سه شنبه ۲۴ شهريور ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۴۹۵ - Sep 14, 2004
سخنگوي رزمايش عاشوراي ۵ :
توان واكنش سريع و مؤثر به هر نوع تهديدي را داريم
سردار سرتيپ حسين سلامي سخنگوي رزمايش عاشوراي ۵ اعلام كرد: در اين رزمايش ها دشمنان يك تصور حقيقي از قدرت بالاي دفاعي و تهاجمي  سپاه پيدا كرده و به اين حقيقت پي مي برند كه ما آماده ايم به هر نوع تهديدي واكنش سريع و موثر نشان دهيم و قدرت دفاعي بي انتهايي داريم. به گزارش خبرگزاري مهر، وي خاطرنشان كرد: نخستين خصيصه اين مرحله از رزمايش، سرعت عمل و واكنش سريع نيروهاي رزمي است و سعي داريم در نزديك ترين زمان ممكن دورترين واحدهاي خود را در حجم وسيع به مناطق عملياتي منتقل كنيم.

يادداشت
سرنوشت مفاهيم اساسي از نظر تا عمل
شناخت تاريخ و بررسي پيشينه ها علاوه بر آنكه لازمه پايداري است ما را از ارتكاب اشتباهات گذشتگان نيز بازمي دارد، و در شناخت وضعيت براي ارائه چشم انداز درست و اتخاذ اهداف موفق تر و برنامه هاي مطلوب تر ياري مي نمايد.
در اين ميان بازخواني سرنوشت مفاهيم اساسي در طول بيش از دو دهه تجربه مديريتي و اجراي سياست حكومت داري از جايگاه و اهميت ويژه اي برخوردار است.خصوصا آن دسته از مفاهيمي كه شكل نظري آنها در مرحله عمل به كلي دگرگون و در برخي موارد حتي متضاد شده و به علت حساسيت و جايگاه خاص آن بر بسياري از امور اساسي تاثيرگذار بر ديگر برنامه ها بوده است.
۱- ديدگاهي مردم را بكلي ناديده مي گيرد و خوشبختانه بدليل تضاد آن با ديدگاه نظام هيچگاه عليرغم ميل خود فرصت بروز و ظهور عيني در هرم قدرت اجرايي كشور را پيدا نكرده و از حدود دايره هاي مياني مديريت فراتر نرفته است.
۲- ديدگاهي ديگر در شعار مردم را از عوامل اساسي در امر كشورداري تلقي كرده اما در عمل اينگونه نبوده است و توانسته در مقاطع مختلف با اشكال مختلف در حلقه اوليه مديريتي حضور يابد. ممكن است سئوال شود چرا مردم به اين ديدگاه اقبال نشان داده اند؟
گفتيم كه اين ديدگاه در شعار تبليغاتي و نگاه نظري به مفاهيمي همچون مردم به شكلي برنامه ارائه نموده كه مردم منويات خود را كاملا در اراده برنامه آنها متجلي مي ديده اند اما در گام بعد كه مرحله عمل بوده بدليل تداخل برنامه ها جبراً در شكل متضادي خود را نمايان ساخته است زيرا در مرحله عمل گروهي كه كار حكومت را در دست داشته اند اولويتي براي اين مفاهيم قائل نبوده اند و به علت عدم ارزيابي و تجديد نظر در خصوص كار آنها كه منجر به تضاد منافع تصميم گيرندگان و ايجاد تعدد راه حل ها منتهي شده اين مفاهيم مهجور و در عوض آنچه فربه گرديده برخي بخش هاي تخصصي بوده كه در دايره نزديكتري به هرم اصلي مديريت قرار داشته اند و فارغ از ارزيابي براساس ديدگاه تخصصي بسته سياست گذاري نموده و پيش رفته اند.
در اين مرحله سياست تيول عده اي معدود مي شود و آنها اداره امور انسانها را با اداره امور اشياء اشتباه گرفته و حل مشكلات انساني را به شيوه حل درهم پيچيدگي جامعه تكنيكي پيگيري مي نمايد كه فاقد درك بعد انساني است لذا آسيب هاي اجتماعي فرصت ظهور و رشد پيدا مي نمايند و مفاهيم اساسي مهجورتر مي گردند.
نهايتا مفهوم مردم در مرحله عمل اين ديدگاه با دو دستاورد؛
۱- پرزيدانسياليسم (حركت بسوي افزايش قدرت رئيس حكومت)
۲- بي اعتنايي به افكار عمومي و القاء اين شبهه كه «فقط و فقط يك سياست را مي توان اتخاذ كرد» و «راهي براي انتخاب وجود ندارد» با استناد به «مضايق خارجي» و «سخت گيري هاي ضروري» كاملا به حاشيه  رانده مي شود.
اعتبار تخصص صرف باعث ايجاد توهم در اين مجموعه مي گردد و بعداً ناگفته هاي قابل تأملي در اظهارات حلقه هاي مياني مديريتي اين ديدگاه مطرح مي شود كه در دوران خود مستتر و پنهان باقي مانده بود و بيانگر اين واقعيت است.
تجربه گرانبهاي سرنوشت اين ديدگاه ها و درك و شناخت درست ديدگاه نظام به مفاهيم اساسي و از جمله مفهوم و نقش مردم در ساختار جامعه و سياست كه بارها از سوي امام راحل و مقام معظم رهبري مطرح و بر آن تكيه و تاكيد شده مي تواند مديران اجرايي آينده نظام را در ارائه برنامه هاي متقن كمك نمايد تا اين سيكل معيوب تكرار نشود. نظام اسلامي علاوه بر آنكه «مردم» را منشأ مشروعيت سياسي مي خواند آنرا مفهومي متجانس و ارگانيك مي داند كه بايد فعالانه در امور جامعه مشاركت ورزيده و در همه تحولات ابعاد گوناگون جامعه خود را دخيل نمايد. در اين ديدگاه «دولت» متكي بر مردم است. لذا مردم سالاري ديني يك نوع قدرت است و به اين اعتبار متضمن نوعي اقتدار مشروع.
محصول اين نگاه فرصت ظهور اصل مهم «چرخش نخبگان» براساس «ظرفيت» و «استعداد» است كه مورد نظر اكثريت مردم مي باشد.
بي شك توجه به نگاه نظام در مفاهيم اساسي كه از جايگاه والايي برخوردار است در مانيفست تبليغاتي كانديداهاي رياست جمهوري و توجه به سرنوشت مظلومانه اين مفاهيم در طول برنامه هاي اجرا شده مي تواند در اجراي سياست ها مفيد و مطلوب و مورد اقبال مردم باشد.
م- قائمي مهر

وزير راه شروط نمايندگان را نپذيرفت
وزير راه و ترابري روز پنج شنبه در نامه اي به رئيس مجلس شوراي اسلامي اعلام كرد كه شروط نمايندگان مجلس را براي بقاي خود در اين وزارتخانه نمي پذيرد.
با ارسال اين نامه پرونده پرسروصداترين استيضاح در طول ۲۵ سال گذشته وارد مرحله قطعي شدن استيضاح گرديد.
يك روز قبل از ارسال اين نامه، نايب رئيس اول مجلس شوراي اسلامي از به نتيجه رسيدن مذاكرات با وزير ابراز اميدواري كرده بود كه اين اقدام خود نيز از عجايب اين پرونده پر سر و صدا بود.
پرونده اي كه مدت ها پيش از اعلام وصول آن روزها بخش  عمده اي از صفحات سياسي روزنامه ها را به خود اختصاص داد.
از يك سو نقاط مبهمي در عملكرد وزير در مدت تصدي بر اين پست وجود داشته و دارد كه بايد با پاسخ منطقي و عقلاني به افكار عمومي زدوده مي شد اما عدم توجه وزير به اين نكته، مجلس را كه تعامل با دولت را سرلوحه اقدامات خود قرار داده بود مجبور به طرح استيضاح به عنوان يك حق نمود، اما برخي رفتارها و عملكرد ها آن را به پرونده عجيبي تبديل كرد. اما آنچه كه در خصوص اين پرونده عجيب است:
۱- با وجود عدم توجه وزير به حق نظارت مجلس و بي تفاوتي نسبت به كاستي هاي مطرح شده و نهايتاً اعلام وصول استيضاح وزير از سوي هيأت رئيسه و با وجود تأكيد مجلس بر دفاع از حقوق ملت و تلاش براي روشن شدن نقاط مبهم با استفاده از اهرم هاي نظارتي خود از جمله سئوال، تذكر و استيضاح مي بينيم مجلس در آخرين مرحله بعد از اعلام استيضاح به تعيين هيأت مذاكره براي رسيدن به تفاهم با وزير روي مي آورد آن هم درست در بحبوحه نطق هاي آتشين در عملكرد منفي وزير.
۲- اخباري مبني بر تلاش هاي جدي وزير براي انصراف نمايندگان از استيضاح در كنار خبر اين پرونده در روزنامه ها درج مي گردد و حتي خبر از تباني هاي غيرمنطقي و نامعقول منتشر مي شد. اما در آخرين روزها و درست يك روز بعد از خبر اظهار اميدواري نايب رئيس اول مجلس شوراي اسلامي، نامه خرم در عدم پذيرش شروط نمايندگان به رئيس مجلس شوراي اسلامي ارسال مي شود كه شايد نتيجه رايزني وزير با برخي گروه هاي سياسي است كه اگر اين طور باشد پيروز پرونده استيضاح،قطعا وزير نخواهد بود.

باهنر: از حق قانوني خود در جريان پرونده هسته اي نمي گذريم
نايب رئيس مجلس شوراي اسلامي با تاكيد بر اين مساله كه جمهوري اسلامي ايران در جريان پرونده هسته اي حقي بيش از حقوق قانوني خود نمي خواهد، خاطر نشان كرد: طبيعي است كه ايران اين حق را دنبال مي كند تا احقاق شود.
«محمدرضا باهنر» در گفتگو با خبرنگار خبرگزاري فارس، پيش نويس قطعنامه سه كشور اروپايي را صراحتاً مخالف پادمان معاهده NPT (منع توليد و گسترش سلاحهاي هسته اي) عنوان كرد و افزود:  در معاهده NPT همه اعضا حق دستيابي به فناوري توليد سوخت هسته اي را دارند.
در قطعنامه سه كشور اروپايي به ايران تا ماه نوامبر (آبان) مهلت داده مي شود كه فعاليتهاي هسته اي خود را به حالت تعليق درآورده و در غير اين صورت پرونده ايران به شوراي امنيت ارجاع داده مي شود.
نماينده مردم كرمان در مجلس شوراي اسلامي با اشاره به اينكه جمهوري اسلامي ايران قبلاً و براي مدتي و به صورت داوطلبانه تلاش در جهت دستيابي به فناوري توليد سوخت هسته اي را متوقف كرده است، تاكيد كرد:  ما منتظر علامتي از سوي آژانس بين المللي انرژي اتمي بوديم كه پرونده در اجلاس مختومه اعلام شود و لذا ما وظيفه نداشتيم اين فعاليتها را به حالت تعليق درآورده و يا متوقف كنيم.

كوتاه از سياست
هاشمي رفسنجاني: دفاع مردم در جنگ در طول تاريخ بي نظير بود
رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام ديروز در ديدار دست اندركاران و شركت كنندگان در طرح آموزشي راويان نور گفت: زماني كه در دفاع مقدس حضور مردم عملي شد، دفاعي بي نظير در طول تاريخ شكل گرفت.
به گزارش خبرگزاري مهر، هاشمي رفسنجاني با اشاره به طرح راويان نور گفت: ظرفيت بسيار خوبي ايجاد شد كه مردم از سرزميني كه با خون فرزندانشان تقدسي پيدا كرد، زيارت كنند و امروز زنده نگهداشتن ياد و خاطره شهدا و ايثارگران و اين حركات و فعاليت هاي ارزشمند، اهميتش از دفاع مقدس كمتر نيست.
رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام تثبيت حقانيت جمهوري اسلامي ايران در سازمان ملل را از موفقيت هاي ارزشمند سياسي نظام اسلامي دانست و افزود: اين دفاع موجب افتخار ملي و ديني ملت ايران است.وي افزود: در دنيا و در طول تاريخ همانندي براي دفاع مقدس مردم ايران وجود ندارد.
ديدار خرازي با وزير امور خارجه پاكستان
وزيران  امور خارجه  جمهوري  اسلامي  ايران  و پاكستان ، در حاشيه  چهاردهمين  اجلاس  شوراي  وزيران  امور خارجه  اكو در تاجيكستان ، ديداركردند.
«كمال  خرازي» و «خورشيد محمود قصوري» در اين  ديدار آخرين  تحولات  مربوط به  روابط دوجانبه  و نيز مسايل  مربوط به  كشورهاي  افغانستان  و عراق  را بررسي  كردند. وزير امور خارجه  پاكستان  همچنين  همتاي  ايراني  خود را از نتايج  مذاكرات  اخيرش  با مقامات  هندي  آگاه  ساخت .
محمود قصوري  در ادامه  اين  ديدار آمادگي  مقامات  پاكستاني  را براي  كمك  به  اجراي  طرح  خط لوله  انتقال  گاز ايران  به  پاكستان  و هند، اعلام  و درباره  چگونگي  اجراي  اين  طرح  با خرازي  تبادل  نظر كرد.
دكتر خرازي  نيز همتاي  پاكستاني  خود را در جريان  توسعه  فن  آوري  هسته اي  صلح  آميز ايران  قرار داد.

گروه كشورهاي غيرمتعهد خواستار خارج شدن
پرونده ايران از دستور كار شوراي حكام شد
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران از وين، موسويان، سخنگوي هيات ايراني در اجلاس شوراي حكام اعلام كرد، كشورهاي گروه غيرمتعهدها در اجلاس دوشنبه خود به اين جمع بندي رسيده اند كه بايد پرونده ايران تا ماه نوامبر از دستور كار شوراي حكام خارج شده و روابط ايران و آژانس عادي شود.

استراو: ما خواستار تعليق كامل غني سازي اورانيوم از سوي ايران هستيم
وزير خارجه  انگليس ديروز در بروكسل  گفت : ايران  با بيان  اين  مطلب  كه  بخشي  از فعاليت  غني سازي  اورانيوم  را از سرمي گيرد، به  اعتماد ايجاد شده  نسبت به  اطمينان هايي  كه  در ارتباط با برنامه  هسته اي  خود داده  بود، خدشه  وارد كرده است .
استراو همچنين  گفت  كه  تهران  به  فرانسه ، آلمان  و انگليس  قول  داده  بود روند غني سازي  اورانيوم  و همه  فعاليت هاي  مرتبط با آن را به  حالت  تعليق  در مي آورد. اما اعلام  اين  مطلب  از سوي  ايران  كه  تصميم  دارد بخشي  از اين  فعاليت ها را از سر بگيرد، اعتماد ايجاد شده  در جامعه  بين المللي  در زمينه  نيت  و قصد ايران  را تضعيف  كرد. استراو در عين  حال  گفت : «اميدواريم  كه  بتوانيم  در نشست  اين  هفته  شوراي  حكام ، يك  تصميم  خيلي  خوب  اتخاذ كنيم».وي  افزود: «متعهد شدن  ايران  به  تعليق  كامل  غني سازي  اورانيوم  و فعاليت هاي  مربوطه  و هرگونه  فرآوري  كه  در دست  اجرا دارد، آن چيزي  است  كه  ما خواستار مشاهده  آن هستيم».

البرادعي: هيچ فعاليت اعلام نشده اي از سوي ايران مشخص نشد
محمد البرادعي طي سخناني در آغاز نخستين روز نشست شوراي حكام آژانس بين المللي انرژي اتمي در خصوص برنامه  هسته اي ايران گفت: شما در مقابل خود گزارش مفصلي از فعاليت هاي تاييدي آژانس در ايران داريد. اين گزارش بر دو مبنا استوار است؛ البته برخي مسايل در آن برجسته شده است؛ اين دو موضوع يكي بررسي پايبندي ايران به تعهدات مشروعش تحت توافقنامه پادمان معاهده منع گسترش سلاح هاي هسته اي (NPT) و ديگري به بررسي اقدامات داوطلبانه ايران براي تعليق فعاليت هاي مربوط به غني سازي و پردازش دوباره اورانيوم به عنوان معيارهاي اعتمادسازي درخواست شده توسط شورا است.
در خصوص مساله اول همانطور كه در گزارش مي بينيم آژانس در درك ماهيت و دامنه  برنامه  هسته اي ايران پيشرفتي دايم حاصل مي كند و هيچ فعاليت  اعلام نشده اي از سوي ايران طي اين دوره مشخص نشده است. آژانس به اماكني كه درخواست كرده دسترسي داشته، ايران همچنين اطلاعات جديدي را در پاسخ به درخواست هاي آژانس ارايه داده؛ اگرچه در برخي موارد اين روند بايد تسريع مي شد. در حالي كه در برخي موارد اطلاعات بي درنگ ارايه شده است، متاسفانه در مواردي ديگر اطلاعات آنقدر دير ارايه شده است كه ارزيابي آن در اين گزارش ممكن نشده است. وي افزود: خرسندم ذكر كنم كه به دنبال تحقيقات آژانس برخي مسايل به تعويق افتاده پيشين - فعاليت هاي غني سازي ليزري و آزمايش هاي تبديل اورانيوم اعلام شده ايران - به مرحله اي رسيده است كه هرگونه پيگيري بعدي به عنوان بخشي از تحقق پادمان ها انجام خواهد شد. همانطور كه در گزارش ماه ژوئن شوراي حكام اشاره كرده ام دو مساله براي درك دامنه و ماهيت برنامه  هسته اي ايران مهم باقي مانده اند. در خصوص منشا آلودگي اورانيوم يافت شده در چند محل در ايران همانطور كه در گزارش ذكر كردم بايد بگويم پيشرفت هايي در خصوص يافتن منبع اورانيوم غني شده يافت شده در شركت كالاي الكتريك و نطنز حاصل شده است - بخشي از آن با همكاري ديگر كشورها بوده است - براساس تجزيه و تحليل هاي صورت گرفته در آژانس تا به امروز اين مساله قابل قبول به نظر مي رسد كه آلودگي اورانيوم بسيار غني شده ممكن است در اثر غني اورانيوم به وسيله ايران در اين اماكن حاصل نشده باشد؛ با اين وجود ما به دنبال كردن هويت منابع و دلايل چنين آلودگي و آلودگي اورانيوم كمتر غني شده يافت شده در اماكن مختلف ايران از جمله در اجزاي تهيه شده در داخل ادامه مي دهيم.
البرادعي افزود: آژانس همچنين در خصوص فعاليت هاي ايران در زمينه  واردات، ساخت و استفاده از طرح هاي سانتريفوژهاي P1 و P2  به درك بهتري دست يافته است؛ با اين وجود تحقيقات بيشتري لازم است. با اين حال علاوه بر ديگر مسايل، تحقيقات بيشتري براي تاييد اظهارات ايران درباره  فقدان فعاليت هاي مربوط به سانتريفوژ P2 در سالهاي ۱۹۹۵ و ۲۰۰۲ لازم است؛ اين مساله اطلاعات بيشتري را از جانب ايران و همكاري بيشتر ديگر كشورها و نيز شركت ها و افرادي كه در اين شبكه  غيرقانوني مي طلبد. در خصوص معيارهاي اعتمادسازي كه شورا درخواست كرده بود تحت شرايط خاصي انجام شوند؛ همانطور كه مي دانيد ايران در ماه ژوئن از برخي تصميم هاي پيشين درخصوص تعليق برخي فعاليت هاي مربوط به غني سازي اورانيوم بازگشت. من همچنان به ايران تاكيد مي كنم در اين دوره  حساس كه اقداماتي براي بررسي برنامه  هسته اي گذشته اش در حال پيشرفت است و در راستاي نگراني هاي بين المللي كه اين برنامه را احاطه كرده اين كشور بايد براي ايجاد اعتماد درخواست شده از سوي آژانس نهايت تلاش را انجام دهد. بنابراين از ايران خواهم خواست به تسريع همكاريش و دنبال كردن سياست بالاترين حد آشكار سازي و اعتمادسازي ادامه دهد تا ما بتوانيم مسايل معوقه را ظرف چندماه آينده رفع كنيم و جامعه  بين المللي را مطمئن سازيم؛ اين به شكلي واضح به نفع ايران و جامعه  بين المللي است و بايد مذاكرات بيشتري را در خصوص بسياري مسايل زيربنايي دنبال داشته باشيم. من همچنين از آن كشورهايي كه اجزا و مواد احتمالا از طريق آنها وارد ايران شده مي خواهم به همكاري شان با آژانس ادامه دهند؛ بايد خاطرنشان كنم كه همكاري آنها براي توانايي آژانس در بستن برخي مسايل مهم به تعويق افتاده، اجتناب ناپذير است.

قطعنامه سه كشور اروپايي درباره ايران
قطعنامه سه كشور اروپايي درباره پرونده هسته اي ايران، با پيگيري كشور انگليس و فشار آمريكا در ژنو نهايي شد.
به گزارش خبرگزاري فارس از وين، براساس يكي از مفاد اصلي قطعنامه سه كشور اروپايي، ايران مكلف شده است تا ماه نوامبر كليه فعاليتهاي غني سازي و توليد سوخت هسته اي خود را به حالت تعليق درآورد.
در اين قطعنامه تهديد شده است در صورت عدم اجراي تعليق فعاليتها، پرونده ايران به شوراي امنيت سازمان ملل ارجاع خواهد شد.
سه كشور اروپايي در بند ديگري از قطعنامه خود وعده داده اند در صورتي كه ايران تا قبل از اجلاس نوامبر به اين شروط عمل كند، آنها گفت و گوهاي خود با كشورمان را براي همكاريها از سر خواهند گرفت.
اين قطعنامه پس از نشست هاي هفته گذشته سه كشور اروپايي طرف مذاكره ايران با جان بولتون معاون وزير امور خارجه آمريكا در امر كنترل تسليحات و امنيت بين المللي در ژنو تهيه شده است.

وزيران خارجه اتحاديه اروپا درباره ايران، عراق و سودان گفت و گو مي كنند
وزيران  خارجه  ۲۵كشور عضو اتحاديه  اروپا در نشست  رسمي  ديروز در بروكسل ، درباره  رابطه  با ايران ، تحولات  عراق ، سودان  و نيز روابط اتحاديه اروپا- آسيا (آسم ) گفت وگو كردند.
تصميم گيري  درباره  برنامه  هسته اي  ايران ، يكي  از موضوعاتي  است  كه  در دستور كار نشست  وزيران  خارجه  اتحاديه  اروپا قرار دارد.
وزيران  خارجه  اتحاديه  اروپا در نشست  غيررسمي  كه  در تاريخ  ۱۳ و ۱۴شهريور در فالكنبورگ  هلند برگزار شد، درباره  برنامه  هسته اي  ايران  گفت وگوكردند و به  اتفاق  آراء از ايران  خواستند به  تعهدات  خود در ارتباط با همكاري كامل  با آژانس  بين المللي  انرژي  اتمي احترام  بگذارد.

مديركل آژانس بين المللي اتمي:
ما كارمان را در قبال ايران به انجام رسانده ايم
البرادعي پس از پايان اولين نشست جلسه شوراي حكام در جمع خبرنگاران گفت: بهتر است ايران به همكاري شفاف و كامل ادامه دهد تا موضوعات حل شود و طي چند ماه آينده سرانجام موضوعات مشخص شود. وي اظهار داشت: كشورهاي اروپايي آلمان، انگليس و فرانسه از مذاكرات وي با ايران مطلع هستند و مذاكرات ادامه دارد.
البرادعي ابراز اميدواري كرد كه طي اين هفته نتايج مثبتي از اين مذاكرات حاصل شود تا اعتمادسازي گردد.
وي همچنين از پيش بيني آن كه چه قطعنامه هايي ممكن است براي ايران در اين اجلاس صادر شود خودداري كرد و گفت: ما كارمان را در قبال ايران به انجام رسانده ايم. ايران به الزاماتش پايبند مانده است و ما به عنوان يك ناظر جهت تكميل اعتمادسازي حضور داشته ايم؛ نمي توانم واكنش شوراي حكام را پيش بيني كنم.
مديركل آژانس در بخش ديگري از اظهاراتش تصريح كرد: تبديل اورانيوم موضوعي جنجالي است، با اين حال ايران اعلام كرده است كه اين موضوع را بخشي از تعليق غني سازي اورانيوم نمي داند؛ بنابراين نسبت به آن تعهدي ندارد.

خاتمي در تاجيكستان پيگيري مي كند
احداث راه آهن ايران _ افغانستان _ تاجيكستان
در جريان سفر رسمي  حجت الاسلام  والمسلمين سيد محمد خاتمي  به جمهوري تاجيكستان كه آخرين مرحله از سفر دوره يي رئيس جمهوري اسلامي ايران به آسياي ميانه و قفقاز به شمار مي رود، ۶ سند همكاري در زمينه هاي مختلف بين دو كشور امضا و بيانيه مشتركي نيز درباره نتايج سفر رسمي خاتمي به جمهوري تاجيكستان صادر شد.
گسترش روابط دوستانه دو كشور، از همكاري و رايزني هاي منظم سياسي ميان دو كشور در چارچوب هاي سازمان هاي بين المللي و منطقه اي و تحقق برنامه هاي مشترك اقتصادي، موافقت درباره تاسيس مراكز تجاري و نمايشگاه هاي تجاري و دائمي فروش محصولات در دو كشور، اعلام حمايت و پشتيباني از اجراي موافقتنامه سه جانبه مسيرهاي حمل و نقل بين جمهوري اسلامي ايران، جمهوري تاجيكستان و دولت انتقالي اسلامي افغانستان و هم چنين تشويق سازمان هاي مربوطه از نكاتي است كه در بيانيه مشترك به آن اشاره شده است.
مذاكرات رسمي روساي جمهور ايران و تاجيكستان
در اولين روز از حضور سيد محمد خاتمي در اين كشور مذاكرات رسمي دو كشور انجام شد.در اين مذاكرات خاتمي گفت: مناسبات ايران و تاجيكستان به درجه اي از قدرت و استحكام رسيده است كه هيچ اراده ثالثي نمي تواند در آن خللي ايجاد كند.
وي با اشاره به احداث راه ايران و تاجيكستان از طريق افغانستان، يادآور شد كه در ديداري كه در حاشيه اكو با كرزاي خواهد داشت، از او مي خواهد كه هرچه زودتر اين پروژه راه اندازي و عملي شود.
مصاحبه مطبوعاتي خاتمي و رحمانف
سيد محمد خاتمي و امامعلي رحمانف پس از پايان امضاي اسناد ميان دو كشور، طي يك مصاحبه مطبوعاتي، بر تحكيم روابط دو كشور تأكيد كردند.
از رئيس جمهور كشورمان درخصوص سرمايه گذاري ۷۰۰ ميليون دلاري ايران در تاجيكستان و در طرح سنگ توده سئوال شد، خاتمي پاسخ داد: ما هر كاري كه بتوانيم براي رشد و توسعه تاجيكستان انجام خواهيم داد.
رئيس جمهور كشورمان درمورد نشست آينده اكو گفت: اكو مي تواند و بايد با توجه به ظرفيت هاي فراواني كه دارد، با دوري از اختلافاتي كه ممكن است بين اعضا باشد، يك بازار مشترك و زمينه فعاليت مشترك ايجاد كند كه در اين راستا گام هايي برداشته شده و اميدواريم در اين نشست، گام هاي ديگري در تحكيم اين تلاش ها برداشته شود.
رئيس جمهور با اشاره به نقش و موقعيت فوق العاده روسيه در كشورهاي خاورميانه اظهار داشت: ما اعتقاد داريم كه براي رشد منطقه بايد روابط با روسيه وجود داشته باشد.
همچنين عاقل عاقل اف، نخست وزير تاجيكستان هم در محل اقامت حجت الاسلام والمسلمين سيد محمد خاتمي حضور يافت و با وي ديدار و گفت وگو كرد.
ديدار با فرهيختگان تاجيك و ايرانيان مقيم
رئيس جمهور كشورمان همچنين با ادبا، نخبگان و فرهيختگان تاجيكستان و ايرانيان مقيم تاجيكستان ديدار و گفت وگو كرد و ابيد آلايف رئيس مجلس تاجيكستان هم در محل اقامت هيأت ايراني با آقاي خاتمي گفت وگو كرد.

نتيجه نهايي پرونده ايران به آبان ماه موكول مي شود
تلاش اروپا براي تعليق كامل غني سازي
000663.jpg
گروه سياسي- روز گذشته اجلاس نمايندگان ۳۵ كشور عضو شوراي حكام آژانس بين   المللي انرژي هسته اي جلسه ماه سپتامبر خود را راس ساعت ۳۰/۱۰ به وقت وين و ۱۳ به وقت تهران آغاز كرد و در اين اجلاس براي بار ششم موضوع پرونده فعاليت هسته اي ايران و آخرين گزارش گروه ديده بان انرژي هسته اي از اين فعاليت مطرح مي شود.
خبرگزاري فارس در خبري كه از محل اجلاس در وين مخابره كرد آورده است: دستور اين اجلاس شامل ۱۰ محور است كه از جمله مهمترين اين موضوعات بررسي همكاريهاي تكنولوژيك كشورها، نحوه اجراي پادمان و تهيه بيانيه اجلاس است.
مسئله پرونده هسته اي ايران در بخش هشتم دستور جلسات و در قسمت «اجراي پادمان در كشورها» مورد بررسي قرار مي گيرد.
اما مسئله اصلي اجلاس سپتامبر در كنار تخلفات كره جنوبي از قرارداد NPT تصميم گيري در مورد پرونده هسته اي ايران است تا جايي كه حتي رسانه هاي بزرگي چون خبرگزاري آسوشيتدپرس نشست آژانس را رويارويي ايران و آمريكا خوانده اند.
جلسه مشترك كشورهاي غيرمتعهد
يك ساعت پيش از آغاز رسمي اجلاس سپتامبر ،كشورهاي غيرمتعهد جلسه اي ترتيب دادند و در آن به بررسي موضوع پرونده ايران و گزارش البرادعي و پيش نويس قطعنامه كشورهاي اروپايي در مورد فعاليت هسته اي جمهوري اسلامي پرداختند.
به گزارش ايسنا موسويان سخنگوي هيات ايراني در مورد نتايج گفتگوهاي اين گروه ۱۴ عضوي كه مواضعي نزديك به ايران دارند گفت: آنها به اين جمع بندي رسيده  اند بايد پرونده ايران تا ماه نوامبر از دستور كار شوراي حكام خارج شده و روابط ايران در آژانس عادي شود.
يك ديپلمات غربي هم به ايرنا گفت: گروه كشورهاي عضو جنبش عدم تعهد با چند موضوع در پيش نويس پيشنهادي اروپا در مورد پرونده هسته اي ايران مخالف است.اما به گزارش مهر اين گروه انتشار بيانيه خود را تا استماع گزارش شفاهي البرادعي به تعويق انداختند تا از تكرار بيانيه هاي خود جلوگيري كنند.
پيش نويس قطعنامه
كشورهاي اروپايي
اما سه كشور اروپايي كه در تهران با كشورمان بيانيه همكاري امضا كرده بود مانند اجلاس قبلي مبادرت به انتشار پيش نويس قطعنامه اي كردند كه باز هم خلاف تعهدات آنان به دبيرشوراي امنيت ملي كشورمان در ديدارهاي پاريس بود. طبق اخبار منتشره آلمان و فرانسه و انگليس قطعنامه خود را نه در وين (محل برگزاري آژانس) كه يك شنبه شب در ژنو و با همكاري آمريكا تهيه كرده اند.
چند روز گذشته كارشناسان عالي رتبه گروه ۸ كشور صنعتي در ژنو ديدار كرده بودند تا در مورد كنترل تسليحات در جهان مذاكراتي داشته باشند و اين بيانيه محصول همكاري آمريكا و مثلث اروپايي در ژنو است.
البته طبق گزارش رسانه ها تهيه اين پيش نويس نيز با دشواري ميسر شده است. زيرا در مثلث اروپايي انگليسيها با يك قطعنامه شديد اللحن موافق بودند، آلمانيها با اين امر مخالف بودند و فرانسوي ها مردد.
با اين همه براساس اين پيش نويس ايران مكلف شده است تا ماه نوامبر كليه فعاليتهاي غني سازي و توليد سوخت هسته اي خود رابه حالت تعليق كامل در آورد و در اين قطعنامه تهديد شده است در صورت عدم اجراي تعليق فعاليتها پرونده ايران به شوراي امنيت سازمان ملل ارجاع خواهد شد. سه كشور اروپايي دربندي ديگر از پيش نويس وعده داده اند در صورتي كه ايران تا قبل از اجلاس ماه نوامبر (آبان ماه) به اين شروط عمل كند اتحاديه اروپا گفت وگوهاي خود با كشورمان براي همكاري هاي تجاري را از سر خواهد گرفت.
000666.jpg
اين پيش نويس كه تا آخرين ساعات روز گذشته در اختيار هيات ايراني قرار نگرفته بود، از نظر كارشناسان تندتر از قطعنامه اي است كه در اجلاس ژوئن براي ايران صادر شد و چنانكه يك ديپلمات غربي گفته است: پيامي است براي ايران كه دريابد قرار نيست روند فعلي بررسي پرونده براي هميشه ادامه پيدا كند.
بر پايه اين پيش نويس از محمد البرادعي مدير كل آژانس خواسته شده است تا نوامبر آينده گزارش قطعي و نهايي خود را به شوراي حكام ارائه دهد تا آخرين تصميم گيري  درباره ارجاع يا عدم ارجاع پرونده ايران به شوراي امنيت به صورت قطعي انجام گيرد.
همچنين اروپايي ها از فعاليت هاي غني سازي جمهوري اسلامي در كارخانجات UCF اصفهان و آب سنگين اراك و نيز قطعه سازي تجهيزات غني سازي اظهار تأسف كرده اند و براي اعتمادسازي تعليق كامل اين فعاليت ها را خواستار شده اند.
به اين ترتيب دو احتمال براي نتيجه پرونده ايران در ماه نوامبر در نظر گرفته شده است. ارجاع به شوراي امنيت و يا خروج كامل از دستور كار شوراي حكام آژانس انرژي هسته اي.
اما اين پيش نويس كه بسيار تندتر از گزارش البرادعي تهيه شده است با موازين حقوقي و فني آژانس در مورد امكان استفاده صلح آميز همه كشورها از فناوري هسته اي مغاير است زيرا ايران را از اين امكان بي بهره مي سازد. در اين زمينه يك ديپلمات كشورمان در وين گفت: اين پيش نويس مغاير با روح پيمان NPT، اساسنامه آژانس و تمام موازين حقوقي مربوطه بوده و علاوه بر آن كليه توافقات گذشته اين سه كشور با جمهوري اسلامي ايران و همكاري هاي شفاف كشورمان با آژانس را ناديده گرفته است.
به گزارش خبرگزاري مهر وي افزوده است: تعيين ضرب الاجلي كه قبل از انتخابات رياست جمهوري آمريكا پايان مي يابد، نشان از توجه ويژه اروپا به درخواست هاي سياسي كاخ سفيد دارد ضمن اينكه توافقات روشن با ايران در تهران، بروكسل و پاريس را ناديده گرفته است.
يك ديپلمات ديگر نيز در گفت و گو با ايرانا گفت: ايران موافق ضرب الاجل و تعيين ماه نوامبر به عنوان نقطه عطف پرونده ايران در آژانس است اما مهم آن است كه اين ضرب الاجل در چه متني گنجانده شود.
وي افزوده است: ما مي گوييم تا ماه نوامبر بقيه مسائل مانند غني سازي ليزري و تبديل اورانيوم بر مبناي پروتكل و پادمان در صورت لزوم و در حالت عادي پيگيري شود.
بايد تا ماه نوامبر وضعيت پرونده به حالت عادي درآيد
موسويان سخنگوي هيأت ايراني مذاكره كننده در آژانس هم تأكيد كرده است: بايد تا ماه نوامبر وضعيت پرونده در آژانس بين المللي انرژي اتمي به حالت عادي درآيد.
مخالفت ها با پيش نويس اروپايي ها
در كنار گروه كشورهاي غير متعهدها كه مخالفت خود را با پيش نويس قطعنامه اعلام كردند از مسكو خبر رسيد يوري فدوتف معاون وزير امور خارجه روسيه گفته است: اين كشور مخالف بررسي برنامه هسته اي ايران در شوراي امنيت سازمان ملل است.
سرگيي لاوروف وزير امور خارجه روسيه هم پيش  از اين برنامه هسته اي جمهوري اسلامي ايران و گزارش آژانس بين المللي انرژي اتمي در اين زمينه را مثبت خوانده بود و افزوده بود: برداشت ما از گزارش البرادعي اين است كه حل بيشتر مسائل طرح شده را تأييد مي كند.
البرادعي پيش از ارائه گزارش
البرادعي مدير كل آژانس بين المللي انرژي اتمي هم پيش از ورود به اجلاس در گفت و گوي كوتاهي كه با خبرنگاران داشت درباره نظرش در خصوص تعيين ضرب الاجل براي بررسي پرونده ايران اظهار داشت:
من معتقدم هيچگاه نبايد ضرب الاجلي براي اين موضوع معين شود، اين مسأله به همكاري ها بستگي دارد. همكاري هايي كه از جانب ايران و ساير اعضا ارائه مي شود.
وي ايران را به همكاري بيشتر و كامل تر با آژانس فراخواند و افزود: اين يك فرآيند باز است و ما زماني كه كار خود را با ايران تمام كنيم روند بازرسي ها تمام مي شود.
پيش بيني ها ادامه دارد
اجلاس آژانس انرژي اتمي چند روز ادامه دارد و البرادعي هم گزارش خود را به شوراي حكام ارائه كرده است و تا زماني كه نتيجه قطعي مذاكرات مشخص شود فرصتي باقي است ولي با توجه به موافقت طرف اروپايي و ايراني مي توان پيش بيني كرد كه ضرب الاجل تصميم  قطعي آژانس در مورد پرونده ايران در ماه نوامبر پذيرفته شود و بازرسي ها ادامه يابد و البته طرف ايراني تلاش محكم و وافري دارد كه زيربار تعليق كامل فعاليت هاي قطعه سازي و غني سازي نرود ولي بايد منتظر ماند و ديد كه تلاش هاي ديپلماتيك كشورمان و رايزني با طرف هاي مختلف به چه نتيجه اي خواهد رسيد.

مقام معظم رهبري:
منطق استكبار، ترور، زور و تجاوز است
و هيچگاه گفت و گو و مصالحه عادلانه نبوده است
000726.jpg
حضرت  آيت الله  خامنه اي  رهبر معظم  انقلاب  اسلامي روز گذشته در ديدار مسئولان  نظام  اسلامي  با ايشان ، تشكيل  امت  اسلامي با ويژگي هاي  منحصر به فرد خود را از بركات  بعثت  پيامبر عظيم الشان  اسلام  (ص ) دانستند و با اشاره به  تهاجم  مزدورانه  استكبار براي  مقابله  با اسلام  به  عنوان  عنصر عزت  بخشي امت  اسلامي تصريح  كردند: امروز دنياي  اسلام  بايد با وحدت  كلمه  و يكپارچه  درمقابل  قدرت  استكباري  آمريكا در هر مكان  و به  هر شكلي  ايستادگي  كند.
مقام  معظم  رهبري  در اين  ديدار ضمن  تبريك  خجسته  سالروز مبعث  نبي  مكرم اسلام (ص ) عمل  به  تعاليم  واضح  و همه  جانبه  اسلام ، ايمان ، عزم  راسخ  و جهاد مستمر را عوامل  اصلي  تبديل  جامعه  كوچك  مدينه  به  امت  اسلامي عظيم ، مقتدر و عالم  در سال هاي  بعد برشمردند و خاطرنشان  كردند: هرگاه  امت  اسلامي در طول تاريخ  به  اين  عناصر اصلي  پايبند بود به  عزت  و پيشرفت  رسيده  و هر گاه  كه دچار غفلت  شد با ناكامي مواجه  گرديده  است .
ايشان  تشكيل  نظام  اسلامي در قلب  دنياي  اسلام  و در منطقه  حساس  خاورميانه را زمينه ساز اهتزاز مجدد پرچم  هويت  و عزت  اسلامي در ميان  مسلمانان  دانستند و با اشاره  به  تلاش  همه  جانبه  قدرت هاي  استكباري  براي  از بين  بردن  اين كانون  هويت  اسلامي افزودند: امروز قدرت  استكباري  آمريكا در تهاجمي مزدورانه  و تحت  لواي  مبارزه  با تروريسم  و با شعار دموكراسي  و آزادي ، دنياي  اسلام  را مورد تجاوز قرار داده  و مردم  عراق ، افغانستان  و فلسطين  رابه  خاك  و خون  مي كشد.
حضرت  آيت الله  خامنه اي  با اشاره  به  نفرت  دنياي  اسلام  از آمريكا، برلزوم  بهره گيري  دولت هاي  اسلامي از اين نيروي  متراكم  و آگاه  كردن  ملت هاي اسلامي براي  مقابله  با اين  تجاوز تأكيد، و خاطرنشان  كردند: منطق  استكبار، ترور، زور و تجاوز است  و هيچ  گاه  منطق  استكبار، گفت  و گو و مصالحه  عادلانه نبوده  است  و آمريكا به  عنوان  شرارت  مجسم ، به  غير از تسلط مطلق  بر دنياي اسلام  و خاورميانه  به  چيز ديگري  قانع  نيست .
ايشان  با انتقاد از سكوت  دولت هاي  اسلامي در قبال  جنايات  روزانه آمريكايي ها و صهيونيست ها در دنياي  اسلام ، و تحت  شعار مبارزه  با تروريسم ، آمريكا و رژيم  غاصب  صهيونيستي  را مروجين  واقعي  تروريسم  دانستند و تأكيدكردند: تجربه  نزديك  به  ۶۰ سال  تلاش  بي نتيجه  قدرت هاي  استكباري  و رژيم صهيونيستي  براي  خاموش  كردن  صداي  مردم  فلسطين  و تجربه  اخير ناكامي هاي  پي در پي  آمريكا در عراق  و افغانستان  نشان دهنده  اين  است  كه  امت  اسلامي مي تواند در مقابل  كفر و استكبار بايستد.

حسين موسويان:
ايران تعهد جديدي در مورد تعليق قطعه سازي
و مونتاژ سانتريفيوژ نداده است
* در ماه نوامبر همه چيز بايد پايان يابد
* البرادعي: براي پايان دادن به بازرسي از برنامه هسته اي ايران ضرب الاجلي ارائه نخواهد شد
سخنگوي هيأت مذاكره كننده ايراني در نشست جاري شوراي حكام گفت كه جمهوري اسلامي ايران به هيچ وجه در مورد تعليق دوباره قطعه سازي و مونتاژ سانتريفيوژ با اروپاييها مذاكره نداشته و چنين مسئله اي را نيز از آنان نپذيرفته است.
حسين موسويان در گفت وگوي اختصاصي با خبرنگار مهر ضمن بيان اين مطلب، درمورد شايعاتي مبني بر حضور ۳ بازرس آژانس به همين منظور در ايران افزود: چنين موضوعي صحت ندارد و اين بازرسان براي بازرسي هاي دوره اي خود در سايت يوسي اف اصفهان به سر مي برند.
مسئول كميته سياست خارجي شورايعالي امنيت ملي همچنين گفت: ايران هيچ تعهد جديدي در مورد تعليق به اروپا نداده و در حال حاضر صرفا مجموعه اقداماتي را با اروپا مد نظر دارد كه امنيت منطقه، موضوع خلع سلاح، توسعه همكاري هاي دوجانبه و نيز آمادگي ايران براي تعهد به صلح آميز بودن فعاليت هاي هسته اي خود جزو محورهاي اصلي آن است.وي افزود: ما فقط به اروپا گفتيم كه اگر غني سازي ما را به رسميت بشناسد ما نيز نگراني هاي آنان را درمورد منحرف نشدن اين فعاليت ها به سوي مقاصد نظامي مرتفع خواهيم كرد.

سياسي
اجتماعي
اقتصادي
بـورس
حوادث
خارجي
شهري
علمي
علمي فرهنگي
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي   |  
|  علمي فرهنگي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |