پنجشنبه ۱۲ شهريور ۱۳۸۳
گزارشي درباره چگونگي تعيين قيمت كتاب درايران
ضابطه بازار
اشاره: قيمت كتاب در ايران چگونه تعيين مي شود ؟ اين پرسشي است كه ايسنا با چند تن از فروشندگان و نيز چند ناشر شناخته شده و صاحب نام در ميان گذاشته است. اگرچه و بنا به تجربه چند سال اخير، كه سعي بر كم كردن تصدي گري دولتي در اين بخش بوده است. تجربه بازار كتاب نشان داده است كه قيمت كتاب نسبت معكوسي با ميزان تقاضا دارد به اين معنا كه هرچه بر قيمت كتاب افزوده مي شود در مقابل از ميزان تقاضاي آن كاسته خواهد شد.اگرچه اين قانون نانوشته در بازار كتاب حاكم است و اكثر ناشران نيز قيمت كتاب را بر اساس ميزان هزينه هاي تمام شده (حق مولف، حق ويراستار، مسائل فني و چاپ و كاغذ و فيلم و زينگ و حق كتابفروشي و موزعان) تعيين مي كنند اما برخي ناشران هستند كه قيمت بالاتري براي كتاب در نظر مي گيرند كه با يك نگاه و محاسبه سرانگشتي مي توان به گران بودن آن پي برد.گزارش را بخوانيد.
برخي كتابفروشي ها معتقدند: قيمت كتاب بالاست؛ آن هم در كشوري كه مردم را بايد با هزار بهانه به سر زدن به كتابفروشي ها و خريد و خواندن كتاب ترغيب كرد.
002496.jpg

مسئول كتابفروشي نيل دراين باره مي گويد: قيمت كتاب در گذشته بهتر بود؛ روي آن نظارت صورت مي گرفت؛ اما در حال حاضر اغلب ناشران هر قيمتي را بخواهند مي گذارند؛ بدون توجه به بازار خريد كتاب.
اما اين كه قيمت كتاب براساس چه ضوابطي تعيين مي شود و آيا شخص خاصي اين وظيفه را دارد، پرسشي است كه طرح آن نمي تواند خالي از اهميت باشد.
حسن كيائيان ـ دبير اجرايي اتحاديه ناشران و كتابفروشان تهران وـ درباره چگونگي تعيين قيمت كتاب مي گويد: اين مسئله به قانون عرضه و تقاضا بستگي دارد؛ اما هدف هر ناشري اين است كه كتابش را با كمترين قيمت ممكن به بازار عرضه كندتا بتواند مشتريان و متقاضيان فراوانتري را به سمت كتابش جلب و جذب كند.چون كتاب از لحاظ اقتصادي در رده كالاهاي كشش پذيرقرار ندارد.بنابراين اگر قيمتش بالا برود، بلافاصله تقاضا پايين مي آيد.
وي درباره كنترل قيمت در زمان گذشته و رضايت برخي از ناشران، خريداران و كتابفروشان از اين امر توضيح داد: براي كنترل قيمت كتاب دقيقا مكانيزم عرضه و تقاضا و بازار كتاب تعيين كننده است.ناشري كه قيمت كتاب را بدون دليل بالا ببرد طبيعي است كه كتابش فروش نمي رود.
كيائيان درباره چگونگي تعيين قيمت كتاب مي گويد: قيمت نهايي را خود ناشر به تنهايي مشخص مي كند؛ آن هم با توجه به هزينه تمام شده براي هر كتاب كه منطقي و رقمي قابل محاسبه است.
نويسنده، مؤلف يا مترجم تقريبا حق دخالت ندارند؛ اما حق التاليف در روند قيمت گذاري دخالت دارد.
كياييان معتقد است: كتاب به نسبت ساير كالاها در اين كشور گران نيست و ادامه مي دهد: براي كتاب هاي مختلف قيمت ها متفاوت است.نمي شود به ناشران گفت كتاب هايتان را به يك قيمت بفروشيد.
اين روي محتواي كار تأثير مي گذارد؛ كما اين كه ۱۰-۱۵ سال پيش كه اين نظارت وجود داشت و كنترل قيمت بود، عملا اين امر تبديل شده بود به اهرمي براي فشار روي ناشراني كه ناشران خوبي بودند و سعي مي كردند كارهاي بهتر و با كميت و كيفيت بالا چاپ كنند؛ اما بررس هاي وزارت ارشاد زير بار نمي رفتند.به هر حال، ناشري كه كتابش را ويرايش مي كند، با كسي كه ويرايش نمي كند، فرق دارد.
كيائيان راه حل مسئله را اين گونه توضيح مي دهد: اجازه دهيم هر پديده اي مسير طبيعي خود را طي كند، از كاغذ گرفته تا كالاهاي ديگر، هر پديده اي كه به حالت طبيعي خود برگردد، احتمال مسائل منفي در آن از بين مي رود.بهتر است به جاي اين كه بياييم كنترل برقرار كنيم، كاري كنيم كه مصرف كتاب بالا برود.با اين امر، كلي از مشكلات حل مي شود.
اما مسئول كتابفروشي نيل تأكيد دارد كه: تا قيمت كتاب در اين مملكت مناسب نباشد، كسي به سراغ خريد كتاب نمي رود و اولين مسئله هم كه در يك كتابفروشي خريدار را برمي گرداند، قيمت كتاب است.وزارت ارشاد به جاي نظارتي كه اين همه شعارش را مي دهد، بيايد امكانات را به ناشران بدهد.
پيگيري ها براي دريافت ديدگاه هاي مسئولان مربوطه اين امر در وزارت ارشاد، به دليل آنچه كه جلسه هاي متعدد اين مسئولان عنوان مي شد، بي پاسخ ماند.
البته طبق گفته بسياري از آگاهان ، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي سالهاست كه عملا در اين حوزه هيچ دخالتي در تعيين و نحوه قيمت گذاري كتاب ندارد.
002499.jpg

ازسوي ديگر جعفر مدرس صادقي ـ داستان نويس ـ درباره روند فعلي قيمت گذاري براي كتاب به خبرنگار ايسنا گفت: اين تصميمي است كه خود ناشر مي گيرد.قيمت گذاري به مؤلف مربوط نمي شود و نمي تواند هم دخالت كند.مسئله به خود ناشر و بازار نشر برمي گردد.
حافظ موسوي ـ شاعر و ناشر ـ نيز يادآور شد: روندي كه در حال حاضر وجود دارد، عرفي است در بين ناشران.منتها به طور طبيعي اگر ناشري قيمت را بالا بزند، مردم چون قدرت خريد ندارند، نمي خرند.
موسوي تأكيد كرد: درمجموع در چند سال اخير قيمت كتاب ازسويي خيلي گران شده است و از سويي، هزينه هاي مصرفي براي ناشر بالا رفته است.من با اين مقايسه كه قيمت كتاب در ايران را با كشورهاي اروپايي و آمريكايي مقايسه مي كنند و مي گويند ارزان است، موافق نيستم و اين اصلا مقايسه درستي نيست.به هر حال، انگيزه كتابخواني در اين كشور كم است و مردم با هر قيمتي كتاب نمي خرند.
اما ابوتراب خسروي ـ داستان نويس ـ در اين باره معتقد است: قيمت كتاب در ايران نسبت به جنس هاي ديگر بازار خيلي ارزان است.
يك گروه بيش از ۴۰ نفري از طريق توليد يك كتاب ارتزاق مي كنند.وقتي يك پاكت سيگار هزار تومان است، يا پول كرايه هاي تاكسي هر روز بالا مي رود، كتابي كه به طور متوسط شايد دو يا سه هزار تومان باشد، خيلي ناچيز و ارزان است.
نويسنده «رود راوي» درباره حق ناشران در تعيين قيمت كتاب گفت: اينجا نويسنده و شاعر حقي ندارند؛ چون ادبيات در اين مملكت حرفه اي نيست؛ بنابراين شاعر و نويسنده در تعيين قيمت كتاب محلي از اعراب ندارند و تا زماني كه ادبيات حرفه اي در اين مملكت پانگيرد، نمي توانيم بگوييم كه نوشتن حرفه اي داريم و آدم هايي كه از طريق قلم ارتزاق مي كنند در اين كشور شايد به پنج نفر هم نرسند.
شاعران را كه اصلا حرفشان را هم نزنيم، شايد نويسندگان بتوانند؛ اما آنان از طريق كتابشان اصلا نمي توانند.حتي نويسنده ايراني در قياس با يك نويسنده درجه چهار پاورقي نويس ترك از اين لحاظ خيلي در سطح پاييني است.
وي افزود: البته كساني كه كتاب هاي تفنني مي نويسند وضعيت بهتري دارند؛ تا نويسنده اي كه ادبيات را جدي دنبال مي كند.
خسروي معتقد است: زماني ادبيات ما جدي مي شود كه مخاطب جدي هم داشته باشد و نويسنده و شاعر بر اساس تناسب فروش كتابش بتواند به حقش برسد و ناشر هم در قيمت گذاري آزاد باشد.
خسروي تأكيد دارد: در حال حاضر قيمت كتاب كيلويي و براساس تعداد صفحات تعيين مي شود.قيمت يك كتاب مبتذل از يك نويسنده متفنن كه در طول شش ماه كتابي هزار صفحه اي نوشته است با مني كه رودراوي چهار سال از عمرم را خورد، بيشتر است؛ چون هيچ ارزشگذاري روي آن نوع كتاب در سيستم فروش و قيمت كتاب ما نيست.
اما محمدجواد مظفر ـ مدير انتشارات كوير ـ با تأكيد بر اين كه قيمت كتاب گران نيست، به خبرنگار ايسنا متذكر شد: با اين وجود مردم هميشه مي گويند قيمت كتاب گران است، چون انگيزه خريد كتابي در جامعه ما پايين است.چرا مردم خود را با همه نوع قيمتي درباره ساير كالاها تطبيق مي دهند؛ اما به كتاب كه مي رسند چون جايي در هزينه سبد خانوار ايراني ندارد، آن را گران تلقي مي كنند؟
وي افزود: از نگاه اقتصادي، به نظر مي رسد كه مردم به كتاب به عنوان كالاي لوكس نگاه مي كنند.
مظفر با اظهار تاسف خاطرنشان كرد: اين وضعيت اكنون به دور باطلي تبديل شده است. ناشر از سويي مي گويد در ايران كتاب خريدار ندارد و تيراژها با ارقام اسفباري روبه رو هستند، پس وقتي هزينه هاي توليد كتابي سرشكن مي شود روي تيراژ پايين، قيمت كتاب را بالا مي برد، از سويي هم مردم مي گويند كتاب نمي خريم؛ چون گران است.
او تعيين قيمت كتاب را حق مسلم  براي ناشر مي داند و مي افزايد: در اين راستا نه وزارت ارشاد دخالت دارد و نه مؤلف.چون ناشر سرمايه گذار كتاب است و مسئول پاسخگويي تمامي اركان در توليد و چاپ يك كتاب؛ از مؤلف بگيريد تا حقوق بگيرانش و وزارت دارايي تا وزارت ارشاد.
مظفر درباره اين كه آيا وزارت ارشاد مي تواند بر قيمت كتاب كنترل و نظارت داشته باشد مي گويد: بلاترديد سخن درستي نيست كه عده اي بگويند در زماني خاص وضع رو به راه بوده است.كساني كه موافق قيمت گذاري كتاب از سوي وزارت ارشاد هستند بدانند كه اصولا كتاب در ايران فاقد مشتري فراوان است و ناشر هم نمي آيد قيمتي را بگذارد كه مي داند كسي نخواهد خريد. مگر دولت روي بقيه كالاها نظارت دارد كه روي كتاب داشته باشد؟ صرفا مي گويد برچسب داشته باشد و تنها كتاب است كه اين رسم را از سال ها پيش با درج قيمت برپشت جلد رعايت كرده است.
مظفر تأكيد كرد: اصولا قيمت گذاري دولتي راه به جايي نمي برد و آن قدر كه در آن فساد مي شود به خير مردم نخواهد بود.نظارت غير از تعيين قيمت توسط دولت است.آن شيوه پايان يافته است.بازار رقابت در حقيقت كيفيت نشر ما را به لحاظ فني بالا برده است.
مدير نشر كوير با اشاره به فصل ركود خريد كتاب توضيح داد: راكدترين زمان وضعيت فروش كتاب ماه هاي خرداد، تير و مرداد است و به قول برخي دوستان بايد گفت: خورد، تير و مرد؛ درحاليكه تابستان گروه  دانش آموزي و دانشجويي و اساتيد و معلم ها اوقات بيشتري دارند و ما ناچاريم اين فلاكت بارترين ماه ها را از سر بگذرانيم تا ۱۵ شهريور ماه كه دوباره خريدن اجباري كتاب شروع مي شود.
وي حرف ديگري ندارد و جمله هميشگي اش را كه به گفته خودش بيش از صدها بار تكرار كرده است، دوباره بر زبان مي آورد: سطح مطالعه در جامعه ايراني پايين است و ما با گروه كثيري از كتاب نخوان ها سر و كار داريم.

يادداشتي كوتاه پيرامون رويكرد آلن دوباتن به فلسفه
در جست وجوي حكمت قرون و اعصار
002493.jpg
سام محمود سرابي
وقتي از فلسفه صحبت مي شود عموم مردم با اين سؤال ذهن را در گير مي كنند كه اساساً  چرا بايد فلسفه خواند؟ فلسفه دانستن چه سودي براي انسان مي تواند داشته باشد؟ و... و آيا جز اين است كه در آغاز فلسفه خواندن سؤالهايي به ذهن خطور مي كند كه هيچ پاسخي ندارند وقتي كه به يكي از اين سؤالات بي پاسخ جوابي پيدا مي شود هزاران پرسش ديگر چهره تهديد آميز خود را نمايان مي كنند و اغلب مردم علاوه بر آغاز اين بحث به اين نتيجه تهديد آميز مي رسند كه اساساً كسي كه فلسفه ورزي مي كند ممكن است در كلام به حل مشكلات سوبژكتيو بپردازد اما در واقع حتي از شستن پيراهن خود يا پختن غذايي ساده عاجز است. شايد ذكر اين نكته خالي از لطف نباشد كه عموماً  به علت بي ربط بودن موضوعات طرح شده با همديگر حق با اين نظر است، اما نبايد فراموش كرد كه فلسفه انديشيدن و به كارگيري اين طرز تفكر خاص در زندگي است و نه چيز ديگر و به تعبيري به قول سقراط، زندگي بررسي نشده ارزش زيستن ندارد. براي هر موضوع و فعاليتي فلسفه اي وجود دارد كه هدفش روشن كردن مفاهيم و مدل هايي است كه طبعاً  در آن رشته به كار مي روند و همچنين بحث درباره هدف ها و روش هاي آن و شكل خاص استدلال و شواهد و شيوه هاي مناسب هر رشته با پذيرفتن اين اصل كلي شايد بتوان به كنه يك حقيقت فلسفي رسيد كه اساساً  فلسفه تلاش مي كند تا معنايي به زندگي انسان درگير با پيرامونش دهد؛ معنايي كه بتواند رهيافت ها و رويكردهاي مناسبي را پيش پاي انسان در مقابل مشكلاتش بگذارد.
با همه اين تفاسير اغلب متفكران غرب معتقدند كه ساده سازي مفاهيم فلسفي از شأن فلسفي آن مفاهيم خواهد كاست اين در حالي است كه آلن دوباتن در كتاب «تسلي بخشي هاي فلسفه» نظري جز اين دارد.
آلن دوباتن را با آثار معروفي كه درباره عشق و مارسل پروست (نويسنده مدرن فرانسوي) نوشته مي شناسند؛ كتابهاي او در اروپا و آمريكا خوانندگان فراواني دارد و «تسلي بخشي هاي فلسفه» يكي از آخرين آثار اوست كه تاكنون ۳۰۰ هزار نسخه از آن به فروش رسيده است.
عموماً  منتقدان دوباتن از او انتقاد مي كنند كه با ساده سازي آثار نويسندگان و متفكران بزرگ به آنها خيانت مي كند اما به باور راقم اين سطور، تمام اينها نوعي فضل فروشي ساده انگارانه است. در جهاني كه چندان فلسفه را جدي نمي گيرد و بر زبان راندن كلمه «فلسفه» مي تواند چشم ها را خيره سازد نگارش چنين كتابي را بايد نوعي حادثه تلقي كرد. نوشتن كتابي كه مي  گويد فلسفه را مي توان به زندگي واقعي مرتبط ساخت، اعجاب آمد است.
به نظر دوباتن درست همانطور كه در هنگام بيماري جسماني به پزشك مراجعه مي كنيم، در هنگام امراض رواني نيز بايد به سراغ فيلسوف برويم.
اغلب افراد يا تمايل و يا فرصت مطالعه فيلسوفان بزرگ را ندارند و آثار دوباتن نه تنها مقدمه اي بر جهان فلسفه كه مشوقي است براي مطالعات فلسفي عميق تر. او از «سقراط»، «اپيكور»،«سنكا»، «مونتني»،«شوپنهاور» و «نيچه» كمك مي گيرد تا عدم محبوبيت، بي پولي، ناكامي، ناكارايي، شكست عشقي و سختي هاي زندگي ما را درمان كند. سبك نگارش او چنان جذاب است كه گويي خود را در آينه مي بينيم. ما در آثار دوباتن خود را بازمي شناسيم و احساس مشتركي را تجربه مي كنيم و در نتيجه از تنهايي ما كاسته مي شود.
او نشان مي دهد كه فيلسوفان بزرگ چگونه در زندگي شخصي اش به وي كمك كرده اند و اساساً زندگي فيلسوفان بزرگ چگونه در آثار آنها انعكاس يافته است.
دوباتن به ترتيب تقدم و تأخر زماني به اين شش فيلسوف مي پردازد و طبعاً  با شروع بحث با سقراط دليل روشني براي تسلي بخشي فلسفه در عدم محبوبيت مي آورد.
سقراط به اين دليل به مرگ محكوم شد كه با سؤالات هميشگي خود درباره باورهاي متعارف «شجاعت چيست؟» «انسان با فضيلت كيست؟» و ... مردم آتن مي آزرد او مرگ را به تبري از پيروي از فرمان خود ترجيح داد. به عقيده او آدمي بايد در مفروضات رايج ترديد كند و آنها را به بوته نقد بكشد. اگر اين مفروضات از اين آزمون سربلند بيرون نيايند در اين صورت حق داريم نظري مخالف با عامه مردم اختيار كنيم هر چند اين امر به عدم محبوبيت ما مي انجامد اما آنچه مهم است نه محبوبيت بلكه زيستن در حقيقت و براي حقيقت است.
«اپيكور» را به اشتباه، فيلسوف لذت طلبي دانسته اند، حال آن كه چنين نيست. به اعتقاد دوباتن اپيكور به ما مي آموزد كه براي خوشبختي به چه چيزهايي نياز داريم. فهرست ضروريمان يا لوازم خوشبختي ما عبارتند از: دوستان، آزادي، ذهن فعال و پول كافي براي امرار معاش در سطح ارضاء نيازهاي ضروري از قبيل خوراك، پوشاك، مسكن و نه بيش از آن. ديگر نيازها نه مطلوبند و نه ضروري، به باور اپيكور ثروتمندي كه دوستي ندارد، اصلاً  خوشبخت نيست.
آلن دوباتن به ما ياد مي دهد كه هر چه از زندگي انتظار كمتري داشته باشيم كمتر ناكام مي شويم او در زندگي با مصائب گوناگوني روبه رو شد: زلزله اي ويرانگر، ابتلا به يك بيماري هولناك، سلطنت نرون و كاليگون و ... اما هيچ يك از اينها سبب نشد احساس ناكامي كند زيرا از فورچون يا تقدير انتظار هر امري را داشت.
مونتني معتقد است كه دليل سرمست شدن از غرور كاذب اين است كه ناتواني ها فراموش مي شوند. او خرد و حكمت را برتر از دانش و علم مي شمارد و ميل به مطالعه كتابهاي غيرقابل فهم و دوستي با اشخاص پيچيده و درون گرا را خوار مي شمارد به باور او هدف از مطالعه حكيم شدن است نه فاضل شدن. او عقيده دارد كه ناكارآمدي ما حاصل بي حكمتي است تا ناداني.
شوپنهاور عقيده داشت ما مجذوب افرادي مي شويم كه كاملاً  با ما متفاوت هستند زيرا در خفا به دنبال والدي براي فرزندان خود مي گرديم و به كسي احتياج داريم كه نقايص ما را تكميل كند. وقتي در خواستگاري از شخصي او دست رد بر سينه شما مي  زند نبايد از او ناراحت شد چرا كه به طور ناخودآگاه بنا به ذائقه ذاتي بشر، يعني اراده معطوف به حيات عمل مي كند.
حتماً  او ما را مكمل نقايص خود و بنابراين والد مناسبي براي فرزندش ندانسته نه اين كه از ما متنفر باشد. بايد ميان عشق و اراده معطوف به حيات تمايز گذاريم. از نيچه مي آموزيم كه نابرده رنج، گنج ميسر نمي شود و فقط با تحمل شكست است كه مي توان به سرافرازي رسيد.
نيچه براي دوستانش آرزوي رنج و بلا مي كند زيرا به باور او مي توان اشك ها را به معرفت تبديل كرد. كوهنوردي بسيار دشوار و سخت است ولي آن كه هواي خنك بلندا در سر دارد اين رنج را به جان مي خرد تا از فراز قلل معرفت به عالم انساني نظر كند. آن كه در پاي كوه مي ماند نه رنج مي برد و نه لذت ارتفاع را درك مي كند.
* * *
پانزده قرن قبل يك فيلسوف رومي به نام بوئيتوس كه در زندان به انتظار اعدام خود نشسته بود زني شبح  آسا را ديد كه تجسم روح فلسفه بود و به كمك او توانست بر تألمات زندان و مرگ غلبه كند. اين مربي روحاني او را به تأمل در باب تسلي بخش بودن فلسفه وا داشت. آلن دوباتن، بي آن كه از بوئيتوس نام برد در مسير او گام نهاده است.
بي ترديد خواندن كتاب دوباتن با ترجمه دقيق و خوشفكرانه عرفان ثابتي رويكرد عموم را نسبت به غامض بودن مباحث فلسفي و ...كاهش خواهد داد.
پانوشت :
۱- تسلي بخش هاي فلسفه؛ آلن دوباتن؛ ترجمه عرفان ثابتي؛ ققنوس ۱۳۸۳

پيشخوان
ازه ترين كتاب درباره مشروطيت منتشر شد
بحران مشروطيت در ايران

با هدف بازشناسي لايه هاي مختلف مشروطه در ايران، كتاب «بحران مشروطيت در ايران» تأليف شده و هر كدام از لايه ها را به تفكيك مورد نقد و ارزيابي قرار داده است.
حسين آباديان - مؤلف اين كتاب - انگيزه نيروهاي درگير در مشروطه ايران را بازكاوي كرده و هر كدام را با معيار منافع و مصالح ملي ايران به سنجش در آورده است.
بحران مشروطيت در ايران در ۱۳ فصل، از مقدمات بحران آغاز كرده، شرايط تاريخي ايران در  آستانه مشروطه را مورد بازبيني قرار داده و اوضاع بين المللي آن روزگار را تحليل كرده است.
در اين كتاب نقش انجمن هاي سري و مجامع ديگر در همين راستا ارزيابي و مواضع احزاب سياسي به بوته نقد گذارده شده است. در اين جريان به طور كلي دو خط متمايز از هم، يكي به رهبري انجمن هاي سري و ديگري به رهبري روحانيون مقيم نجف، به طور مشروح توضيح داده شده است. جزئي نگري و ريشه يابي حوادث و تحولات خصلت عمومي كتاب ياد شده مي باشد.
اين كتاب توسط مؤسسه مطالعات و پژوهشهاي سياسي در شمارگان ۳۰۰۰ نسخه در ۶۲۴ صفحه، مربوط به دوره تاريخي بين سالهاي ۱۳۲۴ تا ۱۳۲۷ منتشر و به بازار عرضه شده است.
دكتر حسين آباديان همچنين به تازگي كتاب دو دهه واپسين حكومت پهلوي را تأليف و منتشر كرده است.
مؤسسه مطالعات و پژوهشهاي سياسي پس از يك دوره ركود جدي به تازگي فعال شده و حاصل آن كتابهاي حزب رستاخيز، اشتباه بزرگ نوشته مظفر شاهدي، سازمان يهودي و صهيونيستي در ايران، ساواك و دستگاه اطلاعاتي اسرائيل نوشته عبدالرحمن احمدي، استراتژي پيرامون اسرائيل از محمد تقي پور و فصلنامه مطالعات تاريخي است.
انتشار نمونه هايي از قصه هاي مردم ايران
نمونه هايي از قصه هاي مردم ايران گردآوري شده توسط «افشين نادري» با مشاركت پژوهشكده مردم شناسي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري و نشر قصه منتشر شد.
قصه هاي اين كتاب كه بر پايه اسناد موجود در پژوهشكده مردم شناسي تاليف و تدوين شده در چند گروه قصه هاي سحر آميز(پريان)، قصه هاي شوخي، متل ها(قصه هاي زنجيره اي متل نيست) ، (قصه هاي پوچي)، ترانه _متل ها، افسانه هاي پيدايش و تمثيل و حكايت اخلاقي طبقه بندي شده اند. مجموعا ۱۰۳ قصه در اين كتاب گردآوري و منتشر شده است.
دكتر محمد مير شكرايي رئيس پژوهشكده مردم شناسي در پيش گفتار اين كتاب آورده است: «....طرح پژوهش قصه هاي مردم در سال ۷۳ و ۷۴ در همه استان هاي كشور انجام شد.در جريان اين طرح پژوهشگران مردم شناسي سازمان ميراث در همه استان ها با نمونه گيري در منطقه هاي تحقيق به گردآوري نمونه هايي از قصه هاي مردم پرداختند.در جريان اين طرح ۹۷۰ قصه از سراسر كشور گردآوري شده است.اين قصه ها در ۲۸ گزارش استاني در بايگاني علمي پژوهشكده مردم شناسي نگه داري مي شوند.اين پژوهشكده تاكنون چهار مجموعه استاني و يك مجموعه گزيده از قصه هاي مناطق مختلف را به چاپ رسانده است.كتاب حاضر دومين مجموعه گزيده از قصه هاي گردآمده در طرح ياد شده و نخستين دفتر طبقه بندي شده قصه هاست.
افشين نادري گرد آورنده قصه ها نيز در مقدمه آورده است: «تيپ قصه ها و شماره بين المللي آن ها بر اساس شيوه طبقه بندي آرنه تومپسون(مكتب فنلاندي) برگزيده شده است.اين طبقه بندي يكي از روش هاي طبقه بندي قصه هاست كه ديد گاهي جغرافيايي-تاريخي دارد و مورد قبول بين المللي قرار گرفته است. اين كتاب در ۴۳۲ صفحه و با قيمت ۳۲۰۰ تومان در دسترس علاقمندان قرار گرفته است.
پيش از اين و با پژوهشهاي مرحوم انجوي شيرازي و چند تن از شاگردانش همانند سيد احمد وكيليان و اولريش مارزلف آلماني آثار و قصه هاي متعدد ايراني گردآوري شده بود.در اين زمينه منوچهر كريم زاده نيز دست به تجربه هاي جالبي زد كه تاكنون در چند جلد كتاب از سوي انتشارات طرح نو به بازار كتاب عرضه شده است.
002505.jpg

اقتصاد سياسي منتشر شد
چهارمين شماره فصلنامه اقتصاد سياسي، ويژه زمستان ۱۳۸۲ منتشر شد. در اين شماره اقتصاد سياسي كه به بررسي نظريات و عقايد پل مارلور سوئيزي، اقتصاددان ماركسيست اختصاص دارد مطالب زير را مي خوانيد: به ياد پل سوئيزي (بابك احمدي) مرگ سوئيزي، پايان وحشت سرمايه جهاني انحصاري نيست (فريبرز رئيس دانا)/ به ياد پل مارلور سوئيزي (جان بلامي فاستر- محمود عبدالله زاده) تأثير انديشه پل سوئيزي در اقتصاد سياسي معاصر (فريور فرزام)/ ماركسيسم و اقتصاد سياسي پل سوئيزي (نيك بيمز- پوپه ميثاقي) / پل سوئيزي و سرمايه انحصاري (جان بلامي فاستر- حسين اقبال طالقاني) سخني چند درباره جهاني شدن (پل م. سوئيزي- حسينعلي نوذري) فرآيند شهري در سرمايه داري: مبناي تحليل (ديويد هاروي- كيومرث ايراندوست) اقتصاد سياسي دنياي متكثر، تأملات انتقادي درباره قدرت، اخلاق و تمدن (رابرت دبليو، كاكس)/ محمود عبدالله زاده/ مصاحبه با پل سوئيزي (كريستوفر فلپس- مرتضي محيط).
فصلنامه اقتصاد سياسي به صاحب امتيازي دفتر پژوهش هاي فرهنگي و مدير مسئولي و سردبيري محمود عبدالله زاده و بهاي ۱۹۵۰ تومان منتشر مي شود.

قلم اندازي هاي حاشيه نشين
فراموش شدگان
اكبر اكسير
محمدعلي سپانلو شاعر معاصر و سردبير ماهنامه جشن كتاب در مراسم جشن تيرگان امسال گفته بود وظيفه ادبيات و هنر مبارزه با فراموشي است زيرا فراموشي سامان زندگي فرهنگي را از بين مي برد....
002502.jpg

جناب سپانلو به مسئله مهمي انگشت گذاشته. بله به فراموشي آنهم از نوع فرهنگي اش كه عمري است اهل فرهنگ و ادبياتمان به آن دچار شده اند. اگر وزارت بهداشت و درمان مبارزه با آلزايمر را جدي گرفته است و برايش كنگره و سميناري مي گذارد حق دارد چون در حيطه كاري اوست اما مسئولين فرهنگي ما به تنها چيزي كه تا به حال نپرداخته اند آلزايمر فرهنگي است و قصه معروف « سالها دل طلب جام جم از ما مي كرد و آنچه خود داشت زكوئيلو تقاضا مي كرد . فراموشي از اين بدتر كه ما بر روي گنجينه عظيمي از فرهنگ و معارف نشسته باشيم اما چشم انتظار فرهنگ وارداتي يا فرآورده هاي مشابه ديگران باشيم و بدون اينكه بفهميم مترجم آثار و انديشه هاي عرفاي خود از قلم بيگانگان شويم ... فراموشي از اين بالاتر كه ناب ترين قصه هاي جن و پري و افسانه هاي شيرين خود را بگذاريم و طبق ساعت گرينويچ چشم انتظار از چاپ در آمدن جلد پنجم هري پاتر بنشينيم، فراموشي از اين بدتر كه بزرگان شعر و ادب و آثار بزرگ آنها را از ياد ببريم و به ترجمه دست چندم مطالب ژنتيكي نويسندگان دست چندم خارجي بپردازيم و يك كتاب را همزمان با چندين ترجمه عجولانه بر بازار بفرستيم تا ثابت شود واقعا مرغ همسايه غاز است ... دوستم كه احساساتي شده بود ساساتش را كشيد تا من شروع كنم .گفتم عزيزم كجاي كاري براي فراموشي باز چاره اي هست مي توان مثل شوراي ترافيك از عروسك داود خطر و سياساكتي استفاده كرد و هشدارهاي ايمني داد با خاموشي فرهنگي چه بايد كرد ؟ با مرگ مغزي با مرگ هويت فرهنگي !
بياييم كاري كنيم كه اين مستشرقين بيچاره كمي استراحت كنند و خود به كشف آنچه داريم برخيزيم هرچند به قول آقاي سپانلو: نام تمام مردگان يحيي است ....
يك ايراني در هيأت داوران جايزه اندرسن
« زهره قائني» كه پژوهش هاي شاخصي در عرصه ادبيات كودك و نوجوان صورت داده است در زمره اعضاي هيأت داوران بين الملل سال ۲۰۰۴ جايزه ادبي هانس كريستين اندرسن قرار گرفته است.
باشگاه خبرنگاران جوان در خبري كه به نقل از پايگاه اينترنتي IBBY آورده ضمن اعلام اين مطلب نوشته است كه اين جايزه هر دو سال يك بار در دو بخش نويسندگي و تصويرگري، افراد كارشناس و صاحب نظر واجد شرايط در ادبيات كودك و نوجوان ساير كشورها را براي نامزدي فراخوان مي دهد كه در نهايت پس از چند دوره انتخاب، داوران گروه بين المللي انتخاب مي شوند كه زهره قائني از ايران موفق به چنين كاري شده است.
اخباري از بولونيا ۲۰۰۵
بولونيا از جمله نمايشگاه هاي معتبر در ميان نمايشگاه هاي مرتبط با ادبيات كودك و نوجوان است كه براي نمايشگاه سال ۲۰۰۵ برنامه هاي تازه اي را تدارك ديده است.
اين نمايشگاه هر سال در ماه آوريل در گروههاي نمايشگاه كتاب كودك ، مسابقه تصويرگري كتاب كودك ، جايزه دستاوردي جديد در عرصه آموزش (GLI) ، جايزه كتاب فيلمها ، جايزه افقهاي دور و جايزه كتابهاي ابتكاري برگزار مي شود .
باشگاه خبرنگاران جوان در گزارشي از پايگاه خبري بولونيا، آورده است كه امسال مسابقه  جديدي در زمينه  تصويرگري با عنوان «امپراطور» برگزار مي گردد. اين مسابقه جديد به بهانه بزرگداشت دويستمين سالگرد تولد نويسنده معروف جهان «هانس كريستين اندرسن» و ترويج هنر تصويرگري در نمايشگاه كتاب بولونيا ۲۰۰۵ اجرا مي شود.
متقاضيان شركت در مسابقه تصويرگري «امپراطور» بولونيا مي توانند با الهام از يكي از داستان هاي «هانس كريستين اندرسن» و تصويرگري آن طبق شرايط شركت در مسابقه كه در پايگاه خبري نمايشگاه موجود است و حداكثر تا تاريخ ۳۰ نوامبر ۲۰۰۴ (۱۰ آذر ماه ۱۳۸۳) به ارسال آثارشان بپردازند.
نمايشگاه كتاب سنندج به كار خود پايان داد
سومين نمايشگاه بزرگ كتاب استاني كردستان و هفتاد و هشتمين نمايشگاه سراسري كتاب كشور كه در سنندج برگزار شده بود، دوشنبه شب به كار خود پايان داد.
اين نمايشگاه كه به اعتقاد مسئولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي بزرگترين نمايشگاه كتاب كشور به لحاظ تعداد ناشران،  عناوين كتابها و فضاي اختصاص يافته بود ساعتها پس از برگزاري آيين پاياني همچنان مملو از علاقه مندان كتاب بود.در اين نمايشگاه كه در فضايي به وسعت چهار هزار و ۵۰۰ متر مربع برگزار شد، ۶۵۰ ناشر با ۶۸ هزار عنوان كتاب، بيش از يك ميليون و ۴۰۰ هزار جلد كتاب را از دوم تا نهم شهريور در بلوار دانشجوي سنندج به نمايش گذاشتند.
مدير كل فرهنگ و ارشاد اسلامي كردستان گفت:  اين نمايشگاه در مدت يك هفته برگزاري بيش از ۱۳۰ هزار نفر بازديدكننده داشت كه در مقايسه با تعداد بازديدكنندگان دومين نمايشگاه، ۵۰ هزار نفر افزايش دارد.
«محمد حسن مهاجري» افزود: علاقه مندان كتاب در كردستان در اين نمايشگاه دو ميليارد ريال كتاب خريداري كردند كه يك ميليارد و ۵۰۰ ميليون ريال آن توسط بازديدكنندگان از طريق خريد بن كتاب و مابقي به صورت نقدي بوده است.
وي افزود: بيش از سه هزار نفر نيز در مسابقه كتابخواني سومين نمايشگاه كتاب استاني كردستان شركت كردند كه به ۱۰۰ نفر از برندگان آن بن كتاب به عنوان جايزه تعلق گرفت.معاون سياسي امنيتي استانداري كردستان از سومين نمايشگاه كتاب استاني كردستاني به عنوان يك رويداد بزرگ فرهنگي در منطقه نام برد.

كتاب
اقتصاد
زندگي
سياست
علم
فرهنگ
ورزش
هنر
|  اقتصاد  |  زندگي  |  سياست  |  علم  |  فرهنگ   |  كتاب  |  ورزش  |  هنر  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |