گزارش خبرنگار پارلمان همشهري رئيس مجلس در پايان جلسه علني روز گذشته اثبات اين امر را نكته حقوقي مهم و مثبتي در پرونده ايران خواند و گفت: البته نتيجه كار بستگي به آن دارد كه تا چه حد امور حقوقي در آژانس تحت تأثير فشارهاي سياسي قرار گيرد.رئيس مجلس همچنين در خصوص نتيجه بررسي لايحه برنامه چهارم توسعه اعلام كرد كه اين لايحه پس از بررسي ها، به موقع به دولت ابلاغ مي شود و گفت: دولت قطعا با مشكلي از حيث زمان مواجه نخواهد شد.

فرمانده سپاه:
در صورت حمله اسرائيل همچون پتكي بر سر آنها فرود مي آييم
سردار سرلشكر پاسدار رحيم  صفوي  فرمانده  كل  سپاه  پاسداران گفت : در صورتي  كه  اسرائيل  ديوانگي  كند و به  منافع  ملت  ايران  حمله  كند، همچون  پتكي  بر سر آنها فرود آمده  و استخوانهاي  آنها را درهم  مي شكنيم .
به  گزارش  روابط عمومي دفتر فرماندهي  كل  سپاه  پاسداران انقلاب  اسلامي ، سردار صفوي  اين  سخنان  را در همايش  سراسري  فرماندهان  لشكرها و گردانهاي  رزم  نيروي  زميني  سپاه  بيان  كرد.
عضو شوراي  عالي  امنيت  ملي  با اشاره  به  اهداف  آمريكا از حمله  به  عراق ، گفت : تسلط بر منابع  انرژي  خليج  فارس ، آسياي  ميانه  و قفقاز، كمك  به  امنيت رژيم  صهيونيستي ، تغيير نظامهاي  سياسي  منطقه  و ايجاد خاورميانه  بزرگ  ازاهداف  آمريكا در منطقه  است .

وزير كشور:
نظام اسلامي نبايد با مظاهر حيات اجتماعي بيگانه باشد
وزير كشور گفت: يكي از مظاهر كارآمدي آن است كه نظام اسلامي ما نبايد نظامي معرفي شود كه با مظاهر حيات اجتماعي و زندگي مردم بيگانه است.
حجت الاسلام والمسلمين موسوي لاري در ديدار با علما و امامان جمعه و جماعات استان خراسان رضوي افزود: مجموعه اي از قواي سه گانه علما و روحانيون، گروه هاي مرجع، صاحبان تريبون هاي عمومي و رسانه اي، نيروي انتظامي و دستگاه داوري مجموعه كارآمدي نظام را تشكيل مي دهند.
به گزارش روابط عمومي استانداري خراسان، وي بيان داشت: هيچكدام از اين نيروها، نمي توانند سهم خود را در آنچه كه در جامعه اتفاق مي افتد ناديده بگيرند.
وزير كشور با برشمردن خدمات انجام يافته و پروژه هاي وسيع در حال بهره برداري خطاب به روحانيون و علماي شهر مشهد گفت: در چنين فضايي ما نبايد در برابر سئوال ها، تقاضاها و احساسات جوانان كشورمان بدون پاسخ بمانيم.
موسوي لاري در عين حال نحوه تعامل اجتماعي در كشور را دچار مشكل ذكر كرد و افزود: مرز نقد و انتقاد و ارائه راهكار با مرز تخريب و سياه و سفيد مطلق نشان دادن ها متأسفانه درهم  آميخته شده اند.

اخبار مجلس
ديدار فراكسيون اقليت با رئيس جمهوري
سيدمحمدمهدي پورفاطمي نماينده مردم دشتي و تنگستان گفت نمايندگان فراكسيون اقليت مجلس روز دوشنبه هفته آينده با سيدمحمد خاتمي ديدار مي كنند. اين عضو فراكسيون اقليت همچنين از ديدار اعضاي اين فراكسيون در هفته هاي آتي با ميرحسين موسوي هم خبر داد.
لوايح سرازير شده دولت
كاظم جلالي نماينده شاهرود ضمن اعلام اين كه لوايح دولت به مجلس سرازير شده است گفت اين لوايح مجلس را از دارا بودن يك استراتژي در اداره خود به نوعي محروم مي كند. وي با اعلام اين كه در سال هاي قبل سابقه نداشته است كه اين ميزان لوايح به مجلس روانه شود تصريح كرد مقام معظم رهبري در پيام افتتاحيه مجلس تأكيد كردند كه به سراغ قوانين تأثيرگذار كه حلال مشكلات مردم است برويد.
طرح «الزام دولت براي دستيابي به فناوري هسته اي» اعلام وصول شد
در پايان جلسه علني روز گذشته مجلس شوراي اسلامي طرح «الزام دولت براي دستيابي به فناوري صلح آميز هسته اي» با ۲۳۸ امضا اعلام وصول شد.
در اين طرح دولت موظف شده است با استفاده از انديشمندان، محققان و امكانات داخلي در چارچوب پيمان NPT نسبت به برخورداري كشور از فناوري هسته اي صلح آميز اقدام كند.
اولين نشست مشترك دولت و مجلس
اولين نشست مشترك دولت و مجلس هفتم چهارشنبه هفته آينده برگزار مي شود. اين جلسه ساعت ۱۱ صبح در سالن اجتماعات نهاد رياست جمهوري و پيرامون نحوه تعامل و همكاري بين دولت و مجلس تشكيل خواهد شد.
طرحي كلان در جهت حفظ حجاب اسلامي
نيره اخوان نماينده مردم اصفهان در مجلس از دولت خواست طرحي كلان را جهت حفظ حجاب اسلامي ارائه كند و همچنين در نظام تحصيلي، از جمله آموزش عالي از اختلاط در فضاهاي آموزشي گونه اي عمل نمايد تا در كنار فراهم كردن تسهيلات لازم درخصوص امر ازدواج از ناهنجاري هاي اجتماعي بكاهد.
حمايت رسمي فراكسيون وفاق از استيضاح خرم
رضا طلايي نيك سخنگوي فراكسيون وفاق و كارآمدي مجلس با اعلام اين كه اين فراكسيون از استيضاح احمد خرم وزير راه و ترابري حمايت مي كند گفت: تصميم نهايي فراكسيون وفاق و كارآمدي درخصوص رأي اعتماد به خرم در جلسه بعد اتخاذ خواهد شد.
طلايي نيك با اشاره به نشست عمومي فراكسيون وفاق و كارآمدي درخصوص بررسي تقاضاي تعدادي از اعضا براي استيضاح خرم به خبرنگاران گفت: عزل و نصب مديران در وزارت راه، حادثه انفجار قطار در نيشابور و مسائل مرتبط با فرودگاه امام و نحوه عقد قراردادها و بي توجهي به ظرفيت هاي داخلي مهم ترين محورهاي استيضاح خرم اعلام شده است.
شوراي حكام واقع بين باشد
نايب رئيس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس گفت: اگر شوراي حكام آژانس بين المللي انرژي اتمي هم مانند بازرسان اين آژانس واقع بين باشد، در نگرش و مواضع مجلس هفتم تأثير خواهد داشت.
محمود محمدي روز چهارشنبه در جمع خبرنگاران پارلماني از اظهارنظر اخير بازرسان آژانس بين المللي انرژي اتمي درمورد منشاء اورانيوم غني شده در ايران استقبال كرد.
نماينده مردم آباده در مجلس گفت: همين كه آژانس بين المللي انرژي اتمي منشاء آلودگي ها را در ايران خارجي دانسته از نظر ما يك گام مثبت تلقي مي شود.
لايحه انتقال آب شيرين به كويت ابهام دارد
كميته دفاعي كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس، لايحه قرارداد انتقال آب شيرين از ايران به كويت را داراي ابهام دانست و تصويب آن را به حضور نمايندگان دولت در اين كميته و اداي پاره اي توضيحات موكول كرد.
رضا طلايي نيك عضو كميته دفاعي كميسيون امنيت ملي مجلس، به خبرنگاران پارلماني گفت: قرار است در جلسه آينده اين كميته، مسئولان وزارتخانه هاي نيرو و دفاع و نيز ساير نمايندگان دولت حضور يابند و در اين باره توضيحات لازم را ارائه كنند.

چهار تن از مديران بخش تعاون ايران در عراق بازداشت شدند
دبيركل  اتاق  تعاون  ايران  گفت : چهار تن  از مديران  بخش  تعاون  كه  با هدف پيگيري  توافقهاي  انجام  شده  ميان  مقامهاي  دو كشور به  عراق  سفر كرده اند، دريك  اقدام  غيرقانوني  از سوي  نيروهاي  آمريكايي  در اين  كشور، بازداشت  و به نقطه  نامعلومي منتقل  شدند.
محمدرضا رمضاني  افزود: مديران  بخش  تعاون  بيست  و هشتم  تير ماه  ۸۲در حالي  كه  در تدارك  بررسي  و پيگيري  توافقهاي  اقتصادي  با طرفهاي  عراقي  بودند، در محل  دفتر خود با تهاجم  نيروهاي  آمريكايي  رو به  رو و بازداشت  شدند.
به  گزارش  روابط عمومي اتاق  تعاون  ايران ، محمدمهدي  تيموري  سرپرست  دفتر نمايندگي  اتاق  تعاون  مركزي ، مسعود زارع  مدير عامل  اتحاديه  تعاوني هاي  صنايع  دامپروري ، يوسف  محسني  از اتحاديه  تعاونيهاي  صيادي  و قاسم صالحي  كارشناس  دفتر نمايندگي  اتاق  تعاون  مركزي  در زمان  حاضر در بازداشت نيروهاي  آمريكايي  هستند. رمضاني  با اشاره  به  اين كه  چنين  برخوردهاي  خصمانه اي ، با قوانين  و مقررات بين المللي  تناقض  دارد و به  روابط دو كشور خدشه  وارد مي كند، افزود: ضروري است  كه  مسئولان  و دولت  تدابير مناسبي  را براي  آزادي  بازداشت شدگان  به  عمل آورند.

دستگيري يك آمريكايي در مرز ايران و پاكستان
يك آمريكايي بعد از ورود غيرقانوني به ايران از مرز پاكستان، توسط نيروهاي امنيتي كشورمان بازداشت شد.
يك مقام مسئول در استانداري سيستان و بلوچستان با اعلام اين خبر به خبرگزاري دانشجويان ايران افزود: ارمينستر، يهودي و اهل ايالت كاليفرنياي آمريكا مي باشد كه بعد از ظهر روز گذشته بازداشت شد.
وي به صورت غيرقانوني از طريق مرز پاكستان به ايران وارد شده است و ظاهرا قصد داشته كه به تركيه برود.
مقام يادشده اعلام داشت كه بازجويي هاي اوليه جهت مشخص شدن هويت وي انجام گرفته است و پرونده وي جهت تكميل و طي مراحل بعدي به مقامات قضائي كشورمان تحويل داده مي شود.
اين مقام مسئول تأكيد كرد: براي ما فرقي نمي كند كه وي تبعه كدام كشور است، مهم اين است كه وي به صورت غيرقانوني وارد خاك ايران شده است.

موشك شهاب ۳ با موفقيت آزمايش شد
008826.jpg
وزارت  دفاع  و پشتيباني  نيروهاي  مسلح  جمهوري  اسلامي ايران  اعلام  كرد كه آزمايش  نمونه  جديد موشك  «شهاب  سه» با موفقيت  انجام  شده  است .
اداره  كل  تبليغات  دفاعي  وزارت  دفاع  عصر چهارشنبه  با ارسال  نمابري  به  ايرنا خاطرنشان  كرد كه  گزارشهاي  تكميلي  اين  آزمايش  حاكي  است  كه  اهداف  از پيش  تعيين  شده  در اين  آزمايش  تحقق  يافت .
براساس  اين  گزارش ، موشك  بهينه سازي  شده  شهاب  سه  به  منظور ارزيابي آخرين  تغييرات  حاصل  از تحقيقات  به  عمل  آمده  روي  آن ، آزمايش  شد.
روابط عمومي وزارت  دفاع  ديروز در اطلاعيه اي  از آزمايش  اين  موشك  خبر داده  بود.

احمد چلبي:
مناسبات بين ايران و عراق برادرانه است
008829.jpg
احمد چلبي ، رئيس  كنگره  ملي  عراق  مناسبات  بين  ايران  و كشورش  رابرادرانه  خواند و گفت  كه  عراق  نيازمند دوست  و نه  دشمن  است .
به گزارش ايرنا چلبي  در گفت وگو با شبكه  تلويزيوني  العربيه  در مورد اتهام هاي  اخير برخي  از مسئولان  عراقي  به ايران  از جمله  حازم  شعلان وزير دفاع  دولت  موقت  آن كشور گفت  كه  وي  از اين  سخنان  ابراز تعجب  مي كند.
چلبي  باقدرداني  از مبارزات  گذشته  وزير دفاع  عراق  كه  دوشادوش  وي  در كنارمعارضين  عراقي  فعاليت  مي كرده ، افزود كه  مناسبات  ميان  ايران  وعراق  مناسبات برادرانه  است .
وي  تأكيد كرد كه  اظهارات  اخير وزير دفاع  عراق  نمايانگر نظر دولت  عراق نيست، زيرا بغداد نيازمند دوست  و نه  دشمن  است .
وي  بااشاره  به  وجود ۱۴۰۰ كيلومتر مرز ميان  ايران  وعراق  گفت  كه  دو كشوراز پيوندهاي  عميقي  برخوردار هستند.
وي  باتأكيد براين كه  عراق  ديگر حاضر نيست  به  نمايندگي  از ديگران  واردجنگ  شود، گفت  كه  عراق  هم  اكنون  نيازمند صلح  و آرامش  است .
چلبي  بااشاره  به  حوادث  نجف  گفت  كه  آنچه  دراين  شهر جريان  دارد يك  كارخطرناك  است  زيرا حمله  به  بارگاه  حضرت  علي  بن  ابيطالب  (ع ) و كشتار مردم پذيرفتني  نيست .
وي  تأكيد كرد كه  مسئله  امنيتي  عراق  با سركوب  حل  نخواهد شد زيرا صدام حسين  هم  نتوانست  اين  مسئله  را باسركوب  حل  كند.اين  مسئله  نيازمند يك  راه حل  سياسي  است .
چلبي  در خصوص  علت  سفر اخيرش  به  ايران  گفت  كه  وي  براي  شركت  در كنفرانس بررسي  فرصت هاي  همكاري  اقتصادي  و مالي  ميان  دو كشور به  تهران  سفر كرد.
وي  داشتن  هرگونه  داد و ستد مالي  شخصي  بابرخي  از طرفهاي  ايراني  را تكذيب كرد.

۹۰ درصد نيروگاه بوشهر ساخته شد
يك مقام انرژي اتمي روسيه اعلام كرد: روسيه ساخت بيش از ۹۰ درصد نيروگاه بوشهر را به اتمام رسانده است.
به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از خبرگزاري ايتارتاس روسيه، اين مقام روسي افزود: روسيه با اعزام بيش از ۱۵۰۰ نيروي كار به ايران، كار اتمام پروژه يك ميليارد دلاري نيروگاه بوشهر را تسريع كرد.
وي با اعلام اين كه كار نصب راكتور هسته اي در اين نيروگاه انجام شد، تصريح كرد: باقي مانده كار در اين پروژه بزرگ شامل نصب تجهيزات و آماده سازي نيروگاه براي بهره برداري است.
به گزارش خبرگزاري فارس، روسيه علي رغم مخالفت آمريكا علاقمند به توسعه فاز دوم نيروگاه بوشهر بوده و مقام هاي اين كشور بارها بر اين مساله تاكيد كردند.

رئيس جمهور:
مصمم به دستيابي به فناوري صلح آميز هسته اي هستيم
معتقدم شهردار و شوراي شهر نيز ( در مورد نمايشگاه) خيرخواه هستند
008823.jpg
رئيس جمهور تأكيد كرد كه انتخابات در يك نظام مردم سالار سرنوشت ساز ترين امر است.
به گزارش ايسنا، حجت الاسلام و المسلمين سيدمحمد خاتمي پس از جلسه ديروز هيات دولت در جمع خبرنگاران اظهارداشت كه در انقلاب اسلامي انتخابات يكي از فراز هاي بلند استقرار مردم سالاري ديني بوده است.
وي با بيان اين كه هيچ راهي جز حضور مردم و اهتمام به قانون و شرع و خواست قانوني مردم وجود ندارد، در سخنان خود افزود كه گرچه ممكن است در مقام عمل ما دچار مشكل شويم اما نبايد اين موضوع موجب يأس مردم شود.
ما دولتي ها بايد سعي كنيم بهترين زمينه را براي آزادي حضور مردم و حق حاكميت آنها فراهم كنيم.
وي تصريح كرد كه حضور در انتخابات با تمام مشكلات احتمالي وظيفه همه مردم و گروه هاست.
خاتمي همچنين درباره ديپلمات ايراني ربوده شده در عراق اظهار داشت: تلاش هاي گسترده اي انجام داده ايم و سالم بودن همكارمان براي ما محرز است ولي هنوز نمي دانيم كه كجاست و اميدواريم هرچه زودتر آزاد شود.
رئيس جمهوري درباره اظهارات برخي مسئولان دولت موقت عراق يادآور شد كه آنچه براي ما مهم است، اعمال حاكميت مردم عراق بر سرنوشت شان است كه اميدواريم اين كار انجام شود. خواست ما در عراق ثبات و امنيت اين كشور است و بايد از كنار برخي از اظهارات بي اساس گذشت.
خاتمي همچنين بمباران وسيع شهرها و اماكن مقدس در عراق را محكوم كرد و اين اعمال را موجب بيشتر كردن آشفتگي ها دانسته و خاطرنشان كرد كه ما بيش از همه از آرامش و امنيت در عراق بهره مي بريم.
وي درباره مسايل هسته اي عنوان كرد كه در اين مورد ما يك جمله بيشتر نداريم، فناوري هسته اي صلح آميز آري. ما مصمم به دستيابي به فناوري صلح آميز هسته اي هستيم، قوانين بين المللي اين اجازه را به ما داده است و نمي توانيم از اين حق مسلم خود بگذريم.
خاتمي با يادآوري اين نكته كه هنوز غني سازي را آغاز نكرده ايم، تصريح كرد كه ما به لحاظ اعتقادي نمي توانيم سلاح هسته اي داشته باشيم و چنين چيزي را نمي خواهيم، حتي اگر سلاح هسته اي عليه ما به كار رود. رئيس جمهوري همچنين با بيان اين كه پيشنهاد كرديم كه منطقه ما عاري از سلاح هسته اي باشد، تصريح كرد: همه تلاش خود را خواهيم كرد كه حق مان محفوظ بماند، ما نمي خواهيم پرونده ايران به شوراي امنيت برود و به همين حالت فعلي نيز اعتراض داريم.
رئيس جمهوري در ادامه با بيان اين كه بعيد مي دانم پرونده ايران به شوراي امنيت برود اظهار داشت: شوراي امنيت در عين اين كه حق وتو دارد - و ما اين حق را غيرعادلانه مي دانيم - ۵ عضو دارد كه مي توانيم با آن ها صحبت كنيم.
خاتمي در ادامه سخنان خود تأكيد كرد كه دولت در يك سال آينده به كار خود ادامه خواهد داد.
وي در ادامه سخنان خود در پاسخ به پرسش خبرنگاران با اظهار تاسف از وضعيت پيش آمده در جابه جايي محل نمايشگاه بين المللي اظهار داشت: متاسفم كه اين موضوع در كشور تبديل به يك مسئله تبليغاتي شده است.
خاتمي  با اشاره به فعاليت هاي انجام شده در دولت براي حل مشكل نمايشگاه بين المللي اظهارداشت: معتقدم شهردار و شورا نيز خيرخواه هستند اما هر كاري راهكار منطقي خود را دارد.
وي گفت: تصميم ما از اين به بعد اين است كه نمايشگاه عمومي در محل فعلي نمايشگاه بين المللي برگزار نشود ولي نمايشگاه تخصصي در اين مكان برگزار شود. وي همچنين خاطرنشان كرد كه دولت برگزاري نمايشگاه ها را در استان ها افزايش داده است.
خاتمي در ادامه با اشاره به مشكلات تشكيل يك نمايشگاه جديد اظهارداشت كه ايجاد يك نمايشگاه همانند ايجاد يك شهر است. وي همچنين يادآور شد كه ما با جامعه جهاني در خصوص برگزاري نمايشگاه ها قرارداد بسته ايم و اميدواريم اين مسايل به يك مسئله لاينحل تبديل نشود. وي همچنين در پاسخ به سئوالي درباره مذاكره با آمريكا يادآور شد كه مشكل از آمريكاست، آمريكا بايد در رفتارش تغيير جهت دهد و نخواهد ديدگاه هاي خود را تحميل كند.
رئيس جمهوري تصريح كرد كه ما با هيچ كس دشمني الي الابد نداريم. خاتمي همچنين درباره فعاليت هاي گروه هايي تحت عنوان استشهاديون اظهار داشت: اين كه چند نفر بيايند در يك جا كاري كنند و شعاري بدهند كمال بي انصافي است كه به حساب يك دولت يا نظام گذاشته شود. وي گفت: بنده اين اعمال را اگر چه با حسن نيت هم باشد، به صلاح نمي دانم. وي همچنين خاطرنشان كرد كه اين موضوع هيچ ربطي به حكومت و دولت ندارد و ما در عراق آرامش و امنيت را خواهانيم.

مقام معظم رهبري:
امت اسلامي و ملت عراق از جنايتهاي اخير آمريكا نخواهند گذشت
008820.jpg
حضرت آيت الله خامنه اي رهبر معظم انقلاب اسلامي، ديروز در ديدار شوراي عالي و مديران سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي و رايزنان فرهنگي جمهوري اسلامي ايران، بزرگ ترين عرصه تقابل و زورآزمايي در دنياي كنوني را چالش فكري، فرهنگي و سياسي دانستند و با اشاره به دروغ و مزورانه بودن شعارهاي تفكر ليبرال دموكراسي تصريح كردند: امروز با نام ليبرال دموكراسي يكي از سياه ترين جنايت هاي بشريت در عراق و به ويژه شهر مقدس نجف، در حال رخ دادن است و آمريكا با شعار دموكراسي و ليبراليسم يكي از مقدس ترين شهرهاي مسلمانان را به خاك و خون مي كشد و قطعا امت اسلامي و ملت عراق از اين جنايات نخواهند گذشت و قطعا مردم عراق پاسخ سختي به آمريكا خواهند داد.
به گزارش ايسنا، ايشان افزودند: رئيس جمهور آمريكا به رغم قتل عام مردم عراق و شهر مقدس نجف و بعد از رسوايي و فضاحت زندان ابوغريب و اخلال در تشكيل كنگره ملي عراق و دخالت در حكومت اين كشور، باز هم ادعاي دموكراسي مي كند كه اين نهايت بي شرمي  است.
مقام معظم رهبري با تأكيد بر اين كه جناياتي كه اكنون در شهر مقدس نجف روي مي دهد، دل همه مسلمانان و شيعيان را به لرزه درآورده، خاطرنشان كردند: اين اقدامات استكبار جهاني و در رأس آن آمريكا موجب تنفر و انزجار بيش از پيش امت اسلامي از آمريكا خواهد شد.
حضرت آيت الله خامنه اي هم چنين با انتقاد شديد از سكوت و بي تفاوتي مجامع بين المللي در قبال جنايات آمريكا در عراق و شهر مقدس نجف تصريح كردند: فضاي كنوني بين المللي نشان دهنده سلطه يك استبداد سياه در سطح دنياست كه البته دوران اين استبداد جهاني نيز همانند ديگر استبدادها در كشورها، به سر خواهد آمد و نشانه هاي آن آشكار شده است.
رهبر معظم انقلاب اسلامي در تبيين چالش  عظيم فكري و فرهنگي در دنياي امروز، افزودند: تفكر اسلامي و جبهه اسلام در مقابل تفكر مادي ليبرال  دموكراسي قرار گرفته كه اين تفكر مادي از پشتيباني عظيم تبليغاتي، سياسي، اقتصادي و نظامي  برخوردار است.
مقام معظم رهبري، نزاع و درگيري، ماديگري محض، از بين رفتن حريم ها و ارزشهاي اخلاقي، نبود عدالت اجتماعي، از بين رفتن آرامش روحي بشر و حاكميت امپراطوري زر و زور را نتيجه تفكر ليبرال دموكراسي دانستند و خاطرنشان كردند: جمهوري اسلامي ايران در صحنه عمل نشان داد كه مي توان ضمن حفظ معنويت و بناي ساختار اصلي زندگي مردم بر اساس معنويت، يك جامعه فعال و پرنشاط داشت و در راه علم و پيشرفت مادي گام برداشت.
ايشان تأكيد كردند: مهمترين حقيقت اين است كه جمهوري اسلامي ايران با حرف و سخني نو كه امكان و ضرورت همراه شدن پيشرفت مادي با معنويت است، در قلب جبهه اسلام در مقابل ليبرال دموكراسي قرار گرفته است.
حضرت آيت الله خامنه اي با تأكيد بر اينكه جبهه تفكر ليبرال دموكراسي از طرح يك نمونه عملي و موفق همراه شدن معنويت و پيشرفت مادي در ايران، هراس دارد ، افزودند: دشمنان ملت ايران، بسيار تلاش كردند با ترفندهاي گوناگون از جمله معرفي اين نظام به عنوان يك نظام بنيادگرا كه داراي جمود است، از طرح واقعيت سخن جديد جمهوري اسلامي ايران جلوگيري كند، ولي به موفقيت دست نيافته اند و مهمترين وظيفه نمايندگان فرهنگي جمهوري اسلامي ايران، معرفي ابعاد و واقعيات اين سخن نو است.
ايشان نمايندگان فرهنگي جمهوري اسلامي ايران در جهان را به تلاش و كوشش مضاعف توصيه و تأكيد كردند: بايد با اقدامات فرهنگي جذاب و در عين حال متفاوت براي مخاطب گوناگون و معرفي شخصيتهاي برجسته علمي، فرهنگي و سياسي ايران به ويژه امام خميني (ره) و تبيين ابعاد شخصيت ايشان، چهره واقعي نظام اسلامي و پيشرفتهاي شگرف آن را به جهانيان ارائه كرد.
رهبر معظم انقلاب اسلامي همچنين بر لزوم ارزيابي دقيق فعاليتهاي نمايندگان فرهنگي ايران تأكيد و خاطرنشان كردند: دستگاههاي مختلف بايد از مجموعه فعال سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي  پشتيباني كنند و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي نيز لازم است هماهنگي با دستگاهها از جمله وزارت امور خارجه را انجام دهد و در جهت تأمين بودجه مورد نياز اين سازمان تلاش نمايد.
در اين ديدار پيش از سخنان مقام معظم رهبري، آقاي مسجد جامعي وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي گزارشي از فعاليتهاي شوراي عالي سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي ارائه كرد و گفت: مهمترين مباحث در اين شورا، تطبيق برنامه هاي سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي با اهداف چشم انداز بيست ساله كشور بوده است، ضمن آن كه اين شورا نقش مؤثري در هماهنگي فعاليتهاي فرهنگي در خارج از كشور داشته است.
حجت الاسلام والمسلمين محمدي عراقي، رئيس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي نيز ضمن ارائه گزارشي از پنجمين گردهمايي رايزنان فرهنگي ايران در خارج از كشور گفت: بررسي ها نشان مي دهد به بركت انقلاب اسلامي  و به رغم تواناييهاي گسترده تبليغاتي جهان غرب، رويكرد به دين، معنويت و فرهنگ اسلامي در جهان افزايش چشمگيري يافته است.

سياسي
اجتماعي
اقتصادي
خارجي
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |  
|  صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |