يكشنبه ۲۲ شهريور ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره - شماره۳۴۹۴
زنگ خطر تغييرات آب و هوايي در سراسر قاره سبز
خشكسالي و موج گرما
اين گزارش كه توسط خبرگزاري محيط زيست اروپا منتشر شده است، توسط محققان و دانشمندان موسسه تحقيقاتي آب وهوا موسوم به پتس دام Patsdam، مركز تحقيقاتي كالزروهه Karlsrohe در آلمان و محققان دانشگاه نورويچ انگلستان انجام شده است 
015562.jpg
ترجمه :مسعود رضا طاهري 
درگذر تغييرات آب و هوايي طي 30 سال گذشته تعداد گونه هاي مختلف گياهي در اكثر مناطق اروپا با كاهش چشمگيري روبه رو بوده است 
پژوهشگران و متخصصان هواشناسي اروپا درمورد تغييرات شديد آب وهوايي در سرتاسر اين قاره سبز در دهه هاي آينده هشدار جدي داده اند.
خبرگزاري محيط زيست اروپا با انتشار گزارش متخصصان و محققان هواشناسي، ضمن تاكيد بر جدي گرفتن وقوع اين تغييرات در دهه هاي آينده، از روي دادن خشكسالي، طغيان رودخانه ها، وقوع توفان و افزايش موج گرما به عنوان ابتدايي ترين مشكلات و حوادث پيش روي اكوسيستم اروپا
خبرداده اند.
دراين گزارش، متخصصان و پژوهشگران محيط زيست و هواشناسي پيش بيني كرده اند كه در شمال اين قاره هوا به شدت مرطوب تر خواهد شد و درمقابل جنوب اروپا با خطر خشكسالي مواجه خواهد شد. افزايش موج شديد گرما در سراسر قاره و ذوب شدن توده هاي عظيم يخ از ديگر حوادثي است كه به گزارش خبرگزاري محيط زيست اروپا موجب تغييرات كلي در آب وهواي اين قاره زيبا خواهد شد.
ژاكلين مك گلير مديرعامل خبرگزاري محيط زيست اروپا با قطعي خواندن وقوع اين حوادث و تغييرات شديد در آب وهواي اروپا طي دهه هاي آينده اعلام كرده است كه اين تغييرات اثرات بسيار گسترده اي در زندگي مردم و اكوسيستم اين قاره خواهد داشت. او علل اصلي وقوع اين تغييرات را ناشي از ضايعات و خسارات قابل توجه جوامع صنعتي اروپا و اقتصاد صنعتي و مدرن مي داند.
اين گزارش كه توسط خبرگزاري محيط زيست اروپا منتشر شده است، توسط محققان و دانشمندان موسسه تحقيقاتي آب وهوا موسوم به پتس دام Patsdam، مركز تحقيقاتي كالزروهه Karlsrohe در آلمان و محققان دانشگاه نورويچ انگلستان انجام شده است. در انجام اين تحقيقات 22 پروژه تحقيقاتي ازميان مهمترين مقولات هواشناسي و تغييرات آب و هوا انتخاب شده و ضروري ترين آنها كه مربوط به زمينه هاي اكولوژيك و جامعه شناسي بوده، مورد بررسي و پژوهش هاي دقيق و طولاني قرار گرفته است. در اين راستا اطلاعات و داده هاي هواشناسي و تغييرات مختلف زيست محيطي طي ساليان متمادي از كشورهاي مختلف اروپا و مدل هاي مختلف كامپيوتري جمع آوري شده و به عنوان اساس و بنيان مطالعات قرار گرفته است. مدل ها و الگوهاي مختلف شبيه سازي شده كامپيوتري با انواع تغييرات آب وهوايي كه در آينده اتفاق خواهد افتاد، مطابقت داده شده است.
نتايج به دست آمده از مطالعات بيانگر آن است كه گرم شدن تدريجي زمين به ويژه در اين قاره طي 50 سال گذشته تاثيرات بسيار زيادي بر زندگي انسان هاي ساكن در اين قاره داشته است كه در اين ميان تاثير گازهاي گلخانه اي همچون دي اكسيد كربن حاصل از سوختن مواد و سوخت هاي فسيلي مهمترين نقش را ايفا مي كند. تراكم و انباشت دي اكسيد كربن در لايه هاي پاييني اتمسفر جواز دست كم 420 هزار سال گذشته و شايد از 20 ميليون سال پيش به حداكثر مقدار خود رسيده است.
اين مقدار از آغاز انقلاب صنعتي در اروپا 34 درصد افزايش يافته است.
در بخش ديگري از اين گزارش آمده است كه سرعت گرم شدن دماي زمين در اين قاره از ديگر مناطق كره زمين بيشتر بوده است. افزايش دما در اين منطقه اروپاطي يكصد سال گذشته در حدود 95 درصد در مقياس سلسيوس سانتيگرادبوده است كه البته مي توان اين مقدار را به دليل افزايش گازهاي گلخانه اي در جو اروپا 6-2 درجه بيشتر به حساب آورد.
متخصصان همچنين مقدار و سرعت تغييرات آب و هوايي در اين قاره را به همه نوسانات و تغييرات طبيعي آب و هواي اروپا طي هزار سال گذشته مرتبط مي دانند. بر اين اساس دهه 90 ميلادي گرم ترين سال هاي اروپا در اين تحقيقات اعلام شده است و سال هاي 1998، 2002 و 2003 طي 6 سال گذشته به عنوان گرم ترين سال هاي اين دوره بوده است. سرعت گرم شدن هوا در اروپا نيز براساس اين تحقيقات۲‎/۰ درجه به ازاي هر 10 سال اعلام شده است. همچنين افزايش دماي هوا طي سال هاي دهه 90 ميلادي نسبت به دهه هاي قبل 2برابر شده است. همچنين براساس اين گزارش حجم خسارات ناشي از اقتصاد صنعتي اروپا طي 20 سال گذشته باافزايش 2 برابر به رقم سالانه 9 ميليارد يورو رسيده است.
درگذر تغييرات آب و هوايي طي 30 سال گذشته تعداد گونه هاي مختلف گياهي در اكثر مناطق اروپا با كاهش چشمگيري روبه رو بوده است. اين نتايج در پي انجام تحقيقات در مناطق مختلف كوهستاني در اروپا به دست آمده است. نتايج اين تحقيقات از احتمال نابودي همه گونه هاي گياهي منحصر به فرد اروپا در آينده خبر داده و دليل اصلي را شكستگي فضاي حيات و لزوم تطبيق و سازگاري نباتات اين قاره با تغييرات شديد آب و هوايي در آينده نزديك اعلام كرده اند. در اين گزارش همچنان اعلام شده است كه در 8 منطقه از 9 منطقه داراي يخچال ها و يخ هاي عظيم در شمال اين قاره تغييرات قابل توجه و شديدي به وجود آمده است. اين گزارش با هشدار به ذوب شدن يخ ها در دهه هاي آينده اعلام كرده است كه تا سال 2050 ميلادي سه چهارم از يخ هاي كوهستان هاي آلپ در كشور سوئيس ذوب و نابود خواهد شد. در ادامه اين گزارش آمده است سطح آب درياهاي اروپا طي يكصد سال گذشته بين 8/0درصد الي 3 ميليمتر در سال بالاتر آمده است. كه پژوهشگران در گزارش هاي خود اين نكته را نيز مشخص ساخته اند كه در اين مدت سرعت بالا آمدن آب 2 الي 4 بار در حد بيشترين ميزان خود بوده است. زنجيره تيره پيش بيني هاي كارشناسان به همين جا ختم نمي شود. در ادامه اين گزارش آمده است: تا سال 2080 ميلادي در سرتاسر اروپا از زمستان هاي سرد اثري باقي نخواهد ماند. در مقابل تابستان هاي داغ، طغيان رودخانه ها و توالي باران هاي سيل آسا و سيل به شدت افزايش خواهد يافت. البته در اين ميان تغييرات آب و هوايي در اين قاره جنبه هاي مثبتي نيز خواهد داشت. در اكثر بخش هاي اروپا به ويژه در مناطق مياني و شمالي، كشاورزي اين مناطق از تغييرات آب و هوايي و افزايش محدوده دما سودهاي فراواني را خواهد برد و در حاليكه مناطق زير كشت به سمت شمال اروپا گسترش خواهد يافت، مناطق جنوبي اين قاره با كمبود آب مواجه خواهد شد.
از سويي طغيان شديد آب رودخانه ها و موج شديد گرما، نابودي و كاهش شديد محصولات كشاورزي را به دنبال خواهد داشت.
منبع: اشپيگل 

آزمايش تعطيل شد
سازمان حفاظت محيط زيست قسمتي از كارخانه آزمايش كه در زمينه لعاب، رنگ و شست و شو فعاليت مي كردند را پلمپ كرد و بيش از 200 كارگر اين بخش بيكار شدند.
اين كارگران در بخش هاي مختلف توليد، اداري و خدمات و ساير قسمت هاي كارخانه فعاليت مي كردند. پس از پايان تعطيلات تابستاني و مراجعه به كارخانه پشت درهاي بسته ماندند. براساس مذاكرات انجام شده با سازمان، احتمال آن وجود دارد كه كارخانه مذكور فك پلمپ شود.

پاكسازي رودخانه ها
015564.jpg
رودخانه ها قدرت خودپالايي دارند ولي تا كي؟ ظرفيت تحمل آنها هم حدي دارد و نمي توانيم هر وقت دلمان خواست زباله و فاضلاب به آنها وارد كنيم. از آبان ماه سال 82 به دنبال افزايش روند آلودگي رودخانه ها، طرح جامع رفع آلودگي رودخانه هاي بزرگ كشور تدوين و پس از سه سال در اسفندماه همان سال 60 رودخانه آلوده كشور شناسايي و مطالعاتي بر روي آنها آغاز شد. عمليات اجرايي اين طرح طبق مصوبه دولت، شوراي برنامه ريزي و توسعه استان ها اجرا مي شود. يوسف حجت، معاون محيط زيست انساني سازمان حفاظت محيط زيست اظهار اميدواري كرد با تصويب اين طرح در شوراي برنامه ريزي و توسعه استان ها، عمليات كاهش آلودگي رودخانه هاي كشور آغاز شود.

كاهش قاچاق چوب و تخريب جنگل ها
015568.jpg
متاسفانه تنها راه مقابله باتخريب جنگل هاي شمال، حفاظت شديد و برخورد قاطع با متخلفان است. ديگر كار از ترويج و تذكر گذشته و آخرين راهكار اجراي قاطعانه قانون است.
به گفته معاون سازمان جنگل ها و مراتع، از زماني كه طرح صيانت از جنگل ها با به كارگيري نيروي انتظامي تصويب شده، قاچاق چوب و تخريب جنگل رو به كاهش است.
وي افزود: با توجه به اقدامات انجام شده ميزان تغيير كاربري اراضي جنگلي و طبيعي نسبت به سال گذشته سيرنزولي داشته و در كنار آن كسب و كار بنگاه هاي خريد و فروش زمين هم كساد شده است. معاون جنگل هاي شمال كشور تصريح كرد: به رغم همكاري مطلوب قضات و دستگاه هاي قضائي، طولاني شدن زمان رسيدگي به پرونده ها، مشكلات زيادي را ايجاد كرده است.

زباله ناشي از فقر فرهنگي
015566.jpg
روزانه 50 هزار خودرو از مسير جاده چالوس تردد مي كنند و سرنشينان اين خودروها ضمن رفت و آمد و تفرج و استفاده از طبيعت زيباي اين منطقه بيش از 60 تن زباله توليد مي كنند. متاسفانه كسي نيست كه به اين افراد بگويد كه چرا زباله هايشان را در طبيعت رها مي كنند ترويج و فرهنگ سازي در اين زمينه صورت نگرفته است. مسوول شوراي اسلامي بخش آسارا نيز علت اين مساله را فقر فرهنگي مي داند.
لازم به ذكر است كه در مسير جاده چالوس 57 روستا قرار دارد و 25 هزار جمعيت در اين روستاها ساكن هستند كه براي جمع آوري زباله آنها فقط 5 دستگاه وانت نيسان وجود دارد.

شكار غيرمجاز ممنوع
015570.jpg
سه شكارچي غيرمجاز در شهرستان مينودشت در آبشار جنگل گلستان دستگير شدند. اين افراد 3 قبضه اسلحه شكاري و مقداري گوشت آهو همراه خود داشتند.
مديركل محيط زيست استان تهران چندي پيش از علاقه مندان حيات وحش و تشكل هاي غيردولتي زيست محيطي درخواست كرد درصورتي كه اطلاعاتي درخصوص نگهداري از عرضه جانوران وحشي دارند با تلفن 7359008 به اداره كل محيط زيست استان تهران اطلاع دهند تا با متخلفان به طور قانوني برخورد شود.

پروتئين موش ها را جسورتر مي كند
015560.jpg
منبع:اشپيگل 
پژوهشگران دانشگاه كاليفرنياي آمريكا در مغز موش هاي آزمايشگاهي و موش هاي صحرايي نوعي پروتئين قدرتمند يافته اند كه قادر است موجب بيخوابي و افزايش شجاعت وجسارت اين جوندگان شود. اين پروتئين مي تواند به عنوان يك مكانيسم كنترلي بر احساس هيجان وترس در جانداران موثر باشد. پروتئين موسوم به نوروپپتيد اس با علامت اختصاري NPS مجموعه اي بزرگتر است كه خواص پروتئين مذكور را دارا است وتاثير آن بر مغز موش هاي آزمايشگاهي موجب مي شود كه اين جونده حيران و درمانده به دور قفس بدود و سراسر وجودش را ترس فرا گيرد. در ادامه آزمايش هاي مختلف محققان اين دانشگاه دريافته اند كه اثر اين پروتئين بر مغز موش صحرايي قبل از هرچيز موجب بيخوابي او مي شود. آنگونه كه تيم تحقيقاتي اين دانشگاه نتايج آزمايش هاي خود را در مجله تخصصي NEURON منتشر ساخته اند. اساسا اين نوع پروتئين كه تاكنون ناشناخته مانده است به طور كاملا موثري احساس ترس، تحريك پذيري و اضطراب را در كنترل خود دارد. براساس اين يافته ها پروتئين NPS در لايه هاي مياني مغز توسط سلول هاي عصبي توليد مي شود و نگراني و ترس را در رفتار اين جانوران در اختيار مي گيرد.
اين پژوهشگران همچنين دريافته اند كه NPS در بخش هاي مختلف مغز اثرات متفاوتي را از خود ظاهرمي سازد كه واكنش هاي عصبي از جمله مهمترين بازتاب تاثير اين پروتئين است.
آزمايش هاي انجام شده نشان داده است كه سرعت تاثيرگذاري اين پروتئين نيز خيلي زياد است. طي يك آزمايش در اولين ساعت پس از تزريق NPS به يك موش صحرايي اولين نشانه ها از بيخوابي در اين جانور ظاهر شد.
مطالعات بعدي نشان داده است كه حتي تزريق مقدار خفيفي از NPS، تمامي مراكز كنترل احساس خواب درمغز جانور را با آسيب هاي جدي مواجه مي سازد. به طوري كه مهمترين ناحيه كنترل خواب موسوم به REM كه به طور معمول پس از به خواب رفتن فعال مي شود و روياها و عوالم هنگام خواب را رقم مي زند و رفتارها و احساسات حيوان را درهنگام خواب عميق در كنترل خود مي گيرد را نيز مختل مي كند.
با كشف اين پروتئين به عنوان يك اقدام مهم، محققان اميدوارند كه بتوانند اختلالات مربوط به خواب و آسيب شناسي ترس و اضطراب را بهتر تشخيص داده و مورد معالجه قرار دهند.
از سويي كشف NPS شايد كليدي باشد براي شناخت بهتر افسردگي و ترس و اضطراب بيش از حد و اختلالات به وجود آمده در خواب افراد كه عموما از اين نارسايي ها به طور كلي تعبير به افسردگي شده است.

حيات وحش ايران
۷۲ -جرد ناخن زرد
015574.jpg
گونهMeriones Crassusi :
زير خانواده: جربيل هاGERBILLINAE -
خانواده: موش هاMURIDAE -
راسته: جوندگانRODENTIA -
رده: پستاندارانMAMMALIA -
شباهت زيادي به جرد ليبي دارد، با اين تفاوت كه در جرد ليبي ناخن ها سياهرنگ است ولي اين گونه ناخن هاي زردي دارد.
طول سر و تنه اش از 9 تا 13 سانتي متر است. بيشتر در پستي و بلندي هاي كوتاه با پوشش گياهي پراكنده واقع در تمامي مناطق به جز جنگل هاي خزري زيست مي كند. از اكثر مناطق ايران به جز آذربايجان، زنجان و مناطق خزري گزارش شده است.

حيوانات شگفت انگيز زندگي من
نوشته: دكتر ريموندريتمارس 
قسمت هفتاد ودوم
015572.jpg
تجربيات من در همراهي با يك محموله شرقي نمونه خوبي است و خواندنش شما را با شگفتي هاي تازه اي در دنياي وحش آشنا خواهد ساخت.
به من گفته شد كه بايد براي تحويل گرفتن چند اورانگوتان بزرگ كه تازه از سنگاپور رسيده بودند به سانفرانسيسكو بروم. همچنين مجموعه اي ازحيوانات ديگر را مي بايد خريداري مي كردم تا كمبودهاي باغ وحش و فيلم سازي مستند برطرف شود. وقتي به محل فروش حيوانات رسيدم با گروه زيادي از خريداران رقيب مواجه شدم كه از باغ وحش ها و سيرك هاي مختلف براي دستچين كردن حيوان هاي موردنظر خود به آنجا آمده بودند.
من تعدادي خزنده، چند گاو پيگمي كوتولهفيليپيني، يك اورانگوتان نر درشت اندام كه حدود 150 پاوند وزن داشت و نيز يك بچه اورانگوتان خريدم. فكر كردم اين آخري مي تواند دوست كوچولوي جالبي براي بچه هايي كه مرتبا به پارك مي آمدند و براي خودشان حيوانات دست آموز مورد علاقه اي انتخاب مي كردند، باشد. نگهداري از اين بچه اوتان با آن اشتهاي بدقلق و وسواسي و بيني هميشه گرفته و سرماخورده كار سختي بود، اما مسووليت آن را به عهده گرفتم چون از آغاز به نظرم رسيد كه اين بچه مي تواند به جانور بزرگ باهوشي تبديل شود. بعد از اندك مدتي حال بچه خوب شد و آنوقت تازه متوجه شدم كه كار اصلي من به اورانگوتان نر بزرگ مربوط مي شود. يك سفر چهار روزه به نيويورك او را در تمام كشور معروف ساخت! بعضي از جزئيات آن سفر پرماجراي فراموش نشدني ازاين قرار است:
بعد از انجام تشريفات معمول، يك كاميون جعبه هاي مرا به همراه اورانگوتان بزرگ به انباري مربوط به يك تئاتر منتقل كرد. بايد آنها را دو روز در همانجا نگاه مي داشتم و در اين مدت اقدامات دولتي لازم براي قرنطينه گاوهاي وحشي را انجام مي دادم. گاوها بايد تحت مراقبت ويژه اي قرار مي گرفتند تا احتمال انتقال هرگونه بيماري به دام هاي داخل كشور ازبين برود.
مانده بودم اورانگوتان بزرگ را كجا نگهدارم. به فكر باغ وحش محلي افتادم، ولي آنجا يك مجموعه كوچك روباز بود و نمي شد اورانگوتان را موقتا به آنجا برد. بالاخره يك فضاي آفتاب گير خوب نزديك پنجره انتهاي انبار پيدا كردم. چهار الوار بزرگ را با نوارهاي محكم به زير قفس بستيم و آنها را با ميخ هاي مخصوص به زمين محكم كرديم، طوري كه اورانگوتان به هيچ وجه نتواند با تكان دادن ميله هاي قفس آن را از زمين جدا كند. يك مرد ايرلندي كوچك اندام كه آن روز در انبار كار مي كرد، گفت كه تمام روز را كاملا مواظب حيوان خواهد بود. صبح، ظهر و عصر بايد براي سركشي و تغذيه حيوان مي آمدم و همين ها را براي ايرلندي توضيح دادم. در اين بين، اورانگوتان كوچولوي من توي يك تاكسي، بيرون انبار، منتظر بود. وقتي كار دوست هيكل مندمان را به پايان رساندم و از همه چيز مطمئن شدم، بچه اوتان را با خودم به هتل بردم و به احترام مديريت با هم سوار آسانسور مخصوص لباسشويي شديم! وقتي مديريت هتل متوجه وجود هم اتاقي ام شد، بحثي طولاني و بي انتها درباره اهميت حيات وحش، بي آزار بودن بسياري از گونه هاي وحش، تخطي از قانون و پيامدهاي آن و چيزهايي از اين دست بين ما آغاز شد و بالاخره چون نتوانستند هيچ شاخصه اي دال بر خشونت و خطرناك بودن اورانگوتان ها پيدا كنند، موفق شدم او را در اتاقم نگه دارم. چيزي نگذشت كه سيم تلفن رابه همراه پريز از بيخ كند و با چند كار مشابه ديگر دردسري حسابي فراهم كرد.
در مدت اقامتم در سانفرانسيسكو با يك رستوران چيني صحبت كردم و خواستم مقداري برنج و نان فطير بيات برايم آماده كنند. نان تازه براي حيوانات خوب نيست و فقط بايد نان خشك و بيات دراختيارشان گذاشت. به آشپزخانه تر و تميز رستوران چيني رفتم و برنجي را كه مناسب بود انتخاب كردم. هر دانه برنج جدا و كاملا قد كشيده بود، نه زياد مرطوب و خمير و نه خيلي خشك.
برگردان: حميد ذاكري 

سفر و طبيعت
تهرانشهر
خبرسازان
دخل و خرج
در شهر
زيبـاشـهر
طهرانشهر
|  تهرانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  در شهر  |  زيبـاشـهر  |  سفر و طبيعت  |  طهرانشهر  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |