دوشنبه ۳۰ شهريور ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۵۰۱ - Sep 20, 2004
متخصصان تغذيه:
سال تحصيلي را با خوردن صبحانه آغاز كنيد
ايرنا: متخصصان تغذيه توصيه مي كنند خانواده ها در آغاز سال تحصيلي، صبحانه فرزندانشان، حتي در حد يك لقمه را جدي بگيرند.
آنها مي گويند دانش آموزاني كه صبحانه نمي خورند، از حضور ذهن و تمركز بالايي در سر كلاس درس برخوردار نيستند و ضروري است خانواده ها خوردن صبحانه فرزندان خود را جدي بگيرند و حداقل خوردن يك لقمه را اجباري كنند.
دكتر «رويا حكمت» متخصص تغذيه در اين  باره گفت: صبحانه مهمترين وعده غذايي، مخصوصاً براي دانش آموزان و بي توجهي يا تأخير در خوردن آن به بدن و حافظه آنها ضرر مي رساند.
وي افزود: صبحانه، داراي مواد مغذي گلوكز، ويتامين و پروتئين، براي انجام فعاليت هاي روزانه فكري و جسماني دانش آموز است و بي توجهي به اين وعده غذايي توانايي ذهني و جسمي دانش آموزان را تقليل مي دهد و بعضاً از بين مي برد.
وي گفت: سالم ترين صبحانه براي دانش آموزان ميوه (موز، سيب)، مايعات (آب پرتقال، شير)، عسل، پنير و گردو است و خانواده  ها بايد از صبحانه هاي تركيبي بسيار شيرين خودداري كنند.
وي افزود: به همان اندازه كه صبحانه شيرين كالري توليد مي كند، قند خون را نيز ناگهان بالا و پايين مي برد و دانش آموز را مجدداً گرسنه مي كند.
دكتر «حيدر طبيبيان» متخصص خون، از خانواده ها خواست الگوي مصرفي مناسبي براي صبحانه فرزندان خود در طول سال تحصيلي داشته باشند.
وي با اشاره به اينكه ۸۰ درصد از كودكان دچار فقر آهن و خون هستند، افزود: بسياري از خانواده ها با تسليم شدن در برابر امتناع فرزندان خود از خوردن صبحانه، آنها را با مقداري پول روانه مدرسه مي كنند.
وي گفت: دانش آموزان براي رفع گرسنگي خود و به دليل نداشتن الگوي درست تغذيه، به خوردن تنقلات فانتزي نظير چيپس، پفك، ساندويچ و پيتزا روي مي آورند در حالي كه اين هزينه را مي توانند صرف خريد تنقلات سنتي سرشار از ويتامين مثل پسته، گردو، بادام و كشمش كنند.
طبيبيان افزود: هرچند غذاهاي فانتزي پركالري و سيركننده است اما باعث كم خوني، كمي آهن، كوتاهي قد و چاقي كاذب و مشكلات قلبي و عروقي مي شود.
اين پزشك متخصص گفت: با توجه به اينكه بدن دانش آموزان پس از خواب آمادگي بيشتري براي تغذيه دارد، لازم است كه صبحانه اي ساده (نان و پنير) ولي مغذي به او داده شود.وي افزود: نخوردن صبحانه باعث اختلال حافظه و سلامتي دانش آموز مي شود.

گستره
گزارش خبري از وضعيت حاضر جانبازان
آرامش امروز، دستاورد فداكاري
۴۷۲ هزار جانباز ديروز است
گروه اجتماعي- عباس اسدي: ۴۷۲ هزار جانباز به عنوان يادگاران روزهاي مبارزه و ستيز با زياده خواهان، در سرزمين پهناور ايران زندگي مي كنند كه از اين ميان ۱۲۰ هزار نفر آنها زخم شيميايي بر تن دارند و پنج تا شش هزار نفر آنها تحت درمان روزمره اند و يك هزار نفر آنها در آستانه سفر به سوي معبودند. جانبازان همان هايي كه زندگي شان به گونه اي رقم خورده است كه وقتي فرزندانشان به انصاف، عدالت، مسئوليت و شرافت فكر مي كنند ناخودآگاه پدر را به ياد مي آورند اما اين روزها در كوچه پس كوچه هاي شهر گرفتار برخي ناملايمات، نارسايي ها و گرفتاري هايي هستند كه شايد برخي از شهروندان عادي نتوانند حس آنها را درك كنند.
فريدون مكرمي از جانبازان شيميايي هشت سال دفاع مقدس كه هر روز تنها چهار هزار تومان هزينه اسپري تنفسي وي است به خبرنگار ما مي گويد: انتظار دارند، مردم به آنان با ديده همان رزمنده مقتدر جبهه هاي نبرد بنگرند، اما متأسفانه در برخي موارد چنين انتظاري تحقق نمي يابد و بنده هم اكنون به جهت آنكه مدرك دوران جانبازي ام كامل نيست از بسياري خدمات بنياد جانبازان محروم و در تأمين هزينه و معالجه عارضه شيميايي درمانده ام. زهرا كفاشان همسر يكي از جانبازان نيز به همشهري گفت: درك ارزش هاي معنوي جانبازان، نخستين توقع اين خيل ايثارگر از جامعه است. وي مي افزايد: خدا خود بهتر مي داند كه جز رضايت او و جز تقدير از حماسه آفريني هاي جانبازان عامل ديگري در پذيرش ازدواج بنده با جانباز جنگ نقشي نداشت. اين حس و انگيزه را اغلب همسران جانبازان دارند.
يكي ديگر از همسران جانبازان مي گويد: جامعه بايد به گونه اي با اين رزمندگان ديروز رفتار كند كه وقتي فرزندان آنها دوران جنگ و ستيز با دشمن را به خاطر مي آورند با افتخار از آن دوران و فداكاري هاي پدرانشان ياد كنند و از سوي ديگر اين افتخار و عظمت در رفتار شهروندان اين مرز و بوم ساري و جاري باشد.
رئيس سازمان امور جانبازان پيرامون اقدامات انجام شده براي جانبازان مي گويد: براي جانبازان دفترچه هاي بيمه ويژه جانباز صادر مي شود.
«نصرت الله كاشاني »درباره تأمين داروي جانبازان مي افزايد: در اين خصوص سعي مي كنيم نيازهاي جانبازان را حتي اگر نياز به داروهاي خارجي باشد تأمين كنيم.
يوسف مجتهد معاون تعاون و امور اجتماعي سازمان امور جانبازان نيز درباره خدمات رفاهي جانبازان مي گويد: هر سال چهار هزار خودرو متناسب با وضعيت جانبازان از نوع پيكان در اختيار آنها قرار مي گيرد. وي همچنين با اشاره به اينكه به ۳۸ هزار جانباز حق پرستاري داده مي شود مي افزايد: يكي از مشكلات جانبازان، نبود تشكيلات مستقل از دولت به منظور رسيدگي به امور جانبازان است.
شكرالله عطارزاده از جانبازان و نماينده بوشهر كه يك پاي خود را در جنگ تحميلي از دست داده است، از شكاف ارزش بين جامعه و جانبازان انتقاد مي كند و مي گويد: دولت هاي بعد از جنگ بسترسازي لازم براي اشاعه فرهنگ معنوي ايثارگري را نكردند و از مباحث فرهنگي غفلت كرده اند. البته جانبازان نيز مي توانستند در جامعه به عنوان يك مصلح، فرهنگ ايثارگري را اشاعه دهند.

مشكلات قانوني در ساماندهي كودكان كار
001290.jpg
ايرنا: به  رغم اجرايي شدن طرح توانمندسازي كودكان كار، خلأ قانوني اجراي آن را با چالش مواجه كرده است.
دكتر حسن علم الهدايي معاون اجتماعي سازمان بهزيستي افزود: كودكان خياباني و كار به دو دسته زير ۱۴ سال و بالاي ۱۴ سال تقسيم مي شوند، كه مشكل اصلي با كودكان زير ۱۴ سال است.
وي بيان كرد:  به دليل اين كه براساس قانون كار جمهوري اسلامي ايران سن شروع به كار ۱۴ سال است و قانون از افراد زير اين سن حمايت نمي كند.او گفت: با توجه به اين كه شمار زيادي از كودكان خياباني و كار در كشور افراد زير ۱۴ سال هستند به كار گماردن و اشتغال آنان در راستاي اين طرح با مشكل جدي مواجه است.
او يادآور شد: به اين دليل طرح حمايت و پرداخت مقرري به خانواده اين بخش از كودكان كار در دستور كار است و امسال نيز ۹ ميليارد ريال به اين طرح اختصاص يافته كه مي تواند سه هزار خانواده را تحت پوشش قرار دهد.وي گفت: در حال حاضر ۳۰ هزار كودك خياباني در كشور وجود دارد كه از اين تعداد ۵/۱۱ درصد خياباني هستند كه در ۳۳ مركز تحت نظارت بهزيستي نگهداري مي شوند.
علم الهدايي افزود: ۵/۵۷ درصد اين افراد،  كودكان كاري هستند كه خود نان آور خانواده مي باشند و ۵/۳۷ درصد نيز كودكان كاري هستند كه به دلايل ديگر به كار مشغولند.وي در ادامه در رابطه با شمار افزايش دختران فراري طي سال جاري در كشور گفت: امسال پديده منفي دختران فراري ۲۰ درصد افزايش داشته است.
علم الهدايي با اشاره به پديده خشونت عليه زنان در كشور افزود: از سال ،۱۳۸۰ خانه هاي امن براي حمايت از زنان تحت خشونت خانواده و مطلقه بي سرپناه داير شده است كه در حال حاضر ۲۸ خانه امن در كشور فعال است كه توسط آنها به اين افراد و براي چند روز خدمات ارائه مي دهد.

با شروع سال تحصيلي، حكم تخليه يك مدرسه صادر شد
مديران شب امتحاني و سرگرداني ۳۴۰ دانش آموز
001293.jpg
تجمع اوليا دانش آموزان
مدرسه راهنمايي مفيد در شكايت
به حكم تخليه مدرسه
عكس: محمد كربلايي احمد
گروه اجتماعي -مريم غفاري: نوذري مدير مدرسه راهنمايي پسرانه «مفيد» واقع در منطقه ۶ تهران (خيابان كارگر شمالي) خبر از حكم تخليه مدرسه كه از سوي شعبه ۳۳ مجتمع قضايي شهيد بهشتي صادر شده است داد و گفت: از روز چهارشنبه گذشته به مدت ۳ روز فرصت داريم كه ملك را تخليه كنيم. وي افزود: اين مدرسه ۳۴۰ نفر دانش آموز دارد و مدرسه اي دولتي است.
همچنين پدر دانش آموز، «پارسا احمدي» كه در سال آخر مقطع راهنمايي ثبت نام كرده است درباره اين اتفاق توضيح داد: مقصر اصلي اين آشفتگي و سرگردان نمودن اولياء و دانش آموزان، آموزش و پرورش است كه بايد فكر اساسي در مورد مدارس دولتي كه استيجاري هستند بكند. در حال حاضر در مناطق محروم كلاس اضافه داريم و در اين منطقه با اين حجم دانش آموزبا كمبود فضاي آموزشي مواجهيم.
وي كه همراه گروه ديگري از خانواده هاي دانش آموزان در مقابل مدرسه منتظر تصميم وزارت آموزش و پرورش است مي گويد: آموزش و پرورش بايد به قراردادي كه مي بندد متعهد باشد. مسئولان اين وزارتخانه چون در جريان حكم تخليه بوده اند، نبايد براي سال جديد ثبت نام مي كردند تا تكليف والدين مشخص مي شد، نه اين كه درست يك روز قبل از شروع سال تحصيلي حكم تخليه مدرسه صادر شود و بچه ها سرگردان بمانند!
پارسايي مي گويد: در احقاق حق مالك شكي نيست و بايد حقش را بگيرد ولي بايد به خاطر داشته باشيم كه مدرسه عين مسجد مكان مقدسي است و فرزندان ما در اين مكان كسب علم مي كنند. نبايد با اين گونه برخوردها حرمت آن شكسته شود.
«عابدي» كارشناس حقوقي منطقه ۶ آموزش و پرورش هم در اين خصوص به خبرنگار ما گفت:قانون منع تخليه اماكن آموزشي مصوب سال ۶۵ كه هر ۵ سال يك بار تمديد مي شد تا سال ۷۹ ادامه داشت. اما در سال ۸۰ با پيشنهاد احترام به مالكين اين قانون در سال ۸۰ لغو شد و مالكين اين گونه مدارس استيجاري به دنبال تخليه ملك خودشان رفتند كه گروهي با پيشنهاد تمديد اجاره با مبالغي خيلي بالا مثل ماهي چهار ميليون و ۲۰۰ هزار تومان تمديد كردند و گروهي از مالكين حاضر به توافق نشدند.
اين مدرسه كه در سال ۵۹ قرارداد با اجاره ماهي ۵ هزار تومان بسته است و در سال ،۶۲  به دليل وجود جنگ، قضيه پيگيري نشده و در سال ۶۴ نيز قانون ممنوعيت اماكن آموزشي تصويب شد و عملاً شكايت مالكين به جايي نمي رسيد و در نهايت با لغو اين قانون بايد منتظر چنين روزهايي بود و بايد آموزش و پرورش به فكر چاره باشد.
به گفته وي در حال حاضر مالك فوت كرده و ۶۰ نفر از وراث اين ملك ۱۱۲۰ متري با فضاي آموزشي ۹ كلاسي اش شكايت كرده و ملك در آستانه تخليه است.
عابدي گفت: در حال حاضر حدود ۳۰۰ مدرسه استيجاري در تهران وجود دارد كه چون حكم تخليه اين اماكن توسط مالكين جنبه اجرايي پيدا كرده، هر از گاهي شاهد اين گونه مسائل هستيم.
وي تنها راهكار عملي براي اين دانش آموزان را انتقال آنان به يكي از مدارس مجاور و تبديل آن مدرسه به دو شيفت درسي اعلام كرد.
نكته:
چرا دانش آموزان ما، افرادي بي مسئوليت بار مي آيند؟ چرا آنها دانش آموزان شب امتحاني مي شوند كه در صورت فرصت يك ماهه براي امتحان هم فقط «شب امتحان» را درس مي خوانند؟! چرا؟ دليلش را بايد در «مسئولان شب امتحاني» جستجو كرد.
مدرسه اي _ وزارتخانه اي _ كه مي داند سه سال است حكم تخليه يكي از مدارس اش را صادر كرده اند، درست تا روز شروع سال تحصيلي (بخوانيد همان شب امتحان) در خواب غفلت مي ماند! بي توجه به مسئوليتي كه در قبال صدها دانش آموز دارد. حال زمان امتحان فرارسيده و صاحب ملك با مدرك دادگاه آمده است، مقصر كيست؟ مالك يا مسئولان وزارتخانه اي كه ۴ سال فرصت داشتند كه فكري براي دانش آموزان بكنند و نكرده اند؟!
اگر دانش آموزاني بي مسئوليت وارد جامعه مي كنيم، نبايد انتظار مسئوليت پذيري داشته باشيم.

چشمه هاي آب معدني آذرشهر خراب مي شود
ايسنا- مجري طرح ژئوتوريسم سازمان زمين شناسي نسبت به تخريب چشمه هاي تراورتن ساز آذرشهر كه مي تواند به عنوان بزرگترين و زيباترين پارك تراورتن كشور مطرح باشد، ابراز نگراني كرد.
مهندس عليرضا امري كاظمي اظهار داشت: چشمه هاي فعال و بقاياي مخروطي و سپري شكل چشمه هاي قديمي در منطقه آذرشهر در۳۰ كيلومتري جنوب تبريز كه از اعماق زمين آبهاي حاوي كربنات كلسيم را خارج كرده و رسوب تراورتن ايجاد مي كنند، يكي از زيباترين جاذبه هاي زمين شناسي منطقه آذربايجان و كشور به شمار مي روند كه مي توانند در برنامه هاي توسعه ژئوتوريسم جايگاه ويژه اي داشته باشند.
وي گفت: با اين حال متأسفانه امسال شاهد تخريب بخش قابل توجهي از بقاياي چشمه هاي ارزشمند در اين منطقه به دست افراد محلي و معدنكاران هستيم كه اين روند كماكان ادامه داشته و باعث تغيير شكل ظاهري منطقه نسبت به دو سال گذشته شده است.

هر دانش آموز سه صدم متر مربع فضاي ورزشي دارد
مهر: مدير كل دفتر تحقيقات و توسعه معاونت تربيت بدني و تندرستي وزارت آموزش و پرورش از كمبود سرانه ورزشي دانش آموزان گلايه كرد.
دكتر عليرضا رمضاني با اشاره به اين كه تا پايان سال جاري آمار فضاهاي ورزشي مختص دانش آموزان به دو هزار سالن ورزشي افزايش مي يابد، گفت: در حال حاضر هزار و ۷۰۰ سالن ورزشي مختص دانش آموزان در كشور وجود دارد كه به هر دانش آموز سه صدم درصد فضا مي رسد!
وي با تأكيد بر افزايش يك ميليارد توماني اعتبار سازمان مديريت و برنامه ريزي به درس تربيت بدني در سال جاري گفت: اعتبار اختصاص يافته سازمان مديريت در سال گذشته ۲ ميليارد تومان بود كه اين اعتبار در سال جاري به ۳ ميليارد تومان افزايش يافته است.
مدير كل دفتر تحقيقات و توسعه معاونت تربيت بدني و تندرستي وزارت آموزش و پرورش با تأكيد بر اين كه تجهيز حداقل امكانات ورزشي در مدارس كشور نيازمند اعتباري حدود ۲۰ ميليارد تومان است، افزود: تا سه سال آينده تمام مدارس كشور به حداقل تجهيزات ورزشي مجهز مي شوند.

۷هزار ميليارد ريال از حساب ذخيره ارزي به بهزيستي و كميته امداد تعلق مي گيرد
مهر:استفاده از ۷ هزار ميليارد ريال اعتبار از حساب ذخيره ارزي براي كمك به اعتبارات سازمان بهزيستي و كميته امداد در شور اول كميسيون اجتماعي مجلس تصويب شده و با تصويب جزئيات آن در شور دوم به صحن علني مجلس مي رود.
نايب رئيس كميسيون اجتماعي مجلس افزود: اين اعتبار به منظور كمك به اعتبارات آسيب ديدگان اجتماعي و اقشار نيازمند در اختيار اين دو نهاد امدادي قرار مي گيرد و به صورت طرح از سوي اعضاي كميسيون اجتماعي پيشنهاد شده است.
وي اضافه كرد: نكته حائز اهميت در تصويب نهايي اين اعتبار، حساسيتي است كه در استفاده از اعتبارات حساب ذخيره ارزي وجود دارد، زيرا استفاده از اعتبارات اين حساب براي امور جاري امكان ايجاد بار تورمي دارد و ممكن است در عمل به جاي كمك به قشر آسيب پذير و نيازمند جامعه به ضرر آنها تمام شود.
وي اضافه كرد: هنوز جزئيات اختصاصي اين بودجه به سازمان بهزيستي و كميته امداد و نحوه هزينه كردن آن مشخص نشده است كه در شور دوم كميسيون اين جزئيات و سهم هر يك از سازمان هاي ذي نفع مشخص مي شود.
مرحبا يادآور شد: در حال حاضر بودجه سازمان بهزيستي كشور ۲۴۰ ميليارد تومان و اعتبار كل كميته امداد امام خميني در سال ۸۳ ، ۴۸۰ ميليارد تومان است و اين اعتبار براي كمك به اعتبارات اين دو سازمان در سال جاري از سوي نمايندگان مجلس پيشنهاد شده است.

گفت  وگوي اختصاصي با دكتر رضايي فر
جواني جمعيت عامل اصلي آسيب هاي اجتماعي
گروه اجتماعي -ليلا خاكسار: مهمترين آسيبهايي كه در حال حاضر جامعه ما با آن مواجه است، فقر، بيكاري، اعتياد و طلاق است، كه همه اينها رابطه اي علت و معلولي با يكديگر دارند.
دكتر غلامرضا رضايي فر معاون دفتر آسيبهاي اجتماعي بهزيستي، ضمن اعلام اين مطلب به خبرنگار همشهري اظهار داشت: وقتي جامعه اي تكاپو و فعاليتش افزايش پيدا كند و رشد و پويايي جامعه در حال شكل گيري باشد، مقوله اي نيز كه در واقع نوعي پرت فعاليت اجتماعي است شكل مي گيرد كه مي توان آن را آسيب اجتماعي ناميد. البته آسيب هاي اجتماعي با توجه به الگوهاي فرهنگي و اعتقادي و اخلاقي هر جامعه تعاريف مختلفي پيدا مي كند. به گونه اي كه برخي رفتارها در جامعه ما آسيب ناميده مي شود و در جوامع ديگر به اين شكل نيست. مانند روابط دختر و پسر. وي همچنين مي افزايد: به طور كلي مي توان گفت: اگر هنجاري از حد نسبي يك جامعه پا فراتر بگذارد و منجر به قانون شكني شود، تبديل به يك آسيب مي شود. مانند خشونت كه به شكل عادي ممكن است كمابيش در رفتار افراد وجود داشته باشد، اما زماني كه تبديل به كتك كاري و آزار رساندن به ديگران مي شود تبديل به يك آسيب مي شود.
دكتر رضايي فر، آسيبها را در گروههاي مختلف تقسيم بندي مي كند و مي گويد: آسيبها مي توانند فردي باشند، مانند خودكشي، اجتماعي مانند دعوا و جرم و جنايت، يا خانوادگي باشند مثل همسرآزاري و طلاق و يا اقتصادي مانند چكهاي بلامحل، اما آنچه مسلم است همه اينها رابطه علت و معلولي با يكديگر دارند و يك زنجيره را تشكيل مي  دهند. به عنوان مثال اگر ما اعتياد را مهمترين آسيب بشناسيم، فقر فرهنگي در آن نقش دارد. اعتياد در بروز آسيبهايي همچون طلاق و كودك آزاري مؤثر است و به همين شكل همه اينها به يكديگر ارتباط پيدا مي كند. به طور كلي بايد در شناخت آسيبهاي اجتماعي و راهكارهاي آن ديدي جامع نگر داشته باشيم.
وي مهمترين عامل در بروز آسيبهاي اجتماعي را بوجود آمدن دو قطب فقير و غني در جامعه  مي داند و مي گويد: رشد جمعيت كشور ما در يك مقطع زماني منجر به اين شده كه در حال حاضر ما با جمعيتي جوان مواجه باشيم كه اكثريت جمعيت كشور را در برمي گيرد و وجود اين جمعيت كه كاملاً  انرژيك هستند، نيازهاي متفاوت مادي و معنوي اعم از رفاه و مسكن و ازدواج و پر كردن اوقات فراغت دارند و بايد براي همه اينها برنامه هايي طرح و اجرا شود. جامعه جواني كه علاوه بر اينها با پديده تهاجم فرهنگي نيز روبه رو است و وسايل مختلف ارتباطات جمعي سطح نيازها و توقعات آنها را بالا برده و برنامه ريزان را ملزم مي كند كه به تناسب اين نيازها به فكر چاره جويي منطبق با فرهنگ كشور خودمان باشند.
دكتر رضايي فر در ارتباط با چگونگي برخورد با آسيبها مي گويد: بروز اين مشكلات اجتماعي يك شبه نبوده و در يك پروسه زماني طولاني اتفاق افتاده و ما نبايد توقع داشته باشيم كه بتوان اين مسائل را با راهكارهاي آني حل كرد. حل مشكلات اجتماعي همانند بوقوع پيوستن آنها نيازمند دوره اي طولاني است. ضمن اين كه بايد رويكردي مداخله گرانه با اين پديده ها داشته باشيم. اختلاف طبقاتي از شكلي كه در حال حاضر وجود دارد كاهش پيدا كند و سطح رفاه نسبي اجتماع در نظر گرفته شود.
دكتر رضايي فر در پاسخ به اين سؤال كه آيا كشور ما به لحاظ وجود آسيبهاي اجتماعي به اعتقاد برخي در مرحله اي بحراني قرار دارد يا خير؟ مي گويد:عليرغم برخي صحبتهايي كه وجود دارد، اما به هيچ وجه اين گونه نيست و ما وقتي در شاخه هاي مختلف مشكلات اجتماعي را بررسي و با آمارهاي جهاني مقايسه مي كنيم، به اين شكل نيست و با توجه به اين كه جامعه ما يك جامعه ارزشي است و ما اعتقادات و باورهاي فرهنگي خود را داريم، سطح انتظاراتمان بالاتر از ديگر كشورهاست، در حالي كه با وجود همه مشكلات، باز هم به جرأت مي توان گفت در مقايسه با ديگر كشورها در وضعيت بدي قرار نداريم. ضمن اين كه نبايد نسبت به آنچه كه وجود دارد، بي تفاوت و بي برنامه  بگذريم.

خبرهاي كوتاه
* دكتر ماريا طاهري، متخصص طب كار وزارت بهداشت، مهمترين مشكل معلمان را عوامل استرس زاي شغلي و مسائل جسمي و فيزيكي اعلام كرد و گفت: ايستادن هاي طولاني، تماس با گچ و ماژيك، چند شيفته بودن و ساعات كم كلاس، پرجمعيت بودن كلاس ها و تدريس در برخي مناطق گرمسير و سردسير و عدم امكانات كافي از مهمترين مشكلات آموزگاران به شمار مي رود.
* تحميل هزينه هاي غيرضروري مثل راديولوژي،  سونوگرافي، آزمايشگاه و ... بيمار را از پيگيري درمان منصرف مي كند. از آنجا كه قريب ۶۰ درصد هزينه هاي سلامت را خود مردم مي پردازند باعث شده كه حدود ۲ ميليون نفر با يك بار بيمار شدن دچار حلقه معيوب فقر شوند و نتوانند از چنگال بيماري خلاصي يابند.
* تأمين اجتماعي حاضر نيست با بيمارستان جانبازان اعصاب و روان قرارداد ببندد. علي رغم دستور معاونت درمان سازمان تأمين اجتماعي به دفتر اسناد پزشكي استان تهران مبني بر بلامانع بودن عقد قرارداد، هنوز اقدام عملي صورت نگرفته است.
* بخشي از عمليات اجرايي سازمان بيمه خدمات درماني به بخش غيردولتي واگذار شد. اين امر به منظور جلوگيري از گسترش تشكيلات سازمان و ارتقاء سطح كيفي خدمات و تسهيل دسترسي بيمه شدگان به خدمات در شهرستان ها و مراكز استاني كشور به بخش خصوصي واگذار شد.
* ۴۰ هزار جانباز شيميايي در كشور تحت درمان قرار دارند كه عمدتاً داراي ضايعات ريوي، چشمي و پوستي هستند و به دليل مزمن بودن از مشكلات اعصاب و روانو مشكلات خانوادگي رنج مي برند؛ به طوري كه ۳۵ درصد از آنها مشكلات اعصاب و روان دارند و متوسط سن آنها ۴۲ سال است.
* اعتياد به ترياك، ميزان فاكتورهاي خوني مؤثر در بيماري هاي قلب را افزايش مي دهد و يكي از علل افزايش انفاكتوس در اين افراد به شمار مي رود.
* وزير بهداشت گفت:  هنوز هيچ گونه تخلفي در روند برگزاري آزمون دستياري اثبات نشده است و اگر كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس هنوز هم سؤالاتي در مورد برگزاري اين آزمون دارد مي تواند مطرح كند تا پاسخ آن را بدهيم. در مورد سهميه مناطق محروم نيز اقدامات شوراي علوم پزشكي كاملاً براساس قانون بوده است.

تخلف در ارائه خدمات پرستاري
ايلنا: هيچ يك از مؤسساتي كه از وزارت بهداشت مجوز فعاليت نداشته باشند، اجازه ارايه خدمات پرستاري در منازل را ندارد.
محمد شريفي مقدم، عضو هيأت كارشناسي عالي تخلفات پرستاري گفت: شكايتي از مراكز غيرقانوني كه اقدام به فرستادن پرستار به منازل مي كنند، كرده ايم تا از فعاليت آنها جلوگيري كنيم.
وي افزود: در دو روز گذشته دو شكايت از سوي خانواده ها در مورد فعاليت اين مؤسسات صورت گرفته كه در حال پي گيري آن هستيم.

افزايش تعداد هنرستاني ها
گروه فرهنگي: در سال تحصيلي ۸۴-۸۳ تعداد ۳۶۷ هزار دانش آموز در رشته هاي فني و حرفه اي و ۵۲۰ هزار دانش آموز در شاخه كار دانش به ترتيب با رشدي معادل ۹/۹ و ۵/۸ درصد از افزايش چشمگيري برخوردار است.
به گزارش روابط عمومي وزارت آموزش و پرورش، ۱۲۵ هزار نفر از دانش آموزان فني و حرفه اي و ۲۰۸ هزار نفر از دانش آموزان شاخه كار دانش را دختران تشكيل مي دهند.
بنابراين گزارش سال تحصيلي جديد با شركت ۱۶ ميليون و ۱۹۸ هزار دانش آموز آغاز مي شود كه از اين ميان ۶ميليون و ۴۸۸ هزار نفر در دوره ابتدايي، ۴ ميليون و ۵۰۵ هزار نفر در دوره راهنمايي و ۴ ميليون و ۷۳۲ هزار نفر در دوره متوسطه تحصيل مي كنند.

مرجع رسيدگي به جرايم اطفال زير ۹ سال كيست؟
مهر : در لايحه جديد دادگاه اطفال مرجع رسيدگي به جرايم اطفال زير ۹ سال به درستي مشخص نشده است و بايد اين امر در لايحه جديد مورد توجه قرار گيرد.
سرپرست مجتمع قضايي اطفال با بيان اين مطلب افزود: در ماده ۹ لايحه جديد دادگاه اطفال ذكر شده كه دادگاه اطفال بايد به جرايم اطفال و نوجواناني كه سن آنان بيش از ۹ سال و كمتر از ۱۸ سال است رسيدگي كند اما به درستي مشخص نيست به جرايم افراد زير ۹ سال چه دادگاهي رسيدگي مي كند.
ربابه قادري افزود: ماده ۹ به شكلي تنظيم شده كه لايحه دادگاههاي اطفال و نوجوانان صلاحيت رسيدگي به جرايم خود طفل را ندارند اما شايد منظور از تدوين اين ماده اين بوده كه افراد زير ۹ سال مسئوليت كيفري ندارند اما اين كه هيچ دادگاهي صالح به رسيدگي به اين قضيه نباشد، صحيح نيست.
وي افزود: رسيدگي به مسائل مادي جرم و خسارتي كه از ناشي از جرم به شخصي وارد مي  شود و يا جرايمي كه ديه اي را به دنبال دارد در مورد اين گونه جرايم دادگاه بايد تعيين تكليف كند، بنابراين صدور قرار موقوفه تعقيب به لحاظ اين كه شخص طفل است و مسئوليت كيفري ندارد مانع از اين نيست كه در مورد جنبه مادي جرم رسيدگي صورت نگيرد و حكم مقتضي در مورد آن خسارت مالي و يا ديه اي كه تعلق مي  گيرد صادر نشود.
وي گفت: براي احراز سن و وقوع جرم لازم است كه دادگاهي وظيفه رسيدگي داشته باشد اما پس از رسيدگي است كه احتمالاً قرار موقوفه تعقيب صادر مي كنند.

جمع آوري زكات ۱۸ برابر افزايش يافت
مهر: جمع آوري زكات نسبت به سال گذشته در كشور ۱۸ برابر افزايش يافته است.
سيد رضا نيري گفت: تاكنون بيش از ۵۳۵ ستاد احياي زكات در شهرستانهاي كشور تشكيل شده است كه كار جمع آوري زكات را انجام مي دهند.
دبير ستاد احياي زكات كشور به تشريح اقدامات كميته امداد امام خميني در اين زمينه پرداخت و گفت: در راستاي ترويج فرهنگ زكات تاكنون بيش از ۹ هزار و ۲۰۰ عامل جمع آوري زكات مشخص شده اند، همچنين ۱۳۰۰ جلسه ستاد در سراسر كشور برگزار شده و بيش از ۶ هزار و ۸۰۰ نفر از عوامل جمع آوري زكات آموزش هاي لازم را فرا گرفته اند.
گفتني است در همين رابطه بيش از ۱۱۵۲ نفر مبلغ به شهرستانها و روستاهاي سراسر كشور اعزام شده اند تا در زمينه اشاعه فرهنگ زكات تبليغ و تلاش نمايند.

رسانه
اجتماعي
اقتصادي
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
شهري
علمي
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   رسانه   |   سياسي   |   شهري   |  
|  علمي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |