چهارشنبه ۲۵ شهريور ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۴۹۶ - Sep 15, 2004
زمان و چگونگي ثبت نام پذيرفته شدگان كنكور اعلام شد
زمان و مدارك لازم براي ثبت نام پذيرفته شدگان آزمون سراسري رشته ها و دوره هاي مختلف روزانه، شبانه، پيام نور، نيمه حضوري، غيرانتفاعي غيردولتي و مراكز تربيت معلم اعلام شد.
پذيرفته شدگان دوره هاي روزانه، شبانه، نيمه حضوري، دانشگاه پيام نور و موسسات آموزش عالي غير انتفاعي و غير دولتي و مراكز تربيت معلم وابسته براي ثبت نام بايد  اصل شناسنامه و يك برگ فتوكپي از تمام صفحات آن، شش قطعه عكس تمام رخ ۳در۴ و مدرك تعيين كننده وضعيت نظام وظيفه و اصل مدرك ديپلم كامل متوسطه يا گواهي آن ( يا اصل مدرك يا گواهي تحصيلي متوسطه سال ماقبل ديپلم براي داوطلبان نظام قديم آموزش متوسطه، اصل گواهينامه پايان دوره پيش دانشگاهي يا گواهي آن و اصل مدرك ديپلم و يا گواهي ديپلم متوسطه نظام جديد آموزش متوسطه و سال ماقبل ديپلم براي داوطلبان نظام جديد، اصل يا گواهي مدرك پايان دوره كارداني پيوسته آموزشكده هاي فني و حرفه اي وابسته به وزارت آموزش و پرورش،  اصل و يا گواهي مدرك كارداني ساير دانشگاه ها و موسسات آموزش عالي براي پذيرفته شدگان داراي مدرك مذكور با قيد تاريخ اخذ مدرك كارداني) را به همراه داشته باشند.همچنين براي داوطلبان سهميه، داشتن معرفي نامه رسمي از ارگان مربوطه ضروري است.
پذيرفته شدگان دانشگاه پيام نور بايد علاوه بر مدارك مذكور يك مدرك قابل قبول دانشگاه را كه نشان دهنده سكونت وي در حوزه زير پوشش مركز دانشگاهي پيام نور باشد و اصل فرم انصراف قطعي از تحصيل براي دانشجويان دانشگاه ها و موسسات آموزش عالي را نيز براي ثبت نام ارايه دهند.
مدارك مورد نياز براي ثبت نام پذيرفته شدگان رشته هاي تحصيلي مراكز تربيت معلم وابسته به وزارت آموزش و پرورش نيز شامل؛ اصل گواهينامه پايان دوره سه ساله نظام جديد آموزش متوسطه كه معدل كل در آن درج شده، تاييديه انفرادي از هسته گزينش استان محل اقامت، تنظيم فرم تعهد محضري در يكي از دفترخانه هاي اسناد رسمي و ارايه آن به مركز تربيت معلم محل قبولي تا تاريخ نهم آبان ماه سال جاري،  تكميل و ارايه ساير فرم هاي مورد نياز از قبيل پزشكي و ... و ارايه دفترچه عشايري يا تاييد اداره آموزش و پروش عشاير و يا كارشناس عشايري است.
ثبت نام پذيرفته شدگان آزمون سراسري دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالي كشور در سال ۱۳۸۳ از امروز چهارشنبه براساس حرف اول نام خانوادگي آنها آغاز مي شود.
به گزارش ايسنا ثبت نام پذيرفته شدگان آزمون سراسري سال جاري تا روز يكشنبه ۲۹ شهريور ماه جاي در دانشگاه ها و مراكز پذيرفته شده ادامه دارد.
ثبت نام پذيرفته شدگان كه حرف اول نام خانوادگي آنها «الف تا چ» است، روز چهارشنبه ۲۵ شهريور ماه، «ح تا س» روز پنجشنبه، «ش تا ك» روز شنبه و حروف «گ تا ي» روز يكشنبه ۲۹ شهريور ماه انجام مي شود.

مديركل تغذيه وزارت بهداشت:
كم خوني در كودكان روبه افزايش است
000822.jpg
بررسي ملي تعيين ريز مغذي هاي آهن، روي، ويتامين A و ويتامين D كه در سال ۱۳۸۰ در گروههاي سني مختلف و در ۱۱ اقليم كشور انجام شد بيانگر اين است كه ۳۸ درصد كودكان ۱۵ تا ۲۳ ماهه كشور دچار كم خوني هستند.
به گزارش خبرگزاري مهر، دكتر ربابه شيخ الاسلام افزود: مجموع اطلاعات و تحقيقات انجام شده نشان مي دهد شيوع كم خوني در برخي از مناطق روستايي كشور به ۶۰ درصد هم مي رسد.
وي با بيان اينكه براساس تحقيقات و آمار موجود شيوع كم خوني در كودكان زير ۲ سال رو به افزايش است، اظهار داشت: مقايسه روند كم خوني و كمبود آهن در دختران نوجوان ۱۴ تا ۲۰ ساله كشور در طي دو بررسي كشوري در سالهاي ۱۳۷۴ و ۱۳۸۰ نشان مي دهد كه كم خوني از ۳۱ درصد به ۱۸ درصد و كمبود آهن از ۳۹ درصد به ۲۵ درصد كاهش يافته است اما همچنان اين مشكل از شيوع بالايي در كشور برخوردار است.
شيخ الاسلام در مورد وضعيت زنان باردار گفت: مقايسه اطلاعات موجود نشان مي دهد كه كم خوني و كمبود آهن همچنان در اين گروه قابل توجه است و عليرغم اجراي برنامه آهن ياري از طريق شبكه هاي بهداشتي، درماني كشور بهبودي در وضعيت زنان باردار كشور ايجاد نشده است.
مديركل دفتر بهبود تغذيه وزارت بهداشت و درمان افزود: براي حل مشكل كمبود آهن انجام برنامه ريزي هاي ادغام شده، شامل آموزش تغذيه، مكمل ياري، غني سازي و ارتقاي بهداشت محيط شامل تأمين آب سالم، مبارزه با بيماريهاي انگلي، دفع بهداشتي زباله و دسترسي به خدمات بهداشتي از اهميت ويژه اي برخوردار است.
وي ادامه داد: همچنين مسئولين سياستگذاريهاي كلان بايستي در تنظيم قيمت هاي مواد غذايي توجه كنند. چرا كه افزايش قيمت بعضي از مواد غذايي مانند انواع گوشت موجب مي شود كه كشور در بخش ديگري ضرر و زيان ناشي از آن را بپردازد.

مسواك نو و دندانهاي سالم
000825.jpg
براساس تحقيقات باليني، مسواك نو در مقايسه با مسواكي كه ۳ ماه مصرف شده ۳۰ درصد بيشتر پلاكهاي ميكروبي و لايه رسوبي باقيمانده از مواد غذايي را از روي دندانها پاك مي كند.
به گزارش منابع اينترنتي لذا براي تميز كردن دو سطح ديگر بايد از نخ دندان استفاده شود.
هر فرد لازم است دست كم روزي دو بار و هر بار به مدت ۷ تا ۱۰ دقيقه مسواك بزند و از مسواك هاي نرم استفاده كنند. چرا كه مسواك هاي زبر تحليل لثه و سايش دندانها را در پي دارد.

نخستين بانك گياهان دارويي كشور راه اندازي مي شود
000819.jpg
نخستين بانك جامع عصاره گياهان دارويي كشور، با هدف بررسي اثرات داروهاي گياهان موجود در ايران به زودي راه اندازي مي شود.
دكتر فرزانه نقيبي متخصص فارماكوگنوزي با اعلام اين خبر افزود: طي دو سال اخير بيش از ۱۰۰ عصاره گياهي جمع آوري شده و اميد مي رود ظرف ۱۰ سال آينده با جمع آوري ساير گياهان دارويي، به منظور تهيه عصاره گياهي بتوانيم، براي درمان سه بيماري مهلك سل، سرطان و مالاريا به داروهاي جديدي دسترسي پيدا كنيم.
وي با اشاره به اينكه توليد هر داروي جديد بين ۱۲ تا ۲۰ سال به طول مي انجامد، يادآور شد: در بانك جامع عصاره گياهان دارويي،  ابتدا گياهان دارويي جمع آوري، سپس خشك، عصاره گيري شده و پس از انجام آزمايش هاي لازم، قسمت مؤثر گياه به منظور تهيه عصاره دارو انتخاب مي شود.
معاون پژوهشي مركز تحقيقات طب سنتي و مقررات پزشكي با تأكيد بر اينكه گياهان دارويي در كشور مانند نفت سرمايه ملي محسوب مي شوند، تصريح كرد: در صورت اين كه تكنولوژي و امكان استفاده از اين گياهان در كشور موجود نباشد، ارزش افزوده حاصل از فرآوري اين گياهان را از دست مي دهيم تا جايي كه در مواردي با صدور گياه خاصي به خارج كشور، فرآوري شده آن را به ده برابر قيمت مي خريم.

مستمري  زنان  خودسرپرست  در بم  پرداخت  نشده است
000816.jpg
از ابتداي  امسال  مستمري  زنان  خودسرپرست  تحت  پوشش  بهزيستي  در بم  پرداخت  نشده است .
«صديقه  سام نژاد» به  خبرنگار ايرنا گفت : آخرين  مستمري  اين  عده  كه  بين  ۴۰تا ۱۰۰ هزار تومان  مي باشد، در پايان  سال  گذشته  پرداخت  شد كه  مربوط به  سه  ماه آخر سال  ۸۲ بود.
كارشناس مسئول امور اجتماعي بم  افزود: تاكنون  اعتبار پرداخت  مستمري  ماهانه  زنان  خودسرپرست  كه  سرپرست  خود را در جريان  زلزله  از دست  داده اند به  حساب  بهزيستي  بم  واريز نشده  و ما از فروردين  ماه  به  اين  زنان  بدهكار هستيم .
سام نژاد گفت : از ابتداي  سال  جاري  از محل  دريافت  كمك هاي  مردمي ، جلب  مشاركت هاي  غيردولتي  و كمك هاي  غيرنقدي ، هزينه هاي  موردي  به  اين  زنان  پرداخت  و سعي  شده  با شناسايي  آنها در رفع  مشكلاتشان  تلاش  كنيم .وي  افزود : زنان  خودسرپرست  شامل  زنان  همسر از دست  داده ، زنان  مطلقه ، زناني كه  همسرانشان  از كار افتاده  هستند و دختراني  كه  تمامي  اقوام  خانواده  خود از جمله  پدرشان  را از دست  داده اند، مي باشند.به گفته  وي ، تعداد اين  زنان  بيش از ۲۳۰۰ نفراست.
سام نژاد گفت : براي  اين  افراد طرحهاي  اشتغالزايي  با همكاري  نهادهاي  مردمي تدوين  شده  كه  طي  آن  با آموزش  افراد زمينه  اشتغال  آنها در مراكز توليدي  و خانه هايشان  فراهم  مي شود.
وي  افزود: تاكنون  ۷۰ نفر در توليدي هاي  پوشاك  مشغول  بكار شده اند و عده اي  در كلاس هاي  آموزشي  آرايشگري ، شيريني پزي  و نان پزي  سنتي  شركت  دارند.

گستره
شوراي حل اختلاف شهر و روستا
يكي از اهداف تشكيل شوراهاي حل اختلاف در قوه قضاييه كاهش حجم پرونده هاي دستگاه قضايي و پيشگيري از دامنه دار شدن اختلافات ميان طرفين دعوي و در نهايت حركت به سوي تقويت فرهنگ حق و حقوق شهروندي در نظام مدني است.
به تازگي يكي از اعضاي كميسيون حقوقي و قضايي مجلس با استناد به بررسي هاي صورت گرفته در شهر تهران اعلام كرده است، با تشكيل شوراي حل اختلاف كاهشي در حجم پرونده هاي دستگاه قضايي صورت نگرفته و اين شوراها دست كم در تهران نتوانسته اند در حل و فصل دعاوي حقوقي و قضايي نقش آفريني كنند.
به نظر مي رسد شوراهاي حل اختلاف به هر ميزان از شهرهاي كلان و بزرگ به سوي شهرهاي بومي، كوچك و حتي روستاها مي روند ميزان تأثيرگذاري آنها بيشتر و كاركرد شوراها در حل اختلافات و پيشگيري از مراجعات انبوه به حوزه هاي قضايي و دادسراها نمايان تر مي شود. اين تجربه در شوراهاي شهر و روستا نيز به خوبي آشكار شده است. نتيجه اين كه دستگاه قضايي كشور بايد در شهرهاي بزرگ و به همراه ساير ارگان ها از مكانيسم هايي بهره ببرند كه به تقويت فرهنگ شهرنشيني و آگاه سازي شهروندان به حق و حقوق متقابل دولت- ملت بينجامد و شمار مراجعه  به دادسراها را كاهش دهد و در شهرهاي كوچك به ويژه در روستاها به خاطر بعد مسافت با حوزه هاي قضايي، عمق وجود خميرمايه پيوندهاي فاميلي و حجب و حياي همشهري و همولايتي به تقويت و اقتدار شوراهاي حل اختلاف بينديشد. عباس اسدي

مدارس هوشمند از مهر ماه كار خود را آغاز مي كنند
معاون نظري و مهارتي سازمان آموزش و پرورش شهر تهران گفت: آزمون ICDL معلمان از اين پس در آموزشگاهي غير از محل آموزش آنها برگزار مي شود.
حيدر زنديه در گفت وگو با ايسنا هدف از اين اقدام را دقيق شدن ارزيابي يادگيرها عنوان كرد. وي با اشاره به اين كه در سال تحصيلي جديد، ۳۱ هزار معلم تحت پوشش آموزشهاي ICDL قرار مي گيرند، افزود: همچنين مجوز تأسيس آموزشگاه هاي فوق پس از معرفي از سوي مناطق و بر اساس استانداردهاي تعيين شده، با تاييد مؤسسه  مأمور آموزش و پرورش صادر مي شود.
معاون نظري و مهارتي سازمان آموزش و پرورش شهر تهران با اشاره به ارائه آموزش توليد محتواي آموزشي الكترونيك مبتني بر كتب درسي براي ۷۰۰ معلم در سال تحصيلي جديد تصريح كرد: محتواهاي آموزشي توليدي معلمان آموزش ديده در صورتي كه به شكل CD باشد، از سوي آموزش و پرورش خريداري مي شود.
زنديه اعلام كرد: همچنين در سال تحصيلي جديد مدارس «آبسال» منطقه ،۴ «دكتر مصاحب» منطقه ،۵ «نداي آزادي» منطقه ۷ و «شهداي كارگر» منطقه ۱۵ به صورت آزمايشي «هوشمند» اداره مي شوند. وي با اشاره به اجراي گام اوليه طرح مدارس هوشمند گفت: بر اين اساس سه سايت كامپيوتري در مدارس فوق راه اندازي شده و ارتباط مدير و معاون با سايتها و ارتباط خانواده ها جهت دريافت اطلاعات دانش آموزان خود به شكل الكترونيكي ممكن خواهد بود.

شناسنامه دوم، ۱۰۰ هزار تومان جريمه دارد
براساس ماده ۴ قانون مجازات هاي مربوط به تخلفات اسناد سجلي مصوب سال ۱۳۷۰ مجمع تشخيص مصلحت نظام، اشخاصي كه در عين داشتن شناسنامه اصلي اقدام به اخذ شناسنامه المثني كنند علاوه بر حبس به پرداخت جزاي نقدي از ۲۰۰ هزار تا ۱ ميليون ريال محكوم و در صورت تكرار با رأي دادگاه به حداكثر مجازات محكوم خواهند شد.
سعيد عبودي معاون حقوقي سجلي سازمان ثبت احوال كشور، در گفت وگو با خبرگزاري مهر با بيان اين مطلب گفت: شهرونداني كه شناسنامه آنها مفقود مي شود، فرم هاي رايگاني تحت عنوان استشهاديه درخواست صدور شناسنامه مجدد را دريافت و نسبت به تكميل آن اقدام مي كنند، سپس با ارايه مدارك لازم دو نفر شاهد نيز فرم استشهاديه را با اطلاع از عواقب شهادت كذب، تكميل كرده و مفقود شدن شناسنامه را تأييد مي كنند كه شهادت آنها در مورد مفقود شدن شناسنامه فرد مورد نظر به ثبت خواهد رسيد.
وي ادامه داد: تأييد شهود در مورد مفقود شدن شناسنامه در روستا توسط شوراي اسلامي روستا و در تهران توسط دفترخانه اسناد رسمي ثبت مي شود كه از زمان تنظيم فرم درخواست تا صدور المثني، يك ماه به طول مي انجامد، زيرا ممكن است در طي اين مدت، كسي شناسنامه مفقود شده را پيدا كرده و به صندوق پست بيندازد، كه در اين صورت از اتلاف وقت اضافي براي صدور مجدد، جلوگيري خواهد شد.
عبودي با بيان اين كه قانوني نيز تحت عنوان قانون تخلفات و مجازات مربوط به گرفتن شناسنامه وجود دارد كه به موجب آن دريافت كنندگان موظف هستند در صورت پيدا شدن اصل شناسنامه ظرف مدت ۱۰ روز به اداره ثبت مراجعه كرده و موضوع را اطلاع دهند، تاكيد كرد: در غير اين صورت اگر مخفيانه هر دو شناسنامه را داشته باشند، متخلف شناخته شده و در دادگاهي كه براي رسيدگي به تخلف آنها تشكيل مي شود، محكوم خواهند شد.

در صورت تصويب شوراي عالي آموزش و پرورش
سن ورود به مدرسه كاهش مي يابد
درصورت  تصويب  شوراي  عالي  آموزش  و پرورش  سن  نام نويسي  نوآموزان  پايه  اول  دوره  ابتدايي  كشور از شش  سال  به  پنج  سال  و نيم  كاهش  مي يابد.
كارشناس  كميسيون  معين  شوراي  عالي  آموزش  و پرورش  با اعلام اين خبر گفت : هم اكنون  كاهش  سن  ورود و نام نويسي  نوآموزان  از شش سال  تمام  به  پنج سال و نيم در كميسيون  اين  شورا در حال  بررسي  است .
«محمدعلي  قاسمي» درباره  زمان  اجراي  اين  طرح  در آموزش  و پرورش  گفت : كاهش سن  نام نويسي  نوآموزان  پايه  اول  دبستان  پس  از تصويب  شوراي  عالي  آموزش  و پرورش  قابل  اجرا خواهد بود و تاكنون  هيچ  تصميمي  در اين باره  اتخاذ نشده است .
وي  اظهار داشت : كاهش  سن  نام نويسي  نوآموزان  در پايه  اول  ابتدايي  به صورت  يك پيشنهاد دراين  شورا مطرح  شد كه  هم اكنون  مراحل  كارشناسي  خود را طي  مي كند.
براساس  مصوبه  شوراي  عالي  آموزش  و پرورش ، هم اكنون  حداقل  سن  نام نويسي  در پايه  اول  دبستان  شش  سال  تمام  و حداكثر آن  در مناطق  شهري  ۹ سال  تمام  و در مناطق  روستايي  و عشايري  ۱۱ سال  تمام  است.
به گزارش ايرنا، حداكثر سن  نام نويسي  در دوره  ابتدايي  در مناطق  شهري  ۱۴ سال  تمام  و درمناطق  روستايي  و عشايري  ۱۶ سال  تمام  است .
حداكثر سن  نام نويسي  در پايه هاي  اول  تا سوم  دوره  راهنمايي  تحصيلي  در مناطق  شهري  به  ترتيب  ۱۵ ، ۱۶ و ۱۷ سال  تمام  و در مناطق  روستايي  و عشايري به  ترتيب  ۱۷ ، ۱۸ و ۱۹ سال  تمام  است .

هيچ پزشكي نبايد به دليل تخلفات پزشكي زنداني شود
هيچ پزشكي نبايد به اين دليل كه در پرونده اي محكوم به قصور در انجام وظايف خود شده است زنداني شود.
شهاب الدين صدر در گفتگو با خبرگزاري مهر با بيان اينكه ماده ۶۱۶ قانون مجازات اسلامي تعريف قتل شبه عمد است، افزود: در اين ماده ذكر شده است كه اگر كسي براساس بي مبالاتي و يا مشكل ديگر مرتكب قتل شود طبق قانون يا زنداني مي شود يا بايد ديه پرداخت كند.
وي افزود: در همين قانون تبصره اي است كه حوادث رانندگي را از اين قانون مستثني كرده است، حال از ابتداي سال ۸۲ يك سري از قضات در مورد پرونده هاي پزشكي كه در آن براساس اعمال جراحي يا تشخيص اشتباه ،مريض فوت كرده علاوه بر مجازات هاي انتظامي كه نظام پزشكي تعيين مي كند و ديه اي كه پزشك بايد بپردازد، احكامي هم براي حبس پزشكان صادر مي كنند.
شهاب الدين صدر گفت: براي حل اين مشكل پيگيري هاي زيادي كرديم ، بالاخره توانستيم با استناد به مواد قانوني ۵۹ و ۶۰ كه در آن بطور صريح قانون مجازات اسلامي در ارتباط با اقدامات پزشكي حكم صادر كرده است و اعلام نظر رييس قوه قضاييه، مانع از به زندان رفتن پزشكان شويم.
وي در مورد مواد قانوني ذكر شده گفت: در مواد ۵۹ و ۶۰ قانون مجازات اسلامي در ارتباط با اقدامات درماني و اعمال جراحي ذكر شده است كه اگر عمل غير اورژانس بوده و منجر به نقص عضو و يا فوت شده است پزشك مي تواند برائت نامه بگيرد و لذا بري الذمه مي شود. در صورتي هم كه عمل انجام شده در شرايط اورژانس بوده و به نقص عضو و يا فوت بيمار منجر شده است پزشك حتي نيازي به گرفتن برائت نامه ندارد، البته هر دو اين موارد در صورتي است كه ثابت شود پزشك در انجام وظايفش كوتاهي نكرده و قصوري انجام نداده است.
شهاب الدين صدر در اين رابطه كه تشخيص درستي يا نادرستي عمل جراحي انجام شده توسط پزشك به عهده چه كسي است گفت: در كشور ما دو سازمان مسئول رسيدگي به اين مسأله هستند، اگر شاكي به دادگاه مراجعه كند، پرونده به پزشكي قانوني مي آيد و ما هم آن را به كميسيون تخصصي مي فرستيم، اما اگر شاكي به سازمان نظام پزشكي مراجعه كند، پرونده در هيأت هاي بدون انتظامي نظام پزشكي بررسي مي شود و سازمان نظام پزشكي مسئول رسيدگي به اين پرونده مي شود.

نيمي از اعتبارات بخش سلامت وزارت بهداشت پرداخت شد
۴۰ درصد از اعتبار ۷۹۰ ميليارد ريالي بخش سلامت وزارت بهداشت تاكنون اختصاص يافته و بقيه اعتبارات نيز پس از تبادل موافقتنامه ها و ارايه گزارش عملكرد وزارتخانه پرداخت مي شود.
حسين الفت نيا در گفت وگو با خبرگزاري فارس افزود: اعتبار وزارت بهداشت در بخش سلامت در دو رديف بودجه اي ۴۸۳ ميليارد ريالي و ۳۰۷ ميليارد ريالي تقسيم مي شود كه هر يك از اين رديف ها ۱۳ برنامه بهداشتي را شامل مي شود كه اعتبار مخصوص هريك از آنها پس از امضاي موافقتنامه توسط وزير بهداشت و رئيس سازمان مديريت و برنامه ريزي اختصاص مي يابد.
معاون دفتر بهداشت سازمان مديريت و برنامه ريزي ادامه داد: سقف تخصيص اين اعتبارات هر سه ماه يكبار و پس از ارايه گزارش عملكرد سه ماه قبل تعيين و پرداخت مي شود و تاكنون همه اعتبارات مصوب مطابق برنامه پرداخت شده و از اين نظر عقب ماندگي نداريم.
الفت نيا گفت: با توجه به درخواست معاونت سلامت وزارت بهداشت براي تسريع در پرداخت بودجه مصوب اين وزارتخانه، كميته تخصيص سه ماهه سوم سازمان مديريت به زودي تشكيل مي شود و با تعيين سقف اعتباري اين دوره بودجه مورد نظر پرداخت مي شود.
وي افزود: در حال حاضر سهم سلامت از درآمد ناخالص ملي حدود ۷/۵ درصد از GDP كشور است كه با توجه به اهميت نقش سلامت در توسعه كشور برنامه هايي براي افزايش سهم سلامت از درآمد ناخالص ملي وجود دارد و دولت براي تأمين منابع مالي آن تلاش مي كند.
وي گفت: بودجه كلي وزارت بهداشت علاوه بر بخش سلامت شامل بودجه پژوهش و آموزش نيز مي شود كه از سوي دفاتر مسئول آن در سازمان مديريت تعيين مي شود. بنابراين بودجه كلي اين وزارتخانه بيش از ۷۹۰ ميليارد ريال بخش سلامت آن است.

باور به نقش تؤامان زن و مرد در كليه امور افزايش يافته است
گروه اجتماعي: ليلا خاكسار -موضوع اشتغال زنان سالهاست كه در كشور ما از مباحث مطرح و قابل بررسي است. ديدگاه هاي سنتي حاكم بر جامعه، تفكر مردسالارانه كه همواره اشتغال زنان را با مشكل مواجه كرده، همچنان سايه خود را بر نظام كاري زنان گسترانده  است. اما در اين ميان از اين نكته نبايد غافل بود كه جامعه زنان ايراني در حال رشد فكري و تكاپوي علمي است و روز به روز بر شمار رهروان اين طيف افزوده مي شود.
آمارها هر ساله خبر از افزايش زنان فارغ ا لتحصيل دانشگاه هاي مختلف مي دهند و دانشجويان دختر هر سال درصدشان افزايش پيدا مي كند. جامعه مردان ما بايد بپذيرند كه اين افراد تحصيلكرده و صاحب مهارت نيازمند قرار گرفتن در جايگاه شغلي مناسب خود هستند و مسئولين در تقسيم پست هاي سازماني خود به ناچار بايد با تأمل بيشتري برخورد كنند. البته جاي بسي خوشحالي است كه رشد اجتماعي زنان چندان بي تأثير در افزايش جايگاه شغلي آنها نبوده و رفته رفته جرياني در حال شكل گرفتن است كه مردان ما بپذيرند علاوه بر پذيرفتن در جايگاه هاي مناسب شغلي در امور منزل نيز مشاركت داشته باشند و كار در خانه را تنها مختص به زنان خود ندانند و بار مسئوليت امور منزل اضافه بر كار بيرون از خانه شكلي فرسايشي براي زنان ايجاد نكند.
بر اساس آماري كه از سوي گروه پژوهش ايسنا منتشر شده در ۲۸ استان كشور، فاصله ميان باورهاي زنان و مردان كاهش پيدا كرده، به گونه اي كه شمار مرداني كه موافق كار كردن زنان در بيرون از منزل و مخالف خانه داري صرف زنان هستند رو به افزايش است و از ۶۰ درصد در سال ۷۹ به بيش از ۶۳ درصد در سال ۸۲ رسيده است.اين آمار نشان از تغيير باورهاي زنان نسبت به خود نيز هست، به طوري كه بيش از ۴ درصد زنان در سال ۷۹ موافق خانه داري همجنسان خود بوده اند در حالي كه در سال ۸۲ اين رقم به حدود ۵ درصد رسيده است. همچنين بررسي وضعيت اقتدار خانواده نشان دهنده تضعيف موقعيت مردان در نظام خانوادگي و تصميم گيري هاست. در حالي كه در سال ۵۳ ، ۶۵ درصد زنان تصور مي كردند كه پدر تصميم گيرنده اصلي در خانواده است، اما در سال ۷۴ باور به نقش توأمان زن و مرد افزايش يافته و از نقش يك سويه شوهر و پدر خانواده كاسته شده است، به طوري كه در اين سال تنها ۳/۳۴ درصد زنان به نقش محوري شوهر در تصميم گيري اعتقاد داشتند و ۲/۳۷ از آنان بر اين باور بودند كه زن و شوهر بايد با هم در تصميم گيري دخيل باشند.

طرح تشكيل صندوق حمايت از آسيب ديدگان فرآورده هاي خوني به مجلس رفت
با پيگيري نمايندگان بيماران هموفيلي و تشكيل جلسه هايي با نمايندگان مجلس، طرح تشكيل صندوق حمايت از آسيب ديدگان فرآورده هاي خوني مورد بررسي قرار گرفت.
احمد قويدل در گفتگو با خبرگزاري مهر گفت: طي يك ماه گذشته و در راستاي پيگيري پرونده بيماران هموفيلي با كميسيون اصل ۹۰ مجلس و تقاضاي همياري نمايندگان براي به سامان رسيدن اين پرونده طرح تشكيل صندوق حمايت از آسيب ديدگان فرآورده هاي خوني نيز مورد بحث و بررسي قرار گرفت.وي افزود: بر اساس آمارهاي علمي عليرغم رعايت استانداردهاي جهاني آلوده شدن بيماراني كه نياز به استفاده از فرآورده هاي خوني دارند امري غيرقابل انكار است، در نتيجه ما نياز به راهي داريم كه دور از روند پيچيده قضايي به ياري آسيب ديدگان بشتابيم.مدير عامل كانون هموفيلي ايران گفت: اعضاي اداره كننده اين صندوق را نمايندگان سه قوه و نمايندگان سازمان بازرسي كل كشور، سازمان پزشكي قانوني، سازمان نظام پزشكي، وزارت بهداشت و سازمان انتقال خون تشكيل مي دهند.

رسانه
اقتصادي
انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اقتصادي   |   انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   رسانه   |   سياسي   |   شهري   |  
|  علمي فرهنگي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |