چهارشنبه ۲۵ شهريور ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۴۹۶ - Sep 15, 2004
پذيرش سيمان فارس دربورس
نام سيمان فارس براي نخستين بار روي تابلوي بورس تهران قرار گرفت.
به گزارش خبرنگار ما شركت سيمان فارس روز شنبه به عنوان سيصد و نود و نهمين شركت پذيرفته شده در بورس، در بخش ساخت ساير محصولات كاني غيرفلزي با نماد سفار در فهرست نرخ هاي سازمان بورس در تالار فرعي قرار گرفت.

براساس تازه ترين مصوبه هيأت پذيرش اوراق بهادار
حبس سهام در دست سهامداران بزرگ ممنوع شد
كم عمق بودن بازار سرمايه در طول يك دهه گذشته همواره به عنوان يكي از مهم ترين نقاط ضعف بورس تهران مطرح بوده است. به باور كارشناسان يكي از اصلي ترين دلايل عمق كم بازار به پايين بودن حجم سهام شناور در بورس مربوط مي شود.
در حال حاضر، بخش اعظم سهام پذيرفته شده در بورس تهران در دست سهامداران بزرگ اصطلاحاً «قفل» شده و قابل دادوستد نيست.
براين اساس مسئولان و دست اندركاران بازار سرمايه تلاش دارند، حجم سهام شناور در بازار را به تدريج با اتخاذ سياست هاي تازه افزايش دهند.
در تازه ترين تلاش ها هيأت پذيرش اوراق بهادار با مصوبه اي سهامداران عمده شركت هاي پذيرفته شده در بورس را به اجراي تعهدات خود در هنگام پذيرش در تالار مبادلات سهام ملزم كرد.
سهامداران عمده شركت به هنگام ارائه درخواست خود براي ورود به بورس متعهد مي شوند بخش مشخصي از سهام در اختيار خود را براي روان كردن بازار در بورس عرضه كنند، اما تاكنون به دليل اعمال نشدن نظارت دقيق و وجود نداشتن ضمانت هاي اجرايي اين موضوع به طور كامل مسكوت مانده بود.
هيأت پذيرش اوراق بهادار با مصوبه تازه خود اين آيين نامه قديمي و لازم الاجرا را از بايگاني خارج كرده و سهامداران عمده را به تحرك بيشتر در بورس مكلف ساخته است.
اين گزارش حاكي است: براساس مصوبه هيأت پذيرش سازمان بورس اوراق بهادار، سهامداران عمده ملزم به رعايت شرايط پذيرش در خصوص عرضه سهام شركت شدند.
براساس اين مصوبه از اين پس در پذيرش شركت ها رعايت تعهدات سهامداران عمده درخصوص عرضه سهام شركت هاي پذيرفته شده مورد بررسي قرار گرفته و در صورتي كه تعهدات مذكور به موقع به اجرا گذاشته نشده باشد از پذيرش ديگر شركت هاي گروه خودداري خواهد شد.
در حال حاضر بسياري از سهامداران عمده شركت هاي درج شده در فهرست نرخ هاي بورس تعهدات خود را در مورد عرضه سهام شركت درج شده تاكنون به طور كامل اجرا نكرده اند. كارشناسان پيش بيني مي كنند با اجراي دقيق و درست اين مصوبه به «دوران حبس سهام» در دست سهامداران بزرگ پايان داده شود.

اخبار شركت ها
سود خالص كارتن البرز ۶۷درصد كاهش يافت
شركت كارتن البرز درآمد خالص هر سهم خود را براي سال مالي منتهي به پايان آذر ماه جاري ۵۳۲ ريال اعلام كرد.
به گزارش خبرنگار ما، اين شركت طي ۶ ماه منتهي به پايان خرداد ماه جاري ۴۳۶ ميليون ريال سود خالص كسب كرد و به هر سهم شركت نيز ۱۴۵ ريال سود تعلق گرفت.اين رقم تنها ۲۷درصد بودجه را پوشش داده است.
كارتن البرز اعلام كرد، پوشش نامناسب عملكرد واقعي ۶ ماهه نسبت به بودجه به دليل تحقق ۶۷درصد هزينه هاي مالي و ۸۸درصد هزينه هاي غيرمترقبه در اين دوره است. به علت كاهش اين هزينه ها در نيمه دوم سال مالي، پيش بيني درآمد هر سهم شركت كه ۵۳۲ ريال است تحقق خواهد يافت.
براساس اين گزارش كارتن البرز طي ۶ ماه يادشده، ۳۰ ميليارد ريال درآمد حاصل از فروش، ۴/۲۶ ميليارد ريال بهاي تمام شده كالاي فروش رفته و ۷۳/۱ ميليارد ريال سود عملياتي داشته است. همچنين ميزان هزينه هاي مالي و عملياتي شركت نيز به ترتيب ۵۰۷ ميليون ريال و ۲۳/۲ ميليارد ريال برآورد شده است
اين گزارش حاكي است كارتن البرز سال گذشته پنج ميليارد ريال سود عملياتي و پنج ميليارد ريال سود خالص كسب كرد و به هر سهم شركت يك هزار و ۶۳۶ ريال سود تعلق گرفت.
ميزان درآمد حاصل از فروش شركت نيز پارسال ۵۹ ميليارد ريال و بهاي تمام شده كالاي فروش رفته آن ۴۹ ميليارد ريال اعلام شده است. پيش بيني عملكرد سال مالي منتهي به پايان آذرماه جاري در مقايسه با عملكرد واقعي سال مالي قبل به ترتيب به لحاظ فروش ۱۴درصد افزايش، بهاي تمام شده كالاي فروش رفته ۲۱درصد افزايش، سود عملياتي ۳۰درصد كاهش و سود خالص نيز ۶۷درصد كاهش داشته است.

برندگان بازار
۸ شركت بيشترين افزايش قيمت را داشتند
۸ شركت بورسي ديروز سقف ۵ درصدي افزايش قيمت را پر كردند. به گزارش خبرنگار ما در اين روز نفت پارس با يك هزار و ۲۲ واحد افزايش بيشترين رشد قيمت را تجربه كرد.
همچنين شركت هاي سرمايه گذاري بوعلي، پتروشيمي و صنايع بهشهر از جمله شركت هايي بودند كه سقف ۵ درصدي را پر كردند.ديروز سهام سه شركت ياد شده به ترتيب ۱۷۰ ، ۴۶۷ و ۲۸۶ ريال رشد قيمت داشت.
براساس اين گزارش قيمت سهام نساجي غرب و سيمان سپاهان روز گذشته ۵ درصد كاهش يافت. همچنين دوده صنعتي نيز ديروز را با يك هزار و ۴۲۶ ريال كاهش قيمت سپري كرد.

نبض بازار
خودروسازان در صدر جدول تقاضا
خودروسازان پس از مدت ها غيبت روز گذشته بار ديگر در صدر جدول تقاضاي بورس تهران جاي گرفتند.
به گزارش خبرنگار ما در جريان مبادلات روز سه شنبه سهام دو شركت سايپا ديزل و زامياد با هجوم دستورهاي خريد صادر شده از سوي متقاضيان مواجه شدند.
براين اساس روز گذشته در مجموع دو ميليون و ۳۳ هزار سهم از سهام شركت هاي ياد شده خريداري شد.
ارزش كل سهام خريداري شده سايپا ديزل ۱۸ ميليون ريال و زامياد ۳/۴ ميليارد ريال بود و ۳۲ نفر متقاضي خريد آن شدند.براساس اين گزارش روز گذشته بيشترين حجم سهام خريده شده به شركت چادرملو اختصاص يافت به طوري كه ۲۵۰ نفر دو ميليون و ۳۳۵ هزار سهم اين شركت را در مجموع به ارزش ۲۲ ميليارد ريال خريدند.
ديروز همچنين ۶۶۶ نفر با مراجعه به شركت هاي كارگزاري براي خريد ۶ ميليون و ۵۰۰ هزار سهم هپكو برگه دستور خريد پر كردند.ارزش كل اين سهام ۱۴۹/۲۱ ميليارد ريال برآورد شد.
اين گزارش حاكي است ديروز در كفه عرضه بيشترين سنگيني به سهام سيمان اختصاص داشت.در اين روز ۱۴ نفر براي ۳۷هزار و ۷۱۵ سهم سيمان دورود در مجموع به ارزش ۶/۱ ميليارد ريال دستور فروش صادر شد.
۳۰ نفر نيز براي فروش ۶۱ هزار و ۳۲۲ سهم سيمان سپاهان به شركت هاي كارگزاري مراجعه كردند.
روز گذشته ۳۰۴ نفر متقاضي فروش دو ميليون و ۴۳۵ هزار سهم پارس الكتريك بودند.

پيش بيني سود سهام دارويي لقمان اعلام شد
شركت دارويي و بهداشتي لقمان پيش بيني درآمد هر سهم خود را براي سال جاري با سرمايه ۲۵ هزار و ۲۰۰ ميليون ريال، ۹۲۲ ريال اعلام كرد.
پيش بيني درآمد هر سهم اين شركت در سال مالي گذشته با سرمايه ۱۵ هزار ميليون ريال مبلغ ۰۶۶/۱ ريال و با سرمايه ۲۵۲۰۰ ميليون ريال ۶۳۴ ريال بود كه مبلغ ۵۱۵ ريال تحقق يافته است.

تحليل عملكرد نخستين تجربه بورس كالا در ايران
يكسال از نخستين تجربه بورس كالا در ايران مي گذرد. بورس فلزات تهران شهريور ماه پارسال به عنوان تنها بورس آهن آلات و مقاطع فولادي در جهان پا به عرصه نظام توزيع در اقتصاد ايران گذاشت.
اين بورس در دوره يكساله گذشته با فراز و نشيب هايي روبه رو بوده، اما در اين بين وجود انحصار شديد در عرضه- كه از قبل هم قابل پيش بيني بود- به عنوان مهم ترين ترمز توسعه اين بازار عمل كرد. در يكسال گذشته تلاش مسئولان سازمان بورس فلزات تهران براي افزايش تنوع در عرضه كنندگان و همچنين محصولات قابل عرضه در اين بازار چندان مؤثر واقع نشد.
ضمن اين كه توسعه اين بازار به سوي كالاهاي ديگر غير از فلزات نيز با مخالفت وزارت بازرگاني مواجه شد، مسئولان بورس فلزات اعتقاد داشتند با تغيير نام اين بازار به بورس كالا مي توان محصولاتي همچون سيمان را در آن عرضه كرد، اما همان طور كه گفته شد مخالفت وزارت بازرگاني و نظام توزيع سنتي كالاها در ايران با آن، چنين اقدامي را ناكام گذاشت.
همچنين به باور كارشناسان حجم بالاي معاملات نقدي و فراهم نشدن شرايط عرضه ابزارهاي جديد معاملاتي نظير قراردادهاي آتي و ساير ابزار مشتقه بورس فلزات را عملاً به يك فروشگاه بزرگ آهن آلات در تهران تبديل كرده است.
يكسال از فعاليت بورس فلزات گذشت و در طول اين مدت نخستين بورس كالاي كشور تجربيات بسياري را كسب كرد و نشان داد بورس كالا در ايران مي تواند عملكرد مناسبي از خود به جا گذارد. بورس فلزات تهران ۲۶ شهريورماه سال گذشته با حضور وزير اقتصاد وقت، وزير بازرگاني، وزير صنايع و معادن، رييس كل بانك مركزي و بسياري از مقامات كشوري افتتاح شد، بورسي كه آغاز به كار آن سه سال طول كشيد و بورسي كه تصور مي شد نتواند عملكردي مناسب از خود به جاي گذارد وارد ميدان عمل شد و در همان آغاز توانست نظر مثبت بسياري از كارشناسان را به خود جلب كند.
آغاز استثنايي
بورس فلزات آغاز خوبي داشت، با توجه به اينكه اين بورس نخستين بورس كالا در كشور بود حجم معاملات در آن تعجب بسياري از كارشناسان را برانگيخت. توجه به معامله فولاد در اولين بورس كالاي ايران و معامله اين محصول در اولين بورس كالا در جهان در نوع خود اقدامي بي سابقه بود. حجم عرضه و تقاضا در ماههاي ابتداي فعاليت اين بورس نشان داد كه بورس فلزات مورد توجه فعالان اين صنعت قرار گرفته و خريدار و فروشنده به اين باور نزديك شدند كه بورس فلزات نه تنها محيطي براي رانتخواري نيست بلكه زمينه پايه گذاري هرگونه رانتخواري را برچيده است. 
در اين بين افزايش عرضه و تقاضا در بورس فلزات طي آذر و دي سال گذشته به حداكثر ميزان خود رسيد به طوري كه ركورد ۵۰ ميليارد تومان معامله در يك روز در بورس فلزات به ثبت رسيد. افزايش عرضه و تقاضا در اين ماه به حداكثر ميزان خود رسيد و چنين استقبالي از اين بورس بي سابقه قلمداد شد.
افزايش قيمتهاي جهاني
با افزايش قيمتهاي جهاني، قيمتهاي محصولات در بورس فلزات نيز رو به افزايش گراييد. در ابتدا تصور بر اين بود كه بورس مسبب گراني ها بوده است اما با شدت گرفتن افزايش قيمتهاي جهاني، قيمت محصولات داخلي نيز رو به گراني نهاد تا مشخص شود كه افزايش قيمتهاي داخلي در گرو افزايش قيمتهاي جهاني است و بورس هيچ تأثيري در قيمتها نداشته است. موج افزايش قيمتها از دي ماه سال ۸۲ شروع شد و تا اواخر ارديبهشت سالجاري ادامه داشت. افزايش قيمتها در طول اين مدت تأثير فراواني بر بورس نهاد، هر چند كه كارگزاران بورس فلزات شفافيت لازم را در انجام معاملات خود نداشتند اين مسئله و افزايش قيمتهاي جهاني راه را براي بسياري از انتقادات باز كرد كه در اين مدت انتقادات فراواني به بورس فلزات وارد شد كه بسياري از اين انتقادات در حد يك انتقاد باقي ماند.
ورود ابزارهاي جدي
نرم افزار بورس فلزات توانست بسياري از خواسته هاي مجريان اين طرح را با حداقل هزينه هاي ممكن پوشش دهد، اين نرم افزار به گونه اي عمل كرد كه توجه بسياري از بورسهاي هم پايه را به خود جلب كرد كه در نهايت هر يك از اين بورسها در ساختار خود از نرم افزار بورس فلزات به گونه اي بهره گرفتند. ابزارهاي محدود معاملاتي بورس با آنچه پيش بيني مي شد و با آنچه عنوان شده بود فاصله زيادي داشت هر چند كه هنوز به اين ابزارها، ابزار جديدي اضافه نشده است. با اين حال دبيركل بورس ورود ابزارهاي معاملاتي جديد، قراردادهاي آتي، فيوچرزها را تا پايان سال ۸۳ نويد داد ولي تاكنون كه ۶ ماه از سال ۸۳ گذشته هيچ يك از بانكها و بيمه ها نتوانستند خود را با اين سيستم تطبيق دهند از اين رو ورود اين ابزارها كماكان از مشكلات بورس محسوب مي شود.
كاهش قيمتها
افزايش قيمتها ي جهاني به تدريج تأثير خود را بر بورس فلزات گذاشت و در اين مدت بسياري از عرضه و تقاضاها رو به كاهش گذاشت، عرضه و تقاضا در پايان دوره افزايش قيمتها به كمترين حد خود رسيد و در اين مدت نگراني بسياري از مسئولان و دست اندركاران بورس را برانگيخت اما با پايان يافتن اين دوره و كاهش قيمتها كم كم ثبات به بورس بازگشت، اما با اين حال هنوز هم استقبال در بازار پس از طوفان افزايش قيمتها آنگونه كه پيش بيني مي شد محقق نشد. در طول فعاليت اين بورس مشكلات فراوان، انتقادات بسيار و كارشكني هاي بسياري صورت گرفت و براي نخستين بورس كالا كه تجربه اولين بورس كالاي كشور محسوب مي شد اين قبيل قضايا كمي سخت مي نمود هر چند كه در طول فعاليت اين بورس بسياري از ابهامات درخصوص نحوه معاملات، عملكرد كارگزاران، عملكرد بورس و... برطرف نشد. در طول اين مدت دبيركل تنها يك هفته بعد از افتتاح بورس در مصاحبه مطبوعاتي خود به نحوه فعاليت و برنامه هاي خود اشاره كرد و پس از آن هرگز در جمع خبرنگاران حاضر نشد. با اين حال پيش بيني مي شود در سالگرد بورس فلزات دبيركل اين بورس پس از يكسال در مصاحبه مطبوعاتي ديگري سخن بگويد و بسياري از سئوالات بي پاسخ اين مدت را پاسخ گويد.

براي نخستين بار در چهاردهه گذشته
نهاد تحليل گري مالي در بورس تهران شكل گرفت
به باور بسياري از صاحبنظران يكي از مهمترين خلأهاي موجود در بازار سرمايه ايران نبود نهاد متشكلي از تحليلگران مالي است.
براين اساس تاكنون بخش اعظم اطلاعات و آمار ارائه شده به سهامداران به صورت خام و پردازش نشده در اختيار آنان قرار گرفته است. همين موضوع موجب شده از عمق بازار سهام كاسته و بر اتكاي بازار به شايعات افزوده شود.
به تازگي خبري منتشر شده مبني بر اين كه انجمن مشاوره و مديريت سرمايه داري ايران به منظور ترويج و ارتقاء فرهنگ و دانش سرمايه گذاري در سطح كشور، رايزني در تدوين قوانين و مقررات بازار سرمايه و ديگر امور مالي و شناساندن نقش مشاوره و مديريت سرمايه گذاري در جامعه در حال مراحل نهايي ثبت است.
در اين خصوص با دكتر حسين زارعي دبير كل انجمن مشاوره و مديريت سرمايه گذاري ايران و استاد دروس مالي در دانشگاه هاي تهران و علامه گفت وگو كرده  ايم:
***
* آيا در حال حاضر انجمن سخنگويي هم دارد؟
- فعلاً  تا تشكيل مجمع عمومي اينجانب به عنوان دبير كل و سخنگو از طرف مجمع عمومي مؤسسين انجمن انتخاب شده ام.
* اهداف تأسيس انجمن مشاوره و مديريت سرمايه گذاري ايران چيست؟
- در واقع اهداف اين انجمن ايراني با لحاظ كردن شرايط بومي چندان تفاوتي با اهداف انجمن هاي مشابه خارجي ندارد. به طور كلي اهداف اصلي انجمن شامل سه بعد است:
۱- كمك به نهادهاي بازار سرمايه در تعيين نقش بازار، نهادينه كردن فرهنگ سرمايه گذاري، آموزش و ترويج و تشويق مردم به سرمايه گذاري در بورس، ارتقاء سطح فرهنگ تحليل گري مالي، شفاف سازي و درستكاري
۲- كمك به حرفه و صنعت مشاوره و مديريت سرمايه گذاري كشور در دستيابي به تجارب جهاني اين صنعت، تدوين استانداردهاي مناسب حرفه،  ارتقاء سطح اعتماد عمومي به مشاوران و مديران سرمايه گذاري كشور، همكاري و رايزني با مراجع قانونگذاري و مقررات ساز در تدوين مقررات مطلوب به خصوص در مواردي كه آن مقررات و قوانين بر اين صنعت اثرگذار است.
۳- شناساندن نقش مشاوره و مديريت سرمايه گذاري در فرآيند تصميمات سرمايه گذاري اشخاص و سازمانها، توجه داشته باشيم كه در بازارهاي توسعه يافته استفاده از خدمات سرمايه گذاري شركت هاي حرفه اي در امور مالي همچون مراجعه به پزشك در امور سلامتي است.
* چه اشخاص يا نهادهايي مي توانند عضو انجمن شوند؟
- تمامي شركت ها و نهادهايي كه به نوعي با ارائه خدمات سرمايه گذاري به اشخاص و نهادها سروكار دارند به طور بالقوه عضو اين انجمن هستند، هيأت مؤسس از پيوستن آنان استقبال مي كند.
* پس به اين ترتيب افرادي كه به مديريت و مشاوره سرمايه گذاري مشغولند در انجمن پذيرفته نمي شوند؟
- بله همين طور است. زيرا مسئوليت پذيري و تحت مقررات رفتن افراد كار چندان ساده اي نيست. ضمناً  توجه داشته باشيم كه تأسيس يك شركت براي چنين افرادي، قطعاً  كار دشواري نيست.
* آيا در كشورهاي ديگر هم همين رويه را عمل مي كنند؟
- عمدتاً  بله. انجمن هاي مشاوره و مديريت سرمايه گذاري معروف دنيا متشكل از نهادهاي سازمان يافته هستند.
* مي توانيد چند نمونه را ارائه كنيد؟
- بلي. مثلاً  انجمن مديريت سرمايه گذاري انگلستان (IMA) داراي ۱۱۶ عضو شركتي است. انجمن هاي مهم ديگري چون (AIMA) و (IMCA) كشورهاي پيشرفته نيز شركتي هستند.
در كشورهاي كمتر توسعه يافته نيز انجمن مديريت سرمايه گذاري سنگاپور(IMAS) ، آفريقاي جنوبي (IMA) و كره (IMAS) نيز اشخاص را عضو نكرده اند.
* منظورتان از استانداردهاي مناسب حرفه مشاوره و مديريت سرمايه گذاري چيست؟
- در درجه اول،  خودنظمي است. يعني هنگامي كه حرفه اي براي خود استانداردهاي ورود و اجراي كار قائل شود قطعاً ضمن جلب اعتماد عمومي،  از حسن اعتماد نهادهاي مقررات گذار مربوط نيز برخوردار خواهد شد. استانداردهاي گزارشگري عملكرد، آيين رفتار حرفه اي، رهنمودهاي پذيرش منافع طرفين مشاوره، استانداردهاي مسئوليت حرفه اي و اجرايي عمليات بخش اصل چنين استانداردهايي است.
* مؤسسين انجمن چه كساني هستند؟
- ايده تشكيل انجمن از ابتداي سال جاري در همكاري بين شركت هاي اصلي مشاوره و مديريت سرمايه گذاري كشور شكل گرفت. شركتهايي كه عليرغم وجود رقابت سازنده، در بين خود با سعه صدر، درك موقعيت و شناخت مناسب از اهداف عالي انجمن به عنوان موسسين، تاكنون تلاش ارزنده را صورت داده اند؛ شامل شركت دنا سهم (پارس پرتفوليو)، شركت مطالعات اقتصادي آريا سهم گستر(آريا سهم)، شركت خدمات مالي و سرمايه گذاري پاسارگادنيك، شركت امين سرمايه گذاران و شركت مطالعات اقتصادي سامانه بوده اند.
قابل ذكر است كه طبق اساسنامه انجمن، اعضاي شوراي عالي از مديران عامل شركت هاي مذكور تشكيل مي شود و از اين رو تاكنون نيز زحمات تأسيس به عهده آنان بوده است.
* در حال حاضر عمده ترين فعاليت انجمن چيست؟
- عضوگيري. به همين جهت از اين طريق اينجانب به عنوان دبير كل انجمن اعلام مي كنم كه كليه شركت هايي كه در راستاي اهداف و فعاليت هاي انجمن قرار دارند با اينجانب يا ديگر اعضاي شوراي عالي تماس بگيرند تا ان شاءالله در آبان ماه سال جاري مجمع عمومي انجمن جهت انتخابات و مصوبات نهايي با حضور تمامي شركت هاي مشاوره و مديريت سرمايه گذاري صاحب صلاحيت كشور انجام  پذيرد.

شاخص مالي، موتور محرك بورس
000792.jpg
شاخص مالي روز گذشته بارديگر به عنوان موتور محرك بورس تهران عمل كرد و با رشدي ۵۳۳ واحدي كل بازار سهام را به جلو حركت داد.
به گزارش خبرنگار ما اين افزايش شاخص مالي را كه بيانگر عملكرد شركت هاي سرمايه گذاري در بورس اوراق بهادار است به رقم ۴۳ هزار و ۴۹۰ واحد نزديك كرد. شاخص كل تالار اصلي و فرعي نيز ديروز هر كدام به ترتيب ۱۱۱ و ۱۵ واحد بالا رفتند و به رقم هاي ۱۳ هزار و ۶۸۰ و ۱۱ هزار رسيدند.
در اين روز شاخص كل توانست رشد ۵/۹۶ واحدي را تجربه كند كه اين افزايش شاخص كل را در رقم ۱۳ هزار و ۴۴۴ واحد ثابت كرد.
براساس اين گزارش ديروز عملكرد شركت هاي صنعتي در بورس اوراق بهادار مثبت ارزيابي شد به طوري كه شاخص صنعت با ۳/۴۴ واحد افزايش به رقم ۹ هزار و ۹۰۰ واحد رسيد.
روز گذشته براي شركت هاي توليد كننده سيمان و كاشي كه در بورس حضور دارند روز خوبي نبود و باعث شد شاخص گروه كاني غيرفلزي به رقم ۲۳ هزار و ۸۶۷ واحد كاهش يابد. اين شاخص ديروز افت ۸ واحدي را تجربه كرد.
در اين روز كاري شاخص گروه وسايل نقليه ۶۱ واحد و ساختمان ۴/۴۳ واحد بالا رفتند و به ترتيب روي رقم ۵ هزار و ۲۰۰ و ۴ هزار قرارگرفتند.

كرماني ها از بورس استقبال كردند
سرپرست تالار منطقه اي كرمان گفت: با توجه به اين كه كمتر از ۱۰ روز از گشايش بازار بورس در كرمان نمي گذرد، اين بازار مورد استقبال صاحبان صنايع و مردم در كرمان قرار گرفته است.
به گزارش ايرنا، دكتر «محمد رضا پور ابراهيمي» افزود: اميدواريم طي شش ماه آينده حجم معاملات روزانه در تالار منطقه اي كرمان به چهار ميليارد ريال برسد.وي با اشاره به اين كه استان كرمان از ظرفيت ها و پتانسيل هاي لازم براي حضور در بازار سرمايه كاملاً برخوردار است يادآور شد: هم اكنون چهار شركت توليدي و صنعتي فعال در كرمان در بورس پذيرفته شده اند و برآورد ما اين است كه تعداد آنها در چند ماه آينده افزايش يابد.
وي نقش مطبوعات و رسانه هاي گروهي در بالا بردن آگاهي و ارتقاء فرهنگ سرمايه گذاري در كرمان را مهم دانست و گفت: برقراري تعامل بين رسانه هاي گروهي و اين بازار مي تواند زمينه هاي لازم را براي حضور مردم فراهم سازد.
وي افزود: مراكز علمي و دانشگاهي نيز مي توانند با محور قراردادن نقش بازار سرمايه در اقتصاد كشور، مردم را به سرمايه گذاري در اين بازار ترغيب كنند.
ابراهيمي تصريح كرد: به رغم اين كه طي دو سال گذشته ميزان سرمايه گذاري مردم در بورس دو برابر شده است، تا به حال فقط سه درصد از سرمايه ها در اين بازار به كار گرفته شده اند.او گفت: اين ميزان سرمايه گذاري در بورس هاي پيشرفته به ۸۵ درصد مي رسد.وي در خصوص جايگاه بازار سرمايه و تأثير آن در رشد اقتصاد گفت: پيشرفت هر كشور منوط بر سرمايه گذاري صاحبان صنايع و مردم در بازار سرمايه دارد و اين مسئله از ديدگاه هيچ كس پوشيده نيست.
سرپرست تالار منطقه اي كرمان گفت: تا قبل از پيروزي انقلاب اسلامي به لحاظ بودن امكانات سرمايه اي در دست يك عده معدود و شناخته شده و نبود درآمدهاي خاص، اين بازار نتوانست در كشور از جايگاه خوبي برخوردار شود.
وي در خصوص راه اندازي تالار كرمان گفت: تالار منطقه اي كرمان كه در واقع پنجمين تالار منطقه اي بورس در سطح كشور است، بر اساس شاخص هاي اقتصادي، خدماتي، كشاورزي، صنعتي و ميزان بالاي سپرده گذاري مردم در بانك ها راه اندازي شده است.
او گفت: در صورتي كه مردم با اين بازار آشنايي كامل پيدا كنند اين بازار مي تواند به عنوان يك بازار قوي در كشور مطرح شود.
وي افزود: براي رشد آگاهي مردم از روند فعاليت اين بازار، كلاس هاي توجيهي در كرمان برگزار شده است كه اين مسئله مورد استقبال علاقه مندان قرار گرفته است.

تغييرات قيمت سهام
EPS
تغيير قيمت
قيمت
نام شركت
۶۲۰
۱۶۴
۳,۴۴۴
پاكسان
۲,۷۰۸
۱۴۷۱
۳۰,۸۹۱
سيمان شرق
۴۶۴
۱۸۰
۳,۷۸۰
نورد آلومينيم
۳۶۸
۳۱۱
۶,۵۳۱
ملي سرب و روي
۷۷۸
۱۱۸
۲,۴۷۸
محور سازان
۵۹۲
۱۷۰
۳,۵۷۰
سرمايه گذاري بوعلي
۱,۳۰۰
۲۳۷
۴,۹۷۸
الكتريك شرق
۸۲۳
۱۷۵
۳,۶۷۶
داروسازي كوثر
۵۸۴
۴۶۷
۹,۸۱۰
سرمايه گذاري پتروشيمي
۳۲۶
۱۳۶
۲,۸۵۷
توسعه صنعتي
۶۲۴
۲۸۶
۶,۰۰۹
سرمايه گذاري صنايع بهشهر
۱,۲۰۵
۴۴۳
۹,۳۰۸
گروه بهمن
۴۸۸
۸۹
۱,۸۷۰
گلتاش
۶۹۰
۴۴۷
۹,۳۹۳
چادر ملو
۸۰۴
۳۳۳
۶,۹۹۸
كاغذ سازي كاوه
۳,۲۲۲
۱۰۲۲
۲۱,۴۷۹
نفت پارس
۸۶۰
۵۴۰
۱۱,۳۵۰
كربن ايران
۱,۷۵۰
۴۱۴
۸,۷۰۳
زامياد
۱,۷۵۳
۷۸۲
۱۶,۴۳۹
صنعتي دريايي(صدرا)
۱,۰۵۰
۳۶۲
۷,۶۱۰
سرمايه گذاري بانك ملي
۴۳۵
۱۶۳
۳,۴۲۷
بهپاك
۵۰۶
۲۰۲
۴,۲۴۷
شيشه همدان
۱,۸۳۲
۵۴۷
۱۱,۵۰۳
سايپا ديزل
۶۷۳
۵۳۶
۱۱,۲۷۲
بانك كارآفرين
۵۰۰
۱۶۷
۳,۵۱۳
سرمايه گذاري ملت
۹۵۷
۳۹۲
۸,۲۴۸
ايران ترانسفو
۶۳۶
۳۱۷
۶,۶۷۰
توكا فولاد
۱,۰۶۹
۲۵۵
۵,۳۶۶
ايران خودرو
۱,۱۷۹
۲۹۸
۶,۲۷۱
سايپا
۹۷۸
۱۷۳
۳,۶۴۱
مهركام
۶۳۴
۱۴۸
۳,۱۱۵
موتورسازان تراكتور
۲۵۱
۸۳
۱,۷۴۷
فنرسازي خاور
۳,۲۰۶
۳۸۰
۷,۹۹۹
توليدي قطعات اتومبيل
۱۷۸
۱۳۹
۲,۹۲۷
گالوانيزه سپاهان
۸۱۴
۱۱۹
۲,۵۰۶
مهرام
۴۰۰
۱۶۰
۳,۳۷۰
سرمايه گذاري سپه
۵۱۳
۱۷۱
۳,۶۰۳
پارس توشه
۹۸۵
۱۲۷
۲,۶۷۶
چيني ايران
۱,۹۱۲
۶۱۰
۱۲,۸۵۶
آلومتك
۴۸۹
۱۸۰
۳,۷۹۷
نيروي زنگان
۴۰۰
۲۴۳
۵,۱۲۷
سامان گستراصفهان
۴۶۴
۱۷۵
۳,۶۹۳
مس شهيد باهنر
۲۰۱
۱۲۵
۲,۶۴۰
صنعتي پيام
۵۶۹
۱۳۴
۲,۸۳۱
كف
۳۱۵-
۱۴۲
۳,۰۰۱
معادن بافق
۴۷۸
۱۰۱
۲,۱۳۷
گروه صنعتي بوتان
۸۷۴
۱۶۲
۳,۴۵۰
موتوژن
۳۰۱
۶۴
۱,۳۶۳
رينگ مشهد
۱,۴۲۳
۷۸۸
۱۸,۰۹۹
پتروشيمي اصفهان
۱,۰۵۵
۲۶۹
۶,۳۰۰
صنعتي بهشهر
۳۹۳
۲۶۰
۶,۲۶۶
معادن روي
۶۰۵
۱۸۹
۴,۵۸۰
تراكتورسازي
۹۲۵
۳۹۱
۹,۴۹۸
كالسيمين
۵۰۸
۱۵۸
۴,۳۰۰
مخابراتي راه دور
۷۴۵
۱۴۵
۴,۰۰۰
كمباين ايران
۵۰۰
۳۳۳
۹,۳۸۰
معادن و فلزات
۴۴۹
۶۴
۱,۹۰۳
فارسيت دورود
۳,۱۰۳
۲۸۵
۹,۱۰۰
سايپا آذين
۴۸۴
۵۳
۱,۶۹۳
جام دارو
۵۷۲
۴۶۴
۱۵,۶۰۰
گروه صنعتي سديد
۱,۱۴۴
۷۰۳
۲۳,۹۹۷
پتروشيمي فارابي
۶۰۵
۱۷۱
۵,۹۹۹
سرمايه گذاري البرز
۲۲۲
۹۹
۴,۰۹۰
لاستيك دنا
۲۰۲
۳۴
۱,۴۱۹
بسته بندي ايران
۱۸۳
۴۲
۱,۸۴۰
پارس خودرو
۲۶۳
۱۷۴
۷,۶۵۰
سرمايه گذاري صنعت نفت
۲۸۰
۷۵
۳,۴۰۰
ساختمان اصفهان
۶۵۹
۴۶
۲,۱۶۱
تكسرام
۶۰۱
۱۰۲
۴,۹۵۰
صنعت و معدن
۳۹۹
۱۹۳
۹,۵۹۰
اقتصاد نوين
۱,۲۸۴
۲۸۳
۱۴,۵۳۳
پتروشيمي خارك
۱,۳۴۶
۱۴۶
۷,۸۴۰
فولاد كاويان
۴۳۸
۷۳
۳,۹۸۴
ايران خودرو ديزل
۱,۴۰۳
۱۸۸
۱۲,۲۰۴
داروسازي سبحان
۱,۵۲۲
۱۸۰
۱۲,۱۸۰
فرآوري مواد معدني
۱,۲۰۰
۲۲۱
۱۵,۵۰۱
سيمان فارس وخوزستان
۴۰۰
۳۰
۲,۳۶۰
شيميايي سينا
۴۳۸
۱۰۲
۸,۱۴۶
سرمايه گذاري مسكن
۱,۷۸۴
۱۲۹
۱۱,۸۰۰
چرخشگر
۸۰۰
۴۱
۴,۲۰۰
آبگينه
۱,۰۳۴
۷۷
۸,۳۰۰
جابربن حيان
۶۴۵
۳۰
۳,۴۰۰
داروسازي داملران
۹۳۰
۳۰
۳,۹۱۱
كارتن ايران
۴۸۹
۲۱
۲,۸۲۱
لاستيك كرمان
۹۳۶
۴۸
۷,۶۲۵
معدني املاح
۱,۲۱۳
۶۱
۱۱,۶۰۰
نگين طبس
۵۴۵
۸
۲,۰۴۰
سايپا شيشه
۴,۱۸۸
۸۶
۲۶,۰۱۴
نفت بهران
۷۶۲
۴
۲,۴۵۴
ماشين سازي نيرو محركه
۸۲۹
۹
۵,۸۱۰
صنعتي سپاهان
۱,۱۰۰
۵
۴,۰۱۳
جوشكاب يزد
۱,۰۰۴
۶
۵,۱۰۰
داروسازي اسوه
۵۲۵
۲
۲,۱۲۸
قند ثابت
۷۶۵
۵
۵,۶۱۰
لبنيات پاك
۱۶۸
۲
۲,۹۶۹
سرمايه گذاري آذربايجان
۱,۳۹۳
۱۶
۲۴,۵۵۰
سيمان هرمزگان
۶۷۶
۲
۳,۹۰۰
لوله وماشين سازي
۵۹۸
۲
۵,۱۱۰
كارخانجات دارو پخش
۱,۶۰۳
۱
۶,۲۵۳
كنتورسازي ايران
۹۳۳
۱
۸,۱۵۰
دارو پخش
۱,۶۵۶
۱
۹,۳۴۴
داروسازي اكسير
۱,۹۴۱
۰
۲۹,۶۶۴
سيمان شمال
۲,۰۰۲
۰
۲۹,۴۵۷
سيمان غرب
۱,۰۹۵
۰
۶,۴۰۶
گلوكوزان
۶۹۴
۰
۷,۹۴۲
باما
۱,۳۰۹
۰
۵,۲۴۶
قند پيرانشهر
۵۸۲
۰
۲,۹۶۹
دشت مرغاب
۵۴۰
۰
۱۰,۵۲۳
بسته بندي پارس
۱۵۵-
۰
۱,۵۰۰
آبفر
۲۷۷
۰
۱,۰۰۰
پارس الكتريك
۸۴۹
۰
۷,۹۲۲
سرمايه گذاري ملي
۵۱۳
۰
۲,۰۰۰
پارس شهاب
۲۱۶
۰
۲,۳۴۰
ماشين آلات تراكتورسازي
۴,۸۴۰
۴-
۵۵,۲۴۰
سيمان كرمان
۳۰۲
۱-
۲,۱۹۲
شيمي دارويي داروپخش
۴۶۵
۱-
۱,۸۹۸
آبسال
۷۰۸
۶-
۴,۳۸۹
فرآورده هاي نسوز آذر
۹۰۳
۸-
۴,۸۱۳
فروسيليس
۱,۲۰۰
۱۸-
۷,۳۵۰
تولي پرس
۱,۴۷۷
۲۰۰-
۱۸,۰۰۰
سيمان خاش
۳,۴۸۶
۶۴۹-
۵۶,۶۷۶
سيمان اروميه
۴۶۹
۵۶-
۴,۸۱۸
صنعتي اردكان
۶۹۶
۸۳-
۷,۰۰۰
حمل و نقل توكا
۳۸۸
۱۸-
۱,۴۹۷
سرما آفرين
۱,۰۴۱
۴۲-
۳,۴۳۷
ايرانيت
۹۱۰
۶۸-
۴,۹۸۹
قند نيشابور
۳۵۰
۸۲-
۵,۷۸۰
سرمايه گذاري بازنشستگي
۱,۳۶۳
۳۰۱-
۱۶,۶۹۹
سيمان تهران
۶۵۷
۷۸-
۳,۶۴۰
مواد الياف مصنوعي
۷۰۴
۱۷۸-
۸,۰۵۰
معادن منگنزايران
۲,۲۴۱
۷۲۹-
۳۱,۰۰۰
سيمان شاهرود
۶۶۵
۲۵۷-
۱۰,۰۰۰
سيمان هگمتان
۳۲۳
۵۹-
۲,۲۸۰
قند قزوين
۳,۳۰۰
۵۸۱-
۲۲,۳۹۸
سينا دارو
۱,۰۴۶
۳۴۶-
۱۲,۵۰۴
صنايع شيميايي
۳۲۰
۹۵-
۳,۰۳۵
سرمايه گذاري بيمه
۲,۷۷۶
۴۷۸-
۱۵,۰۰۸
رازك
۹۹۲
۱۸۶-
۴,۴۸۰
دارويي لقمان
۱,۲۲۲
۳۹۸-
۸,۴۷۰
داروسازي فارابي
۴۴۳
۲۸۶-
۵,۸۷۹
نيروترانس
۱,۶۲۱
۸۴۰-
۱۷,۲۰۱
لوله سديد
۲۷۶
۹۴-
۱,۸۰۴
صنعتي آما
۴۹۳
۱۱۶-
۲,۲۲۳
پمپ سازي ايران
۳۱۸
۷۲-
۱,۳۷۷
توليدي گرانيت بهسرام
۲,۰۰۰
۱۴۲۶-
۲۷,۲۴۹
دوده صنعتي
۵۴۷
۱۴۱-
۲,۶۹۲
روغن نباتي پارس
۲۷۸
۳۳۸-
۶,۴۳۷
داده پردازي ايران
۴۲۹
۱۵۴-
۲,۹۳۲
نوش مازندران
۸۵۰
۲۸۱-
۵,۳۴۸
لعابيران
۱,۲۵۵
۱۰۱۰-
۱۹,۲۰۱
سيمان سپاهان
۳۷۷ -
۲۰-
۳۸۰
نساجي غرب

بـورس
اقتصادي
انفورماتيك
حوادث
خارجي
رسانه
سياسي
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
بورس
|  اقتصادي   |   انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   رسانه   |   سياسي   |   شهري   |  
|  علمي فرهنگي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |