گفت و گو با برنده جايزه اول، براي سازه موقت المپيك آتن
فصل مشتركي براي فن آوري و انديشه...
«معماري هرگز - به مفهوم واقعي كلمه - مانا نيست، آنچه ماناست مفاهيم و ايده ها هستند... معماري بدون مفهوم زمان وجود ندارد، چون تجربه اي همزاد و همراه با زمان است... »
|
|
بهرام هوشيار يوسفي
DZO، شركتي است متشكل از پنج آرشيتكت جوان، كه در نيويورك، فرانسه و اسپانيا درس خوانده و كار كرده اند. آرناد دسكومبس(Arnaud Descombes) ، النا فرناندز(zElena Fernande) ، آنتوان رگنتالت(Antoine Regnault) ، ديويد سرِرو(David Serero) و استر اسپربرDZO .(Esther Sperber) در سال ۲۰۰۲ جايزه معمار جوان را از ليگ معماري دريافت كرد و در آلبوم جديد معماران جوان وزارت فرهنگ فرانسه نيز ثبت شدDZO . برنده جايزه اول براي سازه موقت المپيك آتن ۲۰۰۴بوده، تجارب طراحي پروژه هاي مسكوني، تجاري، نمايشگاهي و موزه را نيز در سوابق كاري خويش دارد.
فعاليتهاي اين گروه علي الخصوص با توجه به ديدگاه هايشان در مورد معماري مجازي، استفاده از رايانه در طراحي، و بديع بودن انديشه هايشان و ... ، باعث شده در مدتي كوتاه به شهرتي جهاني دست يابند.
با قبول پيشنهاد من از جانب ديويد سررو از مديران و سخنگوي شركت مبني بر مصاحبه آن لاين (با استفاده از چت و اي ميل)، فرصتي دست داد كه با وي به نمايندگي از شركتشان به گفتگو بنشينيم.
ذيلا ترجمه فارسي اين گفت وگو آورده شده....
لطفا اجازه بدهيد خوانندگان ما كمي بيشتر با شما و شركتتان آشنا شوند، مخصوصا روش كار تيمي، چگونگي مديريت پروسه طراحي، سوابق حرفه اي تان و ...؟
ديويد سررو: دفترDZO در سال ۱۹۹۸ در اصل در پاريس و نيويورك توسطArnaud Descombes ،Antoine Regnault وDavid Serero همگي فارغ التحصيل از مدرسه معماري پاريس ( Ecole dشArchitecture Paris - Villemin) تاسيس شد. بعدها معمار اسپانياييzElena Fernande فارغ التحصيل از مدرسه تكنيك مادريد(Escuela Tecnica Superior de Madrid) نيز به ما پيوست. در سال ۱۹۹۹، قسمتي از گروه براي ادامه تحصيل در مقطع فوق ليسانس در دانشگاه كلمبيا به ايالات متحده نقل مكان كردند.
آنچه بين پاريس و نيويورك اتفاق مي افتاد ابتدا چالش روي يك تفكر به طور همزمان و بعد ايجاد يك گفتمان بين دو دفتر بود. هر قسمت از تيم سعي در بازپردازش نقطه نظر قسمت ديگر گروه دارد. ساختار شركت به طور كامل اين امر را توصيف مي كند كه حوزه وسيعي از پروژه ها و علايق با اهداف رقابتي در زمينه طراحي قابل بيان است.
طرح هاي DZO تاكنون جوايز متعددي را به خود اختصاص داده است: سازه موقت در آتن (جايزه اول)، مركز خريد ۲۰۰۱ Auchan(پروژه مورد تقدير)، مسابقه بين المللي موزه مجازي (پروژه مورد تقدير)، Place of Architecture/Threshold (جايزه دوم)، مسابقه EDF (جايزه اول) و تا به حال در تعدادي نمايشگاه نيز شركت كرده ايمArt of the Accident : رتردام ۱۹۹۸، ۳Transarchitecture در فرانسه و آلمان ۱۹۹۸ و اخيرا درPavilion de lشArsenal در پاريس ۲۰۰۱، وArchitectural League در نيويورك .۲۰۰۲ در سال۱۰۰۲ DZO موفق به دريافت جايزهNouveaux Albums des Jeunes Architectes در فرانسه شد و نيز جايزه فروم معماران جوان در نيويورك. در سال۲۰۰۲ DZO براي ارايه كارهايش در پاويون فرانسه در دو سالانه هشتم معماري ونيز برگزيده شد.
در سايت اينترنتي دفتر ماero.comzwww.degre در كنار تجارب گرافيكي پروژه هاي معماري براي مشاهده عموم قرار داده شده است. سايت ما اخيرا برنده جايزه معماري در فستيوال معماري و رسانه در گراتز اتريش شد.
تعريف شما و دفترتان از معماري چيست؟ معماري هنر است يا علم؟ يا هيچكدامشان؟ چرا معماري را انتخاب كرديد و آيا شخص خاصي در تاريخ معماري وجود دارد كه نظر شما را جلب كرده باشد؟
موضوع اصلي در پروژه هايDZO در اصل تلاقي تكنولوژي ديجيتال در طراحي معماري، از نظر فيزيكي و مجازي است. فن آوري اطلاعات نه فقط كُدها و فرم هاي جديد را توليد مي كند بلكه در عين حال حد واسط واقع مي شود بين فواصل موجود مابين اطلاعات تجريدي و سيستم هاي عملياتي سازماندهي. علاوه بر فن آوري هاي نو ما در حال جست و جو و چالش در زمينه امكان سنجي هوش انتقالي براي خلق نوع جديدي از سيلان بين ايده و تكنيك هستيمDZO . نه تنها براي ايده هاي مجازي به عنوان يك عنصر عمده در معماري اهميت قائل است بلكه به عنوان مفهومي براي كميت يابي در اين چارچوب به صورتي استدلالي بهره مي گيرد.
فعاليت فراتر از مرزهاي رايج، ما را براي تعريف ايدهBlurring به عنوان يك استراتژي كارا جهت آميزش مفاهيم به جاي فقدان ادراك در پروژه ۶ Europan توپوگرافي محلي وارد پروسه تركيب زمين موجود و سيستم پلانينگ با انحنابخشي از درون به برون شد. مركز خريد اوشان در همين پروسه تركيب، فعاليت خريد بين منظر ايتاليايي و سيستم سيركولاسيون با سرعت بالا را درهم مي آميزد.
... دغدغه اصلي شما در زمينه معماري موقت چيست؟ چه چيز معماري را مانا يا موقت مي كند؟ منظورم معناي غيرمادي آن است. آيا اين امكان پذير است كه معماري زمان را، به دام انداخته و كنترل كند؟
معماري هرگز - به مفهوم واقعي كلمه - مانا نيست، آنچه ماناست مفاهيم و ايده ها هستند. زمان بعدي از فضاست. معماري بدون مفهوم زمان وجود ندارد، چون تجربه اي همزاد و همراه با زمان است.
خب، به نظرتان چه چيزي كارهاي شما را از نقطه نظر خودتان شاخص كرده است؟ آيا اين كد (طراحي به كمك رايانه) يا شباهت هاي موجود به معماري سايبر و ديجيتال؟ در اصل خيلي علاقه مندم بدانم در طرح هاي شما با يك نگاه كلي چه چيز صفحات را به تعليق وامي دارد؟
با وجودي كه كارهاي ما اغلب از تكنيك هاي طراحي ديجيتال جديد الهام مي گيرد، ما هرگز كنترل معماري و مفاهيم آن را از دست نمي دهيم. ما در اصل به روندSelf-generative اعتقادي نداريم، مگر در پروسه طراحي ديجيتال. موفقيت پروژه هاي ما وام دار طراحي با لحاظ كردن شديد بافت اجتماعي و فرهنگي است.
رايانه معمار را همراهي مي كند يا معمار بر حسب تمايلات خود آن را مورد استفاده قرار مي دهد؟
رايانه اولا و در اصل يك ابزار طراحي و ارايه است. معماران و طراحان مي بايست نحوه استفاده و كنترل آنها را بياموزند. امروزه فعاليت هاي جالبي با هدف تجميع روند طراحي با فابريكاسيون و توليد معماري در حال انجام است. معماران ديگر نيازي به بسنده كردن به تكنيك هاي سنتي ترسيمي براي خلق معماري، ندارند.
جايگاه واقعيت مجازي براي شما چيست؟ فكر نمي كنيد پروژه هاي شما هنوز در عرصه واقعيت مجازي در سطح قرار گرفته اند؟ من فكر مي كنم آنها غير واقعي اند اما واقعيت مجازي بايد واقعي باشد.
پروژه هاي ما با هدف واقعي شدن طراحي شده اند و ما اميدواريم آنها مجازي باقي نمانند. واقعيت مجازي به ما براي درك واقعيت كمك مي كند حتي وقتي واقعيت به واقعيت مجازي تغيير ماهيت دهد. من فكر نمي كنم كه واقعيت مجازي لزومي به هدفمندي در راستاي واقعيت داشته باشد. آن در اصل واقعيت مجازي بايد محيط و محتواي جديدي بشود، چيزي جديد كه قابليت بازسازي در دنياي واقعي را ندارد؛ همانطوري كه سينما با ساختار روايي فضاهاي جديدي را خلق مي كند.
پس چطور عمل تفكيك بين واقعيت مجازي و واقعيت را انجام مي دهيد؟ آيا فكر مي كنيد اين اينگونه كارها اقتصادي است؟
سرعت تجديد و نو به نو شدن. در واقعيت هميشه فريمي بين هر دو فريم وجود دارد، اما در واقعيت مجازي اين امر همواره اتفاق نمي افتد. در اصل طراحي واقعيت يا واقعيت مجازي به يك اندازه زحمت دارد؛ ساختن واقعيت مجازي ارزان تر تمام مي شود، و واقعيت هيچ وقت كسل كننده نيست.
مايلم بدانم عكس العمل شما در مقابل اينكه بفهميد قرار است فقط در يك دنياي مجازي زندگي كنيد، چيست؟ همسر مجازي و ...
خب، در آن صورت تمام زندگيم را مصروف خلق ابزاري براي واقعي كردن همه چيز خواهم كرد ...
و به عنوان آخرين كلام براي خوانندگان ايراني ما ...
از نظر من، يكي از مهمترين بناهايي كه تا به حال ساخته شده مسجد امام اصفهان است. اميدوارم به زودي بتوانم براي ديدن آن به ايران بيايم....
پينوشت: شماره۶ ماهنامه راه و ساختمان
|