پنجشنبه ۲۲ مرداد ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۴۶۴ - Aug 12, 2004
چهارمين نمايشگاه خودرو مشهد افتتاح شد
دومين نمايشگاه بين المللي و چهارمين نمايشگاه تخصصي خودرو، نيرومحركه و قطعات يدكي و دومين نمايشگاه صنعت حمل و نقل سه شنبه شب در محل دائمي نمايشگاه هاي بين المللي مشهد افتتاح شد.
به گزارش ايسنا سيدحسين رسولي - استاندار خراسان رضوي - در مراسم افتتاحيه اين نمايشگاه گفت: امروز يك سوم ظرفيت قطعه سازي كشور در خراسان مستقر است و اين استان سهم بالايي از قطعه سازي كشور را دراختياردارد.
وي افزود: امسال براي اولين بار خراسان با افتتاح فاز اول ايران خودرو در مساحت ۷۰۰ هكتار و توليد ۱۰۰ دستگاه خودرو در سال به جرگه جامعه خودروسازان كشور خواهد پيوست.

بهاي نفت از بشكه اي ۴۵ دلار گذشت
توقف توليد نفت از جنوب عراق، مصادره مجدد دارايي هاي شركت نفتي «يوكوس» و وقوع طوفان هاي گرمسيري نزديك سكوهاي نفتي ديروز موجب شد تا بهاي نفت براي نخستين بار به بالاي ۴۵ دلار در هر بشكه افزايش يابد.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، ديروز بهاي نفت خام سبك نيويورك براي تحويل در ماه سپتامبر با شش سنت افزايش به ۰۴/۴۵ دلار در هر بشكه رسيد، اما در لندن، نفت خام برنت شمال با ۲۸ سنت كاهش به بشكه اي ۴۱ دلار و ۲۸ سنت رسيد.ديروز اما قيمت ها كمي كاهش يافت و نفت سبك آمريكا ۴۴ دلار و ۶۶ سنت و نفت برنت نيز ۴۱ دلار و ۴۶ سنت معامله شد.
درهمين حال حسين كاظم پور اردبيلي، نماينده ايران در هيات عامل اوپك، در گفت وگو با خبرگزاري رويتر اظهارداشت: «ذخاير تجاري نفت به سرعت درحال بازسازي است و واشنگتن همچنان به انباشتن ذخاير راهبردي خود ادامه مي دهد. اين امر در نهايت به ذخيره راهبردي نفت خام جهان منجر و تهديدي جدي براي بهاي نفت در بازارهاي جهاني محسوب مي شود.»
وي در ادامه سخنانش گفت: «ما بيشتر نگران اين نكته هستيم كه ۹ ماه متوالي ذخيره سازي نفت، فشار زيادي بر كاهش بهاي اين ماده سوختي در بازارهاي جهاني وارد مي كند. درواقع، با اين ذخيره سازي ها كه در نهايت به دريايي از ذخاير راهبردي منجر مي شود،  تمام موقعيت نفتي ما و اوپك به خطر مي افتد.»
ديروز، اداره اطلاعات انرژي آمريكا نيز اعلام كرد: بهاي نفت خام آمريكا هم اكنون به بالاترين سطح رسيده است و امكان ندارد كه طي ماه هاي آينده به كمتر از ۳۰ دلار در هر بشكه برسد اما در سه ماهه آخر سال ۲۰۰۴ شاهد برخي كاهش ها به علت توليدات جديد اوپك خواهيم بود.به گزارش خبرگزاري رويترز از واشنگتن اين منبع تصريح كرد: وزارت انرژي آمريكا در گزارش ماهانه خود از بازار نفت اعلام كرده است طي ماه هاي آينده كاهش چشمگيري در ميزان تقاضا صورت نخواهد گرفت و سطح بهاي نفت در ماه هاي آينده احتمالا بيشتر از ۳۰ دلار در هر بشكه خواهد بود.اين گزارش حاكيست با افزايش توليد نفت كشورهاي عضو اوپك به نظر مي رسد بهاي نفت خام غرب تگزاس در آغاز سه ماهه چهارم سال ۲۰۰۴ به كمتر از ۴۰ دلار در هر بشكه برسد.

نخستين سري خودروهاي چيني بزودي وارد كشور مي شود
نخستين سري خودروهاي چيني بزودي وارد كشور مي شود. نخستين سري خودروي جيلي تا دو هفته ديگر وارد كشور خواهد شد. رئيس كانون دارندگان خودرو در گفت و گو با مهر گفت: تا دو هفته آينده نمونه هايي از خودروي جيلي از گمرك ترخيص مي شود تاپس از انجام تست هاي عملي طبق ضوابط و قوانين وزارت بازرگاني وارد كشور شود.
مسعود تهرانچي افزود: مراحل مقدماتي ورود اين خودرو به كشورانجام شده و از نظر كيفيت، قيمت و مصرف سوخت بسيار مناسب است و اين خودرو در بازارهاي جهاني با نام خودروي سبز رقيب خودروهاي گازسوز مي باشد و به همين علت در بازارهاي جهاني از آن گمركي گرفته نمي شود.
وي، درباره نحوه ساخت اين خودرو در كشور تصريح كرد: در ابتدا اين خودرو در كارخانه هاي خودروسازي داخلي كه ظرفيت خالي دارند توليد خواهد شد تا با توليد جيلي به تيراژ مورد نياز سالانه خود دست يابند و اين خودرو را ارزان تر در اختيارمصرف كنندگان قرار دهند.
به گفته وي، ابتدا خودروي جيلي وارد و در كارخانه هاي داخلي توليد مي شود و سپس كارخانه مورد نظر راه اندازي خواهد شد كه ابتدا خودرو را بصورت كامل وارد و بعد آن را مونتاژ و توليد خواهيم كرد.
تهرانچي، با اشاره به صادرات خودروي جيلي گفت: براي صادرات اين خودرو به خاورميانه و آسياي ميانه با كارخانه وارد مذاكره نهايي شده ايم .
وي، تصريح كرد: اين خودرو با قيمت مناسب براي افراد متوسط جامعه است و از تمام استانداردهاي جهاني برخوردار است و اين درحالي است كه براي توليد خودروهاي داخلي كيفيت و استانداردهاي محيط زيست مطرح نيست.

رئيس اتحاديه صادركنندگان فرش ايران:
نرخ بالاي بهره، انگيزه صادرات فرش را كاهش داده است
رئيس اتحاديه صادركنندگان فرش ايران گفت: نرخ بالاي بهره وام بانكي، انگيزه صادركنندگان فرش را كاهش داده است.
اكبر هريسچيان در گفتگو با خبرگزاري فارس، اظهار داشت: بانكها براي پرداخت وام علاوه بر دريافت چندين برابر وثيقه، بهره بالايي را دريافت مي كنند كه براي صادرات مقرون به صرفه نيست. وي اضافه كرد: اين در حالي است كه رقباي ما در كشورهاي ديگر بهره بانكي كمتر از حتي ۴ درصد مي پردازند.
رئيس اتحاديه صادركنندگان فرش، ركود بازار در سالهاي اخير را خاطر نشان كرد و از عدم به كارگيري فن تبليغات در بازارهاي بين المللي به عنوان دليل عمده اين ركود ياد كرد.
وي تصريح كرد: در حالي كه رقباي فرش ايران كالاي خود را به خوبي در جهان تبليغ مي كنند، ما براي بازاريابي سياست خاصي اتخاذ نكرده ايم و در بازارهاي بزرگي مثل آمريكا به دليل تبليغات ناكافي كارآيي كمي داريم.
هريسچيان جايزه صادراتي در نظر گرفته شده براي فرش را به دليل وجود تورم ناكافي دانست و گفت: جايزه تبليغاتي با نرخ تورم دو رقمي كشور مطابقت ندارد. وي تاكيد كرد: ما معتقد به افزايش نرخ ارز نيستيم، چرا كه اين افزايش، دستمزدها و قيمت مواد اوليه را نيز بالا مي برد؛ اما معتقديم جايزه صادراتي بايد افزايش پيدا كند.
هريسچيان ناكارآمد ساختن قانون تاسيس و تشويق كارگاههاي متمركز قاليبافي را علت ديگر تشديد مشكلات فرش عنوان كرد و افزود: اين قانون در مجلس ششم به تصويب رسيد، اما تدوين آيين نامه آن مدتها به طول انجاميد.

لايحه تشكيل جامعه مشاوران رسمي مالياتي به تصويب نرسيد
نمايندگان مجلس شوراي اسلامي در جلسه علني ديروز مجلس شوراي اسلامي به كليات لايحه تشكيل جامعه مشاوران رسمي مالياتي ايران راي مثبت ندادند.
به گزارش ايرنا، كليات اين لايحه كه در جلسه مورخ ۲۱ تيرماه سال جاري در كميسيون اقتصادي مجلس به تصويب رسيده بود، ديروز در صحن علني مجلس به راي  گذاشته شد اما به تصويب نرسيد.
دولت اين لايحه را به منظور ارتقاء فرهنگ مالياتي پرداخت كنندگان ماليات و راهنمايي صحيح مؤديان مالياتي و مديران مالي بنگاههاي اقتصادي ارائه كرده و در آن تاسيس نهادي به نام جامعه مشاوران رسمي مالياتي ايران را خواستار شده است.
مخالفان اين لايحه در مجلس معتقدند: تصويب لوايحي از اين قبيل زمينه واگذاري وظايف حاكميتي دولت را به بخش خصوصي فراهم مي كند و مردم مجبور مي شوند علاوه بر مالياتي كه به دولت مي دهند وجوهي نيز را به بخش خصوصي پرداخت كنند.در جلسه ديروز همچنين كليات لايحه اصلاح تبصره ۲ ماده ۱۷ قانون اصلاح قوانين و مقررات موسسه استاندارد و تحقيقات صنعتي ايران مصوب سال ۱۳۷۱ نيز به تصويب رسيد .در صورت تصويب نهايي اين لايحه ، گمرك جمهوري اسلامي ايران مي تواند خود به آزمايشگاههاي مورد تاييد موسسه استاندارد و تحقيقات صنعتي ايران مراجعه و از خدمات آزمايشگاهي آنها استفاده كند.
نمايندگان مجلس شوراي اسلامي همچنين لايحه الحاق يك تبصره به ماده ۳ قانون مقررات صادرات و واردات را براي بررسي بيشتر به مدت يك ماه مسكوت گذاشتند.
براساس اين لايحه متقاضيان صدور و تمديد كارت بازرگاني ملزم به ارائه گواهي هاي موضوع ماده ۱۸۶ اصلاحي قانون مالياتهاي مستقيم مصوب هفت ارديبهشت سال ۱۳۷۱ و ماده ۳۷ قانون تامين اجتماعي مصوب سوم تير سال ۱۳۵۴ نيستند.
توضيحات وزير نفت
در جلسه علني ديروز، وزير نفت براي پاسخگويي به سئوال اكبر اعلمي نماينده تبريز در مورد پرونده استات اويل حضور يافت كه توضيحات بيژن نامدار زنگنه؛ در رابطه با شايعات دريافت رشوه توسط مقامات شركت نفت ؛ سرانجام نماينده تبريز را قانع كرد.
به گزارش ايلنا، زنگنه در توضيحات خود به مواردي نظير تحقيق و تفحص مجلس ششم، بيانيه رسمي پليس ضد فساد نروژ و سرانجام گزارش علي يونسي؛ وزير اطلاعات اشاره كرد و افزود: در تمامي اين تفحص ها دليلي دال به دريافت رشوه از سوي مقامات ايراني و يا تخلف ايرانيان به اثبات نرسيد و تنها تخلف مطروحه از سوي شركت هاي هورتون و استات اويل نروژ مبني بر عدم فسخ قرارداد في مابين در زمان مقرر آن يعني ماه جولاي به تثبيت رسيد.
زنگنه در گزارش خود خبر از عدم صحت اعمال نفوذ مذاكره كنندگان ايراني در جريان رسيدگي به اين پرونده داد و گفت: اين مبحث در پي تحقيقات مقامات ايراني و نروژي به اثبات نرسيد.

يادداشت
مظلوميت طرح هاي عمراني
بودجه عمومي دولت در بخش پرداخت ها به دو بخش هزينه هاي خارجي و هزينه هاي عمراني تقسيم مي شود كه هركدام از اين دو بخش در جاي خود حايز اهميت است. اگر حقوق و مزاياي كاركنان دولت اهميت فوق العاده اي به بودجه هاي جاري بخشيد اما رشد توليد و اشتغال در گروي بودجه هاي عمراني است.
متاسفانه از آنجا كه عدم تخصيص بودجه جاري آثار خود را در كوتاه مدت و به سرعت نشان مي دهد، لذا دولتمردان كمتر جرات دارند به اين بخش از بودجه هنگام كسري درآمدها نيم نگاهي داشته باشند، اما از آن جا كه عدم تخصيص هزينه هاي عمراني آثار خود را در بلندمدت برجاي مي گذارد، بلافاصله كه دولت با عدم تحقق بخشي از درآمدهاي خود مواجه شود، در اولين گام بودجه عمراني را كاهش مي دهد، اين مساله اكنون تبديل به رويه اي در اقتصاد ايران شده است.براساس آمار موجود، در سال گذشته و درحالي كه حدود ۱۰۰ درصد بودجه جاري كشور محقق شد، اما بودجه عمراني با عدم تخصيص ۲۳ درصدي مواجه بود.
براساس قانون بوجه سال ۸۲ قرار بود حدود ۸۵ هزار ميليارد ريال به طرح هاي عمراني بودجه اختصاص يابد كه از اين ميزان تنها ۵۷ هزار ميليارد ريال تخصيص پيدا كرد و اگر منابع حساب ذخيره ارزي نبود اين ميزان بدون شك بسيار كمتر بود.
اما آمار منتشرشده در سه ماهه اول سال جاري نشان مي دهد كه وضعيت طرح هاي عمراني در سال جديد بدتر از سال گذشته خواهد بود.براساس اين آمار حدود ۱۰۲ درصد از بودجه هاي جاري دولت طي سه ماهه اول سال تحقق يافته، اما اين مقدار براي بودجه هاي عمراني تنها ۸/۲۳ درصد است.به عبارت ديگر درحالي كه قرار بود در سه ماهه اول امسال بودجه جاري كشور ۵۲ هزار و ۹۲۳ ميليارد ريال باشد اين ميزان به ۵۳ هزار و ۶۸۳ ميليارد ريال رسيد اما بودجه هاي عمراني كه طبق قانون بايد ۲۴ هزار و ۹۶۵ ميليارد ريال تخصيص پيدا مي كرد در واقع به ۵ هزار و ۹۴۶ ميليارد ريال كاهش يافت.
اما سئوالي كه ممكن است پيش آيد اين است كه چنين پديده اي چه آثاري در اقتصاد ملي دارد؟
نگاهي به آمار طرح هاي نيمه تمام ملي و استاني و مدت زمان اجراي يك پروژه، بخشي از اين سئوال را جواب مي دهد.
براساس آمار موجود درحال حاضر حدود ۸ تا ۹ هزار طرح عمراني نيمه تمام در سطح ملي در كشور وجود دارد و همين مساله باعث شده تا مدت زمان اجراي اين طرح ها به طور متوسط ۸ سال باشد و اين درحالي است كه اين ميزان در كشورهاي صنعتي ۵/۱ تا ۲ سال است.طولاني شدن يك پروژه نه تنها آن را ازنظر اقتصادي بدون صرفه مي كند بلكه باتوجه به رشد فناوري طرح هايي كه بعد از ۸ سال به نتيجه مي رسد از علم و فن روز عقب مي مانند.
جا دارد اكنون كه در نيمه اول سال هستيم نمايندگان مجلس و دولت با استفاده از ابزار موثري چون صرفه جويي در هزينه هاي جاري، فكري براي بودجه طرح هاي عمراني كنند.

ميزان تورم در تيرماه به ۸/۱۴درصد رسيد
بانك مركزي اعلام كرد: ميزان تورم در دوازده ماه منتهي به تير امسال به ۸/۱۴درصد رسيد.
معاون  اداره  آمار اقتصادي  بانك  مركزي  جمهوري  اسلامي ايران  ديروز در مصاحبه  با واحد مركزي  خبر گفت:  در چهار ماه نخست  امسال  شاخص  بهاي  كالاها و خدمات  مصرفي  نسبت  به  چهارماه  اول  سال قبل  معادل  ۲/ ۱۴ درصد افزايش  داشت  درحالي  كه  در چهارماه  نخست  سال ۱۳۸۲ نسبت  به  چهارماه  نخست  سال  ۱۳۸۱ اين  افزايش  ۸/ ۱۶ درصد بود.
مصطفي  ميرزايي  فراهاني  گفت  :شاخص  قيمت  كالاها و خدمات  مصرفي  در مناطق  شهري  ايران  در تيرماه  به  عدد ۷/ ۲۶۷ رسيد كه  نسبت  به  ماه  قبل  ۱ درصد و در مقايسه  با تير ماه  سال  گذشته  ۴/ ۱۴ درصد افزايش  نشان  مي دهد.
وي  افزود: ميزان  افزايش  شاخص  قيمت  كالاها و خدمات  مصرفي  در مناطق  شهري ايران  نيز در تير ۱۳۸۲ نسبت  به  تير ۱۳۸۱ معادل  ۸/ ۱۶ درصد بود.
معاون  اداره  آمار بانك  مركزي  گفت:  در تير امسال  شاخص  قيمت  ۸ گروه اصلي  تشكيل  دهنده  شاخص  تورم  نوسان  بهاي  كالاها و خدمات  مصرفي  در سراسر كشور نسبت  به  خرداد ماه  افزايش  يافت.
  ميرزايي  فراهاني  گفت : در تيرماه  شاخص  گروه  هاي، خوراكي  ها، آشاميدني  ها و دخانيات  ۸/۰ درصد، پوشاك  ۵/۰ درصد، مسكن ، سوخت  و روشنايي  ۵/ ۱ درصد، اثاث  و كالاها و خدمات  مورد استفاده  در خانه  ۲/۱درصد، حمل  و نقل  و ارتباطات  ۵/۰ درصد، درمان  و بهداشت  ۵/ ۱ درصد ، تفريح  تحصيل  و مطالعه  ۱/۰ درصد و كالاها و خدمات  متفرقه  ۷/۰ درصد افزايش  نشان  مي دهد.

قرض الحسنه ها به بانك تبديل نمي شوند
گروه اقتصادي: اوج گيري بحث ساماندهي فعاليت صندوق هاي قرض الحسنه در كشور با بروز برخي مشكلات در مناطق مختلف و اعتراض صاحبان حساب در اين صندوق ها موجب شد تا طرح بازار غير متشكل پولي در مجلس شوراي اسلامي مطرح شود تا فعاليت اين صندوق ها را كه به قصد كمك به افراد نيازمند تشكيل شده است ساماندهي كند.در حال حاضر اين طرح در كميسيون اقتصادي مجلس شوراي اسلامي است و بحث وگفت وگو در اين زمينه ادامه دارد.
ديروز دكتر ابراهيم شيباني رئيس كل بانك مركزي در پايان جلسه هفتگي دولت اعلام كرد كه، تصميم گيري در مورد صندوق هاي قرض الحسنه در مجلس به تعويق افتاده است و قرار است براي بررسي بيشتر در اين مورد كميته اي تشكيل شود.
در اين زمينه سعيد شيركوند معاون وزير امور اقتصاد و دارايي نيز در واكنش به برخي اظهارنظرها در مورد تشكيل بانك قرض الحسنه اعلام كرد كه تبديل، صندوق هاي قرض الحسنه به بانك مغاير با اهداف اين صندوق ها ست. صندوق هاي قرض الحسنه بدون در نظر گرفتن مسائل انتفاعي و اقتصادي تشكيل مي شوند. به گفته وي آنچه كه در مجلس در حال بررسي است ايرادي است كه شوراي نگهبان به پيشنهاد مجلس ششم در مورد بازار غير متشكل پولي گرفته است.
براساس اين پيشنهاد بحث نظارت بر صندوق هاي قرض الحسنه و تعيين يك مقام ناظر توسط بانك مركزي مطرح بوده است.
به گفته وي، شوراي نگهبان عقيده داشت، بحث نظارت بر صندوق هاي قرض الحسنه وظيفه بانك مركزي است بنابراين نبايد وظيفه را از عهده خود ساقط كرده و به نهاد ديگري بسپارد.وي در گفتگو با خبرگزاري فارس افزود: هدف اين بوده كه يك تشكيلات مردمي از راههاي خاص وظيفه نظارت بر فعاليت صندوق هاي قرض الحسنه را بر عهده بگيرد.
وي در عين حال تأكيد كرد كه اگر صندوق هاي قرض الحسنه بخواهند به بانك تبديل شوند بايد دولتي شوند و اين مسئله مورد نظر هيچ يك از ايجادكنندگان صندوق ها، بانك مركزي و وزارت امور اقتصادي و دارايي نيست.
ديروز همچنين غلامرضا مصباحي نماينده مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي نيز اعلام كرد كه مجلس دنبال تبديل كردن صندوق هاي قرض الحسنه به بانك نيست.
وي تأكيد كرد كه آنچه كه در كميسيون اقتصادي مجلس شوراي اسلامي با حضور رئيس كل بانك مركزي مطرح شد ايجاد بازار غيرمتشكل پولي بود.
وي تأكيد كرد كه قصد كميسيون از مطرح كردن اين بحث ها با حضور مسئولان مربوطه تعيين حدود و نحوه نظارت بانك مركزي بر صندوق هاي قرض الحسنه است.
اين جلسات به نتيجه نرسيده و قرار است در جلسه هاي بعدي بحث ها ادامه يابد.
مصباحي افزود: با توجه به توافق هاي صورت گرفته قرار است اين بحث ها قبل از مطرح شدن در كميسيون اقتصادي در كميته سياست هاي پولي و مالي مطرح شود و مورد نقد و بررسي قرار گيرد، تا امكان اجرايي شدن آن فراهم شود.

گفت وگوي امروز
افزايش قيمت ها و چگونگي نظارت بر واحدهاي صنفي
گروه اقتصادي: با افزايش قيمت برخي كالاها در روزهاي اخير، ديدگاه هاي مختلفي درخصوص دلايل اين افزايش مطرح شده و فعاليت دستگاه هاي متولي كنترل قيمت اين كالاها بيشتر موردتوجه واقع شده است. افزايش قيمت مرغ، ميوه و... تنش هايي خصوصا براي اقشار كم درآمد جامعه را درپي داشته است. برخي معتقدند حذف نظارت سازمان تعزيرات حكومتي بر فعاليت واحدهاي صنفي از عوامل افزايش قيمت ها توسط برخي از صنوف است.با شجاع احمدوند رئيس مركز اصناف و بازرگانان ايران پيرامون علت افزايش قيمت ميوه و چگونگي نظارت پيش بيني شده مركز اصناف بر صنوف مختلف، گفت وگو كرده ايم.
***
* برخي معتقدند حذف نظارت سازمان تعزيرات و واگذاري اين اختيار به اتحاديه هاي صنفي موجب افزايش قيمت ميوه شده است، نظر شما چيست؟
- رشد نرخ ميوه در سال جاري ناشي از كاهش عرضه اين كالا در بازار به صورت خاص و ساير مشكلات موجود در توليد، تامين، عرضه ميوه در بازار اعم از مشكلات توليدي، بسته بندي و شبكه هاي توزيع بوده است و زماني كه ساختارهاي تامين و توليد تا توزيع و معرف گرفتار مشكلاتي اينچنين باشد، اقدامات نظارتي فقط مسكني است كه به صورت كوتاه مدت و مقطعي تبعات مشكلات موجود را فقط محدود مي كند. شاهد مثال اينكه در زماني كه هنوز نظارت سازمان تعزيرات حكومتي در سطح واحدهاي صنفي حذف نشده بود نيز در مقاطع مختلفي از سال مشكلات ميوه و ساير كالاهاي ضروري مردم به علت عدم وجود عرضه كافي بروز مي كرد.
* با حذف نظارت سازمان تعزيرات بر واحدهاي صنفي، نظارت كارآمد بر اصناف چگونه تبيين شده است؟
- هرچند براساس ماده ۷۲ قانون نظام صنفي، واحدهاي صنفي مشمول قانون تعزيرات حكومتي نخواهند بود ولي براي جبران اين خلأ قانون گذار در ماده ۷۲ قانون نظام صنفي جايگزين مناسبي را درنظر گرفته است.
هيات هاي بدوي و تجديدنظر كه از نمايندگان سازمان هاي بازرگاني، مجامع امور صنفي و دادگستري (با حكم رئيس قوه قضاييه) تشكيل مي شوند، هيات هاي شبه قضايي هستند كه براساس فصل هشتم قانون نظام صنفي كه تخلفات صنفي را احصاء كرده است، رسيدگي به تخلفات صنوف در بخش هاي مختلف را عهده دار هستند.
اين هيات ها در تمام مركز استان ها و مراكز شهرستان ها مستقر بوده و ساير نقاط استان را نيز به صورت سيار پوشش مي دهند. بنابراين در بخش رسيدگي به تخلفات نگراني ها رفع شده است.
اما در بخش بازرسي و نظارت و رسيدگي به شكايات مردمي قبلا اين فعاليت از طريق بازرسان سازمان هاي بازرگاني استان ها انجام مي شد ولي در قانون جديد نظام صنفي دستورالعمل اجرايي مادتين ۵۲ و ۷۲ قانون نظام صنفي و بند ط ماده ۳۰ همين قانون اين فعاليت علاوه بر بازرسان و ناظران سازمان هاي بازرگاني استان ها براي اتحاديه هاي صنفي نيز تعريف شده است.لذا بخش بازرسي ها نه تنها تضعيف نشده بلكه تقويت نيز شده است. معتقديم بايد در بلندمدت تلاش كنيم نظارت بر اصناف را به تشكل هاي صنفي موجود واگذار كنيم چراكه پتانسيل موردنياز در اين بخش موجود است ولي تا آن زمان وظايف حاكميتي دولت را در اين بخش حفظ خواهيم كرد و پس از آن بازرسان و ناظران سازمان هاي بازرگاني به عنوان بازرسان و ناظران كميسيون هاي نظارت بر اصناف و بازوان اجرايي اين كميسيون ها، در تنظيم بازار و نظارت بر اصناف مورد استفاده قرار خواهند گرفت.

اعلام كالابرگ روغن يارانه تعادلي شهري، روستايي و عشايري
ستاد بسيج  اقتصادي  وزارت  بازرگاني  كالابرگ  هاي  شماره  ۹۰۲ شهري ، ۸۰۲ روستايي  و ۷۰۲ عشايري  مرحله  دوازدهم  را براي  دريافت  روغن  تعادلي  اعلام كرد.
به  گزارش  واحد مركزي  خبر اين  كالا برگها براي  توزيع  سهميه  روغن  نباتي  ۹۰۰ گرمي  يارانه  تعادلي  به  قيمت  هر نفر كالابرگ  به  صورت  روغن  باز مبلغ  ۲ هزارو ۲۶۶ ريال  و براي  ۵ نفر كالابرگ  به  صورت  حلب  ۵/ ۴ كيلوگرمي ۱۲ هزارو ۵/ ۵۵۷ ريال  ودر اندازه  هاي  مختلف  تعيين  شده  است .
براساس  گزارش  امور اجرايي  ستاد بسيج  اقتصادي  كشور كالابرگ  شهري  اعلام شده  تاتاريخ  ۲ آبان  ۸۳ كالابرگ  روستايي  وعشايري  براي  مصرف  كنندگان  تاتاريخ  اول  آذر وعاملان  فروش  تا تاريخ  چهارم  آذر ۸۳ داراي  اعتبار خواهندبود.

با نهايي شدن قرارداد آزاد تجاري بين دو كشور
تعرفه واردات ۵۰۰ قلم كالا بين ايران و پاكستان حذف خواهد شد
با نهايي شدن قرارداد آزاد تجاري بين ايران و پاكستان تعرفه واردات ۵۰۰ قلم كالا بين اين دو كشور حذف خواهد شد.
به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از ديلي تايمز، يك مقام آگاه پاكستاني در مصاحبه با اين روزنامه گفت: قرار است تا سه روز آينده هيأتي از سوي پاكستان جهت بررسي و نهايي كردن قرارداد آزاد تجاري به ايران سفر كند.وي اعلام كرد: اقلام مد نظر جهت حذف تعرفه هاي واردات شامل ۵۰۰ نوع كالا از قبيل گندم، برنج و انواع ميوه از سوي پاكستان و محصولات نفتي و خشكبار از سوي ايران مي باشد.
وي با اشاره به اينكه ارزش حجم مبادلات ايران و پاكستان در حال حاضر حدود ۳۹۴ ميليون دلار در سال مي باشد ابراز اميدواري كرد با تسريع اجراي اين قرارداد حجم مبادلات دو كشور افزايش يابد.
بنابراين گزارش، پاكستان درصدد امضاي يك قرارداد آزاد تجاري ديگر با تركيه است كه مذاكرات آن از ماه آينده ميلادي شروع خواهد شد.سه كشور ايران، پاكستان و تركيه پيش از اين پيشنهاد كرده بودند كشورهاي عضو اكو تعرفه هاي وارداتي خود را تا ۱۵ درصد در طول ۸ سال كاهش دهند.

نصف شدن صادرات نفت عراق در پي بستن خط لوله نفت جنوب اين كشور
بستن  خط لوله  نفت  جنوب  عراق  در پي  تهديد به  حمله ، صادرات  نفت  خام  عراق  را به  نصف  رسانده  و منجر به  روزانه  ۳۰ ميليون  دلار ضرر شده  است .
به  گزارش  خبرگزاري  فرانسه  از بغداد، شوراي  امنيت  ملي  عراق  سه شنبه  شب  در بيانيه اي  اعلام  كرد: گروههاي  شبه  نظامي به  اعضاي  خود اجازه  داده اند كارگران  ميدانهاي  نفت  جنوب  را وادار به  بستن  يكي  از خطوط لوله  كنند كه  باعث  كاهش  ۵۰ درصدي  صادرات  نفت  و روزانه  ۳۰ ميليون  دلار ضرر مالي  شده  است . وي  افزود: چنانچه  همه  خطوط لوله  نفت  بسته  شود عراق  روزانه  ۶۰ ميليون  دلار ضرر مالي  خواهد ديد كه  در غير اين  صورت  اين  مبالغ  براي  تغذيه  مردم، پرداخت  حقوق  آنان  و بازسازي  كشور استفاده  مي شد.

وزير اطلاعات:
شركت هاي تركيه اي طرف قرارداد در ايران مشكل امنيتي ندارند
008817.jpg
گروه اقتصادي: در حالي كه هنوز سرنوشت فرودگاه بين المللي امام پس از سي سال و هزينه اي معادل ۳۰۰ ميليون دلار مشخص نشده است، ديروز وزير اطلاعات پس از پايان جلسه هيأت دولت اعلام كرد كه ملاحظات امنيتي درامضاي قرارداد بهره برداري از فاز دوم فرودگاه امام با شركت تركيه اي تاو در نظر گرفته شده است.
علي يونسي وزير اطلاعات ديروز در جمع خبرنگاران در مقابل ساختمان رياست جمهوري اعلام كرد :امضاي قرارداد با شركت هاي ترك سل كه قرار است در زمينه واگذاري تلفن همراه در ايران فعاليت كند و شركت تاو كه قرار است فاز دوم فرودگاه امام را احداث و از آن بهره برداري كند مشكل امنيتي ندارند.
وي تأكيد كرد كه هر دو اين شركت ها و وزارتخانه هاي ارتباطات و فن آوري و راه و ترابري ملاحظات امنيتي را در نظر داشته اند و ملاحظات موردنظر را رعايت كرده اند.
وي درباره اين كه اعلام كرده بود ايران امن ترين كشور منطقه است گفت: ايران امن ترين كشور منطقه است اما اين كه بخواهيم كشورهاي خارجي را مجاب كنيم كه در ايران سرمايه گذاري كنند به عوامل و مؤلفه هايي بستگي دارد كه بايد دست به دست هم بدهند كه اين امر در حال حاضر شروع شده است و سرمايه گذاري هاي خوبي در كشور انجام شده است.
احتمال لغو قرارداد شركت تركيه اي تاو
در همين حال، مخبر كميسيون عمران گفت: در حال حاضر بحث هايي درباره لغو قرارداد وزارت راه و ترابري با شركت تركيه اي تاو وجود دارد.
ولي آذروش، نماينده اردبيل در گفت و گو با ايسنا در مورد موانع بازگشايي فرودگاه بين المللي امام خميني(ره) از سوي مجلس گفت: «اين مسئله از سوي كميسيون عمران در حال بررسي است.»وي ابراز عقيده كرد: «در پروژه ها و مسائلي كه مي توان از توانمندي هاي داخل استفاده كرد، نبايد زمينه حضور كشورهاي خارجي را در كشور فراهم كرد.»
گفتني است بازگشايي فرودگاه بين المللي امام خميني(ره) جهت رفع ابهامات مجلس شوراي اسلامي درخصوص ابعاد اقتصادي و امنيتي قرارداد شركت تركيه اي «تاو» به تعويق افتاده است.
برخي ساختمان هاي فرودگاه امام نشست كرد
سايت اطلاع رساني دانشگاه صنعتي شريف از نشست تعدادي از ساختمان هاي فرودگاه امام (ره) به دليل وجود قنوات متعدد خبر داد.
به گزارش خبرگزاري فارس، يك كارشناس شاغل در اين فرودگاه گفت: علت اصلي عدم بازگشايي فرودگاه امام كشف قنات در زير محوطه اين فرودگاه است، وجود اين حلقه هاي قنات باعث شده است كه از هم اكنون تعدادي از ساختمان هاي تازه ساز فرودگاه نشست كند.
وي با اشاره به مشكلات عديده فرودگاه گفت: اصولا به دليل عجله زياد در ساخت اين فرودگاه، امكان بهره برداري كامل و صحيح از آن وجود ندارد.
وي نمونه اي از اين مشكلات را عدم تناسب باندهاي فرودگاه جهت فرود هواپيماهاي پهن پيكر دانست.

توليد و صادرات محصولات صنعتي در سه ماهه امسال افزايش يافت
008814.jpg
گروه اقتصادي: توليد و صادرات كالاهاي صنعتي و معدني در سه ماهه نخست سال جاري در مقايسه با مدت مشابه سال گذشته افزايش يافت.
به گزارش روابط عمومي وزارت صنايع و معادن،  در سه ماهه نخست سال جاري حدود ۸ ميليون تن سيمان، ۲/۲ ميليون تن فولاد خام و ۴۹ هزار تن شمش آلومينيوم توليد شد كه نسبت به مدت مشابه سال گذشته به ترتيب ۹، ۸ و ۱۶ درصد رشد داشتند.
در مدت ياد شد ۸/۲ ميليون تن دانه بندي و كنسانتره سنگ آهن، ۳/۴ ميليون تن استخراج سنگ مس، ۲۳ ميليون متر مربع كاشي، ۲۷۴ هزار دستگاه  تلويزيون رنگي، ۲۱۴ هزار دستگاه يخچال، ۱۱۱ هزار تن پودر شوينده، ۵۰ هزار تن لاستيك خودرو، ۱/۵ هزار تن نخ پلي استر و ۳/۱۳ هزار تن الياف اكريليك در كشور توليد شد كه در مقايسه با مدت مشابه سال گذشته از رشدهاي ۵ تا ۵۸ درصد برخوردار بودند.
ارزش صادرات صنايع دستي، صادرات چمداني و بازارچه هاي مرزي به بيش از يك ميليارد و ۷۲ ميليون دلار رسيد كه نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳/۱۳ درصد رشد داشت.

قيمت طلا و ارز
نوع قيمت فروش (ريال)
يك بهار آزادي(قديم) ۹۶۸۰۰۰
يك بهار آزادي(جديد)۸۴۸۰۰۰
نيم بهار آزادي ۴۴۵۰۰۰
ربع بهار آزادي ۲۸۵۰۰۰
يك گرم طلاي ۱۸ عيار (ساخته نشده)۸۴۵۰۰
يك دلار آمريكا (بازار غيررسمي) ۸۷۵۵
يك دلار آمريكا (نرخ رسمي بانك مركزي) ۸۷۱۳
يك يورو (نرخ رسمي بانك مركزي) ۱۰۶۹۸

اقتصادي
اجتماعي
خارجي
سياسي
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
سكه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |  
|  صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |