دوشنبه ۲ شهريور ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۴۷۵ - Aug 23, 2004
نگاهي به پوشش رسانه اي المپيك آتن
اينترنت به تلويزيون باخت
009795.jpg
سايت رسمي المپيك به آدرس Athens 2004.com عليرغم اطلاعات خوبي كه درباره تمام كشورها و ورزش ها دارد، پنج شنبه گذشته به دليل تعداد زياد مراجعه كنندگان، با مشكلات فني زيادي روبه رو شد و براي لحظاتي از كار افتاد.
بنابر گزارش بي بي سي، با وجود اين كه سايت هاي زيادي اطلاعات رقابت هاي آتن ۲۰۰۴ را ارائه مي كنند باز هم پوشش
آن لاين قانع كننده به نظر نمي رسد.
به عقيده كارشناسان اينترنت براي گرفتن نتايج و آموختن مطالبي در مورد بازي هاي ناشناس خوب است ولي در ارائه شكوه مراسم و معرفي شخصيت ها- به عنوان وجه شاخص المپيك- نتوانسته است آن طور كه بايد و شايد عمل كند و در اين زمينه تلويزيون عملكرد موفق تري داشته است.
مؤسسه رسانه اي NBC از طريق هفت شبكه بازي هاي المپيك را پوشش مي دهد ولي به عقيده بسياري از طرفداران ورزش، پرداخت هزينه زياد براي دنبال كردن بازي ها از تلويزيون آنان را از لذت تماشاي زنده بازي ها محروم كرده است.
براي مثال اطلاعات دقيقي مربوط به تاريخچه و نحوه قرار گرفتن شركت كنندگان اين مسابقه در المپيك باستاني مثل حس كردن نبود استاديوم در آن زمان و دنبال شدن بازي ها از روي تپه پوشيده از چمن فقط از طريق تلويزيون در اختيار مخاطبان قرار گرفت.
از طرفي سايت هاي خبري نكات مثبتي هم داشته اند كه به برخي از آنها اشاره مي شود:
- سايت NBC با آدرس NBCOLYMPICS.COM يك پوشش تقريباً بدون تأخير از رقابت ها دارد كه هر چند نمي تواند مانند تصاوير تلويزيوني گويا باشد ولي امتيازات، حالت ها و گزارشات نسبتاً دقيقي ارائه مي كند و هر ۳۰ ثانيه آپديت مي شود.
- پوشش خبري سايت هاي بزرگ نسبتاً كامل است و با توجه به اين كه براي بسياري از مردم مبهم ماندن حوادث يا اطلاعاتي درباره زندگي ورزشكاران اهميت چنداني ندارد، جست وجو و ديدن سريع نتايج و تيم هاي صعود كرده كافي به نظر مي رسد.
- پوشش اينترنتي اتفاقات ورزشي اخير نشان داد كه روزهايي كه گوينده ها از صحبت در باره نتايج پيش بيني شده طفره مي رفتند تا مردم را به دنبال كردن بقيه گزارش تشويق كنند گذشته است.
شنبه در دقايق آخر مسابقات شنا، پيغامي از M SNBC به تلفن همراه بسياري رسيد كه در آن آمده بود:
مايكل فلپس با ۴۰۰ مدال طلا در رقابت هاي تيمي و فردي عنوان ركورددار مدال طلاي جهان را از آن خود كرد.
- NBC از تصاوير سه بعدي خوبي براي توضيح مشخصات هر ورزش استفاده مي كند و ٍESPN.COM مشخصات مشابهي همراه با تصاوير گرافيكي جالبي درباره شروع بازي و معرفي كشورهاي شركت كننده دارد.
- بين سايت هاي مختلف NBCOLYMPICS، ESPN، SPORTSLINE، USATODAY، BBC و سايت رسمي بازيهاي آتن سايت هايي هستند كه در آنها توضيحات كاملي در مورد ورزش ها و ورزشكاران كليدي هر رشته داده شده است.
- براي ديدن خلاصه بازي ها و نتايج آنها مي توانيد به سايتي از يك روزنامه اينترنتي با آدرس livingroom.org.au/Olympics و يا سايت USATODAY مراجعه كنيد.
- وبلاگ Athens2004 blog. Blogspot.com جايي براي برداشت ها و صحبت هاي بينندگان و همچنين بحث و جدل هايي درباره اتفاقات و امتيازات بازي هاست.
- و يا اگر مي گوييد مي خواهيد اطلاعاتي از ورزشكاران و مربيانشان داشته باشيد كه كميته ملي المپيك محدوديت هايي درباره آنها قائل شده، بهتر است سري به سايتemgazine.duk.edu بزنيد.

رشد تجارت ICT در انگلستان
مركز آمار و اطلاعات بريتانيا (ONS) از رشد خيره كننده تجارت ICT در انگلستان خبر داد به طوري كه با رشد ۲/۱۳۲ درصدي اين بخش از ساير بخش ها پيشي گرفته است.
به گزارش پي سي ورلد و براساس اعلام ONS، واردات و صادرات در زمينه ICT در انگلستان بين سالهاي ۱۹۹۲ تا ۲۰۰۲ به ميزان ۱۰۴ درصد رشد داشته است.
بر همين اساس درآمد اين كشور از صنعت فناوري اطلاعات و ارتباطات ۸/۶۱ ميليارد پوند است و ساخت و ساز تجهيزات IT با ۴/۲۴ درصد افزايش، درآمد خود را از ۹/۷ ميليارد پوند در سال ۹۲ به ۲/۹ ميليارد پوند در سال ۲۰۰۲ رسانده است.
در سالهاي ابتدايي دهه نود، همزمان با رشد سريع ICT در انگلستان، سرمايه گذاري در توليدات ICT به يكي از سياست هاي اقتصادي بريتانيا تبديل شد.

وقفه
تحليلي بر پيش نويس قانون مبارزه با جرائم رايانه اي
پيش نويس قانون مبارزه با جرائم رايانه اي به زودي به مجلس شوراي اسلامي تحويل خواهد شد و به نظر مي رسد با تصويب آن، نخستين قانون مهم و مؤثر در فضاي مجازي و عرصه اينترنت كشورمان رقم خواهد خورد.
نظرات كارشناسي زيادي در خصوص اين پيش  نويس از سوي اهل فن و حقوق دان هاي آشنا به مسائل اينترنت ارائه شده است، سايت ايتنا نيز در يكي ازگفت وگوهاي اخير خود به سراغ محمد حسن دزياني، كارشناس جرائم سايبر رفته است و با او در خصوص اين گونه جرائم و ويژگي هاي كانون ارائه شده به گفت وگو نشسته است.
دزياني جرائم حوزه فن آوري اطلاعات را گستره اي از جرائم كامپيوتري تا جرائم مجازي يا سايبر مي داند و معتقد است در سال هاي اخير ما در فضاي حاكميت جرائم مجازي هستيم و امروزه چند ده عنوان مجرمانه از قبيل آنهايي كه عناوين سنتي/ مدرن را با هم دارند مثل جعل سايبري، كلاهبرداري مجازي، پول شويي در فضاي مجازي، قمار اينترنتي و حتي جاسوسي اينترنتي وجود دارند و البته عناوين جديد تري مثل پورنوگرافي و ساير محتواهاي مضر و در نقطه مقابل آن جرائم مخابراتي نيز در اين حوزه طبقه بندي مي شوند.
او در ادامه برخي از جرائم زير مجموعه جرائم مجازي را غيرجزايي مي داند و از جرائم بانكداري و تجارت الكترونيك، جرائم مالكيت معنوي در فضاي مجازي، جرائم حمايت از داده به عنوان مثال ياد مي كند.
اين كارشناس حقوق مشخصه هاي يك جرم مجازي را عناويني چون تأكيد بر فقدان زمان(فيزيكي)، فقدان مكان و مرز، آنلاين بودن، مبتني بر اينترنت و ديگر سيستم هاي كامپيوتري بزرگ بين المللي بودن، الزامات فني مشابه مي داند و معتقد است تعريف جامع و مانعي در دنيا براي جرم سايبر وجود ندارد و در انتها عنوان مي كند كه براي نوشتن قوانيني مثل قانون مبارزه با جرائم رايانه اي بايد از افتادن در دام برخي قوانين نظام هاي حقوقي كشورهاي ديگر اجتناب كرد و از سوي ديگر وزارتخانه  هايي چون بازرگاني، ارشاد و فن آوري اطلاعات بايد در تدوين قوانين دادرسي كيفري سايبري خاص كمك كنند.

بزرگ ترين پروژه ارتباطات بي سيم دنيا
نيويورك به شهر بدون سيم تبديل مي شود
009792.jpg
براساس يك طرح جديد شهر نيويورك به يك شهر كاملاً بي سيم تبديل مي شود كه تقريباً در تمام نقاط آن مي توان به اينترنت و ديگر شبكه هاي ارتباط متصل شد.
بنابر گزارش بي بي سي، براي اجراي اين طرح كه به سفارش دولت و توسط گروهي متشكل از هشت شركت فعال در زمينه تكنولوژي دنبال مي شود در حدود ۱۸ هزار آنتن براي دريافت و ارسال امواج بي سيم در نظر گرفته شده است.
همچنين كمپاني ها پس از راه اندازي اين سرويس بايد سالانه ۲۵ ميليون دلار به دولت بپردازند. هم اكنون علي رغم تصورات از پيشرفت هاي ارتباطي در اين شهر استفاده از تلفن هاي همراه با مشكلات متعددي در اين شهر مواجه است.يك مرد جوان كه در جنوب شهر زندگي مي كند به بي بي سي گفت: به دليل محدوديت هاي پوشش شبكه من در خانه نمي توانم از تلفن همراهم استفاده كنم اما مي توانم اينترنت را جايگزين تلفنم كنم.او اضافه مي كند: شما فكر مي كنيد كه اينجا همه چيز در بهترين شرايط خود قرار دارد و تلفن هاي همراه هم بهترين سرويس را ارائه مي كنند اما اين گونه نيست. بسياري از اوقات من قادر به شنيدن صداي ديگران نيستم و يا ارتباط قطع مي شود.
به گفته مقامات شهر نيويورك در ابتدا نگراني هايي درباره به خطر افتادن سلامت افراد به خاطر نصب اين تعداد آنتن و افزايش امواج بي سيم در شهر وجود داشت اما با آزمايش هايي كه انجام گرفته اين خطرات رفع شده است. نكته قابل توجه در مورد اين شبكه بي سيم اين است كه مردم حتي در فضاي آزاد نيز قادر به اتصال و دسترسي به اينترنت خواهند بود و نيازي به حضور در يك مكان مسقف نيست. اين ايده جديد ساكنان نيويورك را هيجان زده كرده و آنها بدون استثناء با اين طرح موافق هستند.

Loop
بحث تلفن اينترنتي همچنان به عنوان يكي از معضلات صنعت ارتباطات كشور ادامه دارد و مشخص نيست كشمكش بر سر استفاده از اين فناوري نوين كه مخابرات تمام دنيا را تحت تأثير قرار داده تا كي ادامه پيدا مي كند.
به نظر مي رسد راه هاي مناسب تري براي امكان استفاده هم وطنان خارج از كشور براي استفاده از تلفن هاي اينترنتي ارزان قيمت به نحوي كه دولت ايران متضرر نشود وجود دارد اما مخابرات كماكان ضعف تعرفه گذاري و در نتيجه ضرر چند ميليون توماني خود را تنها از چشم شركت هاي تلفن اينترنتي مي بيند و به هر طريقي قصد مقابله با آنها را دارد.

اظهار نظر چند حقوقدان در خصوص اطلاعيه شركت مخابرات:
ضرورت رفع ابهام از ممنوعيت اجاره دادن خطوط
009789.jpg
برخورد با شركت هاي تلفن اينترنتي ابعاد تازه اي به خود گرفته است. شركت مخابرات ايران بعد از پلمب چند شركت فعال در اين زمينه در ماه هاي اخير، اعلام كرده است با كساني كه خطوط تلفن خود را به فعالان اين عرصه اجاره بدهند برخورد خواهد كرد.
اما حقوقدانان متخصص در بحث مالكيت خصوصي معتقدند عليرغم اينكه در قرارداد اوليه ميان شركت مخابرات و متقاضيان خطوط تلفن بندي مبني بر ممنوعيت اجاره به فرد ديگر گنجانده شده، قانون صريحي وجود ندارد كه اين عمل مجرمانه تلقي شود و مجازات خاصي براي آن در نظر گرفته نشده است.
به گزارش همشهري روابط عمومي شركت مخابرات ايران در اطلاعيه اي كه اواخر هفته گذشته منتشر كرد از مردم خواست كه خطوط تلفن شان را به افراد و شركت هاي مختلف اجاره ندهند.
در اين اطلاعيه آمده است:
ضمن اعلام حمايت مجدد از تمامي شركت هاي خصوصي داخلي مجاز و فعال در عرصه ارتباطات كشور، كه با عنايت به اجرايي شدن طرح تغيير ساختار بنيادي اين شركت، يقيناً زمينه هاي فعاليت به مراتب گسترده تري از گذشته برايشان فراهم خواهد شد، همچنين، اين حق را بنا به مصالح ملي براي خود محفوظ خواهد داشت تا با متخلفين اين عرصه كه به خاطر منافع خود، حتي امنيت ايران اسلامي را به مخاطره مي اندازند، برخورد قانوني كند.
بر همين اساس، متعاقب اطلاعيه هاي پيشين اين روابط عمومي كه طي آن فعاليت هاي غيرمجاز ارتباطات بين المللي تعريف شده است و دلايل جلوگيري از فعاليت برخي از شركت ها و افرادي كه در اين زمينه تخلف مي كنند، به اطلاع عموم رسيد.
در اين اطلاعيه آمده است: اخيراً بعضي از شركت هاي متخلف به منظور مصون ماندن از برخورد قانوني «كميته نظارت بر ارتباطات بين المللي» با ترفندي جديد و مراجعه به شركت ها و سازمان هاي دولتي و خصوصي و حتي اشخاص حقيقي و تطميع مادي آنها با اجاره خطوط تلفن محمل تازه اي براي سودجويي خود، مبادرت مي كنند. روابط عمومي شركت مخابرات ايران در اين اطلاعيه به اين قبيل، هشدار داده است كه به هيچ وجه با اين گونه افراد همكاري نكنند. چرا كه مسئوليت هر گونه تخلفي كه از طريق هر خط تلفني صورت پذيرد بر عهده مشترك اصلي آن خط خواهد بود و در صورت مشاهده هر نوع تخلفي افزون بر قطع ارتباط و سلب امتياز تلفن مشترك، از طريق مراجع قانوني نسبت به برخورد قانوني با ايشان اقدام خواهد شد.
از سوي ديگر حقوقدانان اين مسئله را داراي مشكلات قانوني عديده اي مي دانند. دكتر محمدرضا بندرچي، كارشناس حقوق خصوصي، در اين باره مي گويد: طبق مقررات مخابرات و مطابق قرارداد اوليه اي كه در زمان اعطاي خط به متقاضي بسته مي شود، صاحب خط تلفن حق ندارد آن را اجاره بدهد كه اين موضوع در قانون نيز اشاره شده است. به همين دليل در صورت اتفاق افتادن،  مخابرات حق دارد خط فرد مورد نظر را قطع و از او سلب امتياز كند.
وي با اشاره به ترفندهاي مختلفي كه خلافكاران براي فرار از قانون به كار مي بندند، كارآمد بودن تهديد از طريق اطلاعيه هايي از اين دست را بعيد مي داند و اضافه مي كند: جدا از مراحل اداري كه خود مخابرات مي تواند به كار بندد، چون به عنوان يك شركت مستقل محسوب مي شود، در صورت وقوع جرم و وارد شدن ضرر به شركت، مي تواند به عنوان شاكي خصوصي نيز به مراجع قضايي شكايت كند و همچنين اگر فرد مستأجر نيز تخلف كيفري مرتكب شود با او به صورت جداگانه مي تواند برخورد صورت گيرد.
اين در حالي است كه براي برخورد قانوني با مجرمان و تعيين جرم آنها نيز ابهاماتي وجود دارد.
دكتر محمد صلح چي، وكيل و حقوق دان، در اين خصوص مي گويد: قانونگذار بايد جرم را به طور خاص تعيين و مجازات آن را نيز به وضوح مشخص كند و مسئله اجاره خطوط تلفن هم بايد همانند مسئله مزاحمت هاي تلفني كه قانونگذار آن را جرم تلقي كرده، به مجلس برود و در صورت نياز جرم شناخته شده و از مجراي قانوني براي آن مجازات كيفري تعيين شود.
وي مي افزايد: در زمان واگذاري خطوط فرم هايي به متقاضيان داده مي شود كه براساس آن تمامي حقوق بين طرفين معامله توافق مي شود.
اما از آن جا كه معمولاً ادارات دولتي تمامي حق و حقوق را به نفع خودشان و در فرم هاي از پيش تعيين شده در اختيار متقاضيان قرار مي دهند و آنها مجبور به امضا هستند، قرارداد يك طرفه تلقي مي شود.
در كشورهاي پيشرفته رسم بر اين است كه در صورت بروز مشكل قرارداد يك طرفه ملاك تصميم گيري مرجع قضايي نيست و دادگاه آن را تفسير مي كند. حال در كشور ما هم وقتي امتياز تلفن را واگذار مي كنند با متقاضي شرط مي كنند كه خط را نبايد اجاره بدهد ولي اگر اين اتفاق رخ دهد دادگاه بايد وارد عمل شده و آن را تفسير كند كه در ايران معمولاً اين گونه نمي شود، لذا مخابرات فقط مي تواند طبق قرارداد نسبت به قطع خط مشترك خاطي و در نهايت به سلب امتياز او اقدام كند.
به عقيده صلح چي يك طرفه بودن قرارداد شركت ها و نهادهاي دولتي با مردم از جمله مشكلات جامعه ما است.
وي در اين باره مي گويد: معمولاً در اين گونه قراردادها، شرط مي شود كه مسئول وارد آمدن هر گونه خسارت به نهاد دولتي، فرد طرف قرارداد است و بايد تاوان آن را بپردازد، در صورتي كه در نقطه مقابل آن نهاد چنين تعهدي را اعمال نمي كند. براي مثال اگر خط تلفن يك مشترك به مدت يك هفته قطع باشد، مخابرات خسارت آن را به مشترك پرداخت نمي كند.
در صورتي كه موقعيت برعكس اين براي مشترك صادق نيست.
مسئله اجاره دادن خطوط تلفن از مواردي است كه قانون در مورد آن بايد روشن تر تصميم بگيرد.

يك سوم فروش نرم افزار جهان به طورغيرقانوني است
نزديك به يك سوم فروش نرم افزار در جهان، به طور غيرقانوني صورت مي گيرد.۳۶ درصد كل نرم افزارهاي مورد استفاده در دنيا به طور غيرقانوني تهيه شده اند. بنابراين گزارش، حجم بالاي كپي غير قانوني نرم افزار، ۲۹ ميليارد دلار به شركت هاي سازنده نرم افزار ضرر وارد كرده است. اين آمار كه توسط «مركز مطالعات جهاني كپي غيرقانوني نرم افزار» تهيه شده، نشان مي دهد، از ۸۰ ميليارد دلار فروش نرم افزار، تنها ۵۱ ميليارد دلار ناشي از فروش نرم افزار به صورت قانوني بوده است.

افزايش بودجه تدابير امنيتي IT در جهان
سرمايه گذاري هاي انجام شده در تدابير امنيتي فن آوري  اطلاعات ۱۲ درصد از كل بودجه IT را به خود اختصاص داده است.
ميانگين سرمايه گذاري ها در اين زمينه در ايالات متحده آمريكا تا سال ۲۰۰۶ به بالاترين حد خود يعني ۸ تا ۱۲ درصد خواهد رسيد.
اين ميانگين در اروپا و آسيا تا سال ۲۰۰۷ به ميزان ميانگين حجم سرمايه گذاري ها در آمريكا مي رسند.

قانون منع استفاده از تجهيزات ماهواره اي تغيير نكرده است
حجت الاسلام تاج الديني نايب رئيس كميسيون فرهنگي مجلس شوراي اسلامي گفت: هنوز در خصوص قانون منع استفاده از تجهيزات ماهواره اي كه در سال ۱۳۷۳ به تصويب مجلس رسيده بود، در مجلس هفتم بحثي صورت نگرفته و آن قانون همچنان پابرجاست.
حجت الاسلام تاج الديني در گفت وگوي اختصاصي با رسا، ايرادات شوراي نگهبان بر پيشنهاد مجلس در برنامه چهارم، مبني بر استفاده از شبكه هاي تلويزيوني كابلي و ماهواره اي را متذكر شد و افزود: مجلس با تغييراتي كه در اين قانون اعمال كرد، به صدا و سيما پيشنهاد كرد تا برنامه هايي را با رعايت قوانين از تلويزيون پخش كند، البته بايد توجه شود كه تلويزيون دولتي است و صدا و سيما طبق قانون اساسي مي تواند با رعايت ضوابط و حقوق شرعي از ماهواره استفاده كند.
وي افزود: اگر قرار باشد در رابطه با قانون منع استفاده از تجهيزات ماهواره اي بحثي صورت پذيرد، بايد نظر صدا و سيما و قوانيني كه در اين رابطه براي اين نهاد وضع شده است، در نظر گرفته شود.

در همايش بررسي تعهدات واگذاري تلفن همراه اعلام شد:
دستورالعمل ارتباطات ماهواره اي به بخش خصوصي ابلاغ مي شود
009798.jpg
دستورالعمل ارتباطات ماهواره اي به زودي تدوين و براي اجرا به بخش خصوصي ارائه خواهد شد.
بنا بر گزارش خبرنگار همشهري از همايش «تبيين استراتژي توسعه شبكه تلفن همراه كشور» كه با حضور احمد معتمدي، وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات، علي اكبر صنعتي، مديرعامل شركت مخابرات ايران و مديران ارشد شركت هاي تابعه و استان ها برگزار شد، مسئولان شركت ارتباطات سيار اعلام كردند كه تا پايان مرداد ماه و در ۲۷ استان كشور موفق به راه اندازي يك هزار و صد و چهل و نه سايت شده اند. وزير ارتباطات در اين همايش با اشاره به حجم زياد فعاليت هاي حوزه تلفن همراه و تعهد واگذاري بيش از ۵ ميليون تلفن همراه ثبت نام شده، اين همايش را حركتي براي هماهنگي بيشتر مجموعه عوامل دخيل در محقق شدن اين هدف عنوان كرد و در ادامه در خصوص بسط و توسعه شبكه فيبر نوري كشور سخن گفت.
معتمدي در صحبت هاي خود تأكيد كرد: مهم ترين ابزار پيشرفت و توسعه در عرضه فناوري اطلاعات و ارتباطات كاهش تصدي گري دولت در اين عرصه از طريق تغيير ساختار و اصلاح آن در وزارت ICT است.
مديرعامل شركت مخابرات ايران نيز با تأكيد بر استفاده از توان نيروهاي متخصص در اين عرصه از مديران عامل انسان ها خواست جهت آمادگي در خصوص طرح تغيير ساختار در سازمان تشكيلات خود را به نحوي سازماندهي كنند تا در صورت لزوم امكان جابجايي نيرو وجود داشته باشد. در انتهاي مراسم نيز مديرعامل شركت ارتباطات سيار با ارائه گزارشي از عملكرد اين شركت اعلام كرد تا پايان فاز يك طرح توسعه و ترسيم شبكه موبايل، تمامي شهرها و جاده ها تحت پوشش شبكه تلفن همراه قرار خواهند گرفت و فاز دوم نيز در مرحله ارسال تجهيزات به استان ها است.

فلاش خبر
گوگل موفق
اينترنت اكونومي- قيمت سهام گوگل در روز دوم ورودش به بازار بورس
وال استريت با ۸ دلار افزايش به ۳۱/۱۰۸ دلار رسيد. فعالان اين بازار معتقدند قيمت سهام گوگل بعد از يك روند افزايشي بر روي رقم خاصي ثابت خواهد ماند، اما مديران اين موتور جستجوي بزرگ اينترنتي معتقدند با ارزشمندتر شدن سهام اين شركت پروژه هاي جديد و جاه طلبانه اي اجرا خواهند كرد.
هكرهاي جوان
ژاپن تودي- پليس ژاپن اعلام كرده است كه ۶۰ درصد از هكرهاي پرونده هاي اخير خرابكاري اينترنتي را جوانان و نوجوانان بين ۱۰ تا ۲۰ سال تشكيل مي دهند!
بنابراين گزارش ۱۰۶۳ مورد و پرونده مختلف در ۶ ماه اول سال جاري ميلادي در زمينه جرائم سايبر وجود داشته كه نسبت به سال گذشته ۱۲ درصد افزايش نشان مي دهد.

هفته ICT در لبنان با شركت سه وزير اين كشور
ايسنا- سه وزير لبناني براي شركت در هفته ICT ماه آينده لبنان اعلام آمادگي كردند.
وزير ارتباطات راه دور لبنان گفت: وزراي ارتباطات، اقتصاد و بازرگاني و گسترش اداري اين كشور تصميم دارند اتصالي ميان نمايشگاه كامپيوتر بيروت و مركز ليزر بيرون(BIEL) ايجاد كنند.
«كورداهي» افزود: هفته ICT نتايج فعاليت هاي بخش خصوصي و دولتي لبنان را در گسترش فضاي توليدات و پيشرفت هاي IT منعكس خواهد كرد. تمامي شركت هاي عرب فعال در IT مي توانند در اين نمايشگاه شركت كنند.
وزير اقتصاد نيز اعلام كرد: ۱۰۰ هزار نفر در لبنان به اينترنت متصل اند كه اين ميزان با توجه به جمعيت اين كشور بسيار اندك است. «كريم پاكرودوني» وزير گسترش اداري لبنان نيز گفت: دولت در تلاش است تا هر خانه دار در لبنان صاحب كامپيوتر شود. طبق اين اظهار هر لبناني با حقوق كم مي توانند در ازاي ماهي ۴۰ دلار صاحب كامپيوتر و خط اينترنت شود.

كنترل شديد تلفن هاي اينترنتي در آمريكا
ايتكا- كميسيون ارتباطات فدرال قصد پيشنهاد قانوني را دارد كه براساس آن مقرر گردد شبكه هاي تلفن هايي كه با سيستم اينترنت كار مي كنند را به گونه اي طراحي كنند كه بتوان به راحتي مكالمات را ضبط و پيگيري كرد.
اين پيشنهاد به بهانه نگراني وزارت دادگستري آمريكا از احتمال برقراري ارتباطات تروريستي مطرح شده است.
بر پايه اين گزارش شركتهاي ارائه كننده خدمات تلفني- اينترنتي همچون ونج و انجمن ملي مخابرات هنوز عكس العمل منفي نسبت به اين پيشنهاد از خود نشان نداده اند.جيم دسپسي از اعضاي مركز دموكراسي و تكنولوژي معتقد است كه كميسيون ارتباطات فدرال از حدود اختيارات خود تجاوز كرده است و براساس نظر كنگره آمريكا، اينترنت نبايد با محدوديت مواجه شود. كميسيون ارتباطات فدرال انتظار دارد كه شركتهاي خدمات واكي تاكي نيز از قانون جديد تبعيت كنند.

جست وجويي متفاوت
ايلنا- موتور جست وجوي Seeq ، با دارا بودن گزينه هايي، امكان دسترسي كاربران را به سايت هاي بازرگاني و تجاري فراهم كرده است. موتور جست وجوي Seeq ، با بيش از ۲۰ دروازه، راهنماي جست وجوي دروازه ها و شبكه هاي ديگر است.
اين موتور با انتخاب عناوين ساده و محسوس براي گزينه هاي خود، استفاده و گردش را براي كاربران آسان كرده است؛ به طوري كه با وارد كردن نام يك دامين URL در قسمت جست وجو، اين موتور با استفاده از تكنولوژي شكل يابي لغات كليدي خود به جست وجوي دامين ها از نظر موضوع و عنوان مي پردازد.اين ويژگي به كاربراني كه به هر دليل قادر به دستيابي به برخي صفحات وب نيستند، امكان دسترسي مي  دهد و اسكن تمام صفحات مرتبط را براي كاربر فراهم مي  كند.امكان ارائه تبليغات، لينك هايي از سايت هاي معروف، موضوعاتي چون دنياي حيوانات، اطلاعاتي در مورد سرطان،  تحصيلات، مشاغل، مد، غذا، فيلم، عشق در اين سايت قابل يافت هستند.همچنين، تكنولوژي، ورزش، كانال هاي تلويزيوني، خريد آن لاين، مراكز موسيقي، اطلاعات محلي كاربران، سهام، راهنماي زيبايي، تجارت، صادرات و واردات نيز در اين سايت موجود است.

خطر آتش سوزي در نت بوك هاي اپل
زد دي نت- شركت اپل (Apple) در خصوص نقص باطري هاي نت بوك پانزده اينچي خود به استفاده كنندگان هشدار داد.
سخنگوي اپل در اين باره گفت: يك چرخش داخلي در باطري لپ تاپ هاي اين شركت سبب داغ شدن بيش از حد آن شده و خطر آتش سوزي ناگهاني لپ تاپ را به همراه دارد.
بنابراين گزارش، اپل به كاربران اين نت بوك ها هشدار داد به محض اطلاع از وجود چنين نقصي در باطري هاي رايانه  خود فوراً  از استفاده از آن را متوقف كنند و با نمايندگي هاي اپل تماس بگيرند. اين باطري ها در دسامبر ۲۰۰۳ ميلادي توسط LG كره توليد شده اند و احتمالاً  نت بوك هايي كه از ژانويه گذشته تاكنون به فروش رسيده اند از اين باطري ها استفاده مي كنند. همچنين بخشي از اين باطري ها به صورت جداگانه به فروش رسيده اند.اپل به منظور رفع اين نقص برنامه اي را براي تعويض رايگان اين باطري  ها به اجرا در آورده است.

۷۰ ميليون سرمايه براي IT چين
موج- چين قصد دارد تعدادي مركز تحقيقات و توسعه در هشت شهر مهم اين كشور به منظور حمايت از صنعت اطلاعات خود تأسيس كند. وزير اطلاعات و فن آوري چين در اين خصوص گفت: اين مراكز فعاليت هاي خود را در زمينه هاي تلفن همراه، تلويزيون هاي ديجيتالي، توليدات نيمه رسانايي و نرم افزاري متمركز خواهند كرد. وي ابراز اميدواري كرد كه تأسيس اين مراكز با توليدات بيشتر لوازم الكترونيكي چين همراه با حقوق مالكيت اين مؤسسات، چين را از كارخانه اي بزرگ به سوي مركز تحقيقاتي بزرگي در جهان سوق دهد. چين در اين راستا ۷۰ ميليون دلار نيز براي كمك به استعدادهاي فردي در صنعت IT سرمايه گذاري مي كند.

گوشي هاي موبايل بزرگ تر مي شوند
ايتكا- تلاش صنايع ميكروسكوپي براي توليد گوشي هاي تلفن مينياتوري نتيجه عكس داده و امروزه گوشي هاي موبايل از هميشه حجيم تر و رنگارنگ تر شده اند.
به نظر مي رسد مشتريان بيشتر به دنبال وسائلي با چند كاركرد مختلفند به طوري كه اخيراً  گوشي هاي موبايلي به بازار آمده كه بسياري از كاركردهاي صفحه كليد كامپيوتر را دارا هستند. اين گوشي ها براي ارسال پيام هاي الكترونيكي، جست وجو در اينترنت، برنامه ريزي، سرگرمي و البته تماس هاي تلفني قابل استفاده هستند. اخيراً  شركت سوني اريكسون، مدل جديدي از گوشي موبايل ارائه كرده كه نسبت به گوشي هاي قبلي پيام هاي الكترونيكي بسيار طولاني تري را ارسال مي كند.
تحقيقات نشان مي دهد كه ميزان استفاده از پيام هاي كوتاه (SMS) در اروپا و آسيا به مراتب بيشتر از آمريكاست. البته توليدكنندگان گوشي هاي جديد اميدوارند با ارائه خدمات جالبتر و وسيع تر مشتريان آمريكايي را نيز جذب كنند.

كارگاه توسعه استراتژي ملي در زمينه آي .تي برگزار مي شود
ايسنا- كارگاه توسعه استراتژي ملي در زمينه فناوري اطلاعات با تأكيد بر توسعه بومي در روزهاي اول و دوم مهر ۸۳ برگزار مي شود.اين كارگاه با همكاري كميسيون ملي يونسكو، شوراي عالي اطلاع رساني، مركز اطلاعات و مدارك علمي ايران، سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور، وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات، وزارت امور خارجه(اداره كل مجامع و نهادهاي تخصصي) و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي برگزار مي شود.در اين كارگاه در روز اول به موضوع توسعه محتواي بومي و روز بعد به گسترش IT در ايران پرداخته مي شود.

رسانه
اجتماعي
اقتصادي
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
شهري
علمي
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   رسانه   |   سياسي   |   شهري   |  
|  علمي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |