دوشنبه ۲ شهريور ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۴۷۵ - Aug 23, 2004
اميدواري
امام علي (ع): براي آنچه بدان اميد نداري، اميدوارتر از چيزي باش كه بدان اميدواري.
(تحف العقول / ۱۴۸)
امروز با حافظ
صد لطف چشم داشتم و يك نظر نكرد
رو بر رهش نهادم و بر من گذر نكرد
او خود گذر به ما چو نسيم سحر نكرد
مي خواستم كه ميرمش اندر قدم چو شمع
پاسخ به پرسش پزشكي
درباره افسردگي
با توجه به اخطارهاي اخير كه داروهاي ضد افسردگي ممكن است برخي از افسرده ها و مصرف كنندگان زير ۲۱ سال را افسرده تر كند و در مسير خودكشي قرار دهد، از دكتر روزنفلد درباره علل و علائم اين بيماري سئوال شده بود و وي پاسخ داده است: علل بيولوژيك افسردگي بي نظمي هورموني، عوارض جانبي مصرف برخي داروها و يا نتيجه پاره اي بيماري ها است و علل ديگر متعددند ازجمله اوضاع اجتماعي كه منجر به نااميدي و احساس نبود راه حل، كمك، دادرس و غمخوار شود؛ شكست در كسب و كار، از دست دادن حرفه و يا فوت دوست يا يكي از بستگان و به ويژه همسر يا فرزند. علائم آن احساس خستگي، بي علاقه شدن به كار و زندگي، بدخوابي، خواب كم و يا خواب بيش از حد، از دست دادن اشتها يا تشديد اشتها و تمايل به دائم خوري، گوشه گيري و احساس سردرد و سينه درد كاذب است. اين بيماري رو به گسترش است. نيم قرن پيش يك در صد مردم به آن مبتلا بودند و اينك طبق آمار، نزديك به ده درصد. براي درمان آن علاوه بر مشاوره و رفع مشكلات (علل)، هشت نوع دارو و عمدتاً به صورت قرص به بازار آمده است كه اينك ترديدهايي نسبت به تأثير آنها روي برخي افراد مخصوصاً نوجوانان به وجود آمده است كه در آمريكا، دولت رسيدگي به اين كار را بر عهده دانشگاه كلمبيا و پژوهشگران ديگر قرار داده است و بايد منتظر نتيجه بود. بايد توجه داشت كه انسان نيرومند (از لحاظ مغز و فكر) كمتر دچار چنين مشكلاتي مي شود.

«جيغ» ربوده شد
009840.jpg
سارقان مسلح تابلوي «جيغ»، شاهكار معروف «ادوارد مونك» را از موزه اي در نروژ ربودند.
به گزارش بي بي سي، دو مرد نقابدار در برابر چشم بازديدكنندگان بهت زده اين تابلو را به همراه اثري ديگر به نام «مدونا» از ديوار موزه مونك برداشتند و با خودرويي كه منتظر آنان بود گريختند. به گفته يكي از مقامات موزه، سارقان مسلح ابتدا كارمندان موزه را با اسلحه تهديد كرده بودند.
نسخه ديگري از تابلوي جيغ در سال ۱۹۹۴ دزديده شد اما سه ماه بعد پيدا شد. سه نروژي در ماجراي آن سرقت بازداشت شده بودند.
سخنگوي مطبوعاتي موزه مونك در مورد سرقت اخير گفت: وقتي سارقان تابلوها را با قاب از ديوار گالري بر مي داشتند، موزه پر از بازديدكننده بود. اما در جريان سرقت گلوله اي شليك نشد و كسي آسيب نديد. به گفته وي موزه سيستم تلويزيون مدار بسته دارد و ماجراي سرقت ضبط شده است، اما سارقان «مانند دزدان بانك» سر و صورت خود را پوشانده بودند.
تابلوهاي «جيغ» و «مدونا» از جمله ارزشمندترين آثار موجود در اين موزه بودند.
از سوي ديگر به گزارش آسوشيتدپرس يك تهيه كننده فرانسوي برنامه هاي راديويي كه در هنگام سرقت در موزه حضور داشت گفته است وضعيت امنيتي موزه مناسب نيست. به گفته او: «عجيب اين است كه در اين موزه هيچ ابزار محافظي براي تابلوها وجود نداشت، حتي يك آژير خطر هم نبود. نقاشي ها به سادگي و با سيم به ديوار نصب شده بودند. براي برداشتن آنها كافي بود تابلو را محكم به طرف خود بكشيد تا ريسمان جدا شود و يكي از سارقان همين كار را كرد.»
سخنگوي موزه در اين مورد گفته است: محافظان بيشتر نگران حفاظت از بازديدكنندگان بودند تا تابلوها. ما در موزه نگهباناني داشتيم اما وقتي يكي از آنها با اسلحه تهديد شد، كار ديگري از سايرين بر نمي آمد. آنها بيشتر به فكر امنيت مردم بودند.
مونك چهار نسخه از تابلوي معروف «جيغ» (خلق شده در سال ۱۸۹۳) كشيده است. يكي از اين نسخه ها در گالري ملي نروژ نگهداري مي شود و يكي ديگر هم در موزه مونك قرار داشت. نسخه گالري ملي در سال ۱۹۹۴، همزمان با برپايي المپيك زمستاني در نروژ به سرقت رفت. مدتي بعد گفته شد كساني در مقابل اين تابلو از دولت نروژ درخواست يك ميليون دلار پول كرده اند اما شواهدي به دست نيامد كه نشان دهد درخواست كنندگان با سرقت تابلو ارتباطي دارند. سپس يك گروه ضد سقط جنين ادعا كرد در صورت پخش يك فيلم در مخالفت با سقط جنين در تلويزيون مي تواند تابلو را بازگرداند، اما پليس اين ادعا را نيز رد كرد. تابلوي مذكور سرانجام در مه ۱۹۹۴ در هتلي در ۶۵ كيلومتري جنوب اسلو پيدا شد.
مونك معروف ترين هنرمند نروژ است كه در سال ۱۹۴۴ در ۸۱ سالگي درگذشت.

برگي از تاريخ
سالروز جنگ چالدران
۲۳ اوت سال ۱۵۱۴ ميلادي (دوم شهريور ۴۹۰ سال پيش در اين روز)، دشت چالدران در نزديكي خوي صحنه نخستين و در عين حال قاطع ترين جنگ عثماني و ايران بود. هدف هاي سليم اول، سلطان عثماني از لشكركشي به ايران عبارت بود از: جلوگيري از گسترش مذهب شيعه اثني عشري كه مذهب   رسمي ايرانيان اعلام شده بود به متصرفات عثماني و پيوستن شيعيان قلمرو عثماني به دولت تازه تأسيس صفوي ايران، ضميمه كردن مناطق كردنشين شمال غربي و محل سكونت تركمان ها (در شرق تركيه امروز و شمال شرقي عراق كه آق قويونلوها و قره قويونلوها و بقاياي سلجوقيان بودند) به قلمرو خود و مانع شدن از گسترش و رشد «ايرانيسم» كه با روي كار آمدن شاه اسماعيل صفوي دوباره سربلند كرده بود. در جنگ چالدران كه در آن شاه اسماعيل به دليل نداشتن اسلحه آتشين(توپ و تفنگ) و يك ارتش ملي (غير عشايري) شكست خورد، سلطان سليم تنها به يك هدف خود كه ضميمه ساختن قسمتي از مناطق كردنشين و تركمان نشين به قلمرو عثماني بود رسيد كه اينك دولت تركيه گرفتار مشكل ناشي از همين عمل است و با استقلال خواهي كردها دست و پنجه نرم مي كند. سلطان سليم اول پس از پيروزي در نبرد چالدران به سوي تبريز پيش راند و چهارم سپتامبر (۱۴ شهريور) وارد اين شهر شد، اما براثر مقاومت مردم و جنگ و گريز نيروهاي محلي وفادار به شاه اسماعيل مجبور به بازگشت شد. شاه اسماعيل تا زمان جنگ چالدران مخالف اسلحه آتشين بود، آن را اسلحه كشتار جمعي و به كار بردنش را خلاف آيين جوانمردي مي پنداشت. جنگ چالدران بزرگترين جنگ شمشير با تفنگ در طول تاريخ است.
www.iranianshistoryonthisday.com

بهارستان
كتاب ها حافظه ملتي هستند
كه بيدار مي شود
حتي گريزپاترين كودك
كه به ارزش كتابخانه پي برده است
كليد را براي گشودن دري به جهان مي چرخاند.
تدهيوز- ترجمه بهاررهادوست

۳ فيلم ايراني در جشنواره بين المللي وين
شهر وين، پايتخت اتريش از ۱۵تا ۲۷ اكتبر (۲۴ مهر تا ۴ آبان) شاهد برگزاري چهل و دومين جشنواره بين المللي فيلم «ويناله ۲۰۰۴» است كه در آن سه فيلم ايراني نيز شركت دارند.
«هانس هورخ» مدير جشنواره ويناله در گفت وگو با ايرنا در وين گفت: «زنانه» به كارگرداني مهناز افضلي، «اپيتاف» (كتيبه روي گور) ساخته مسلم منصوري و «داستان ناتمام» ساخته حسن يكتاپناه سه فيلم ايراني شركت كننده در اين جشنواره هستند.
وي افزود: نمايش فيلم هاي ايراني به يك سنت مهم در اين جشنواره تبديل شده و هر سال فيلم هاي مختلفي از سينماي ايران به نمايش گذاشته مي شود.
به گفته مدير جشنواره ويناله، آنچه غربي ها را جذب فيلم هاي ايران مي كند غناي اين فيلم ها و حرف هاي فراوان تازه آنها است ضمن آنكه در اين فيلم ها ابعاد مختلف زندگي روزمره يك شهروند به زيبايي به تصوير كشيده مي شود.
به اعتقاد وي، فيلم هاي ايراني دقيقا نشانگر مردمان معمولي و نحوه زندگي آن ها است.مدير جشنواره ويناله ۲۰۰۴ همچنين در يك نشست مطبوعاتي كه در وين برگزار شد گفت: در اين جشنواره ۱۰۰ فيلم نمايشي، مستند و كوتاه از كشورهاي مختلف جهان روي پرده مي رود.

نقد و بررسي ادبيات زنان و جايزه پروين اعتصامي
يكصد و سي و هشتمين نشست كتاب ماه ادبيات و فلسفه با عنوان «كارنامه زنان در عرصه ادبيات» در خانه كتاب برگزار مي شود.
به گزارش همشهري از خانه كتاب اين نشست با حضور «منصوره شريف زاده»، «رؤيا صدر»، «فرشته ساري»، «چيستا يثربي» و «نغمه رضايي»، برگزيدگان نخستين دوره جايزه ادبي پروين اعتصامي، در ساعت ۱۷ سوم شهريور ، برگزار خواهد شد.
كنسرت پيانو در نياوران
كنسرت پيانو «نيسان روحاني» در روزهاي ۵ و۶ شهريوردر سالن اصلي بنياد آفرينش هاي هنري نياوران برگزار مي شود.

تازه هاي دنياي رسا نه ها
تصميم قاطع چين
اخطار شديد و كم سابقه «هو جيانتائو» دبير اول حزب كمونيست چين درباره تايوان در صدر اخبار بامداد يكشنبه رسانه هاي آمريكا قرار داشت. «هو» گفته بود كه چين تصميم قاطع دارد كه هرگونه حركت استقلال طلبي تايوان را در هم كوبد و همه مي دانند كه توان اين كار را هم داريم. وي تأكيد كرده بود كه عزم ما در اين زمينه جزم است و در آن كوچكترين خللي وارد نخواهد شد. من از جانب همه زنان و مردان چين مي گويم، همه بدانند كه كوچكترين حركت تايوان به سوي استقلال و جدايي از چين به شديدترين وجه سركوب خواهد شد. با وجود اين، ما آماده مذاكره با تايواني ها هستيم و درهاي مذاكره را نخواهيم بست. رسانه هاي آمريكا گفتند كه اين اخطار شديد اوضاع تنگه تايوان را در اين زمان كه آمريكا گرفتار مسئله عراق و سرگرم مبارزات انتخاباتي است بحراني تر خواهد كرد.
حجم ۶ ميليارد دلاري بازرگاني ايران و چين
روزنامه هاي ويژه اخبار اقتصادي از قول سفير ايران در پكن گزارش كرده اند كه حجم مبادلات بازرگاني ايران و چين در سال جاري (۲۰۰۴) به شش ميليارد دلار خواهد رسيد. ميزان اين مبادلات در سال ۲۰۰۳ پنج ميليارد و هفتصد ميليون دلار بود. دكتر وردي نژاد گفته بود كه چين به صورت بزرگترين وارد كننده نفت از ايران در آمده است. چين از ايران سنگ هاي ساختماني، فولاد، خشكبار، قير و كالا هاي ديگر خريداري مي كند. اين روزنامه ها نوشته بودند كه ايران نگاه خود را به سوي شرق و همسايه شمالي اش باز گردانده و مي كوشد كه چين، روسيه، هند و كشورهاي آسيايي را جانشين اتحاديه اروپا كند و خود را از تحميل هر گونه شرايط برهاند. به نوشته اين روزنامه ها، ايران موفق شد كه در ۲۴ سال گذشته بدون داشتن داد و ستد مستقيم با آمريكا به زندگي خود ادامه دهد.
يك ميليارد دلار هزينه مبارزات انتخاباتي!
براي نخستين بار در تاريخ ۲۲۸ساله دمكراسي آمريكا، مردم و مؤسسات اين كشور يك ميليارد دلار به مبارزات انتخاباتي دو نامزد اصلي كمك مالي كرده اند كه ممكن است بازهم بيشتر شود. اين مطلب كه خبر اول شماره هاي ديروز روزنامه هاي آمريكا و پريشب شبكه هاي تلويزيوني بود، همچنين نشان مي دهد كه براي نخستين بار ميزان كمك به نامزد حزب دمكرات بيش از نامزد حزب جمهوريخواه بوده است، حال آنكه جمهوريخواهان ثروتمندتر هستند و مردم معمولي اعضا و هواداران حزب دمكرات را تشكيل مي دهند. كمك به حزب دمكرات عمدتاً در ارقام كوچك از سوي ميليون ها مردم معمولي پرداخت شده است. علاوه بر اين كمك ها، مردم معمولي از طريق وب سايت هاي شخصي و اي ميل به تبليغ براي نامزد حزب دمكرات كه شديداً زير ضربات ناشي از اعلان هاي منفي تلويزيوني حزب رقيب قرار دارد، دست به تبليغ داوطلبانه زده اند و به اين ترتيب، مبارزه سال جاري به ميان مردم كشانده شده است. انتخابات آمريكا ۶۹ روز ديگر برگزار مي شود.
اعتراض حزب سوسياليست اسپانيا به پوشش وزيران زن
مطبوعات اسپانيا نوشته اند كه حزب سوسياليست حاكم به پوشش و ظاهر هشت زن عضو كابينه اين كشور ايراد گرفته، و انتقاد كرده است كه اين وزيران و از جمله معاون نخست وزير پوششي همانند مدل هاي آگهي تبليغاتي دارند و هنگام گرفتن عكس، آن طور كه عكاسان مي خواهند ژست و قيافه مي گيرند، آرايش مي كنند و لباس مي پوشند و به همين صورت هم در مصاحبه هاي مطبوعاتي و تلويزيوني شركت مي كنند. حزب سوسياليست اسپانيا تأكيد كرده است كه وزيران زن بايد در پوشش و رفتار ساده براي زن ها مدل و الگو باشند، نه براي عكاس ها. اسپانيا در اين دوره بيش از هر كابينه ديگر در جهان داراي وزير زن است.
سند محرمانه انگلستان درباره چه گوارا
در ميان اسناد محرمانه دولت انگلستان كه هفته گذشته از طبقه بندي خارج و در اختيار آرشيو ملي قرار داده شده اند و دسترسي به آنها آزاد است، سندي در باره «چه گوارا» انقلابي معروف آمريكاي لاتين ديده مي شود كه حاوي نظر مأموران اطلاعاتي انگلستان درباره اوست. در اين سند از چه گوارا به عنوان فردي دلچسب و بافرهنگ يادشده كه به هدفي كه در پيش گرفته ايمان مطلق دارد. در اين سند آمده است: چه گوارا از شغل پزشكي و زندگاني مرفه در ميان خانواده اش (از طبقه متوسط) گذشت تا با تمام وجود در خدمت انقلاب جهاني سوسياليستي قرار گيرد. او مردي توانا و داناست كه نمي شود وي را از راهي كه مي رود بازگردانيد. او جز نيكبختي همه مردم به چيزي ديگر نمي انديشد. چه گوارا از مادر ايرلندي و پدر اسپانيايي در آرژانتين به دنيا آمده بود. او مرد شماره ۲ انقلاب كوبا به شمار مي رفت و در ۱۹۶۷ در بوليوي كشته شد.
اخطار به آمريكايي هاي عازم خاور ميانه
وزارت امور خارجه آمريكا بار ديگر به آمريكايي هايي كه قصد سفر به خاورميانه و شمال آفريقا را دارند اخطار كرد كه اين منطقه برايشان خطرناك است و بيم گروگانگيري، انفجار و به كارگيري مواد شيميايي و سموم عليه آنها وجود دارد. اين اخطار مجدد كه جمعه گذشته داده شده است ظاهراً براي آن است كه آمريكايي ها جز به لحاظ ضرورت به خاورميانه و شمال آفريقا سفر نكنند. معمولاً چنين اخطارهايي به مفهوم سلب مسئوليت از دولت است.

عكس هاي دوره قاجار در عكسخانه شهر
چهل قطعه عكس سياه و سفيد آنتوان سوريوگين- از عكاسان دوره قاجار- در عكسخانه شهر به نمايش درآمده است.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان اين نمايشگاه از ۲۸ مرداد در اين موزه به نمايش درآمده و به مدت يك ماه داير است.
ابعاد عكس هاي ارايه شده ۱۸*۱۳ سانتيمتر است و نمايشگاه از شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۹ تا ۱۷ و پنجشنبه ها ۹ تا ۱۳ برپاست.
عكسخانه شهر در تقاطع خيابان هاي بهار و بهار شيراز واقع است .

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵
شماره نمابر
شماره تلفن
۲۰۴۶۰۶۷
(۹ خط) ۲۰۵۹۳۸۶
دفتر مركزي
پيام گير: ۲۰۴۲۴۹۰
۲۰۵۱۴۹۲
دفتر ارتباطات توزيع و اشتراك
۲۰۵۸۸۱۱
۲۰۴۲۴۹۰
دفتر ارتباطات تحريريه
۶۴۸۰۴۰۰
۳۴۱۲۰۱۷
اشتراك
۲۰۴۶۰۶۷
۲۰۱۲۷۰۰
اشتراك الكترونيكي
نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني اينترانت: http://www.Hamshahri.net
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۸۸۰۶۶۶۶


داستانك
خسته
پيرزن با چادري رنگ و رو رفته با حالي زار روي سكويي در پياده رو ولو شده بود. نحيف و قوز كرده در حالي كه سرش را كمي كج كرده بود، با چشماني بي حالت و نيمه بسته، ملتمسانه عابران را مي نگريست و با همه ناتواني و بي حالي اش تك تك آنها را زير نظر داشت. مردم اما تنها به فكر مشكلات خود، بي تفاوت از كنارش به سرعت مي گذشتند، گويي او را نمي ديدند. ناخودآگاه نظرم به سويش جلب شد. از سر دلسوزي دست به جيب برده، پنجاه توماني مچاله شده اي را درآورده و به او دادم. انگار برق ولتاژ قوي گرفته باشدش تكان شديدي خورد، دستم را پس زد و گفت: من گدا نيستم، فقط خسته ام. همين!
سيد محسن امين سادات

گشتي در دنياي خبرها
ديپلمات مدال آور
لندن: يكي از كارمندان وزارت خارجه انگليس برنده مدال نقره المپيك شد. اين خانم دو سال پيش به استخدام وزارت امور خارجه درآمد، اما براي شركت در بازيهاي المپيك از اين وزارتخانه مرخصي ورزشي گرفت و از قضا در رشته قايقراني به مدال نقره دست يافت. وي كه قرار است به عنوان يكي از كارمندان سفارت انگليس در سارايوو مشغول به كار شود گفت: من دو هدف را در زندگي دنبال مي كردم، ابتدا كسب مدال المپيك و سپس فعاليت به عنوان سفير انگليس در يك كشور خارجي. حالا اميدوارم كه تحقق هدف اول زندگي ام باعث شود تا به هدف دوم خود نيز دست يابم.
۱۶۸ ساعت پاي تلويزيون
لندن: علاقه مندان به فوتبال در انگليس به طور متوسط در هر سال ۱۶۸ ساعت مقابل تلويزيون مي نشينند و فوتبال تماشا مي كنند. جالب اينكه آنها در حين تماشاي فوتبال مقدار زيادي تنقلات به ارزش ۵۰۰ پوند ميل مي كنند.
اخراج پس از ۵۹ ثانيه بازي
لندن: در سال ۱۹۹۷، جيسون كرو از تيم فوتبال آرسنال انگليس ركورد دريافت سريع ترين كارت قرمز تاريخ فوتبال اين كشور را به خود اختصاص داد. وي در آن سال، ۳۳ ثانيه پس از ورود به زمين به عنوان بازيكن ذخيره از داور، كارت قرمز گرفت.اما روز يكشنبه يك بازيكن به ركورد وي نزديك شد. در جريان يكي از مسابقات دسته سوم باشگاه هاي انگليس، استفان هانت از تيم كولچستر، ۵۹ ثانيه پس از ورود به زمين بازي كارت قرمز گرفت و از زمين اخراج شد.
پرخورترين زن جهان
واشنگتن: يك زن آمريكايي قهرمان رقابت هاي بين المللي مصرف خرچنگ شد. وي طي ۱۲ دقيقه ۳۸ خرچنگ را خورد تا عنوان قهرماني را به خود اختصاص دهد.جايزه اين مسابقه ۵۰۰ دلار پول نقد بود. البته اين اولين بار نيست كه اين خانم چنين ركوردي را از خود برجاي مي گذارد. وي چندي پيش طي ۲ دقيقه و ۴۷ ثانيه در حدود ۴ كيلوگرم خوراك لوبيا مصرف كرد و همچنين ركورد خوردن بيشترين تخم مرغ پخته شده در جهان متعلق به اوست.
ركورد سرقت
ليدز: يك جوان ۲۶ ساله طي ۶ سال ۲ ميليون پوند سرقت انجام داده است. وي اعتراف كرد از سال ۱۹۹۷ تا ۲۰۰۳ به ۶۷۱ منزل دستبرد زده، ۱۹۶ دستگاه خودرو به سرقت برده و ۴۰۵ بار لوازم داخل خودروها را دزديده است. وي اين سرقت ها را براي تهيه مواد مخدر انجام مي داده است.
سشوار كنترل سرعت
منچستر: يك فرمانده بازنشسته پليس در انگليس با استفاده از سشوار همسرش، رانندگان را مجبور مي كند با سرعت مجاز رانندگي كنند.منزل اين مرد ۷۵ ساله در كنار جاده اي واقع است كه حداكثر سرعت مجاز در آن ۶۰ كيلومتر در ساعت است اما اغلب رانندگان با سرعت ۱۳۰ كيلومتر در ساعت از آن مي گذرند.به همين دليل وي هر روز كنار جاده مي ايستد و سشوار همسرش را به سوي خودروهاي عبوري نشانه مي گيرد. رانندگان از همه جا بي خبر نيز تصور مي كنند سشوار در دست پير مرد، دستگاه رادار پليس است كه سرعت خودرو را اندازه گيري مي كند. به همين دليل بلافاصله سرعت خود را كم مي كنند.

ساعات شرعي
اذان ظهر امروز:ساعت ۱۳ و ۷ دقيقه
اذان مغرب امروز:ساعت ۲۰ و ۴ دقيقه
اذان صبح فردا:ساعت ۴ و ۵۹ دقيقه
طلوع آفتاب فردا:ساعت ۶ و ۳۰ دقيقه

گل و گياه
گل باد
009837.jpg
نام علمي:
Zephyranthes Candida
خانواده:
AMARYLLIDACEAE
گياه پيازي دائمي و خزان پذير به بلندي ۲۰-۱۰ و گستردگي
۸ سانتي متر است. داراي برگهاي نواري شكل بوده و گلهاي قيفي شكل و سفيدرنگ آن در بهار يا تابستان ظاهر مي شوند.
نيازها: به مكان كاملا آفتابي و خاك مرطوب با زهكش خوب نياز دارد حداقل دماي قابل تحمل آن ۵- درجه سانتي گراد مي باشد.
ازدياد: از طريق كاشت بذر به محض رسيدن و جدا كردن پيازچه ها در بهار امكان پذير است.
سازمان پاركها و فضاي سبز شهر تهران
www.tehranparks.org
tehranparks@tehranparks.org

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
بـورس
حوادث
خارجي
رسانه
سياسي
شهري
علمي
ورزش
ورزش جهان
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
شناسنامه
داستانك
دنياي خبرها
ساعات شرعي
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   رسانه   |   سياسي   |   شهري   |  
|  علمي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |