دوشنبه ۲ شهريور ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۴۷۵ - Aug 23, 2004
تأمين اعتبار خطوط ۳ و ۴ مترو
009849.jpg
معاون وزير كشور گفت: ۳۴ درصد اعتبار احداث خطوط ۳ و ۴ مترو تهران تأمين شد.
وي گفت: قطارهاي شهري طبق برنامه پيش رفته و چنانچه واگن هاي قطار شهري خريداري شوند، طبق برنامه زمان بندي شده، قطار شهري مشهد و سپس شهرهاي شيراز، تبريز، اصفهان، كرج و اهواز راه اندازي مي شود. وي گفت: ۵۰ درصد از اعتبارات اين طرحها را دولت و ۵۰ درصد ديگر را شهرداري ها تأمين مي كنند. به گفته مقيمي براي احداث خط ۳ و ۴ متروي تهران سرمايه گذاري ۸ ساله اي صورت گرفته و سقف سرمايه گذاري آن ۲ ميليارد دلار پيش بيني شده كه سال گذشته ۶۸۰ ميليون دلار از اين بودجه تخصيص يافته است.

معاون فني و عمراني شهرداري منطقه يك تهران :
ساخت و سازها مهمترين عامل تخريب انهار و آسفالت معابر است
009852.jpg
موقعيت جغرافيايي و نيمه كوهستاني منطقه و همچنين ساخت و سازهاي فراوان از عوامل اصلي تخريب انهار و آسفالت معابر و سطوحي از زمين در شمال تهران به شمار مي رود.
به گزارش روابط عمومي شهرداري منطقه يك مهندس رضا نگهبان معاون فني و عمراني اين منطقه با اعلام اين خبر افزود: جمع آوري و هدايت آبهاي سطحي يكي از مهمترين اقدامات منطقه در راستاي ساماندهي وضعيت معابر شهري است و از ابتداي سال جاري تاكنون با هزينه اي بالغ بر ۵ ميليارد و ۴۰۰ ميليون ريال بيش از ۱۳ هزار و ۶۵۰ متر طول عمليات زهكشي و جدول گذاري در منطقه انجام شده است.
وي افزود: زهكشي ها به طور طبيعي سطوحي را كه دچار عدم كشش آب و در نتيجه ريزش و يا سستي شده در بر مي گيرد و ضمن ترميم، جريان آب را از طريق كانالهاي احداثي به پايين دست هدايت مي كند.
همچنين معاون فني و عمراني منطقه ۱۵۸۰ متر مكعب تخريب آسفالت، ۵۱۰۰ متر مكعب پي كني، ۲۰۳۰ متر اجراي نهر سرپوشيده، ۳۵۰۰ متر اجراي نهر روباز، ۸۱۲۰ متر اجراي تك جدول، كانيو و... را از اقدامات انجام شده طي پنج ماهه اول سال جاري دانست.
گفتني است، اين طرح از ابتداي سال جاري در خيابان هاي نارنجستان يكم، تقي رفعت، آقابزرگي، سعدي، شهيد ماكويي پور، بوستان يكم، پانزدهم ولنجك، مقدس اردبيلي، فيروزكوه، شهيد فلاحي و... به اجرا درآمده است.

پيشگيري از تخلفات خريد و فروش ساختمان
برگه هاي پيش سند ساختمانهاي پيش فروش از چهاردهم شهريور ماه توزيع مي شود
009846.jpg
گروه شهري: از چهاردهم شهريور ماه امسال برگه هاي اطلاعات پيش فروش در سه رنگ مختلف براي واحدهاي مسكوني، غيرمسكوني و ساير كاربريها در كليه مناطق ۲۲ گانه شهر تهران به متقاضيان عرضه خواهد شد.
به گزارش خبرنگار ما مهندس غلامحسين پردلي - معاون شهرسازي شهرداري تهران اعلام كرد: كليه مالكين يا وكلاي قانوني آنها در صورتي كه قصد پيش فروش واحدهاي مسكوني، يا غيرمسكوني در حال ساخت را داشته باشند مي بايست با مراجعه به شهرداري منطقه مربوطه و ارائه درخواست كتبي و تعهدنامه رسمي بدون پرداخت هيچ وجهي نسبت به اخذ برگه پيش سند اقدام كنند.
وي اين برگه ها را داراي باركد و شماره سريال دانست كه در حكم اوراق بهادار و ممهور به مهر برجسته شهرداري بوده و فقط براي يكبار صادر و تحويل مالك مي شود.
وي تأكيد كرد: ذكر تعداد برگه هاي پيش فروش صادره در گواهي عدم خلاف و پايان كار ساختمان الزامي است و كليه بنگاه هاي معاملات املاك موظفند يكي از مدارك لازم براي عقد قرارداد را برگه پيش فروش در نظر بگيرند.
معاون شهرسازي شهرداري تهران زمان صدور اين پيش سندها را حداقل هنگام اجراي كامل فوندانسيون اعلام كرد و گفت: در همين راستا مقدمات تأسيس يك واحد رهنما يا ايستگاه اطلاع رساني در حوزه شهرسازي هر منطقه از شهر تهران فراهم شده كه به كليه متقاضيان اطلاعات لازم درباره ساختمان موردنظر را ارائه خواهد كرد.
در اين جلسه مهندس سيدمهدي هاشمي معاون امور مناطق شهرداري تهران نيز گفت: البته نمي توان ادعا كرد با ارائه اين برگه هاي پيش فروش جلوي كليه تخلفات گرفته مي شود، به هر حال به واسطه اين فرمها علاوه بر فراهم شدن امنيت سرمايه گذاران در بخش مسكن، پيشگيري از وقوع جرم از جمله فروش واحدهاي مسكوني بيش از واحدهاي موجود (نظير پروژه اركيده)، اطلاع رساني به متقاضيان از وضعيت ملك و مشخصات آن، روشن شدن وضعيت مالي ملك به لحاظ ميزان بدهي و عوارض متعلقه به شهرداري؛ مي تواند دستگاه نظارتي را بلافاصله نسبت به تغييرات رخ داده شده در شكل ساختمان و ميزان استحكام بنا هوشيار ساخته و مانع از هرگونه اجحاف به حقوق شهروندان شود.

معاون شهرسازي و معماري شهرداري تهران:
متراژهاي زير ۱۰۰ متر جزو سهميه مهندسان ناظر و طراح محسوب نمي شود
معاون شهرسازي و معماري شهرداري تهران اعلام كرد: براساس بخشنامه جديد، پروانه هاي ساختماني كه متراژ زيربنايي ناخالص آنها ۱۰۰ متر مربع يا كمتر باشد، از نظر تعداد و متراژ جزو سهميه مهندسان ناظر و طراح محسوب نمي شود.غلامحسين پردلي افزود: اين بخشنامه به منظور كمك و حمايت بيشتر از مهندسان طراح و ناظر صادر شده و اين مهندسان به شرط پوشش دادن مناطق جنوب شهر تهران، نظارت و طراحي هر تعداد ساختمان تا متراژ ۱۰۰ متر را كه بخواهند مي توانند بر عهده بگيرند.
وي اظهار داشت: پيش از تصويب اين بخشنامه تمامي پروانه هاي ساختماني با متراژ ۱۰۰ متر مربع و يا كمتر بدون تاييد مهندس طراح و ناظر صادر مي شد كه با تصويب بخشنامه جديد تمام اين پروانه ها با تاييد مهندس ناظر و طراح خواهد بود، اما از آنجا كه هر مهندس ناظر داراي تعدادي سهميه است براساس هماهنگي هاي صورت گرفته مقرر شده آن تعداد پروانه ساختماني كه متراژ آنها ۱۰۰ متر و زير ۱۰۰ متر باشد، به شرط اينكه مناطق جنوبي شهر را تحت پوشش قرار دهد،جزو  سهميه آنها محاسبه نشود.

گستره
پرندگان را به خاطر داريم؟
گرايش روزافزون دست اندركاران ساخت و ساز در تهران به نماهاي شيشه اي، يا به قول برخي از كارشناسان دوبي گرايي (تأثيرپذيري از نماهاي رايج شيشه اي در ساختمان هاي بلندمرتبه در دوبي) موجب برآمدن برج هاي شيشه اي در محله هاي پايتخت شده است و همراه با نوعي رقابت و چشم و همچشمي، عده  اي نيز شتابان در كار تبديل نماي ساختمان هاي قديمي خود به پوشش شيشه اي جديد مي باشند.
درباره قوت و ضعف نماهاي شيشه اي بحث هاي گوناگوني مطرح شده است، عده اي، اين نماها را پديده اي كه به زيبايي چشم اندازهاي شهري كمك مي كند، ارزيابي كرده اند، اما شماري از كارشناسان مي گويند، اين نماها علاوه بر آن كه به دليل بازتاباندن نور خورشيد و گرما در تابستان، دماي هواي تهران را تا حد قابل توجهي افزايش داده اند، به هنگام وقوع زمين لرزه نيز بسيار خطرآفرين خواهند بود، زيرا، قطعات شيشه، تا شعاع چند ده متري، همچون تركش سلاح هاي جنگي، عمل مي كند.
سواي اين ديدگاه ها، تهران در حال گذار از يك دوران تجربه جديد و پيچيده از ساخت و سازهاي شهري است كه نماهاي شيشه اي هم مي توانند، بخشي از آزمون و خطاي اين دوران باشد اما نكته مهم و قابل توجهي كه از نظرها دور مانده، بي پناهي پرندگان در بناهاي شيشه اي است.
در اين ساختمان ها كه معمولا همچون قوطي هاي مكعبي شكل و يكنواخت مي باشند، هيچ تكيه گاهي براي استراحت و يا آشيانه سازي پرندگان وجود ندارد، درحالي كه قمري ها كه به نوعي بومي تهران شده اند و مردم آنها را بخشي از هويت و زيست شهري محسوب مي دارند، هنوز در ساختمان هاي بلندمرتبه اي كه به روش قديم داري پنجره و قرنيزهاي ظريف مي باشند، مي توانند بيتوته كنند يا دمي بياسايند.
اما برج هاي شيشه اي هيچ سازگاري با پرندگان ندارند و به هر ميزان كه اين نوع ساخت و سازها در تهران فزوني بگيرد، در شهر كم پرنده تهران، پرندگان بيشتري ناچار به كوچ و مهاجرت خواهند بود. اروپائيان كه پيش از ما چنين تجاربي را از سر گذرانده اند اكنون با شيوه هاي گوناگون، درصدد آشيانه سازي و اصلاح بناهاي شهري براي ماندگاري پرندگان به ويژه گنجشگ ها برآمده اند.
اما آيا ما سهمي براي اين آفريدگان زيباي پروردگار قايل هستيم؟اين نكته ظريف، نبايد از نگاه ها پنهان بماند. بهارزاد

جمعيت تحت پوشش شبكه جمع آوري فاضلاب
009855.jpg
تنها ۱۹ درصد جمعيت ايران تحت پوشش شبكه جمع آوري و دفع فاضلاب شهري قرار دارند.
به گزارش آسمان آبي ايران، آخرين برآوردهاي صورت گرفته نشان مي دهد ۸۱ درصد جمعيت ايران تحت پوشش شبكه فاضلاب شهري نيستند.
عدم دفع اصولي فاضلاب سبب تخريب محيط زيست و از ميان رفتن منابع غني خاك مي شود.جمعيت تحت پوشش شبكه جمع آوري و دفع فاضلاب شهري طي سال جاري افزايش قابل توجهي را نسبت به دهه قبل تجربه كرده است.در سال ۱۳۷۲ تنها ۹ درصد جمعيت ايران تحت پوشش شبكه فاضلاب بوده است.

زندگي در نزديكي پمپ بنزين ابتلا به سرطان خون را افزايش مي دهد
009843.jpg
بر اساس آخرين پژوهش ها احتمال ابتلا به سرطان خون در كودكاني كه در نزديكي پمپ بنزين و فروشگاههاي خودرو زندگي مي كنند به ميزان قابل ملاحظه اي افزايش مي يابد.
شواهد مستدلي به دست آمده است مبني بر اين كه سرطان خون شايع در دوران كودكي مي تواند در اثر قرار گرفتن در معرض بنزين شيميايي ايجاد شود.
در مطالعات قبلي مشخص شده بود كه قرار گرفتن در معرض مواد شيميايي از اين قبيل با ابتلاي افراد بزرگسال به سرطان خون در ارتباط است، اما اين اولين باري است كه تأثير اين مواد بر كودكان مشاهده مي شود.

تعداد مأموران كنترل نامحسوس تاكسيراني تا ۱۰۰۰ نفر افزايش مي يابد
مديرعامل سازمان تاكسيراني از افزايش تعداد ماموران كنترل نامحسوس تاكسيراني از ۵۰۰ به ۱۰۰۰ نفر در آينده نزديك خبر داد.سيد جمال هاشمي عرب گفت: اين ماموران داراي كارت شناسايي و حكم ماموريت از سازمان تاكسيراني بوده و به عنوان بازوان اطلاعات سازمان تاكسيراني، رابط ميان اين سازمان، رانندگان و مسافران در سطح شهر خواهند بود.وي با اشاره به مشاركت تمام آحاد مردم حتي بانوان در طرح كنترل نامحسوس رانندگان تاكسي، تصريح كرد: اين ماموران متشكل از نيروهاي مردمي شامل سپاه پاسداران، نيروي انتظامي، خانواده معظم شهدا و همچنين تعدادي از خواهران بسيجي هستند كه با حضور در سطح شهر، شماره پلاك رانندگان متخلف تاكسي را يادداشت كرده و به سازمان تاكسيراني گزارش مي دهند.
به گزارش خبرگزاري فارس، مديرعامل سازمان تاكسيراني افزود: ماموران نامحسوس به هيچ وجه حق توقيف تاكسي و يا دريافت مدارك از رانندگان متخلف سازمان تاكسيراني را ندارند و تنها گشت هاي محسوس سازمان تاكسيراني كه به صورت سيار در سطح شهر تردد مي كنند، مي توانند درصورت مشاهده هرگونه تخلف، تاكسي را توقيف و يا نسبت به دريافت مدارك رانندگان متخلف اقدام كنند.

انتصاب در شهرداري تهران
مهندس «حميدرضا ارشاد منش» ديروز طي حكمي از سوي دكتر احمدي نژاد شهردار تهران به سمت شهردار منطقه دو تهران منصوب شد.به گزارش خبرنگار ما، در اين حكم بر جلب مشاركت مردم براي اداره امور شهر تأكيد شده است و شهرداران جديد بايد در جهت پيشبرد امور، استفاده از نيروهاي متعهد و متخصص، سرعت، دقت و انضباط كاري رقابت داشته باشند.

شهري
اجتماعي
اقتصادي
بـورس
حوادث
خارجي
رسانه
سياسي
علمي
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   رسانه   |   سياسي   |   شهري   |  
|  علمي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |