سه شنبه ۳ شهريور ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۴۷۶ - Aug 24, 2004
گزارش شاهد عيني حادثه تركيدگي لوله اصلي گاز
شب وحشت و اضطراب در محله باغ فيض تهران
گروه اجتماعي- دلبر توكلي: برخورد بيل مكانيكي با لوله اصلي گاز شب گذشته اهالي منطقه باغ فيض در غرب تهران را وادار كرد با ترس و وحشت خانه هاي خود را ترك كنند . گزارش خبرنگار همشهري از اين واقعه كه خود نيز در همين منطقه زندگي مي كند به اين قرار است: حدود ساعت ۳ نيمه شب بود، انگار خواب مي ديدم صداي آژير مي آمد و با بلندگو فرياد مي زدند، اهالي منطقه از خواب بيدار شويد و خانه هايتان را ترك كنيد. گوش هايم را تيز كردم، اين ديگر خواب نبود. بوي گاز توي خانه پيچيده بود. بلندگو بي وقفه فرياد مي زد. ناگهان به ياد زلزله بم افتادم از جا پريدم همسايه ها هنوز خواب بودند. با مشت به در خانه همسايه ها كوبيدم« بيدار شويد بايد از خانه برويم بيرون» همه با عجله بچه ها را بغل كردند و ريختند توي كوچه. هيچ كسي نمي دانست چه اتفاقي افتاده است اما همه يك فكر مشترك داشتند و آن هم زلزله بود.»
به سمت خيابان دويدم از ماشين نيروي انتظامي و پليس پرسيدم چه اتفاقي افتاده است؛ قرار است زلزله بيايد.
گفتند نگران نباشيد از زلزله خبري نيست اما لوله اصلي گاز منطقه تركيده است. نفس نه چندان راحتي كشيدم چون بوي گاز اذيت كننده بود. برخي از اهالي منطقه بدون توجه به اينكه حتي با استارت ماشين هم ممكن است همه محل برود روي هوا، زن و بچه را سوار ماشين كردند براي نجات جان شان به سمت خانه اقوام در ساير نقاط شهر حركت كردند. آنهايي هم كه وسيله نقليه نداشتند وسط خيابان اتراق كردند.
ساعت حدود چهار صبح بود ديگر خواب از سر همه پريده بود حتي بچه هاي كوچك بيدار شده بودند و بدون توجه به محيط با هم بازي مي كردند. صداي آ ژير ماشين آتش نشاني و آمبولانس قطع نمي شد و كسي نمي دانست كه چرا لوله اصلي گاز منطقه تركيده است.
همين طور كه وسط خيابان نشسته بودم با خودم فكر مي كردم اگر واقعا قرار بود زلزله بيايد بايد چه مي كرديم و اصلا امكان اينكه در اين خصوص پيش بيني صورت بگيرد و به مردم هشدار داده بشود وجود دارد؟! اما از آنجايي كه در مناطق مختلف شهر ايستگاههاي امدادي و حوادث غيرمترقبه وجود ندارد در آن ساعت كسي دسترسي به ماسك نداشت تا حداقل بچه هاي كوچك بر اثر استنشاق بوي گاز دچار مسموميت نشوند. حتي امكان اينكه كپسول هاي آتش خاموش كن در نقاط مختلف منطقه توزيع بشود تا در صورت ضرورت از آ ن براي مهاركردن آتش استفاده بشود وجود نداشت. ساعت به پنج صبح نزديك شد و بوي گاز فروكش كرد. اين دفعه واقعا نفس راحتي كشيدم آمدم به سمت خانه توي راه پله ها چشمم بر كپسول آتش نشاني افتاد، خوشحال شدم كه در ساختمان چنين پيش بيني صورت گرفته است اما به نظر مي رسد كه اين مساله بايد در شهرسازي و بخش ساخت و ساز مسكن اجباري باشد و از اينكه ساختمان ما مدير با فكر و دورانديشي دارد احساس آرامش كردم.

مجلس به تقاضاي تحقيق و تفحص در خصوص حادثه جاده بم - زاهدان رأي داد
نمايندگان مجلس شوراي اسلامي در جلسه علني ديروز خود به تقاضاي تحقيق و تفحص از وزارت راه و ترابري درخصوص حادثه برخورد تانكر حامل سوخت با وسائل نقليه متوقف شده درپاسگاه نصرت آباد جاده بم - زاهدان رأي داد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاري فارس ولي آذروش مخبر كميسيون عمران در توضيح اين تحقيق و تفحص گفت: تقاضاي تحقيق و تفحص درخصوص حادثه جاده بم - زاهدان توسط تعدادي از نمايندگان مجلس شوراي اسلامي بعد از حادثه به كميسيون عمران مجلس تقديم شد كه كميسيون عمران پس از بررسي و كار كارشناسي آن را تصويب كرد.
پس از ارائه گزارش كميسيون عمران توسط آذروش، اين طرح توسط اكثريت نمايندگان به تصويب رسيد.
حادثه جاده بم - زاهدان در سه شنبه چهارم تيرماه رخ داد كه بيش از ۲۰۰ تن از هموطنان كشورمان كشته و زخمي شدند.

شهرنشينان به مراقبت هاي اوليه بهداشتي دست يافته اند
مشاور وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشكي گفت: راه اندازي سيستم اتوماسيون اورژانس و ارائه مشاوره رايگان در هر اوقاتي از شبانه روز از اقدامات صورت گرفته طي ۸ سال گذشته بوده است.
هوشمند سفيدي در گفت وگو با ايسنا با اشاره به اجراي طرح بهينه سازي اورژانس در ۳۰ بيمارستان كشور اظهار داشت: آغاز نوسازي ناوگان آمبولانس كشور كه تا پايان سال آينده ۱۸۰۰ دستگاه آمبولانس استاندارد جديد آماده خدمت مي شوند.
سفيدي گفت: آموزش طب اورژانس براي اولين بار در سه دانشگاه علوم پزشكي كشور در سال گذشته راه اندازي شده است. وي افزود: در زمينه فعاليت هاي بهداشتي ـ درماني دسترسي مستقيم ۱۰۰ درصد جمعيت شهري و حداقل ۹۰ درصد جمعيت روستايي به مراقبت هاي اوليه بهداشتي و دسترسي ۱۰ درصد ديگر جمعيت روستايي از طريق سيستم هاي سيار به خدمات بهداشتي از دستاوردهاي دولت طي چند سال اخير بوده است.

تا اول شهريورماه
خريد تضميني گندم از مرز ۱۰ ميليون تن گذشت
ديروز ميزان خريد گندم به نرخ تضميني در كشور به ۱۰ ميليون و ۳۳ هزار و ۹۲۳ تن رسيد.
به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از دفتر مجري طرح گندم وزارت جهاد كشاورزي، خريد تضميني گندم از كشاورزان نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۳ درصد رشد نشان مي دهد.
بنابراين گزارش، خريد تضميني گندم تا ۱ شهريور ۸۲ هشت ميليون و ۸۹۰ هزار و ۶ تن بوده است.
اين گزارش مي افزايد: بر اساس آمار خريد تضميني گندم از كشاورزان در سراسر كشور، تاكنون استان فارس با يك ميليون و ۷۶۰ هزار تن رتبه اول،خراسان با يك ميليون و ۵۵ هزار تن رتبه دوم ،استان خوزستان با يك ميليون و ۳۷ هزارتن رتبه سوم و استان گلستان با ۹۹۵ هزار و ۵۰۰ تن رتبه چهارم خريد تضميني را كسب كرده است.
براساس اين گزارش، پيش بيني مي شود امسال دست كم ۱۱ ميليون و ۳۸۹ هزار تن گندم به صورت تضميني از كشاورزان خريداري شود كه در صورت تحقق اين مقدار و با احتساب بيش از ۵/۲ ميليون تن گندم خودمصرفي كشاورزان، ايران پس از ۴۵ سال از واردات گندم بي نياز و از خروج صدها ميليون دلار ارز جلوگيري مي شود.

مدير دفتر پرستاري وزارت بهداشت:
جذب كادر پرستاري بايد از قانون استخدام كشوري مستثني شود
مدير دفتر پرستاري گفت: استخدام كادر پرستاري براساس قانون جذب نصف نيروهاي خروجي هر دستگاه، پاسخگوي نياز كشور نيست و استخدام پرستاران بايد از اين قانون مستثني شود.
فرشته سيستانه اي در گفت  و گو با فارس افزود: بر اساس مصوبه مجلس تمام دستگاه هاي دولتي مي توانند معادل نصف نيروهاي خروجي خود به صورت سالانه نيروي جديد استخدام كنند. اين قانون ممكن است در راستاي برنامه كوچك سازي دولت در بسياري از نهادهاي كشور صحيح باشد اما با توجه به افزايش تخت هاي بيمارستاني و ضريب اشتغال آنها قطعاً اجراي آن در مورد كادر بهداشتي و درماني كشور به زيان جامعه است.
وي ادامه داد: در زمان حاضر تعداد كل پرستاران شاغل در بيمارستان هاي كشور حدود ۵۱ هزار نفر است كه براساس استانداردهاي موجود اين ميزان حدود يك سوم نياز كشور بر مبناي شاخص هاي ۳۵ سال پيش است كه با توجه به گزارش بيمارستان ها و مراكز درماني كشور نياز فعلي جامعه قطعاً بسيار بيشتر از اين ميزان است.
وي گفت: جامعه پزشكي و پرستاري كشور با جان انسان ها سر و كار دارند و از اين نظر حرفه حساسي هستند كه نبايد با آنها مانند ساير مشاغل برخورد شود.
وي افزود: مطالبات پرستاران پس از لغو تجمع ۱۴ مرداد از سوي وزارت بهداشت پيگيري شد و وزارت بهداشت ضمن به حق دانستن مطالبات آنها با دعوت از مسئولان مربوطه براي شركت در كميته پيگيري، براي رسيدگي به مطالبات آنها اقدام كرد.

آغاز بهره برداري از فاز نخست اتصال شبكه برق تركمنستان و ايران
با بهره برداري از فاز نخست اتصال شبكه هاي برق ايران و تركمنستان، امكان مبادله برق ميان دو كشور فراهم شد.
به گزارش شانا؛ در آيين  بهره برداري از اين طرح كه با حضور مسئولان ايراني و تركمن انجام شد، مهندس محمدعلي وحدتي مديرعامل برق شركت برق منطقه اي خراسان گفت: با بهره برداري از فاز نخست اين طرح امكان تبادل  انرژي برق به ميزان ۱۰۰ مگاوات ميان دو كشور فراهم شده است.وي تصريح كرد: هزينه ساخت پست سرخس و خط ارتباطي در داخل كشور ايران بالغ بر ۱۶ ميليارد ريال بوده است.
وحدتي افزود: شبكه برق تركمنستان از طريق خط ۲۳۰ كيلوولت در محل نوار مرزي سرخس به خط ۲۳۰ كيلوولت ايران متصل شده است.
وي با بيان اينكه اين خط ارتباطي براساس قراردادي كه بين جمهوري اسلامي ايران و كشور تركمنستان، در راستاي تبادل انرژي الكتريكي بين دو كشور و ترانزيت برق به كشور تركيه احداث شده است، افزود: شبكه الكتريكي ايران و تركمنستان در دو فاز به هم متصل مي شوند.
وي افزود: در فاز دوم با اتصال شبكه هاي انتقال ۴۰۰ كيلوولت خراسان و تركمنستان، شهرهاي مشهد و مرو متصل مي شود و به اين ترتيب تا ۴۰۰ مگاوات انتقال انرژي الكتريكي امكان پذير خواهد شد.

آزادگان تهران تا آخر شهريور صاحب زمين مي شوند
009924.jpg
مسئول ستاد آزادگان استان تهران گفت: از جمع ۸ هزار نفر آزاده اي كه ساكن استان تهران هستند، فقط يك هزار و ۳۰۰ نفر زمين دريافت نكرده اند كه طبق نامه كتبي مسكن و شهرسازي استان تهران به اين تعداد هم تا آخر شهريورماه زمين واگذار مي شود.ميرودود سيد شنوا در گفت وگو با خبرگزاري مهر گفت: تاكنون ۶ هزار و ۷۰۰ نفر از آزادگان ما كه بيش از دو سال و يك ماه و ۱۲ روز در اسارت بوده اند زمين دريافت كرده اند.وي افزود: آخرين گروه آزادگان كه موفق به دريافت زمين شده اند ۲۶۰ نفر بوده اند كه در ماه گذشته طي مراسمي زمين دريافت كرده اند.
سيد شنوا در پايان ضمن بيان اين موضوع كه محل زمين هايي كه به آزادگان اعطا مي شود، منطقه ۲۲ است گفت: به گروهي از آزادگان در سال هاي گذشته در منطقه ولنجك زمين داده شده بود كه به علت بالابودن ارتفاع، مجوز ساخت و ساز به آن ها داده نشد و اين گروه در ديگر مناطق تهران زمين جايگزين دريافت كردند.

شهريورماه برگزار مي شود
همايش «جهاني شدن و هنر، ايران و هند»
گروه علمي و فرهنگي: همايش  يك  روزه  جهاني  شدن  و هنر، ايران  و هند ۳۰ شهريور ماه  جاري  در خانه  هنرمندان  ايران  برگزار مي شود.
فرزان  سجودي  دبير علمي  همايش ، روز دوشنبه  به  خبرنگار گروه  فرهنگي  ايرنا، گفت: در اين  همايش  پديده  جهاني  شدن  در دو كشور ايران  و هند مورد بررسي  قرار مي گيرد.
همايش  جهاني شدن  و هنر، ايران  و هند توسط فرهنگستان  هنر، انجمن  مطالعات  هنر در ايران  و هند و با همكاري  خانه  هنرمندان  ايران  برگزار مي شود.
انجمن  مطالعات  هنر در ايران  و هند، يك  موسسه  تحقيقاتي ، پژوهشي  است  كه  فرزان  سجودي  و دكتر سينگ  دبيران  اين  موسسه  در دو كشور هستند. به گفته  سجودي ، اين  همايش  با هدف  گسترش  بحث  پديده  جهاني  شدن  در ايران  و هند، جمع آوري  آرا و نظريات  انديشمندان  و صاحبنظران  براي  شناخت  مفاهيم ، قوانين ، نظريه  و كاركردهاي  جهاني  شدن  برگزار مي شود.
وي  با اشاره  به  محورهاي  چهارگانه  اين  همايش  گفت : نگاه  منطقه اي  و جهاني به  هنر، هنر در دوره  پسااستعماري ، تحولات  فناوري  و هنر در عصر جديد و هنر موزه اي  و هنر پويا از محورهاي  اين  همايش  است .
وي  افزود: پروفسور نارنگ  از دانشگاه  جواهر لعل  نهرو، پروفسور آرورا از دانشگاه  روهيل  كند، دكتر سينگ  مدير انجمن  مطالعات  هنر در ايران  و هند و برخي  از شخصيت هاي  ديگر علمي و فرهنگي  هند در اين  همايش  حضور مي يابند.
پروفسور هرمز رضوي  يكي  از استادان  و انديشمندان  ايراني  رشته  تاريخ  باستان  از شركت كنندگان  اين  همايش  است .

۳۶۶ مدرسه به اجبار از مردم پول گرفتند
وزير آموزش و پرورش گفت: ۳۶۶ مدرسه در بازرسي از ۱۸ هزار و ۵۷۱ مدرسه تا ۲۵ مرداد ماه سال جاري به اجبار از والدين پول دريافت كرده اند.
به گزارش ايسنا، مرتضي حاجي، ديروز در جريان بازديد از باشگاه خبرنگاران جوان افزود: كمتر از ۲ درصد مدارس تا ۲۵ مرداد ماه سال جاري تخلف ثبت نامي  انجام داده اند و براي اين امر نمي توان ۹۸ درصد ديگر مدارس را كه مرتكب خلافي نشده اند، زير سوال برد.
وي با اشاره به اين كه كمك گرفتن داوطلبانه از والدين در قانون منع نشده است، تصريح كرد: كمك مالي گرفتن از والدين دانش آموزان تنها در صورت تمايل آنها مجاز بوده و اگر مديري به اين علت ثبت نام را انجام نداد، خلاف كرده است. به گزارش ايسنا، حاجي تصريح كرد: ثروت يك كشور نه نفت بلكه آدمهاي آن هستند، بنابراين بيش از آنچه نگران آتش گرفتن نفت هستيم بايد نگران آتش نگرفتن دانش آموزان به عنوان سرمايه هاي كشور باشيم.

دبيركل ستاد مبارزه با مواد مخدر اعلام كرد:
اختصاص ۶ ميليارد تومان به ورزش قهرماني از سوي ستاد مبارزه با مواد مخدر
گروه اجتماعي: پيش نويس برنامه جامع ملي مبارزه با مواد مخدر در كميسيون مشترك مجمع تشخيص مصلحت نظام و ستاد مبارزه با مواد مخدر نهايي شده كه پس از تصويب از سوي مقام معظم رهبري به دولت ابلاغ مي شود.
دبيركل ستاد مبارزه با مواد مخدر ضمن اعلام اين مطلب اعلام كرد: سياست ستاد در ۲۰ سال آينده پيشگيري و حفظ سلامت ۵/۹۶ درصد افراد سالم جامعه است و بر اين اساس تلاش شده است تا در ۱۰ سال آينده از اهداف حداقلي و غيرملي گذشته به اهداف واقع بينانه اي برسيم و عزم ملي را جهت ثابت نگه داشتن آمار معتادان جزم كنيم.
وي افزود: مهار اعتياد بدون حضور و توانمند سازي سازمان هاي غيردولتي و مردم نشدني است. با توجه به اينكه ۱۸۵ ميليون معتاد در جهان وجود دارد و تقاضاي اين گروه بر وضعيت كشور تأثير بسيار خواهد داشت از جمله اين كه هم اكنون حداقل ۱۰ ميليون نفر در بخش توليد، ترانزيت و توزيع مواد مخدر فعال هستند.
دكتر هاشمي همچنين افزود: از ابتداي انقلاب تاكنون ۲۰۰ تن مرفين مصرف بازار اروپا در ايران كشف شده و در مجموع مقابله جهاني با مواد مخدر تنها ۱۰ درصد موفقيت  آميز بوده است.
وي گفت: ورزش همگاني و توسعه آن نقش تعيين كننده اي در كاهش مصرف مواد مخدر در كشور داشته، ضمن اينكه معرفي الگوهاي ورزش قهرماني نيز در اين زمينه حائز اهميت است و به همين دليل ۶ ميليارد تومان از محل اعتبارات ستاد مبارزه با مواد مخدر به سازمان تربيت بدني اختصاص يافته كه اين ميزان قطعاً صرف توسعه ورزش محلات خواهد شد.

اداره اطلاعات انرژي آمريكا:
ذخاير اثبات شده نفت ايران ۴۲ ميليارد بشكه افزايش يافت
اداره اطلاعات انرژي آمريكا در آخرين آمار خود از ذخاير اثبات شده نفت ايران، رقم قبلي ۹۰ ميليارد بشكه را اصلاح و حجم واقعي ذخاير اثبات شده نفت ايران را ۱۳۲ ميليارد بشكه اعلام كرد.
به گزارش خبرگزاري فارس، در آخرين گزارش اداره اطلاعات انرژي آمريكا از وضعيت ذخاير و توليد نفت ايران آمده است: در پي كشفهاي جديد در ايران طي يك سال گذشته مخصوصاً كشف ميدان نفتي يادآوران ذخاير اثبات شده نفت ايران به اين رقم افزايش يافته است.
اين گزارش قسمت اعظم ذخاير نفتي ايران را در حوزه هاي نفتي ساحلي استان خوزستان و خليج فارس دانست و نوشت: ايران ۳۲ حوزه نفتي در حال توليد دارد كه ۲۵ حوزه در ساحل و ۷ حوزه در دريا واقع است.

مقررات تأمين اجتماعي براي رضايتمندي بيمه شدگان اصلاح مي شود
مديرعامل سازمان تأمين اجتماعي گفت: برخي از مقررات و بخشنامه ها كه رضايتمندي بيمه شدگان از سازمان تأمين اجتماعي را خدشه دار مي كنند، با حفظ صيانت صندوق اين سازمان، اصلاح مي كنيم.
غلامرضا سليماني در گفتگو با ايسنا، افزود: سازمان تأمين اجتماعي امانت دار پس اندازهاي بيمه شدگان است، بنابراين بايد با ابزارهاي مناسب ميزان رضايتمندي آنها را افزايش داد.
وي حجم وسيع فعاليت ها و خدمات سازمان تأمين اجتماعي را مانع تمركز كامل در اين سازمان دانست و افزود: اصل را به تفويض اختيار با ايجاد نظارت دقيق و بازرسي كامل به امور بخش بيمه اي و درماني براي جلب رضايت بيمه شدگان و كارفرمايان و دولت قرار مي دهيم.
سليماني در ادامه طرح اخير بازنشستگي پيش از موعد را به ضرر صندوق سازمان تأمين اجتماعي و بيمه شده خواند و به ايسنا گفت: به اعتقاد طراحان، بازنشستگي با ۲۵ سال سابقه پرداخت حق بيمه به اشتغال زايي در كشور مي انجامد؛ زيرا اين نيروهاي متخصص كه در ميانسالي قرار دارند، مجدداً به چرخه اقتصاد كشور بازمي گردند، بنابر اين هيچ كمكي به اشتغال نمي كند.
وي تصريح كرد: اگر اين طرح به همين صورت تصويب شود، صندوق ميان نسلي تأمين اجتماعي براي ادامه حيات خود نيازمند دولت مي شود.

عضو كميته كشوري كنترل دخانيات:
ايراني ها سالانه ۱۰۰۰ ميليارد تومان سيگار مي خرند
009927.jpg
عضو كميته كشوري كنترل دخانيات گفت: سالانه ۱۰۰۰ ميليارد تومان در ايران صرف خريد سيگار مي شود.
دكتر حسن آذري پور در گفتگو با خبرگزاري مهر افزود: با توجه به اينكه سالانه ۵۰ ميليارد نخ سيگار در كشور مصرف مي شود، تحقيقات بانك جهاني نشان مي دهد كه دو تا سه برابر هزينه اي كه صرف خريد سيگار مي شود معمولا بايد صرف درمان ناشي از استعمال سيگار كرد.
وي با بيان اينكه استعمال دخانيات در محدوده سني ۱۳ تا زير ۳۰ سال كه دوران نوجواني و جواني محسوب مي شود در حال افزايش است و مي توان گفت كه اين افزايش در تمامي دنيا رخ داده است، اظهار داشت: براساس تحقيقات بانك جهاني و با توجه به ميزان مصرفي سيگار در كشور بايد بين دو تا سه ميليارد تومان در سال را براي درمان سرطان هاي ناشي از استعمال اين ماده دخاني در نظر بگيريم.
عضو كميته كشوري دخانيات با بيان اينكه براساس آخرين آمار موجود در كشور، بيشترين گروه سني سيگاري كه به صورت روزمره سيگار مي كشند در سنين بالاي ۲۵ سال قرار دارند، اظهار كرد: اما آمار نگران كننده اين است كه براساس آمارهاي سال گذشته سن شيوع استعمال دخانيات در سنين ۱۸ تا ۲۵ سال افزايش داشته است.وي ادامه داد: متأسفانه ۹۵ درصد مبتلايان به سرطان ريه سابقه مصرف دخانيات را پيش از ابتلا داشته اند و همچنين ۸۵ درصد بيماران دچار عارضه سكته قلبي بستري شده در بيمارستان ها نيز سابقه استعمال اين مواد دخاني خود را عنوان كرده اند.
دكتر آذري پور تصريح كرد: براي جلوگيري از افزايش تعداد مصرف كنندگان سيگار و ديگر مواد دخاني، سازمان ها و مراكزي نظير مراكز دانشگاهي و سازمان آموزش و پرورش كه با جوانان و نوجوانان ارتباط بيشتري دارند بايد آموزش هاي لازم را در زمينه مضرات و زيان هاي ناشي از استعمال دخانيات بدهند، همچنين راهكارهاي قانوني ديگر نظير ممنوعيت تبليغ مواد دخاني كمك زيادي به كنترل استعمال دخانيات در كشور مي كند.

اجتماعي
اقتصادي
بـورس
حقوق شهروندي
حوادث
خارجي
سياسي
شهري
علمي
علمي فرهنگي
ورزش
ورزش جهان
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   بـورس   |   حقوق شهروندي   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |  
|  علمي   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |