چهارشنبه ۲۸ مرداد ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۴۷۰ - Aug 18, 2004
با همكاري شهرداري و بخش غيردولتي
پاركينگ هاي طبقاتي و روباز در جنوب تهران ساخته مي شود
009303.jpg
با هدف روان سازي تردد خودروها و بهينه سازي حاشيه معابر، شهرداري منطقه ۱۵ با مشاركت بخش غيردولتي پاركينگ هاي طبقاتي و روباز در سطح منطقه احداث مي كند.
به گزارش روابط عمومي شهرداري منطقه ۱۵، مهندس نصري شهردار منطقه با اعلام مطلب بالا افزود: با توجه به روند رو به افزايش خودروهاي جديد، شبكه راه هاي درون شهري تنها قابليت سرويس دهي به ۳۰ درصد خودروهاي موجود را دارد.
وي افزود: از طرفي فروش سطح پاركينگ مسكوني و تجاري به صورت دريافت عوارض نيز در سالهاي گذشته معضل ديگري بوده كه مسئله ايجاد پاركينگ را ضروري مي نمايد.
شهردار منطقه ۱۵ گفت: با عنايت به برنامه هاي زيربنايي شهرداري تهران، اين منطقه مكان هايي را جهت ايجاد پاركينگ مدنظر دارد كه با فراخوان و مشاركت بخش غيردولتي به مرحله اجرا درمي آورد.
مهندس نصري يادآور شد: در مكان يابي پاركينگ هاي موردنظر جهت محل هاي با سطح تجاري بالا مانند افسريه، ميدان خراسان و ميدان شوش هركدام يك پاركينگ طبقاتي و ساير نقاط نيز مانند نواحي ۲ ، ۳ ، ۴ و ۶ هركدام يك پاركينگ روباز جهت تأمين بافت مسكوني فاقد پاركينگ درنظر گرفته شده است.

عمليات اجرايي «خط ۴» به زودي آغاز مي شود
از افسريه تا ميدان آزادي با مترو
009300.jpg
گروه شهري: سال آينده مترو به شرق تهران مي رسد.
دكتر محمود احمدي نژاد ديروز از مراحل تكميل ايستگاه هاي متروي دردشت، تقاطع رسالت، گلبرگ، نظام آباد تا بهارستان بازديد كرد.
در حاشيه اين بازديد كه از ساعت ۵/۶ صبح آغاز شد شهردار تهران به خبرنگار ما گفت: هم اكنون كار احداث تونل ادامه خط ۲ از بهارستان تا دردشت به طول ۱۰ كيلومتر به پايان رسيده و عمليات تكميل ۸ ايستگاه بين مسير آغاز شده است كه اميدواريم تا پايان سال آينده به انجام برسد.
وي گفت: با راه اندازي اين خط حدود ۳۰۰ هزار مسافر به خطوط مسافربري مترو اضافه خواهد شد.
وي از خريد ۳۰۰ واگن جديد و افزايش ظرفيت حمل مسافر سخن گفت و افزود: اين واگن ها از اواخر امسال به مرور تحويل شركت مترو خواهد شد و فاصله زماني حركت قطارها را به هر ۴ دقيقه و به تدريج به ۲ دقيقه يك بار كاهش خواهد داد.
احمدي نژاد خبر داد: به منظور تأمين رفاه حال و آسايش شهروندان در روزهاي گرم سال در مورد تعبيه سيستم هاي خنك كننده در واگن ها هستيم به طوري كه قرار است تا اوايل سال آينده كليه واگن هاي حمل مسافر مترو مجهز به كولرگازي شوند.
شهردار تهران در مورد هزينه توسعه خط دو مترو تهران تا دردشت گفت: بخشي از هزينه هاي احداث اين خط ۲۴ ميليارد تومان است اما علي رغم اين هزينه ها، حجم زياد كار و زمان بر بودن پروژه حمل و نقل مترو ناچاريم به منظور دست يابي به يك شبكه حمل و نقل مطلوب اقدام به توسعه اين سيستم تا حدود ۴۰۰ كيلومتر بنماييم.
وي ادامه داد: در اين راستا قرارداد خط ۴ مترو (خط شرقي - غربي از سه راه افسريه تا ميدان آزادي) منعقد شده و به زودي عمليات اجرايي آن آغاز مي شود و خط ۳ نيز (از شمال شرق ازگل تا جنوب غرب نزديك جاده ساوه) مناقصه اش، با يك شركت ايراني برگزار شده است.
شهردار تهران تكميل اين خطوط چهارگانه را مايه اصلاح پايه هاي حمل و نقل تهران دانست و گفت: سال آينده بعد از پايان عمليات احداث خط تهران پارس به سراغ تكميل خط يك مترو در شمال تهران يعني تجريش مي رويم.

سياست هاي ساخت و ساز
009297.jpg
وزير مسكن و شهرسازي گفت: سياست هاي بخش مسكن در تهران تغيير نمي كند و ركود به وجود آمده در بازار مسكن تنها مربوط به استان تهران است و در شهرستانها چنين ركودي وجود ندارد.
وي سياستهاي اعمال شده در بخش مسكن در تهران را سبب ايجاد ركود در عرصه خريد و فروش و احداث واحدهاي جديد دانست.وزير مسكن گفت: عده اي منتظرند سياستگذاري هاي انجام شده در تهران تغيير كند، در حالي كه برنامه هاي به اجرا درآمده تصميم نظام است و تغييري نخواهد كرد.عبدالعلي زاده درخصوص آخرين تصميمات وزارت مسكن در مورد فروش متري مسكن نيز گفت: سياستهاي اتخاذ شده دنبال مي شود.

ممنوعيت حمل زباله با خودروهاي روباز
009306.jpg
مدير عامل  سازمان  خدمات  موتوري  شهرداري  تهران  گفت : از نيمه  دوم  شهريورماه  امسال  از تردد خودروهاي  مستهلك ، غيراستاندارد و روباز حمل  زباله  در ايستگاه هاي  خدمات  شهري  جلوگيري  مي شود.اين  ممنوعيت ، در راستاي  اجراي  طرح  مكانيزاسيون  جمع آوري و حمل  زباله هاي  شهري  اعمال  مي شود. وي خاطرنشان  كرد: استفاده از خودروهاي  روباز توسط برخي  پيمانكاران  منجر به  آلودگي  محيط شهري  وپراكندگي  زباله ها در معابر و خيابان ها مي شود كه  شهرداري  براي  نظافت  وجمع آوري  مجدد آنها ناگزير به  صرف  هزينه هاي  مضاعف  است .

جشنواره گياهان دارويي و قارچهاي خوراكي
009309.jpg
گروه شهري: دومين جشنواره قارچ هاي خوراكي با هدف تبيين جايگاه فرهنگ استفاده بهينه از ماده خوراكي مفيد از اول تا پنجم شهريورماه در فرهنگسراي اشراق (طبيعت) برگزار مي شود.به گفته كمالي نسب رئيس فرهنگسراي اشراق همچنين چهارمين جشنواره گياهان دارويي با همكاري و مشاركت توليدكنندگان، وزارت جهاد كشاورزي، موسسه جنگلها و مراتع كشور از اول تا پانزدهم شهريور در فرهنگسراي اشراق برگزار خواهد شد.به گفته رئيس فرهنگسراي اشراق اين جشنواره ها در راستاي افزايش سطح آگاهي شهروندان نسبت به فوايد گياهان دارويي و قارچ هاي خوراكي برگزار مي شود .

شهردار منطقه ۱۰ تهران در گفت وگو با همشهري اعلام كرد:
جزئيات نوسازي محله هاي قديمي منطقه ۱۰ تهران
گروه شهري: ساكنان بافت هاي فرسوده محله هاي مرتضوي، محبوب مجاز، رودكي و حاشيه نواب در صورت تجميع به متراژ ۵ هزار متر مربع تا سقف ۱۱ طبقه اجازه ساخت و ساز خواهند داشت.
به گزارش خبرنگار ما محمود حسيني شهردار منطقه ۱۰ در اين باره گفت: براساس مصوبه كميسيون ماده ۵ مساحت ۹/۱۷ هكتاري رودكي، مرتضوي، حاشيه نواب و محبوب مجاز ظرف ۴ سال آينده و براساس قرارداد منعقده بين شركت سرمايه گذاري مسكن و شهرداري منطقه ۱۰ در طرح نوسازي و بازسازي قرار خواهند گرفت.
وي گفت: با توجه به اين كه هيچ منطقه اي در تهران اجازه ساخت و ساز بالاي ۵ طبقه را ندارد اميدواريم با استقبال خوب اهالي اين مناطق در امر مشاركت در ساخت بناهاي جديد مواجه شويم.
وي افزود: شهرداري منطقه ۱۰ آمادگي دارد، درخواست مجوز ساخت اهالي اين مناطق را خارج از نوبت صادر كند ضمن اين كه اگر شهروندان اقدام به تجميع واحدها تا متراژ ۱۶۰۰ متر را نيز نمايند مجوز ساخت تا ۷ طبقه خواهند داشت ضمن اين كه تجميع كنندگان دو واحد از ۱۵ درصد ،سه واحد از ۲۰ درصد و ۷ واحد به بالا تا ۵۰ درصد از تخفيف عوارض ساخت و ساز برخوردار خواهند بود.
حسيني گفت: براساس طرحي كه با بهره گيري از نظر مشاوران و متخصصان تدوين شد سطح اشغال محدوديت هاي اعلام شده ۴۰ درصد خواهد بود و مشكل مسكن از طريق بلندمرتبه سازي مرتفع خواهد شد و با كاهش سطح اشغال اقدام به توسعه فضاهاي سبز و افزايش سرانه هاي خدماتي، تفريحي و ورزشي در ۶۰ درصد از مساحت ۹/۱۷ هكتاري محدوده هاي اعلام شده خواهيم كرد.
شهردار منطقه ۱۰ از بازگشايي سه محور ترافيكي در اين منطقه خبر داد كه يكي از آنها آغاز عمليات عمراني فاز يك و دو بزرگراه يادگار امام(ره) به طول دو كيلومتر است.
حسيني گفت: با توجه به صدور مجوز تملك اراضي معارض بر سر راه فاز ۳ و ۴ بزرگراه يادگار امام(ره) از طريق اعطاي معوض تراكم و پرداخت نقدي تا پايان امسال عمليات تملك اين دو فاز به پايان مي رسد.
وي اين بزرگراه را در صورت تكميل بهترين محور دسترسي به فرودگاه امام خميني(ره) از مسير شمال به جنوب و برعكس دانست و اظهار اميدواري كرد تا پايان امسال عمليات بازگشايي و تعريض خيابان امام خميني نيز به پايان برسد.
وي خبر داد: تا دو ماه آينده تعريض انتهاي خيابان مرتضوي به طول يك كيلومتر نيز به پايان رسيده و گره ترافيكي اين محدوده برطرف مي شود.

براساس مصوبه ديروز شوراي اسلامي شهر تهران
توزيع ميوه و تره بار در تهران ساماندهي مي شود
گروه شهري: شوراي اسلامي شهر تهران ديروز يك فوريت طرح ساماندهي وضعيت توزيع ميوه و تره بار در غرفه هاي ميادين ميوه و تره بار تهران را تصويب كرد.
به گزارش خبرنگار ما درصورتي كه اين طرح در جلسات  آينده شورا به صورت نهايي تصويب شود، شهرداري موظف به تهيه و تدوين آيين نامه انضباطي و آيين نامه تعيين نرخ اجاره و نحوه واگذاري غرفه ها و نيز محوريت ارايه كالاها و محصولات كشاورزي و خوراكي ضروري، حذف واسطه ها، نظارت و كنترل بيشتر و نيز شفاف كردن عملكرد سازمان ميادين ميوه و تره بار خواهد بود.
رسول خادم رييس كميسيون فرهنگي و اجتماعي شوراي شهر در ابتدا گزارشي از وضعيت گراني و بي ثباتي قيمت ها در سطح تهران ارايه داده و خارج بودن برخي از كالاها و خدمات ضروري و موردنياز مردم را از شمول قيمت گذاري و كنترل توسط دولت ازجمله عوامل تاثيرگذار در رابطه با گراني كالاها دانست.
مهندس واعظي آشتياني عضو و خزانه دار شوراي شهر هنگام بررسي اين طرح گفت: از گذشته غرفه ها دراختيار گروه هاي خاص بوده و اينها سرنوشت ميادين تره بار را تعيين مي كردند.
وي خواستار تجديدنظر در نحوه واگذاري غرفه ها شد و خاطرنشان كرد كه بايد شرايط به گونه اي فراهم شود كه رضايت مردم تامين گردد.
از سوي ديگر معاون خدمات شهري شهرداري نيز گفت: براساس تحقيقات صورت گرفته از ۷۰ درصد تاييديه هايي كه از شهرستان ها براي واگذاري غرفه هاي ميوه و تره بار به افراد داده شده، در ۳۰ درصد آنها خطا و تقلب مشاهده شده است.
كوتاهي در اجراي دستورالعمل رييس جمهور
در اين جلسه رييس كميسيون برنامه و بودجه شوراي شهر با اشاره به موضوع نمايشگاه بين المللي گفت: با صحبت هايي كه رييس جمهوري درباره برگزاري نمايشگاه ها در محل دائمي آن داشته اند، صحنه جديدي در مديريت واحد شهري باز شده است.
وي درعين حال افزود: اعضاي شوراي شهر انتظار داشتند كه رييس جمهور درخصوص برگزاري نمايشگاه ها در محل دائمي صحبت هاي آنان را نيز مي شنيد.
شريعتمداري گفت: بايد بررسي شود كه چرا باوجود اينكه در سال ۷۹ رييس جمهوري با پيشنهاد انتقال نمايشگاه موافقت كرده اند، مديريت هاي مياني توان اجرايي كردن اين دستورالعمل را نداشته اند.به گفته وي، رييس جمهور بايد با مديريت مياني كه در اين مدت مانع تحول اساسي در بحث نمايشگاه شده اند برخورد مي كرد.
شريعتمداري گفت: براي اعضاي شوراي شهر اين بحث كه تصميم گيري درمورد نمايشگاه، مساله شهري نيست، سنگين مي باشد و به نظر مي رسد برخي گزارش هايي كه دراين باره به رييس جمهور مي رسد خلاف واقع بوده است.
رييس شوراي شهر نيز گفت: در نامه رييس جمهور در رابطه با برگزاري نمايشگاه ها بر عدم برگزاري نمايشگاه هاي پرازدحام در محل دائمي برگزاري نمايشگاه ها تاكيد شده است.
مهندس مهدي چمران با اشاره به برگزاري نمايشگاه فرش افزود: در فضايي يك طرفه تصميم به برگزاري نمايشگاه فرش در محل دائمي نمايشگاه هاي تهران گرفته شده و شوراي شهر مسئوليتي در قبال مشكلات ناشي از آن نخواهد داشت.
مهدي چمران گفت: رياست جمهوري در اين خصوص تصميم گيري كرده است و شوراي شهر آماده هرگونه همكاري با دولت است، ولي ما مسئول عواقب منفي برگزاري نمايشگاه ها نبوده و پاسخگوي نامه ها و شكايت هايي كه از برگزاري نمايشگاه در محل دايمي مي شود نخواهيم بود.
انتقاد از اداره گذرنامه
شريعتمداري همچنين با انتقاد از اداره گذرنامه و معطل ماندن مردم براي انجام امور مربوط به مسافرت خارج از كشور گفت: يك سري به اداره گذرنامه بزنيد و ببينيد مردم پس از مراجعه به آنجا با اشك و ناله از آنجا بيرون مي آيند.
ورزشگاهي به نام آرش مير اسماعيلي
رييس شوراي شهر همچنين از نامگذاري يكي از ورزشگاه هاي متعلق به شهرداري تهران به نام آرش اسماعيلي قهرمان جودوكار كشورمان كه حاضر به مبارزه با حريفي از رژيم صهيونيستي در المپيك آتن نشد، خبر داد.
وي گفت: از آرش ميراسماعيلي به خاطر اينكه حاضر به مبارزه با حريف اسرائيلي نشد، تجليل مي كنيم.
مصوبات نود و دومين جلسه شوراي اسلامي شهر تهران
شوراي اسلامي شهر تهران در نود و دومين جلسه علني خود يك فوريت طرح ساماندهي وضعيت توزيع ميوه و تره بار در غرفه هاي سازمان ميادين ميوه و تره بار شهرداري را تصويب كرد.
در اين جلسه همچنين يك فوريت لايحه مجوز اعطاي تسهيلات به صاحبان نانوايي هاي داراي مجوز از وزارت بازرگاني تصويب شد.
تصويب يك فوريت طرح ساماندهي مراسم مذهبي ملي و آئين هاي سنتي در تهران نيز از ديگر مصوبات شوراي شهر بود.
شورا همچنين اعتراض فرمانداري تهران به مصوبه مربوط به تبصره نهم ذيل ماده واحده مصوبه تقسيط و چگونگي اخذ مطالبات شهرداري را بررسي و آن را به شرح ذيل اصلاح كرد: «موارد خاص و استثناء بنا به تشخيص و دستور شهردار منطقه ذيربط در سقف حداكثر ۳۶ ماه و كاهش پيش پرداخت نقدي تا ۵۰ درصد مندرج در رديف هاي جدول ماده واحده مصوبه فوق الذكر اتخاذ تصميم خواهد شد.»
در اين جلسه همچنين حدفاصل بزرگراه يادگار امام از سه راه فرحزاد تا تقاطع بزرگراه شهيد مصطفي چمران موسوم به بزرگراه اوين واقع در محدوده منطقه ۲ به نام شهيد اسدالله لاجوردي و بخشي از بزرگراه رسالت غربي حدفاصل ميدان علامه جعفري (نور) تا بلوار دهكده المپيك به نام حجت الاسلام شهيد مهدي شاه آبادي نامگذاري شد.

شهري
اجتماعي
اقتصادي
حوادث
خارجي
سياسي
علمي
علمي فرهنگي
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي   |   علمي فرهنگي   |  
|  ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |