دوشنبه ۳۰ شهريور ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۵۰۱ - Sep 20, 2004
نور الهي بر قلب مؤمن
عن أبي عبدالله، عن أبيه(ع) قال: قال رسول الله(ص): أربع من كنّ فيه كان في نورالله الاعظم: من كانت عصمة أمره شهادة أن لا اله اله الله و أنّي رسول الله و من اذا أصابته مصبية قال: انّا لله و انّا اليه راجعون. و من اذا أصاب خيراً قال: الحمدلله رب العالمين، و من اذا أصاب خطيئة قال:أستغفرالله و أتوب اليه.
(خصال، باب الأربعه، ح ۴۹)
پيامبر گرامي (ص) فرمودند: چهار امر است كه در هر كس باشد در نور اعظم الهي است(مراد، نور هدايت الهي است كه بر قلب مؤمن مي تابد و امور دنيوي و اخروي او را اصلاح مي كند)
۱- هر كس كه اساس زندگي و تكيه گاه او در حيات، شهادت به وحدانيت پروردگارو رسالت پيامبر اكرم باشد.
۲- كسي كه هنگام بروز مصائب، چه مصيبتي كه براي نفس او پيش مي آيد و چه براي اموال و يا اولاد او، رخ مي دهد مي گويد: انالله...(البته، مراد فقط تكلم به اين الفاظ نيست بلكه توجه قلب و روح مي باشد.)
۳- هر كس كه چيزي از نعم الهي اعم از علم يا ثروت يا مقام يا صحت به او مي رسد آن را از خدا دانسته و در مقام شكرگزاري مي گويد: الحمدلله (نه مانند قارون كه مي گفت:او تيته علي علم من عندي)
۴- شخصي كه اگر مرتكب گناهي شد از درگاه الهي استغفار مي كند (انسان، گاهي دچار غفلت شده و گناهي انجام مي دهد لكن نبايد بگذارد كه گناهان متراكم شده و حجاب قلبي شود بلكه بايد بعد از معصيت بلافاصله زنگار آن را با استغفار و توبه از قلب خود شستشو دهد.)
امروز با حافظ
نه هر كه آينه سازد سكندري داند
نه هر كه چهره برافروخت دلبري داند
كلاه داري و آيين سروري داند
نه هر كه طرف كله كج نهاد و تند نشست
پاسخ به پرسش پزشكي
بيتا بلاكر
دكتر روزنفلد در توصيف داروهاي «بيتا بلاكر» كه براي بيماران قلبي تجويز مي شوند و در اين زمينه از او سئوال شده بود گفته است: «بيتا بلاكر» ها از شدت كار قلب و فشار وارده بر آن مي كاهند. به عبارت ديگر، بيتا بلاكرها از موثر واقع شدن «آدرنالين» كه باعث تشديد تپش قلب مي شود جلوگيري مي كنند و مانع نياز ماهيچه قلب به اكسيژن اضافي (بيشتر) مي شوند كه ناقل آن جريان خون است و لذا فشار بيش از حد و ناگهاني به رگ هاي ماهيچه قلب وارد نمي آيد. بيتا بلاكرها در مورد كساني كه قبلاً دچار حمله قلبي شده باشند به ميزان چشمگير از تكرار اين حملات جلوگيري مي كنند. اين داروها كه بر حسب كارخانه، نام متفاوت دارند همچنين فشار خون را پايين مي آورند و خطر «انجينا» را تخفيف مي دهند.

شاعر دفاع مقدس جاودانه شد
ابوالفضل سپهر يكي از بسيجي ترين شاعران دوران ريزش ها و رويش ها در شامگاه ولادت حضرت اباعبدالله الحسين(ع) به ضيافت نور و سرور شهيدان پيوست.
به گزارش روابط عمومي فرهنگسراي پايداري درگذشت شهادت گونه ابوالفضل سپهر را به پيشگاه مقام معظم رهبري، بسيجيان، ايثارگران، رزمندگان، شاعران، نويسندگان و هنرمندان عرصه ادب و هنر پايداري تبريك و تسليت گفته و از   تمامي مردم و شيفتگان شهادت و بسيجيان گمنام عرصه دفاع دعوت كرده تا در مراسم تشييع پيكر پاك اين شهيد شركت نمايند.
مراسم تشييع شهيد ابوالفضل سپهر فردا ساعت ۳۰/۷ از مقابل ستاد فرماندهي لشكر ۲۷محمد رسول الله واقع در انتهاي خيابان پيروزي پادگان امام حسن(ع) انجام مي گيرد.

نقش زنان حماسه ساز بررسي مي شود
برنامه «زن در آيينه حماسه» با محوريت نقش زنان در طول سالهاي جنگ تحميلي به مناسبت هفته دفاع مقدس از شبكه جوان راديو پخش مي شود.بنابر اين گزارش، زن در آيينه حماسه عنوان برنامه اي است كه در گروه جوان و جامعه تهيه شده است.
اين برنامه حضور زنان را در عرصه جبهه و جنگ مورد بررسي قرار مي دهد. همچنين در اين برنامه خدمات زنان در طول سالهاي جنگ تحميلي، بررسي مي شود. اين برنامه از ۳۱ شهريور ماه به مدت يك هفته ساعت ۱۳ از گروه جوان و جامعه شبكه جوان پخش مي شود.

تازه هاي دنياي رسانه ها
روزگار صدام حسين در زندان
۱۹ سپتامبر (ديروز) جان برنز روزنامه نگار آمريكايي از قول بختيار امين عضو كابينه موقت عراق درباره صد ام حسين كه چگونه روزگار مي گذراند در نيويورك تايمز چنين نوشته بود: صدام كه همچنان خود را رئيس جمهوري قانوني عراق مي داند در محوطه يكي از كاخ هاي خود در نزديكي فرودگاه بغداد در يك سلول ۳ متر در چهار متر به سر مي برد و نظاميان آمريكايي با انواع اسلحه نگهبان اين محوطه هستند. او دمپايي پلاستيك بر پا و عباي عربي بر دوش مي افكند، قرآن و كتب تاريخ عرب و افتخارات اعراب را مي خواند و به گياه و بوته علاقه مند است و گاهي هم درخواست سيگار و شيريني مي كند. غذاي او همان غذاي از پيش آماده شده (پاكتي) سربازان آمريكايي است. هر روز سه ساعت هواخوري و ورزش مي كند. چون به بيماري بزرگ شدن پروستات مبتلاست و احتمال تبديل اين بيماري به سرطان وجود دارد منظماً براي درمان با هلي كوپتر به بيمارستان نظامي آمريكا منتقل مي شود. او مي گويد كه هرچه را كه در طول ۲۴ سال حكومتش انجام داده بر طبق وظايف قانوني اش بوده است. بختيار امين كه خود از دست صدام به خارج از عراق فرار كرده بود و در طول تبعيد رابط ناراضيان عراقي با سازمان هاي جهاني دفاع از حقوق بشر بود گفته است كه در همين محوطه ۸۰ همكار ديگر صدام نگهداري مي شوند ولي با او تماس ندارند، لكن يازده تن از آنان كه ارشديت دارند در ساعات هواخوري با يكديگر در تماسند و مي توانند با هم شطرنج و تخته نرد بازي كنند. آنان همچنان يكديگر را با القاب سابق خطاب مي كنند. امين گفته است كه به علت كناره گيري سالم چلبي از رياست دادگاه و با وجود پرونده هاي متعدد، گمان نمي كند كه در آينده اي نزديك محاكمه صدام و همكارانش آغاز شود.
انتشار كتاب جنجالي «داستان واقعي دودمان بوش»
و موضوع كوكائين كشيدن جورج دبليو

بانو «كيتي كلي» بيوگرافي نويس معروف آمريكايي كه تاكنون بيش از ۲۰ بيوگرافي ازجمله بيوگرافي جنجال برانگيز سال ۱۹۹۸ درباره خاندان سلطنتي انگلستان را منتشر ساخته است، شنبه شب در شبكه تلويزيوني «سي سپن» به پرسش هاي رسانه ها و مردم درباره تأليف تازه خود «داستان واقعي دودمان بوش» كه سه شنبه گذشته به توزيع داده شد پاسخ گفت. در اين كتاب مطالبي از جمله كوكائين كشيدن جورج دبليو بوش (رئيس جمهوري كنوني) در كمپ ديويد به نقل از زن برادرش، معشوقه داشتن جورج بوش پدر، الكلي بودن پدر بزرگ رئيس جمهوري فعلي، برنامه ريزي اين خانواده به حفظ قدرت و ايجاد دودمان (سلسله)، آرزوي داشتن شهرت «خانواده اول جهان» و نيز رعايت احوال جورج بوش در گارد ملي تگزاس كه به قصد نرفتن به جبهه ويتنام وارد آن شده بود به خاطر نفوذ پدرش به چاپ رسيده كه بر ضد بوش از آنها استفاده مي شود. در برنامه تلويزيوني شنبه شب، بانو «كيتي كلي» در پاسخ به پرسش ها، مطالب تازه اي بيان داشت كه اگر تأييد شوند برخلاف چيزهايي هستند كه بيش از دو قرن شعار آمريكايي ها بوده است. از جمله اين كه به اشاره نزديكان بوش بسياري از رسانه هاي آمريكا از نقد و انتشار خبر درباره كتاب تازه او خودداري كرده اند و ازجمله «لاري كينگ» حاضر نشده است كه در برنامه اش در «سي ان ان» با او در زمينه تأليف تازه مصاحبه كند. بانو كلي كه خانواده اش عموماً جمهوريخواه (هوادار حزب بوش) هستند گفته است كه به اشاره بانو باربارا بوش (مادر رئيس جمهوري فعلي) كارهاي او را از موزه ملي آمريكا برداشتند. با اين كه سخنگوي جورج بوش مندرجات كتاب را نادرست خوانده است، اثر تازه بانو كلي كه داراي ۷۳۳ صفحه است ظرف شش روز گذشته در صدر جدول پر فروش ترين كتاب ها قرار داشته است. بانو «كلي» گفته است كه در كتابش بي طرفي را رعايت كرده و تاريك و روشن هاي خانواده بوش، هر دو را بيان داشته است تا افكار عمومي آگاه شود و درست قضاوت كند.

برگي از تاريخ
مصالحه ايران و عثماني بر سر بغداد
۲۰ سپتامبر در طول تاريخ شاهد رويدادهاي متعددي بود كه برخي از آنها از اين قرار است: در سال ۳۵۶ پيش از ميلاد اسكندر مقدوني به دنيا آمد كه در ۲۰ سالگي در پي ترور پدرش فيليپ دوم كه موفق به تصرف همه يونان شده بود، جانشين او گرديد و در طول عمر كوتاه خود بر قلمرو پهناور امپراتوري ايران دست يافت. در سال ۶۲۲ طبق تقويم ميلادي، حضرت محمد (ص) به شهر يثرب (مدينه) مهاجرت كردند كه مبدأ تقويم هجري قرار گرفته است. در سال ۱۶۶۴ دولت مهاجر نشين انگليسي «مريلند» آمريكا ازدواج زنان سفيد پوست با سياهپوستان را غير قانوني و ممنوع اعلام داشت. در سال ۱۷۹۲ مجلس ملي فرانسه در دوران انقلاب به نام رعايت آزادي انسان، «طلاق و ازدواج مجدد» كه مذهب كاتوليك آن را ممنوع ساخته بود در قلمرو آن كشور قانوني ساخت. در سال ۱۹۴۵ چهار ماه و ۲۰ روز پس از شكست آلمان در جنگ جهاني دوم، دولت آمريكا به عنوان يكي از فاتحان جنگ و اشغال كنندگان آلمان آن گروه از مهندسان موشك ساز و دانشمندان فيزيك اتمي اين كشور را كه به دست آورده بود از جمله مهندس «فون براون» به آمريكا انتقال داد كه براي اين كشور موشك بسازند و در اين كار هم موفق شدند. در سال ۱۳۲۵ سران وقت ايل قشقايي به قوام السلطنه نخست وزير اخطار كردند كه ظرف ۲۴ ساعت وزيران حزب توده را از كابينه اش بركنار كند. در سال ۱۳۲۷ اعلام شد كه طبق مصوبه شوراي وزيران كه بعداً به صورت قانون درآمد و تا پيروزي انقلاب اعتبار داشت، حقوق بگيران سازمان هاي دولتي تا زماني كه شاغل باشند نمي توانند در ايران سردبير و ناشر نشريات عمومي (غيرتخصصي) باشند. در سال ۱۹۸۴ بر اثر انفجار يك خودرو حامل بمب در كنار ديوار ساختمان تازه سفارت آمريكا در شمال شرقي شهر بيروت به ساختمان سفارت آسيب شديد رسيد و ۴۰ تن كشته شدند. اين دومين انفجار از اين دست برضد آمريكا در لبنان بود. در سال ۲۰۰۴ كميته مركزي ۱۹۸ نفري حزب كمونيست چين با كناره گيري جيانگ زمين ۷۸ ساله از رياست كميسيون مركزي فرماندهي ارتش خلق موافقت كرد و اين سمت مهم و حساس را برعهده هو جينتائو رئيس جمهوري ۶۰ ساله چين قرارداد. در سال ۲۰۰۴ شوراي امنيت قطعنامه ۱۵۶۴ مورد حمايت آمريكا را مبني بر تهديد سودان به مجازات بين المللي، پس از دو بار اصلاح شدن، تصويب كرد. چين، روسيه، الجزاير و پاكستان از دادن رأي به اين قطعنامه خودداري كردند. چين كه قبلاً تهديد به وتوي آن كرده بود، از اين تصميم عدول كرد.
اينك برگ امروز: ۲۰ سپتامبر سال ۱۶۳۸ ميلادي مراد چهارم سلطان عثماني كه بغداد را به محاصره گرفته بود از نيروهاي ايراني مدافع شهر خواست كه تسليم شوند كه فرمانده اين نيروها درخواست سلطان عثماني را رد كرد و تأكيد كرد كه جنگ دفاعي خود را تا آخرين نفر ادامه خواهد داد و سه ماه روي اين تعهد خود ايستادگي كرد. سرانجام سلطان عثماني كه اصرار داشت همه سرزمين هاي عربي غرب دجله را تصرف كند و وجود نيروهاي ايراني را در بغداد سدي در برابر اين هدف خود مي ديد از طريق سياسي وارد عمل شد و ۲۴ دسامبر همين سال (۱۶۳۸) ضمن قراردادي با شاه صفي، تعهد سپرد كه اگر بغداد از نيروهاي ايراني تخليه شود وي شهر «ايروان» را به عنوان جزئي از قلمرو ايران به رسميت خواهد شناخت و تعرض ديگري به قفقاز و شرق دجله نخواهد كرد. در پي امضاي اين قرارداد بود كه شاه صفوي از اصفهان به فرمانده پادگان بغداد اطلاع داد كه شهر را ترك گويد و با واحدهايش به همدان منتقل شود.
www.iranianshistoryonthisday.com

۲۵۰ كارگاه تصويرگري و نويسندگي در تهران برگزار مي شود
۲۵۰ كارگاه تصويرگري و نويسندگي با حضور نويسندگان و تصويرگران كتاب كودك از قاره اروپا همزمان با برپايي« جشنواره اروپايي ادبيات كودك در ايران »در تهران برپا مي شود. جشنواره اروپايي ادبيات كودك در ايران از اول تا هفدهم مهر ماه در مركز آفرينش هاي فرهنگي و هنري كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان برگزار مي شود. نوجوانان۱۶، تصويرگر و ۱۲ نويسنده برجسته اروپايي اين كارگاه هاي آموزشي را برگزار ميكنند و قرار است نزديك به دو هزار و۵۰۰ كودك در آن شركت كنند. در ميان اين افراد، خالق شخصيت هاي شناخته شده ادبيات كودكان همچون خالق« الفي هتكينز» شركت مي كنند.
«سودن جسن »از دانمارك،« هلگا بانش »،« ليندا ولف اسكروبد »و« ماريا بلزجوسكي »از اتريش، « گونيلا برگستروم» و« ماديت تورنكويست »از سوئد،« كادي گروسمن»و«ورند گروسمن » از نروژ در اين كارگاه ها شركت مي كنند. همچنين« مارجا آلتا رانتيلا »و« آنتونيا وينگبام »از فنلاند،« ليلا پراپ »و « مارتيجين فان درليندن »از هلند،«كات دانكر»و« گردا دندوون »از بلژيك و« بوجنا نيوسكا »و« آنيتا اندرزجوسكا »از لهستان، با روايت يك داستان، كودكان را در خلق تصاوير راهنمايي مي كنند.
«كاتو تائو جنسن »و« يان كويست »از دانمارك،«هنز جانيش »و« يوتا تريبر »از اتريش،« الياس پورغلام » و« بجورن سورتلند »از نروژ،« سويلي پريكيو »و« الكسيس كوروس »از فنلاند،«هانل هووي » ،«دولف ورون »،« گربداندبكر»و«پنس روپ » از هلند نيز در كارگاه هاي نويسندگي شركت دارند. اين كارگاه ها در دو نوبت صبح و بعدازظهر و با هدف كمك به پرورش استعدادهاي ادبي و هنري كودكان برگزار مي شود. درپايان اين جشنواره نيز كتابي از آثار برگزيده اين كارگاه هاي تصويرگري و نويسندگي منتشر خواهد شد.

روز جهاني انيميشن آبان ماه برگزار مي شود
نورالدين  زرين  كلك  عضو انجمن  آسيفا (انجمن  جهاني  سينماي  انيميشن ) اعلام كرد: روز جهاني  انيميشن  ۲۸ اكتبر(هفتم  آبان ) با هدف  جلب  توجه  و علاقه  همگاني به  گوهر اصيل  انيميشن  برگزار مي شود.
اين  مراسم  با همكاري  انجمن  ملي  آسيفاي  ايران  و موزه  هنرهاي  معاصر برپا خواهد شد.
وي   در گفت  وگو با ايرنا، افزود: سينماي  انيميشن  (پويانمايي ) برغم  توانايي هاي  مطلق  خود در بيان  هنر، منزلت  بايسته  و شايسته اي  نيافته  و تنها بخش  سودده  آن يعني  توليدهاي   هاليوودي  و سريال هاي  ارزان  قيمت  و كم محتوا با نام  كودكان  رشد يافت  و تصوير نادرستي  از تعريف  انيميشن  در ميان  توده ها باقي  گذاشته  است .
زرين  كلك  افزود: براي  آوردن  هنر حقيقي  انيميشن  به  ميدان  عمومي و رفع كاستي هاي  موجود و ارائه  شمايل  زيبا و زبان  رسا و قدرت  تأثيرگذاري ، آسيفا وارد عمل  شده  است .
وي  تصريح  كرد: اين  سازمان  در نظر دارد تا از عموم  هنرمندان  انيماتور و ارگان هاي  فعال  انيميشن  دعوت  كند تا تمامي نيروها، اسباب  و امكانات  خود را براي  ارتقاء سينماي  انيميشن  به  كار گيرند.
در روز ۲۸ اكتبر سال  ۱۸۹۲ اميل  رنو اولين  تصويرهاي  دست  ساز خود را در سالن  تاريك  موزه  گره ون  پاريس  به  حركت  درآورد و به اين  ترتيب  هنر انيميشن (پويانمايي ) پيش  از سينما متولد شد.
نمايش هاي  فيلم هاي  برتر سينماي  انيميشن ، سخنراني  و ميزگرد درباره  وجوه هنري  و تكنيكي  در سطوح  عام  و خاص ، كارگاه هاي  انيميشن  علمي دو بعدي ، سه بعدي ، سنتي  و رايانه اي  و فعاليت هاي  تعريفي ، اجرايي  و نمادين  از برنامه هاي  روز جهاني  انيميشن  در ايران  است . به گفته  زرين  كلك ، روز جهاني  انيميشن  در ۳۰ كشور عضو انجمن  آسيفا و برخي از كشورهاي  غيرعضو بصورت  همزمان  برگزار مي شود.

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵
شماره نمابر
شماره تلفن
۲۰۴۶۰۶۷
(۹ خط) ۲۰۵۹۳۸۶
دفتر مركزي
پيام گير: ۲۰۴۲۴۹۰
۲۰۵۱۴۹۲
دفتر ارتباطات توزيع و اشتراك
۲۰۵۸۸۱۱
۲۰۴۲۴۹۰
دفتر ارتباطات تحريريه
۶۴۸۰۴۰۰
۳۴۱۲۰۱۷
اشتراك
۲۰۴۶۰۶۷
۲۰۱۲۷۰۰
اشتراك الكترونيكي
نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني اينترانت: http://www.Hamshahri.net
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۸۸۰۶۶۶۶


داستانك
مهر
پيرمرد بيهوش روي تخت جراحي دراز كشيده بود. جراح، تيغ را به دست گرفت و به پيرمرد نگاه كرد. ياد تخته سياه افتاد و كلمه آب كه روي آن نوشته شده بود. بايد هر كار از دستش بر مي آمد براي پيرمرد مي كرد. روز اول مهر بود و او بايد به معلم كلاس اولش درس پس مي داد.
رضا ايزي

گشتي در دنياي خبرها
پسر ثروتمند، پدر فراري
كارديف: رايان گيگز بازيكن سرشناس تيم فوتبال منچستريونايتد انگليس صاحب ثروتي معادل ۱۴ ميليون پوند است و هر هفته از باشگاه خود ۷۵ هزار پوند دستمزد دريافت مي كند. اما چند روز قبل خبر رسيد كه پدرش به علت بدهي كلان پا به فرار گذاشته است.وي براي اين كه به چنگ طلبكاران و صاحبخانه اش نيفتد، در تاريكي شب، وسايل خانه خود را جمع كرد و پا به فرار گذاشت.وي قبل از فرار به يكي از دوستان صميمي خود گفت كه عازم كشور گامبياست. با توجه به اين كه مادر رايان از پدرش جدا شده بود، به همين دليل اين بازيكن سرشناس ارتباط خود را با پدر قطع كرده است.
انگشت پستچي در صندوق پست
لندن: ديروز هنگامي كه يك خانم ۲۸ ساله همراه با نوزادش به خانه رسيد با صحنه دلخراشي مواجه شد. كاشي هاي منتهي به در ورودي آپارتمان وي مملو از خون بود.پس از اين كه وي در خانه را گشود با نامه اداره پست مواجه شد كه متن نامه به اين شرح بود: «قسمتي از انگشت نشانه پستچي ما، داخل صندوق دستي منزل شما گير كرد و قطع شد، لطفا هنگامي كه به منزل رسيديد، ما را خبر كنيد.
از اينكه كاشي هاي مقابل منزل شما آغشته به خون شده است، عذرخواهي مي كنيم.» هنگامي كه صاحبخانه در صندوق پستي را باز كرد با تكه قطع شده انگشت پستچي مواجه شد اما چون حالت تهوع داشت نتوانست آن را به فريزر انتقال دهد. به همين دليل تكه جدا شده انگشت فاسد گرديد و امكان پيوند زدن از ميان رفت.
فالگيري تلفني
جاكارتا: يكي از اپراتورهاي تلفن همراه در اندونزي، خدمتي تازه به مشتركان خود ارائه مي دهد. اين خدمت تازه، پيشگويي و فالگيري براي مشتركان است. اين شركت كه اخيرا با چند فالگير سرشناس قرارداد بسته است، فال مشتركان خود را در قالب پيام كوتاه (SMS) بر روي تلفن همراهشان ارسال مي كند. هزينه دريافت هر فال در حدود ۳۲ سنت است.
اولين كفش پس از ۵۱ سال
قاهره: محمدحسين هيكل، بلندقدترين مرد كشور مصر است. طول قد اين مرد ۵۱ ساله ۳۰/۲ متر و طول پاي وي ۵/۴۵ سانتيمتر است.اما نكته جالب اين كه وي قرار است براي اولين بار در طول زندگي خود صاحب يك جفت كفش شود. در مصر هيچ كفشي به اندازه پاي او وجود نداشت. همچنين وي به دليل فقر شديد قادر نبود براي خود كفش سفارش دهد. به هر حال وي تا چند روز ديگر صاحب يك جفت كفش مي شود كه هزينه اين كفش سفارشي را دولت پرداخته است.وي به دليل جثه بسيار بزرگ خود، خيلي زود مدرسه را ترك كرد و در مكاني دورافتاده در كنار بزهايش به زندگي پرداخت. تاكنون هيچ كس حاضر نشده با اين مرد ازدواج كند.
غرامت پرتاب ميكروفن
لندن: يك جوان ۱۸ساله در انگليس از يك خواننده معروف درخواست غرامت كرده است اين جوان كه در كنسرت اين خواننده شركت كرده بود، بر اثر پرتاب ميكروفن از ناحيه بيني دچار شكستگي شد.اين خواننده در پايان كنسرتش ميكروفن خود را به ميان تماشاگران پرتاب كرد كه از قضا به بيني جوان برخورد كرد.
اهداي پول نقد و بز براي ازدواج
ليسبون: چندي پيش يك كشاورز ۴۹ ساله در پرتغال تصميم گرفت با يك دختر ۲۲ ساله ازدواج كند اما دختر مورد نظر، به او پاسخ منفي داد.يكي از بستگان دخترخانم قول داد در صورت دريافت ۱۵ بز و ۲۵۰۰ يورو پول نقد از كشاورز، حاضر است، دختر را راضي به ازدواج با وي نمايد.به همين دليل، كشاورز شرايط مرد را پذيرفت و بزها و پول نقد را در اختيار او قرار داد. چند ماه از اين موضوع گذشت اما خبري از عروس خانم نشد.به همين دليل، كشاورز، اسلحه اي تهيه كرد و داخل مزرعه خود سنگر گرفت. وي سپس اعلام كرد درصورتي كه پول و بزهايش را پس نگيرد و دختر مورد نظر با او ازدواج نكند، خود را خواهد كشت. سرانجام مأموران پليس پس از چند ساعت مذاكره او را متقاعد كردند تا تسليم شود.
مدارس تعطيل در اولين روز سال تحصيلي جديد
ليسبون: سال تحصيلي جديد روز پنج شنبه گذشته در كشور پرتغال آغاز شد اما ۸۰ درصد از مدارس اين كشور در اين روز تعطيل باقي ماند.اشكال در سيستم كامپيوتري وزارت آموزش و پرورش پرتغال باعث شد تا اين وزارتخانه نتواند در موعد مقرر، ۵۰ هزار معلم خود را به مدارس فراخواند. در حقيقت بيش از يك سوم معلمان كشور پرتغال از آغاز سال تحصيلي جديد از مدرسه محل خدمتشان بي خبر بودند.
سارق شيك و مودب
كاليفرنيا: يك سارق طي دو ماه اخير به شش شعبه بانك در كاليفرنيا دستبرد زده است. وي كه لباس هاي بسيار شيك و مرتب بر تن دارد، مانند مشتريان با شخصيت در صف بانك مي ايستد و هنگامي كه نوبتش مي شود، تكه كاغذي به كارمند بانك مي دهد كه روي آن نوشته شده: من اسلحه دارم لطفا تمام پول هاي درشت موجود در صندوق را خيلي بي سروصدا در اختيار من قرار دهيد. به گفته پليس اين سارق بين ۲۵ تا ۳۸ سال سن دارد و روي دست راستش خالكوبي به چشم مي خورد. تاكنون مأموران پليس موفق به دستگيري اين سارق نشده اند.

ساعات شرعي
اذان ظهر امروز:ساعت ۱۲ و ۵۸ دقيقه
اذان مغرب امروز:ساعت ۱۹ و ۲۳دقيقه
اذان صبح فردا:ساعت ۵ و ۲۶ دقيقه
طلوع آفتاب فردا:ساعت ۶ و ۵۲ دقيقه

بر ديوار نگارخانه ها
* نگارخانه سعدآباد: نمايشگاه عكاسي گروهي / از ۲۶ شهريور تا چهارم مهر/ ولي عصر، زعفرانيه، خيابان طاهري، شماره ۵۰ / تلفن: ۲۷۲۶۰۴۲
* نگارخانه هنر: نمايشگاه آثار منتخب جشنواره بين المللي معضلات شهري / تا ۳۱ شهريور / پل سيد خندان، خيابان جلفا، فرهنگسراي ارسباران.
* گالري سيحون: نمايشگاه نقاشي احمد نصراللهي / از چهارم مهر / خيابان خالد اسلامبولي، كوچه چهارم، پلاك ۳۰ / تلفن: ۸۷۱۱۳۰۵
* گالري راه ابريشم: نمايشگاه عكس هاي مرتضي مميز/ تا ۱۳ مهر/ فرمانيه، پلاك ۱۱۲ / تلفن: ۲۷۲۷۰۱۰
* نگارخانه انديشه: نمايشگاه عكس هاي محمد رضاپور با عنوان «فاتحان»، آثار دفاع مقدس / ۳۱ شهريور تا ۹ مهر / خيابان شريعتي، نرسيده به پل سيدخندان، فرهنگسراي انديشه / تلفن: ۵-۸۵۰۵۵۱۳
* نگارخانه خاك: نمايشگاه كلاف ماشين هاي عكاسي بهرام گوهري و اصغر بيچاره / تا سوم مهر / دوراهي قلهك، خيابان بصيري _ كوچه ژيلا / تلفن: ۲۶۰۵۴۶۵
* نگارخانه آتشزاد: نمايشگاه نقاشي بتسابه مهدوي / از دوم تا هفتم مهر / خيابان ولي عصر، ميدان ونك، خيابان توانير، ساختمان ۴۷ / تلفن: ۸۸۸۴۴۰۷

گل و گياه
نيل
001329.jpg
نام علمي: Indigofera amblyantha
خانواده: LEGOMINOSAE
درختچه خزان كننده به بلندي ۲ و گستردگي ۵/۲ متر است. داراي برگها شانه اي مركب از ۱۱-۷ جفت برگچه بوده و گلهاي صورتي رنگ آن بصورت خوشه اي از تابستان تا اوايل پاييز ظاهر مي شوند.
نيازها: به مكان كاملا آفتابي، خاك نسبتا غني و مرطوب با زهكش خوب نياز دارد و حداقل دماي قابل تحمل آن ۱۵- درجه سانتي گراد مي باشد.
ازدياد: از طريق كاشت بذر در پاييز و يا تهيه قلمه چوب نرم در تابستان امكان پذير است.
سازمان پاركها و فضاي سبز شهر تهران
www.tehranparks.org
tehranparks@tehranparks.org

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
بـورس
حوادث
خارجي
رسانه
سياسي
شهري
علمي
ورزش
ورزش جهان
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
شناسنامه
داستانك
دنياي خبرها
ساعات شرعي
برديوارنگارحانه ها
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   رسانه   |   سياسي   |   شهري   |  
|  علمي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |