پنجشنبه ۱۲ شهريور ۱۳۸۳
خوسه آنتونيو ريس، ستاره جديد هايبري
موج نوي آرسنال
002472.jpg
اشكان نعمت پور-تيزبين و دقيق. آرسن ونگر به ندرت در خريد بازيكن به خطا مي رود و مردي را به خدمت مي گيرد كه براي آرسنال مثمرثمر واقع نشود. اما وقتي كه ژانويه گذشته، آرسنال رقمي گزاف را پرداخت تا يك بازيكن جوان و بي تجربه را از سويا بيرون بكشد و از شهرش دور كند و به لندن بياورد، خيلي ها تعجب كردند. هيچكس نمي توانست باور كند كه آرسن ونگر اين چنين پول هاي آرسنال را هدر مي دهد.
اكنون شش ماه گذشته و ديگر آشكار شده كه مربي فرانسوي ستاره اي را جذب كرده كه مي تواند در تكرار تمام آن نتايج باور نكردني فصل پيش - كه براي آرسنال بدون شكست به پايان رسيد - چاره ساز باشد.
دلهره، آرامش، قهرماني
هواداران آرسنال تمام تابستان را با داستان ملال آور و تكراري پاتريك ويرا و دلشوره جدايي او سركردند. قرارداد آرسن ونگر هم در پايان فصل تمام مي شود و او مي تواند هايبري را ترك كند. تمام اينها دست به دست هم دادند تا يك جهنم واقعي براي دوستداران توپچي ها برپا شود اما آرسنال دوباره به آرامش مي رسد. پاتريك ويرا در آخرين لحظات پيشنهاد رئال را رد كرد تا همچنان بازوبند بر دست، در ميانه ميدان تيم حاضر شود. تيري هانري هنوز هم همان ابر مهاجم افسانه اي فصل پيش است كه حتي با خطا هم متوقف نمي شود ... و اينك چهره اي جديد در تيم سربرآورده كه مي تواند نويد ظهور يك مهاجم بزرگ ديگر در لندن را بدهد. خوسه آنتونيو ريس در تمام تمرينات پيش از آغاز فصل يك چهره شاخص در ميان بازيكنان تيمش بود. در بازي كاميونيتي شيلد برابر منچستر يونايتد - كه به برد آرسنال منتهي شد - بارها مدافعان حريف را پشت سرگذاشت و حالا هم كه شروعي پرفروغ در ليگ برتر داشته، همه نشانه ها به آغاز يك پديده باز مي گردند: همه فصل ها مهم هستند اما حدس مي زنم اين يكي برايم خيلي ويژه از آب در بيايد چون اولين فصل كامل من در ليگ برتر است. مرد اسپانيايي ادامه داد: مسلم است كه مي خواهم بهترين شروع ممكن را داشته باشم.
اگر چه اوايل فصل است و آرسن ونگر هميشه دوست دارد از دنيس بركمپ با هوش در خط حمله تيمش استفاده كند اما آرام آرام با فرارسيدن ميانه هاي فصل، با افول جسماني بركمپ، ونگر از ريس و تيري هانري در خط حمله تيمش سود خواهد برد تا يكي از سريع ترين و خطربارترين خطوط آتش اروپا را در هايبري شكل داده باشد. مربي توپچي ها اميدوار است سرعت و غناي تكنيكي ريس در آينده اي نه چندان دور، او را به بازيكني پرآوازه، همتاي تيري هانري يا پاتريك ويرا تبديل كند، رويايي كه چندان دور از دسترس و محصور به جهان توهمات نيست. او خيلي زود با همه چيز كنار آمد. ونگر ادامه مي دهد: فكر مي كردم به زمان نياز دارد و به همين دليل، در ژانويه خريدمش تا چند ماه اضافي در لندن باشد و با اوضاع وفق بيابد. اما در حقيقت من او را براي امسال خريده بودم. و اين بيانگر تمام انتظاراتي است كه از ماتادور جوان و احساساتي - كه هنگام ترك سويا اشك ريخته بود - است: وقتي به اينجا آمدم شايد كمي ضعيف و كم رمق بودم.
آن موقع اصلاً نمي دانستم بازي در انگليس چقدر دشوار است اما فصل گذشته را خوب به پايان رساندم. اصلاً احساس نمي كردم بايد چيزي را ثابت كنم، هيچ فشاري بر من وارد نمي شد. تمام كاري كه از دستم برمي آيد اين است كه بهترين بازي را كه مي توانم به نمايش بگذارم.
فصل پيش، رئال مادريد هم سخت در تكاپو بود تا ريس را بخرد اما او ترجيح داد به جاي پيوستن به جمع ستاره هاي كهكشاني به انگليس بيايد و پيراهن آرسنال را بر تن كند. تصميمي كه در ابتدا كمي غريب به نظر مي رسيد اما بعد حتي خود او هم از كيفيت والاي تيم لندني به شگفت آمد.
وجود ستاره هاي بزرگي مثل سول كمپل، پاتريك ويرا و تيري هانري، كه هر يك در منطقه بازي شان از برترين هاي اروپا هستند. باعث شده تا او ايمان بياورد به قدرت مجموعه اي كه مي خواهد در اروپا تركتازي كند.
اما در خانه هم حالا خيلي ها پسرك ديروز را جدي مي گيرند. او نماينده بزرگ فوتبال اسپانيا در انگليس است و همشهري هايش به اين موضوع مي بالند: وقتي تابستان به خانه برگشتم استقبالي بسيار بيشتر از آنچه توقعش را داشتم، حتي بزرگ تر از آنچه كه موقع بازي در سويا با آن روبرو مي شدم، به انتظارم نشسته بود. اما ريس خانه جديدش،  جايي كه احساس مي كند به آن تعلق دارد، را يافته: ... ولي حالا من بازيكن آرسنال هستم. هر روز كه اينجا مي مانم، هر يك روزي كه از ماندم در اينجا مي گذرد، احساس مي كنم بيشتر در تيم، در آرسنال، در لندن جا مي افتم. وقتي به خارج مي روي تا در تيم ديگري بازي كني، خيلي مهم است كه در آن جا بيفتي و توانايي هايت را نشان بدهي.
نگاه موشكاف دنيس بركمپ اما، دقيق تر سبك بازي ريس را بررسي كرده، مهاجم قهار هلندي، كه روزگاري موفقيت هاي آرسنال به ساق هاي او بسته بود، درباره مردي كه قرار است به زودي جايش را بگيرد، مي گويد: او به خوبي از عهده يك و دوهاي كوتاه بر مي آيد و گريزش به فضاهاي خالي فوق العاده است. وقتي من در فضاي خالي جايگيري مي كنم، او به خوبي توپ را برايم مي فرستد و اين، شيوه بازي يك آرسنالي تمام عيار است.
آرسن ونگر - اگر هايبري را رها نكند - به زودي ديگر دغدغه از دست دادن بهترين هايش - امثال هانري و ويرا - را نخواهد داشت. نسل جواني در لندن قامت راست كرده اند كه خيلي زود همپاي بزرگان باشگاه به پيش خواهند رفت و ريس، طليعه دار اين موجب نو است. بازيكنان كمي در اروپا ارزش پرداخت ۶/۲۵ ميليون يورو را دارند اما خوسه آنتونيو ريس ثابت كرده، سزاوار آن بوده است.

قهرمان مدرن اوكراين
002469.jpg
مريم دري منش: آندري شوچنكو يكي از بهترين  مهاجمان اروپاست. او در ۱۵۱ بازي براي ميلان، ۹۱ گل به ثمر رسانده است. به علاوه ۲۲ گل نيز در ۵۳ بازي ملي، براي كشورش اوكراين زده است. در حال حاضر نيز خود را براي فصل جديد رقابتهاي باشگاهي ايتاليا آماده مي كند.
مهاجم ۲۷ ساله ميلان، بايد از عنوان قهرماني تيم خود در سري A دفاع كند و علاوه بر آن در جام باشگاه هاي اروپا نيز مجددا موفق ظاهر شود.
اما جداي از اينها، شوچنكو بسيار تمايل دارد تا با تيم ملي كشورش، راهي مسابقات جام جهاني ۲۰۰۶ آلمان شود. مطلب زير، متن گفتگوي وي با سايت يوفا در اين خصوص است.
*با نگاهي به عقب، فصل گذشته را چگونه ارزيابي مي كنيد؟
- تصور مي كنم بهترين فصل حضورم در ميدان بود. براي من اولين قهرماني در سري A  بود كه به نظرم بهترين ليگ فوتبال دنيا مي باشد. در تيم ما بازيكنان ديگري هم بودند كه هيچگاه قهرماني در سري A را تجربه نكرده بودند و هواداران نيز مدت زيادي را در انتظار يك قهرماني ديگر به سر برده بودند.
اگر بخواهيم به آمار نگاه كنيم بايد به زمانهاي خيلي دورتري برويم تا تيمي را پيدا كنيم كه اين همه امتياز مثل ميلان كسب كرده باشد.
*براي شخص شما فصل قبل چگونه بود؟
- از بازيهايي كه انجام دادم راضي هستم. به خاطر ۲۳ گلي كه براي ميلان زده ام خوشحالم. گرچه اين گلها نتيجه كار كل تيم بوده ولي كمك زيادي به ميلان كرده است. من سبك بازي مان در ميلان را دوست دارم و كارلو آنجلوتي يكي از بهترين مربياني است كه تاكنون با او كار كرده ام.
*آيا قهرماني در ليگ ايتاليا براي شما لذت بخش تر از قهرماني در جام باشگاه هاي اروپاي سال گذشته بود؟
- سئوال سختي است چون هر دو تورنمنت ارزش خاص خود را دارند. مسلما از اينكه سال گذشته در مرحله يك چهارم نهايي جام قهرمانان اروپا حذف شديم، خيلي نااميد شدم، چون مي توانستيم براي دومين مرتبه قهرمان اين رقابتها شويم و با وجود اينكه در مقابل ديپورتيوو لاكرونيا شكست خورديم، تصور مي كنم كه فصل قبل تيم قوي تري در اختياري داشتيم.
*به نظر شما، چه چيزي از آنجلوتي يك مربي بسيار خوب ساخته است؟
- او مربي فوق العاده اي است. مي توان او را از نحوه بازيهاي ميلان شناخت. او خيلي مهربان است، اما اگر شرايط ايجاد كند، خيلي سختگير مي شود. او يك حرفه اي تمام عيار است. همه حرفهايي كه در مورد فشارهاي وارده بر او از سوي سيلويو برلوسكوني (رئيس باشگاه و نخست وزير ايتاليا) مطرح مي شود، ساخته و پرداخته ذهن خبرنگاران است.
* پنج سال است كه در ميلان بازي مي كنيد. چه مدت ديگر در اين تيم خواهيد ماند؟
- من اينجا راحتم و از بودن در اينجا لذت مي برم. دوست دارم در اينجا به فعاليتم پايان بدهم. البته فقط خدا مي داند كه در آينده چه اتفاقي رخ مي دهد. مي دانم كه تيمهايي هستند كه مايلند مرا به خدمت بگيرند ولي اين را هم مي دانم كه مديران باشگاه نمي گذارند كه من از اينجا بروم. اين باعث خوشحالي من است.
* آيا در اوكراين به شما به چشم يك قهرمان مدرن نگاه مي شود؟
- طبيعي است كه پس از آمدن به ايتاليا، مردم چيزهاي بيشتري از اوكراين شنيده اند و مي دانند. وقتي به اينجا آمدم، خبرنگاران راجع به هر چيزي كه امكان داشت، در مورد اوكراين، از من سئوال مي كردند، مثل اينكه آيا آنجا خيلي سرد است و يا درست است كه همه مردم آنجا كفش چوبي مي پوشند. من به اين سئوالها مي خنديدم، اما خيلي از مردم هم از قهرمان ملي ما تاراس شوچنكو (يك شاعر معروف)، چيزهايي شنيده بودند و من هم كمي راجع به او و نبوغش براي آنها تعريف مي كردم. من افتخار مي كنم كه نام فاميلي ام مثل او است. سال گذشته در اوكراين يك نظرسنجي انجام گرفت و بديهي است كه او مكان اول را به خود اختصاص داد. سپس چند كشتي گير بودند و من هم نفر هفتم شدم و البته جلوتر از دو رئيس جمهور قرار گرفتم.
*از اينكه با تيم ملي اوكراين در رقابتهاي يورو ۲۰۰۴ حضور نداشتيد، مايوس شديد؟
- بايد در چنين تورنمنت هايي حاضر باشم. من در سوپرجام اروپا، ليگ قهرمان اروپا و در سري A بازي كرده ام و حالا در آرزوي كسب موفقيتي بزرگ با اوكراين هستم. اگر آرزويم محقق نشود، دوران فعاليتم بطور كامل موفقيت آميز نخواهد بود. بايد براي جام جهاني به اين مهم دست يابيم و من اين را در توان تيم ملي اوكراين مي بينم. البته كار آساني پيش رو نداريم، چون بايد با حريفان قدري چون تركيه، يونان و دانمارك روبه رو شويم. البته نبايد آلباني و گرجستان را هم دست كم بگيريم.

خبرهاو نگاه ها
پيشنهاد بيست و پنج ميليوني منچستر يونايتد به اورتون
گروه وزشي ـ منچستر يونايتد با افزايش پيشنهاد قبلي خود به بيست و پنج ميليون پوند، رقابت سخت خود را با نيوكاسل براي جذب «وين روني» از سر گرفت، اما بار ديگر مسئولان اورتون پيشنهاد اين تيم را نپذيرفتند.
بالاترين پيشنهادي كه تا به حال براي خريد «روني» ارائه شده است مربوط به نيوكاسل با بيست و پنج ميليون و پانصد هزار پوند بوده و پيشنهاد جديد منچستر يونايتد اين انتقال را به مزايده فروش بازيكن جوان جزيره تبديل كرده است.
روني در اين باره گفت:«نمي دانم چه اتفاقي در باشگاه به وقوع پيوسته، اما تنها مساله روشن اين است كه هم اكنون بهترين زمان براي ترك من از اورتون است. از باشگاه نااميد شده ام به ويژه اين كه مي دانم حق با من است. همه  باشگاه ها حتي آرسنال و منچستر يونايتد بازيكنان خود را مي فروشند و هيچ اتفاقي نمي افتد.»
«ديويد گيل» رييس اجرايي اورتون با انتقاد از روشي كه مسئولان منچستر يونايتد براي جذب «روني» در پيش گرفته اند، گفت:« اين روش جذب بازيكن در قواره هاي تيمي همانند منچستر يونايتد نيست.»
سه شنبه  هفته جاري آخرين فرصت نقل و انتقالات در ليگ برتربود.
مدير باشگاه يوونتوس:
براي انتقال كاناوارو به طور رسمي با اينتر به توافق رسيده ايم

باشگاه يوونتوس به طور رسمي اعلام كرد كه با اينتر بر سر انتقال فابيو كاناوارو به توافق رسيده است.
لوچيانو موجي مدير باشگاه يوونتوس در اين باره به Gazzetta dello Sport گفت:« با اينتر به توافق رسيده ايم. اكنون تنها بايد با خود كاناوارو مذاكره كنيم. تا چند روز آينده، بهتر بگويم تا چند ساعت آينده اين پرونده نهايي خواهد شد. در نقل و انتقالات زمان ارزش فراواني دارد.»
كاناوارو سال ۲۰۰۲ از پارما به اينتر پيوست. كاپيتان تيم ملي ايتاليا در رقابت هاي يورو ۲۰۰۴ تا كنون هشتاد بار پيراهن تيم ملي كشورش را بر تن كرده است. هنوز سران باشگاه اينتر درباره  اين انتقال به طور رسمي اظهار نظري نكرده اند.
مطبوعات ايتاليا فابيو كاپلو را پشت پرده  خريد كاناوارو مي دانند. پيشتر در رم تلاش هاي مربي سرشناس ايتاليايي براي جذب اين مدافع بي سرانجام بود.
مصدوميت رونالدينيو و ديدارهاي مقدماتي جام جهاني ۲۰۰۶
خوزه لوئيس رونكو، پزشك تيم ملي برزيل معتقد است: رونالدينيو به سبب مصدوميت نمي تواند در ديدار مقدماتي جام جهاني آينده برابر بوليوي به ميدان برود.
رونالدينيو در ديدار نخست بارسلونا برابر راسينگ هم به ميدان نرفت. اكنون برزيلي ها در انتظار بازگشت اين بازيكن هستند تا از نزديك شرايط جسماني اش را بررسي كنند. رونكو در اين باره گفت: «از مشكل رونالدينيو آگاه هستم. در مورد او تصميم خواهيم گرفت.»
آيالا مصدوم شد
روبرتو آيالا، بازيكن آرژانتيني والنسيا به سبب عمل جراحي بر روي زانوي پاي راستش، دست كم دو ماه دور از ميدان خواهد بود.
آيالا در ديدار نهايي المپيك آتن برابر پاراگوئه مصدوم شد. ستاره  آرژانتيني تا انتهاي اين ديدار بازي كرد. اما آزمايش هاي تيم پزشكي والنسيا نشان داد كه او به عمل جراحي نياز دارد.
گاستالدي، جراح آيالا در اين باره گفت:« عمل جراحي اميدوار كننده بود. اكنون روبرتو براي بازگشت به ميدان به شش هفته زمان نياز دارد.»
مهاجمي بي نظير قهرمان جهان، دو ديدار پيشين كشورش را برابر آرژانتين و شيلي از دست داده بود.
برزيل با سيزده امتياز از هفت ديدار شرايط مناسبي در مرحله انتخابي جام جهاني ۲۰۰۶ دارد.

تهران ميزبان بهترين هاي اسكي روي چمن
002466.jpg
گروه ورزشي: رقابت هاي قدماتي اسكي روي چمن مقهرماني جهان در سال ۲۰۰۵ از امروز در تهران و در پيست اسكي ديزين با حضور بهترين هاي اسكي روي چمن دنيا آغاز مي شود.
در اين دوره از بازي ها ۶ تيم خارجي به همراه تيم ملي كشورمان به رقابت مي پردازند. همچنين قرار است فدراسيون اسكي ايران در سال ۲۰۰۵ مسابقات جهاني را با حضور ۱۰ تيم در قسمت آقايان و بانوان در پيست بين المللي ديزين برگزار خواهد كرد كه رقابت هاي مقدماتي آن اكنون برگزار مي شود.
ورزش  اسكي  چمن  از سال  ۱۳۷۵ در ايران  آغاز شده  كه  در ابعـاد قهرماني  و حرفه اي ، ورزشكاران  در آن  به  فعاليت  مي پردازند.
در گذشته  فقط پيست  ديزين  به  عنوان  يــــك پيست  مناسب  اسكي  روي  چمن  در اختيار فدراسيون بود ، ولي  در حال  حاضر در استان هاي  اصفهان  و اردبيل  دو پيست  مناسب  ديگر افتتاح  شده  كه  پيست  نمين  اردبــيل  در هفته  دولت  رسما كار خود را آغاز كرد.
مسابقات  اسكي  چمن  مقدماتي  جهاني  با حضور شش  تيم  «ايران ، چك ، اتريش ، سوييس ، فرانسه  و تيم  استان ها» در پيست  اسكي  ديزين  برگزار خواهد شد و از سوي  كنفدراسيون  بين المللي  اين  مسابقات  زمينه  برگزاري  مسابقات  جهاني  سال  ۲۰۰۵ تهران  عنوان  شده  كه  از سوي  اين  فدراسيون  توصيه هايي  به  فدراسيون اسكي شده است.
يكي  از مواردي  كه  توصيه  شده ، داشتن  پيست  اسكي  تمريني  در كنار پيست  اصلي  است  كه  اين  پيست  به  مساحت  ۱۵ هزار متر مربع  آماده  شده  و تجهيزات  و لوازم  استاندارد اين  ورزش  را خريداري  كرده و آماده بهره برداري است .
به گفته حميد رضا تفته نايب رييس فدراسيون اسكي و مسئول ستاد بر گزاري مسابقات اسكي روي چمن قهرماني جهان در تهران اين  مسابقات  از لحاظ فني  مورد تاييد كميته  برگزاري  مسابقات  جهاني  اين  رشته  بوده  و در بعد بين المللي  يك  رده  از بازي هاي  المپيك  زمستاني  پايين تر است .
باور اينكه در دنيا ايران  بتواند اين  مسابقات  و مسابقاتي  در اين  سطح  را برگزار نمايد مشكل بود اما فدراسيون  بين المللي  پس  از سه  دوره  برگزاري  اين  مسابقات  مقدماتي  و همچنين  مسابقاتي  در سطح  آسيا توانمندي  كشورمـان  را ديد و اجازه  برگزاري  مسابقات  جهاني  را به  فدراسيون داد.
ايران جزو ۵ كشور برتر جهان  در اين  رشته  است  و اين  شايستگي را در جامعه  اسكي  روي  چمن  با نتايجي  كه  بدست  آورده ايم  در جهان  ثابت  كرده است.
تيم ها روز دوشنبه هفته جاري وارد تهران شدند و روز پنج شنبه ۱۲ شهريور ماه مسابقات در پيست اسكي ديزين آغاز مي شود.
براي حضور علاقه مندان از سوي فدراسيون اسكي تسهيلاتي در نظر گرفته شده است.

«هيوويت» فاتح پيكارهاي تنيس مردان نيويورك شد
گروه ورزشي ـ «ليتون هيوويت» تنيس باز جوان استراليايي به مقام نخست رقابت هاي بين المللي تنيس مردان نيويورك دست يافت.
در ديدار پاياني اين مسابقات «هيوويت» در دو ست متوالي و با امتيازات ۶ بر ۳ و ۶ بر يك «لوييس هورنا» از پرو را شكست داد و بر سكوي نخست اين پيكارها ايستاد. ۸۰ ۳هزار دلار جايزه براي اين دوره از رقابت ها درنظر گرفته شده بود كه در پايان به نفرات برتر اهدا شد.
همچنين يكصد و بيست و سومين دوره پيكارهاي تنيس آزاد آمريكا با حضور بسياري از تنيس بازان صاحب نام جهان در منطقه فلاشينگ مدوي نيويورك آغاز مي شود.
در رتبه بندي (سيد بندي) اين رقابت ها، «روژه فدرر» از سوييس، «اندي روديك» از آمريكا و «كارلوس مويا» از اسپانيا به ترتيب شانس هاي نخست كسب عنوان قهرماني اين پيكارها هستند.
«ژوستين هنين» از بلژيك، «اميلي مورسمو» از فرانسه و «سره نا ويليامز» از آمريكا نيز بخت هاي نخست كسب عنوان قهرماني اين مسابقات در بخش زنان هستند.

سايه روشن ورزش
المپيك آتن ،پرمدال ترين المپيك براي ژاپني ها
گروه ورزشي ـ المپيك تابستاني سال ۲۰۰۴ آتن كه پس از ۱۷ روز پيكار پايان يافت، براي ورزشكاران ژاپني پرمدال ترين المپيك تاكنون بوده است.
اين موضوع سبب شد كه ورزشكاران مدال آور ژاپني براي مردم اين كشور تبديل به قهرمانان افتخارآفرين براي كشورشان شوند.
ورزشكاران ژاپني در المپيك آتن توانستند كه با دريافت ۱۶ مدال طلا، ۹ مدال نقره و ۱۲ مدال برنز پس از آمريكا، چين، روسيه و استراليا در رده پنجم جهان قرار بگيرند.مجموع شمار مدال هاي گرفته شده از سوي ورزشكاران ژاپني ۳۷ مدال مي باشد كه بيش از دو برابر مدال هايي است كه در المپيك ۲۰۰۰ سيدني به دست آورده بودند.در المپيك سيدني، ورزشكاران ژاپني توانسته بودند تنها پنج مدال طلا، هشت نقره و پنج برنز به دست بياورند.
شمار مدال هاي دريافتي ورزشكاران ژاپني در المپيك آتن حتي از شمار مدال هاي به دست آورده اين كشور در المپيك ۱۹۶۴ توكيو هم بيشتر مي باشد.
در سال ۱۹۶۴ ميلادي در المپيك تابستاني توكيو كه ژاپن خودش ميزبان بازي ها بود، ورزشكاران ژاپني ۱۶ مدال طلا، پنج مدال نقره و هشت مدال برنز به دست آورده بودند.
در المپيك آتن، ژاپن ۳۱۲ ورزشكار را به يونان فرستاده كه به استثناي المپيك توكيو، شمار آنها در بالاترين سطح قرار داشته است.
حدود نيمي از ورزشكاران اعزامي ژاپن به المپيك آتن را بانوان تشكيل مي دادند كه آنهم در بالاترين سطح تاكنون قرار گرفته است.ورزشكاران ژاپني در المپيك آتن در ۲۶ رشته ورزشي شركت كرده بودند.
دروكردن مدال هاي طلا و نقره در رشته جودو در روزهاي نخست المپيك آتن از سوي جودوكاران زن و مرد ژاپني سبب شده كه روحيه ورزشكاران اين كشور بالا رفته و بر روي يك چرخه مثبت براي گرفتن مدال قرار بگيرند.
اين موضوع سبب شد كه در پيكارهاي تيمي در رشته ژيمناستيك، ورزشكاران ژاپني بتوانند پس از ۲۸ سال دوباره مدال طلا را به دست بياورند.
قرارگرفتن خانم ميزوكي نوگوچي دونده ۱۵۰ سانتي متري ژاپني در سكوي قهرماني در رشته ماراتن بانوان نيز از دستاوردهاي بزرگ ورزشكاران ژاپني در المپيك آتن مي باشد.
برخي از كارشناسان اجتماعي مي گويند كه كارنامه خوب ورزشكاران ژاپني در ميدان جهاني المپيك سبب شده كه اتكا به نفس و غرور ملي مردم ژاپن بالاتر رفته و اراده آنها براي بالابردن جايگاه كشور خود در جهان قويتر شود.
دولت ژاپن هم باتوجه به افتخارآفريني ورزشكاران ژاپني هم اكنون مشغول بررسي براي دادن نشان افتخار ملي به مدال آوران المپيك آتن است.
از سوي ديگر كميته المپيك ژاپن هم تصميم گرفته كه به ورزشكاراني كه در بازي هاي المپيك ۲۰۰۴ آتن مدال آوردند، پاداش ميليوني دهد.
«ايده» يكي از مقام هاي بخش امور عمومي كميته المپيك ژاپن در گفت وگو با خبرنگار ايرنا گفت كه كميته المپيك ژاپن تصميم گرفته كه به برندگان مدال طلا سه ميليون ين پاداش بدهد.
به گفته اين مقام، كميته المپيك ژاپن برنامه دارد كه به برندگان مدال نقره دو ميليون و مدال برنز يك ميليون ين پاداش بدهد.
كميته المپيك ژاپن ۲۵۵ ميليون ين بودجه براي دادن پاداش به ورزشكاران مدال آور در المپيك آتن اختصاص داده است.
كميته المپيك ژاپن وابسته به بخش خصوصي بوده و رابطه اي با دولت اين كشور ندارد.در ژاپن، فدراسيون هاي ورزشي دولتي نبوده و وابسته به بخش خصوصي مي باشند.
اين فدراسيون ها علاوه بر كارهاي بازرگاني، از راه كسب حق عضويت و يا پشتيباني مالي شركت ها، بودجه خود را تامين مي كنند.
رسانه هاي تصويري، گفتاري و نوشتاري ژاپن در طول بازي هاي المپيك آتن تقريبا به گونه شبانه روزي درمورد اين بازي ها برنامه پخش مي كردند كه اين موضوع سبب بالارفتن توجه مردم اين كشور به المپيك آتن شده بود.
گزارش هاي منتشرشده نشان مي دهد كه شبكه هاي تلويزيوني ژاپن براي پوشش بازي هاي المپيك آتن حدود ۱۵۵ ميليون دلار هزينه كرده اند كه حدود سه برابر بازي هاي المپيك سئول در سال ۱۹۸۸ ميلادي مي باشد.

ورزش
اقتصاد
زندگي
سياست
علم
فرهنگ
كتاب
هنر
|  اقتصاد  |  زندگي  |  سياست  |  علم  |  فرهنگ   |  كتاب  |  ورزش  |  هنر  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |