سه شنبه ۳ شهريور ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۴۷۶ - Aug 24, 2004
خودداري از نام نويسي دانش آموزان به دليل پايين بودن معدل، تخلف است
مديركل  مدارس  غيرانتفاعي  وزارت  آموزش  و پرورش ، گفت : خودداري  از نام نويسي  دانش آموزان  در مدارس  غيرانتفاعي  بخاطر پايين  بودن  معدل ، تخلف  است .«برخي  از خانواده ها اعلام  كردند كه  شماري  از مدارس  غير انتفاعي ، نام  نويسي از دانش آموزان  را منوط به  بالا بودن  معدل  اعلام  مي كنند.»
حسن  مسعودي  ديروز در گفتگو با خبرنگار گروه  فرهنگي  ايرنا در پاسخ  به  اين  گلايه ها افزود: خودداري  از نام نويسي  دانش آموز بخاطر افت  آموزشي و پايين  آمدن  معدل ، خلاف  مقررات  است  و موسسان  و مسئولان  مدارس  بايد در اين زمينه  پاسخگو باشند.
وي  افزود: به  خاطر افت  تحصيلي  و كاهش  معدل  نمي توان  دانش آموزي  كه  سال ها در مدرسه اي  تحصيلكرده  را اخراج  و يا از نام نويسي  او در آن مدرسه  ممانعت كرد. وي  گفت : هيچ  دانش آموزي  را نمي توان  به  دليل  كاهش  معدل  از نام نويسي  در مدرسه اي  كه  در آن  تحصيل  مي كند، محروم  كرد و اين  اقدام  وجاهت  آموزشي  ندارد.
مديركل  مدارس  غيرانتفاعي  گفت : شايسته  است  مدارس  غيرانتفاعي  به  جاي  اين گونه  اعمال  غيرمجاز و غيرقانوني ، نسبت  به  دلايل  افت  تحصيلي  و آموزشي  دانش آموزان  اقدام  و پيگيري  كنند.
وي  افزود: مدارس  غيرانتفاعي  در افت  تحصيلي  و كاهش  معدل  دانش آموزان  بي تقصير نيستند و اين  گونه  مدارس  بايد براي  كاهش  افت  آموزشي  و تحصيلي دانش آموزان ، كيفيت  آموزش  خود را افزايش  دهند. مسعودي  گفت : قصور مدارس  غيرانتفاعي  در كاهش  معدل ، كمتر از دانش آموزان  نيست  و اين  امر قابل  پيگيري  است  و اين  گونه  مدارس  بايد در اين  زمينه پاسخگو باشند. وي  افزود: خودداري  از نام نويسي  دانش آموزان  به ويژه  دانش آموزان  دوره  پيش دانشگاهي  كه  سال ها در آن  مدرسه  تحصيلكرده  و با فرآيند آموزشي  و غيرآموزشي  آن  آشنا شده اند مشكلات  روحي  و تربيتي  فراواني  براي  آنها ايجاد مي كند. مسعودي  از مسئولان  مناطق  آموزش  و پرورش  درخواست  كرد در صورت  مشاهده  اين گونه  تخلفات ، مراتب  را هرچه  سريعتر پيگيري  كنند و مشكلات  دانش آموزان  و خانواده ها را حل  كنند.
وي  گفت : در صورت  خودداري  موسس  و مديران  مدارس  غيرانتفاعي  در اجراي  اين دستورالعمل ، شوراي  نظارت  استان  و منطقه  آموزش  و پرورش ، تخلفات  را بررسي خواهند كرد.

بيشترين قربانيان تصادفات مربوط به جاده هاي برون شهري است
گروه اجتماعي: جاده هاي برون شهري، بيشترين قربانيان تصادفات را داشته اند كه بيش از نيمي از آنها در محل حادثه جان باخته اند. به گزارش روابط عمومي سازمان پزشكي قانوني كشور، در سه ماهه اول سال جاري با ۱۷ درصد رشد نسبت به مدت مشابه در سال گذشته، ۶ هزار و ۶۰۳ تن به علت صدمات ناشي از تصادفات جان باخته اند كه ۷/۳۳ درصد قربانيان سرنشين وسايط نقليه و ۲۳ درصد موتورسوار بوده اند.
اين گزارش مي افزايد: بر خلاف قربانيان موتورسوار كه بيشتر افراد ۱۸ تا ۲۴ سال مي باشند، عابرين متوفي بيشتر افراد بالاي ۵۰ سال هستند. همچنين جاده هاي برون شهري، بيشترين قربانيان را داشته اند به طوري كه ۳/۶۳ درصد مي باشد كه بيش از نيمي از افراد در محل حادثه جان باخته اند و علت فوت ۶۰ درصد قربانيان، ضربه به سر اعلام شده است.
بر اساس اين گزارش، تخمين زده مي شود كه در سراسر دنيا، آسيب هاي ترافيك جاده اي باعث بيش از ۲/۱ ميليون مورد مرگ در سال مي باشند كه بسياري از آنها در جوانان روي مي دهد كه باعث اتلاف قابل توجه زندگي مي شود. گزارش جهاني سلامت حاكي از آن است كه: بيش از ۹۰ درصد موارد مرگ در كشورهاي داراي درآمد متوسط و پايين روي مي دهد و ضريب مرگ در اين كشورها ۲ برابر كشورهاي با درآمد بالاست.
اين گزارش مي افزايد: در كشورهاي در حال توسعه نسبت بسيار بالاتري از مرگ هاي جاده اي در ميان اقشار آسيب پذير و مسافران اتوبوس روي داده است در حالي كه تصادفات ترافيك جاده اي تا حدود زيادي قابل پيشگيري هستند.
بر اساس اين گزارش رويكردهاي مربوط به افزايش ايمني جاده ها شامل: اقدامات مهندسي (طراحي جاده و مديريت ترافيك)، طراحي و تجهيزات خودرو(كلاه و كمربند ايمني و...) و اقدامات مربوط به استفاده كنندگان از جاده(مثل: محدوديت سرعت و رعايت قوانين) مي باشند كه با به كارگيري اين روشها مي توان از ۴۴ درصد آسيبهاي جاده اي پيشگيري  كرد.

دريافت وجه اجباري هنگام ثبت نام مدارس ممنوع است
مرتضي  حاجي  در بخشنامه اي  به  سازمان هاي  آموزش و پرورش  سراسر كشور با تصريح  اينكه  دريافت  كمك  از متقاضيان  ثبت  نام  بايد با اطلاع  رساني  نيازهاي  مدرسه  و بدون  تعيين  رقم  باشد، تاكيد كرد:  دريافت  كمك  نبايد به  هيچ  وجه  شرطي  براي  پذيرش  و ثبت  نام  دانش آموزان  تلقي  شود.
به  گزارش  روابط  عمومي  وزارت  آموزش و پرورش ، در اين  بخشنامه  تصريح  شده  است  به  رغم  توصيه هاي  موكد و مكرر در خصوص  رعايت  رضايت  كامل  اوليا از دريافت  كمك هاي  مردمي  موضوع  ماده  ۱۱ قانون  شوراي  آموزش و پرورش ، متأسفانه  گزارش هايي  از تعداد اندكي  از مدارس  كه  اين  مهم  را به  خوبي ، رعايت  نكرده اند دريافت  مي شود كه  دستاويزي  براي  زير سؤال  بردن  تلاش هاي  مؤمنانه  انبوه  همكاران  فرهنگي  و به  ويژه  مديران  مدارس  خواهد شد.
طبق  بند ۲ اين  بخشنامه ، شركت  در كلاس ها و فعاليت هاي  فوق  برنامه  نيز كاملاً داوطلبانه  است  و نبايد به  صورت  الزامي  مطرح  شود.
وزير آموزش و پرورش  در بند سوم  اين  دستورالعمل ، سازمان هاي  آموزش و پرورش  استان ها را مكلف  كرده  است  چنانچه  وقت  فراغت  مدرسه  در اختيار برنامه هاي  مكمل  آموزشي  است  با شفافيت  كامل ، به  اوليا اطلاع  رساني  شود، كه  اولا ثبت  نام  در آن  برنامه  كاملاً اختياري  است  و ثانياً حساب  آن  از ثبت  نام  در برنامه  درسي  مدرسه  جداست .

عرضه كتاب هاي درسي در طول سال تحصيلي
كتاب هاي  درسي  دوره هاي  ابتدايي ، راهنمايي ، متوسطه  و پيش دانشگاهي  در طول  سال  تحصيلي  در فروشگاه هاي  آموزش  و پرورش  عرضه  مي شود.
به گفته سيد احمد حسيني  مدير كل دفتر چاپ و توزيع كتابهاي درسي وزارت آموزش و پرورش اگر دانش آموزي  به  هر دليلي  نتواند كتاب هاي  خود را تهيه  كنند، مي تواند با مراجعه  به  فروشگاه هاي  انتشارات  مدرسه  و شركت  چاپ  و نشر كتاب هاي  درسي  ايران  كتاب هاي  مورد نياز را دريافت  كند.
وي  افزود: ساير علاقه مندان  و شهروندان  هم  مي توانند در صورت  نياز به  اين  كتاب ها براي  تهيه  اين  كتاب ها به  فروشگاه هاي  انتشارات  مدرسه  مراجعه  كنند و نگراني  از بابت  نبود اين  كتاب ها در بازار نيست .
حسيني  گفت : اين  كتاب ها از ۱۵ مهرماه  تا خرداد ماه  با بهاي  پشت  جلد در فروشگاه هاي  ياد شده  به  متقاضيان  ارايه  مي شود.

بازتاب
اعطاي حق بهره وري فقط به ۴۰ درصد اعضاي هيأت علمي
درپي چاپ مطلب «مجمع صنفي اعضاي هيات علمي خواستار...» در روزنامه مورخ ۲۷/۵/۸۳ روابط عمومي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري با صدور جوابيه اي اعلام كرد: اشاره عضو هيات علمي ياد شده علي القاعده به اجراي تصويب نامه هيات محترم وزيران مبني بر اعطاي حق بهره وري به ۴۰ درصد از اعضاي هيات علمي دانشگاهها و موسسات آموزش عالي معطوف است، و افزايش ۴۰ درصدي حقوق اعضاي هيات علمي با توجه به افزايش ضريب حقوق در سال ۸۳ موضوعيت نداشته است.
همچنين، اعطاي حق بهره وري با توجه به عملكرد آموزشي، پژوهشي و اجرايي اعضاي هيات علمي صورت مي گيرد و بنابراين پرداخت حق مربوط به يك يا حداكثر دو نوبت در سال محدود خواهد بود.
با توجه به ضرورت توجه به خصوصيات و ويژگيهاي دانشگاهها و موسسات آموزش عالي، از كليه دانشگاهها و موسسات آموزش عالي خواسته شده است كه نسبت به تدوين دستورالعمل  اجرايي اعطاي تسهيلات مذكور اقدام كنند.

معاون وزير بهداشت:
مراكز درماني به گورستان تجهيزات پزشكي تبديل شده اند
009978.jpg
مريم غفاري: معاون توسعه مديريت و منابع وزارت بهداشت گفت:  مهمترين ملاك ارزشيابي عملكرد يك بيمارستان،  اثر بخشي خدمات درماني و رضايت مردم از دريافت خدمات مي باشد.
دكتر محمد جعفر قائم پناه، در گفت وگو با همشهري افزود: اگر بيمارستاني ادعا كند كه آمار جراحي از ۱۰۰ عمل به هزار عمل افزايش يافته است اين دليل بر اثر بخشي در سلامت و خوب بودن آن نيست و يا افزايش آمار پاراكلينيكي مثل MRI ، سي تي اسكن و... نشانه خدمت بيشتر نمي باشد بلكه افزايش هزينه هاست.
وي در خصوص ارزشيابي وزارت بهداشت از عملكرد بيمارستان هاي كشور براساس شاخص هاي كمي و كيفي گفت: شاخص هاي كيفي و عملكردي بيمارستان ها شامل تأمين رضايتمندي مراجعان به بخش هاي اورژانس، رعايت ضوابط ارائه خدمات درماني در قالب MANAGECARE در مراكز و بخش هاي درماني، تعيين . Goident timeهاي درماني در بخش هاي اورژانس خواهد بود.
بر اين اساس، شاخص هاي كيفي اورژانس شامل متوسط زمان دسترسي به پزشك، متوسط دسترسي به خدمات پرستاري و شاخص هاي كيفي بخش هاي عمومي بيمارستان ها شامل نسبت سزارين به زايمان طبيعي، تزريقات سالم، داشتن راههاي تسكين درد هاي بدون بيماري زمينه اي و آنتي بيوتيك پروفيلاكتيك قبل از جراحي هستند.
وي مهمترين ملاك ارزشيابي يك بيمارستان را اثربخشي آن ذكر كرد و گفت: شاخص هاي علمي ديگري نيز در اين ارزيابي نقش دارند مثل: ميزان مرگ و مير يك بيمارستان در اثر عفونت براساس استانداردهاي علمي و در سطح كلان پزشكي نيز، رضايتمندي مردم از دريافت خدمات است. وي گفت: به طور مثال بيمارستان قلب تهران كه بيش از صدها عمل بزرگ قلب را با هزينه كم و رضايت بالا انجام مي دهد يا بيمارستان ميلاد كه تحت پوشش تأمين اجتماعي است نيز جزو بيمارستان هايي هستند كه خدمات مطلوبي را به بيماران ارائه مي  دهند.
بر اساس اين گزارش رئيس انجمن اداره امور بيمارستان ها گفت: فقط ۵ درصد از بيمارستانهاي كشور داراي مديريت حرفه اي و صاحب صلاحيت براي اداره امور بيمارستانها هستند.
ابراهيم صدقياني ضمن بيان مطلب فوق افزود: به رغم هزينه اي كه براي متخصصان اداره امور بيمارستانها در بسياري از دانشگاههاي معتبر كشور صرف مي شود اين مسئله هنوز در جامعه نهادينه نشده است در حالي كه مانند بسياري از كشورهاي جهان به منظور حفظ منافع و افزايش رضايت بيمار بايد مراكز درماني كشور ما به دست مديران حرفه اي اداره شود.
وي با اشاره به اين كه ۹۵درصد بيمارستان ها به صورت غيرحرفه اي اداره مي شوند گفت: سيستم مديريت كيفيت در بيمارستان ها نمي تواند بدون افراد متخصص و حرفه اي پياده شود.
وي بروز بسياري از حوادث و سوانح در بيمارستان ها نظير حريق را ناشي از نبود مديريت مناسب در بيمارستان ها دانست و گفت: ضعف مديريت بيمارستاني موجب از بين رفتن منابع بيمارستاني مي شود به طوري كه مراكز درماني  به گورستان تجهيزات پزشكي تبديل شده اند.
صدقياني ادامه داد: بايد در نظر داشت كه ۶۵ درصد سهم سيستم بهداشت و درمان كشور صرف بيمارستانهايي مي شود كه با مديريت نامناسب و بكارگيري نادرست اين امكانات در حقيقت اين منابع عظيم را به هدر مي دهند. براساس اين گزارش، معاون فرهنگي، رفاهي و اجتماعي سازمان نظام پرستاري نيز گفت: كمبود و نقض در ملزومات بيمارستاني و همچنين كمبود نيرو در بخش پرستاري موجب شده است كه هر روز شاهد افزايش مرگ و مير بيشتري در بيمارستان ها باشيم.
محمد شريفي مقدم افزود: بارها از دولتمردان خواسته شده تا در بيمارستان دولتي بستري شوند و امكانات اين بيمارستان ها را تجربه كنند و بدانند كه بيماران بستري شده در اين نوع بيمارستان ها چه رنجي مي كشند.
شريفي مقدم حل اين مشكل را نيازمند تغيير نگرش در مسئولين دانست و تأكيد كرد: كمبود امكانات، نياز بيمار را به مراقبت ۴ تا ۵ برابر كرده است و اين در حالي است كه پرستاران ما با يك سوم حداقل استانداردهاي جهاني به لحاظ تعداد پرستار مورد نياز، خدمات ارائه مي كنند.
دبير كل خانه پرستار اظهار داشت: هنوز سازمان مديريت و برنامه ريزي، در رسيدن به مطالبات پرستاري كارشكني مي كند و درك مناسبي از وضعيت پرستاران در كشور ندارد.

اخبار كوتاه
اعزام به عتبات عاليات تا اطلاع  ثانوي؛ ممنوع
معاون سازمان حج و زيارت گفت: با وجود اتفاقات رخ داده در كشور عراق و بسته بودن مرزهاي اين كشور، تا اطلاع ثانوي هيچ اعزامي به عتبات عاليات صورت نمي گيرد.
سيد ابوالحسن رضوي در گفتگو با خبرگزاري مهر با بيان اين مطلب گفت: در حال حاضر به دليل شرايط خاص، بروز ناامني ها، جنگ داخلي و اتفاقاتي كه در شهرهاي مختلف كشور عراق رخ داده، در حال حاضر از سوي سازمان حج و زيارت هيچ اعزامي به عتبات عاليات صورت نمي گيرد.
وي در خصوص بسته بودن مرزها افزود: مرزهاي اين كشور بسته است و كار كنترل آن بر عهده وزارت كشور است و سازمان حج تنها وظيفه اجرايي و ساماندهي كردن تصميمات دولت را بر عهده دارد.
وي خاطرنشان كرد:  تا زماني كه آرامش مجدداً در اين كشور از سر گرفته نشود، اعزامي آغاز نخواهد شد.
معاون سازمان حج و زيارت درباره فعاليت دفتر نمايندگي سازمان حج در عراق، تأكيد كرد: دفتر نمايندگي سازمان حج در شهر بغداد مستقر است و هم اكنون نيز در حال فعاليت است و تعطيل نشده است.

اعتبارات پژوهشي ۴ برابر مي شود
با توجه به رويكرد جديد نظام به مقوله تحقيق و پژوهش،اعتبار پژوهش كشور در برنامه چهارم توسعه به حدود ۳ درصد توليد ناخالص ملي مي رسد كه حدود ۴ برابر اعتبار فعلي آن است.
دكتر جعفر توفيقي وزير علوم، تحقيقات و فناوري در گفت وگويي با خبرگزاري فارس افزود: اعتبار فعلي تحقيق و پژوهش در كشور حدود ۸/۰ درصد از توليد ناخالص ملي است كه با توجه به تعريف رسالت جديد وزارت علوم در بخش تحقيق و پژوهش اين اعتبار به حدود ۳ درصد از بودجه ۱۳۰ ميليارد دلاري توليد ناخالص ملي خواهد رسيد.
وي ادامه داد: وزارت علوم، تحقيقات و فناوري براي انجام وظايف خود در زمينه پژوهش برنامه هاي گسترده اي در زمينه لحاظ اصلاح ساختار و روش هاي تحقيق و پژوهش دارد كه با تجديدنظر در برنامه هاي پيشين دنبال مي شود.
وي اضافه كرد: در مقوله ايجاد ساختار جديد در اين برنامه ها احداث مراكز رشد و پاركهاي علوم و فناوري دنبال مي شود كه تاكنون اين مراكز در ۱۰ استان كشور تاسيس شده و افزايش اين مراكز نيز در دستور كار وزارت علوم است.
وي افزود: در اين پاركها امكانات و تجهيزات مورد نياز محققان در اختيار آنان قرار مي گيرد و با ارتباط مستقيم با صنعت و بخش هاي توليدي كشور زمينه مناسبي براي خلاقيت و ابتكار آنان فراهم مي شود.
وي ادامه داد: در بحث اصلاح روشها نيز به دنبال تجديدنظر و دستيابي به روش هايي هستيم كه با استفاده از آنها از دنباله روي روشهاي ديگران دور شويم و با اصلاح روشهاي سنتي به مدلهاي جديد و هماهنگ با فرهنگ كشور دست يابيم.

آزمون دكتراي تخصصي دوره هاي فراگير دانشگاه پيام نور تهران جمعه برگزار مي شود
سازمان  سنجش  آموزش  كشور اعلام  كرد: آزمون  دكتراي  تخصصي  دوره هاي  فراگير دانشگاه  پيام  نور سال  ۱۳۸۳ شهرستان  تهران  ششم  شهريور ماه  جاري  برگزار  مي شود.
به  گزارش  روابط عمومي سازمان  سنجش ، برگزاري  آزمون  دكتراي تخصصي در نوبت  صبح  و بعد از ظهر است .
كارت  ورود به  جلسه  آزمون  دكتراي  تخصصي  روز پنجشنبه  از ساعت  ۸ تا ۱۲ و۱۴ تا ۱۹ توزيع  خواهد شد.
داوطلبان  متقاضي  هريك  از رشته هاي  تحصيلي  حقوق  بين الملل ، زبان  وادبيات فارسي  وبرنامه  ريزي  آموزش  از راه  دور بايد براي  دريافت  كارت  ورودي  خودشان به  حوزه  مربوطه  مراجعه  كنند.
كارت  آزمون  داوطلبان  زن  در دانشگاه  تربيت  معلم  تهران  و مردان  در دانشگاه علم  و صنعت  ايران  توزيع  مي شود.

معلمان و مردم نخستين و آخرين گروه مورد اعتماد
جوانان هستند
حدود ۷۵ درصد جوانان ۱۵ تا ۲۹ سال به معلمان بيش از همه اعتماد دارند. به گزارش ايسنا،  بر اساس مطالعات صورت گرفته بر روي جوانان ۱۵ تا ۲۹ سال پيرامون ميزان اعتماد به اقشار مختلف جامعه پس از معلمان به عنوان مورد اعتمادترين قشر از ديد جوانان استادان با ۶۸ درصد و ورزشكاران با ۵۹ درصد از ديد اين جوانان به عنوان اقشار مورد اعتماد جامعه مطرح شدند.همچنين بر اساس اين مطالعات پزشكان با ۵۷ درصد و پليس راهنمايي و رانندگي و نيروي انتظامي با ۵۵ درصد مورد اعتمادترين اقشار جامعه از ديد جوانان هستند.

سرانه فضا در زندانهاي ايران ۱۰ متر مربع است
رئيس سازمان زندانهاي كشور گفت: سرانه فضا در زندانهاي ايران ۱۰ مترمربع است و اين امر نتيجه كاهش شمار زندانيان است كه آن نيز با توجه به اجراي طرح كاهش حبس حاصل شده است.
به گزارش خبرگزاري فارس علي اكبر يساقي افزود: در قوانين جاري كشور مجازات ۴۰۰ عنوان جرم حبس تعيين شده است كه با توجه به تاكيدات مكرر مسئولان اين تعداد بايد كاهش يابد. او همچنين با اشاره به اقدامات تربيتي و تاميني در سطح زندانهاي كشور افزود: اگر بگوييم سطح بهداشت برخي زندانها به مراتب بهتر از خوابگاههاي دانشجويي است اغراق نگفته ايم و اقدامات تعليم و تربيتي و ايجاد مراكز آموزش علمي و فني در سطح زندانها نيز نتايج بسيار مثبتي در پي داشته است و تعداد زندانيان بسيار كمتر شده است.

۵۰ درصد كودكان خانه هاي بهزيستي «سرراهي» هستند
009975.jpg

مديركل دفتر شبه خانواده سازمان بهزيستي كشور با اعلام اين كه ۵۰ درصد كودكان خانه هاي نگهداري بهزيستي سرراهي هستند، گفت: سالانه يكهزار كودك به فرزند خواندگي پذيرفته مي شوند. نبي الله عشقي در گفت وگو با ايسنا، با بيان اين كه ۶ هزار و ۵۶۲ كودك در خانه هاي بهزيستي نگهداري مي شوند، تصريح كرد: از اين تعداد ۱۵ تا ۲۰ درصد كودكان به علت زنداني بودن والدين۱۰، درصد عدم صلاحيت، ۱۰ درصد فوت و ۵ درصد به علت مفقودالاثر بودن والدين خود در مراكز نگهداري از كودكان هستند.عشقي هزينه ماهانه نگهداري و مراقبت از هر كودك را بين ۱۲۰ تا ۲۰۰ هزار تومان بيان كرد و گفت: ورود و خروج كودكان به خانه هاي نگهداري سازمان بهزيستي تنها با حكم قضايي صورت گرفته و در مجموع سالانه حدود ۲۰ درصد آمارهاي فوق ورود وخروج به مراكز وجود دارد.

افزايش ۵۰ درصدي گردشگران خاورميانه از سريلانكا
براساس تازه ترين مطالعات انجام شده توسط نشريه توريسم آسيا تعداد گردشگراني كه در شش ماهه نخست سال ۲۰۰۴ از خاورميانه به سريلانكا مسافرت كرده اند، در مقايسه با مدت مشابه در سال گذشته ۵۰ درصد افزايش يافته است.
براساس آمار منتشره، تعداد گردشگراني كه طي ماه هاي مه و ژوئن سال جاري به سريلانكا مسافرت كردند، در مقايسه با سال گذشته افزايش ۲/۵۵ درصدي را نشان مي دهد كه بخش اعظمي از اين توريست ها از كشورهاي خاورميانه بوده اند و پس از آن اروپاي غربي و استراليا بيشترين ميزان گردشگر به سريلانكا را داشته اند. به گزارش ايسنا مسافت نه چندان زياد سريلانكا با كشورهاي منطقه خاورميانه و نيز وجود پروازهاي مستقيم به اين كشور از جمله دلايل افزايش سفر آسيايي ها است.

پايگاهي مستقل براي«تاق بستان» راه اندازي مي شود
مسئولان سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري، پايگاهي مستقل براي محوطه باستاني تاق بستان تشكيل مي دهند. دبيرخانه همگاني پروژه هاي بزرگ سازمان، در اين باره اعلام كرد: به زودي پايگاهي براي ساماندهي فعاليت هاي مربوط به محوطه تاريخي تاق بستان تشكيل خواهد شد. اين محوطه تاكنون جزو زير مجموعه هاي پايگاه ميراث فرهنگي بيستون بوده است كه به دليل حجم و گستردگي مسايل مربوط به اين محوطه، چنين تصميمي گرفته شد.
بستان در دامنه كوهي در شمال شرقي حاشيه شهر كرمانشاه و در نزديكي چشمه اي قرار دارد و از جمله آثار و بناهاي آن كه متعلق به دوره ساساني هستند، مي توان به نقش برجسته اردشير سوم و دو ايوان سنگي (ايوان بزرگ و ايوان كوچك) اشاره كرد.

دكتر مسعود شمس بخش مديركل برنامه، بودجه و تشكيلات وزارت علوم اعلام كرد:
اختصاص۲۰۰ ميليارد ريال براي افزايش بهره وري استادان دانشگاه
۲۰۰ ميليارد ريال اعتبار از محل رديف هاي متفرقه قانون بودجه سال جاري براي افزايش بهره وري ۴۰ درصد اعضاي هيات علمي دانشگاه ها اختصاص يافت.
دكتر مسعود شمس بخش مديركل برنامه، بودجه و تشكيلات وزارت علوم، تحقيقات و فناوري در گفت وگويي با همشهري ضمن اعلام اين مطلب به تشريح چگونگي اعطاي فوق العاده بهره وري اعضاي هيات علمي پرداخت و گفت: شهريورماه سال گذشته دولت آيين نامه اي را براي ارايه تسهيلات رفاهي - معيشتي به اعضاي هيات علمي دانشگاه ها تصويب كرد كه مطابق ماده ۶ اين آيين نامه مقرر شد تا در سال ۸۳، افزايش در پرداختي اعضاي هيات علمي تحت عنوان افزايش بهره وري داشته باشيم كه بالطبع اين افزايش بهره وري به منظور بالابردن كيفيت آموزش و تحقيقات در دانشگاه ها و ارتقاي بهره وري استادان صورت خواهد گرفت و تنها به ۴۰ درصد اعضاي هيات علمي (استاديار به بالا) اختصاص خواهد يافت و درصورت تاييد هيات امناي دانشگاه ها به ۱۰ درصد مربيان نيز تعلق خواهد گرفت.
وي افزود: اعتبار ۲۰ ميليارد توماني فوق العاده بهره وري مي بايست براساس موافقتنامه في مابين وزارت علوم و سازمان مديريت و برنامه ريزي، بين دانشگاه ها و متناسب با تعداد اعضاي هيات علمي آنها توزيع شود كه موافقتنامه آن ظرف يكي دو ماه آ ينده نهايي خواهد شد.
دكتر شمس بخش با اشاره به اينكه مطابق ماده ۶ آيين نامه مصوب دولت، نحوه امتيازبندي افراد براي دريافت فوق العاده بهره وري مي بايست مطابق يك دستورالعمل اجرايي تعيين شود اظهارداشت: وزارت علوم، تحقيقات و فناوري كار تدوين دستورعمل اجرايي را برعهده خود دانشگاه ها گذاشت تا آنها مطابق شرايط و نياز خود آن را تدوين كنند.
وي گفت: تاكنون حدود ۳۰ دانشگاه اين دستورعمل را تدوين و ارسال كرده اند و نيمي از آنها نيز هنوز اين كار را انجام نداده اند.
دكتر شمس بخش همچنين افزود: آيين نامه مزبور از تاريخ ۱/۱/۸۳ قابليت اجرا داشته و دانشگاه ها به محض واگذاري اعتبارات و ابلاغ دستورالعمل اجرايي نسبت به اعطاي فوق العاده بهره وري اقدام خواهند نمود.
شمس بخش اختصاص اعتبار ۲۰ ميليارد توماني و افزايش بهره وري اعضاي هيات علمي را خاص امسال ذكر كرد و گفت: اين افزايش بهره وري مستمر نبوده و براي اجرا در سال هاي آتي نيازمند مصوبات جديد است.
مديركل برنامه، بودجه و تشكيلات وزارت علوم از طرح تشكيل صندوق رفاه اعضاي هيات علمي دانشگاه ها خبر داد و گفت: با استناد به يكي ديگر از مفاد آيين  نامه تسهيلاتي اعضاي هيات علمي دانشگاه ها، صندوق اعضاي هيات علمي امسال با كمك ۵ ميليارد توماني دولت (به بخش وزارت علوم) در تمام دانشگاه هاي كشور راه اندازي شده و فعال مي شود.
وي تعداد اعضاي هيات علمي دانشگاه هاي وابسته به وزارت علوم، تحقيقات و فناوري را ۱۵ هزار و ۲۵۰ نفر اعلام كرد و گفت: صندوق رفاه، يك صندوق غيردولتي است كه توسط دانشگاه ها و به منظور پشتيباني و حمايت از اعضاي هيات علمي دانشگاه ها راه اندازي مي شود.
دكتر شمس بخش با اشاره به افزايش ۱۰ درصدي حقوق اعضاي هيات علمي دانشگاه ها در سال جاري، اين تصميم دولت را گامي مثبت دانست و گفت: البته چنانچه مقايسه اي ميان سطح حقوق دريافتي اعضاي هيات علمي كشورمان با ساير كشورهاي دنيا داشته باشيم، بديهي است كه پرداخت هاي ما خيلي پايين است.

حقوق شهروندي
اجتماعي
اقتصادي
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
شهري
علمي
علمي فرهنگي
ورزش
ورزش جهان
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   بـورس   |   حقوق شهروندي   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |  
|  علمي   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |