سه شنبه ۳ شهريور ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۴۷۶ - Aug 24, 2004
همراه با المپيك بيست و هشتم
فرنگي كاران ايران امروز به روي تشك مي روند
عراق در رؤياي فينال فوتبال
009912.jpg
آتن- جهانگير كوثري، خبرنگار اعزامي همشهري: رقابت چين و آمريكا شانه به شانه و بسيار حساس شده است. چيني ها با آمادگي كامل در تمام رشته ها به آتن آمده اند. تا امروز دوشنبه چين در مجموع با ۲۲ مدال طلا، ۱۴ نقره و ۱۰ برنز و آمريكا با ۲۱ مدال طلا، ۲۱ نقره و ۱۵ برنز با فاصله نسبت به بقيه تيم ها رقابت جانانه اي دارند. هرچند از نظر جمع كل مدال ها آمريكا ۱۱ مدال جلوتر از چين است اما ازنظر كسب مدال طلا در رده دوم قرار گرفته است. چيني ها در وزنه برداري به آنچه فكر مي كردند تا امروز دست پيدا نكرده اند، اما در ديگر رشته ها به ويژه زنان غوغا كرده اند.
تعداد مدال هايي كه زنان چيني كسب كرده اند بيش از دو برابر مدال مردان آن كشور است.
زنان چيني ۱۳ مدال طلا، ۹ نقره و ۹ برنز تا به امروز به دست آورده اند. آمريكايي ها برخلاف چيني ها در رشته مردان موفق تر بوده اند. ۱۵ مدال طلا، ۱۰ نقره و ۷ برنز را مردان آمريكايي به دست آورده اند. بعد از اين دو كشور ژاپن از قاره آسيا قرار دارد. آنها كلا ۲۶ مدال به اردوي خود برده اند. ۱۳ طلا، ۶ نقره و ۷ برنز. به دنبال ژاپن، استراليا، آلمان، فرانسه، ايتاليا، روسيه، روماني، اوكراين و كره قرار گرفته اند.
اما يادمان باشد كه از ۳۹ رشته دووميداني (مردان و زنان) هنوز ۲۶ رشته آن انجام نشده است. در دووميداني مردان كلا ۲۴ رشته و در زنان ۱۵ رشته وجود دارد.
آمريكايي ها در دووميداني تسلط هميشگي خود را ندارند. آنها در ۱۰۰ متر خوب كار كرده اند. اما در ۷ رشته ديگر دستشان از مدال طلا كوتاه بود.
اتيوپي، سوئد، اوكراين، مجار و ايتاليا شش طلاي ديگر را به چنگ آورده اند. جالب آنكه در قسمت زنان كه شش رشته آن تا ديروز به پايان رسيده است آمريكايي ها يك طلا هم نداشته اند. بلاروس، ژاپن، كوبا، روسيه، سوئد و يونان برندگان طلا بودند. بايد ديد رشته هاي باقيمانده مردان (۲۰۰ متر، ۴۰۰ متر، ۸۰۰ متر) مدال هاي طلا را كدام كشورها به دست مي آورند.
تبليغات كاذب براي جودو
متأسفانه قهرمانان ما موفق به كسب يك مدال برنز هم نشده اند، انتظاري هم نيست و نبوده است. هيچكس براي شنا، تنيس روي ميز، دوچرخه سواري، بوكس و تيراندازي مدالي درنظر نگرفته بود.
اما از جودو انتظار مي رفت كه با اين همه تبليغات و بروبيا لااقل يك برنز به دست مي آورد. براي جودو تبليغات كاذب زياد بود و متأسفانه مسئولين ورزش نيز براي خود مدال هاي رويايي از جودو را تصور كرده بودند.
المپيك آتن نشان داد كه جودو بيش از قد خودش تبليغ كرده است. اين بحث و رشته جودو حكايت هاي ديگري هم دارد كه فرصت مي خواهد تا آنرا يكبار بدون تعارف مورد ارزيابي قرار دهيم. حالا تكواندو مانده است و رضازاده و كشتي كه هميشه جوركش ورزش ما بوده است. اميدوارم زمزمه هايي كه درمورد حذف كشتي از المپيك در آتن به گوش مي رسد صحيح نباشد وگرنه نمي دانم براي المپيك آينده چه خواهد شد. ميدان المپيك ما را برمي انگيزد كه واقع بينانه تر به ورزش خود نگاه كنيم.
دربين ۳۷ رشته اصلي كه در رشته هاي ديگر خرد مي شوند و تقسيم مي گردد، ما جز كشتي و وزنه برداري هيچ جايگاهي نداريم. واقعاً براي ورزش چه كرده ايم، بايد روزي از هاله اي كه در اطراف خود تنيده ايم بيرون بياييم و حقيقت ورزش را براي مردم عريان بيان كنيم.
وزن كشي كشتي  فرنگي انجام شد
وزن كشي چهار وزن اول ۵۵ ، ۶۶ ، ۸۴ و ۱۲۰ كيلوگرم مسابقات كشتي فرنگي المپيك آتن انجام شد.
وزن كشي اوزان ۵۵ ۶۶، ، ۸۴ و ۱۲۰ كيلوگرم كشتي فرنگي المپيك انجام شد و ملي پوشان ايران حريفان خود را شناختند.
در وزن ۵۵ كيلوگرم، حسن رنگرز با لازارو ريواس نايب قهرمان المپيك سيدني و قهرمان جهان در سال ۱۹۹۹ از كوبا و سمير بن چناف از الجزاير در يك گروه قرار گرفت.
در وزن ۶۶ كيلوگرم پرويز زيدوند در دور اول به مصاف كانابت بگاليف از قرقيزستان مي رود.
در دور دوم استراحت مي كند و در دور سوم با مويسس سانچز از اسپانيا كشتي مي گيرد.
بهروز جمشيدي در وزن ۸۴ كيلوگرم در دور اول با قرعه استراحت روبرو شد و در دورهاي دوم و سوم به مصاف ديميتريوس آوراميس نايب قهرمان امسال اروپا و نفر سوم سال ۱۹۹۹ جهان از يونان و فريتز آنس از نروژ مي رود.
سجاد برزي نيز در دور اول به استراحت خواهد پرداخت و در دورهاي بعدي به مصاف ميهالي ديك باردوس دارنده چهار مدال نقره جهان از مجارستان و يوها آهوكاس قهرمان سال ۲۰۰۳ اروپا از فنلاند مي رود.
در اوزان ۸۴ و ۱۲۰ كيلوگرم كشتي گيران رژيم اشغالگر قدس حضور داشتند كه ملي پوشان ايران با آنها هم گروه نشدند.
عراق در رؤياي فينال
تيم ملي فوتبال عراق به مرحله نيمه نهايي بازيهاي المپيك آتن رسيد. هيچكس باور نكرد، اما عراقي ها در مرحله يك چهارم نهايي هم خوش درخشيدند و تيم پرستاره استراليا را شكست دادند. استراليا كه از مجموعه اي از بازيكنان اروپايي خود سود مي برد در دقيقه ۶۴ مغلوب عراق شد. نگارنده زماني كه بازي استراليا را در مقابل آرژانتين ديدم اينگونه تصور كردم كه اين دو تيم دوباره در فينال خواهند بود. اما عراق با بازي زيباي خود كه انصافاً نقص نداشت تمام تصورات و پيش بيني هاي مرا نقش برآب كرد.
پاراگوئه در يك چهارم نهايي با نتيجه عجيب (۳-۲) كره جنوبي را شكست داد و به عراق رسيد. عراق امروز نيز با صبري نور درون دروازه به ديدار پاراگوئه مي رود. صبري نور ۲۰ ساله پس از بازي اول عراق جانشين طالب عدي شد و جايگاه خود را محكم كرد. او ضربه هايي را خنثي كرده است كه واقعاً كمي عجيب به نظر مي رسيد. عباس بسيم، عبدالرزاق حيدر، عبدل امير حيدر و جابر حيدر كه اين سه نسبتي هم با يكديگر ندارند خط دفاع را تشكيل مي دهند. جابر حيدر ۲۸ ساله از تيم بزرگسالان عراق خط دفاعي عراق را رهبري مي كند و يكي از بهترين بازيكنان اين دوره است. در خط مياني عراق سدير صالح، ملامحمد هوار، منيرقصي و عبدالوهاب ابوالحيل بازي مي كنند. ابوالحيل هم از تيم بزرگسالان عراق به كمك آمده است. در خط حمله عراق محمدعماد ۲۲ ساله كه يكي از باطراوت ترين بازيكنان عراقي است با محمد يونس قرار دارند. عدنان حميد مجيد مربي عراق در طي بازي هميشه سه تعويض خود را داشته است. كريم مهدي، فرهان رزاق (بزرگسال) و اطياع سعد از جمله بازيكناني هستند كه به تناوب به ميدان مي آيند.
پاراگوئه فوتبال را چون ديگر كشورهاي آمريكاي جنوبي با خشونت و بازيكنان با تكنيك بازي مي كند. ساگوئر خارا مربي پاراگوئه كارلوس گامارا ملي پوش بزرگ كشورش را با ۳۳ سال سن در خط دفاع قرار داده است. او به اتفاق مهاجم سريع و گلزن پاراگوئه در جام كوپا آمريكا خوزه كارادوس و يك هافبك باتجربه ۲۹ ساله به نام خوليو سزار اينكياسو آمده اند تا با اميدهاي خود قهرماني المپيك را به دست آورند. بازي پاراگوئه و عراق ديدني است و اگر عراق در اين ميدان پيروز شود به كار بزرگ دست زده است. در آن سو آرژانتين پرقدرت تا به امروز شكستي نداشته و حتي يك گل خورده هم ندارد و در كل طي چهار بازي ۱۳ گل زده به ثمر رسانده ، به ديدار ايتاليا مي رود. آرژانتين از تيم بزرگسالان خود، روبرتو آيالا، كيلي گونزالز و گابريل هينزه را به آتن آورده است.
ايتاليا در سال ۱۹۳۶ (دوران حكومت موسوليني) قهرمان المپيك شده است.
برنامه بازيهاي امروز (سه شنبه)
آرژانتين - ايتاليا ساعت (۳۰/۱۹) به وقت تهران در آتن
عراق - پاراگوئه ساعت (۳۰/۲۱) به وقت تهران در تسالونيكي

ورزش
اجتماعي
اقتصادي
بـورس
حقوق شهروندي
حوادث
خارجي
سياسي
شهري
علمي
علمي فرهنگي
ورزش جهان
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   بـورس   |   حقوق شهروندي   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |  
|  علمي   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |