سه شنبه ۳ شهريور ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۴۷۶ - Aug 24, 2004
باز هم دختري توسط پدرش به قتل رسيد
افزايش سؤظن در خانواده ها
سوء ظن عادت بسيار بدي است كه در اعماق وجود يك فرد رخنه مي كند و تمام اعمال و رفتارش را تحت الشعاع خود قرار مي دهد
009972.jpg
هرچقدر اعتماد فردي در جوامع بيشتر شود در مجموع شاهد افزايش ضريب اعتماد عمومي و كاهش سوءظن خواهيم بود

ساعتي از شب گذشته بود. پدرعصباني در اتاق قدم مي زد و عرق مي ريخت. مادر هم از دلشوره در آشپزخانه خود را سرگرم كار كرده بود. ناگهان صداي زنگ خانه به صدا درآمد و دقايقي بعد كليد در قفل پيچانده شد. نگاه خصمانه پدر به طرف در دوخته شده و مادر نگران جلوي در آشپزخانه ايستاده بود. دو دختر 30 و 24 ساله مرد داخل خانه شدند و از اينكه دير وقت رسيده بودند از پدرشان عذرخواهي كردند. اما پدر كه از اين حركت عصباني بود شروع به داد و فرياد كرد. دختران جوان كه حوصله بحث هاي تكراري با پدرشان را نداشتند بي اعتنا به موضوع براي عوض كردن لباس هايشان به داخل اتاق رفتند. همان موقع پدر 58 ساله كه به شدت عصباني شده بود و اين رفتار دخترانش را نوعي گستاخي تصور كرد به آشپزخانه رفت و با چاقويي بيرون آمد. همسرش شروع به داد و فرياد كرد، همان موقع بود كه فريادهاي دختران جوانش بلند شد و خون همه فضا را پركرد. دختر 30 ساله در اثر ضربات چاقو به قتل رسيد و دختر 24 ساله نيز به شدت مجروح شد. موضوع توسط همسايگان به كلانتري 172 شهرري اطلاع داده شد و پس ازحضور بازپرس ابراهيمي در صحنه جنايت، پدر جنايتكار دستگير شد.

اين مرد كه كارمند بازنشسته يك نهاد فرهنگي بود پس از بازجويي در نخستين اعترافاتش تنها انگيزه خود را از وقوع حادثه سوءظن به دخترانش عنوان كرد و مدعي شد آنان دچار فساد اخلاقي شده اند.
او به ماموران گفت: دختر 30 ساله ام (مقتوله) چند ماه قبل از همسرش جدا شده بود و به تنهايي زندگي مي  كرد. وي پس از طلاقش ديگر براي من ومادرش احترام قايل نبود. همين رفتار او باعث شده بود كه تاثير زيادي بر روي بقيه دخترانم بگذارد. آنان دايما بر سر موضوعات گوناگون و سليقه اي با من و همسرم درگير مي شدند. من هم كه احساس كردم آبروي چندين ساله ام در خطر است تصميم به قتل گرفتم.
اكرم ابراهيمي جامعه شناس و محقق دانشگاه درباره افزايش وقوع قتل هاي ناموسي ضمن اشاره به جايگاه سوء ظن و بدگماني در خانواده ها گفت: سوء ظن يا بد گماني تصويري نادرست نسبت به روابط عاطفي يا غير عاطفي ميان افراد مختلف جامعه است.
وي عقيده دارد: سوء ظن عادت بسيار بدي است كه در اعماق وجود يك فرد رخنه مي كند و تمام اعمال و رفتارش را تحت الشعاع خود قرار مي دهد. اگرچنانچه تصورات فردي و بدگماني را به خانواده ها تعميم دهيم مي توان آن را بلاي جان خانواده ها دانست.
به اعتقاد اين جامعه شناس بدگماني و سوء ظن در خانواده ها و علي الخصوص ميان زوجين، والدين و فرزندان در اثر بي توجهي، بي علاقگي، دروغگويي و فقدان صداقت درگفتار، عمل و نحوه تفكر به وجود مي آيد. بدين ترتيب براي اينكه بتوان پيشداوري يا سوء ظن را از بين برد بهتر است افراد صادق باشند و احساساتشان را صادقانه بيان كنند.
امروزه يكي از دلايل عمده خشونت مردان نسبت به زنان سوء ظن است. معمولا خانواده هايي كه گفتمان بين آنان وجود دارد كمتر شاهد پديده اي به نام سوء ظن هستند، از سوي ديگر نحوه تربيت و اجتماعي شدن كه همواره با محدوديت هاي قابل توجهي رو به رو است از دلايل مهم شيوع سوء ظن در بين اعضاي خانواده است. همچنين هرچقدر اعتماد فردي در جوامع بيشتر شود در مجموع شاهد افزايش ضريب اعتماد عمومي و كاهش سوء ظن خواهيم بود.
با توجه به اينكه سوء ظن، ساخته وپرداخته جامعه است پس بايد توسط افراد جامعه نيز برطرف شود كه البته بايد نقش آموزش را در دوران كودكي، نوجواني و جواني مهم دانست.
همچنين < بانودخت نجفيان پور> روانشناس و عضو هيات علمي دانشگاه هم در اين زمينه عقيده دارد: بر اساس ماده 220 قانون مجازات اسلامي اين حق به پدر و مادر داده شده تا با شيوه خشونت آميز با فرزندانشان برخورد كنند. اين در حالي است كه پدر و مادر به نوعي از اين ماده قانوني به عنوان حربه استفاده كرده و پس از ارتكاب جنايت تنها دليل خود را مشكلات اخلاقي يا ناموسي بيان مي كنند كه نيازمند بازنگري فقها در اين زمينه است و در اين صورت اگر صرفا حق به پدر ومادر داده شود آمار كودكان يا به نوعي قربانيان اينگونه حوادث افزايش خواهد داشت از سويي شايد پدر بيمار رواني يا پدري كه با ذهنيت كاملا بسته دست به چنين جنايتي زده باشد كه در هر صورت هرگونه برخورد خشونت آميز با فرزند تقويت پيدا مي كند و فرزند احساس رشد و بالندگي را از دست مي دهد. به اين ترتيب است كه اينگونه رفتارهاي خشونت آميز باعث گسيختگي در خانواده مي شود و فرزندان كه بيشتر در اين موارد دختران هستند ترجيح مي دهند بيشترين وقت خود را درخارج از خانه بگذرانند يا ازخانه فرار كنند.
از سوي ديگر تا زماني كه در جامعه به حقوق كودكان و زنان توجهي نشود ما شاهد چنين حوادثي خواهيم بود.
اين روانشناس در ادامه در خصوص اين حادثه گفت: متاسفانه زماني كه فرزندي به قتل مي رسد بر روي عامل جنايت كارهاي روانشناسي يا روانشناختي صورت نمي گيرد. در اين مورد رفتارهاي پدر جنايتكار با رفتارهاي دوران كودكي اش مغايرت داشته است، به طوري كه وي ادعا مي كند زماني كه ما بچه بوديم به حرف پدرمان گوش مي داديم. اين در حالي است كه نوجوان و جوان امروز مي خواهد با منطق رفتار كند. پدري كه متعصب و غيرتي باشد اينگونه رفتاردخترش را گستاخي تلقي كرده و به نوعي بر اساس آنچه در ذهنيت خود ساخته است دخترش را داراي مشكلات اخلاقي مي داند و مدعي مي شود كه وي فساد اخلاقي دارد. بنابراين در تصور خود چاره اي جز به قتل رساندن وي ندارد. در اين حالت است كه دختر جوان قرباني تعصب كور پدرش شده است.
بانو دخت نجفيان پور در ادامه گفت: تنها چيزي كه مي تواند ما را از اينگونه حوادث در جامعه ايمن نگه دارد فضاسازي فرهنگي است. ما بايد از طريق دستگاه هاي فرهنگي وآموزشي از جمله آموزش و پرورش و رسانه ها به خانواده ها آموزش دهيم جامعه ما در حال گذار از جامعه سنتي به مدرنيته است مرحله اي كه مطمئنا براي پذيرش آن قربانياني را خواهيم داشت. بنابراين براي اينكه تعداد اين قربانيان به حداقل برسد بايد سطح آگاهي مردم را بالا ببريم. در اين صورت است كه خانواده ها در برخورد با فرزندانشان از شيوه دموكراتيك استفاده كرده و همه در تصميم گيري ها مشاركت مي كنند. در چنين شرايط فرهنگي ما كمترين آسيب پذيري را درجامعه خواهيم داشت.همانطور كه يكي از بزرگان معصوم فرمودند: فرزندان خود را براي زماني غير از زمان خودتان تربيت كنيد. در اين صورت است كه خيلي از رفتارها تغيير خواهد كرد و فرزندان احساس امنيت بيشتري خواهند كرد.

آنجا
ادعاي كشيش كنيايي 
هرچند وقت يك بار از گوشه و كنار كشور مي شنويم كه فلان كس با انرژي دروني خود بيماران را شفا مي دهد يا گره از مشكلات پيچيده باز مي كند. ولي مثل اينكه اينگونه ادعاها فقط به كشور ما محدود نمي شود. يك كشيش كنيايي ادعا مي كند قادر است با دعا زنان نابارور را باردار كند. پليس كنيا در حال بررسي اين مطلب است كه آيا اين كشيش در اقدامات قاچاق كودكان شركت دارد يا خير؟
پليس اعلام كرد: اين زنان كه بعضي از آنها از زمان بارداريشان نيز گذشته، به كنيا سفر كرده و پس از تولد نوزادشان به لندن بازگشته اند.
سخنگوي بخش تحقيقات جنايي كنيا مي گويد: ما در حال گفت وگو با كساني هستيم كه داراي كودك شده اند و مظنونيم كه اين جريان يك زنجيره قاچاق كودك باشد.
پليس كنيا 11 كودك 5 ماهه تا 12 ساله را در نايروبي يافت كه به همراه يك زن 56 ساله مي زيستند و اين زن ادعا مي كند كه پس از آنكه اين كشيش براي وي دعا كرده است و بدون داشتن روابط زناشويي با همسرش صاحب اين اولاد شده است.

محو 38 خرچنگ از روزگار
و اما خبري بخوانيد از زني شكمو كه برنده مسابقات جهاني پرخوري سرعتي(!) باشد. سونيا توماش زني است اهل مقدونيه كه تبحري خاص در ناپديد كردن مقدار زيادي غذا در يك چشم برهم زدن دارد. او موفق شد حدود۵ كيلوگرم خرچنگ را در زمان 12 دقيقه ببلعد. 38 خرچنگي كه چند روز پيش در دريا شادمانه اين سو و آنسو مي رفتند كمتر از يك ربع از صفحه روزگار محو شدند.
رقيب بعدي او در اين مدت تنها توانست حدود 3 كيلو خرچنگ بخورد. خب هر كسي يك استعدادي دارد.
سونيا هم متخصص جارو كردن سفره غذاست. در پايان مسابقه جايزه 500 دلاري و كمربند مخصوص (كه به پنجه شهرت دارد) به وي اختصاص يافت.


اعتراض و اخراج
گلن هيلر مردي 35 ساله اهل بركلي اسپرينگز است. او به عنوان طراح و گرافيست در يك شركت كار مي كرد. يك روز خبردار شد كه جورج بوش براي تبليغات انتخاباتي به شهر آنها مي آيد. او هم بلافاصله با يك تلفن بليتي براي خود دست و پا كرد. عصر روز سخنراني فرارسيد و گلن براي شنيدن حرف هاي بوش به دبيرستان هنجرويل رفت. او پس از چند دقيقه سخنراني بوش به شدت عصباني شد و فرياد زد كه پس تكليف اقدامات شما در مورد جنگ با عراق و توليد سلاح هاي كشتار جمعي چه مي شود؟ اما بقيه كه طرفدار بوش بودند بلند فرياد مي كشيدند< چهار سال بيشتر> و گلن را از محل سخنراني بيرون انداختند. فرداي آن روز وقتي گلن به سركار رفت متوجه نامه اي شد كه درآن نوشته شده بود؛ او از كار اخراج شده است خلاصه آقاي هيلر به خوبي نتيجه مخالفت با رئيس جمهوري آمريكا را فهميد و درس خوبي از اين واقعه گرفت!

كودكي 9 ساله ركورد جهاني را شكست
در دوران مدرسه و دانشگاه وقتي نوبت به امتحان ورزش مي رسد، شناي سوئدي ، دراز و نشست و بارفيكس اولين حركاتي هستند كه به ذهن انسان خطور مي كند. اگر ورزشكار حرفه اي هم باشيد باز با شناي سوئدي آشنا هستيد. حركتي كه بيشتر عضلات بدن را درگير مي كند و به استقامت بالاي بدني احتياج دارد. البته اگر بدني بسيار آماده داريد شايد بتوانيد 200 تا۳۰۰ بار شنا برويد اما۹هزار و۲۶۳ دفعه چطور؟ باشا گوسينوف كودكي نه ساله اهل مسكو است. او كه ظاهري لاغر و چهره اي استخواني دارد در ميان همسن و سالانش عادي به نظر مي آيد. اما اين كودك توانست در مدت شش ساعت و نيم 9هزار و۲۶۳ بار شناي سوئدي برود كه ركورد جديد محسوب مي شود.او در هر ساعت تنها پنج دقيقه وقت نوشيدن آب و رفتن به دستشويي داشت و بقيه 55 دقيقه را به طور مداوم شنا مي رفت. شايد تصورش مشكل باشد اما گاهي اين كوچولوها كارهايي مي كنند كه براي بزرگترها فكر كردن به آن هم زجرآور است.

يادداشت حقوقي
از هم نكاتي درباب طلاق توافقي 
هوشنگ سرباز وطن - وكيل پايه يك دادگستري 
اولين سبب سهولت درخواست طلاق توافقي، موافقت فوري روساي دادگاه هاي خانواده است. موارد مقيده در قانون به ويژه ارجاع امر به داوري فقط جنبه تشريفاتي دارد، بي آنكه بتواند نتيجه را توجيه كند، بالاخص همانطوري كه ارباب جرايد استحضار دارند، اخيرا شرط سن داوري نيز تقليل و تعديل يافته - هرچند قضات معظم در اجراي منويات خودشان و در اصرار حكم توجه بليغي در نظريه داور ندارند و به صورت تشريفاتي اين امر لحاظ خاطر قرار مي گيرد- سهل نگري انتخاب داور يا حق انتخاب داور اتفاقي در بعضي محاكم در شرايطي كه داور هيچگونه اطلاعي از زندگي زناشويي متداعين ندارند و فرصت ارزيابي شخصيت زوجين را پيدا نكرده اند فقط از باب خالي نبودن عريضه است. آنها با سه خط نظر ايده آلي خود را مر قوم مي فرمايند، دليل بارز اين مدعا، دومين جهت فوريت صدور حكم از سوي دادگاه است، هرچند عموما، روساي دادگاه ها، با دلسوزي، طرفين را با نصايح پدرانه شماتت و از اقدام نامبردگان بدون آتيه نگري ممانعت مي كنند، اما اين فرصت كافي نيست و موجبات دلسوزي زوجين شده و خواسته طرفين اجرا مي شود. سومين جهت در اين راستا، ايذا و آزار بيش از حد زوج و ناديده گرفتن حقوق همسر و تحت فشار قراردادن زوجه ازهر طريقي كه تاب تحمل را براي زوجه غيرممكن ساخته و خستگي زوجه در شكاياتي كه از زوج كرده و به جهت طول دادرسي در محاكم كيفري و حقوقي و آمد و رفت مشاراليهي با اطاعه دادرسي كه با اين اطناب زوج هول و هراس ورود به محكمه را با رفت و آمدن هاي زياد مهار كرده و زوجه را به لحاظ عدم حصول نتيجه به باد مسخره گرفته و شخصيت زن بيش از پيش خرد و شكننده شده و نجات را در گذشت از حقوق حقه خود دانسته و رهايي خود را از قيودات اين زندگي پر فراز و نشيب برتر مي داند.
چهارمين و برترين علت، منظوركردن مهريه سنگين از طرف والدين زوجه است كه به جهت سنگين بودن اين بار وفاق مسير نمي شود و همه چيز برعكس مي شود. از سويي مسايل چشم و هم چشمي و وضعيت اقتصادي خانواده هم از مهمات امر در نقش تقاضاي طلاق توافقي است.
ازدواج توافقي اگر در مصداق كلمه منظور باشد، ايده آل است. زيرا مي  توانيم توافق را نتيجه جمع بندي نظريات و آرزوها و ايجاد توازن و ارزيابي خواسته ها تلقي و تصور كنيم. زيرا در اين شكل زوجين فرصت بحث پيرامون مسايل خود را داشته، خلقيات خود را در منصه ارزيابي طرف مقابل گذاشته و رفتار و كردار و گفتار و منش زوجين مورد آزمايش قرار گرفته است. اگر چنانچه صداقت چاشني اين توافق و اين آشنايي باشد زهي سعادت. زيرا فردا روز گلايه اي از سوي طرف مقابل متصور نخواهد بود، لذا خانواده ها در اين گذر به سياق وجود روح تفاهم در زندگي مشترك، حيات آرام و بي  دغدغه اي خواهند داشت، مثلا ميزان مهريه متعادل با وضع عالي زوج و به طور عقلاني منظور خواهد شد و زوجه نيز با منطق ازدواج و برابر عرف با طيب خاطر پيشنهاد خواهد داد، در اين روند زوج نيز قبول خواهد كرد و آن چه كه مي  گويند مهريه عندالمطالبه است در اين صورت، وجيه خواهد بود كه زندگي بر شالوده م نطق استوار بوده، همسر مهريه خود را كه حقوق واقعي اوست مي  گيرد و زندگي شيريني خواهد داشت. ازدواج توافقي بر عكس طلاق توافقي است زيرا اولي صميميت و تفاهم وفق معيار منطق بوده ولي دومي در شرايط عصيان روحي، عجولانه و در شرايطي كه غبارهاي كم لطفي آينه را مكدر ساخته هميشه به ضرر زوجه اصرار يافته است.
پس نقش خانواده ها در ازدواج توافقي احترام به اراده فرزندان خود بوده و موجبات استحكام و بقاي آن خواهد بود.

اينجا
نشت گاز در اتوبان همت 
خيلي ها فكر مي كنند اگر ساعت از نيمه شب گذشته باشد بهتر مي توانند كار كنند. راننده بيل مكانيكي كه در حال خاكبرداري از پل در حال احداث ستاري بود نيز همين فكر را مي كرد تا اينكه بيل مكانيكي اش با لوله 6 اينچي پمپ گاز برخورد كرد و باعث نشت گاز تا شعاع۵۰۰ متر شد. نيروي انتظامي و آتش نشاني و شيفت شب مركز پيام امداد گاز تهران دست به كار شدند و با بلندگو در خيابان هاي اطراف محل حادثه هشدار دادند كساني كه دچار عارضه ريوي هستند خانه هايشان را ترك كنند.
علي عليزاده مسوول شيفت شب مركز پيام امداد گازتهران مي گويد: <عمليات امدادرساني به علت آسفالت نامناسب در اين منطقه از سوي كارشناسان اين مركز با ساعتي تاخير انجام شد و در نهايت ساعت 4 بامداد نشت گاز مهار شد.> خوشبختانه اين حادثه خسارت جاني و مالي به همراه نداشت.


پليس در تعقيب مردان مسلح 
ساعت 30:23 شب بود. ماموران گشت انتظامي در خيابان پيروزي در حال حفاظت از خيابان هاي اطراف بودند كه سرنشينان يك دستگاه موتورسيكلت توجه آنان را جلب كرد. ماموران انتظامي به طرف آنان رفتند و دستور توقف دادند كه سرنشينان موتورسيكلت با ديدن ماموران قصد فرار داشتند، اما زماني كه متوجه شدند نمي توانند از چنگ قانون بگريزند، خود را تسليم ماموران كردند. زماني كه ماموران گشت در حال بازرسي بدني از آنان بودند ناگهان يكي از سرنشينان موتور به طرف ماموران تيراندازي كرد و پا به فرار گذاشت. همان لحظه بود كه ماموران انتظامي به تعقيب و گريز مردان مسلح پرداختند. كه به دنبال اين جريان 2 عابر پياده كه يكي زن و ديگري مرد بود در اثر شليك طرفين مجروح شدند و مردان مسلح فرار كردند.
در جريان اين حادثه ماموران انتظامي موضوع را به پليس اطلاع دادند و پيكر زخمي 2 مجروح براي معالجه به بيمارستان انتقال يافت. همچنين در اين خصوص پرونده اي در دايره يكم اداره آگاهي تهران تشكيل شد و تيمي از كارآگاهان در حال شناسايي مردان مسلح هستند.

هر ماه 15 زلزله خراسان را مي لرزاند
هر ماه وقوع 15 تا۲۰زلزله 5/2 ريشتري در استان هاي خراسان رضوي، شمالي و جنوبي به ثبت مي رسد.
محسن حسن نيا رئيس پايگاه لرزه نگاري خراسان افزود: ثبت اين زمين لرزه ها نشان مي دهد اين منطقه در معرض خطر زلزله قرار دارد.
براين اساس بايد مسوولان با همكاري مردم نسبت به مقاوم سازي واحدهاي مسكوني و اداري اقدام كنند.
او افزود: به رغم زلزله خيزي خراسان تعداد ايستگاه هاي زلزله نگار در منطقه متناسب با نياز آن نيست. وي گفت: براي شناسايي دقيق مناطق كور زلزله خيز در استان هاي خراسان رضوي، شمالي و جنوبي نياز به 100 ايستگاه زلزله نگاري داريم.
او افزود: در صورت اقدام اجرايي براي ساخت بنا، اين ايستگاه ها طي چهار سال آينده راه اندازي خواهند شد.

سكته قلبي، عامل مرگ سارق فراري 
با اعلام نظريه پزشكي قانوني، مشخص شد كه سارق جواني كه سحرگاه دوشنبه در پي تعقيب ماموارن جان سپرده بود در اثر ترس سكته قلبي كرده است.
رسيدگي به اين پرونده زماني در دستور كار پزشكان پزشكي قانوني قرار گرفت كه ساعت 5 بامداد يكشنبه ماموران گشت انتظامي در خيابان نواب درحال گشتزني در حوزه استحفاظي خود بودند كه متوجه يك مرد جوان شدند كه به طرز مشكوكي در حال كلنجار رفتن با دستگيره يك خودروي سواري پارك شده در خيابان نواب بود. ماموران بلافاصله به مرد سارق نزديك شدند. وي با ديدن ماموران انتظامي پا به فرار گذاشت و ماموران به تعقيب وي پرداختند. اما طي مسافتي كوتاه ناگهان سارق جوان به زمين افتاد و وقتي ماموران به وي رسيدند متوجه شدند كه سارق جوان به دليل نامعلوم جان باخته است. بلافاصله موضوع به بازپرس اصغرزاده اطلاع داده شد و پس از بررسي هاي مقدماتي جنازه وي به پزشكي قانوني انتقال يافت. صبح ديروز طي نامه اي كه به بازپرس ويژه قتل از سوي پزشكي قانوني ارجاع شد مشخص شد كه سارق جوان در اثر ترس سكته قلبي كرده و جان باخته است.

كشف راز مرگ پيرمرد 70 ساله
زني كه در اقدامي جنايتكارانه همسر 70 ساله خود را با همدستي دوستش به قتل رسانده و پيكرش را به آتش كشيده بود با تلاش كارآگاهان پليس جنايي تهران دستگير شد.
به گزارش خبرنگار ما، عصر روز دوشنبه 26 مردادماه با اطلاع ساكنان كوچه اي در خيابان رسالت رسيدگي به اين پرونده در دستور كار ويژه پليس قرار گرفت. ماموران انتظامي و بازپرس ويژه قتل زماني كه در صحنه كشف جسد حضور يافتند، متوجه شدند كه مرد 70 ساله اي دراثر ضربات چاقو به قتل رسيده و عامل يا عاملان جنايت پيكر وي را به آتش كشيده و از محل متواري شده اند.
پس از بررسي هاي مقدماتي و انتقال جنازه پيرمرد به پزشكي قانوني، تحقيقات كارآگاهان از همسايه هاي پيرمرد بيانگر آن بود كه وي به تازگي با زن 30 ساله اي ازدواج كرده است. بنابراين شناسايي، زن 30 ساله در دستور كار قرار گرفت و مشخص شد كه وي از زمان وقوع حادثه به طرز ناگهاني ناپديد شده است. بنابراين شناسايي و دستگيري وي آغاز شد و كارآگاهان توانستند وي را در يكي از شهرهاي شمالي كشور رديابي و دستگير كنند.
وي درخصوص وقوع حادثه به ماموران گفت: چندي قبل با مردي جوان آشنا شدم و با يكديگر رابطه برقرار كرديم تا اينكه روز حادثه زماني كه با دوستم در خانه مان بوديم ناگهان شوهر 70 ساله ام سر رسيد و ما را ديد. به اين ترتيب من كه دنبال فرصتي بودم با چاقويي كه دراختيار داشتم او را به قتل رساندم و عصر همان روز به همراه مرد مورد علاقه ام دوباره به خانه برگشتيم و او را به آتش كشيديم.
كارآگاهان جنايي تهران تجسس هاي ويژه خود را براي دستگيري مرد جوان آغاز كرده اند.

قوانين جديد براي مجرمان زير 18 سال در آمريكا
دادگاه عالي واشنگتن روز گذشته جلسه اي براي تعيين وظايف و مسووليت پليس در برخورد با مجرماني كه زير 18 سال سن دارند تشكيل داد.
سخنگوي دادگاه عالي گفت كه اين جلسه به دنبال اقدام پليس در بازجويي شديد از نوجوان 17 ساله اي كه مظنون به قتل بود، انجام گرفته است.
از آغاز سال جاري ميلادي اين چهارمين مورد قضائي است كه دادگاه عالي براي رسيدگي به آن و حل و فصل مشكلات مربوطه تشكيل جلسه مي  دهد. در اين جلسه برخي شاكيان پليس واشنگتن ادعا كردند كه نيروهاي پليس در زمان بازداشت مجرمان زير 18 سال، از عبارت معروف <شما حق داريد در برابر اظهارات فوق سكوت كنيد،> استفاده نمي  كنند.
با اين وجود قاضي آنتوني كندي ادعا كرد در قانوني كه در سال 1966 در خصوص موارد استفاده از اين عبارت به تصويب رسيده به هيچ وجه سخني از قوانين خاص در مواقع رويارويي با مجرمان زير 18 سال نيامده است. اين در حالي است كه جلسه فوق و تصميم هاي اخذ شده در اين رابطه در حقيقت دريچه اي به سوي احقاق حقوق مجرمان نوجوان است.
مايكل آلوارودو كه زمان بازداشت 17 سال سن داشته است در اولين بازجويي خود به مدت 2 ساعت مورد بازجويي مداوم قرار گرفت و اين در حالي بود كه والدين وي در تمام اين مدت حتي از اتهام وي نيز خبري نداشتند.
اين در حالي است كه مامور تحقيق پرونده آلوارودو ادعا كرده است كه آلوارودو مختار بود، در صورت عدم رضايت شخصي محل بازجويي را ترك كرده و به سوالات نيز پاسخ ندهد. با اين وجود، قاضي استفان برير اعتقاد دارد كه آلوارودو به دليل سن كم به هيچ وجه از اين قبيل مناسبات قانوني اطلاع نداشته و ماموران پليس بايد حق و حقوق قانوني وي را به او تذكر مي  دادند.
آلوارودو در حال حاضر در حال گذراندن دوران 15 ساله حبس خود است.
وي متهم است كه در سال 1995 با همدستي چند نفر، يكي از دوستانش را به قتل رسانده است.
دادگاه عالي در حال حاضر مشغول بررسي دو لايحه قضائي ديگر نيز هست. يكي از اين قوانين مربوط به مسووليت پليس در قبال مجرماني است كه در اولين لحظه بازجويي و تفهيم اتهامات در مورد حقوق قانوني شان تذكرات لازم به آنها داده نشده است.
مساله ديگر در مورد ماموراني است كه پيش از بازجويي افراد مست و گرفتن اعتراف از جنايتكاران -هر چند حرفه اي- حقوق قضائي  آنها را مبني بر اختيار سكوت و ملاقات با وكلايشان به آنها متذكر نمي  شوند.

پيشنهاد سردار طلايي
بانك ها را در محل امن بسازيد
009969.jpg
فرمانده نيروي انتظامي تهران پيشنهاد داد براي جلوگيري از سرقت، بانك هايتان را در جاي امن بسازيد.
سردار طلايي از مديريت بانك ها در عدم استفاده ازتجهيزات و امكانات ايمني براي محافظت از شعب انتقاد كرد و گفت: برخي از شبكه هاي بانكي به هيچ وجه همكاري لازم در رابطه با استفاده از نيروي محافظ براي شعب خود را نداشته و در واقع حاضرند براي نماي ساختمان بانك بيشتر خرج كنند تا محافظت آن.
فرمانده نيروي انتظامي گفت: علاوه بر داشتن محافظ، عدم رعايت نكات ايمني در انتخاب محل استقرار بانك، سهل الوصول بودن درها و دسترسي به داخل بانك، توجه بيشتر به نماي ساختمان تا مسايل ايمني، عدم استفاده از علايم هشداردهنده، عدم تجهيز بانك ها به سيستم هاي دوربين مداربسته، بستر اينگونه سرقت ها را فراهم مي كنند. بانك ها همانطور كه اموال روي پيشخوان را كه سمت كارمندان بانك است بيمه كرده اند، بايد اموال روي پيشخوان را كه سمت مراجعان است نيز بيمه كنند.
وي درمورد حادثه سرقت مسلحانه بانك كشاورزي در هفته گذشته گفت: سرقت هفته پيش، ازجمله مواردي بود كه پليس همزمان با سارق وارد عمل شد، ولي برخي از رسانه ها به گونه اي تيتر خبر سرقت را درج كردند كه صرفا رواج دهنده احساس ناامني در جامعه بوده و هيچ اشاره اي هم به موفقيت پليس در برخورد با فرد سارق نكردند.
برخي روزنامه ها در گفت وگوهايي كه با فرد سارق انجام دادند، اين فرد مجرم خود را پزشك معرفي و دليل سرقت را مشكلات اقتصادي خود اعلام كرده، درحاليكه هيچ انسان باشرافتي در بدترين شرايط عسر و حرج، امنيت و حقوق مردم را به خطر نمي اندازد.
سارق مدعي شده است كه براي اولين بار مرتكب سرقت شده، ولي در جريان تحقيقات اعتراف كرد كه سارق سابقه داري بوده و تاكنون در سال هاي 81 و 82 دو بار از شعب ستارخان و شهيد كلاهدوز بانك كشاورزي سرقت مسلحانه كرده است.
فرمانده انتظامي تهران بزرگ تصريح كرد: دسترسي آسان به سلاح و نبود توازن در نگهداري، حمل و كاربرد سلاح با مجازات هاي تعيين شده، يكي از دلايل اصلي انجام اعمال مجرمانه با سلاح گرم است، لذا قوانين بازدارنده اين نوع از جرايم بايد تشديد يافته و برخورد ويژه اي با اين افراد صورت گيرد.

حوادث
اجتماعي
اقتصادي
بـورس
حقوق شهروندي
خارجي
سياسي
شهري
علمي
علمي فرهنگي
ورزش
ورزش جهان
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   بـورس   |   حقوق شهروندي   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |  
|  علمي   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |