سه شنبه ۲۴ شهريور ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۴۹۵ - Sep 14, 2004
براي نمايش در موزه ملي تهران
منشور حقوق بشر كوروش به ايران بازمي گردد
گروه علمي فرهنگي: موزه  بريتانيا قرار است  لوح  حقوق  بشر كوروش  را براي  نمايش  به  موزه ملي  تهران  امانت  بدهد.
روزنامه  اينديپندنت  چاپ  لندن ، روز شنبه  با اعلام  اين  خبر، از اين لوح  با عنوان  نخستين  بيانيه  حقوق  بشر جهاني  ياد و ارزش  آن را گوشزد كرد. اينديپندنت  نوشت  كه  اين  لوح  در حال  حاضر يكي  از با ارزش ترين  اشياي تاريخي  است  كه  در موزه  بريتانيا از آن نگهداري  مي شود.ايران  قرار است  در برابر قرض  گرفتن  اين  لوح  ۵۰ قطعه  تاريخي  را براي نمايش  به  موزه  بريتانيا امانت  دهد.
لوح  كوروش  كه  پس  از تسخير بابل  و شكست  بخت النصر توسط كوروش  به  عنوان سنگ  بناي  يادبودي  در شهر بابل  قرار داده  شده  بود نخستين  بيانيه  حقوق  بشرجهاني  است  كه  كوروش  در آن همه  طوايفي  را كه  در زمان  امپراتوري  بابل  به اسارت  درآمده  بودند آزاد و به  آنها اجازه  نقل  مكان  و زندگي  آزاد در هركجاي  امپراطوري  خود را داد.
اينديپندنت  اضافه  كرد: پادشاه  ايران  قوم  يهود را نيز از اسارت امپراطوري  بابل  آزاد كرد.
اين  لوح  در قرن  ۱۹ ميلادي  توسط يك  باستان شناس  انگليسي  در خرابه هاي  شهربابل  در عراق  پيدا و به  موزه  بريتانيا منتقل  شد. از آن زمان  تاكنون  يكبار در سال  ۱۹۷۱ مسئولان  موزه  بريتانيا اين  لوحه را به  درخواست  رژيم  سابق  ايران  به  تهران  قرض  دادند كه  مخالفت  دولت  انگليس با اين  اقدام  سبب  بروز تنش  ميان  مسئولان  دولتي  و موزه  بريتانيا شده  بود.

دانش آموزان ايراني در المپياد رياضي سه مدال برنز كسب كردند
گروه علمي فرهنگي: دانش آموزان ايراني در دومين المپياد رياضي دانش آموزان ابتدايي و راهنمايي كشورهاي جهان، به سه مدال برنز دست يافتند.
به گزارش روابط عمومي وزارت آموزش و پرورش، در اين دوره از المپياد كه با حضور دانش آموزان ۳۵ كشور جهان از ۱۸ تا ۲۱ شهريور در هند برگزار شد، هشت دانش آموز دختر و پسر دوره ابتدايي و راهنمايي از ايران شركت داشتند.نخستين دوره اين المپياد سال گذشته در تايلند برگزار شد.

استقبال ۵۲ هزار جوان
از جشنواره وبلاگ نويسي جوانان و امام خميني (ره)
خبرگزاري فارس: اولين مسابقه بزرگ وبلاگ نويسي با موضوع جوانان و امام خميني كه از سوي سازمان ملي جوانان و به مناسبت سالروز رحلت امام خميني برگزار شده بود، با انتخاب نفرات برتر به كار خود پايان داد.
به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از روابط عمومي سازمان ملي جوانان در اين مسابقه كه با حضور دو هزار وبلاگ نويس جوان برگزار شد شركت كنندگان در قالب ۵ موضوع: امام خميني (ره) از زبان خاطرات، بزرگداشت امام خميني، تريبون آزاد و دانشجويان و امام به ارائه مطالب خود پرداختند.
اين مسابقه كه از ۱۴ خرداد ماه سال جاري مصادف با پانزدهمين سالروز عروج ملكوتي بنيانگذار جمهوري اسلامي ايران آغاز و تا ۱۷ مرداد ماه (روز جهاني جوانان) ادامه يافت، مورد استقبال ۵۲ هزار جوان قرار گرفت.
در پايان اين مسابقه هيات داوران با صدور بيانيه اي ضمن تقدير از جواناني كه با ايجاد دو هزار و بلاگ بار ديگر علاقه و احترام خود را به بنيانگذار جمهوري اسلامي به منصه ظهور رساندند نظر خود را در مورد و بلاگهاي برتر با توجه به معيارهايي چون: نگارش و جذابيت مطلب، نو بودن، خلاقيت و تراوش فكري، نام گذاري و عنوان وبلاگ و... اعلام كرد.
براساس رأي هيات داوران هيچ يك از شركت  كنندگان حائز رتبه هاي اول تا سوم نشدند و جواد انصاري فرد با وبلاگ يار در گهواره و مليحه ابراهيمي با وبلاگ ناخدا رتبه هاي چهارم و پنجم را كسب كردند و به ترتيب ۱۱ و ۱۰ سكه ربع بهار آزادي جايزه دريافت كردند. همچنين رضا صيادي با وبلاگ امام جوانان و جوانان به قيد قرعه برنده زيارت حج عمره شد.

كارت دانشجويي بين المللي براي دانشجويان صادر مي شود
كارت دانشجويي بين المللي از ابتداي مهر ماه سال جاري براي كليه دانشجويان شاغل به تحصيل در دانشگاه هاي سراسر كشور صادر مي شود.
به گزارش ايسنا، اين كارت ها در پي انعقاد قراردادي فيمابين دانشگاه  تهران و موسسه خدمات بين المللي (IAS) در اختيار دانشجويان دانشگاه هاي كشور قرار مي گيرد.
اين كارت مشتمل بر بيش از ۳۲ هزار تخفيف در بيش از ۱۱۰ كشور جهان است كه دانشجويان صاحب كارت مي توانند از اين خدمات استفاده نمايند.
كارت دانشجويي بين المللي براي كليه دانشجويان و اعضاي هيات علمي تمام وقت دانشگاه ها صادر مي شود و هيچ گونه محدوديتي در دولتي يا غيردولتي بودن دانشگاه وجود ندارد.
علاقه مندان مي توانند براي دريافت كارت به دفتر باشگاه دانشجويان دانشگاه تهران مراجعه يا با شماره تلفن ۶۴۸۱۶۱۲ و ۶۴۸۱۶۱۳ تماس حاصل نمايند. همچنين اطلاعات بيشتر در نشاني اينترنتي isic.org.wwwو يا aboutistc.org.wwwقرار دارد.

بيست ويكمين دوره مسابقات بين المللي قرآن كريم آغاز شد
گروه علمي فرهنگي: بيست و يكمين دوره مسابقات بين المللي حفظ، قرائت و تفسير قرآن با حضور محمدرضا عارف معاون اول رئيس جمهور در محل سالن اجلاس سران آغاز شد.
به گزارش واحد مركزي خبردر اين دوره از مسابقات قرآن كريم ۸۵ نفر از ۴۴ كشور به رقابت خواهند پرداخت.
در اين دوره از مسابقات، قاريان و حافظان قرآن كريم از قاره هاي اروپا، آفريقا، آسيا، آمريكا و اقيانوسيه حضور دارند.
همچنين داوراني از كشورهاي مصر، سوريه، مالزي، مغرب، اردن و تونس در كنار داوران ايراني حضور خواهند داشت.
محمد رضا عارف  معاون  اول  رئيس  جمهوري  در اين مراسم تصريح  كرد: در دوراني  كه  دين ستيزان  و حق  گريزان  با تهاجمي همه  جانبه  درصدد معرفي  چهره اي  مخدوش  ازدين  گرايي  وبه  ويژه  اسلام  خواهي  هستند، ترويج  فرهنگ  قرآني  و تبليغ  معارف آن  امري  حساس ، حياتي  و مهم  است .

علمي فرهنگي
اجتماعي
اقتصادي
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
شهري
علمي
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي   |  
|  علمي فرهنگي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |