طراحي و توليد نرم افزار اطلس ايران
نرم افزار اطلس جمهوري اسلامي ايران توسط متخصصان دانشگاه صنعتي خواجه نصيرالدين طوسي طراحي و توليد شد.
به گزارش روابط عمومي دانشگاه صنعتي خواجه نصيرالدين طوسي اين بسته نرم افزاري كه توسط متخصصان دانشكده نقشه برداري اين دانشگاه طراحي و توليد شده است، حاوي نقشه يك دويست و پنجاه هزارم پوششي كشور بوده كه شامل لايه هاي اطلاعاتي مختلفي نظير تقسيمات كشوري در سطوح مختلف (استان، شهرستان، بخش و دهستان) ۱۲۰ هزار نقطه جمعيتي، راه ها، درياها، درياچه ها، رودخانه ها، پمپ بنزين ها، پارك ها، نقاط توريستي، كوه ها و... است.
همچنين در اين بسته نرم افزاري نقشه هاي بزرگ مقياس شهرهاي مهم كشور موجود بوده و نقاط مهم هر شهر نظير داروخانه ها، مراكز آموزشي، تفريحي، اداري، توريستي و... روي آن ها علامت گذاري شده و امكان دسترسي سريع به اين نقاط وجود دارد و نيز تصاوير ماهواره اي IKONOS و LANDSAT و عكس هايي از نقاط توريستي كشور تهيه شده و در اين نرم افزار نمايش داده مي شود.
از قابليت هاي اين نرم افزار، امكان انجام پرسش و پاسخ و جست وجوهاي ساده و نيز مشخص كردن بهترين مسير حركت از يك نقطه، به نقطه ديگر است و همچنين اين نرم افزار داراي محيط نرم افزاري فارسي و كاربر پسند بوده و به سادگي توسط عموم مردم قابل استفاده است.
آموزش هاي الكترونيكي بايد فراگير شوند
معاون آموزشي جهاد دانشگاهي واحد تهران ضمن توصيف شكاف ديجيتالي در جامعه هاي مختلف، راهكارهاي اساسي در پر كردن اين شكاف را بيان كرد.
مهندس عزيز آشنا در گفت وگو با خبرگزاري «مهر» ، گفت: در دنيايي زندگي مي كنيم كه خيلي از كلمات در حال كاربرد با پيشوند E هستند، مثل Ebanking, Elearning و... در واقع شكلي از زندگي در حال شكل گيري است كه به آن Elife يا زندگي الكترونيكي گفته مي شود. در عصر جديد كالاي گرانبها اطلاعات است و اگر اطلاعات كافي در دست داشته باشيم ابزار تجارت و قدرت را در دست گرفته ايم. حال اگر فقط افراد خاصي در جامعه به اين اطلاعات دسترسي داشته باشند و بقيه افراد جامعه بي خبر باشند، شكاف ديجيتالي پديد مي آيد.
در كشورهاي مختلف مثل كشور ما تاكنون شكاف و فاصله طبقاتي وجود داشته اما در آينده اي نزديك شكاف ديجيتالي احساس مي شود. در دنيايي شكاف ديجيتالي به وجود مي آيد كه برخي انسان ها قدم به مرزهاي جديد تكنولوژي گذاشته اند و در دنيايي به سر مي برند كه اطلاعات حرف اول را مي زند در حالي كه برخي ديگر از انسان ها با اين دسته بسيار فاصله دارند. بايد براي پركردن و از بين بردن شكاف ديجيتالي تمهيداتي در نظر گرفت.
معاون آموزش جهاد دانشگاهي واحد تهران تصريح كرد: پهناي باند اينترنت در كل آفريقا برابر پهناي باند موجود در سائوپولو برزيل است. اين يك مثال عميق از شكاف ديجيتالي در دنيا است. در ايران هم بايد به موضوع ايجاد شكاف ديجيتالي حساسيت نشان دهيم و ساده از كنار اين موضوع نگذريم. دولت بايد به وظايف خود در اين زمينه عمل كند و شهروندان را به صورت يكسان با مفاهيمي چون IT و ICT آشنا كند. سازمان هاي آموزشي نيز وظايف خاص خود را بايد انجام دهند و به آموزش هاي فراگير عمومي و اطلاعات دهي به جامعه بپردازند.
وي افزود: جرايد و رسانه هاي عمومي نقش عمده اي را ايفا مي كنند چون مخاطبين عام تري دارند. ارائه آموزش هاي آشنايي با مباحث فناوري اطلاعات در بخش هاي مختلف كاري در جامعه به نوبه خود بسيار مفيد است اما رسالت نبايد اين باشد. ما بايد آموزش هايي را ارائه كنيم كه عموم مردم از آن استفاده كنند. يكي از راه هاي پر كردن شكاف الكترونيكي آموزش هاي الكترونيكي است. اما اقشار محروم جامعه را نيز بايد در نظر گرفت و آموزش هاي ارزان قيمت الكترونيكي راهي مؤثر براي جلوگيري از عميق شدن شكاف ديجيتالي در جامعه است.