چهارشنبه ۲۸ مرداد ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۴۷۰ - Aug 18, 2004
سارقان در كمين نوجوانان مرفه
009234.jpg
عصر ششم مردادماه امسال بود، محمدرضا 16 ساله به قصد رفتن به خانه يكي از اقوام از خانه خودشان در منطقه نياوران تهران خارج شده بود. وقتي به سر خيابان رسيد، مقصد خود را به يك خودرو سمند كه به ظاهر مسافركش بود گفت. خودرو ايستاد و محمدرضا سوار خودرو شد. هنوز مسافتي را طي نكرده بود كه رفتار سرنشينان خودرو تغيير يافت. 3 سرنشين خودرو كه هر 3 نفر آنها جوان بودند، شروع به تهديد محمدرضا كردند و قصد اخاذي از وي را داشتند. داد و فريادهاي محمدرضا باعث شد سارقان زورگير مستاصل شده و او را از داخل خودرو به بيرون بياندازند.
محمدرضا قبل از آنكه سارقان متواري شوند شماره خودرو را برداشت.
چند ساعت بعد محمدرضا و پدرش به كلانتري 125 نياوران مراجعه كردند و ماوقع را تعريف كردند. پرونده به دايره 11 اداره آگاهي مركز ارجاع داده شد. تحقيقات پليسي شروع شد و درنهايت عصر روز يكشنبه ماموران گشت آگاهي در خيابان خاوران خودرو را شناسايي و طي يك عمليات تعقيب و گريز سارقان را دستگير كردند.
محسن، مهدي و اكبر در مراحل اوليه تحقيقات پليسي به بزه انتسابي خود اعتراف كرده و در ادامه گفتند: <تاكنون 6 مورد زورگيري به اين روش داشته اند.>
سارقان با شناسايي دختر و يا پسران نوجوان كه به ظاهر از خانواده هاي مرفه بودند، به عنوان مسافر آنها را سوار كرده و بعد از اخاذي آنها را در يك منطقه خلوت شهر رها مي كردند.
بررسي بيشتر در اين خصوص در دادسراي امور قضائي تهران زيرنظر بازپرس رضايي ادامه خواهد يافت.

در اداره آگاهي تهران بزرگ مطرح شد:
شگرد جديد سارق شيك پوش
اين مرد سارق شيك پوش در فاصله ساعت 10 تا۱۲ صبح به آپارتمان هاي خالي از سكنه مي رفت و اشياي با ارزش را سرقت مي كرد
009228.jpg
سارق جوان كه در يك عمليات ضربتي بازداشت شد تاكنون به 22 فقره سرقت به ارزش 170 ميليون تومان اعتراف كرده است 
ظاهر شيك و مرتبي داشت. با يك خودرو پژو۴۰۵ مقابل يك آپارتمان چهار طبقه ايستاد. يكي از زنگ هاي آپارتمان را فشار داد و به راحتي وارد ساختمان شده، يكي از همسايه ها كه در طبقه دوم در حال تميز كردن پياده رو مقابل در بود، او را ديد، اما بدون هيچ شكي به طبقه بالا رفت. پس از چند ساعت زماني كه صاحبخانه طبقه چهارم واقع در منطقه نياوران به خانه اش بازگشت متوجه شد منزل مسكوني اش توسط فرد يا افراد ناشناس مورد دستبرد قرار گرفته است، بلافاصله پس از وقوع سرقت، موضوع به كلانتري 123 نياوران گزارش شد و گروهي از كارآگاهان تجسس در محل حادثه حضور يافتند.
ماموران در بررسي هاي مقدماتي خود متوجه شدند كه سارق يا سارقان با شگردهاي خاص بدون اينكه فشار خاصي را به در ورودي بياورند وارد آپارتمان شده اند و پس از سرقت طلا و جواهرات و چند قطعه قاليچه  گرانقيمت از محل متواري شده اند.
پس از تشكيل پرونده و ارسال آن به پايگاه يكم اداره آگاهي شميرانات، مشخص شد كه پرونده هاي متعدد مشابهي در اين زمينه تشكيل شده است.
كارآگاهان در بررسي هاي خود متوجه شدند كه از حدود 4 ماه قبل در شمال تهران سرقت هايي در محدوده زماني 10 تا۱۲ صبح توسط فرد يا افرادي در آپارتمان ها صورت مي گيرد. اين سارقان غالبا طلا وجواهر، دوربين و قاليچه هاي نفيس را مي دزدند. بنابراين با توجه به حساسيت موضوع، رسيدگي به پرونده در دستور كار ويژه پليس قرار گرفت و كارآگاهان با توجه به سوابق مربوطه و پيگيري موضوع و رديابي سارقان سابقه دار متوجه شدند كه فردي به نام <مهدي> (57 ساله ) كه از سال۱۳۵۰ داراي سوابق متعدد در زمينه سرقت در آگاهي شميرانات بوده، به تازگي از زندان آزاد شده است. به اين ترتيب مجددا سارق سابقه دار مورد شناسايي قرار گرفت و در يك عمليات ضربتي در خانه اش واقع در تهرانپارس دستگير شد. كارآگاهان در بازرسي از خانه مهدي مقداري طلا و جواهر سرقتي به همراه چند عدد دوربين عكاسي كشف كردند.
بنابراين مهدي را تحت بازجويي قرار دادند. وي كه هيچ راه فراري نداشت به سرقت اعتراف كرد. او در خصوص نحوه سرقت ها به ماموران گفت: تقريبا 6 ماه است كه از زندان آزاد شدم. پس از آزادي از آن جايي كه به كار سرقت علاقه داشتم و از آن لذت مي بردم دوباره با تهيه يك خودرو 405 و پوشيدن لباس هاي شيك و داشتن ظاهري آراسته دست به سرقت زدم.
وي در ادامه گفت: در اين مدت، با شناسايي خانه هايي كه مطمئن بودم در طول روز خالي از سكنه است وارد آپارتمان ها مي شدم و در كمتر از 15دقيقه از محل سرقت متواري مي شدم. از آن جايي كه ظاهري آراسته داشتم هيچ يك از ساكنان آپارتمان به من شك نمي كردند و من به راحتي مي توانستم سرقت كنم.
تاكنون سارق 57 ساله به 25 فقره سرقت به اين روش اعتراف كرده كه ارزش تقريبي اموال ربوده شده، حدود 200 ميليون تومان است. همچنين كارآگاهان توانسته اند 12 مالخر را كه اين اجناس را خريده بودند، دستگير كنند. رئيس پايگاه يكم اداره آگاهي شميرانات از كساني كه خانه هايشان در محدوده تهرانپارس، پاسداران، شميرانات، اميرآباد و خيابان دولت بوده و بدين روش مورد دستبرد قرار گرفته است، خواست تا به پايگاه يكم واقع در خيابان نياوران سه راه ياسر مراجعه كنند.
همچنين گزارش ديگري حاكي است، يك دزد سابقه دار ديگر به نام <غلامرضا> كه با شكستن شيشه پنجره و حفاظ خانه ها در محدوده شميران، چيتگر، ميدان اختياريه و خيابان حكمت اقدام به سرقت مي  كرد نيز توسط كارآگاهان اين دايره شناسايي و دستگير شد. رسيدگي به اين پرونده نيز از 16 مردادماه سال جاري در دستور كار ويژه پليس آگاهي شميرانات قرار گرفت و غلامرضا در يك عمليات ضربتي دستگير شد. هم اكنون وي با قرار وثيقه در بازداشت به سر مي  برد. سارق جوان تاكنون به 22 فقره سرقت اعتراف كرد كه ارزش تقريبي آن حدود 170 ميليون تومان بوده است. اين مرد در لويزان دستگير شد و بازجويي از وي ادامه دارد.
نعمت احمدي، وكيل پايه يك دادگستري، سارق ها را به دو دسته تقسيم مي  كند؛ دسته اول سارقان حرفه اي هستند كه به صورت تخصصي يك كالاي خاص مثل موتور و اتومبيل و... را مي    دزدند. در اين نوع دزدي ها، نفس دزدي مهم نيست، مهم وجود مالخرهايي است كه سارقان حرفه اي با آنها ارتباط كاري دارند. دزديدن موتورسيكلت شايد كار آساني براي سارقان حرفه اي باشد، ولي فروختن آن از عهده هركسي برنمي آيد. دسته دوم هم سارقان جزيي هستند كه به كيف قاپي از خيابان ها و اتوبوس ها و... مشغولند.
به عقيده نعمت احمدي سرريز، جمعيت جوان فاقد تحصيلات در شهرهاي بزرگ يكي از دلايل به وجود آمدن اين قشر است. همچنين عدم تناسب درآمد خانواده با تعداد اولاد، عدم امنيت شغلي و عدم حمايت و فشارهاي مالي از ديگر عوامل اين پديده است.
سارقان نوع دوم، كارگران فصلي هستند كه براي گذراندن امورات خود دست به سرقت مي  زنند. خصوصيت آنها، دايره محدود فعاليت آنها است. به عبارت ديگر آنها به اندازه نيازشان مي  دزدند.
احمدي درمورد مجازات هايي كه براي سارقان درنظر مي  گيرند مي  گويد: ازنظر قانون، سرقت، سرقت است. مي  خواهد ژان والژان باشد يا كسي كه ميلياردها تومان دزديده است. در مساله مجازات ها بايد توجه داشت كه زندان جاي بازپروري نيست. زندان دانشگاهي است كه بسياري از خرده پاها را وقتي به آنجا مي  فرستند، حرفه اي بارمي آيند. بسياري از باندهاي سرقت حرفه اي در زندان ها تشكيل مي  شود.
بسياري از اين به اصطلاح دله دزدها از اينكه بگويند يك سرقت جزئي انجام داده اند درميان هم سلولي هايشان احساس حقارت مي  كنند. بنابراين ترجيح مي  دهند درميان استادان اين فن شاگردي كنند و به يك سارق حرفه اي تبديل شوند. وي پيشنهاد مي  دهد: قضات به جاي اينكه كساني را كه براي اولين بار دزدي كرده اند به زندان بفرستند، به مجازات هاي جايگزين فكر كنند. حبس تعليقي و مشروط از راه هايي است كه افرادي را كه از سر ناچاري دزدي مي  كنند سربه راه كند.

آنجا
معماي نجات يافتگان
نيروي دريايي استراليا به دنبال حل معماي غرق شدن يك قايق نجات در نزديكي بندر سيدني هستند. 22 ملوان نيوزيلندي به ناچار خود را به آب انداختند. اين ملوانان كه در اثر نقص فني تانكر HMNZS سوار قايق شده بودند مجروح شده و 6 نفراز آنها در بيمارستان بستري هستند.
فرمانده گارد ساحلي منطقه مي گويد:< اين قايق طي يك تمرين عادي خدمه، به بدنه كشتي برخورد كرده است>. فرمانده كشتي اظهار كرده است كه 15 دقيقه بعد ازبرخورد قايق با كشتي، ملوانان را از آب گرفته اند. او مي افزايد همه آنها جليقه نجات به تن داشتند. به نظر مي رسد اشكال در سيستم هدايت قايق نجات، باعث بروز حادثه شده است.


شوهركشي
يك زن به جرم تلاش براي اجيركردن يك آدمكش براي كشتن همسرش در دادگاه محكوم شد.
بنا بر گزارش دادگاه، جولي كوئيس فردي به نام مايكل كين (با بازيگر معروف انگليسي اشتباه نشود) را استخدام كرد تا در ازاي يك كمپرسور هوا، يك موتور هارلي ديويدسون و محلي براي زندگي، شوهرش را به قتل برساند. قرار بود قاتل محترم(!) از راه فروش كمپرسور، پول لازم را براي خريد اسلحه تامين كند.
ظواهر امر نشان مي دهد كه قاتل به كارفرماي خود خيانت كرده و قضيه را به پليس لو داده است.
فعلا خانم كوئيس با قرار وثيقه 500 هزار دلاري آزاد شده است.




كندن دم موش
يك مرد مست استراليايي در جريان يك مسابقه عمومي با دندان دم يك موش زنده را قطع كرد. توني مك گي 22 ساله در دادگاه به جرم اعمال خشونت عليه حيوانات به پرداخت 750 دلار استراليا معادل 40 دلار آمريكا محكوم شد. او در جريان اين مسابقه عجيب و غريب با زبان يك تله موش را باز كرد، يك فنجان كرم را خورد، سه فلفل قرمز را مكيد و يك ليوان بزرگ دهانشويه را نوشيد. وكيل او در دادگاه تمام اين اعمال و رفتار را تاييد كرد. مك گي در اين مسابقه 100 دلار استراليا برنده شد. او براي اينكه راحت تر بتواند از پس مراحل مسخره مسابقه برآيد، از 6 ساعت قبل شروع به مصرف الكل كرده بود. او بعد از پايان مسابقه، خودش هم باور نمي كرد كه مرتكب چه كارهايي شده است.






شير دزديده شده
صاحب رستوران ويكسبورگ از پيداشدن مجسمه فايبرگلاس يك شير كه بيرون اين غذاخوري نصب شده بود كاملا نااميد شده است. اين مجسمه محصول كار يك مجسمه ساز چيني است و كسي كه آن را دزديده، احتمالا با مشكلات عديده اي مواجه بوده، چرا كه اين مجسمه بيش از 400پاوند وزن دارد. اين مجسمه هزار دلاري يك ماه پيش از جلوي رستوران سرقت شد. البته اين مجسمه يكي از دو جفت مجسمه شير نر و ماده جلوي رستوران بوده است. مجسمه شير ماده هنوز سرجايش قرار دارد.
اين مجسمه به وسيله يك تريلي 18 چرخ از محله چيني هاي شيكاگو به اين رستوران منتقل شده است. در فرهنگ چيني ها شير نشانه اي از خوشبختي و شادي به شمار مي رود.






مقتول : شير
يك شير كوهي كه در جريان رالي سالانه شهر اشتورگيس وارد يك بزرگراه شلوغ شده بود، دراثر تصادف با يك موتور سيكلت كشته شد.
اين گربه بزرگ در حال عبور از بزرگراه داكوتاي جنوبي با يك زوج موتور سوار تصادف كرد.
دو سرنشين موتور جراحات سطحي برداشته اند. يك مقام مسوول در اين زمينه گفته است:< اين شير جوان و بسيار كوچك بود. وزن او حدودا كمتر از 50 پاوند و بيش از يك سال و نيم از عمرش نگذشته بود.>
جنازه حيوان براي انجام تحقيقات بيشتر به مركز GF P درشهر راپيدسيتي انتقال يافت.

اينجا
كشف جسد شكنجه شده
جسد زن جواني كه شكنجه شده بود در خانه اش در آمل پيدا شد. به دور گردن اين زن 23 ساله پارچه اي گره خورده بود و يك رشته زنجير آهني به طول سه متر بر پيكر شكنجه شده اش، بسته شده بود. همچنين آثار زخم وكبودي بر پيشاني و پيكرش ديده مي شد كه نشان مي داد قاتل پس از آزار و شكنجه بسيار، اين زن را به قتل رسانده است. در تحقيقات اوليه، قتل <سپيده.ك> كه از اهالي محمودآباد بود، مشخص شد، وي با شوهرش در آمل زندگي مي كرده و همسايه ها مي گويند اين زن و شوهر به دليل اختلافات خانوادگي هميشه با هم درگير بودند، همچنين سپيده همسر دوم شوهرش بود و هوو داشت. پدر اين زن جوان دربازجويي پليس مدعي شده است: من از شوهر دخترم شاكي هستم، چون اين مرد هميشه دخترم را آزار مي داد و شكنجه اش مي كرد. بر اساس اين گزارش، شوهر سپيده اكنون فراري است و ماموران در جست وجوي اين مرد هستند.


حمله زنبورها به تهراني ها
گرماي هواي تهران، زنبورها را هم عصباني كرده است.
500 زنبور با حمله به رهگذران وساكنان منازل محدوده جاده ساوه، چهارراه يافت آباد، فلكه سوم دولت آباد و خيابان قزوين، سه شهروند تهراني را مجروح كردند.
ماجرا آنقدر بالا گرفت كه ماموران آتش نشاني در اين محل ها حاضر شدند و توسط گاز، زنبورها را متفرق كردند.
همزمان ماموران اورژانس تهران براي منتقل كردن مصدومان به مراكز درماني به محل حادثه اعزام شدند.
پزشكان تاكنون وضعيت مجروحان را رضايت بخش اعلام كردند.





چشم نگاري در امارات
اماراتي ها نمي گذارند به اين راحتي ها كسي وارد كشورشان شود. به تازگي طرحي در كشور امارات اجرا شده است كه باعث شده مسوولان اين كشور طي يك سال گذشته از ورد غير مجاز 9 هزار و 500 نفر جلوگيري كنند.
<شيخ سيف بن زايد> قايم مقام وزير كشور امارات، معتقد است اينها همانهايي هستند كه به خاطر ارتكاب جرايم مختلف از كشور اخراج شده بودند و در صدد بازگشت مجدد به اين كشور بودند. در اين طرح كه به طرح <چشم نگاري> معروف است. از چشم هاي افراد عكسبرداري مي شود. در ميان همسايه هاي جنوبي ما، امارات تنها كشوري است كه به اين كار روي آورده است.


برزخ مرگ در جاده سمنان
ماموران اورژانس شاهرود، محور ميامي - كاهك در جاده سمنان - شاهرود را برزخ مرگ نام گذاشته اند. اين محور پرسانحه ترين محور ترافيكي كشور است.رئيس مركز اورژانس 115 شاهرود مي گويد: ارايه آمار دقيق از قربانيان حوادث اين محور غيرممكن است. زيرا به طور همزمان واحدهاي هلال احمر، نيروي انتظامي و اورژانس شاهرود رسيدگي به آسيب ديدگان را برعهده دارند. هرچند در حال حاضر به خاطر دوري مراكز درماني، بسياري از مصدومان در حين انتقال به مراكز درماني جان خود را از دست مي دهند.
يكي از ماموران پاسگاه انتظامي عباس آباد، نيز مي گويد: اكنون روزي نيست كه من و همكارانم شاهد حادثه غم انگيز و تاسف آوري در اين مسير نباشيم.





كيف قاپي در بانك
كيف قاپ هاي بد شانس قبل از اينكه بتوانند تراول چك هاي 500هزار توماني را بين خود تقسيم كنند گرفتار پليس شدند. روز گذشته مردي در حال پشت نويسي 10 قطعه تراول چك 500 هزار توماني خود بود كه ناگهان دستي چابك، تمامي تراول چك ها را با خود برد. موتوسواري كه بيرون بانك سوار بر موتور سيكلت روشني، گوش به زنگ بود، مرد سارق را از ميدان به در برد، اما چند صدمتر، آن سوتر نيروي انتظامي كه از سرقت با خبر شده بود موتور سوار و راكب آن را بازداشت كرد. نيروي انتظامي همواره تاكيد داشته است كه معمولا سارقان كيف قاپ در اطراف بانك ها ، دفترخانه ها، بنگاه ها و مراكز خريد عمده و حتي در داخل بانك، كنار شما كمين كرده اند و منتظر كوچك ترين فرصت براي ربودن پول هاي شما هستند. بنابراين هنگام تحويل گرفتن پول ها، حركات اطرافيان خود را در داخل و خارج بانك زير نظر بگيريد.

دعواي دو برادر با قتل پايان گرفت
009231.jpg
عصر روز دهم دي ماه سال 82 بود. زنگ تلفن همراه بازپرس كشيك ويژه قتل دادسراي امور جنايي تهران به صدا درآمد. در آن سوي خط ماموران نيروي انتظامي خبر از وقوع يك جنايت دادند.
ماوقع از اين قرار بود كه دو برادر ميانسال كه مهرداد و مهدي، 38 و 40 ساله بودند؛ با يك انگيزه نامعلوم در منزل پدري خود با يكديگر درگير شدند. مهدي قبل از آنكه ديگر ساكنان خانه قادر به جلوگيري از حركت غافلگيرانه اش باشند به سوي برادر 38 ساله خود حمله ور شد و يك ضربه چاقو كافي بود تا مهرداد براي هميشه چشمانش را برروي زندگي ببندد.
مهرداد غرق در خون در روي سنگفرش خانه افتاده بود و مهدي دوان دوان در كوچه ها مي دويد تا خود را از صحنه جنايت دور كند.
ماموران دايره 10 اداره آگاهي مركز، به همراه بازپرس حسيني روانه صحنه واقعه شدند. بررسي هاي اوليه پليسي پيرامون چگونگي وقوع اين حادثه تلخ، توسط ماموران تشخيص هويت و كارآگاهان زبده اداره آگاهي مركز صورت گرفت. جسد، به دستور بازپرس پرونده به پزشكي قانوني انتقال يافت. جست وجو براي يافتن محل اختفاي مهدي آغاز شد. هركجا كه امكان داشت او پناه گرفته باشد تحت نظر قرار گرفت، ولي اثري از وي نبود.او با منزل پدريش تماس نمي گرفت و بدين ترتيب سرنخ هاي لازم براي دستگيري وي كشف نمي شد.
منزل پدري مهدي به دستور بازپرس پرونده تحت حفاظت كامل قرار گرفت تا اينكه عصر روز گذشته بعد از گذشت 7 ماه از وقوع اين جنايت، مهدي براي ديدار خانواده و برداشتن البسه و مقاديري پول به خانه بازگشت. هنوز چند دقيقه اي از ورود وي به خانه نگذشته بود كه ماموران آگاهي وارد عمل شده و مهدي را طي يك عمليات غافلگيرانه بازداشت كردند.
روز گذشته مهدي 40 ساله، در دادسراي امورجنايي تهران قرار گرفت تا پاسخگوي سوالات قضائي بازپرس حسيني باشد. وي تاكنون درخصوص انگيزه قتل برادرش حرفي به ميان نياورده است.مهدي به بازرس پرونده گفت بعد از فرار از صحنه جنايت به شهرستان بندرعباس گريخته بود و تاكنون در آن شهر به كار مشغول بوده است. بررسي بيشتر در اين خصوص در دادسراي امور جنايي تهران و دايره 10 اداره آگاهي مركز ادامه خواهد يافت.

سرقت از دو تبعه عمان
ساعت 30:3 دقيقه بامداد روز۳۱ ارديبهشت ماه سال جاري دو تبعه عمان كه به قصد جهانگردي به ايران سفر كرده بودند براي گذراندن چند ساعتي تفريح از هتل خود واقع در حوالي ميدان سربند تهران خارج شدند تا به منطقه دربند بروند.
آنها براي رسيدن به دربند، مقصد خود را به يك خودرو پيكان كه۳ سرنشين سوار آن بوده و ظاهرا مسافركش بود گفتند. راننده، خودرو خود را متوقف كرد و آن دو سوار شدند. خودرو به حركت درآمد و ولي نه به سوي دربند، بلكه راننده از نابلدي مسافران استفاده كرده خودرو خود را به يك منطقه خلوت كشاند. ناگهان سرنشينان خودرو چهره واقعي خود را نشان داده و با يك چاقو دوتوريست مذكور را تهديد و تمامي وجه نقدي را كه همراه داشتند، به همراه تمامي مدارك آنها سرقت كردند. توريست ها سپس از خودرو بيرون انداخته شده و سارقان متواري شدند.
دو توريست شماره خودرو را برداشته و به نزديكترين مركز انتظامي مراجعه كردند. تحقيقات پليسي آغاز شد و در نهايت عصر روز دوشنبه ماموران گشت آگاهي خودرو مذكور را شناسايي و سرنشينان آن را دستگير كردند.
بررسي هاي قضائي در اين خصوص ادامه دارد.

حوادث
اجتماعي
اقتصادي
بـورس
خارجي
سياسي
شهري
علمي
علمي فرهنگي
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي   |  
|  علمي فرهنگي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |