چهارشنبه ۲۸ مرداد ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۴۷۰ - Aug 18, 2004
اخبار مجلس
تذكر به رئيس جمهور
۲۹ نماينده مجلس طي تذكري مكتوب كه از تريبون مجلس قرائت شد نسبت به برگزاري جشني به مناسبت روز جوان به رئيس جمهور اعتراض كردند.به گزارش خبرنگار پارلماني ما، در تذكر مكتوب اين نمايندگان كه در جلسه علني روز گذشته توسط محمدرضا باهنر رئيس جلسه قرائت شد آنها نسبت به ناهنجاري و ابتذال در جشن سازمان ملي جوانان در تالار وحدت تهران به رئيس جمهور تذكر دادند.
ديدار سفراي  كشورهاي  اسلامي  با علاءالدين  بروجردي 
علاءالدين  بروجردي  رئيس  كميسيون  امنيت  ملي  و سياست  خارجي  مجلس شوراي  اسلامي  ديروز با سفيران  كشورهاي  سودان ، اردن ، لبنان ، پاكستان ، تركمنستان ، مالي  و بنگلادش  به  طور جداگانه  ديدار و گفت  و گو كرد. به گزارش ايرنا در اين  ديدارها كه  در محل  مجلس  شوراي  اسلامي صورت  گرفت ، غلامعلي  حدادعادل  رئيس  مجلس  شوراي  اسلامي در پيامي كتبي  به  روساي  مجالس  اين  كشورها، مواضع  جمهوري  اسلامي ايران  و ديدگاههاي  مجلس  شوراي  اسلامي در خصوص  وضعيت  بحراني  عراق  به  ويژه  شهر مقدس  نجف  اشرف  را تشريح  كرد.
آخرين اخبار استيضاح خرم
علي احمدي عضو كميته ويژه بررسي كننده طرح استيضاح وزير راه گفت: تاكنون ۶۷ نماينده مجلس طرح استيضاح احمد خرم را امضاء كرده اند.
به گزارش خبرنگار پارلماني ما، نماينده ممسني با بيان اين مطلب افزود: اين طرح تا آخر اين هفته به مجلس اعلام وصول خواهد شد. وي تصريح كرد: تعداد زيادي از اعضاي فراكسيون وفاق و همچنين مجمع ايثارگران مجلس موافقت خود را با استيضاح خرم اعلام كرده اند و فردا نيز اعضاي فراكسيون اصول گرايان مجلس موضع خود را اعلام مي نمايند.وي در پايان گفت با توجه به اينكه تاكنون ۶۷ نماينده، طرح استيضاح خرم را امضاء كرده اند اما به نظر مي رسد با طرح اين مساله در صحن مجلس، نمايندگان به آن رأي خواهند داد.
فراكسيون تعاون اعلام موجوديت كرد
فراكسيون تعاون مجلس هفتم با هدف اهتمام و تأكيد بر توسعه بخش تعاون و ضرورت يكپارچه سازي و تدوين استراتژي و برنامه جامع در اين بخش با بيش از ۱۲۰ عضو اعلام موجوديت كرد.به گزارش خبرنگار پارلماني ما، نشست عمومي اين فراكسيون با بيش از هفتاد نفر اعضاي اين فراكسيون تشكيل شده و ايرج نديمي به عنوان رئيس و انوشيروان محسن بندپي به عنوان نائب رئيس اين فراكسيون انتخاب شدند.
اولويت هاي كاري فراكسيون وفاق و كارآمدي
رضا طلايي نيك سخنگوي فراكسيون وفاق و كارآمدي، ۱۲ موضوع اقتصادي و اجتماعي را به عنوان اولويت هاي فعاليت اين فراكسيون اعلام كرد.
به گزارش خبرنگار پارلماني ما، نماينده بهار و كبودر آهنگ گفت : پيگيري لوايح مرتبط با دولت و تهيه طرح هاي مقتضي و استفاده از ابزارهاي نظارتي را براي تحقق دوازده موضوع اقتصادي و اجتماعي استفاده خواهيم كرد. كاهش نرخ سود تسهيلات بانكي،  سازماندهي نرخ بنزين و سوخت، ساماندهي يارانه ها در جهت تحقق عدالت اجتماعي، گسترش صنايع تبديلي كشاورزي و صنايع دستي، توسعه فرصت هاي شغلي در داخل و خارج كشور، اعمال نظارت توأم با اصلاح قوانين در جهت كاهش نرخ تورم، ساماندهي استخدام كاركنان دولت و نهادها، ساماندهي نظام هماهنگ حقوق و مزاياي كاركنان دولت، اثربخشي نظام اداري و منطقي كردن تشكيلات دولت، جهش صادرات غير نفتي و مبارزه با قاچاق كالا، بازنگري در خدمت وظيفه عمومي كشور و نهايتا اصلاح آزمونهاي ورود به دانشگاهها و مراكز آموزش عالي جزو اين دوازده اولويت مي باشند.
مجمع ايثارگران مجلس هفتم اعلام موجوديت كرد
الياس نادران نماينده تهران گفت: همزمان با ايام سالروز ورود آزادگان به كشور، مجمع ايثارگران مجلس هفتم اعلام موجوديت كرد.به گزارش ايرنا، نادران ديروز در جمع خبرنگاران پارلماني افزود: اين مجمع يك تشكيلات سياسي نيست و اعضاي آن از همه فراكسيونهاي اصولگرايان، وفاق و كارآمدي و اقليت هستند و قصد ندارند به هيچ عنوان سياسي عمل كنند.وي تصريح كرد: در نخستين نشست اين مجمع، موضوع استيضاح احمد خرم وزير راه وترابري توسط چند تن از اعضاي مجمع مطرح شد تا در جلسات آينده موضع فراكسيوني اتخاذ شود.

بخشي از خدمات انتظامي به موسسات غير دولتي واگذار شد
براساس مصوبه مجلس شوراي اسلامي، به موسسات غير دولتي اجازه داده شد تا خدمات حفاظتي و مراقبتي و بخشي از خدمات انتظامي را انجام دهند.
به گزارش خبرگزاري فارس، در جلسه علني روز گذشته مجلس و در ادامه رسيدگي به ايرادات لايحه برنامه چهارم توسعه، طبق ماده ۱۲۵ در صورت موافقت فرماندهي كل نيروهاي مسلح، به وزارت كشور اجازه داده شد از طريق نيروي انتظامي نسبت به اعطاي مجوز فعاليت به متقاضيان تشكيل موسسات غير انتفاعي خدمات حفاظتي و مراقبتي و واگذاري بخشي از خدمات انتظامي و حفاظتي به موسسات مذكور با حفظ كنترل و نظارت دقيق براساس آيين نامه اجرايي كه به پيشنهاد وزارت كشور و تاييد فرماندهي كل نيروهاي مسلح به تصويب شوراي امنيت كشور مي رسد، اقدام نمايد.
شوراي سياستگذاري
امور اقليت ها تشكيل مي شود
نمايندگان همچنين ماده ۱۲۳ برنامه را نيز اصلاح كردند.
براساس اين اصلاحيه به منظور سياستگذاري همه جانبه و مسايل مربوط به اقليت ها و تقويت مشاركت آنان در اداره امور كشور و تحكيم همگرايي و همبستگي ملي، شوراي سياستگذاري همگرايي ملي و امور اقليت ها تشكيل مي شود. شرح وظايف و تركيب اعضاي شورا را هيات وزيران تهيه و به تصويب مجلس شوراي اسلامي مي رساند.
دولت موظف به هوشمند سازي سيستم هاي دفاعي كشور شد
بر اساس اصلاحات اعمال شده در ماده ۱۲۴ برنامه چهارم توسعه، دولت موظف شد به منظور تقويت بنيه دفاعي كشور و ارتقاء توان بازدارندگي نيروهاي مسلح و حفاظت از تماميت ارضي و امنيت كشور و آمادگي در برابر تهديدات و حفاظت از منافع ملي، انقلاب اسلامي ايران و منابع حياتي كشور، سيستم هاي دفاعي را در صورت تصويب فرمانده كل قوا هوشمند سازد .
براساس بند يازده ماده مذكور اصول پدافند غير عامل در طراحي و اجراي طرح هاي حساس و مهم و يا در دست مطالعه و نيز تاسيسات زيربنايي و ساختمان هاي حساس و شريانهاي اصلي و حياتي كشور و آموزش عمومي مردم توسط دستگاه هاي اجرايي اين قانون به منظور پيشگيري و كاهش مخاطرات ناشي از سوانح غير طبيعي بايد رعايت گردد.
آئين نامه هاي اجرايي ماده مذكور ظرف مدت دو ماه از تصويب اين قانون، توسط سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور و وزارت دفاع تهيه و به تصويب هيات وزيران رسيده و در صورت تاييد فرماندهي كل قوا به مرحله اجرا گذاشته خواهد شد.
نمايندگان در ادامه به حذف بند «الف» ماده ۱۲۷ برنامه چهارم راي مثبت دادند.
بند مذكور وزارت اطلاعات را مكلف كرده بود در سال ۱۳۸۴ برنامه جامع تبادل اطلاعات و همكاري امنيتي با سرويس هاي امنيتي ساير كشورها را در چارچوب منافع ملي و اصول سياست  هاي خارجي كشور تدوين و پس از تاييد رئيس جمهوري اجرا نمايد.
همچنين طبق ماده ۱۳ برنامه چهارم وزارت دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح موظف است بر اساس نظر ستاد كل نيروهاي مسلح نسبت به تهيه طرح جامع نحوه استقرار نيروهاي مسلح در سطح كشور متناسب با اندازه و نوع تهديدات و شرايط زيست محيطي به منظور رعايت پراكندگي در استقرار تأسيسات حساس و حياتي و صنايع دفاعي و همچنين انتقال پادگان هاي مراكز نظامي و كارخانجات بزرگ صنعتي دفاعي، از شهرهاي بزرگ به ويژه تهران اقدام و به تصويب فرمانده كل قوا برساند.

وزير خارجه آمريكا:
جنگ عراق رفتارجهاني با برنامه هسته اي ايران را شكل داد
وزير خارجه آمريكا در سخناني تكراري يكي از نكات مثبت جنگ آمريكا در عراق را ايجاد فشارهاي بين المللي بر برنامه هاي هسته اي ايران خواند.
به گزارش ايسنا، به نقل از پايگاه اينترنتي وزارت خارجه آمريكا، كالين پاول كه در ايالت اوهايو سخنراني مي كرد با اشاره به عراق گفت: چالش هاي رودرروي آمريكا مشخص است؛ شكست دادن ناآرامي ها، تداوم بازسازي عراق و ايجاد ساختاري يكپارچه همراه با صلح و دموكراتيك در اين كشور.
پاول همچنين با ذكر اين كه موضع مقاوم آمريكا عليه صدام و سلاح هاي كشتارجمعي نتايج ديگري داشته است، افزود: اين اقدام عاملي بود براي تصميم ليبي براي چشم پوشي از سلاح هاي كشتار جمعي اين كشور.
وي گفت: همچنين فشار بين المللي عليه ايران براي آشكاركردن ماهيت حقيقي برنامه هسته اي اش درحال افزايش است به علاوه يك عراق دموكراتيك مي تواند به اقدامات اصلاحي در سراسر خاورميانه كمك كند.

كوتاه از سياست ايران
نشست مشترك دولت و مجلس امروز برگزار مي شود
اعضاي هيأت وزيران و نمايندگان مجلس شوراي اسلامي امروز با رئيس جمهور ديدار مي كنند.به گزارش خبرگزاري مهر، جلسه مشترك دولت و مجلس امروز بعدازظهر انجام خواهد شد و ظاهرا طبق روال در جلسات مشترك دولت  و مجلس مباحث گوناگون پيرامون مسائل روز كشور براي ايجاد تعامل و هماهنگي ميان اين دو قوه مطرح مي شود. اين جلسه اولين نشست مشترك دولت و مجلس هفتم است.
سيد محمد خاتمي و حداد عادل در اين نشست سخنراني خواهند كرد.
علي رازيني رئيس ديوان عدالت اداري شد
رئيس  قوه  قضائيه  در حكمي ، حجت الاسلام   علي  رازيني را به  مدت  سه  سال  به  عنوان  رئيس  كل  ديوان  عدالت اداري  منصوب  كرد. به  گزارش  اداره  كل  روابط عمومي و اطلاع  رساني  قوه  قضائيه ، در حكم آيت الله هاشمي شاهرودي خطاب  به  رازيني  آمده  است : با توجه  به  خدمات  ارزشمند وسوابق  درخشان  شما در عرصه هاي  مختلف ، جنابعالي  را براي  مدت  سه  سال  به  سمت رئيس  كل  ديوان  عدالت  اداري  منصوب  مي نمايم .
راه بنيانگذاران مؤتلفه ادامه مي يابد
دبير كل  سابق حزب  موتلفه  اسلامي گفت : دبير كل  جديد حزب  موتلفه  اسلامي همان راه  بنيانگذاران  موتلفه  اسلامي را با صلابت ، تدبير و تدبر بيشتر، ادامه مي دهد. به  گزارش  روابط عمومي حزب  موتلفه  اسلامي ، حبيب  الله عسگراولادي  ديروز پس  از پايان  نشست  دبيران  حزب  موتلفه  اسلامي افزود: اعضاي  حزب  موتلفه اسلامي پنجشنبه  در حسينيه  جماران  گردهم  مي آيند تا فصل جديدي  از همدلي  را با  دبيركل  جديد،   محمد نبي  حبيبي  آغاز كنند.
دبيركل  حزب  موتلفه  اسلامي اظهار داشت : روابط و مناسبات  انساني  و ساز وكار مردمسالارانه  در موتلفه  اسلامي نشان  مي دهد، اين  حزب  به  شخص  متكي  نيست و به  حيات  سياسي  خود براساس  انضباط حزبي  ادامه  خواهد داد.
كاهش تردد زايران عتبات عاليات
فرماندار مهران  گفت : تردد زايران  عتبات  عاليات  از خروجي  رسمي مهران  به طور چشمگيري  كاهش  يافته  است . صادق  لطفي  ديروز در گفت  و گو با ايرنا، علت  كاهش  تردد زوار را ناامني  و درگيري  در شهرهاي  مذهبي  عراق  عنوان  كرد.
وي  اظهار داشت : در هفته  جاري  هيچ  زاير ايراني  از طريق  خروجي  مهران  راهي عتبات  عاليات  عراق  نشده  است .
تلاش خانه احزاب براي برگزاري انتخابات قانونمند
سخنگوي  خانه  احزاب  گفت : خانه  احزاب  ضمن  اين كه  احزاب  و گروه هاي  سياسي عضو را به  حضور فعال  در عرصه  رقابت هاي  انتخاباتي  ترغيب  و تشويق  مي كند، تمام  سعي  و تلاش  خود را براي  قانونمند برگزار شدن  اين  رقابت  بكار مي گيرد. ابوالقاسم  رئوفيان  ديروز در گفت  و گو با ايرنا، افزود: در اين  صورت  احزاب  و گروه هاي  سياسي  كه  تصميم  به  حضور در عرصه انتخابات  دارند داراي  نشاط و شادابي  خواهند شد و اين  نشاط و شادابي  عامل مهمي براي  جذب  مردم  به  پاي  صندوق ها و حضور در عرصه  انتخابات  است .
حزب اعتدال و توسعه خواستار حضور هاشمي رفسنجاني
در انتخابات رياست جمهوري شد
حزب اعتدال و توسعه از آيت الله هاشمي رفسنجاني براي حضور در انتخابات رياست جمهوري دعوت كرد. به گزارش ايسنا اعضاي شوراي مركزي حزب اعتدال و توسعه در ديداري كه با هاشمي رفسنجاني داشتند،  از وي براي حضور در عرصه انتخابات نهم رياست جمهوري دعوت كرده اند.
تعليق بازگشت آوارگان عراقي از ايران
كميسياري  عالي  سازمان  ملل  متحد در امور آوارگان  ديروز اعلام  كردكه  به  دليل  خشونت هاي  جاري  در جنوب  عراق  و كمبود امكانات  مسكوني  در شمال اين  كشور، اين  كميساريا مجبور شده  كار بازگرداندن  آوارگان  عراقي  را ازايران  به  حالت  تعليق  درآورد. به گزارش ايرنا به نقل از خبرگزاري  فرانسه  از ژنو، جنيفر پاگونيس  سخنگوي  كميسارياي عالي  آوارگان  سازمان  ملل  در كنفرانسي  خبري  با اشاره  به  وخامت  اوضاع امنيتي  در عراق  اعلام  كرد كه  كار بازگرداندن  آوارگان  عراقي  از ايران  به شمال  و جنوب  عراق  متوقف  شده  است .

ايران پيروزي چاوز را تبريك گفت
سيد محمد خاتمي رنيس جمهوري در پيامي به هوگو چاوز فرياس «پيروزي بي نظير،درخشان و دمكراتيك» وي در همه پرسي تاريخي رياست جمهوري ونزوئلا را كه با مشاركت بي سابقه ملت بزرگ اين كشور به دست آمد، تبريك گفت.
به گزارش ايسنا در بخشي از پيام رييس جمهور آمده است: قبلا نيز به جناب عالي اطمينان داده بودم كه بدون شك، تلاش زمامداران در مسير آمال و اهداف ملت ها با استقبال آنان مواجه خواهد شد و اكنون، شاهد نمونه  عيني آن در پيروزي جناب عالي كه همانا پيروزي قانون اساسي و ملت ونزوئلا مي باشد، هستيم.
همچنين سخنگوي وزارت خارجه گفت: نتيجه همه پرسي ونزوئلا بار ديگر اين واقعيت را ثابت كرد كه مردم در هر كجاي دنيا با مداخله قدرت هاي خارجي در امور داخلي كشورهايشان مخالف بوده و آنرا نمي پذيرند.
به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از اداره كل اطلاعات و مطبوعات وزارت خارجه، حميدرضا آصفي با استقبال از مشاركت چشمگير مردم در همه پرسي رياست جمهوري ونزوئلا، آن را در تداوم دموكراسي و اعمال اراده مردم ونزوئلا پر اهميت و ارزنده دانست.
وي افزود: جمهوري اسلامي ايران به آرا و مشاركت گسترده مردم ونزوئلا احترام گذارده و آن را به عنوان آزمون بزرگ اين كشور آمريكاي لاتين براي استقرار و حاكميت مردمسالاري و دولتي متكي بر اراده مردم قلمداد مي كند.

رئيس جمهور:
مردم صبور كردستان از ديرباز دچار محروميت بوده اند
009321.jpg
رئيس  جمهوري  اسلامي ايران  گفت : براي  مسئولي  كه  علاقه مند به  ايران  و مردم ايران  باشد، هيچ  كاري  لذت  بخش  تر از برداشتن  يك  گام  براي  مردم  خوب  كردستان  نيست .
به گزارش ايرنا سيدمحمد خاتمي ديروز در مراسم  افتتاح  كارخانه  ذوب  آهن كردستان  افزود: مردم  شريف ، صبور و والامنش كردستان  به  علل  مختلف  تاريخي  و اجتماعي  بر خلاف  شايستگي  خود دچار محروميت  بوده اند.
وي  خاطرنشان  كرد كه  امروز در اين  منطقه  جوانه  يك  حركت  صنعتي  بزرگ  زده مي شود اما اين  جوانه  بايد پايه  گسترش  صنعت  در منطقه  باشد.
خاتمي  اظهار داشت : اين  صنعت  گام  بسيار مهمي براي  حل  مشكلات  زيربنايي  كردستان  است .
رئيس  جمهوري  افزود: در سال  ۷۵ توليد صنعت  فولاد زير شش  ميليون  تن  بوده اما امروز اين  توليد به  بالاي  ۹ ميليون  تن  رسيده  است .
وي  اضافه  كرد: ظرفيت  اسمي توليد فولاد ما ۱۲ ميليون  تن  است  كه  اميدواريم با حركتي  كه  با مشاركت  بخش  خصوصي  ايجاد شده  است  اين  ظرفيت  تا سال  ۸۵ به مرز ۱۶ ميليون  تن  برسد.
رئيس  جمهوري  تصريح  كرد: امروز مجتمع  فولاد كردستان  ۷۰ هزار تن  ظرفيت توليد دارد كه  در آينده  ۳۰۰ هزار تن  به  آن اضافه  خواهد شد و اميدواريم اين  گام  اول  براي  تكميل  گامهاي  بعدي  باشد.
آقاي  خاتمي گفت : چنين  كارخانه اي  و همچنين  صنايع  جانبي  آن مي تواند اشتغال  هزاران  نفر را بدنبال  داشته  باشد.
كارخانه  ذوب  آهن  كردستان  در زميني  به  مساحت  ۱۰۰ هكتار در ۳۷ كيلومتري شرق  شهر قروه  ساخته  شده  است .

رئيس مجمع تشخيص مصلحت: اشغالگران عراق خلاف جهت آب شنا مي كنند
رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام با محكوم كردن جنايات اخير آمريكا در هتك حرمت بارگاه ملكوتي اميرمومنان و تعرض وحشيانه آنان به مردم مظلوم و بي پناه نجف، گفت: اين نوع تحركات و اقدامات نامعقول نشان از استيصال اشغالگران در عراق و به مثابه شنا كردن در خلاف جهت آب است.
به گزارش ايسنا آيت الله  هاشمي  رفسنجاني، صبح ديروز در جمع رايزنان فرهنگي جمهوري اسلامي ايران در خارج از كشور افزود: اشغالگران بارها تجربه كردند و به خوبي واقفند كه تنها راه حل اصولي بحران عراق تن دادن به خواست واقعي مردم و حاكم شدن مردم بر سرنوشتشان مي باشد.
وي همچنين در بخشي از سخنان خود به ماهيت انقلاب اسلامي اشاره كرد و اظهار داشت: پيشتازان انقلاب با تفكرات فرهنگي در حوزه عقيدتي و اجتماعي به ميدان آمدند و دگرگوني سياسي را به وجود آوردند، اما همچنان اصالت با فرهنگ است.
هاشمي رفسنجاني، با اشاره به رويكرد جهان به فرهنگ تصريح كرد: رسالت رايزنان فرهنگي جمهوري اسلامي اين است كه با استفاده از اين فضا و بستر با پشتوانه
سرمايه هاي غني فرهنگي و عقيدتي، پيام رسان آيين ناب محمدي براي بشريت باشند.
رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام، تحجر، جزم انديشي و توجه نداشتن به مقتضيات زمان، مكان و شرايط جهاني را متضاد با تعاليم اسلامي دانست و افزود: محور تفكر مكتب اسلام انتخاب احسن است و باب اجتهاد از مترقي ترين اصول به جاي مانده است كه دين اسلام را در تمامي اعصار زنده و سازنده نگه مي دارد.
وي از جمله رسالت مهم رايزنان فرهنگي جمهوري اسلامي را پيراستن پيرايه هايي كه با ادبيات مختلف به تعاليم اسلامي منتسب شد، دانست و افزود: از جمله وظايف اصولي ما عرضه مفاهيم و شعائر اصيل اسلامي است. وي استفاده از فنون و تكنولوژي روز را اساس محور حركت مبلغان مكتب اسلام دانست و تصريح كرد: لازمه مكتبي كه مي خواهد در جهان پيام آن مستمع و پيرو داشته باشد، داشتن عقبه فرهنگي است. هاشمي رفسنجاني افزود: داشتن پشتوانه سياسي و اقتصادي لازم گسترش و نشر و نمو فرهنگ و حضور در مجامع بين المللي است.

سياسي
اجتماعي
اقتصادي
حوادث
خارجي
شهري
علمي
علمي فرهنگي
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي   |   علمي فرهنگي   |  
|  ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |