چهارشنبه ۲۸ مرداد ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۴۷۰ - Aug 18, 2004
المپيك از دريچه دوربين
009255.jpg
009249.jpg
009258.jpg
009246.jpg
009243.jpg
009252.jpg
گروه ورزشي: آتن بعد از ۱۰۴ سال به آرزوي خود رسيد و المپيك در المپ مكان اصلي اش را پيدا كرد.
بيست و هفتمين دوره بازيهاي المپيك در روز افتتاحيه چندان جذاب و ديدني و آميخته با فناوري هاي پيشرفته بود كه همه را غافلگير كرد.
شكوه برگزاري اين دوره از بازيها و ابتكار و نوآوري هاي يونان اين موضوع را نمايان كرد كه در اين كشور از نظر ادغام هنر و ورزش چه استعدادهايي نهفته است.
فاصله تهران با آتن را هر روز با آخرين خبرها سعي نموده ايم به حداقل برسانيم. در كنار اين خبرهاي خواندني، المپيك به روايت عكس هم ديدن دارد. هر چند اين رويداد عظيم آنقدر ديدني دارد كه عكس هاي زيباي آن مسابقات در صفحه محدود ما به خوبي جاي نخواهد گرفت .
گلچين عكس هاي هفته نخست برگزاري اين رويداد را مشاهده مي كنيد.

فوتبال در المپيك
گروه ورزشي : مسابقات فوتبال عليرغم همه جذابيت  و هيجان و انبوه علاقه منداني كه در سراسر جهان دارد، ميهمان ناخوانده در ضيافت بازي هاي مدرن المپيك به شمار مي رود.
به گزارش خبرگزاري رويترز از لندن، فوتبال جزء اولين رشته هاي ورزشي جهان است كه شكل حرفه اي به خود گرفته و داراي سابقه طولاني در ميان رقابت هاي المپيك است اما هنوز اختلاف نظر در مورد بودن يا نبودن اين رشته در اولين دوره بازي هاي مدرن المپيك سال ۱۸۹۶ پابرجاست.
اسناد و مدارك مربوط به تاريخ ورود اين رشته به المپيك از بين رفته است اگرچه برخي منابع از پيروزي ۱۵ بر صفر تيم دانمارك مقابل منتخب ازمير خبر مي دهند.
از آن هنگام رشته فوتبال همواره بر سر اعاده حيثيت و احياي اعتبار خود در بازي هاي المپيك دچار مشكل بوده است به جز در سال هاي ۱۹۰۸ و ۱۹۲۸ كه بايد آن را نوعي جام جهاني به شمار آورد.
پايه گذاري مسابقات جام جهاني فوتبال در سال ۱۹۳۰ كه نوعي واكنش نسبت به ممنوعيت حضور بازيكنان حرفه اي فوتبال در المپيك بود، به ادعاي المپيكي ها مبني بر برگزاري مهمترين مسابقات فوتبال پيش از اين تاريخ، پايان داد و حتي رقابت هاي فوتبال از المپيك سال ۱۹۳۲ حذف شد.
فدراسيون بين المللي فوتبال(فيفا) و كميته بين المللي المپيك با كمك يكديگر قوانين اين رشته را اصلاح كردند و امروزه بازي هاي المپيك به معناي واقعي، مسابقات زير ۲۳ سال جهان است.
ورود بازيكنان حرفه اي به اين بازي ها نخستين بار در المپيك سال ۱۹۸۴ مجاز اعلام شد مشروط بر اين كه بازيكنان مذكور سابقه بازي در جام جهاني يا مقدماتي را نداشته باشند. اين شرط بهترين بازيكنان اروپايي و آمريكاي جنوبي را مستنثي كرده بود.
فيفا در المپيك ۱۹۹۲ بارسلونا قانون فوق را برداشته و در مقابل محدوديت زير ۲۳ سال را به طور كامل پذيرفت گرچه هر تيم باز هم مي تواند سه بازيكن مسن تر داشته باشد.
وضعيت مسابقات فوتبال در المپيك ۲۰۰۴ آتن در اوايل سال جاري ميلادي با ابهام مواجه شد. فيفا قصد نداشت نظام نامه جهاني مبارزه با دوپينگ را امضا كند در حالي كه امضاي اين نظام نامه شرط ورود به المپيك آتن قرار داده شده بود. اما اختلاف نظرها در يك نشست ميان سران فيفا و كميته جهاني مبارزه با دوپينگ برطرف شده و فوتبال نيز همانند ساير رشته هاي ورزشي نظام نامه جديد را پذيرفت.
اولين دوره هاي المپيك مدرن، از سوي شمار كمي از تيم هاي فوتبال مورد استقبال قرار گرفت و آمار قابل توجهي از نظر گل نداشت اما در سال ۱۹۰۸ در لندن، «سوفوس نيلسن» دانماركي تنها ۱۰ گل به دو تيم فرانسوي شركت كننده زد.
«گوتفريد فوكس» آلماني چهار سال بعد مقابل تيم روسيه به اين ركورد دست يافت.
در فينال بازي هاي المپيك سال ۱۹۲۰، تيم چكسلواكي در اعتراض به قضاوت داور پيش از پايان نيمه نخست زمين را ترك كرد و بلژيك جام قهرماني را بالاي سر برد.
اروگوئه در سال هاي ۱۹۲۴ و ۱۹۲۸ به قهرماني دست يافت اما شايستگي هاي خود را به عنوان قهرمان واقعي با پيروزي در فينال جام جهاني ۱۹۳۰ اثبات كرد.
در المپيك ۱۹۳۶ برلين، يك جنجال واقعي به پا شد. بازيكنان تيم ايتاليا در ديدار با آمريكا، با گرفتن جلوي دهان داور و پايين آوردن دست او، مانع از اخراج يك هم تيمي خود شدند. در همين سال، جنگ واقعي ميان اتريش و پرو درگرفت.
در حالي كه تيم پرو با نتيجه ۴ بر ۲ پيروز ميدان بود اما به خاطر هجوم هوادارانش به داخل زمين و ضرب و شتم يك بازيكن اتريشي، صعود به مرحله نيمه نهايي را از دست داد. در سالهاي ۱۹۵۰ تا ۱۹۷۶ نيز بازيكنان آماتور اروپاي شرقي بر عرصه قهرماني فوتبال المپيك يكه تازي مي كردند. اما تنها تيم افسانه اي مجارستان با حضور «فرنس پوشكاش» بود كه پس از قهرماني در المپيك ۱۹۵۲ مي توانست مدعي بهترين تيم جهان باشد.
همين تيم دو سال بعد با غلبه بر انگليس به فينال جام جهاني راه يافت و به صورت كاملاً غير منتظره اي مغلوب آلمان غربي شد.
هيچ يك از قهرمانان فوتبال المپيك در سه دوره اخير يعني اسپانيا سال ۱۹۹۲، نيجريه در ۱۹۹۶ و كامرون در سال ۲۰۰۰، در مسابقات جام جهاني كه به فاصله دو سال بعد برگزار شد، عملكرد موفقي نداشته اند.
در المپيك ۲۰۰۴ آتن نيز كه به زودي در خاستگاه باستاني آن، يونان آغاز خواهد شد، هيچ يك از تيم هاي نيجريه، كامرون و برزيل جواز صعود كسب نكردند و قهرماني يونان با توجه به موفقيت اخير آنان در جام ملت هاي اروپا مي تواند بيش از اندازه مهيج باشد.

راهي به سوي ثروت و شهرت
گروه ورزشي : آداب  و رسوم  سنتي المپيك  هميشه  بر اين  منوال  بوده  كه  صرف  حضور در ايـن بازيها به  تنهايي  براي  تضمين  ثروت  و شهرت  و زندگي  آينده  ورزشكاران  كــافي بوده  است .
هنوز هم  كسب  ميليون ها دلارثروت  وتضمين  زندگي بهتر در آينده ، انگيزه  بسيار قدرتمندي  براي  هزاران  ورزشكار براي  حضـور درالمپيك  است . بارون  پي ير دو كوبرتن  بنيانگذار جنبش  المپيك  مدرن  شايد هرگز چنين  قصد و هدفي  نداشته  اما واقعيت  اين  است  كه  كسب  مدال  هاي  رنگارنگ  اين  بازي ها، سند رسيدن  به  ثروت  است .
نه  فقط مايكل  فلپس  آمريكايي  يك  ميليون  دلار براي  كسب  ركورد هــفت  مدال طلاي  شنا دريافت  خواهد كرد بلكه  ديگر ورزشكاران  نيز با چنين  وعــــده هايي به  آتن  آمده  و آنجا را ترك  مي كنند.
يك  بانك  آمريكايي  وعده  داده  است  كه  به  هر ورزشكارآمريكايي (زن  يا مرد)برنده  مدال  طلا در مسابقات  دو ماراتن ، ۵۰۰ هزار يورو پاداش  خواهد داد. حتي  حكومت  كمونيستي  چين  نيز به  ورزشكاران  وعده  داده  است  كه  بــراي  هرمدال  طلا ۲۴هزاردلار پاداش  دريافت  خواهند كرد درحالي كه  ميانگين  درآمد سرانه هر چيني  ۱۰۰۰ دلار در سال  است .
ورزشكاران  روسي  كه  بتوانند در آتن  به  مدال  طلا  دست  يابند، از بيشترين جوايز نسبت  به  سايرين  برخوردار مي شوند كه  بين  ۶۰ تا ۱۰۰ هــزار دلار تخمين زده  شده  است .
رئيس  كميته  ملي  المپيك  روسيه  اعلام  كرد: جوايز نقدي  و غير نقدي  وعده داده  شده  توسط حمايت كنندگان  مالي  خصوصي  پرداخت  خواهد شد.
پيش  بيني  مي شود روسيه  به  ۳۰ مدال  طلا در آتن  دست  يابد.
در كشورهاي  آسيايي  زندگي  يك  ورزشكار بعد از بازگشت  از المپيك  متحول مي شود.
اسمولاك  كامسينگ  بعد از كسب  اولين  مدال  طلاي  المپيك  براي  تايلند درمسابقات  بوكس  المپيك  آتلانتا، ۷۳/ ۱ ميليون  دلار بدون  كسر ماليات  پس  اندازبانكي  بدست  آورد در حالي كه  ميانگين  درآمد سرانه  در اندونزي  ۶۸۹ دلار، درفيليپين  ۷۹۱ دلار و در تايلند ۲۰۷۷ دلار است .
جوايز المپيك  درسالهاي  آغازين  آن كه  تنها شاخه اي  زيتون  بود، راه  درازي تا امروز پيموده  است

اخبار المپيك
در مسابقه شناي ۲۰۰ متر آزاد مردان و در رقابت بين غولهاي اين رشته، يان تورپ، بدون آنكه تحت تأثير شروع سريع پيتر فانون هوگنباند،  مدافع عنوان قهرماني، در ۱۰۰ متر اول قرار گيرد، بدون هيچ مانعي در خط آخر، مدال طلا را از آن خود كرد و زمان ۷۱/۴۴: ۱ دقيقه را در مقابل زمان ۲۵/۴۵: ۱ دقيقه هوگنباند ثبت كرد. اميد اول آمريكا يعني ميشائيل فلپس، با به دست آوردن زمان ۳۲/۴۵: ۱ دقيقه در جايگاه سوم قرار گرفت.
در شناي ۱۰۰ متر كرال پشت در قسمت زنان، ناتالي كاولين از آمريكا با ثبت زمان ۳۷/۰۰: ۱ دقيقه اول شد. كريستي كاونتري از زيمبابوه با ۵۰/۰۰: ۱ دقيقه صاحب مدال نقره شد و لورا مانادو از فرانسه با زمان ۸۸/۰۰: ۱ دقيقه مدال برنز را به گردن آويخت.
009291.jpg

در شناي ۱۰۰ متر كرال پشت مردان نيز آرون پيرسول از آمريكا با زمان ۰۶/۵۴ ثانيه در مكان نخست ايستاد. ماركوس روگان از اتريش با ۳۵/۵۴ ثانيه و توهومي موريتا از ژاپن با كسب زمان ۳۶/۵۴ ثانيه، به ترتيب دوم و سوم شدند.
در ماده شناي ۱۰۰ متر كرال سينه زنان نيز ژوجوان لو از چين با زمان ۶۴/۰۶: ۱ دقيقه صاحب مدال طلا شد. بروك هانسون از آمريكا با ۱۵/۷: ۱ دقيقه در سكوي دوم ايستاد و هم وطنش ليسل جونز با زمان ۵۳/۰۷: ۱ دقيقه به مدال برنز دست يافت.
در رقابتهاي جودو سبك وزن (زير ۵۷ كيلوگرم)، در رده زنان، ايوونه بونيش، نايب قهرمان جهان، اولين مدال طلا را براي تيم المپيك آلمان به ارمغان آورد. وي توانست در ديدار نهايي اين وزن بر سان هوي كي، قهرمان جهان در سالهاي ۲۰۰۱ و ۲۰۰۳ از كره شمالي، پيروز شود و دبورا گراون اشتاين از هلند نيز در مكان سوم جاي گرفت.
در همين وزن و در بخش مردان، وون هي لي از كره جنوبي به مقام نخست دست يافت. ويتالي ماكاروف از روسيه به مدال نقره دست يافت و لئاندرو گيليرو از برزيل و جيمز پدرو از آمريكا، مشتركا به عنوان سومي رسيدند.

المپيك ۲۰۰۴ آتن - برنامه پنجمين روز
009273.jpg

رقابت ورزشكاران شركت كننده در بازيهاي المپيك ۲۰۰۴ آتن امروز روز پنجم خود را پيگيري مي كند.
در اين روز ۲۱ مدال توزيع خواهد شد كه از اين ميان در رشته شنا ۴ مدال طلا و در رشته پرتاب وزنه نيز ۲ مدال طلا توزيع خواهد شد.
اهم برنامه هاي اين بازيها بشرح ذيل است. ساعت ها به وقت ايران است:
قايقراني: تك نفره مردان در رشته كانو۴۰:۱۳
قايقراني: تك نفره زنان در رشته كاياك۱۵ : ۱۴
تيراندازي: دو هدف متحرك زنان ۱۵:۱۵
دوچرخه سواري: تايم تريل زنان ۴۰:۱۵
تيراندازي: ۲۵ متر تپانچه زنان ۲۵:۱۷
وزنه برداري: اوزان ۷۰ كيلوگرم زنان و ۹۰كيلوگرم مردان ۱۸
دووميداني: پرتاب وزنه زنان ۳۰:۱۸
تير و كمان: انفرادي زنان۲۱: ۱۹
وزنه برداري: ۶۳ كيلوگرم زنان۴۰ :۱۹
دوچرخه سواري: تايم تريل مردان ۲۰
اسب سواري: پرش تيمي
دووميداني: پرتاب وزنه مردان۱۵ :۲۰
شنا: ۲۰۰ متر پروانه مردان
شنا: ۲۰۰ متر پروانه زنان
شمشيربازي: اسلحه فلوره انفرادي زنان۵۰: ۲۱
شنا: ۱۰۰ متر آزاد مردان
شنا: ۴ در ۲۰۰ متر آزاد امدادي زنان
وزنه برداري: وزن ۶۹ كيلوگرم مردان ۱۰:۲۳
اسب سواري: پرش انفرادي۳۰: ۲۳
سومين ورزشكار دوپينگي هم
از بازيهاي المپيك اخراج شد
«آيه خين نان» وزنه بردار زن بيرماني به دليل مثبت بودن نتيجه آزمايش دوپينگ، از بازيهاي المپيك آتن اخراج شد و شمار دوپينگي هاي اخراجي بازيها را به سه ورزشكار رساند.
حكم اخراج اين وزنه بردار را كميته بين المللي المپيك دوشنبه شب صادر كرد.
آيه خين نان وزنه بردار ۲۷ ساله روز شنبه در مسابقات فينال وزن ۴۸ كيلوگرم وزنه برداري زنان چهارم شد.
اين وزنه بردار در تاريخ ۱۲ اوت يك روز قبل از آغاز بازيها تحت آزمايش قرار گرفت و پاسخ مثبت بود. ورزشكار گفته است كه نوعي داروي گياهي مصرف كرده اما از اينكه ممكن است اين دارو حاوي ماده نيروزا بوده، اطلاع نداشته است.
آيه خين نان سومين ورزشكاري است كه به اتهام دوپينگ از بازيهاي المپيك آتن اخراج مي شود. پيش از او در روز يكشنبه ميلان هابوراك پرتابگر وزنه به اتهام مشابه از تيم اسلوواكي از بازيها اخراج شد. اين ورزشكار در ماه ژوئيه تحت آزمايش دوپينگ قرار گرفته بود.

ورزش جهان
اجتماعي
اقتصادي
حوادث
خارجي
سياسي
شهري
علمي
علمي فرهنگي
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي   |   علمي فرهنگي   |  
|  ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |